جمعه 17 مرداد ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۱۳۰
روش نوين درمان مصدوميت هاي ورزشي
دريچه هاي انرژي
امير حسين ناصري
001385.jpg

تا كنون حس كرده ايد كه وقتي از لحاظ روحي و فكري در آرامش هستيد،چقدر بازدهي تان افزايش پيدا مي كند؟  اين نكته خيلي عجيبي نيست. شايد هيچكدام از ما ندانيم دليل آن چيست ولي همگي آن را تجربه كرده و مي شناسيم. اما وقتي قرار مي شود كسي براي درمان يا بازدهي بيشتر و در نتيجه بهره وري بيشتر از اين موضوع استفاده كند، ما نامش را جادوگري يا سحر مي دانيم. آن چيزي كه همه مان تجربه اش كرده ايم مي شود عاملي ماوراء  طبيعي و ما چون با انگشتانمان لمس اش نمي كنيم يا با چشمانمان نمي بينيم ردش مي كنيم. اما آيا رد كردن آن دليل بر نبودنش است؟ ما چه بخواهيم و چه نخواهيم استفاده از روح و فكر در جهت حل مشكلات و درمان بيماري ها يا رفع مصدوميت ها امروزه در كشور هاي پيشرفته دنيا به عنوان علم،مطرح و هر روز گسترش پيدا مي كند.روش درمان مصدوميت هاي ورزشي از طريق هماهنگي سيستم هاي حسي بدن و عضلات فرد ورزشكار، توسط ناصر معيدي، براي اولين بار در جام جهاني ۱۹۹۸ فرانسه بر روي برخي بازيكنان اجرا شد. شيوه عملكرد او باعث شد تا يكي از روزنامه هاي فرانسوي در تقدير از اين روش او را«مردي با انگشتان يك فرشته» بنامد. او ابتدا سيستم هاي حسي را به هماهنگي لازم مي رساند و سپس از طريق طب سوزني، ماساژ، گفتا ر درماني يا حتي عطاري خودمان معضل را برطرف مي كند. به گفته او تلاش بر اين است كه مصدوميت ها در كوتاهترين زمان بهبود يابند. او جوان ترين تراپيست جام جهاني ۱۹۹۸ بود. كسي كه به عنوان متخصص در دانمارك در كلينيك هاي پزشكي و پزشكي- ورزشي مشغول به فعاليت است. بهتر نيست كمي در مورد دلايل مصدوميت ها و نحوه رفع آنها در اين روش بدانيم؟
در اين كار روي مسائل جسمي كه بيشتر با ماساژ و فشار درماني
سروكار دارد تمركز داريم به صورت هيپنوتيزم مسائل را به فرد القا مي كنم البته روي شناخت كاملي كه از سيستم هاي حسي فرد
پيدا مي كنم مي توانم خيلي خوب به افراد كمك كنم
اگر سيستم هاي حسي و عضلات با هم هماهنگ نباشند عضلات
از مغز فرمان نمي برند حتي امكان دارد فرد تكنيك اش را هم داشته باشد ولي به دليل همين ناهماهنگي نتواند اجرايش كند بعضي روزها ورزشكاران بسيار خوب ظاهر مي شوند و بعضي مواقع هم بسيار ضعيف اين دقيقاً به همان دليل دريچه هاي انرژي و هماهنگي سيستم هاي حسي است
جام جهاني ۱۹۹۸ كه شما به عنوان جوان ترين پزشك مسابقات انتخاب شديد، چند سالتان بود؟
001390.jpg

ـ حساب كن.
۵ سال پيش بود؟
ـ خب، ۳۱ ساله بودم.
انتخاب جوان ترين، مراحلي داشت؟
ـ شرايط سني را در نظر گرفتند. همه بزرگتر از من بودند. البته من جوان ترين تراپيست انتخاب شدم نه جوان ترين پزشك.
شما پس از مدتي از تيم ملي فوتبال جدا شديد و به دانمارك رفتيد،سفر كاري بود؟
ـ پس از سفر به فرانسه و جام جهاني ۱۹۹۸، من با اجازه رئيس فدراسيون سه ماه ديگر در اين كشور ماندم. يكسري تكنولوژي هاي جديدي در خصوص ورزش و درمان هاي ورزشي آمده بود كه توانستم از نزديك با آنها آشنا شوم. پس از بازگشت به ايران با گروه هاي تيم ملي نوجوانان،  جوانان، اميد و فوتسال همكاري كردم.در بازي دوستانه ايران ـ  دانمارك، حس كردم فضاي فعاليت مناسبي در آن كشور وجود دارد. توسط يكي از دوستان پيشنهاد شد كه آيا دوست دارم آنجا كار كنم. قبول كردم و در يك كلينيك ورزشي در كپنهاگ مشغول به كار شدم كه زير نظر كميته ملي المپيك سوئد بود كه البته در دانمارك فعاليت مي كردند. دعوت به همكاري ما سه ماهه بود.
چه كار مي كرديد؟ دوره خاصي را گذرانديد؟
ـ دوره اي را گذراندم در ارتباط با درمان هاي ورزشي و آشنايي و نوع فعاليت با دستگاه هاي مربوط به آسيب ديدگي ورزشي. به طور مثال ناراحتي هاي رواني كه بر روي عضلات اثر مي گذارد. تأثير ناراحتي هاي رواني بر عضلات به وسيله تغيير حس ها،  صحبت و يكسري كارها بر روي نقاط حساس بدن به سرعت قابل درمان بودند.
اين روش ها چه تفاوتي با روانپزشكي دارد؟
ـ در روانپزشكي ـ  در ايران ـ  يكسري صحبت هايي با بيمار مي شود. خود فرد تجديدنظرهايي در تفكرش مي كند. اما اين روش حالت عملي تغييرات است. ما مي آييم اين كار را به صورت عملي بر روي مريض انجام مي دهيم. به جاي اين كه خود فرد را آگاه به مشكل و حل آن كنيم خودمان با كار بر روي عضلات مشكلات را برطرف مي كنيم. در ورزش حرفه اي امروز، اگر ورزشكار دچار كوچكترين ناراحتي و عدم تمركز فكري باشد،  در زمين دچار آسيب ديدگي مي شود. اين مشكل بزرگي هم براي ورزشكار است، هم براي مربي و هم براي باشگاهدار كه سرمايه اش همان بازيكن است. ما كمك مي كنيم كه فرد ورزشكار به تعادل برسد. در طب ورزشي و روانشناسي بسيار مهم است كه هماهنگي بين مغز و سيستم عضلاني را در فرد به وجود آوريم. پيش از رفتن به دانمارك، شخصاً  كارهايي انجام داده بودم ولي در دانمارك گسترش و امكان فعاليت يافتم. وقتي تجربياتم را ارائه كردم ورزشكاران استقبال كردند.
چه تجربياتي؟
ـ از لحاظ درمان هاي حسي و روانشناسي تاحدي شناخت داشتم و آنها را هميشه در لابه لاي درمان هايم استفاده مي كردم.
چه بخشي از فعاليت شما با روانشناسي متفاوت است؟
ـ در اين كار روي مسائل جسمي كه بيشتر با ماساژ و فشار درماني سروكار دارد تمركز داريم. به صورت هيپنوتيزم مسائل را به فرد القا مي كنم. البته روي شناخت كاملي كه از سيستم هاي حسي فرد پيدا مي كنم، مي توانم خيلي خوب به افراد كمك كنم.
سيستم هاي حسي اي كه مي گوييد يعني چه؟
ـ بدن انسان براساس هفت دريچه انرژي كار مي كند. شوك ها باعث ناهماهنگي و عدم تعادل دريچه ها مي شوند. به وسيله وسايل مختلفي وقتي آنها بسته مي شوند بازشان مي كنيم البته با شناخت روحي كه از فرد آسيب ديده پيدا مي كنيم.
اين سيستم هاي حسي يا دريچه هاي انرژي،  موضوع علمي است يا يك روش جديد كه هنوز مورد تاييد مجامع علمي قرار نگرفته؟
ـ نه. اين مسئله اي است كه همه واقفش شده اند و مورد تاييد علمي دارد.
اين مسئله را در حيطه ورزش بررسي كنيم. شما تلاش مي كنيد كه با تعادل سيستم هاي حسي و عضلات از آسيب ديدگي هاي احتمالي جلوگيري كنيد و با همين روش، مصدوم را درمان كنيد؟
ـ درست است. اگر اينها هماهنگ باشند امكان آسيب ديدگي صفر است.
اگر تنظيم نباشند؟
001400.jpg

ـ در وهله اول آنچه ورزشكار مي خواهد نمي تواند انجام دهد.
يعني چه؟
ـ يعني عضلات از مغز فرمان نمي برند. حتي امكان دارد فرد تكنيك اش را هم داشته باشد ولي به دليل همين ناهماهنگي نتواند اجرايش كند. بعضي روزها ورزشكاران بسيار خوب ظاهر مي شوند و بعضي مواقع هم بسيار ضعيف. اين دقيقاً به همان دليل دريچه هاي انرژي و هماهنگي سيستم هاي حسي است.
چطور مي شود يك روز ورزشكار بسيار خوب است، يك روز بسيار ضعيف؟
ـ به طور مثال اگر ورزشكاري صبح كه از خواب بيدار مي شود، با جمله اي موثر از سوي كسي رابطه مستقيم روحي با او دارد مواجه  شود. اين جمله يا حركت او را در سيستم هماهنگ خودش قرار مي دهد. اما چون درمان،  درمان اساسي نبوده او براي يك روز يا حتي تا يك هفته به قول خودمان شارژ است و تنظيم شده. در اين حالت حالت هاي روحي بسيار مثبتي دارد.
شما در يك ورزشكار چطور اينها را مي شناسيد؟
ـ از دو طريق. يكي روش معاينات فيزيكي است. روش دوم مربوط مي شود به خطوط چهره، حالت هاي صحبت، حالت هاي نگاه كردن، راه رفتن و... يكسري سؤالاتي كه از شخص آسيب ديده مي پرسيم،  به ما كمك مي كند كه متوجه شويم فرد چه حالت هايي دارد. به طور مثال فرد در خواب چه حالت هايي دارد. موقع خواب در جاي خود تحرك زيادي دارد، زياد فكر مي كند و... در اين صورت متوجه مي شويم فلان سيستم حسي اش دچار اختلال شده و در پي درمان برمي آييم. حالا برخي با طب سوزني، با گفتار درماني، ماساژ، فشاردرماني و ... درمان مي شوند.
شما از كدام روش استفاده مي كنيد؟
ـ از همه شان بنا به فراخور نوع مشكل و فرد. البته با يكسري برنامه هاي غذايي هم كمك مي كنم تا در شرايطي كه مي خواهم قرار بگيرند.
نمونه اي هم داشته ايد؟
ـ بله، يكي از دوستان در بازي دوستانه ايران ـ  دانمارك بود.
چه كسي؟
ـ شايد صلاح نباشد اسم ببرم.
يك بازيكن در آن بازي فوق العاده بود.
ـ همان بازيكن را توانستم از طريق قوي كردن حس ششم اش كمك كنم. او مي توانست پيش بيني كند كه حريف چه حركتي مي خواهد انجام دهد و براساس آن پيش بيني قادر به مهار توپ ها شود.
خودش نسبت به اين كار واقف بود؟
ـ واقف بود ولي چون شناخت كامل نسبت به موضوع نداشت فكر نمي كنم مي توانست بپذيرد كه در اثـر ايـن كـار بـازدهـي اش چنـين جهشي داشته. وقتي هم به ايران بازگشت دچار افت شديدي شد. از نظر تكنيك بازي و حـس پيش بيني. كاري كه بر روي او انجام شد، او همه را در نتيجه اعتماد به نفس و جسارت خودش دانست. او و ديگران متوجه تغييرات و دليل آن نشدند و اگر هم شدند بيان نكردند. ما همه چيز را مربوط به توان شخصي خودمان مي دانيم. بيشتر فردگرا هستيم اما امروزه در دنيا مسئله تيم ورك (تيم كاري) مطرح است. سيستم، همه با هم بودن است.
اين روش، جهاني است؟ يعني تيم هاي ديگر جهان از اين روش استفاده مي كنند؟
ـ بله. تا جايي كه من در دانمارك ديدم، تيم هاي دوچرخه سواري ملي دانمارك، تيم ملي كاراته هلند و  تيم ملي كاراته دانمارك از اين روش استفاده مي كنند.
در فوتبال چطور؟
ـ در ايتاليا،  در اواخر سال ۱۹۹۷ و اوايل ۱۹۹۸ در كلينيك اينترميلان كه مشغول كار بر روي بازيكنان تيم ملي ايران بودم،  عكس العمل بازيكنان اين تيم نسبت به كارم و صحبت هايي كه با بازيكنان انجام مي دادم جالب بود، خواستند كه براي آنها هم انجام دهم. وقتي كارم را شروع كردم، خيلي خوب استقبال كردند. براي بازيكنان آنها بسيار جالب بود كه من از روش هاي متفاوتي استفاده مي كنم.
من مطالعه اي بر روي منچستر و رئال مادريد كرده ام. آنها از كساني استفاده مي كنند كه در مورد سيستم هاي حسي و فراحسي شناخت كامل دارند. حتي تحقيق من نشان داد مربيان تيم ها از برخي بازيكنان كه در روزهاي خاصي سيستم حسي شان به طور طبيعي بسته است،استفاده نمي كنند. اگر هم استفاده مي كردند فرد قادر به اجراي برنامه هاي مربي نبود.
چطور يك روز سيستم حسي تعطيل مي شود؟
ـ همانطور كه براساس تقويم يك روز تعطيل داريم، هر بدن طبق ساختارهاي حسي اش يك روز تعطيل است. يك روز استراحت مي كند. در هر فردي اين روز متفاوت است.
اين روز ثابت است؟
001395.jpg

ـ نه اغلب. الان دانش اين علم آنقدر پيشرفت داشته كه افراد متخصص در اين زمينه كه در كنار تيم ها هستند،  طوري برنامه ريزي مي كنند كه كل تيم در يك زمان دچار افت نشود. سعي مي كنند از افراد در بهترين شرايط شان استفاده كنند. بازيكنان هم اين روش را پذيرفته و با آن مقابله نمي كنند.
مربيان هم پذيرفته اند؟
ـ وقتي مربي مي بيند كه افت بازيكني هيچ دليلي براي آن وجود ندارد، ناچار به پذيرش اين موضوع است. الان در تيم هاي بسيار پيشرفته كادر پزشكي به عنوان عضوي از كادر فني شناخته مي شوند. نظريه پزشك در آنجا بسيار مهم است. هم براي كادر فني و هم براي بازيكنان.
البته اين موضوع در ايران هنوز جايگاهي در ورزش ندارد. ما به اين مسائل هنوز به ديده جادوگري و سحر نگاه مي كنيم.
ـ متاسفانه هنوز در گذشته ها سير مي كنيم. علمي كه اغلب سرمنشااش ما بوده ايم را به خارجي ها انتقال مي دهيم. آنقدر صبر مي كنيم تا آنها آن را به اوج برسانند و بعد با قيمت بالا همان را مي خريم. الان اين مسئله علمي است كه در كشورهاي پيشرفته به سرعت جلو مي رود. نقاط تاريك را هر روز درمي يابند،آنها بسيار استفاده مي كنند.
اين علم وسعت زيادي دارد. قاعدتاً  شناختش كار ساده اي نيست.
ـ بله. اين مسئله به روح آدمي مربوط است. پس بسيار گسترده است.
چه كشورهايي در اين زمينه پيشرو هستند؟
ـ ژاپن، آلمان و فرانسه. من وقتي به دانمارك رفتم قرار براين بود كه اگر شخص دومي در اروپا هم روش با من نبود به من اجاره كار مي دادند. تحقيقات هفت ماهه آنها اين موضوع را ثابت كرد و سپس به من اجازه كار دادند. توانستم روشم را در آنجا پياده كنم.
چه چيزي داشتيد كه نفر دومي براي آن نبود؟
ـ ابزارهاي مختلفي كه براي درمان بيماري ها داشتم. جمعيت كره زمين بيشتر و در مقابل وقت مردم كم شده. دنبال اين بودم كه در كوتاه ترين زمان بيمار درمان شود. البته از روش هاي مختلف.
اين روش بيشتر فيزيكي است يا روحي؟
ـ هم فيزيكي و جسمي است و هم روحي.
جسمي اش چطور است؟
ـ از تكنيك هاي ماساژ استفاده مي كنم. با كار بر روي نقاط حساسي كه در بدن وجود دارد. تحريك عضلات و در نتيجه تغذيه درست سلول ها مدنظرم است. تعامل سيستم ماساژ و برنامه هاي سيستم هاي حسي بسيار سودبخش بوده.
چند نوع ماساژ داريم؟
انواع مختلفي دارد. اما در دو نوع كلي مي توان آنها را تقسيم بندي كرد. يك بخش ماساژهاي درماني و ديگري ماساژهاي آرام بخش. البته الان ژاپني ها روي تحقيقات و گسترش ماساژ فعاليت زيادي كرده اند.
در دفع بيماري ها چقدر موثر است؟
ـ مثالي بزنم. يكي از بازيكنان مطرح پرسپوليس، زماني كه هنوز به دانمارك نرفته بودم، در جريان يك بازي به شدت آسيب ديد. پزشكان معتقد بودند با استراحت و فيزيوتراپي حدود دو تا سه ماه طول درمان وي خواهد بود. اما من با استفاده از اين روش و كار با ماساژ توانستم در كمتر از دو هفته وي را آماده مسابقات كنم.

آگرانديسمان
001495.jpg
تعامل  جايگزين  تقابل 
داشتن  تفاهم  و حركت  در مسير تعامل  از ضرورت هاي  ورزش  كشور است  كه  فقدان  آن  در بخش هايي  از ورزش  زيان هاي  مادي  ومعنوي  فراواني  به  دنبال  داشته  است .پيشينه  سده هاي  مختلف  تصميم گيري هاي  فردي  و بي توجهي  به روح  زندگي  جمعي  ازموانع  عمده اي  است  كه  مانع  از تفكر فرابخشي  مي شود و اين  مسئله  علاوه  برمسئولان  در دستگاه هاي  مختلف  به  واحدهاي  اجرايي  يك  نهاد و يا سازمان  خاص  نيز تسري  يافته  است .عدم  توجه  به  مسائل  فرابخشي  حتي  به  تكنوكرات هاي  فعال  در سازمان هاي  گوناگون  نيز تعميم  يافته  و آنها، تجربيات ، دانش  و همت  خود را مصروف  اين  موضوع  مي كنند كه  به  اصطلاح  ازمنافع  سازمان  خود دفاع  كرده  وتغيير ساختارها و همچنين  انجام  مانورهاي  اداري  مختلف  براي  توجيه  روند امور را پيشه  كنند.
هر گاه ، دستگاه ها، تنها به  منافع  سازماني  خود فكر كرده  و تعهدي  درقبال  مصالح  عمومي  در عمل  از خود نشان  ندهند، تقابل  بين  مسئولان ،كارشناسان  واجزاي  سازمان هاي  مختلف  حاكم  شده  و همين  امر مي تواند به  عنوان  يك  مانع  بزرگ  در تعامل  بين  اين  سازمان ها محسوب  شود.اگر بخواهيم  مصاديقي  را براي  اين  نوع  مسائل  ارايه  دهيم ، موضع گيري  برخي  از هيات هاي  ورزشي  در تهران  در برابر فدراسيون هاي  مربوطه   و يا بالعكس ، درموارد مختلف ، نشانگر حاكم  نبودن  فضاي  سازنده  گفت  وگو و تفاهم  در اركان  يك  مجموعه  است .
نيرو، هزينه  و وقتي  كه  صرف  اين  نوع  مجادلات  شده  و در نهايت  به  حذف  يكي  از ط رفين  منجرمي شود، اتلاف  منابع  و سرمايه هاي  مادي  و معنوي  و همچنين  ايجاد تنش  و التهاب  در محيط  ورزش  كشور و فرصت هاي  از دست  رفته اي  كه  قابل محاسبه  نخواهد بود،از پيامدهاي  منفي  اين  نوع  نگرش هاست .دگماتيسم  و روحيه  خشك  و ديدگاه  تنگ  نظرانه اي  كه  مي توان  رسوباتي  از آن  را در برخي  رفتارها، در بعضي  از نهادها و سازمان هاي  ورزش  كشورمشاهده  كرد،نيز نمود ديگري  از در حاشيه  بودن  تعاملات  و اصرار بر تقابل  و تعارض  است .در دانشگاه  آزاد اسلامي  و وزارت  علوم  فعاليت هاي  مربوط  به  تربيت  بدني  باتلاش  و هزينه هاي  زياد انجام  مي شود، اما آنگاه  كه  بايد ره آورد اين  تلاش ها براي  جمهوري  اسلامي  ايران  در ميادين  بين المللي  معادل  كسب  افتخار باشد، شاهد اختلاف  نظرهاي  شديد مي شويم  كه  در نهايت  به  عدم  اعزام  تيم  و يا مسائلي  از اين  دست  منجر مي شود.بدون  اينكه  قصد قضاوت  و يا ورود به  قلمرو اين  مناقشات  را داشته باشيم ،اعتقاد داريم  اين  نوع  برخوردها علاوه  بر اينكه  حق  كشور و مردم  را تضييع  مي  كند، چهره  خوبي  نيز از كشور در مجامع  بين المللي  ترسيم  نخواهد كرد و اگر اخبار نامه نگاري هاي  اين  نهادها عليه  يكديگر به  مجامع  بين المللي  صحت  داشته  باشد، ابعاد اين  معضل  وسيع تر خواهد بود.اگر نگاه  خود را به  ورزش  مبتني  بر يك  نياز اساسي  در جامعه  قرار دهيم ،آنگاه ، در برخورد خويش  با اين  پديده  فراگير و تاثير گذار مسئولانه تر و با تامل  بيشترتصميم گيري  مي كنيم . برقراري  تعامل  و داشتن  تفاهم  نيازمند بستري  است  كه  بايد متوليان  ورزش  و يا سياستگذاران  در اين  بخش  آن  را فراهم  كنند، موضوعي  كه  ساليان  دراز كمتر به  آن  توجه  شده  است . در يك  نگاه  خوشبينانه  به  طرح  جامع  ورزش  مي توان  اميدوار بود كه  اين  طرح  به  عنوان  يك  منشور به  مثابه  نخ  تسبيحي  باشد كه  مهره ها را در كنار هم  قرارداده  و انتظام  بخشي  را در بين  اين  مجموعه  محقق  سازد.
بايد اميدوار بود كه  طراحان  اين  منشور با آگاهي  و داشتن  اطلاعات  كامل  از واقعيات  موجود كشور و به ويژه  بخش  ورزش ،به گونه اي  اقدام  كرده كه  اين  طرح  در مرحله  اجرا مكانيسم هايي  براي  افزايش  وفاق  و همگرايي  در ورزش كشور را در بطن  خود داشته  باشد.تقويت  جايگاه  ورزش  آموزشگاهي  و تاكيد بر افزايش  حضور بخش  غير دولتي  در سامانه  تربيت  بدني  از مسائلي  است  كه  در طرح  جامع  ورزش  به  آن  اشاره  شده  است  و اگر ديدگاه هاي  بخشي  هنوز بخواهد حرف  اول  را در ورزش  كشورمطرح  سازد، حداقل  تحقق  اين  دو هدف  مهم  ميسر نخواهد بود.اشاعه  فرهنگ  گفتمان  و پذيرش  نظرات  صائب  از سوي  ديگران  بايد به  عنوان  خط مشي  مسئولان  درآمده  و رسانه ها نيز در راستاي  نيل  به  اين  ايده ال  و مطلوبي  كه  مي تواند از تنش ها، كاسته  و سياه  نمايي  را به  تنوير افكار عمومي مبدل  سازد، تلاش  كرده  و در اين  ارتباط  نقش آفريني  كنند. تحولات  اتفاق  افتاده  در قلمرو سياسي  و اجتماعي  كشور هر چند باچالش هايي  روبه رو است  اما مي تواند، به  عنوان  نقطه  شروعي  در زمينه  تعامل  بيشتر دربخش  ورزش  مد نظر قرار گيرد و با نگرشي  سيستمي  و دقت  به  بازخوردهاي  آن ، مسير تعامل  را هموارتر كرد.محدوديت  منابع  و اعتبارات  در ورزش  كشور اين  توان  را از اين  مجموعه سلب  كرده  كه  بتواند تاوان  مجادلات  و تعارض هاي  شديد و غيرعقلاني  را بپردازد.

عاقبت پيشنهاد آبراموويچ پذيرفته شد
خداحافظ خوان
001515.jpg
بعد از انتقال جنجالي ديويدبكام و خوان سباستين ورون از منچستر يونايتد به نظر مي رسد كه آلكس فرگوسن براي پر كردن خلا اين دو ستاره بزرگ در ميانه ميدان مشكل خواهد داشت
در حالي كه روزهاي آرامي در فوتبال ايتاليا،  اسپانيا و آلمان در حال سپري شدن است،  به نظر مي آيد جنجالي ترين اتفاقات فوتبال در جزيره و مابين باشگاه هاي چلسي و منچستريونايتد در حال شكل گيري است.
رومن آبراموويچ، مالك بلندپرواز باشگاه چلسي بيش از همه باعث جلب شدن توجه افكار عمومي به سوي آبي پوشان لندني است. او كه به پيروي از رئال مادريد و در راس آن فلورنتينو پرز ارقام نجومي را به بازيكنان مطرح اروپايي پيشنهاد كرده، بالاخره پس از مدت ها كش و قوس توانست خوان سباستين ورون، هافبك طراح منچستر را به جمع بازيكنان چلسي بيفزايد. اين سريال كه از هفته ها پيش و با پيشنهاد اغواكننده آبراموويچ به فرناندو هيدالگو، مدير برنامه هاي ورون آغاز شد، در نهايت به انتقال ۱۵ ميليون پوندي خوان به چلسي منجر شد.
به اين ترتيب هافبك ۲۸ ساله آرژانتيني منچستر پس از دوسال اولدترافورد را به سمت پايتخت، ترك خواهد كرد. ورون در سال ۲۰۰۱ با قيمتي معادل ۲۸ ميليون پوند از باشگاه لاتزيو به منچستر پيوست و در آن دوران هزينه سنگيني را بر دوش مديران مالي يونايتد گذاشت. با اين حال بازي هاي خوب ورون در منچستر در طول دوسال گذشته مهر تاييدي بر سرمايه گذاري انگليسي ها بود و حالا هم با قيمت نسبتاً زيادي قادر خواهد بود كه بخشي از درآمدهاي فصل آتي منچستر را تامين كند.
پس از قطعي شدن انتقال ورون، ترور بيرچ،  يكي از مديران چلسي گفت: «آنها پيشنهاد ما را در ازاي مبلغ ۱۵ ميليون پوند پذيرفتند و حالا مي بايست منتظر تست پزشكي و چانه زني هاي نهايي باشيم.»
قرارداد ورون با چلسي چهار ساله است و ظاهراً اين مدت نسبتاً طولاني مايه نگراني او نيست. هيدالگو،  مدير برنامه هاي ورون، در اين مورد مي گويد: «او خوشحال است. انتقال ورون تصميمي از جانب باشگاه بوده و خوان نيز آن را پذيرفته است. او براي چلسي هركاري كه بتواند مي كند و از اين فرصت جديد نهايت استفاده را خواهد برد.»
شكار بعدي
اما در كنار هياهوي انتقال ورون به چلسي، آبراموويچ، بازيكنان ديگري را هم به باشگاهش فرا خوانده است. يكي ديگر از كساني كه مورد توجه كادر فني چلسي بود و خزانه باشگاه هم براي او سركيسه را شل كرد، بازيكن جوان وستهام يعني «جوكول» بود. كول كه در وستهام بازي هاي خوبي را از خود به نمايش گذاشته با رقمي در حدود ۶/۶ ميليون پوند به چلسي پيوست.
به نظر مي آيد كه پيوستن كول به خط مياني چلسي سبب خواهد شد كه يكي از بهترين كمربندهاي مياني ليگ برتر انگلستان شكل بگيرد.
كول هشتمين خريد آبراموويچ در فصل جاري است. خريدهاي قبلي چلسي به شرح زير است:
دامين داف از بلكبرن به مبلغ ۱۷ ميليون پوند، خوان سباستين ورون از منچستر يونايتد به مبلغ ۱۵ ميليون پوند، وين بريج از ساوتهمپتون به مبلغ ۷ ميليون پوند، جرمي از رئال مادريد به مبلغ ۶/۹ ميليون پوند، گلن جانسون وستهام به مبلغ ۶ ميليون پوند، ماركو آمبروسيو از كيه وو و يورگن ماچو از ساندرلند، با اضافه شدن مبلغ جوكول به مبالغ قبلي عددي در حدود ۵/۵۸ ميليون به دست مي آيد كه نشان از دست و دلبازي آبراموويچ دارد.
ستاره هاي جديد منچستر
بعد از انتقال جنجالي ديويدبكام و خوان سباستين ورون از منچستر يونايتد به نظر مي رسد كه آلكس فرگوسن براي پر كردن خلا اين دو ستاره بزرگ در ميانه ميدان مشكل خواهد داشت. تا ۱۵ روز قبل هم اميدواري هايي براي پيوستن رونالدينيو به شياطين وجود داشت كه آن هم نقش برآب شد. با اين اوصاف منچستر بايد چشم اميد به هنرنمايي دو بازيكن جديد يعني كلبرسون برزيلي و اريك جمبا جمبا بدوزد. از طرف ديگر روي كين بازيكن كهنه كار ايرلندي يونايتد هم ممكن است به خط دفاعي اضافه شود و بيش از پيش خط مياني منچستر را تنها بگذارد. به هر حال افزون بر كلبرسون و جمبا جمبا كه هافبك هاي وسط خواهند بود، نيكي بات و سولشاير هم در كناره ها بازي خواهند كرد. سولشاير به احتمال فراوان بايد نقش ديويد بكام را در سمت راست به عهده بگيرد.
آلكس فرگوسن، مربي افسانه اي منچستر، در مورد كمبودهاي ظاهري يونايتد نظر ديگري دارد:«برخلاف عقيده بسياري از اهالي فوتبال ما مشكلي از نظر بازيكن نداريم. براي خط مياني فيل نويل، كوئنتين فورچون و كلبرسون وظايف جديدي را خواهند داشت. ضمن اين كه جمبا جمبا هم بازيكن بسيار خوبي است. علاوه بر اين، روي كين، نيكي بات، پل اسكولز، رايان گيگز و دارن فلچر جوان را هم داريم.»

با اوج گيري ستاره قديمي اسپورتينگ ليسبون
منچستر زانو زد
001415.jpg
فرگوسن:ما سفر طولاني و خسته كننده اي را پشت سر گذاشته بوديم نمي توانم بگويم كه از اين نتيجه شگفت انگيز تعجب كرده ام من اين شكست را مي پذيرم چون اسپورتينگ فوق العاده بازي كرد
جشن افتتاح ورزشگاه ليسبون يك شب به ياد ماندني براي هواداران اسپورتينگ بود. پرتغالي ها كه رفته رفته خود را آماده ميزباني پيكارهاي «يورو ۲۰۰۴» مي كنند براي افتتاح ورزشگاه ديدار فينال جام ملت هاي اروپا تيم منچستر يونايتد را به پايتخت پرتغال فرا خوانده بودند. شياطين سرخ هم پس از يك اردوي پرماجرا و دلچسب در آمريكا كه با چهار پيروزي بر بهترين تيم هاي اروپايي همراه بود،  پس از طي مسافتي طولاني به مركز پرتغال آمدند، اما قهرمان ليگ برتر در فصل گذشته تصور نمي كرد چنين نتيجه اي در پايان بازي رقم بخورد.
اسپورتينگ ليسبون در ورزشگاه جديد الاحداث «خوزه آلوالاد» تمام خاكريزهاي منچستر را با خاك يكسان كرد و در نهايت پيروزي سه بر يك را به دست آورد.
اين بازي در شرايطي آغاز شد كه در تيم منچستر يونايتد فابين بارتز و سيلوستره هم به ميدان آمدند. اين دو بازيكن در اردوي آمريكا در كنار هم تيمي هايشان نبودند. تركيب كلي منچستر بيشتر از بازيكنان جوان تشكيل شده بود، اما در نيمه دوم بيشتر به تركيب اصلي نزديك شد. در ميانه ميدان يك چهره بيشتر از ديگران جلب نظر مي كرد. اريك جمبا جمبا بازيكن كامروني كه جاي ورون در ميانه ميدان بازي مي كرد يكي از بهترين هاي منچستر بود و اميدهاي زيادي را در دل فرگوسن ايجاد كرد.
بازي در حالي كه در محاصره چشمان ۰۰۰/۵۲ تماشاگر بود با جرقه هايي از ستارگان اسپورتينگ به اوج رسيد.
در دقيقه بيست و پنجم فيليپه بازيكن ۱۸ ساله اسپورتينگ از ميان مدافعان منچستر پاس بسيار خوبي را دريافت كرد و آن را به طاق دروازه منچستر چسباند. وقتي مهاجم اسپورتينگ مشغول شادماني پس از گل بود،  جان اوشي مدافع مياني منچستر با ناباوري توپ را از درون دروازه به سمت نقطه وسط زمين فرستاد.
پس از اين گل ژائو پينتو يكبار تير دروازه منچستر را لرزاند تا حلقه محاصره تنگتر شود. در دقيقه ۳۴ بازي هم هنرنمايي بارتز بود كه مانع به ثمر رسيدن شوت سيلوا از راه دور شد.
در كنار بازي درخشان جمبا  جمبا به نظر مي آمد پل اسكولز و نيكي بات به هيچ وجه از عهده وظايف محوله برنمي آيند.بازي در نيمه دوم با تغيير لباس اسپورتينگ آغاز شد. آنها كه نيمه اول را با لباس اول يعني سفيد با نوارهاي افقي سبز آغاز كرده بودند،  لباس هاي طلايي رنگ كه لباس دوم آنها به حساب مي آيد را در نيمه دوم به تن كردند.
نيمه دوم بازي نيمه تغييرات در منچستر بود. اولين تغيير در دقيقه ۵۳ و با آمدن لينچ به جاي اوشي در قلب دفاع شكل گرفت. اما به نظر مي آمد اين تغييرات چندان كه بايد موثر نبود. در دقيقه ۵۷ پل اسكولز مهاجم منچستر فرصت برابر كردن نتيجه را با ناباوري از دست داد. او پس از كنترل اوليه نامطمئن، توپ را از فضاي بالاي دروازه به اوت زد. اين اشتباه به تعويض اسكولز در دقيقه ۵۹ منتهي شد، اما سه دقيقه بعد ژائوپينتو از يك توپ ارسالي از نقطه كرنر گل دوم را با ضربه سر به ثمر رساند.
تراژدي شكست منچستر در دقيقه ۷۹ با به ثمر رسيدن گل سوم اسپورتينگ تكميل شد. ژائوپينتو اين بار با يك شوت دقيق گوشه دروازه يونايتد را نشانه رفت و سومين گل را به بارتز تحميل كرد.
در حاليكه همگان تصور مي كردند بازي با همين نتيجه پايان مي پذيرد، هوگو مدافع اسپورتينگ در دقيقه هشتاد و هشتم به اشتباه دروازه خودي را باز كرد تا چهارمين گل بازي هم با پاس پرتغالي ها به ثمر برسد.
پس از پايان بازي آلكس فرگوسن كه در محاصره خبرنگاران قرار گرفته بود، گفت: «ما سفر طولاني و خسته كننده اي را پشت سر گذاشته بوديم. نمي توانم بگويم كه از اين نتيجه شگفت انگيز تعجب كرده ام. من اين شكست را مي پذيرم چون اسپورتينگ فوق العاده  بازي كرد.»
منچستر يونايتد: بارتز، اوشي (لينچ ۵۳)، سيلوستره، فرديناند، فورچون (فان نيستلروي ۷۹)، ريچاردسون (پيو ۵۹)، نيكي بات (فيل نويل ۵۹)، جمبا جمبا، بيليون، اسكولز (فلچر ۵۹) و سولشاير.
اسپورتينگ ليسبون: ريكاردو، گارسيا (برجيو۸۷)، بتو (پولگا ۸۲)، هوگو، روي خورخه (تلو ۵۶)، كاستاديو،  روشمباك (پنتو ۷۹)، فيليپه، پينتو (تونيتو ۸۶)، سيلوا و رونالدو.

خبرهاي كوتاه
تيان جين محل برگزاري مسابقات واليبال قهرماني آسيا
دوازدهمين دوره مسابقات واليبال قهرماني مردان آسيا اواسط شهريورماه امسال با حضور تيم هاي قدرتمند قاره كهن از جمله ايران در شهر«تيان جين» واقع در ۲۰۰ كيلومتري پكن پايتخت چين برگزار مي شود.
خبرگزاري شين هوا روز چهارشنبه به نقل از «وي.جي.جونگ»،  رئيس كنفدراسيون واليبال آسيا گزارش داد، در اين مسابقات كه از پنجم تا ۱۲ سپتامبر (۱۴ الي ۲۱ شهريورماه) برگزار مي شود ۱۵ كشور آسيايي از جمله كره جنوبي، ژاپن، هندوستان، عربستان،  امارات متحده عربي،  قطر،  ايران، استراليا و چين حضور دارند.
اين گزارش مي افزايد كه دو تيم برتر اين مسابقات جواز حضور در مسابقات قهرماني مردان جهان در ژاپن و نيز بازي هاي المپيك ۲۰۰۴ آتن را دريافت خواهند كرد.«وي.جي.جونگ» تاكيد كرد كه در جريان هفت روز برگزاري اين مسابقات ۴۹ ديدار در دو سالن شهر «تيان جين» برگزار خواهد شد.مسابقات واليبال قهرماني مردان آسيا هر دو سال يكبار برگزار مي شود.

آرنولد فرماندار كاليفرنيا
001430.jpg

آرنولد شوارتزينگر، قهرمان بدنساز و هنرپيشه معروف هاليوود،  پا به عرصه سياست مي گذارد.
به گزارش ايسنا، حضور در دنياي سياسي ها آرزوي ديرينه قهرمان آمريكايي ها بوده است. اكنون آرنولد مي خواهد در انتخابات فرمانداري ايالت كاليفرنيا در ماه اكتبر شركت كند. اين خبر روز چهارشنبه از زبان خود آرنولد در شبكه NBC پخش شد.
در حال حاضر ترميناتور۳ آخرين فيلم آرنولد در آمريكا و كشورهاي اروپايي در حال اكران است. اكران اين فيلم كمك زيادي به شوارتزينگر در انتخابات كاليفرنيا خواهد كرد. ۱۷ اكتبر، گري ديويس كه از حزب آزادي خواهان آمريكاست، رقابت سختي با آرنولد در يكي از مهمترين ايالت هاي اين كشور خواهد داشت.
بعد از آن خبر جنجالي كه از شبكه NBC پخش شد، خبرنگاران خود را به سرعت به استريو پخش اين برنامه رساندند. تا از اين خبر جنجالي لحظه به لحظه گزارش تهيه كنند.آرنولد كه در محاصره خبرنگاران بود در اين باره گفت: «به اين نتيجه رسيدم كه حتي اگر قرباني هاي بزرگ تري سر راه قرار بگيرند، من در انتهاي مسيرم براي رقابت هستم. من تنهاترين نامزد انتخابات هستم. مي دانيد چرا؟ چون من خارجي هستم، مي دانم كه مردم كاليفرنيا رهبر بزرگتري مي خواهند. مهم نيست كه آزادي خواه هستي يا جمهوري خواه،  پير هستي يا جوان. همه مي توانند در اين رقابت شركت كنند. همانطور كه مي دانيد من در آمريكا يك مهاجر هستم. من به عنوان يك مهاجر اين جا سفر كردم و موضوعي كه به من اين جسارت را داد كه امروز در انتخابات شركت كنم، آغوش باز مردم آمريكا بود.»

پكن به يك مركز ورزشي
در سطح جهاني تبديل مي شود
چين قصد دارد با سرمايه گذاري در پكن ميزبان بازي هاي المپيك ۲۰۰۸، پايتخت اين كشور را به يك مركز ورزشي در سطح جهان تبديل كند.
روزنامه «چاينا ديلي»  چاپ پكن روز پنجشنبه به نقل از «سون كانگ لين»، رئيس اداره ورزش شهر پكن كه با خبرنگاران مصاحبه مي كرد، نوشت: پكن به عنوان ميزبان بازي هاي المپيك ۲۰۰۸ براي دستيابي به اين هدف از هيچ تلاشي دريغ نخواهد ورزيد و مي كوشد تا ميزبان خوبي براي بزرگترين رويداد ورزشي جهان باشد.
بنا به اين گزارش پايتخت چين براي ساخت ورزشگاه ها و تاسيسات ورزشي،  فرودگاه جديد و جاده و مترو،  ميلياردها دلار در پنج سال آينده هزينه خواهد كرد.«سون» تصريح كرد كه چين به عنوان ميزبان بازي هاي المپيك ۲۰۰۸ بايد سرمايه گذاري عظيمي براي موفقيت در ميزباني اين رويداد ورزشي انجام دهد.به گفته وي دولت مركزي،  دولت محلي و بخش خصوصي با همكاري مشترك المپيك ۲۰۰۸ را برگزار خواهند كرد.

سومين نشان برنز ايران
در ادامه مسابقات دوچرخه سواري قهرماني آسيا، وحيد نوروزي در رشته استقامت رده سني جوانان به مقام سوم دست يافت.
به گزارش ايسنا، در سومين روز از مسابقات دوچرخه سواري آسيايي كره جنوبي كه در شهر چانگ وون در حال برگزاري است، وحيد نوروزي از تيم ملي جوانان كشورمان در رشته استقامت جاده، مسافت ۵/۸۱ كيلومتر را ركاب زد و بعد از دوچرخه سواراني از تايوان و كره جنوبي به مقام سومي و مدال برنز آسيا نائل آمد.گفتني است اين مسابقه در يك روز طوفاني انجام شد و برخي دوچرخه سواران قادر به ادامه مسابقه نشدند.در حال حاضر در بين تيم هاي شركت كننده در اين دوره از رقابت ها، تيم ملي دوچرخه سواري ايران، بيشترين مدال را كسب كرده است.

مالديني در تئاتر ايراني
001410.jpg

به نوشته روز پنجشنبه مطبوعات ايتاليا، سرگروه سابق تيم ملي فوتبال ايتاليا در بهمن ماه سال جاري به ايران مي رود تا در نمايشنامه رويايي« ملكه و مالديني» نقش آفريني كند.
اين روزنامه مي نويسد: مالديني در اين نمايش كه قرار است در جشنواره تئاتر ايران به مناسبت دهه فجر نمايش داده شود نقش قهرمان و نجات دهنده جامعه را بازي مي كند.كوريره دلاسرا مي افزايد: چيستا يثربي كارگردان نمايش، علت انتخاب مالديني را شهرت وي در ايران به عنوان نماد روحيه تلاش بيان كرده است.
داستان نمايش ملكه و مالديني پس از يك قتل عام هسته اي آغاز مي شود، به اين ترتيب كه سه عروسك خيمه شب بازي تصميم مي گيرند نمايشي را اجرا كنند. آنان يك نشريه با عكس هايي از ازدواج مالديني را مي يابند كه يكي از عروسك ها دلباخته اين بازيكن فوتبال مي شود.
رضا سيم خواه
ناداوري طبيعي بود
چهارشنبه شب تيم ملي كشتي فرنگي بزرگسالان ايران از تورنمنت مجارستان به ايران بازگشت و رضا سيم خواه سرمربي تيم ملي كشتي در حالي كه از اتفاقات به وجود آمده در اين مسابقات بسيار ناراحت بود در فرودگاه مهر آباد به خبرنگار گروه كشتي خبرگزاري ورزش ايران گفت: كيفيت مسابقات بد نبود و كشتي ها در سطح نسبتاً خوبي برگزار شد. هدف ما از شركت در اين رقابت ها برد و باخت نبود و تنها مي خواستيم كه بچه ها پيش از حضور در مسابقات جهاني محك بخورند و به شرايط مسابقه نزديك شوند. بر همين اساس به آن نتيجه اي كه مي خواستيم رسيديم و از سفر به مجارستان راضي هستيم.
سرمربي تيم ملي كشتي فرنگي پيرامون اجحاف حق پرويز زيدوند و حسن رنگرز در كشتي فينال مسابقات اظهار داشت: طبيعي است وقتي يك دوربين در سالن مجوز نداشته باشد حق خوري و ناداوري در كشتي ها ايجاد مي شود. در هر حال فدراسيون جهاني كشتي بايد در اين مسئله دقت بيشتري داشته باشد و وقتي كشوري را براي برپايي تورنمنت بين المللي به رسميت مي شناسد بايد حتماً ناظر خود را راهي اين مسابقات كند تا امكانات اوليه جهت برگزاري رقابت ها وجود داشته باشد. سيم خواه در خصوص ممنوعيت خود از كوچ كردن شاگردانش در تورنمنت مجارستان تصريح كرد: همه ديدند كه حق دو تن از كشتي گيران ما در كشتي فينال ضايع شد و من هم به اين مسئله اعتراض داشتم. همين مسئله باعث شد كه مسئولان برگزار كننده مسابقات مرا از هدايت كشتي گيرانم محروم كنند.رضا سيم خواه در خاتمه گفت: هدف ما آماده كردن ملي پوشان بود كه خوشبختانه به اين مهم رسيديم و بچه ها آمادگي بيشتري براي شركت در مسابقات جهاني فرانسه كسب كردند.
مسعود هاشم زاده كشتي گير فرنگي تيم ملي بزرگسالان ايران كه تك مدال طلاي كشور در جام بين المللي مجارستان را در وزن ۱۲۰ كيلو گرم به خود اختصاص داد در خصوص اين مسابقات به خبرگزاري ورزش ايران گفت: سطح رقابت ها بالا بود و از كيفيت خوبي بهره مي برد. من نيز در اين مسابقات پس از شكست كشتي گيران اكرايني و مجارستان به فينال رسيدم و در كشتي پاياني بر حريف آمريكايي غلبه كردم تا به مدال طلاي جام مجارستان دست پيدا كنم.
هاشم زاده تصريح كرد: در طول اين مسابقات با حريفان بسيار خوبي روبه رو شدم و حريف آمريكايي ام در كشتي فينال خيلي قوي و زيرك بود كه با توجه به تفاوت وزني كه بين ما وجود داشت او فشار زيادي به من وارد كرد.

رضايت از تيم ملي واليبال
مربي تيم واليبال بزرگسالان كشورمان در خصوص پيروزي اين تيم برابر لوژينسگي روسيه گفت: به غيراز گيم دوم در ساير گيم ها ملي پوشان حضور پرقدرتي برابر حريف داشتند، اما علي رغم برتري مقابل اين تيم نتوانستند انتظارات كادر فني را به طور كامل برآورده كنند.
عباس برقي در گفت و گو با سرويس واليبال خبرگزاري ورزش ايران (ايپنا) افزود: ما براساس نتايج به دست آمده از تجزيه و تحليل ديدار دوستانه لوژينسگي و ملي پوشان زير ۲۱ سال براي اين ديدار تاكتيك خاصي را در نظر گرفته و به بچه ها ارائه داده بوديم اما آنها اين برنامه ها را اجرا نكرده و در واقع كار خود را دنبال مي كردند.
وي ادامه داد: البته به غير از گيم دوم كه روي دريافت سرويس دچار ضعف بوديم در ساير مراحل بازي، بازيكنان كمتر دچار اشتباه شدند. در هر صورت اميدوارم در ساير تاكتيك هاي مورد نظر كادر فني به خوبي و به طور دقيق در زمين اجرا شود تا در فرصت كم باقي مانده بهتر بتوانيم براي تيم برنامه ريزي كنيم.
برقي پيرامون تيم لوژينسگي روسيه گفت: اين تيم در حد و اندازه هايي كه از آن شنيده بوديم ظاهر نشد،شايد شرايط خاصي مانند خستگي و يا عدم آشنايي با سالن واليبال مجموعه ورزشي آزادي، بازي اين تيم را تحت تاثير خود قرار داده است.

ورزش
ادبيات
ايران
جامعه
رسانه
زمين
شهر
عكس
صفحه آخر
|  ادبيات  |  ايران  |  جامعه  |  رسانه  |  زمين  |  شهر  |  عكس  |  ورزش  |
|  صفحه آخر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |