دوشنبه ۲۳ تير ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۱۰۶ - July . 14, 2003
ازْجُرِِِ الْمُسِيءَ بِثَوَابِ الْمُحْسِنِ
با پاداش دادن به نيكوكار، بدكار را بيازار.
علي بن ابيطالب(ع) - نهج البلاغه
امروز با حافظ
چه غم ز حال ضعيفان ناتوان داري
تو را كه هر چه مراداست در جهان داري
به قصد جان من خسته در كمان داري
به اختيارت اگر صد هزار تير جفاست
وزارت پست و تلگراف و تلفن:
مسدود شدن دو سايت وبلاگ ايراني خطاي بخش خصوصي بود
003930.jpg
وزارت  پست  و تلگراف  و تلفن  با اعلام  اينكه  بسته  شدن  دو سايت  «پرشين بلاك» و «بلاك  اسپات» ناشي  از اشتباه  فني  يك  شركت  خصوصي  بوده  تأكيد كرد كه خطاي  اين  شركت  پيگيري  خواهد شد.
به  گزارش ايرنا در اطلاعيه  اين  وزارتخانه  آمده است با پيگيري  اخباررسانه ها پيرامون  بسته  شدن  (فيلترينگ ) دو سايت  «پرشين  بلاگ» و «بلاگ  اسپات» از سوي  كارشناسان  وزارت  پست  و تلگراف  و تلفن ، مشخص  و محرز شد كه  اشتباه از شركت  خصوصي  «پارس  آن لاين» بوده است .
در اين  اطلاعيه  خاطرنشان  شده  است  كه  براساس  ابلاغيه  كميته تعيين  مصاديق مصوب  شورايعالي  انقلاب  فرهنگي  تنها قرار بود، تعداد  اندكي  از هزاران  وبلاگ اين  سايت هابسته  شود اما شركت  يادشده  نسبت  به  مسدود كردن  كل  دوسايت  اقدام كرد.
برپايه اين  گزارش ،وزارت  پست  و تلگراف  و تلفن ، دستور بازگشايي  سايت هاي مورد نظر را صادر و به  شركت «پارس  آن لاين» نيز تذكر داده  تا در اعمال مقررات  دقت  كند، در غيراينصورت  با آنها، برخورد قانوني  خواهد كرد.
همشهري در تماس با مديران شركت پارس آن لاين كسب اطلاع كرد كه سايت هاي مذكور پس از تذكر وزارت پست، تلگراف و تلفن باز شده است.

دن آرام با ترجمه احمد شاملو منتشرمي شود
003920.jpg
«دن آرام» رمان معروف و شناخته شده ميخائيل شولوخوف؛ نويسنده نامدار روس با ترجمه زنده ياد احمد شاملو به زودي از سوي انتشارات مازيار روانه بازار نشر خواهد شد.
مهرداد كاظم زاده مدير اين انتشارات ضمن اعلام اين خبر به سايت ايران بين گفت: ترجمه زنده ياد شاملو در زمان حيات ايشان آماده انتشار بود اما آقاي شاملو به دليل حساسيت روي ترجمه؛ آن را براي آخرين بار مي خواستند ببينند كه در همان روزها فوت كردند. وي با اشاره به چگونگي انتشار اين رمان گفت؛ رمان قرار است در دو جلد تا اواخر شهريور انتشار يابد. كاظم زاده از انتشار چند تابلوي رنگي كه از نسخه اصل روسي اثر انتخاب و قرار است به اثر افزوده شود خبر داد و گفت: اين كتاب در دست يكي از افراد علاقه مند به آثار شولوخوف بود و مرحوم شاملو نيز به اين كتاب و تابلوهاي آن علاقه خاصي داشتند.
پيش از اين، رمان «دن آرام» با ترجمه م.به آذين و در چهار جلد منتشر شده بود اما با توجه به نوع خاص و شيوه منحصر به فرد ترجمه شاملو به نظر مي رسد اين اثر بتواند خواستاران فراواني داشته باشد.

مستند گريزه در تاجيكستان
فيلم مستند «گريزه» به كارگرداني رضا درميشيان در تاجيكستان ساخته شد.
اين فيلم مستند كه به طريقه «دي.ويكم» توليد شده، به داستان مهاجرت و تفاوت آدمها در فراسوي مرزها، از زبان جواني به «شهريار» مي پردازد.
به گزارش ايرنا، همچنين از درميشيان فيلم مستندي با موضوع سينماي تاجيكستان در دست توليد است كه به زودي آماده نمايش مي شود. در اين فيلم مستند جمعي از دست اندركاران سينما و حوزه فرهنگي تاجيكستان به بررسي صنعت سينماي اين كشور و خاستگاه اين هنر مي پردازند.

بررسي نظام هاي اطلاعاتي و بازيابي اطلاعات
در سخنراني ماهانه انجمن كتابداري و اطلاع رساني ايران، روز چهارشنبه دكتر رحمت الله فتاحي درباره ارزش افزوده اطلاعات و نظام هاي اطلاعاتي و علي گرجي در مورد نگرش ها در طراحي نظام هاي بازيابي اطلاعات سخنراني مي كنند.
برنامه سخنراني ساعت ۱۷ تا ۱۹ در تالار اجتماعات شهيد دهشور دانشكده علوم دانشگاه تهران برگزار مي شود.

ديوار زندگي در جشنواره پرتغال
فيلم مستند «ديوار زندگي» ساخته جواد مزدآبادي از توليدات مركز گسترش سينماي مستند و تجربي در بخش مسابقه جشنواره بين المللي «آوانكا» نمايش داده مي شود.
هفتمين جشنواره بين المللي فيلم «آوانكا» قرار است از اول تا پنجم مردادماه در پرتغال برگزار شود.
مركز گسترش سينماي مستند و تجربي گزارش داد: بيش از ۵۰ فيلم كوتاه و بلند از ۴۴ كشور جهان در بخشهاي «مسابقه بين الملل» و «خارج از مسابقه» اين رويداد فرهنگي روي پرده مي رود.
«فرشاد فرشته حكمت» مستندساز ايراني در اين جشنواره به عنوان يكي از داوران بخش «مسابقه بين الملل» در جشنواره «آوانكا» حضور دارد.
اين فيلمساز سال گذشته با فيلم «پشت پرچين آسمان» جايزه جشنواره آوانكا را دريافت كرده بود.

سفر به فردا در بخش مسابقه جشنواره هند
فيلم  سينمايي  «سفر به  فردا» ساخته  محمدحسين  حقيقي  در بخش  مسابقه  جشنواره  بين المللي  فيلمهاي  آسيايي  «سينه فن» (دهلي نو) به  نمايش  درمي آيد.
پنجمين  جشنواره  بين المللي  فيلمهاي  آسيايي  سينه  فن  از ۲۷ تير تا ۵ مردادماه  در دهلي نو پايتخت  هند برگزار مي شود.
«محمد اطبايي» پخش كننده  فيلم  «سفر به  فردا» به ايرنا گفت :  اين  فيلم  در نخستين  حضور بين المللي  خود به  همراه آثار ساير كشورها در بخش  مسابقه  جشنواره  سينه  فن  به  رقابت  مي پردازد. وي  خاطرنشان  كرد: فيلمهاي  «زندان  زنان» از منيژه  حكمت  و «روسري  آبي » از «رخشان  بني اعتماد» نيز در بخش  غيررقابتي  جشنواره  بين المللي  فيلمهاي آسيايي  سينه  فن  نمايش  داده  مي شود. «فاطمه  معتمدآريا» هنرمند سينما و تلويزيون  نيز يكي  از داوران   اين  جشنواره  است .

نخستين كارگاه آموزش موسيقي ايراني در فرانسه برگزار مي شود
داريوش طلايي نوازنده تار و عليرضا قرباني خواننده ثابت اركستر ملي، دو هنرمند كشورمان قرار است، ۱۹ مردادماه نخستين كارگاه آموزش موسيقي ايراني را در پاريس برگزار كنند.
در اين كارگاه آموزشي كه به مدت هشت روز در دانشگاه «رويال مونت» در نزديكي شهر پاريس برپا مي شود، رديف ساز بر عهده «طلايي» است و رديف آواز توسط «قرباني» انجام مي شود.
عليرضا قرباني به گروه فرهنگي ايرنا گفت: اين كارگاه آموزشي براي آشنايي دانشجويان خارجي با «موسيقي شرق» برگزار مي شود.
قرباني كه تاكنون به همراهي اركستر ملي ايران، اجراي آواز سريالهاي تلويزيوني «شب دهم»، «كيف انگليسي» را بر عهده داشت، بتازگي در بخش آواز سريال «روشن تر از خاموشي» كه اين روزها از صدا و سيما پخش مي شود، به هنرنمايي پرداخته است.
«طلايي» و «قرباني» همچنين قرار است به همراه «جمشيد شميراني» نوازنده تنبك در يك جشنواره موسيقي كه هشتم شهريور در پاريس برگزار مي شود، يك برنامه اجرا كنند.

بهروز افخمي:
بخش خصوصي سينما به سمت ورشكستگي پيش مي رود
003925.jpg
كوشش براي تقويت بخش خصوصي در عرصه سينما در چند سال اخير موفق نبوده و فقط در حد شعار باقي مانده است.
بهروز افخمي كارگردان سينما و نماينده مردم تهران در مجلس ششم در گفتگو با ايسنا ضمن بيان اين مطلب تاكيد كرد: در يك شكل كلان مي توان گفت بخش خصوصي در عرصه اقتصاد ايران، هميشه ضعيف تر شده و ادعاهايي كه در مورد تقويت اين بخش شده هميشه در حد شعار باقي مانده است.
به بياني ديگر، بخش خصوصي سينما به سمت ورشكستگي كامل پيش مي رود.
افخمي در بخش ديگري از سخنان خود در تعريف مقوله خصوصي سازي گفت: اين بحث در عرصه سينماي ايران يعني دولت در هيچ مرحله اي از توليد و نمايش فيلم دخالت نكند، و فقط صدور پروانه نمايش را برعهده داشته باشد. يعني وزارت ارشاد فيلم را بازبيني كند و در مورد قابل نمايش بودنش اظهارنظركند، و پس از صدور پروانه  نمايش، از نمايش آن حمايت كند.
افخمي افزود: يعني اجازه ندهد گروه هاي ديگر و نيروهايي كه خارج از حيطه قانوني هستند در كار نمايش فيلم دخالت كنند.
كارگردان عروس گفت: اين كه دولت از مرحله اول يعني از تصويب سناريو گرفته تا بحث هاي صنعتي و مالي در كار دخالت كند، فيلمهايي را مورد حمايت قرار دهد يا خود به توليد فيلم بپردازد، استوديوها و وسايل فني توليد فيلم را وارد و خريداري كند، اجازه دهد بفروشد يا ... تمام اينها باعث تضعيف بخش خصوصي مي شود و از رونق گرفتن كار فيلم سازي در اين بخش جلوگيري مي كند.
عضو كميسيون فرهنگي درباره عملكرد دولت در اين بخش اظهار داشت: دولت پيش از شروع توليد فيلم در كار دخالت مي كند. چه مرحله تصويب سناريو يا حمايت از ساخته شدن برخي فيلمها، چه به صورت مالي و چه به صورت صنعتي. در واقع برخي سالن هاي نمايش متعلق به دولت يا نهادهاي وابسته به آن است.
وي افزود: دولت استوديو دارد و وسايل فني را اجاره مي دهد. قيمت وسايل فني با بليط سينماها را تعيين مي كند. يعني در جريان آزاد و فعاليت بخش خصوصي دخالت مي كند.
نماينده مردم تهران در مجلس ششم معتقد است: در حال حاضر با وجود اينكه فيلمسازان صدور پروانه نمايش از سوي دولت را تحمل مي كنند، حمايتي را كه بايد از طرف دولت وجود داشته باشد نمي بينند. يعني تضميني وجود ندارد كه فيلمي كه پروانه نمايش گرفت، آزادانه نمايش داده شود.
وي با تاكيد بر اين كه وزارت ارشاد وظيفه خود را در حمايت از نمايش فيلمها انجام دهد، وضعيت را ناهنجار دانست و گفت: حمايت وزارت ارشاد از نمايش فيلمي كه پروانه نمايش آن را صادر كرده، جلوي دخالت گروه هاي غيرقانوني را در اين امر مي گيرد.

زندان زنان و آوازهاي سرزمين مادري ام در «زلاندنو»
«زندان زنان»، ساخته منيژه حكمت و «آوازهاي سرزمين مادري ام» به كارگرداني بهمن قبادي در دو جشنواره فيلم در كشور «زلاندنو» به نمايش درخواهند آمد.
به گزارش ايسنا سي و پنجمين دوره جشنواره «آكلند»از ۲۰ تير تا ۵ مرداد ماه و سي و دومين جشنواره «ولينگتون» از ۲۷ تير تا دوازده مردادماه به صورت غيررقابتي در كشور زلاندنو به نمايش درمي آيد.
فيلم زندان زنان چهل و چهارمين حضور خود را و فيلم «آوازهاي سرزمين مادري ام» بيست و هفتمين حضور بين المللي خود را در اين جشنواره تجربه خواهند كرد.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶


روزنامك
يا دگار
در پي ورود آورل هريمن - ديپلمات امريكايي - به تهران كه گفته شده بود از سوي رئيس جمهوري وقت امريكا ماموريت دارد بين ايران و انگلستان ميانجيگري كند ، ۲۳ تير سال ۱۳۳۰ (۱۴ ژوئيه ۱۹۵۱) شهر تهران شاهد يك تظاهرات وسيع بود و تظاهر كنندگان كه با مداخله امريكا در مسئله نفت مخالف بودند شعار مي دادند كه امريكا پسر انگلستان است و دست هر دو در يك كاسه است. مردم كه در ميدان فردوسي اجتماع كرده بودند، نخست در برابر سفارت انگلستان دست به تظاهرات زدند و خطيبان بر ضد انگلستان و استعمار اين دولت و مداخلاتي كه در امور ايران كرده بود سخنراني كردند. سپس جمعيت، كه از يكصد هزار تن تجاوز مي كرد از طريق ميدان توپخانه و خيابان اكباتان خود را به ميدان بهارستان رسانيد تا قطعنامه صادر كند و به مجلس بدهد كه بر خلاف انتظار ، به ناگهان واحدهاي ارتش با تانك وارد ميدان بهارستان و خيابان شاه آباد شدند و مردم را به گلوله بستند .در اين تيراندازي۲۰ نفر كشته و صدها تن زخمي شدند . مقامهاي ارتش براي توجيه عمل خود اعلام كردند كه چون تظاهر كنندگان به پليس حمله مي كردند، ارتش بناچار وارد عمل شد، حال آن كه در تيراندازي سربازان، يك پاسبان نيز كشته و دهها پاسبان ديگر زخم برداشته بودند. پس از بررسي معلوم شد سرلشكر حسن بقائي كه چهار روز پيش از انجام تظاهرات از رياست دادرسي ارتش به رياست شهرباني كل منصوب شده بود براي تيراندازي به سوي تظاهركنندگان از شاه كسب اجازه كرده بود و به همين دليل دكتر مصدق نخست وزير فورا وي را از رياست شهرباني عزل كرد و براي مجازات تحويل مقامات قضايي داد. سرلشكر زاهدي هم كه چنين ديد كناره گيري كرد و شاه بلافاصله او را سناتور انتصابي كرد.همزمان با تظاهرات تهران، كارگران نفت در سراسر خوزستان دست به يك اعتصاب عمومي زدند. بنابراين هريمن در ماموريت خود موفق نشد. مداخله ارتش در تظاهرات اين روز دليل محكمي براي دكتر مصدق شد تا بعدا كنترل وزارت جنگ را از دست شاه خارج سازد و آن را به وزارت دفاع ملي تغيير نام دهد.
* «همايش سياسي برلين» روز ۱۴ ژوييه سال ۱۸۷۸ ميلادي، مركب از قدرتهاي اروپايي، قلمرو عثماني را محدود كرد؛ بوسني و هرزگوين را به اتريش بخشيد، به روماني استقلال داد ، دعاوي عثماني در قفقاز را به نفع روسيه مردود اعلام داشت و به انگلستان اين حق را داد كه جزيره قبرس را به تصرف خود درآورد. «تاريخنگاران»اين پيمان را «تعيين سرنوشت ديگران پشت درهاي بسته در اروپا» عنوان داده اند.
* شصت سال پيش در اين روزها ، جهان شاهد بزرگترين نبرد تانك در تاريخ خود بود. در اين روز در منطقه كورسك ، نه چندان دور از مسكو، شش هزار و سيصد تانك آلمان و شوروي و ۳ ميليون سرباز طرفين به جان هم افتاده بودند و در آسمان نيز چهار هزار و چهارصد هواپيما باهم مصاف مي دادند كه ظرف مدتي كوتاه دو هزار و نهصد تانك از ميان رفت و ۲۳۸ هزار سرباز كشته شدند و هيتلر براي نخستين بار مجبور شد دستور عقب نشيني بدهد و اين عقب نشيني تا برلن ادامه يافت. نبوغ نظامي ژوكف، مارشال شوروي كه با استقرار ۲۰ هزار توپ مانع عقب نشيني سريع و كم تلفات آلماني ها شده بود، جنگ را به نفع شوروي ها تمام كرد.
ماندگار
در روزي چون امروز (۱۴ ژوئيه) در سال ۱۹۵۸ (۴۵ سال پيش) ، يك كودتاي نظامي در عراق كه توسط ژنرال متمايل به ماركسيسم ــ عبدالكريم قاسم ــ صورت گرفت به نظام سلطنتي كوتاه مدت اين كشور پايان داد . ضمن اين كودتا فيصل دوم پسر غازي پسر فيصل اول پادشاه هاشمي وقت ، افراد خانواده اش و نيز نخست وزير عراق كشته شدند. دولت انگلستان كه در جريان جنگ جهاني اول برقسمتي از خاور ميانه از جمله عراق و فلسطين مسلط شده بود با ساختن كشوري به نام ماوراء اردن يك اميرزاده  هاشمي حجاز را سلطان آن و پسر عمويش (فيصل اول) را سلطان عراق كرده بود ، حال آن كه عراق قبلا سلطنتي نبود. عراق كه از هزاره چهارم پيش از ميلاد مهد نخستين تمدن بشري (سومريها) بود، از نيمه قرن ششم پيش از ميلاد تا نيمه قرن هفتم ميلادي به مدت يك هزار و ۱۸۷ سال گوشه اي از امپراتوري ايران و شهر تيسفون (مدائن) واقع در عراق امروز ۷۷۰ سال پايتخت ايران بود. بعدا عباسيان قرنها از بغداد بر جهان اسلام حكومت كردند. از زمان شاه اسماعيل صفوي تا كريم خان زند بر سر عراق ميان ايران و عثماني جنگ بود و هر چند وقت يكي از دو دولت غلبه داشت . از آن پس عراق گوشه اي از امپراتوري عثماني بود كه از استانبول اداره مي شد. عراق در جريان جنگ جهاني اول به تصرف انگلستان در آمد و دولت انگلستان در سال ۱۹۲۱ يك شاخه از اميران هاشمي را به عراق آورد و زير نظر خود سلطنت داد . عراق در سال ۱۹۳۲ استقلال يافت ولي در جريان جنگ جهاني دوم دوباره به اشغال نظامي انگلستان درآمد. بنابراين تا كودتاي ژنرال قاسم ، عراق كمتر از چهار دهه سلطنتي بود. حكومت چپهاي افراطي در عراق در سال ۱۹۶۳ با كودتاي سرهنگ عارف متمايل به شاخه ناسيوناليستي حزب بعث بر كنار شد . آمريكايي ها كه مايل به كمونيستي شدن عراق و دوستي تنگاتنگ آن با شوروي نبودند به كودتاي عارف كمك كرده بودند. حكومت عارف در سال ۱۹۶۸ با كودتاي ژنرال حسن البكر از شاخه سوسياليستي حزب بعث سرنگون شد و صدام حسين كه معاون البكر بود از سال ۱۹۷۹ جاي او را گرفت و خود را مدافع همه جهان عرب اعلام كرد و دست به ايجاد ارتشي چند برابر ظرفيت عراق زد و ....
منبع مطالب دوبخش بالا: www.iranianshistoryonthisday.com
روزگار
يك ژنرال آمريكايي به يك روزنامه آلماني گفته است كه در آينده اي نزديك دولت آمريكا پايگاه هاي خود را جز پايگاهي كه در ارتباط با نيروهاي آمريكايي مستقر در عراق و افغانستان است خواهد بست. ازعمر بعضي از اين پايگاهها ۵۸ سال مي گذرد كه تقريبا ۱۱۵ هزار نظامي ، صدها هواپيما و... در آنها مستقر هستند.
* پريروز ناو هواپيمابر تازه ساز آمريكا كه نام رونالد ريگن ۹۲ ساله بر آن گذاشته شده ، عمر مفيد آن ۵۰ سال تعيين گرديده ، شش هزار افسر و ملوان در آن كار و ۸۰ هواپيماي نظامي آن را حمل مي كند و محل استقرار آن سن دياگو (كاليفرنيا) خواهد بود ماموريت خود را كه گشتزني در اقيانوسهاي آرام و هند(ازجمله خليج فارس) است آغاز كرد.
پرسش پزشكي
دكتر گريفيت در پاسخ به پرسشي كه آيا براي درمان خر و پف در خواب دارو وجود ندارد ، گفته است تنها راه درمان اين مشكل كاهش وزن مخصوصا در ناحيه بالاتر از شكم به ويژه گردن رفع گرفتگي بيني كه عمدتا بر اثر آلرژي است ، مراقبت از كار غده تيروئيد كه كم كار نشود، عدم مصرف الكل و بعضي از قرصهاي خواب آور و نكشيدن سيگار و خوردن شام سبك (خالي نگهداشتن شكم در شب) است. با عمل جراحي مي شود مجاري تنفسي را كه انسداد و تنگ شدن آنها باعث خرناس مي شود درمان كرد . اخيرا دستگاههاي مكانيكي هم ساخته شده كه با قراردادنشان در ساعات خواب در دهان، وضعيت آرواره پايين را تغيير مي دهند و باعث تخفيف خرناس مي شوند ولي استقبال از اين دستگاهها تا كنون كم بوده است.

داستانك
(اعجاز)
پيش ترها، آنها دو نفر بودند؛ با دو سايه.
حالا به اعتبار عشق، دو نفرند با يك سايه.
محسن سعيدالسادات

گشتي در دنياي خبرها
جريمه براي عابران پياده
سنگاپور: شهرونداني كه در ترمينال ها و ايستگاه هاي اتوبوس، ميان بر بزنند و از روي خطوط عابر پياده عبور نكنند، جريمه و زنداني خواهند شد. براساس نتايج تحقيقات در كشور سنگاپور، افرادي كه از خطوط عابر پياده عبور نمي كنند باعث بوجودآمدن حوادث رانندگي دلخراش مي شوند. به همين دليل براي كاهش تلفات، اين قانون به اجرا گذاشته خواهد شد. جريمه متخلفان بار اول ۵۰۰ دلار سنگاپور، بار دوم سه ماه زندان و بار سوم ۲ هزار دلار جريمه و تحمل ۶ ماه حبس خواهد بود.
خبرنگار قلابي
هانوي: مردي كه از ۷ سال پيش تاكنون خود را به عنوان خبرنگار در برنامه هاي خبري معرفي مي نمود تا از سازمانهاي مختلف هديه دريافت كند سرانجام توسط پليس شناسايي و دستگير شد. اين مرد كه مكانيك خودرو بود در سال ۱۹۹۷ تصميم گرفت با تغيير نام، خود را خبرنگار معرفي كند. او در برنامه هاي خبراقتصادي شركت مي كرد و در پايان برنامه ها، هديه و پول دريافت مي كرد. وي پس از دستگيرشدن گفت: پولي كه در اين ۷ سال از حضور در برنامه هاي خبري بدست آوردم بيشتر از درآمد مكانيكي بود.
كباب بدن
كوالالامپور: يك مرد ۳۴ ساله در مالزي كه از داروهاي اعصاب استفاده مي كرد، بخشي از گوشت بدنش را با چاقو بريد، سپس گوشت ها را كباب كرد و خورد. او كه از بيماري رواني رنج مي برد به مواد مخدر پناه برده بود به همين دليل چند ماهي را در يك كلينيك بازپروري سپري كرد و پس از ترك كلينيك هم مقدار زيادي دارو مصرف مي كرد. ديشب كه وي پس از مصرف اين داروها، هوشياري خود را از دست داده بود تكه اي از گوشت بدنش را بريد، كباب كرد و خورد.
ساخت خودرو در حياط خانه
كامبوج: يك مكانيك ۴۵ ساله كه براي تامين هزينه زندگي خود در حياط خانه اش به شستشوي خودروهاي مردم مي پرداخت موفق به توليد اولين خودروي دست ساز كامبوج شد.
خودرويي كه وي ساخته ظرفيت حمل ۲ نفر را دارد و براي ساخت هر دستگاه از آن به ۴ ماه زمان و ۹۰۰ دلار هزينه نياز است. تاكنون اين مكانيك سفارش هاي متعددي را براي توليد خودروهاي بيشتر دريافت كرده است. قيمت يك دستگاه موتورسيكلت صفر كيلومتر در كامبوج ۹۰۰ دلار است.
تولد يك لاله و لادن ديگر
آتن: دقيقا در همان روزي كه دوقلوهاي جدانشدني ايران، لاله و لادن در كنار هم به خاك سپرده شدند، مقامات كشور يونان اعلام كردند يك ماه قبل دو دختر دوقلو كه مانند لاله و لادن از ناحيه سر به يكديگر متصل هستند، چشم به جهان گشودند. اين دوقلوها به روش سزارين از شكم مادر بيرون آورده شدند و هم اكنون ۵ كيلوگرم وزن دارند كه افزايش وزن آنان از زمان تولد تاكنون رضايتبخش بوده است.
اين دوقلوها از ناحيه پيشاني به يكديگر متصل هستند و والدين آنها بايد تصميم بگيرند كه آيا مي خواهند آنها از يكديگر جدا شوند يا خير.
پزشك اين دوقلوها به والدين آنها توصيه كرده كه هرچه سريعتر تصميم خود را اتخاذ كنند و آنها را براي عمل جراحي به كشوري كه سابقه جداسازي دوقلوها را دارد اعزام نمايند.
۲۵۰ هزار يورو براي خرس عروسكي
برلين: يك خرس عروسكي كه به بدنش سنگ قيمتي متصل شده بود به مبلغ ۲۵۰ هزار يورو در جريان مزايده اي در آلمان به فروش رسيد. صاحب اين خرس تصور مي كرد كه بتواند عروسك خود را به همراه جواهراتش حداقل به ارزش ۳۳۳ هزار يورو بفروشد اما خريداري براي آن پيدا نشد. در سال ۱۹۹۷ و در جريان مزايده اي مشابه، يك خرس عروسكي عتيقه به مبلغ ۲۱۵ هزار يورو بفروش رسيد.
ترافيك ۷۰۰ كيلومتري
پاريس: طي سه روز اخير، شهروندان فرانسوي راه بندانهاي بي سابقه اي را در جاده ها و بزرگراه هاي منتهي به سواحل اين كشور تجربه كردند.
در اين چند روز طول صف ترافيك خودروها به بيش از ۷۰۰ كيلومتر رسيد و به عنوان نمونه رانندگان براي طي يك مسير ۲۵ كيلومتري مجبور شدند دو ساعت و سي دقيقه پشت ترافيك بمانند.
گرماي بي سابقه در ايتاليا
رم: يك اسقف در شمال ايتاليا از همكاران خود در سراسر اين كشور خواست براي نزول باران دست به دعا بردارند.
مقامات محلي اعلام كردند به دليل خشكسالي و كاهش حجم آب رودخانه ها، در آينده  اي بسيار نزديك نيروگاه آبي اين منطقه از كار خواهد افتاد.
همچنين گرماي بي سابقه هوا در شهر رم و استفاده اغلب مردم از كولر و دستگاه هاي خنك كننده ديگر باعث شده كه پايتخت ايتاليا با قطع برق مواجه شود.

ساعات شرعي
اذان ظهر: ساعت۱۳و۱۰ دقيقه
اذان مغرب:ساعت ۲۰ و ۴۴ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴و۱۴دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۵ و۵۹ دقيقه

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
همشهري اقتصادي
همشهري جهان
شناسنامه
روزنامك
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   محيط زيست   |  
|  ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |