دوشنبه ۲۳ تير ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۱۰۶ - July . 14, 2003
هشدار حماس  و جهاد اسلامي  به  تشكيلات  خودگردان
جنبش  مقاومت  اسلامي  فلسطين  (حماس ) و جهاد اسلامي  فلسطين  ديروز هشدار دادند درصورتي كه  تشكيلات  خودگردان  فلسطيني  براي  خلع سلاح  نيروهاي  اين  دو گروه  تلاش  كند آتش بسي  را كه  به طور يكجانبه  بر ضدرژيم  صهيونيستي  اعلام  كرده اند لغو خواهند كرد.
به  گزارش  خبرگزاري  فرانسه  از غزه  اين  دو جنبش  فلسطيني  در بيانيه  مشتركي  كه  در غزه  منتشر شد اعلام  كردند اگر تشكيلات  خودگردان  براي  توقيف  سلاح هاي  ما بكوشد اين  مسئله  حماس  و جهاد اسلامي  را وادار خواهد كرد كه  آتش بس  را لغو كنند.
اين  بيانيه  تأكيد كرد چنانچه  تشكيلات  خودگردان  فلسطيني  بكوشد كه  سلاح هاي  ما را توقيف  كند، اين  تشكيلات  مسئول  پيامدهاي  اين  تصميم  خواهد بود.

نارضايتي مردم بغداد و نجف از آمريكايي ها
خبرگزاري رويتر ديروز در دو گزارش جداگانه از بغداد و نجف از نارضايتي مردم عراق از نخستين اجلاس شوراي حكومت انتقالي عراق خبر داد.
در گزارش رويتر از بغداد به نقل از شهروندان عراقي آمده است: «ما نمي توانيم از شورايي كه مورد حمايت آمريكاست، پشتيباني كنيم. چنين شورايي نمي تواند در عراق تغيير ايجاد كند.»
شهروند ديگري به رويتر گفت: «من در زمان رژيم بعثي ها روزنامه ها را چون فقط درباره صدام حسين مي نوشتند، نمي خواندم اكنون نيز ميلي به خواندن مطالب درباره آمريكايي ها ندارم.» رويتر به نقل از شهروندان نجف نيز مي نويسد: «كاسه صبر مردم در حال لبريز شدن است... اگر اشغال مدت زيادي ادامه يابد و خواسته هاي مردم تحقق نيابد مردم جهاد مي كنند... وقتي مردم عراق نخواهند، آمريكايي ها حق قدم گذاشتن به اينجا را ندارند.»

عمليات نظامي آمريكا درعراق همزمان با آغاز كار شوراي حكومت انتقالي
004015.jpg
شوراي حكومت انتقالي عراق ديروز در اولين نشست خود در بغداد، در نخستين اقدام ۹ آوريل (۲۰ فروردين) روزي كه نيروهاي آمريكايي صدام حسين را بركنار كردند، تعطيل ملي اعلام كرد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه آيت الله محمد بحرالعلوم از روحانيون شيعه عراقي كه مركز اسلامي اهل  البيت را در لندن اداره مي كند و بعد از سقوط رژيم صدام به عراق بازگشته، ديروز اين تصميم شورا را اعلام كرد.
شوراي حكومت انتقالي عراق ديروز با دو ساعت تاخير نخستين نشست خود را در ساختمان سابق كميته صنعتي شدن ارتش در مركز بغداد برگزار كردند.
گفتني است كه پيچيدگي هاي قومي و سوابق ديرينه اختلافات در بين اقوام متنوع عراقي به حدي زياد است كه صاحب نظران نسبت به موفقيت اين گونه شوراها بد بين هستند . درخواستهاي اكراد براي خودمختاري نه تنها در داخل عراق و در ميان اعراب باعث بروز نگراني شده است بلكه در ميان كشورهاي منطقه به ويژه تركيه نيز دغدغه هاي جدي امنيتي ايجاد نموده است و تركيه به عنوان متحد استراتژيك آمريكا در رابطه با اين نگراني ها حتي از خدشه دار كردن رابطه خود با آمريكا نيز ابايي ندارد در اين شورا ۱۳شيعه، ۵ سني۵، كرد، يك مسيحي و يك تركمن حضور دارند.
گرچه آمريكايي ها چندي پيش با دادن اختيارات اجرايي و حق انتخاب وزرا به عراقي ها مخالف بودند اما از سويي با تشديد مخالفتهاي مردم با نقش آمريكا به عنوان حاكم مطلق عراق و از سوي ديگر با درگيري روزافزون نظاميان در حملات عراقي ها، آمريكا با عجله در مواضع قبلي  خود نسبت به گروه هاي سياسي عراق تجديد نظر كرد و با دادن بخش مهمي از اختيارات درخواستي ايشان به شورا موافقت نمود. اين شورا قدرت اجرايي در انتصاب وزرا، بازبيني قوانين، امضا ء  قراردادها و تأييد بودجه كشور را دارد. با اين حال پل برمر حاكم آمريكايي عراق درباره تصميمات اين شورا حق وتو دارد.
قابل ذكر است كه گرد همايي هاي نيروهاي معارض كرد ، شيعه و عرب سني عراقي در سال گذشته در لندن و اربيل باعث حصول توافق هايي در تركيب نقش اقوام در عراق شد كه همان توافق ها امروز پايه تركيب قومي شورا است.
هند نيرو به عراق نمي فرستد
مطبوعات هند ديروز نوشتند: دهلي به عراق نيرو اعزام نمي كند و دولت هند در نشست امنيتي كابينه كه امروز تشكيل مي شود اين تصميم خود را اعلام مي كند.
دولت هند چندي پيش براي اعزام نيرو به عراق اعلام آمادگي كرد اما اين پيشنهاد دولت آتال بيهاري واجپايي با واكنش تند مخالفان سياسي وي از جمله حزب كنگره هند روبرو شد.
رامسفلد: تابستان سخت در راه است
دونالد رامسفلد وزير دفاع آمريكا گفت: نيروهاي آمريكايي تابستان سختي در پيش دارند و احتمال دارد شمار كشته هاي آنها افزايش يابد. به گزارش خبرگزاري فرانسه از واشنگتن، رامسفلد گفت: عمده عمليات ضدآمريكايي ممكن است در همين ماه ژوئن رخ دهد كه بسياري از مناسبت هاي حزب بعث در آن واقع است.
وي در عين حال تأكيد كرد كه آمريكا به پيشرفت هايي در عراق دست يافته است.
عمليات جديد ارتش آمريكا در عراق
ارتش آمريكا تهاجم عمده جديدي را با نام «پيچك مار» در مركز منطقه مقاومت عليه سربازان خود در ناحيه مركزي عراق آغاز كرد.
يك سخنگوي ارتش آمريكا با اعلام اين مطلب افزود: هنگ چهارم پياده نظام ارتش توجه خود را بر از كار انداختن شبه نظاميان حزب بعث و ساير عناصر برانداز متمركز كرده است.به گزارش خبرگزاري فرانسه پرودن اظهار داشت: عمليات «پيچك مار» ضربه اي پيشگيرانه به رهبران سابق رژيم و عناصر سركشي است كه حملات به نيروهاي ائتلاف را برنامه ريزي مي كنند. نيروي زميني ارتش آمريكا عمليات تهاجمي خود را در طول بزرگراهي در شمال بغداد پيرامون شهرهاي بايجي، هوائيه و سامرا صورت مي دهد.
بسياري از كساني كه از حكومت صدام بهره مند شدند، در اين منطقه ساكن هستند. نيروهاي آمريكايي تا به حال چند رشته عمليات با عنوان ضربه شبه جزيره، عقرب صحرا، و مار زنگي صحرا براي سركوب بقاياي سازمانهاي امنيتي و جاسوسي صدام انجام داده اند.از زمان پايان رسمي عمليات نظامي آمريكا در عراق (۱۱ ارديبهشت) تا به حال ۳۱ سرباز آمريكايي در حملات وفاداران صدام حسين كشته شده اند.

يادداشت
بي برنامگي يا فقدان شناخت
004020.jpg
عليرضا شيخ عطار
از دو ماه پيش پس از بركنار شدن ژنرال بازنشسته آمريكايي گارنر از منصب حكومت عراق پل برمر ديپلمات سابق و يكي از متخصصان برنامه هاي ضدتروريستي در وزارت خارجه و سازمان سيا آمريكا به عنوان حاكم و مسئول اداره عراق از سوي آمريكا منصوب شد.
وي كه از ابتداي كار خود بيش از سلف نظامي خود برخوردهاي تندي را با گروه هاي مختلف سياسي عراق به عمل آورد، بر اين باور بود كه آمريكا براي اداره مقتدرانه عراق بايد محدوديت هاي فراواني را بر فعالان سياسي عراقي اعمال نمايد و تحقق موضوعاتي چون دموكراسي و آزادي مردم عراق كه بهانه حمله آمريكا به اين كشور قرار گرفته بود در موقعيت فعلي موضوعيت ندارد.
اما به دنبال افزايش درگيري و كشته و مجروح شدن سربازان آمريكايي در عراق و در پي گسترش روزافزون تظاهرات خياباني و بالاخره پس از فزوني گرفتن مخالفت هاي آشكار سران گروه هاي سياسي عراقي حتي آناني كه خود را متحد و مورد حمايت آمريكا مي دانند با اقدامات خشن و سلطه گرانه آمريكا در عراق، آمريكايي ها به اين نتيجه رسيدند كه براي كاهش مشكلات ناچار از تن دادن به بخشي از خواسته هاي مردم عراق هستند. پل برمر حاكم آمريكايي عراق همواره بر مشورتي بودن و فاقد اختيارات اجرايي بودن شوراي رهبران سياسي عراق تأكيد داشت. از سوي ديگر او و ديگر سياستگزاران آمريكا در عراق معتقد به تعديل نسبت فعالان سياسي قديمي عراق به خصوص شيعيان و اكراد در تركيب شورا به نفع چهره هاي منفرد عراقي كه اكثرا در دوره صدام در غرب زندگي مي كردند، بودند.
اما اين بار حاكم آمريكايي عراق شورا را با اختيارات بيشتر به خصوص در زمينه انتخاب وزرا و تصويب بودجه و با حضور چهره هاي شاخص فعالان و مبارزان عراقي در تركيب آن با عجله تشكيل داد تا آن را به عنوان برگ برنده شخصي خود و اهرم خنثي كننده فشارهاي ناشي از نگراني مردم عراق از حضور زورمدارانه آمريكا مطرح سازد.
برمر گزارش موفقيت هاي خود را با لحن غرورآميزي در مقاله اي كه روز گذشته در نيويورك تايمز به چاپ رساند به مردم آمريكا ارائه نمود.
وي مدعي شد كه تشكيل شوراي حكومتي نخستين گام مردم عراق در راه رسيدن به استقلال سياسي و اقتصادي است و اين جديدترين نمونه  از پيشرفت در كار است. وي عليرغم فشارهاي فراواني كه توسط نيروهاي آمريكايي در سه ماه اخير بر گروه ها و چهره هاي فعال سياسي عراق وارد آمده است و حتي منجر به تعطيلي تعداد كثيري از روزنامه ها شد،ادعا نمود كه مردم عراق براي نخستين بار طعم آزادي را مي چشند و كثرت روزنامه هاي منتشر شده پس از سقوط صدام را نشانه اي از آن دانست! او با تحت نفوذ خارجي دانستن مخالفان حضور آمريكا در عراق آنها را وابسته به باندهاي جنايتكاري خواند كه هدف استقرار مجدد ديكتاتوري را دنبال مي كنند.
او با اشاره نگراني آميز از حملات عناصر ضدآمريكايي و به اصطلاح ضدآزادي با استناد به سخن بوش ادعا نمود كه آمريكا به استقرار شرايط مناسب براي امنيت، كاميابي و دموكراسي متعهد است و نقشه اي براي عراق و ثروتش ندارد. اين در حالي است كه آمريكا در حال فراهم آوردن سريع مقدمات قراردادهاي استفاده يكجانبه از منابع نفتي عراق است و اين حتي مورد اعتراض رقباي اروپايي اين كشور قرار گرفته است. او ضمن يادآوري تشكيل شوراهاي محلي و خدمات ايشان به مردم، به صورت افتخارآميزي به تشكيل شوراي حكومتي عراق و شامل شدن همه بافت هاي پيچيده قومي عراق در آن اشاره مي كند و وعده مي دهد كه اين شورا اين مدل اعمال قدرت خواهد نمود. گفتني است شوراهاي محلي عراق دستاورد حركتهاي مردمي بوده و آمريكا نقشي در آن نداشت و شوراي حكومتي نيز چنانچه گفتيم در اثر فشار اوضاع امنيتي و سياسي عراق مورد قبول آمريكا قرار گرفت. وي مي گويد، تدوين قانون اساسي جديد عراق با تشكيل شورا آغاز خواهد شد و طول ماندن نيروهاي آمريكايي در عراق بستگي به سرعت تدوين قانون اساسي دارد. يادآور مي شود كه يكي از نگراني هاي عمده آمريكا در عراق و افغانستان اين است كه در قانون اساسي اين كشورها نقش دين در سياست پررنگ شود.
برمر در اين مقاله در كنار وعده هاي ايجاد اشتغال و خدمات زيربنايي وعده خصوصي سازي و در عين حال برقراري سيستم تأمين اجتماعي از محل ثروت نفتي عراق را براي مقابله با آثار سوء آن داده است.
اين در حالي است كه در طول ماه هاي اشغال عراق توسط آمريكا روز به روز اوضاع اقتصادي مردم عراق خراب تر شده است و بيكاري و فقر و سوءتغذيه و كمبود دارو در كنار جرائم ناشي از فقر مردم اين كشور را رنج مي دهد.
او در پايان مقاله با اشاره به سه اولويت امنيت سياسي و اقتصادي و با يادآوري قدرت آمريكا وعده داده است كه استراتژي را ارائه خواهد كرد تا موجب گذار موفقيت آميز به سوي يك عراق اصلاح شده و باثبات و آزاد و دمكراتيك بشود كه نماد آزادي و عدالت خواهد بود.
اما اين پرسش تاكنون بدون پاسخ مانده است كه سير قهقرائي كه از آغاز حمله آمريكا بر جامعه عراق تحميل شده است، آيا ناشي از بي برنامگي و سوءمديريت آمريكاست و يا ناشي از عدم شناخت واقعيت هاي جامعه عراق توسط سياستگزاران آمريكايي مي باشد؟

زير فشار آمريكا
بلژيك، قانون پيگرد جنايتكاران جنگي را لغو مي كند
بلژيك اعلام كرد قانون جنجالي جنايات جنگي را كه امكان باز شدن پرونده هايي عليه جورج بوش رئيس جمهور آمريكا و آريل شارون نخست وزير اسرائيل را فراهم كرده بود لغو مي كند.
به گزارش خبرگزاري رويتر، گوي ورهو قشتات نخست وزير بلژيك شنبه شب گفت، دولت جديد او كه روز شنبه سوگند ياد كرد، به عنوان يكي از نخستين اقداماتش اين قانون را كه موجب خشم آمريكا شده بود، لغو مي كند.
او در يك كنفرانس خبري گفت، هدف از لغو اين قانون جلوگيري از سوءاستفاده از آن بوده است.
اين قانون كه در سال ۱۹۹۳ تصويب شده است، به دادگاههاي بلژيك اختيار مي دهد به پرونده هاي جنايات جنگي بدون توجه به اينكه اين جنايت كجا انجام شده، رسيدگي كند.
نخست وزير بلژيك گفت: در آينده اين قانون فقط به بلژيكي ها يا ساكنان اين كشور محدود مي شود. دونالد رامسفلد وزير دفاع آمريكا اخيرا گفته بود، به دليل وجود اين قانون واشنگتن تمايلي به فرستادن مقامات آمريكايي به بروكسل براي شركت در نشست ناتو ندارد.
پرونده اي عليه شارون در دادگاه بلژيك براساس اين قانون گشوده شده بود كه در آن بازماندگان قتل عام پناهجويان فلسطيني در لبنان در سال ۱۹۸۲ عليه شارون شكايت كرده بودند. اما اين پرونده به حال تعليق درآمد چون شارون به عنوان رهبري كه هنوز در قدرت است داراي مصونيت شناخته شد.

وزير خارجه كويت نخست وزير شد
امير كويت ديروز طي فرماني شيخ صباح الاحمد الصباح وزير خارجه اين كشور را به سمت نخست وزيري منصوب كرد.
اين اتفاق از آن جهت با اهميت است كه در كويت همواره وليعهد پست نخست وزيري را هم به عهده داشته است. امير كويت با فرمان ديروز خود اين دو پست را از هم جدا كرد.شيخ صباح ۷۴ ساله برادر ناتني امير كويت كه سالها وزير خارجه اين كشور بوده است، جانشين شيخ سعد العبدالله السالم الصباح ۷۲ ساله شد كه از سال ۱۹۷۸ نخست وزير كويت بوده است.
دولت كويت هفته گذشته بعد از انتخابات پارلماني كه در آن ليبرال ها نتايج را به گروه هاي اسلامگرا، طرفدار دولت و نامزدهاي مستقل واگذار كردند، استعفا كرد. شيخ سعد از پسرعموهاي اميركويت همچنان وليعهدي را به عهده خواهد داشت.

خارجي
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري جهان
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   محيط زيست   |  
|  ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |