شنبه ۱۴تير ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۰۹۷ - July . 5, 2003
ماه جاري انجام مي شود
ابلاغ آيين نامه جايگزيني خودروهاي فرسوده
گروه شهري: آيين نامه جايگزيني خودروهاي فرسوده تا پايان تيرماه سال جاري ابلاغ مي شود.
رئيس سازمان حفاظت محيط زيست در گفت وگو با آسمان آبي ايران افزود: «تمامي اعضاي كميته ويژه بررسي اين آيين نامه را امضا كرده اند و اين آيين نامه در حال حاضر مصوب تلقي مي شود.»
معصومه ابتكار گفت: «مكانيزم هاي خاصي براي جايگزيني خودروهاي فرسوده پيش بيني شده كه يكي بر اعطاي تسهيلات بانكي براي جايگزيني و ديگري بر اعمال معافيت هاي گمركي براي ورود خودروهاي نو دلالت دارد.»
وي افزود: «دارندگان خودروهاي فرسوده مي توانند با استفاده از يكي از مكانيزم هاي فوق، خودروهاي فرسوده خود را جايگزين كنند.»
وي در پاسخ به اين سئوال كه آيا پيش بيني اينگونه راهكارها رانتي را در اختيار دارندگان خودروهاي فرسوده  قرار نمي دهد، گفت: «به هر حال اغلب كساني كه خودروي فرسوده دارند جزو دهك هاي پايين و اقشار كم درآمد جامعه محسوب مي شوند و ما با اتخاذ چنين تدابيري سعي كرده ايم از تنزل ارزش خودروي آنها جلوگيري كنيم، در ضمن مكانيزم تشويقي براي فروش اين خودروها نيز پيش بيني شده است، كما اين كه در آينده اي نزديك مجبور هستيم محدوديت هايي را براي تردد اين خودروها اعمال كنيم چرا كه بخش عمده اي از آلودگي هوا در شهرهاي بزرگ و تهران به تردد خودروهاي فرسوده بر مي گردد.
خروج هر خودروي فرسوده سالانه ۱۰۰۰ دلار صرفه جويي سوخت دارد
گزارش ديگري حاكي است با خروج ۴ خودرو به ازاي ورود يك خودروي نو در هر ۱۰۰ كيلومتر ۵۲ ليتر صرفه جويي مصرف سوخت حاصل مي شود.
معاونت انساني سازمان حفاظت محيط زيست گفت: «خودروهاي فرسوده به طور متوسط در هر ۱۰۰ كيلومتر ۱۵ ليتر سوخت مصرف مي كنند در حالي كه خودروي نو خارجي كه وارد مي شود حدود ۷ ليتر در ۱۰۰ كيلومتر سوخت مصرف مي كند.دكتر حجت گفت: از رده خارج كردن هر خودرو سالانه ۱۰۰۰ دلار صرفه جويي سوخت دارد كه با ورود يك خودروي ۵۰۰۰ دلاري مشكل خروج ارز در طرح از رده خارج شدن خودروهاي فرسوده را حل مي كند.

پيامد هاي فرهنگ پايين رانندگي و جاده هاي غيراستاندارد
كنترل ترافيك جاده ها از نيمه تير ماه تشديد مي شود
002470.jpg
گروه شهري: طرح كنترل ترافيك جاده اي از ۱۵ تيرماه با هدف كنترل هرچه بيشتر تردد وسايل نقليه در جاده هاي ۱۰ استان سياحتي و زيارتي كشور به اجرا درمي آيد كه در نتيجه آن ۵۰درصد به توان كنترلي پليس در سطح جاده ها هم از نظر تعداد تيم ها و هم از نظر تعداد نفرات افزوده خواهدشد.
سردار محسن انصاري در گفت وگو با خبرگزاري مهر با بيان اين مطلب گفت: در اين طرح بر استفاده از كمربند ايمني، كنترل نامحسوس در اتوبوس ها و همچنين استفاده از دوربين هاي ليزري، تاكيد مي شود از آنجا كه سرعت غيرمجاز از عوامل مهم تصادفات جاده اي به شمار مي آيد، اكثر دوربين هاي ليزري، كنترل سرعت در جاده هاي بين ۱۰ استان را كنترل مي كنند.
وي افزود: همچنين در اتوبوس ها عوامل نامحسوس حضور پيدا كرده و طبق گذشته، به طور اتفاقي از رانندگان عبوري تست اعتياد گرفته مي شود. اين طرح از اسفندماه به اجرا درآمد و تنها در خردادماه از ۶ هزار و ۶۰۰ راننده تست اعتياد گرفته شد و اين روال همچنان ادامه خواهد داشت.
وي گفت: اين تست اعتياد در مورد رانندگان وسايل نقليه سنگين و عمومي شامل كاميون، تريلي، اتوبوس و ميني بوس ها بوده و هدف از اين كار حذف رانندگان بي صلاحيت از چرخه ترافيك به منظور پيشگيري از تصادفات جاده اي و تلفات ناشي از آن است، زيرا ما معتقد هستيم كه راننده يك وسيله نقليه عمومي كه جان ۴۰ مسافر را در دست دارد، بايد صلاحيت رانندگي داشته و از سلامت ديداري و شنيداري و همچنين تمركز فكري برخوردار باشد.
وي در پاسخ به اين سئوال كه چرا جاده هاي كشور جزء مرگبارترين جاده هاي دنيا است، گفت: جاده هاي كشور متعلق به زمان حال نيست و به تناسب افزايش تعداد خودرو و جمعيت، جاده هاي جديدي احداث نشده است و در ساخت جاده ها استانداردسازي لازم صورت نگرفته است و مقداري از اين مساله نيز به فرهنگ پايين رانندگي در كشور ما بازمي گردد.
وي تصريح كرد: با توجه به اينكه در حدود ۷۰درصد تلفات در تصادفات جاده اي ضربات مغزي و پرتاب شدن از خودرو است، لذا از شهروندان درخواست مي كنيم كه در هنگام رانندگي از كمربند ايمني استفاده كنند.

نيوزيلند با «باد» رقيب عربستان مي شود
002475.jpg
نيوزيلند، عربستان سعودي جهان براي توليد انرژي از باد است.
به گزارش «هورز ان لاين»، تا سال ۲۰۲۰، ۱۰۰ درصد برق نيوزيلند از باد تامين مي شود.
برپايه اين گزارش، در حال حاضر مجموع ظرفيت توليد انرژي باد جهان ۳۲ هزار مگاوات است كه اين مقدار انرژي بادي ۴۰۰ برابر انرژي بادي است كه هم اكنون در نيوزيلند مهار مي شود.
با توجه به اين كه مهار باد بالاترين نرخ رشد را در ميان ديگر منابع انرژي تجديدپذير دارد ، دولت نيوزيلند نيز براي مبارزه با گرماي جهاني و رسيدن به استانداردهاي زيست محيطي از گسترش سرمايه گذاري براي مهار انرژي هاي تجديدپذير به ويژه باد (با توجه به موقعيت خاص اقليمي اين كشور) خبر داده و اعلام كرده است: «تا سال ۲۰۲۰، ۱۰۰ درصد برق توليدي اين كشور از باد تامين خواهد شد».

منطقه ۲۲ تهران، آخرين فرصت توسعه پايتخت است
گروه شهري: شهردار منطقه ۲۲ تهران، اين منطقه را به عنوان «آخرين فرصت توسعه» پايتخت دانست و گفت: اين منطقه از شهر تهران با الگوي نوين توسعه پايدار شهري در چارچوب طرح تفصيلي مصوب در حال شكل گيري است.به گزارش روابط عمومي شهرداري منطقه ۲۲، «اصغر نصيري» در جمع ائمه جماعات مساجد غرب تهران، افزود: با در نظر گرفتن پتانسيل هاي خاص منطقه و استعدادهاي فراوان، در حال حاضر اقداماتي در حال انجام است كه مي تواند الگوي مناسبي براي ساير مناطق شهرداري ها باشد.
وي، نگراني حاصل از تجربيات ناموفق برنامه ريزي شهري در ساير مناطق تهران مبني بر نابرابري الگوي توسعه جمعيت و فيزيك شهر را عامل بازنگري شهرسازي در اين منطقه ذكر كرد.

جمع آوري مصالح ساختماني پارك ملي «سرخه حصار»
مديركل محيط زيست استان تهران گفت: بر اساس مصوبه شوراي تامين شهرستان تهران تعاوني مسكن وزارت جهاد كشاورزي موظف است نسبت به انتقال ماشين آلات سنگين بولدوزر و گرايدر از محل پارك ملي «سرخه حصار» اقدام كند.
مهندس محمدحسن پيراسته در گفت وگو با ايسنا با اشاره به جمع آوري مصالح ساختماني موجود در اراضي پارك ملي «سرخه حصار» و تخريب سازه هاي ايجاد شده در آن با همكاري نيروي انتظامي گفت: بر اساس بند ديگري از مصوبه، نيروي انتظامي موظف شده نسبت به جمع آوري چادرهاي برپا شده در منطقه پارك ملي «سرخه حصار» اقدام كند كه اين كار نيز به زودي آغاز خواهد شد و راهنمايي و رانندگي نيز هم اكنون از نقل و انتقال مصالح ساختماني به پارك جلوگيري مي كند.
وي گفت: بر اساس پيشنهاد معاونت حقوقي و امور مجلس رياست جمهوري در خصوص حل مشكل اراضي واگذار شده به اعضاي تعاوني مسكن جهاد كشاورزي، موضوع مذكور در جلسه ۱۶ بهمن ماه ۸۱ هيأت دولت مطرح و مقرر شد كه سازمان حفاظت محيط زيست با همكاري و هماهنگي دستگاههاي ذيربط اقدامات لازم را در اين زمينه انجام دهد كه يكي از آنها تملك اين اراضي از سوي سازمان حفاظت محيط زيست بر اساس لايحه قانوني نحوه خريد و تملك اراضي و املاك براي اجراي برنامه هاي عمومي، عمراني و نظامي دولت مصوب ۱۷ بهمن ماه ۱۳۵۸ شوراي انقلاب بود.

انتقاد از نمايشگاه محيط زيست
گروه صلح سبز ايران با صدور بيانيه اي با انتقاد از سياست هاي دولت و عملكرد سازمان حفاظت محيط زيست، شركت در چهارمين نمايشگاه بين المللي محيط زيست را تحريم كرد. در بيانيه اين تشكل غيردولتي زيست محيطي از تخريب جنگل هاي شمال، آلودگي نفتي خزر و آلودگي هواي كلان شهرها و تبديل كشور به پاركينگ خودروهاي غيراستاندارد به عنوان عمده تـرين معضلات زيست محيطي كشور ياد شده است.

رئيس كميسيون فرهنگي اجتماعي شوراي شهر تهران:
جايگاه شورا در مقام مديريت شهري داراي مشكلات ساختاري است
رئيس كميسيون فرهنگي اجتماعي شوراي شهر تهران گفت: جايگاه شورا در مقام مديريت شهري داراي مشكلات ساختاري است. رسول خادم، در گفت وگو با ايسنا، افزود: در كشورهاي توسعه يافته، مديريت و ساماندهي شهر بر عهده شوراست؛ در غير اين صورت بسياري از سياستها و فعاليتهاي سازمانها و نهادها، موازي يا در تقابل هم قرار مي گيرند؛ بر اين اساس بايد چنين جايگاهي را جهت طراحي، نظارت و مديريت شهري شوراهاي شهر در ايران ايجاد كرد.
وي مشكلات تهران را حاصل نبود ساماندهي مباحث نظري و ادبيات مشترك در ابعاد اجرايي ميان سازمانهاي مسؤول دانست و افزود: فقدان اصول اجرايي و ادبيات مشترك و مورد قبول در بين دستگاههاي ذيربط مسائل شهري باعث شده كه تهران با مشكلات فراواني دست به گريبان شود.

احمدي نژاد:
شهرداري منابع مالي انباشته ندارد پروژ ه ها متوقف مانده است
شهردار تهران براي تملك همه املاك واقع در طرحها ۹۸۰۰ ميليارد تومان نياز دارد
002480.jpg
گروه شهري: دكتر محمود احمدي نژاد شهردار تهران از منطقه ۱۵ بازديد كرد. اين بازديد از ساعت ۶ بامداد روز پنجشنبه از پروژه هاي فني عمراني و خدماتي آغاز شد و تا ساعت ۲۲ بعدازظهر با ملاقاتهاي مردمي، گشت در محدوده منطقه و گفتگو با اهالي و معتمدين محلات و ارائه راهكار و رهنمودهاي لازم به مسئولين جهت حل مسائل و مشكلات مردم محروم منطقه ۱۵ پايان يافت. احمدي نژاد منطقه ۱۵ را جزو مناطق وسيع تهران و برخوردار از بافت نامتجانس جمعيتي
و مسكوني و حداقل امكانات استاندارد در حيطه خدمات شهري دانست و گفت: هدف ما از بازديد و ملاقات هاي مردمي از اين دست آشنايي با مسائل و مشكلات مردم و برنامه ريزي و يافتن راهكارهاي حل معضلات آنهاست.
احمدي نژاد بخش مهمي از مشكلات مردم منطقه ۱۵ را مربوط به ساخت و ساز و بحث تملك دانست و گفت: شهرداري هر گامي كه برمي دارد در مقدمه آن نيازمند تملك املاك مردم است.
وي افزود: شهرداري املاك مردم را بايد به قيمت روز خريداري كند و از آ نجايي كه منابع مالي انباشته ندارد تا به سرعت به صاحبان املاك پرداخت كند به مردم بدهكار و بسياري از پروژه هايش نيمه كاره متوقف مانده است.
وي رقم مورد نياز جهت تملك اراضي واقع در طرحهاي شهرداري را ۹ هزار و ۸۰۰ ميليارد تومان اعلام كرد و به استناد آن گفت:  تملك همه املاك واقع در طرحهاي شهرداري به صورت يكجا امكان پذير نيست و نيازمند اولويت بندي است.
وي تاخير در اجراي پروژه هاي شهري را علاوه بر نبود منابع مالي به عواملي چون طراحي و نحوه اجرا نسبت داد كه البته مربوط به دو يا سه ماه گذشته نبوده و سابقه طولاني دارد.
شهردار تهران گفت: امسال بخش مهمي از منابع مالي شهرداري تهران تحت تاثير تصميمات شهر سازي و توقف فروش تراكم تحقق نمي يابد ولي با اين وجود همكاران ما به دنبال كشف منابع مالي جديد جهت پركردن اين خلاء و فعال كردن پروژه هاي متوقف شده هستند.وي در مورد ميسربودن مهلت ۴۵ روزه اعلام شده براي برطرف كردن ناهمواري هاي معابر تهران توسط معاونت فني عمراني شهرداري تهران گفت: براي برطرف كردن دست اندازها و چاله هاي خيابانهاي شهر كه به دليل عدم نگهداري مناسب و حفاري هاي ترميم نشده حاصل شده سه كار مي توان انجام داد: اول لكه گيري، دوم هموارسازي و سوم بازسازي اساسي معابر است كه البته منظور من از اين طرح همان مرحله اول و لكه گيري بوده است كه مطمئنم در بخش وسيعي از شهر تهران در همين مدت ۴۵ روز تحقق خواهد يافت و اگر نشد البته دلايل آن را به اطلاع عموم خواهم رساند.

رئيس مركز آمار ايران:
طرح سرشماري عمومي كشاورزي مهر امسال آغاز مي شود
رئيس مركز آمار ايران اعلام كرد طرح سرشماري عمومي كشاورزي مهر امسال آغاز مي شود.
عباس علي زالي در مصاحبه با برنامه رويكرد شبكه خبر با اشاره به اهميت سرشماري عمومي كشاورزي اين طرح را يكي از طرحهاي مهم و ملي ذكر كرد كه امسال انجام خواهد شد.
وي با اشاره به اقدامات انجام شده براي ساماندهي آمار كشور گفت: به درخواست مركز آمار، هيأت وزيران مصوبه اي به دستگاههاي اجرايي ابلاغ كرد كه براساس آن نهادها موظف شدند براي جمع آوري اطلاعات با مركز آمار همكاري جدي داشته باشند.
زالي همچنين به پيش بيني رديفي در بودجه براي تأمين هزينه هاي آمارگيري اشاره كرد و گفت سازمان مديريت نيز موظف شده است واحدهاي آماري را در دستگاهها ايجاد يا تقويت كند.
رئيس مركز آمار ايران سرشماري كشاورزي امسال را در مقايسه با سرشماري عمومي كارگاهي سال گذشته وسيع تر دانست و گفت همچنين از سال ۷۶ حسابهاي منطقه اي براي دهه ۷۰ تا ۷۹ به منظور مشخص كردن ميزان توليد و منابع هر منطقه مشخص شده است.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
آموزشي
انديشه
خارجي
سياسي
علمي فرهنگي
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري ورزشي
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   آموزشي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |  
|  محيط زيست   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |