سه شنبه ۱۷تير ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۱۰۰ - July . 8, 2003
فرهنگسراها پيوند با زندگي شهري
002925.jpg
اميد است فرهنگسراها بتوانند با ياري و حسن نظر مسئولين به فرهنگسازي روابط بهينه شهري و آگاهي بخشيدن در جهت رعايت وظايف و تكاليف شهروندي قدم هاي موثرتري بردارند.
همه ما شهروندان از صبح تا شام با حضور در خيابان، مسير كار؛ در اداره و كارخانه، در رستوران، بنگاه هاي خدماتي، فروشگاه ها و محل سكونت خود درگير ارتباطات گوناگون مي باشيم كه فرهنگ حاكم بر محيط هاي فوق چگونگي روابط بين ما را تعيين مي كند و نحوه اين ارتباطات، شادي و يا اضطراب، هيجان يا خشم به لحظات ما حال و هواي خاص خود را مي بخشد.
گاه حين عبور از خيابان، رانندگي يا خريد به سبب عدم رعايت قوانين يا پايمال شدن حقوق خود دچار خشم شده و از خود به در مي رويم و چه بسا فشارهاي فراوان عصبي- رواني كه از اين رهگذر متحمل مي گرديم.
حقيقت اين است كه زيستن در دنياي پيچيده امروزين الفبايي دارد و همه ما در مراحل مختلف نياز به آموزش قواعد و اسباب و لوازم اين زيستن كه همانا ارتباطات انساني صحيح است داريم.
گستردگي نقش هايي كه هركدام از ما به عنوان سرپرست، شاغل، گرداننده منزل مي يابيم گاه فشردگي سنگيني را بر دوشهايمان مي نهد كه كمتر فرصت  ديدارهاي فاميلي داريم، در حسرت فراغت هاي گذشته و ديدار آشنايان و دوستان بسر مي بريم و اين در حالي است كه در چندين ارتباط گوناگون كاري و شغلي هر روزه به صورت جبري قرار مي گيريم كه چنانچه اين ارتباطات بطور صحيح و انساني جاري گردد شايد بتواند حداقل بخشي از نيازهاي رواني و عاطفي ما را تامين نموده و احساس رضامندي در ذهن و روح ما جاري سازد.
به درستي شهروندي كه با آرامش خاطر حاصل از مناسبات شايسته در جامعه، به ايفاي نقش مي پردازد جزو بهترين سرمايه مادي و معنوي يك جامعه محسوب مي گردد.
و در اين راستا صرفنظر از جوامع پيشرفته كه مدتهاست سرمايه گذاري روي نيروي انساني به عنوان برگزيده ترين و مهم ترين سرمايه جامعه نموده و از اين رهگذر يعني مديريت شايسته منابع انساني به پيشرفت  هاي شگرفي نيز نايل آمده اند، بسياري از كشورهاي جهان سوم كه از حيث منابع مادي و پيشينه فرهنگ و تمدن برتري خاصي بر ما ندارند امروزه با بهره گيري از تجارب ديگر كشورها جهت پيشبرد مسائل اقتصادي- بهداشتي- رفاهي سعي عمده اي در راستاي تشكيل گروه هاي صنفي و يا گروه هاي مختلفي متشكل از زنان و يا مردان در شهرهاي بزرگ داشته و دارند.
(از جمله تشكل هاي گوناگون در مشاغل، انجمن هاي مختلف بانوان نيكوكار كه براي مثال در بنگلادش تلاش عمده اي براي ساماندهي امور بهداشتي بانوان در محلات فقير و زاغه ها انجام مي دهند و بسياري از فعاليت هاي ديگر در همين مسير).
شهردار محترم تهران به درستي در جريان معارفه رئيس سازمان فرهنگي- هنري شهرداري تهران تاكيد نمود كه فرهنگسراها بايد علاوه بر دايرنمودن كلاس هاي آموزش فني- هنري مختلف در راه ارتقاي مناسبات اجتماعي شهروندان، نشر فرهنگ برادري و دوستي و آموزش بسياري از آداب و مراسم مفيد و... بكوشند.
با استقبال از اين سخن فرهنگسراها مي توانند در ادامه فعاليت هاي مفيدي كه تاكنون داشته اند بخش عمده اي از اين رسالت عظيم فرهنگي را به انجام رسانند.
تدارك و زمينه سازي جهت تشكيل گروه هاي مختلف مردمي (NGO)ها اعم از صنفي و يا گروهي كه بتواند به پيشبرد اهداف عالي اجتماعي كمك نمايد. براي مثال انگيزش و هدايت به اهداف پيشبرد گروههايي متشكل از بانوان خانه دار كه در جهت فراگيري مهارت هاي گوناگون (در قالب آموزش هاي روانشناسي، جامعه شناسي و الگو هاي صحيح مصرف) فعاليت نمايد و از اين رهگذر جامعه از صرفه جويي در منابع، پاسداشت منافع عمومي و ترجيح آن به منافع فردي، ميل همراهي و ياري به ديگران بهره مند خواهد شد.
اميد است فرهنگسراها به عنوان يكي از نهادهاي مهم فرهنگي در شهرها بتوانند با ياري و حسن نظر مسئولين به فرهنگسازي روابط بهينه شهري و آگاهي بخشيدن در جهت رعايت وظايف و تكاليف شهروندي قدم هاي موثرتري بردارند.
افق پيش روي ما در فعاليتهايي اين چنين شهرونداني واقف به حقوق واقعي خود در جامعه و ملتزم و پايبند به مسئوليت هايشان خواهند بود.
آناهيتا گودرزي
كارشناس ارشد شهرسازي

بازتاب
حقوق شهروندي و شهروند مداري
حقوق شهروندي بي شك يكي از مهمترين چالش هاي مديريت شهري است كه متخصصان و مديران شهري را به تامل و تفكر در اين باب فرا مي خواند، اين مهم از آنجا آشكار مي شود كه شهروندسازي يا شهروندمداري از دغدغه هاي اصلي سازمان مديريت شهري مطرح مي شود.
از طرفي جامعيت مفهوم شهروندي تاكيد بر رويكردهاي شهري اين مفهوم را ضروري مي سازد، چه اينكه گفتمان مشتركي از شهروندي وجود نداشته و شأن و پايگاه شهروندي نيز نهادينه نشده است.
لازم به ذكر نيست كه به فراخور ماموريتهاي شهرداري منظور از حقوق شهروندي حقوق و تكاليفي است كه شهروندان در جامعه شهري و در تعامل با سازمانهاي مديريت شهري مي يابند.
مهم است كه در تحقق حقوق شهروندي آموزشهاي شهروندي نقش بسزايي را بازي مي كنند اما سئوال اين است كه آيا آموزش و ترويج مي تواند به نهادينگي اين حقوق در حوزه مديريت شهري بيانجامد؟
مسلم است نهادينگي مستلزم اسباب و مقدمات ديگري است، شايد از اين روست كه تدوين قانون شهروندي براساس منشور شهروندي بتواند شأن، حقوق و تكاليف شهروندان را نهادينه كند و حقوق و تكاليف دوسويه اي را براي شهروندان و شهرداري وضع نمايد.
چه اينكه آيين شهروندي به سازمانهاي مديريت شهري فرصت تماشاي مشاركت آگاهانه و فعالانه شهروندان را مي دهد و همچنين بخش قابل توجهي از وظايف شهرداري ها را با دخالت دادن شهروندان به بخش داوطلبانه و مشاركت جويانه واگذار مي كند، فراموش نكنيم توسعه پايدار شهري مستلزم مشاركت شهروندان است و اين مهم حاصل نمي شود جز با نهادينه كردن حقوق شهروندان و تكاليف آنان، همچنين رابطه و تعامل شهرداري با شهروندان و نيز آموزشهاي شهروندي مي تواند اميدبخش شهرونداني فعال و مشاركت جو باشد كه خود را مالك شهر مي دانند و در صدد دخالت آگاهانه، اثربخش و فراگير در حل و فصل مسائل و امور شهري مي باشند.
سيد جواد حسيني

نكات ديگري در باره جلوگيري از مرگ زودرس درختان
يك روش مفيد براي حفظ چنارهاي تهران
002930.jpg
كشت درختان چنار براي استفاده از چوب آنها در كنار جوي بسياري از باغهاي ايران متداول بوده، به طوري كه باغداران به عنوان منبع درآمدي پايدار از آن استفاده نموده اند.
روش متداول استفاده اين است كه اين درختان هنگامي كه به قطر۵۰ تا۶۰ سانتيمتر رسيدند قطع شده و به بازار فروش عرضه مي شوند. مجدداً با گذشت۳۰ تا۵۰ سال بر حسب حاصلخيزي و شرايط آب و هوايي منطقه اين درختان كف بر شده و توليد درختان تنومند جديدي مي نمايند و اين عمل به طور مداوم اتفاق مي افتد. اصولاً با شروع شرايط نامناسب براي رشد درخت بر روي تنه اصلي و مجاور سطح زمين، نهالهاي كوچكي شروع به رشد مي نمايند، چنانچه تنه درخت كه در اثر شرايط نامساعد محيطي از قبيل سنگفرش نمودن كف جوي و يا آب فاضلاب دچار استرس شده اند بريده شود، اين نهالهاي كوچك مي توانند درختان تنومندي را به وجود آورند كه بر حسب شرايط محيط بين۳۰ تا۵۰ سال خواهد بود. با افزايش طول سن درخت رسانيدن آب و مواد غذايي به دليل شرايط نامناسب مشكل بوده و مجدداً لازم است درخت كف بر شود. بنابراين با اتخاذ چنين روشي، دائمي شدن و ابدي شدن درختان چنار خيابانهاي تهران امكان پذير مي شده است. متأسفانه مسئولين فضاي سبز شهرداري تهران درختاني را كه به دلايل نامساعد بودن شرايط محيطي شاخه هاي آنها شروع به خشك شدن مي نمايد را به حال خود باقي مي گذارند تا به تدريج شاخه هاي آنها از بالا خشك شود و سرانجام تنه را به ارتفاع ۳ متر قطع مي نمايند. مسلم است تنه اي كه دچار استرس شده و شاخه هاي آن خشك مي شود داراي مشكل مي باشد. چنانچه اين تنه قبل از خشك شدن كامل كف بر شود، مي تواند تنه سالم و مناسبي را به وجود آورد. اما در تهران حدود يك صد هزار درخت به مرور خشك شده است. اگر هزينه  خارج ساختن كنده درخت و ريشه هاي مجاور آن را فقط۱۰ هزار تومان در نظر بگيريم، تنها يك ميليارد تومان هزينه اين كار خواهد شد.
از طرف ديگر بايد شرايط رويش درخت مساعد باشد تا يك نهال تبديل به درخت گردد.
همچنان كه بارها نهال هاي چنار در مناطقي از تهران كاشته شده اما رشد نكرده اند. زيرا، مكان  كاشت به دلايل مختلف از جمله آلودگي آب، خاك و... مساعد نبوده است.
دكتر افراسياب دهلوي
عضو هيأت علمي دانشگاه

شهر
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
آموزشي
انديشه
خارجي
سخنگاه آزاد
سياسي
شوراها
شهري
علمي فرهنگي
معلولين
موسيقي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
انفورماتيك
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   آموزشي   |   انديشه   |   خارجي   |   سخنگاه آزاد   |   سياسي   |  
|  شوراها   |   شهر   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   معلولين   |   موسيقي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |