يكشنبه ۲ شهريور ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۱۴۶ - Aug. 24, 2003
به بهانه روز پزشك
سراب پزشك شدن
010550.jpg
دوست داريد در آينده چه كاره شويد؟ به نام خدا من مي خواهم در آينده پزشك بشوم چون پزشكها مي توانند جان بيماران را از مرگ نجات دهند.
همه ما خيلي خوب اين موضوع انشا را از دوران كودكي خود به ياد داريم. كمك به افراد بيمار و كم كردن دردها و رنجها باشكوه ترين انگيزه اي بود كه بچه ها آن را جهت انتخاب حرفه پزشكي ذكر مي كردند. سالها مي گذشت و به اقتضاي گذشت زمان عقايد تغيير مي كرد. هر يك از افرادي كه در كودكي آرزوي پزشك شدن داشتند شغلي انتخاب مي كردند و به سراغ سرنوشت خود مي رفتند اما در اين ميان عده اندكي هنوز انشاي دوران كودكي خود را فراموش نكرده بودند. از پدر و مادر و اطرافيان خود مي شنيدند پزشك شدن يعني سرزمين آرزوها، يعني رسيدن به خوشبختي مطلق، پس بايد براي رسيدن به آن بيش از بقيه تلاش كرد و آنها اين كار را كردند تا بتوانند كليد اين سرزمين رويايي را به دست بياورند و آرزوهاي خود را تحقق بخشند.
اينجا يكي از بيمارستانهاي بزرگ و دولتي تهران است. سراسر راهروها شلوغ و پر از بيماراني است كه براي رسيدن به نوبت در گوشه اي به انتظار نشسته اند. هرچند دقيقه يك بار از داخل اتاق عمل تختي كه متعلق به بيمار جراحي شده قبلي است خارج مي شود و نوبت به نفر بعد مي رسد. جالبترين نكته اي كه در اين ميان به چشم مي خورد اين است كه شايد فاصله بين هر دو عمل جراحي بيش از يك ربع نباشد. سه ساعت گذشته و راهرو تقريباً از بيماران خالي شده است. وقتي آخرين نفر را هم روي تخت جراحي بيرون مي آورند آقاي دكتر محمد.م با لباس سبزرنگ و ماسك و دستكش از اتاق خارج مي شود. از روي راهروي خالي شده از جمعيت مي توان حدس زد كه او امروز تقريباً حدود ده الي دوازده عمل جراحي انجام داده است. جلو مي روم و بعد از معرفي خود از او مي پرسم آيا از وضعيت پزشكي در ايران راضي هستيد يا خير؟ همان طور كه ماسك روي صورتش را پايين مي آورد پاسخ مي دهد خودتان كه شرايط اينجا را ديده ايد با اين تراكم افراد مراجعه كننده و كمبود امكانات جراحي و پزشكي جز خستگي و كسالت چه چيز قابل توجهي وجود دارد. فقط كافيست يكي از افرادي كه وارد اتاق عمل مي شود دچار كوچكترين مشكلي شود، در اين صورت تنها پزشك مورد بازخواست قرار مي گيرد نه هيچ كس ديگر.
مي پرسم از لحاظ شخصي چه طور آيا از شغلتان رضايت مالي داريد؟ شانه هايش را بالا مي اندازد و جواب مي دهد خوب با اين سن و سال اگر هر كار ديگري انتخاب كرده  بودم شايد حتي بيش از شغل كنوني درآمد داشتم. گذشت آن زماني كه درآمد يك پزشك آنقدر زياد بود كه همه حسرت او را مي خوردند. پرستاري به ما نزديك مي شود و خطاب به او مي گويد براي فردا به چند نفر شماره بدهم تا اين لحظه بيست مريض وقت گرفته اند. دكتر پاسخ مي دهد همه شان را آماده كنيد از آنجايي كه فردا بعد ازظهر هم اينجا هستم مي توانم تمام اعمال جراحي را انجام دهم. در حال خروج از بيمارستان با خودم فكر مي كنم كه آيا ويزيت و جراحي اين همه بيمار در طول يك روز فرصتي براي نارضايتي مالي باقي مي گذارد يا خير؟
در آگهي هاي مربوط به يكي از كلاسهاي كنكور نوشته اند قويترين كادر علمي از پزشكان جهت آموزش كودكان شما از دوره دبستان تا دبيرستان! وقتي براي مصاحبه به خانم منشي كه در يك فضاي سي، چهل متري نشسته مراجعه مي كنم بعداز مدت طولاني صحبت با تلفن مرا به اتاق بغلي هدايت مي كند و مي گويد در حال حاضر فقط آقاي دكتر حاكمي نژاد حضور دارند، هر سؤالي داريد از ايشان بپرسيد. وارد اتاق مي شوم. اينجا هيچ شباهتي به محل كار يك پزشك ندارد. مكاني بسيار كوچك با چند صندلي و يك ميز كه آقاي ميانسالي پشت آن نشسته و مشغول نوشتن است. اول تمايلي به مصاحبه ندارد اما سرانجام راضي مي شود. ورقه اي را كه در مقابلش قرار دارد به دست من مي دهد و مي گويد الان مشغول طرح سؤال ادبيات براي يكي از شاگردانم بودم. حدود پنج سال پيش از دانشگاه علوم پزشكي ايران فارغ التحصيل شدم و بعد از گذراندن دو سال و نيم طرح در يكي از شهرهاي غربي كشور مجدداً به تهران بازگشتم. ابتدا مطبي در خيابان… اجاره كردم اما بعداز گذشت تقريباً ۶ ماه ناچار شدم اجاره را فسخ كنم چون مبلغ اجاره چند برابر بيشتر از درآمد ماهيانه ام بود. پس از چند ماه بيكاري بالاخره با چند نفر ديگر از همكلاسي هاي سابقم تصميم گرفتيم يك مؤسسه آموزشي تأسيس كنيم. الان هم كه ديديد مشغول طرح سؤال بودم.
مي پرسم آيا از اينكه پزشك شده ايد راضي هستيد؟ خنده تلخي مي كند و جواب مي دهد سيزده سال پيش كه در كنكور قبول شدم تمام اطرافيان حسرت مرا مي خوردند. هفت سال را با تمام سختيها و مشكلات سپري كردم فقط به اين اميد كه آينده ام تأمين باشد اما حالا...
مي پرسم به عقيده شما بهترين راه جهت حل مشكلات مربوط به پزشكان بيكار چيست؟ مي گويد نظر و عقيده من هيچ چيز را عوض نخواهد كرد وقتي مشكلي تا اين حد عميق و ريشه دار باشد مي بايست از سوي افراد مسئول مورد بررسي قرار گيرد نه كسي كه بعد از گذراندن بيست و سه سال از باارزش ترين دوران عمرش اكنون مشغول طرح سؤال براي دانش آموزان دبستاني است. به يكي از كلاسهايي كه به تازگي جهت آموزش نكته و تست جهت آزمون دستياري تأسيس شده مراجعه مي كنم. اكثر افرادي كه در اين كلاسها ثبت نام كرده اند مدتهاست فارغ التحصيل شده و ترجيح داده اند به جاي كار كردن مجدداً درس بخوانند تا شايد در آزمون تخصصي پذيرفته شوند. در پاسخ به اين سؤال كه آيا از وضعيت رشته پزشكي در ايران رضايت داريد يا خير؟ خانم دكتر فهيمه نگارنده چنين مي گويد: در حال حاضر در ايران سه دسته پزشك داريم. ۱- پزشكان خوشبختي كه از سالها پيش وارد اين رشته شده تخصص گرفته اند و اكنون با داشتن سهم در بيمارستانهاي معتبر مشغول كارند. اين گروه سازنده همان تصويري هستند كه هر كس از يك پزشك واقعي انتظار دارد. ۲- پزشكان گروه دوم هر چند نظير دسته اول موفق نيستند اما باز هم توانسته اند به اصطلاح گليم خود را از آب بكشند و با استخدام در مراكز بهداشتي و يا كار در بيمارستانها موقعيت خود را تثبيت كنند.۳ - اما دسته سوم تمام افرادي هستند كه شما يا در اين كلاسها مي بينيد و يا هر روز خبر جديدي از شغلهاي عجيب و غريب آنها در ساير نقاط كشور  مي شنويد امروزه ديگر در تمام كارها مثل كتابداري، ساختمان سازي و حتي ميادين ميوه و تره بار حضور فعال دارند و البته اين خيلي هم بد نيست چون وقتي صاحبان تمام مشاغل از قشر باسواد باشند مسلماً نتايج بهتري به دست خواهد آمد.
فهيمه صولتي در ادامه حرف دوستش مي گويد: تابلوهاي مربوط به پزشكان آن قدر زياد شده كه گاهي حتي ديواري براي نصب آنها وجود ندارد. به نظر من براي ايجاد اشتغال اين همه پزشك تنها راه ممكن اين است كه بيمارستان بسازند و براي هر كدام از اين بيمارستانها نيز بيمار كافي تهيه كنند تا ديگر هيچ كس از بيكاري شكايت نكند اما اين تنها يك سوي قضيه است. كيلومترها دورتر از تهران و در بسياري از نقاط محروم غربي، شرقي و جنوبي كشور شايد حتي كوچكترين امكانات پزشكي و بهداشتي براي بيماران وجود نداشته باشد. هر كس كه بيمار شد ناچار است براي معالجه و درمان تنها راه تهران را در پيش بگيرد. پيرزني كه همراه با تعداد زيادي عكس راديولوژي و كيسه اي پر از دوا در بيمارستان به انتظار نوبت نشسته علت مراجعه خود را نبود امكانات پزشكي مناسب در شهرستان مورد اقامت خود ذكر مي كند. آقاي ديگري به نام حسن قديري از كمبود پزشكان متخصص واقعي شاكي است و عقيده دارد كه تعداد پزشكان حاذق و حرفه اي آنقدر محدود و انگشت شمار است كه تنها در بيماريهاي خيلي خاص مي توان به آنها مراجعه نمود. در اين زمينه دكتر محمود ايمان نژاد متخصص بيماريهاي مغز و اعصاب و استاد دانشگاه كه سالهاست به طبابت مشغول است نيز درباره وضعيت كنوني پزشكان بيكار در ايران مي گويد: به طور كلي مشكل اين قشر از جامعه بحثي پايه اي و اساسي است كه بايد از دو جنبه مختلف مورد بررسي قرار گيرد. يكي ريشه هاي بيكاري و دوم علل گسترش آن در طي سالهاي اخير.
۱- در مورد موضوع نخست، يكي از علل مهم، پيشرفت تكنولوژي پزشكي در جهان است. اين امر باعث شده بيشتر افراد براي معالجه به جاي مراجعه به پزشك عمومي ترجيحاً از پزشكان متخصص و بيمارستانهاي مجهز استفاده كنند.
۲- گسترش امكانات بهداشتي تا حد زيادي از تعداد مبتلايان به بيماريهاي مختلف كاسته است بنابراين گاهي تعداد پزشك بسيار بيشتر از بيمار است.
۳- محدوديت در پذيرش دانشجو در دوره هاي تخصصي موجب شده رقابتي درست مشابه كنكور در بين دانشجويان فارغ التحصيل ايجاد شود. در نتيجه اكثر آنها ترجيح مي دهند به جاي انتخاب شغل در خانه بنشينند و درس بخوانند.
۴- درآمد شغلهاي كاذبي كه پزشكان را به سمت خود جذب مي كند بسيار بيشتر از درآمد مربوط به طبابت است. مخصوصاً در مورد پزشكان عمومي كه اغلب جز ويزيت معمولي كار ديگري انجام نمي دهند.
۵- با توجه به جمع شدن عمده امكانات پزشكي در تهران غالب پزشكان حاضر به رفتن به نقاط محروم و دورافتاده كشور نيستند بلكه ترجيح مي دهند مشاغلي را كه هيچ ارتباطي به رشته آنها ندارد انجام دهند، اما از تهران خارج نشوند. در مورد علل گسترش اين پديده در طي سالهاي اخير عمده ترين مسأله اي كه وجود دارد يكي افزايش تعداد فارغ التحصيلان اين رشته با توجه به زياد شدن ظرفيت دانشگاهها از سال ۱۳۶۵ بود و ديگر اينكه بعداز روي كار آمدن دانشگاه آزاد هيچ برنامه جديدي براي ايجاد اشتغال اين حجم زياد فارغ التحصيل صورت نگرفت. بيمارستانها و مراكز درماني كه قادر به جذب تعداد زيادي پزشك مي باشند به همان متخصصان قديمي كه از سالها پيش در آنجا مشغول به كار هستند بسنده كرده اند و دانشجويان در حال تحصيل نيز عمده كارهاي مربوط به يك پزشك عمومي را انجام مي دهند. پس ديگر نياز چنداني به استفاده از نيروي جديد از پزشكان عمومي وجود نخواهد داشت و ما حتي گاهي مي بينيم كه شكاياتي مبني بر استثمار اين پزشكان عمومي بيكار و سوءاستفاده از آنها در اعمال طبي ديده مي شود. درواقع اگر تمام گفته هاي بالا را روي هم جمع كنيم به يك نتيجه كلي مي رسيم و آن اينكه عدم توازن و تناسب تقسيم كار در بين پزشكان سبب ايجاد اين بيكاري عميق و ريشه دار گشته است.
اينها حرفهايي بود كه از سوي افراد مختلفي كه يا در اين حرفه مشغول به كارند و يا به نوعي با آن سرو كار دارند ارائه گرديد اما به راستي براي حل اساسي اين معضل بزرگ كه گريبانگير تقريباً نه هزار نفر از افراد جامعه گشته و روز به روز هم رواج بيشتري مي يابد چه مي توان كرد؟ تقريباً تمام كساني كه وارد اين رشته شده اند جزو افراد سخت كوش، مصمم و باهوش بوده اند كه با خلوص نيت روزها و شبهاي زيادي درس خوانده و در بيمارستانها كشيك داده اند تا ياد بگيرند چطور بايد به افرادي كه پشت در اتاق هاي جراحي به انتظار بهبودي از بيماري اند، اميد يك زندگي دوباره را ببخشند. روز پزشك است؛ روزي كه بايد در آن از زحمات اين گروه از اقشار جامعه تقدير كرد و آفرين گفت به آناني كه عليرغم تمام اين مصائب و سختيها هرگز دست از كوشش برنمي دارند. اين روز عزيز را به تمامي پزشكان تبريك مي گوييم و دست ياري به سمت مسئولان دراز مي كنيم تا شايد با كمك و برنامه ريزيهاي آينده آنها بخشي از مشكلات مربوط به پزشكي و وضعيت نسبتاً بحراني آن در جامعه مرتفع گردد و اصطلاحي تحت عنوان پزشك بيكار ديگر وجود خارجي نداشته باشد.
شادي باباخاني

تكلم زود هنگام كودكان
بازي و حركات دست، تكلم از دهان را ممكن مي سازد. دليل اين امر، ساده است: بخشي از مغز مي تواند حركات انگشت و تكلم را با يكديگر مرتبط كرده و يكي از آنها بدون ديگري نمي تواند نتايج مطلوب را حاصل كند.يكي از دانشمندان شوروي سابق دريافته است كودكاني كه هنوز سخن گفتن را آغاز نكرده اند، نمي توانند انگشتانشان را به تنهايي حركت دهند. از طرف ديگر، كودكاني كه ياد گرفته اند دستان خود را حركت دهند، سريع تر صحبت مي كنند و مي توانند خيلي زودتر اصوات لازم را ادا كنند. در حالي كه كودكان ديگر، اسباب بازيهاي جديد را فقط در دهان قرار داده يا آن را روي ميز مي گذارند.
اصولاً بچه ها به دهان عروسكها بيشتر توجه دارند. همچنين ما بزرگترها اين انگيزه را داريم كه اشياء را با دست شناسايي و لمس كنيم. زماني كه به چيزي علاقه داريم، فقط نمي خواهيم آن را ببينيم، بلكه مايليم آن را لمس كنيم. انسانها دوست دارند كه اشياء را با دست لمس كنند و بچه هاي بزرگتر دوست دارند اشياء را با ضربات كوچك لمس كنند، آن را فشار داده، بر رويش دست بكشند يا دستمالي كنند. اين هماهنگي ميان حركات دست و زبان، به يك توانايي جسمي خاص نياز دارد و همين خاصيت، بشر را بر حيوانات برتري داده است.
پزشكان معتقدند برتري انسان نسبت به حيوانات در هماهنگي حركات اعضاي بدن، بخصوص ميان دست و زبان است. زماني كه بچه به دنيا مي آيد، مي تواند به خوبي دستهايش را حركت دهد. روزي مي تواند بنويسد، پيانو و ارگ بنوازد و دكمه هاي لباس خود را بدوزد.
نوزاد كودك در هفته هاي اول زندگي، دستش به صورت مشت بسته است، به تدريج انگشتانش را باز كرده و اشياء را با آن مي گيرد، حركات هماهنگ انجام مي دهد و انگشتانش را براي بازي يا تمركز به كار مي برد و در موقع خواب يا خستگي، انگشتان خود را به طور خاصي دنبال مي كند.
در ماه سوم و چهارم، كودك انگشتان خود را پيدا مي كند و شروع به بازي كردن با آنها مي كند. در اين زمان با نوك انگشتان خود شروع به تمرينات صحبت كردن مي كند. «تمرين» اين كلمه خيلي به گوش مي خورد.
والدين مي توانند كودكانشان را توسط اشيايي سرگرم كنند و آنها را در اين امر (سخن گفتن) پيشرفت دهند. تمرينها بايد حد اكثر پنج دقيقه طول بكشد و اگر همه شركت كنندگان در تمرين، حوصله داشتند بهتر است چند بار در روز در فرصتهاي مختلف اين تمرين ها انجام شود. ساعتي را انتخاب كنيد كه كودك در آن زمان شاد، راحت و در حال بازي كردن باشد.
وسايل و اسباب بازيهاي كودك نبايد فقط عروسكهاي نرم و يا چوبي باشند، بلكه مي تواند يك پارچه ابريشمي، يك فرچه نرم و يا يك دسته كليد باشد. مسلماً  بايد چنين موادي بي خطر باشند، چرا كه كودك ممكن است آنها را در دهانش وارد كند.
اشياء كوچكي مثل مهره ها، دانه ها و يا سنگهاي كوچك ممنوع هستند. چرا كه ممكن است در گلوي كودك بروند. اشيايي كه پوست تند و تلخ دارند مثل پرتقال كه سطحي تند و تلخ دارد نيز نبايد در دسترس كودك باشند.
منبع: مجله الترن (Eltern)
ترجمه: تينا مفتخر

توصيه  نيروي  انتظامي به  رانندگان  در زمينه  رعايت  نكات  ايمني  در رانندگي
گروه اجتماعي: اداره  كل  فرهنگ  ترافيك ، نيروي انتظامي  جمهوري  اسلامي  باانتشار اطلاعيه اي  به  رانندگان  خودرو توصيه كرد كه  به  دليل  افزايش  سفرهاي  جاده اي  در تابستان ،نكات  ايمني  را به  هنگام  رانندگي  رعايت  كنند.
در اين اطلاعيه  از رانندگان وسائط نقليه  خواسته  شده  كه بمنظور پيشگيري  از سوانح  رانندگي  رعايت  قوانين و مقررات  رانندگي  را در دستور كار خود قرار دهند.
در اطلاعيه  به  رانندگان  وسائط نقليه  توصيه  شده  است  كه  خودروهاي  خود رابراي  سفرهاي  تابستاني  آماده  و قبل  از سفر، كليه  سيستم هاي  آن  بويژه  ترمز،چراغ ها و سيستم  خنك كننده  موتور را بازديد كنند.

سازمان تأمين اجتماعي اعلام كرد
شرايط برخورداري خانواده بيمه شده از حمايتهاي تأمين اجتماعي
گروه اجتماعي: سازمان تأمين اجتماعي با صدور دستورالعملي چگونگي احراز شرايط تحت تكفل بودن پدر و مادر و شوهر بيمه شده زن و نحوه برخورداري آنان از حمايت هاي قانون تأمين اجتماعي را تعيين كرد.
به گزارش اداره كل روابط عمومي سازمان تأمين اجتماعي والدين بيمه شده در صورتي مي توانند از حمايتهاي قانوني اين سازمان برخوردار شوند كه تحت تكفل فرد بيمه شده شناخته و معاش آنان توسط بيمه شده تأمين و همچنين مستمري بگير هيچيك از صندوقهاي بازنشستگي نباشند.
براساس اين دستور اداري بيمه شده براي تحت تكفل قرار دادن پدر و مادر خود بايد به طور مجزا براي هر يك از آنان، از طريق تكميل فرم مربوطه درخواست نمايد، مشروط بر اينكه علاوه بر تحت تكفل بودن، سن پدر از ۶۰ سال و سن مادر از ۵۵ سال بيشتر باشد.
همچنين در مواردي كه پدر و مادر تحت تكفل بيمه شده شرايط سني را دارا نباشند اما طبق نظريه كميسيون پزشكي از كارافتاده كلي شناخته شوند مي توانند از حمايتهاي اين سازمان بهره مند شوند.
براساس دستور اداري مزبور در صورتي كه مادر به علت فوت همسر و يا طلاق تحت تكفل بيمه شده باشد در صورت دارا بودن شرط سني و يا از كارافتادگي مي تواند به تنهايي تحت پوشش قرار گيرد.گفتني است برخورداري شوهر تحت تكفل بيمه شده زن از حمايتهاي قانون تأمين اجتماعي در صورتي امكان پذير است كه سن شوهر از ۶۰ سال متجاوز باشد و يا به تشخيص كميسيونهاي پزشكي موضوع قانون مذكور از كارافتادگي كلي باشد و در هر يك از حالات ذكر شده مستمري بگير هيچيك از صندوقهاي بازنشستگي نباشد.
به نظر مي رسد كه شرايط جديد اعلام شده توسط سازمان تأمين اجتماعي مقررات محدودكننده تري براي استفاده خانواده هاي تحت تكفل بيمه شدگان را به دنبال دارد.

فرود اجباري هواپيماي مسافربري در فرودگاه اهواز
گروه اجتماعي: مديركل  فرودگاه هاي  استان  خوزستان  گفت : هواپيماي  مسافربري  فوكر ۱۰۰ مربوط به  هواپيمايي  آسمان  كه  عصر جمعه  از شيراز به  قصد بندر ماهشهر در حركت  بود، در نزديكي  آسمان  شهر اهواز دچار سانحه  آتش  سوزي  شد و مجبور به  فرود در فرودگاه   اين  شهر شد.
«ابراهيم  زارعي» در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاري  جمهوري  اسلامي  افزود: بخش  كوچكي  از كابلهاي  كابين  خلبان  هواپيماي  مذكور حدود ۴۰ دقيقه  پس  از پرواز دچار آتش سوزي  شد. وي  با بيان   اينكه  هواپيماي  مذكور بدون  هيچ  مشكلي  در فرودگاه  اهواز برزمين  نشست،  افزود: هنگام  بروز آتش سوزي  سيستم  اطفاي  حريق  هواپيما به صورت  هوشمند محل  سانحه  ديده  را خاموش  كرد.
زارعي  يادآور شد: هواپيماي  فوكر پس از حدود ۷۰دقيقه  توقف ، فرودگاه  اهواز را به  قصد ماهشهر ترك  كرد.
زارعي  اضافه  كرد: بر اساس  اعلام  فرودگاه  ماهشهر اين  هواپيما بدون  هيچگونه  مشكلي  ۹۰ مسافر خود را در فرودگاه  ماهشهر پياده  كرده  و سپس  آنجا را به قصد تهران  ترك  كرده  است .

۶/ ۲ ميليون  معلول  كشور تحت  پوشش  توانبخشي
ايرنا: معاون  توانبخشي  سازمان  بهزيستي  كشور اعلام  كرد: دوميليون  و ۶۰۰ هزار معلول در ۶۵ شهر كشور تحت  پوشش  توانبخشي  مبتني  بر جامعه  هستند.
دكترعلي اصغر مكارم  در گفت  و گو با خبرنگاران  درسمنان  افزود:توسعه  شيوه  توانبخشي  مبتني  بر جامعه  يكي  از شيوه هاي  كم  هزينه  و پرمنفعت است .
وي  اظهارداشت : بحث  گسترش  فرهنگ  توانبخشي  مبتني  بر جامعه  يكي  از برنامه هاي آينده  سازمان  بهزيستي  است  كه از طريق  آن  مي توان  با كمكهاي  اوليه ، معلول را در خانواده  به  نوعي  فعال  كرد طوري  كه ارتباط معلول  باخانواده  قطع  نشود.
مكارم  با اشاره  به  سه  محور مورد تاكيد سازمان  بهداشت  جهاني  براي  معلولان افزود: توانمندي  و خوداتكايي  معلول ،آموزش  معلول  در خانواده  و سرويس  دادن جامعه  به  معلولان  از اساسي ترين  كارهاي  بهزيستي  است .
وي  گفت :اكنون  هفت  هزار تخت  براي  نگهداري  بيماران  مزمن  رواني  در كشوروجود دارد كه  چهار هزار تخت  آن  در دو سال  اخير ايجاد شده  است .
معاون  توانبخشي  بهزيستي  كشور گفت : پنج  هزار نفر از بيماران  مزمن  رواني از طريق  توانبخشي  غير متمركز و پرداخت  يارانه  تحت  پوشش  سازمان  بهزيستي قرار دارند.
وي  گفت : در بخش  توانبخشي  براي  ايجاد زمينه هاي  اشتغال  معلولان ، امسال  ۶۰ميليارد ريال  اعتبار اختصاص  يافته  است  كه  به  واحدهايي  كه  معلولان  را جذب كنند و يا به  صورت  خوداشتغالي  به  معلولان  و كارفرمايان  پرداخت  مي شود.

سيل دامغان يك كشته بر جاي گذاشت
گروه اجتماعي: جاري  شدن  سيل  در روستاهاي  شمال  دامغان  كه  عصر جمعه  رخ  داد، يك  كشته  برجاي  گذاشت .
دبير ستاد حوادث  غير مترقبه  استان  سمنان  روز شنبه  به  خبرنگارايرنا گفت :بر اثر سيل ، جوان  ۲۶ ساله اي  به  نام  «مهدي  ايمني » از ساكنان  روستاي  نعيم آباد دامغان  كشته  شد.
«علي اكبر دوست  محمدي » افزود: همچنين  بارش  شديد باران  در ارتفاعات البرزكه  منجر به  جاري  شدن  اين  سيل  شد، زيانهاي  مالي  سنگيني  را در هشت  روستاي شهرستان  دامغان  برجاي  گذاشت .
وي  گفت : خسارات  عمدتا به  روستاهاي  بادله ، چنگي  و نعيم آباد وارد شده  كه از ميزان  خسارات  وارده  اطلاع  دقيقي  در دست  نيست  و كارشناسان  در حال  بررسي اين  موضوع  هستند.
دوست  محمدي  افزود: اين  سيل  خساراتي  به  محصولات  كشاورزي ، باغها، شبكه  آب ،برق  و تلفن ، راهها، پلها، تأسيسات  جانبي  و نيز منازل  مسكوني  روستايي  وارد كرده  است .
وي  گفت : به  دنبال  جاري  شدن  سيل ، نيروها و اكيپهاي  امداد رسان  در منطقه حاضر شدند و به  ياري  روستاييان  شتافتند.
دبير ستاد حوادث  غيرمترقبه  استانداري  سمنان  كه  از روستاي  نعيم آباد باخبرنگار ما گفتگو مي كرد، يادآور شد: هم اكنون  اكيپهاي  مختلف  امدادرسان  و نيز تعيين  خسارات  در روستاهاي  سيل  زده  حضور دارند و به  فعاليت  مشغولند.

دو نفر در آبهاي  ساحلي  بندرانزلي  غرق  شدند
گروه اجتماعي: روابط عمومي  فرمانداري  بندرانزلي  اعلام  كرد: دو نفر روز جمعه  در آبهاي ساحلي  اين  بندر غرق  شدند.بنا به  اين  گزارش ، حميده  اصغري  فرزند علي  ۲۵ ساله اهل  وساكن  تهران  يكي از قربانيان  است .
فرمانداري  بندرانزلي  اعلام  كرد: همچنين  امواج  دريا جسد فرد ديگري را كه تاكنون  هويتش  شناسايي  نشده ، در بولوار اطبا در غازيان  به  ساحل  آورد. اين  افراد به  رغم  طوفاني  بودن  دريا در چند روز اخير و هشدارهاي  مسئولان مبني  بر خودداري  از شنا در خارج  از طرح هاي  سالم سازي  ،در بيرون  از محدوده اين  طرح ها به  شنا مبادرت  كرده  بودند.

۱۰ كشته حاصل انحراف  اتوبوس  در محورياسوج - باباميدان
يك  منبع  آگاه  در اداره  راهنمايي  و رانندگي  ياسوج  گفت  : سقوط يك  دستگاه اتوبوس  حامل  مسافر به  دره  در ۴۰ كيلومتري  جنوب  ياسوج ، ۱۰ كشته  و تعدادي زخمي  بر جاي  گذاشت .
سروان  سياوش  مظاهري  شنبه  با اعلام  اين  خبر به  ايرنا ، محل  سقوط اين اتوبوس  به  شماره  ۱۳۴۴۴ اصفهان  ۸۶ كه  از اصفهان  عازم  بهبهان  و اهواز بود را در جاده  ياسوج  به  باباميدان  واقع  در گردنه  مورگاه  عنوان  كرد.
وي  گفت  : مجروحين  اين  حادثه  كه  تعدادشان  كاملا مشخص  نيست  براي  مداوا به بيمارستانهاي  ياسوج  ، گچساران، نورآباد ممسني  و شيراز انتقال  يافتند.
وي  افزود: علت  حادثه  فوق  كه  ساعت  سه  بامداد امروز رخ  داد در دست  بررسي است .
مظاهري  گفت  : اتوبوس  يادشده  كه  از يك  شيب  ۵۰ متري  سقوط كرده ، در دره متوقف  شده  است .

زمين  لرزه    دراصفهان
ايرنا: زمين  لرزه  اي  به  بزرگي  ۶/ ۳ درجه  در مقياس  امواج  دروني  زمين (ريشتر) بامداد ديروز  شهرستان  آران  و بيدگل  در استان  اصفهان  را لرزاند.
رييس  ستاد حوادث  غيرمترقبه  استان  اصفهان  به  ايرنا گفت : اين  زمين  لرزه ساعت  ۳۰/ ۴ بامداد ديروز در ۴۰ كيلومتري  شهرستان  آران  و بيدگل  و ۲۰كيلومتري  نوش آباد اين  شهرستان  بوقوع  پيوسته  است . منصور شيشه  فروش ، طول  جغرافيايي  اين  زمين  لرزه  را ۵۱ درجه  و ۲۱ دقيقه و ۳۴ درجه  و ۳۹ دقيقه  در عمق  ۲۳ كيلومتري  زمين  اعلام  كرد.
وي  گفت : اين  زمين  لرزه  ناشي  از فعاليت  گسل  فعال  آران  و بيدگل  است .

فرمانده نيروي انتظامي:
سفر قانوني به عتبات عاليات در دست پيگيري است
گروه اجتماعي: فرمانده  نيروي  انتظامي جمهوري  اسلامي گفت : پيگيري  جدي  براي  آغاز سفر قانوني  به  عتبات عاليات  جريان  دارد.
سردار محمد باقر قاليباف  كه  به  استان  مازندران  سفر كرده  است  ديروز به  خبرنگاران  گفت : مردم  به  دليل  عشق  و علاقه اي  كه  به  ائمه اطهار دارند با وجود خطرات  و ناامني  به  عراق  سفر مي كنند و ما بايد براي  تأمين امنيت  آنها با سرعت  زمينه  سفر قانوني  و امن  را فراهم  كنيم .
وي  گفت : مسئولين  براي  انجام  سفر قانوني  به  عتبات  عاليات  با جديت  پيگيري مي كنند و انشاءالله  در آينده  نزديك  از سه  نقطه  مرزي  شلمچه ، مهران  و خسروي  تردد به  عراق  صورت  مي گيرد.وي  با اشاره  به  اينكه  بعضي  از علما، سفر به  عتبات  عاليات  در شرايط فعلي كه  براي  مردم  خطر جاني  دارد را جايز ندانسته اند از مردم  خواست  تا  ايجاد زمينه  سفر قانوني  و امن ، صبر كنند.
قاليباف  در مورد ارائه  خدمات  به  مردم  گفت : در بخشهايي  نظير نظام وظيفه ، گواهينامه  و... كه  شكل  خدمات  رساني  به  مردم  دارد اقدامات  مؤثري  براي  بهبود وضعيت  خدمت دهي  به  مردم  در جريان  است  كه  در ماه هاي   آينده  مردم  شاهد نتايج  مثبت  آن خواهند بود. وي  افزود: در بخش  انتظامي نيز با راه اندازي  پليس  ۱۱۰ و گسترش  فعاليت  آن  اقدامات  مؤثري  انجام  شده  است  و با گسترش  خدمات  مشاوره اي  و مددكاري در كلانتريها خدمات  بيشتري  به  مردم  ارائه  مي شود.

اجتماعي
اقتصادي
انديشه
خارجي
سياسي
شهر
شهري
علمي
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهر   |   شهري   |   علمي   |  
|  علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |