پنج شنبه ۲ مرداد ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۱۱۶ - July . 24, 2003
نگاهي به نشست  تدوين  كنوانسيون  مبارزه  با فساد در وين
وين  - خبرگزاري  جمهوري  اسلامي: ششمين  نشست  كميته  تدوين  كنوانسيون  مقابله  با فساد، با هدف  يافتن راهكارهاي  اجرايي  جهت  ارائه  به  سازمان  ملل ، در وين  تشكيل  شد.
نمايندگان  ۱۲۰ كشور شركت كننده  در اين  نشست  كه  روز دوشنبه  در مقر سازمان  ملل  در وين  آغاز شد، طي  سه  هفته  سعي  دارند پيش  نويس  متن  كنوانسيون را نهايي  كنند و براي  تصويب  به  اجلاس  مجمع  عمومي  سازمان  ملل  متحد، كه  به زودي  تشكيل  خواهد شد، ارائه  دهند.
كشورهاي  در حال  توسعه  مانند جمهوري  اسلامي  ايران  خواهان  تعريف  جامعي از فساد و تدوين  يك  كنوانسيون  قوي ، مؤثر و متعادل  هستند.
كشورهاي  غربي  كه  هر سال  با پرداخت  ميلياردها دلار رشوه  و حق  كميسيون  قراردادهاي  پرسودي  را به دست  مي آورند، با تعريف  جامع  فساد، بازگشت  دارايي هاي  ناشي  از فساد مالي  به  كشورهاي  مبدأ يا جهان  سوم ، به  رسميت  شناختن  فساد مالي  بخش  خصوصي  و همكاري  قضائي  در زمينه  استرداد مرتكبين  فساد مخالفند و مي كوشند كه  برخي  از بخش هاي  مهم  و قوي  متن  كنوانسيون  را ملايم  وتضعيف  كنند.
اين  كشورها سعي  مي كنند با تكيه  بيش  از حد به  بخش  پيشگيري  از فساد مالي  در داخل  كشورها اين  امر را القا كنند كه  عامل  اصلي  فساد مالي ، ناتواني دولت ها در مهار فساد مالي  در داخل  كشورهاست .

يادداشت
هم پيوندي
محمدصادق جنان صفت
دكتر مسعود نيلي و دكتر محمد طبيبيان از جمله اقتصاددانان ارشد و زبده ايران به شمار مي آيند كه سابقه فعاليت در تدوين برنامه هاي اول تا سوم توسعه را در كارنامه خود دارند.
اين دو اقتصاددان و همكاران آنها پس از پژوهش ۱۸ ماهه براي تدوين استراتژي توسعه صنعتي، نتايج مطالعات خود را منتشر كردند. از طرف ديگر كارشناسان و مديران فعلي سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور تحت نظر دكتر محمد ستاري فر نيز نتايج مطالعات خود براي انتخاب گزينه هاي مطلوب در ۲۰ سال آينده را ارايه كرده اند.
بررسي از سر اشاره نشان مي دهد با وجود اينكه دكتر نيلي و دكتر ستاري فر داراي تفكرات اقتصادي مختلفي اند در دو مورد الف: توسعه صنعتي بايد محور توسعه اقتصادي كشور باشد، ب، براي توسعه صنعتي- و رسيدن به توسعه اقتصادي- هم پيوندي صنعت ايران با صنعت جهاني ضرورتي اجتناب ناپذير است. در اين مطالعات به اين نتيجه قطعي رسيده اند كه كشورهايي مثل مالزي، تايلند، كره جنوبِي، سنگاپور، چين و... فقط با استفاده از برونگرايي در صنعت و تعامل سازنده با شركتهاي بزرگ صنعتي توانسته اند رشدهاي بالا را تجربه كنند.
نپذيرفتن اين واقعيت از سوي جريانهاي فكري و سياسي و مانع تراشي در مسير همگرايي  صنعت ايران با صنايع جهاني مي تواند پيامدهاي دهشتناكي بر اقتصاد ايران بر جاي بگذارد. زندگي در رويا و ديدن خوابهاي خوش  تنها به درد رويا پردازان و خيالبافان مي خورد.

۴۰ درصد ذخيره مخازن نفتي كشور قابل استخراج نيست
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران: در بهره برداري از مخازن نفتي كشور، حدود ۴۰ درصد از ذخيره  نفت باقي مي ماند كه با تكنولوژي هاي امروزي قابل استخراج نيست.
پرويز سينايي، كارشناس ارشد امور فني مناطق نفت خيز جنوب با اعلام اين مطلب و با بيان اين كه براي كنترل نفت باقيمانده در مخزن، روش هاي مهندسي انجام مي شود كه بايد به طور مداوم در طول زمان برداشت از هر مخزن با ديدگاه هاي صيانتي مد نظر قرار گيرد، گفت: معمولا اينگونه اقدامات در زمان مطالعه مخزن و برنامه ريزي جهت توليد از آن لحاظ مي شود و با وجود انديشيدن تدابير مختلف، همواره قسمت اعظم نفت موجود در مخزن، استخراج نمي شود.
وي گفت: در برداشت اوليه از مخزن كه با فشار طبيعي آن صورت مي گيرد، ۱۵ تا ۲۵ درصد نفت در جاي مخزن استخراج مي شود و در برداشت ثانويه به وسيله تزريق آب يا گاز، ۱۰ تا ۱۵ درصد ديگر از نفت استخراج مي شود كه در هر صورت هميشه ۴۰ درصد از نفت ذخيره مخزن مورد استخراج قرار نمي گيرد. وي با اشاره به عوامل موثر بر كيفيت نفت خام، گفت: نفت خام به طور طبيعي مخلوطي از هيدروكربورهاي خطي، شاخه دار و حلقوي است و هر ماده ديگري غير از اين مواد، ناخالصي محسوب شده و وجود آنها باعث افت كيفيت نفت خام مي شود.

شرايط واردات و صادرات و خدمات پس از فروش خودرو
احمد نعمت بخش گفت، از اين به بعد وزارت بازرگاني مسئول خدمات پس از فروش خودروهاي خارجي خواهد بود.
به گزارش خبرگزاري فارس، نعمت بخش كه در جمع خبرنگاران سخن مي گفت، اظهار داشت: تاكنون ۵ شركت واردكننده خودرو نمايندگي رسمي خدمات پس از فروش گرفته اند كه اين شركتها متعهد به ارائه خدمات براي كليه خودروهاي وارداتي چه شخصي و چه تجاري مي باشند.
وي ادامه داد: واردات خودرو از اين پس تنها براساس مارك و مدل خودرو انجام مي شود و حقوق ورودي هر خودرو در شرايط تجاري و غيرتجاري (شخصي) يكسان مي باشد.
نعمت بخش خاطرنشان كرد: براي واردات خودرو سقفي در نظر گرفته نشده است، ليكن اگر روزي مشخص شود كه واردات زياد شده در اين سياست تجديدنظر خواهد شد.
وي به آمار خودروسازان داخلي اشاره كرد و افزود: در سه ماهه اول سال ۸۱ معادل ۱۳۵ هزار و ۳۲۶ دستگاه خودروي سواري توليد شده كه نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۸ درصد افزايش نشان مي دهد.
وي شرايط گارانتي و خدمات پس از فروش خودروهاي داخلي را مطلوب ندانست و افزود: شرايط جديدي براي نمايندگيهاي مجاز در نظر گرفته شده است كه هم تعداد و هم كيفيت خدمات آنها را ارتقا خواهد داد.
مديركل نيرو محركه وزارت صنايع گفت: از اول مهرماه سال جاري به خودروهاي داراي گارانتي كه ۲۴ ساعت در تعميرگاه مجاز معطل مي شوند معادل يك هزارم قيمت خودرو هزينه اياب و ذهاب تعلق خواهد گرفت و اين رقم براي تاكسيها و وانت بارها معادل ۱۵ ده هزارم قيمت خودرو خواهد بود.
وي اضافه كرد: براي شرايط و گارانتي نيز كه تا ۱۰ سال پس از دوران گارانتي مي باشد، معادل ۳ ده هزارم قيمت خودرو به مالك آن جهت هزينه توقف خودرو پرداخت خواهد شد.

فروش دارو در خارج از مراكز رسمي توزيع ممنوع است
گروه اقتصادي: از آنجاييكه برخي از فروشگاه ها و واحدهاي صنفي و مراكز فروش برخلاف مفاد ماده ۱۳ و آيين نامه تبصره ۵ ماده فوق و ماده ۱۴ قانون مربوط به امور پزشكي، دارويي و مواد خوراكي مبادرت به فروش غيرمجاز دارو ومكمل هاي غذايي، دارويي مي نمايند به موجب اين اطلاعيه كه به منزله ابلاغ رسمي است به كليه عرضه كنندگان غيرمجاز آن كالاها اخطار مي گردد با عنايت به اهميت و حساسيت موضوع از تاريخ ۲۱/۴/۸۲ ضمن جمع آوري و ضبط اقلام موجود در مراكز غيرمجاز با متصديان اينگونه واحدها مطابق قانون مذكور برخورد قطعي و جدي مي شود.
ضمنا به كليه هموطنان محترم هشدار داده مي شود با توجه به اينكه دارو حتما بايد در شرايط خاصي نگهداري شود و بعد از كنترل وزارت بهداشت صورت گيرد از خريد دارو و مكمل هاي غذايي و دارويي در مراكز غير رسمي جدا خودداري نموده و سلامت خود و خانواده را با مشكل و خطر مواجه نسازند.
در صورت مشاهده تخلف مراتب را به مراكز بهداشتي درماني و يا تلفن ۱۲۴ سازمان بازرسي و نظارت اعلام كنيد.

ژاپني ها و وزارت نفت همچنان براي توسعه ميدان نفتي آزادگان مذاكره مي كنند
طبق اعلام وزارت نفت، چنانچه ژاپني ها كار توسعه ميدان نفتي آزادگان را نپذيرند در بين شركت هاي شل، توتال و چند شركت ديگر مناقصه محدود برگزار مي شود تا كار طبق برنامه پيش رود.
عيسي مقدمي زاد نماينده مردم شادگان در مجلس ششم درخصوص توسعه ميدان نفتي آزادگان و قرارداد با ژاپني ها اظهار داشت: مذاكرات ژاپني ها در مورد قيمت هاي عمليات اجرايي اين ميدان نفتي با وزارت نفت ادامه دارد و روند عادي و طبيعي خود را طي مي كند، و به نظر مي آيد در مدت باقي مانده، خود ژاپني ها كار را شروع كنند.
عضو كميسيون انرژي مجلس گفت: با توجه به اين كه ژاپني ها قبلاً ۲ ميليارد دلار به ايران پرداخت كرده اند و اعلام كردند كه يك ميليارد دلار باقي مانده را به صورت ين پرداخت مي كنند، هنوز مذاكرات ادامه دارد.

تا پايان ۲۰۰۳ جمعيت ايران به مرز ۶۹ ميليون نفر مي رسد
005915.jpg
گروه اقتصادي: مركز اطلاعات سازمان ملل متحد اعلام كرد جمعيت جمهوري اسلامي ايران در سال ۲۰۰۳ ميلادي به رقم ۶۸ ميليون و ۹۲۰ هزار نفر مي رسد.
براساس نمودار جمعيت جهان ۲۰۰۲ بخش جمعيت دپارتمان امور اقتصادي و اجتماعي ملل متحد كه اخيراً در سراسر جهان انتشار يافته است، نرخ رشد جمعيت در ايران ۲/۱ درصد قيد گرديده است. اميد به زندگي در ايران ۷۰ سال است.
در اين نمودار پيش بيني شده كه جمعيت ايران در سال ۲۰۲۵ به رقم ۹۰ ميليون و ۹۲۷ هزار نفر و در سال ۲۰۵۰ به رقم ۱۰۵ ميليون و ۴۸۵ هزار نفر برسد.
شايان ذكر است كه چيني ها با جمعيتي معادل ۱ ميليارد و ۳۰۴ ميليون نفر و بعد از آن هندوستان با جمعيتي معادل ۱ ميليارد و ۶۵ ميليون نفر در سال ۲۰۰۳ پرجمعيت ترين كشورهاي جهان هستند. ولي تا سال ۲۰۵۰، هندوستان با جمعيتي معادل ۱ ميليارد و ۵۳۱ ميليون نفر، گوي سبقت در افزايش جمعيت را از چين خواهد ربود كه در آن هنگام جمعيتي ۱ ميليارد و ۳۹۵ ميليون نفري خواهد داشت.
اين نمودار نشان مي دهد در حالي كه كشورهاي توسعه يافته رشد جمعيت كم و حتي منفي دارند، كشورهاي در حال توسعه و توسعه نيافته افزايش جمعيت بسيار بالايي را طي سالهاي ۱۹۵۰ لغايت ۲۰۵۰ خواهند داشت.

امسال  به  ۱۰۰ شهر جديد گازرساني  مي شود
مديرعامل  شركت  ملي  گاز ايران  گفت : در سالجاري  ۱۰۰ شهر جديد با ۶۰۰ هزار مشترك  به  شبكه  گاز كشور متصل  و از گاز بهره مند خواهند شد.
محمد ملاكي  ديروز در حاشيه  همايش  مسئولان  گاز كشور در استان  قزوين  در گفت وگو با ايرنا افزود: هم اكنون  ۴۴۰ شهر با پنج  ميليون  و ۸۰۰ هزار مشترك  از اين  شركت  گاز دريافت  مي كنند.
وي  گفت : امسال  نرخ  تعرفه  گاز براي  مشتركين  در بخش  صنعت  نسبت  به  سال  گذشته  براساس  مصوبه  مجلس  قرار بود ۱۰ درصدافزايش  يابد كه  باتوجه  به  برنامه هاي دولت  براي  كاهش  تورم  اين  ميزان  به  شش  درصد رسيد.
به  گفته  وي  همچنين  تعرفه  شركت  گاز براي  مصارف  خانگي  نسبت  به  سال  گذشته  هفت  درصد افزايش  يافته  و دو نرخي  بودن  قيمت  گاز براي  مصارف  خانگي  نيز امسال  لغو و براساس  يك  تعرفه  محاسبه  خواهد شد.
ملاكي  گفت : پيش  از اين  تعرفه  مصرف  گاز در هشت  ماه ازسال  با يك  نرخ  و چهار ماه  پاياني  سال  با نرخ  تصاعدي  محاسبه  مي شد.
وي  اظهار داشت : همچنين  به  منظور عمل  به  توصيه هاي  دولت  براي  كاهش  نرخ ها نرخ  گاز مصرفي  نانوايان  و گرمابه هاي  عمومي  و همچنين  مساجد و مراكز آموزشي امسال  نيز مشابه  سال  ۸۱ محاسبه  مي شود و افزايشي  نخواهد داشت .

چشم انداز برنامه چهارم توسعه اعلام شد
سازمان مديريت و برنامه ريزي در تبيين اين اهداف و سياستها يادآور شده است: هدفها و سياستهاي كلي چشم انداز بلندمدت جمهوري اسلامي ايران مضاميني هستند كه پديد آورنده الزامات و راهبرهادهاي معطوف به بهره برداري مطلوب از فرصتهاي پيش روي كشور به شمار مي روند. به سخن ديگر هدفها و سياستهاي كلي حلقه مفصلي و هم پيوندي پسين و پيشين فرايند برنامه ريزي (محورهاي اساسي با الزامات و راهبردها) هستند.
اين هدف ها و سياست ها عبارتند از:
۱- استقرار رشد پيوسته و پايدار توأم با ثبات.
۲- تبديل اقتصاد ايستا و غيرقابل انعطاف كنوني به اقتصادي پويا وانعطاف پذير.
۳- ايجاد شرايط مناسب براي افزايش بهره وري و تحقق رقابت پذيري در عرصه هاي اقتصاد كشور.
۴- زمينه سازي براي گسترش همكاري هاي منطقه اي و بين المللي و تقويت پيوند و سويه خردمندانه، بالنده و متقارن با اقتصاد جهاني.
۵- فرايندسازي تبديل عرصه هاي كشاورزي، صنعت و خدمات اقتصادي مبتني بر منابع طبيعي به اقتصادي متنوع؛ متكي به دانش و دانايي، سرمايه انساني و فناوري هاي نوين.
۶- ايجاد فضاي مناسب براي رشد فعاليت هاي نوآورانه و ظرفيت هاي فني و كارآفريني.
۷- تأمين حقوق مدني و دسترسي به فرصت ها برابر براي افراد جامعه و احترام به نهادينه شدن حقوق معنوي افراد.
۸- پرورش انسان آگاه، انعطاف پذير و ماهر با قابليت هاي مشاركت و فعاليت در فضاي نوين رقابتي و نوآوري در حال تغيير.
۹- فرآيندسازي تبديل دولت متكي به منابع نفت، تمركزگرا با سامان غيركارآمد به دولتي خردمند، آينده نگر، توانمندساز، شفاف و پاسخگو
۱۰- ايجاد شرايط اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي مناسب در راستاي ارتقاء كيفيت زندگي، رفع فقر و حمايت از گروه هاي آسيب پذير و تحقق عدالت اجتماعي
۱۱- ارتقاي نقش و جايگاه زنان در توسعه اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي و سياسي كشور
۱۲- مشاركت همه جانبه سرمايه انساني عظيم كشور از جمله جوانان و متخصصين داخل و خارج در توسعه كشور.
۱۳- پي ريزي سامان كارآمد ساختار سياسي و محيط  حقوقي متناسب با رشد و توسعه پايدار كشور
۱۴- پايدارسازي فرآيند توسعه با تكيه بر حفاظت از محيط زيست وبهره برداري عقلاني از منابع
۱۵- تقويت شرايط امنيت و اقتدار ملي با تكيه بر رشد اقتصادي، مشاركت سياسي، تمركززدايي و تعادل منطقه اي.

يك شركت روسي هزاران ليتر آب جو بدون الكل به ايران صادر مي كند
شركت بالتيكاي روسيه اعلام كرد كه اين شركت اواخر ژوئيه اولين محموله آب جوي بدون الكل (ماءالشعير) را به ايران منتقل مي كند.
به گزارش شبكه خبري آر بي سي، انتقال اين محموله روز گذشته (سه شنبه) به امضا رسيده است.
شركت بالتيكا قصد دارد تا پايان سال ۲۰۰۴، ۳۰۰ هزار دكاليتر آب جو به ايران بفروشد كه ۲۰درصد بازار ايران را تامين خواهد كرد.طبق اين گزارش قيمت آب  جوهاي بدون الكل در ايران سه تا چهار دلار خواهد بود كه از طريق آستاراخان و درياي خزر به ايران منتقل مي شود.
لازم به ذكر است كه در اين گزارش اشاره اي به نام شركت يا طرف ايراني اين قرارداد نشده است.

تصميم هاي تازه دولت درباره
كاهش قيمت بليت قطار، هواپيما آب، گاز و آرد
006000.jpg
خبرگزاري فارس: براساس آخرين مصوبات دولت و مراكز ذيربط درباره كاهش قيمت ها، در نرخ آرد، شكر، حمل مسافر از طريق اتوبوس، قطار، هواپيما، گاز طبيعي، خدمات پست و مخابرات، آب و حق انشعاب آب تغييراتي صورت گرفته است.
به گزارش خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس، نرخ فروش آرد به شرح ذيل تعيين مي شود:
۱- آرد مصارف خبازي شهري، روستايي و كميته امداد امام خميني(ره)، آرد سازمان بهزيستي كشور و آرد خام مصارف روستايي و عشايري هر كيلوگرم ۷۰ ريال
۲- آرد مصارف آزادپزي،  خام شهري، زندانها، نيروهاي نظامي و انتظامي، كارخانه هاي نان سنتي و ماشيني انبوه پز و آرد مصارف نانهاي حجيم (باگت و ساندويچي) ۳۶۰ ريال
۳- آرد مصارف صنفي و صنعتي و ساير نانهاي
بقي حجيم (غير ساندويچي و باگت) ۱۴۰۰ ريال
۴- سبوس درب كارخانه هاي آردسازي ۵۰۰ ريال
نرخ فروش شكر مصوبه شوراي اقتصاد كلا برابر هر كيلوگرم ۳۹۹۳ ريال درب كارخانه تعيين مي شود.
نرخ فروش انواع پودرهاي شوينده با حداكثر ۵درصد افزايش براي پودرهاي دستي و حداكثر ۱۰درصد براي پودرهاي ماشيني توسط سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان اعلام مي شود.
هيات وزيران به استناد اصل يكصد و سي و هشتم قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران نرخ حمل مسافر، تعرفه گاز طبيعي و نرخ برق مصرفي دكانهاي نانوايي سراسر كشور را تعيين كرد:
۱- نرخ حمل مسافر به شرح زير تعيين مي شود:
الف - حداكثر افزايش نرخ بليط هواپيما براي هر مسير نسبت به مصوبات سال ۱۳۸۱ به ميزان سي درصد است كه از طريق وزارت راه و ترابري اقدام مي شود.
ب - در مورد نرخ بليط اتوبوس بين شهري، وزارت راه و ترابري از طريق كميسيوني متشكل از سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان، سازمان بازرسي و نظارت بر قيمت و توزيع كالا و خدمات و اتحاديه ذيربط، نسبت به بررسي مجدد تعرفه هاي اعلام شده و در جهت كاهش اقدام كند.
۲- تعرفه گاز طبيعي به شرح زير است:
الف - كاهش ضريب مبناي حق انشعاب براساس ظرفيت كنتور از ۱۲۵۰۰۰ ريال به ۱۱۵۰۰۰ ريال
ب - كاهش نرخ مصرف هر متر مكعب گاز مصرفي در چهار ماهه سرد كماكان به ميزان نرخ هشت ماهه ديگر سال و اعمال نرخ ۷۵ ريال
ج - كاهش نرخ مصارف تجاري ويژه نظير نانوايي ها و حمام ها به هر متر مكعب ۲۱ ريال ثابت در طول سال.
با توجه به ضرورت كاهش نرخ نان، نرخ برق مصرفي دكاكين نانوايي سراسر كشور، عينا مطابق تعرفه هاي سال قبل و بدون افزايش توسط وزارت نيرو اقدام شود.
وزارتخانه هاي پست و تلگراف و تلفن، راه و ترابري، نيرو و نفت گزارش مالي از آثار اجراي قيمتهاي يادشده در جريان نقدي ورودي شركتهاي ذيربط و همچنين گزارش فني ناشي از تاثير احتمالي كاهش درآمد در عملكرد و اجراي طرحهاي در دست اقدام تهيه و به دبيرخانه ستاد بررسي و كنترل قيمتها ارسال كنند.
تعرفه آب و فاضلاب و حق انشعاب به شرح زير تعيين مي شود:
الف - حداكثر افزايش تعرفه براي مصارف زير الگوي مصرف نسبت به مصوبات سال ۱۳۸۱ پنج درصد است.
ب - حداكثر افزايش براي مصارف بالاي الگوي مصرف نسبت به مصوبات سال ۱۳۸۱ ده درصد است.
ج-حداكثر افزايش حق انشعاب آب و فاضلاب و آبونمان نسبت به مصوبات سال ۱۳۸۱ ده درصد است.
د - نرخ آب مصرفي خانوارهاي روستايي جهت مصارف زير الگوي مصرف حداكثر سي درصد و براي مصارف بالاي الگوي مصرف به ميزان پنجاه درصد هزينه هاي مشابه خانواده هاي شهر مركز شهرستان ذيربط است.
۵ - حق انشعاب آب شرب و بهداشتي روستايي براي واحدهاي خانگي برابر سي درصد تعرفه مشابه شهر مركز شهرستان و براي واحدهاي غيرخانگي برابر تعرفه هاي مشابه شهر مركز شهرستان ذيربط است. در هر صورت حق انشعاب نبايد بيش از ده درصد نسبت به سال گذشته افزايش يابد.
در اجراي بند ۲ مصوبه شماره ۵۴۵۵ / م ۱۰۳ مورخ ۱۸/۱۲/۱۳۸۱ شوراي اقتصاد، كار گروه مندرج دربند ۱ مصوبه يادشده با كاهش پنجاه درصد از ميزان افزايش تعرفه مكالمات داخلي شهري اقدام كند، كاهش ساير تعرفه ها براساس آخرين تصميمات كار گروه يادشده خواهد بود.
حداكثر افزايش تعرفه خدمات پستي براي هر يك از انواع خدمات به ميزان ده درصد نسبت به مصوبات سال ۱۳۸۱ مجاز است.
تعرفه هاي حمل مسافر ريلي به شرح زير تعيين مي شود:
حداكثر افزايش نرخ بليط قطار، براي هر قطار در هر مسير نسبت به مصوبات سال ۱۳۸۱ ده درصد است.
خدمات الزامي سال گذشته همچنان بدون افزايش بها عرضه مي شود.
ارائه خدمات اجباري به صورت افزايش در بهاي بليط غيرمجاز است و لغو مي شود.
با توجه به ضرورت كاهش نرخ نان، نرخ آب مصرفي دكاكين نانوايي سراسر كشور مطابق تعرفه هاي ۱۳۸۱ و بدون افزايش توسط وزارت نيرو اقدام شود.

قيمت طلا و ارز
نوع قيمت فروش (ريال)
يك بهار آزادي۸۱۵۰۰۰
نيم بهار آزادي ۳۶۵۰۰۰
ربع بهار آزادي ۲۲۵۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۷۰۲۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي)۸۲۷۰
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۸۲۳۵
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي)۹۳۵۷

اقتصادي
اجتماعي
انديشه
خارجي
سياسي
شهر
شهري
علمي فرهنگي
گلستان كتاب
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري ضميمه
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهر   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |  
|  گلستان كتاب   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |