جمعه 7 شهريور ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۱۵۱
كلان شهر
بنياد حفظ آثار و ارزش هاي دفاع مقدس دستگيري دو مستندساز ايراني را محكوم كرد
مدير كل روابط عمومي بنياد حفظ آثار و ارزشهاي دفاع مقدس با اظهار تاسف از دستگيري و اسارت سهيل كريمي و سعيد ابوطالب دو تن از مستندسازان صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران گفت: جاي بسي تاسف است ك پس از دستگيري و اسارت دو مستندساز ايراني مدافعان به اصطلاح حقوق بشر در سكوتي مرگبار فرو رفته و اين عمل قبيح و متجاوزانه آمريكا را كه بر خلاف موازين بين المللي است محكوم نمي نمايند.
به گزارش ايسنا، قربان حسيني با اشاره به سيستم به اصطلاح دموكراسي مستكبرانه آمريكايي ها گفت: سيستمي كه آمريكايي ها براي آن سينه چاك مي كنند همان سيستم مستبدانه و استكباري است كه بر اساس منافع و خواست ها و آمال و آرزوي خودشان رقم مي زنند و اين اقدامات زورمندانه و مستبدانه خود را به نام دموكراسي به خورد ملتها و دولتها مي دهند در حالي كه روح دموكراسي با  انديشه قلدرمآبانه آنان كاملا در تضاد است و آمريكاييها اين دروغ بزرگ را بارها تكرار كرده اند.
قربان حسيني با اشاره به اينكه آمريكا بزرگترين دروغگوي دنياست، افزود: آمريكا بزرگترين و بي نظيرترين دروغگوي دنياست اين در حالي است كه كشورهاي ديگر را به دروغگويي متهم مي كند.
قربان حسيني افزود: سهيل كريمي و سعيد ابوطالب دو تن از فيلمسازان متعهد و فعالي بودند كه همواره از مظلوميت و حقانيت مردم شريف ايران و حقوق بشر در دفاع مقدس و پس از آن دفاع كرده اند و در اين خصوص تصاوير بي  بديل را ثبت و ضبط نمودند و در كشور عراق هم به دنبال ثبت لحظات مظلوميت مردم عراق طبيعي است كه مخالفين حقوق بشر با آنان برخوردي غير منطقي داشته باشند.

فروش فيلم ها در سينما هاي تهران
002405.jpg

فروش روزانه اي فيلم هاي ايراني و خارجي نمايش اول تهران تا تاريخ ۲ شهريورماه اعلام شد. به گزارش خبرنگار سينمايي ايسنا، فيلم ديوانه از قفس پريد، پرفروش ترين فيلم با فروش ۱۴۸ ميليون تومان بعد از ۳۲ روز نمايش در ۱۳ سينما از اكران برداشته شد. غوغا به كارگرداني سعيد سهيلي بعد از ۵ روز نمايش در ۱۴ سينما فروشي معادل ۱۳ ميليون تومان داشت. روياي جواني، به كارگرداني نادر مقدس و تهيه كنندگي رسول ملاقلي پور بعد از ۵ روز نمايش در ۱۵ سينما ۸ ميليون تومان فروخت و فروش عروس خوش قدم بعد از ۵۹ روز نمايش در ۱۴ سينما به مرز ۳۵۰ ميليون تومان رسيد. فرش باد به كارگرداني كمال تبريزي بعد از ۳۹ روز نمايش در ۱۰ سينما ۹۰ ميليون تومان فروش كرد. فيلم هاي خارجي اين دوره شامل،جنگاور بعد از ۵ روز نمايش در ۴ سينما، يك ميليون و ۲۴۴ هزار و ۷۰۰ تومان، پيشگويي مرد شاپركي بعد از ۵۰ روز نمايش در يك سينما، يك ميليون و ۵۵۸ هزار و ۸۰۰ تومان و بيخوابي بعد از ۵ روز نمايش در يك سينما، يك ميليون و ۶۰ هزار تومان و مشكلات خانوادگي بعد از ۳۱ روز نمايش دريك سينما، يك ميليون و ۴۹۶ هزار تومان فروش داشتند. پرفروش ترين سينماها به ترتيب ممتاز، درجه يك و دو عبارتند از فرهنگ ۲، آستارا، ميلاد و تعداد كل بيننده اين دوره يك ميليون و ۳۶۱ هزار و ۵۹ نفر است. براساس گزارش بنياد سينمايي فارابي سينماي تازه تاسيس فرهنگ ۲ پرفروش ترين سينماي سطح تهران شناخته شده و بر همين اساس فروش يكي از روزهاي اين سينما براي فيلم ديوانه از قفس پريد ۵۳۲ هزار تومان و فيلم بي خوابي سانس آخر ۱۷۳ هزار تومان فروش كرد.

شهردار مونيخ خواستار خواهرخواندگي اين شهر با تهران شد
«رناته هشن برگر» شهردار شهر مونيخ آلمان در ديدار با «زهرا صدراعظم نوري» شهردار منطقه هفت تهران ضمن ابراز علاقه مندي براي سفر به ايران، خواستار خواهرخواندگي دو شهر مونيخ و تهران شد.
وي ديروز با اعلام اين مطلب افزود: ثبات مديريت ها و تاثيرات آشكار آن در تحولات بنيادين شهري همواره يك نكته راهبردي به شمار مي آيد.
شهردار مونيخ اضافه كرد: داشتن چنين شاخصه اي براي كشور ايران موهبتي بزرگ است.
رناته هشن برگر همچنين گفت: اين شهر بعد از لندن بزرگترين مركز بانكي و بيمه در اروپا و همچنين بزرگترين پايگاه ارتباط جمعي و رسانه اي در سطح كشورهاي غربي بعد از نيويورك است.
در اين ديدار خانم نوري نيز گزارشي از پيشرفت ها و نحوه مديريت هاي شهري در ايران و تهران را به شهردار مونيخ ارائه كرد.
شهردار منطقه هفت تهران در ادامه ديدار خود از مونيخ همچنين از سازمان  زنان شهرداري مونيخ، دانشگاه اين شهر و مركز اسلامي شهر مونيخ ديدار كرد.

۷۰ درصد ارزش افزوده خودرو متعلق به بخش خصوصي است
رئيس  سازمان  گسترش  و نوسازي  صنايع  ايران  اعلام  كرد: بيش  از ۷۰ درصد از ارزش  افزوده  بخش  خودرو متعلق  به  قطعه سازي  و خدمات  مهندسي  بخش  خصوصي  است .
002390.jpg

«رضا ويسه » ديروز  در جمع  صاحبان  صنايع  قطعه ساز استان  سمنان  افزود: ۶۰ درصد از سهام  صنعت  خودروي كشور متعلق  به  بخش  خصوصي  است . وي  بر لزوم  ايجاد و توسعه  صنايع  بزرگ  در كشور تاكيد وخاطرنشان  ساخت : دربخش  صنايع ، زمينه  مساعدي  براي  ايجاد موسسات  و بنگاه هاي  بزرگ  وجود دارد و صنعت  خودرو در اين   زمينه  الگوي  بسيار خوبي  است . وي، نقش  اصلي  دولت  را هدايت  و مديريت  مناسب  براي  شكل گيري  صنايع  بزرگ  در كشور دانست  و تصريح  كرد: نبايد انتظار داشت  صنايع  بزرگ  را دولت  ايجاد كند. ويسه  گفت : در ۱۰ سال  اخير تلاش هاي  زيادي  براي  صنعتي  شدن  كشور صورت  گرفته  و ايجاد توسعه  اقتصادي  جز اينكه  كشور در آينده  به  سمت  هر چه  بيشتر صنعتي  شدن  برود، نخواهد بود.
002400.jpg

وي  پيش بيني  رشد ۶/ ۸ درصد در برنامه  چهارم  كشور را براي  ايجاد جهش  اقتصادي  لازم  دانست  و گفت : اين  رقم  با توجه  به  پتانسيل ها و شرايط  و امكانات  كشور اعلام  شده  است . رئيس  سازمان  گسترش  و نوسازي  صنايع  ايران  خاطرنشان  ساخت : اگر بخواهيم  درآمد سرانه  كشور به  عدد قابل  قبولي  در سطح  منطقه  برسد بايد چنين  عددهايي  را براي  رشد كشور در نظر بگيريم .

امروز در شهر
همايش فيلم و تربيت امروز برگزار مي شود
مراسم همايش تعليم و تربيت در فرايند حركت امروز جمعه (۷ شهريور) به مناسبت ولادت با سعادت حضرت باقرالعلوم (ع) در محل سالن همايش هاي فرهنگسراي شفق واقع در يوسف آباد تهران برگزار خواهد شد.
صاحبان همه مقالات و فرهيختگان كشور، مسئولان آموزش و پرورش، اعضاي كميسيون فرهنگي مجلس و روساي دانشگاه ها جهت شركت در همايش دعوت شده اند. شركت براي كليه علاقه مندان آزاد است.
استفاده از توانايي هاي علمي و تحقيقاتي فرهنگيان در جهت رشد و توسعه فرهنگ جامعه و به خصوص آموزش و پرورش و دانشگاه ها، ايجاد ارتباط سازنده با فرهنگيان در سراسر كشور، توجه دادن مسئولان نظام آموزشي به مشكلات و راهكارها، فتح يابي در مقابل تشكل هاي سياسي در جهت انجام كارهاي پژوهشي و علمي از اهداف اين همايش است.

برگزاري اركستر مجلسي جوانان در تالار وحدت
اركستر مجلسي جوانان به رهبري بهروز وحيدي آذر با تكنوازي ويولن بيژن سپنجي و كنسرمايستر سامان نير، روزهاي ۶ و ۷ شهريورماه ساعت ۱۹ در سالن رودكي اجرا مي شود.
به گزارش روابط عمومي مركز موسيقي، در بخش اول كنسرت، «كريمس كنسرتو» از آركانجلو كرلي، «كنسرتو براي ويولن و اركستر درسل ماژور شماره ۳ كشل ۲۱۶» از ولفگانگ آمادئوس موتسارت و در بخش دوم نيز «سرناد براي اركستر زهي در دوماژور اپوس ۴۸» از پيتر ايليچ چايكوفسكي «سرناد براي اركستر زهي درمي اپوس ۲۰» از ادوارد الگار اجرا خواهد شد.
در اين برنامه بيش از ۴۰ هنرمند جوان در قالب اركستر حضور دارند.

نمايشگاه صنايع دستي در فرهنگسراي خانواده
فرهنگسراي خانواده در راستاي برنامه هاي نهضت تابستان ۸۲ و به منظور آشنا كردن شهروندان تهراني با صنايع دستي استان ها اقدام به برگزاري نمايشگاه فرهنگي - هنري كرده است.
به گزارش روابط عمومي فرهنگسراي خانواده، در اين نمايشگاه كه از امروز تا ۱ مهرماه در ميدان شقايق برگزار مي شود،  صنايع دستي استان ها از جمله تركمن، اصفهان، فارس، همدان و... در معرض ديد عموم قرار مي گيرد.
علاقه مندان جهت بازديد از اين نمايشگاه مي توانند از امروز به ميدان شقايق واقع در نارمك مراجعه و يا جهت كسب اطلاع بيشتر با شماره تلفن ۷۸۱۵۱۷۳ تماس حاصل فرمايند.

آندري روبلف ساخته تاركوفسكي امروز در سيما
فيلم سينمايي آندري روبلف ساخته آندري تاركوفسكي، امروز در قالب برنامه سينما چهار پخش مي شود. اين فيلم  سينمايي سعي دارد سختي ها و ستم هايي را كه در آن زمان بر هنرمند تحميل شده است و علل بروز چنين خشونت هايي را از سوي جامعه به تصوير بكشد. موضوع اصلي اين فيلم زندگي روبلف بزرگترين شمايل نگار روس نيست، بلكه تمامي  آن پديدارهاي فرهنگي و مناسبات اخلاقي است كه گرداگرد او وجود داشتند و از او هنرمندي يكه ساختند.
به گزارش ايسنا، آندري روبلف بيش از هر فيلم ديگري از اين هنرمند مورد حمله ناقدين رسمي شوروي قرار گرفت و پخش آن در شوروي با دشواري روبه رو شد. نگارش فيلمنامه آن با همكاري (كونچالوفسكي) از سال ۱۹۶۲ آغاز شد و در تابستان ۱۹۹۶ به پايان رسيد. فيلمبرداري در پاييز و زمستان ۱۹۹۶ انجام شد و تدوين فيلم در زمستان ۹۷ ـ ۱۹۹۶ به پايان رسيد و از آن پس به مدت دو سال در توقيف باقي ماند. عاقبت، دلالي فرانسوي و روس تبار فيلم را خريد و در سال ۱۹۹۶ در جشنواره كن به نمايش گذاشت. فيلم برنده جايزه ويژه ناقدان جشنواره شد و نويسندگان سرشناس نشريات معتبر سينماي غرب از آن با احترام و ستايشي در خور يك شاهكار ماندگار سينما ياد كردند. در تابستان ۱۹۷۱ آندري روبلف پس از حذف چند صحنه در اتحاد شوروي به نمايش در آمد و حملات ناقدين دولتي به آن آغاز شد. آنها نوشتند كه در فيلم از فردگرايي، آزادي خواهي سرمايه دارانه، فرماليسم و نخبه گرايي ستايش شده، تاريخ تحريف گشته و ...
در اين فيلم بازيگراني چون آنتوني سلونيزن، ايوان لابيكوف، نيكولا گرانيكو،  نيكولا سرجيوف و ... به ايفاي نقش مي پردازند.
فيلم سينمايي آندري روبلف همراه بخش هايي چون تحليل فيلم، معرفي فيلمساز و... با حضور تني چند از كارشناسان سينما جمعه ساعت ۳۰/۲۰ از برنامه سينما چهار پخش مي شود.

تهران شهري به وسعت يك پاركينگ
002395.jpg
آلودگي هواي تهران در فصل تابستان كه آن را به مرز «اضطرار» كشيد، همچنان بحث عمده كارشناسان زيست محيطي است؛ پديده اي كه اين شهر بيمار را تا آستانه يك بحران جدي قرار داده است.
مسئله زوج و فرد كردن خودروها كه پيش از اين نيز به عنوان يك طرح ضرب العجل از سوي مراكز تصميم گير اتخاذ شد، اين روزها نيز از سوي مسئولين اجرايي كاهش آلودگي هواي تهران به عنوان اصلي ترين راه خروج از بحران آلودگي مطرح شده است. گزارش حاضر، تهران را از زاويه شهري ماشين مدار مورد نقد و بررسي قرار داده است.
شهري كه پادشاهان قاجار آن را به پايتختي برگزيده بودند شهري بود با ۱۲۰ هزار نفر جمعيت، اكنون همان شهر مبدل شده به شهري با ۸ ميليون نفر جمعيت ساكن و ۲ ميليون نفر جمعيت شناور به همراه ۲ ميليون و ۵۰۰ هزار اتومبيل كه در سطح ۷۰۰ كيلومتر مربعي شهر تهران در حال ترددند. جالب است بدانيم كه ۶۰ درصد از اين تعداد اتومبيل هايي اند كه در تمام طول روز براي يافتن توقفگاه در شهر سرگردان اند. تردد اين حجم وسيع اتومبيل در سطح شهر تبعات فراواني به همراه دارد كه عمده ترين آن ارتباط مستقيم با حيات انسان ها دارد. بدين گونه كه تنها شدت آلودگي هواي تهران، به دليل توقف اتومبيل و راه بندان موجب مرگ و مير سالانه
۷ هزار و ۸۰۰ نفر از شهروندان مي شود به عبارت ديگر روزانه ۲۰ نفر كه بيشترشان سالمند يا كودك هستند به علت آلودگي هوا جان خود را از دست مي دهند.
تعداد بيش از اندازه اتومبيل ها به حدي رسيده كه وزير صنايع، تراكم اتومبيل در تهران را بيشتر از تراكم مسكن دانست . اين در حالي است كه به گزارش ستاد خبري ترافيك تهران، كل زمان فعال بودن اتومبيل  ها، به غير از وسايل نقليه عمومي در تهران ، روزانه
۱۹ ميليون و ۵۰۰ هزار ساعت و زمان غير فعال اما روشن بودن اتومبيل  هاي غير عمومي ۲۵ ميليون ساعت است و اما بر اساس آمار اين ستاد، از مجموع
۲ ميليون و ۵۰۰ هزار اتومبيل موجود در تهران، ۱۳۰ هزار دستگاه به خودروهاي دولتي و عمومي اختصاص دارد كه ۵ هزار و۵۰۰ اتوبوس، ۴ هزار ميني بوس،
۳۰ هزار تاكسي و ۳۵ هزار تاكسي « راهي» را شامل مي شود.
( بگذريم از موتورها و « راهي » هايي كه ثبت نشده اند.) اين تعداد اتومبيل روزانه ۲/۱۰ ميليون ليتر بنزين در تهران مصرف مي كنند. اين مقدار معادل يك پنجم مصرف بنزين در كل كشور است.
البته آراي موجود درباره ظرفيت بالاي اتومبيل در تهران يكسان نيست. يك كارشناس مطالعات و برنامه ريزي سازمان ترافيك شهري تهران از جمله كساني است كه اعتقاد دارد: « وقتي به ضريب مالكيت خودرو در يك شهر ۸ ميليون نفري با ۲ ميليون جمعيت شناور نگاه مي كنيد، در مي يابيد كه اين ضريب نسبت به كشورهاي ديگر پايين است.» وي مي گويد: « به نظر من ، ما به اندازه كافي خيابان داريم. هر چند شبكه بزرگراهي ما كامل نيست اما حدود ۱۹ درصد از سطح شهري به شبكه بزرگراهي اختصاص دارد در حاليكه نرم درصد [متوسط] بين المللي ۲۰ تا ۲۵ درصد است كه در مورد شهرهاي مدرن و شهرهاي سنتي ( مثل آتن و رم) متفاوت است.» به گفته وي:« ما نسبت به كشوري مانند انگلستان، شبكه بزرگراهي كم نداريم، ضمن اينكه آنها بيشتر از ما اتومبيل دارند. مشكل اصلي ترافيك ما تعداد وسيله نقليه نيست، بلكه اشكال در نبود سيستم هاي ديگري است كه بايد جوابگوي سفرهاي شهري ما باشد.» يكي از مصاديق سخنان اين كارشناس، گفته رئيس كميته اجرايي كاهش آلودگي هواي تهران بود كه « ۳۳ درصد جابه جايي مسافران در تهران با خودروهاي مسافركش انجام مي شود . اين رقم براي جابه جايي مسافر در شهرهاي بزرگ جهان با خودروهاي سواري تنها ۳ درصد است.»
كمبود وسايل حمل و نقل عمومي باعث افزايش تعداد مسافركش هاي شخصي شده كه آنها اغلب دارندگان اتومبيل هاي فرسوده اي هستند كه با آلوده كردن هوا بر حجم ترافيك شهري در ساعات پر رفت و آمد مي افزايند. هنگامي كه اين افزودگي شرايط را بحراني ساخت، طرح هاي ضرب العجلي مانند زوج و فرد كردن تردد خودروها در پيش گرفته شد. اما در شرايط عادي در محدوده طرح ترافيك حجم اتومبيل ها همچنان بالاست. برخي كارشناسان براي كنترل ترافيك در اين مناطق به اتخاذ يك روش واحد اعتقاد ندارند «ما نمي توانيم يك روش را مطرح كنيم و سفت و سخت آن را اعمال كنيم و منتظر موفقيتش باشيم. اعمال محدوده كنترل ترافيك با اين شيوه اي كه ما داريم روش موفقي است كه هم اكنون اكثر شهر هاي پرترافيك دنيا براي كنترل ترافيك به آن رسيده اند . براي مثال شهردار لندن وقتي به تهران آمد و محدوده طرح ترافيك را ديد از تهران الگو گرفت و اين كار را با همان روش هايي كه ما داريم انجام داد، اما طرح آنها بسيار موفق تر از طرح ما بود.»
در تشريح علل عدم موفقيت اين طرح ،اين گروه بر اين باورند: «ما يك محدوده ۳۱ كيلومتر مربعي را در نظر گرفتيم و آن را به عنوان محدوده طرح ترافيك شناسايي كرديم و مردم را از تردد در اين منطقه با وسيله نقليه شخصي منع كرديم، اين در حالي است كه در آن طرف قضيه، بايد سيستم هاي حمل و نقل عمومي مناسب داشته باشيم كه مردم بتوانند از آن طريق كارهايشان را انجام بدهند. موفقيت اين طرح در لندن به اين دليل است كه آن شهر هم مترو كامل دارد و هم سيستم اتوبوسراني و تاكسيراني مرتب و منظمي دارد. بنابراين الزامي نيست كه شهروندان براي سفرهاي درون شهري از اتومبيل شخصي استفاده كنند يا دستكم در ساعات اوج ترافيك استفاده اي از اتومبيل شخصي ندارند ولي متاسفانه از يك سو محدوده طرح ترافيك را خيلي جدي مي گيريم و از آن سو مردم نيز ناچارند وارد محدوده طرح ترافيك شوند.»
سهم تصادفات درايجاد راه بندان
در هزارتوي ترافيك تهران رخداد يك حادثه مشكل را دو چندان مي كند. براي مثال در زمستان سال گذشته، بين دو دستگاه خودرو سواري در بزرگراه شيخ فضل ا... نوري در مسير شمال به جنوب تصادفي رخ داد و ترافيكي ناشي از آن دو ساعت به طول انجاميد. به تبع آن طول صف خودروهاي متوقف شده به ميدان صنعت (شهرك قدس) نيز رسيد.
مركز كنترل ترافيك برآورد كرد خسارتي كه بر اثر اين تصادف به لحاظ زمان و سوخت هدر رفته متوجه شهرونداني كه در ترافيك ناشي از آن گرفتار آمدند شد، به ۳۵ ميليون ريال بالغ است اين مركز بالا ترين رقم تصادف خسارتي درون شهري را ۵ ميليون ريال ارزيابي كرده است. اما زيان هايي كه از اين تصادف ها متوجه وقت مردم، سوخت مصرفي و  آلودگي هوا مي شود بسيار بيشتر از اين رقم است ضمن آنكه اين خسارت ها را ساير شهرونداني كه نقشي در تصادف نداشته اند نيز بايد بپردازند. از عوامل موثر براي روان ساختن ترافيك در اين گونه موارد حضور به موقع نيروهاي راهنمايي و رانندگي است. در تهران مطابق برآوردي كه انجام شده پس از رخداد يك تصادف هر دقيقه تاخير در رسيدگي به تصادفات ۱۰ دقيقه ترافيك ايجاد مي كند و ميانگين مدت رسيدگي به تصادفات از سوي راهنمايي و رانندگي در شهر تهران ۲۶ دقيقه است. با احتساب تمامي اين موارد باور خواهيم كرد كه ۶/۱۹ درصد از ترافيك سنگين شهر تهران در سال ۱۳۸۰ ناشي از تصادفات بوده است.
بر اساس اطلاعات ثبت شده از سوي مركز پيام، با توجه به اينكه ۶/۹۸ درصد از كل تصادفات رخ داده در تهران آن دسته تصادفاتي بوده كه فقط منجر به خسارت شده و مورد فوت يا جرحي در پي نداشته، بنابراين نتيجه گرفته مي شود كه ۶/۱۹ درصد از ترافيك تهران ناشي از تصادفات خسارتي بوده است. اگر بخواهيم صورت ملموس تري از اين سهم عرضه كنيم بد نيست بدانيم كه شركت كنترل ترافيك تهران در سال گذشته ۲۳ هزار و ۱۹۳ فقره تصادف به ثبت رسانده كه ۲۲ هزار و ۸۷۱ فقره از آن تصادفات خسارتي بوده است.
معضل ديگر ترافيك تهران معضل محل هاي پارك حاشيه اي است و ۶۰ درصد اتومبيل ها روزانه براي يافتن توقفگاه سرگردانند. حدود ۵ كيلومتر مربع از مساحت خيابان هاي تهران روزانه به عنوان پارك حاشيه اي اشغال مي شود. بنابراين ۸ تا ۹ درصد از مساحت معابر به اشغال خودروهاي ثابت در مي آيد. كمبود توقفگاه نيز از جمله مشكلاتي است كه از سال هاي گذشته به علت عدم رعايت اصول شهرسازي به وجود آمده و از عوامل موثر در بالا بردن ترافيك است.
گشودن گره در ميادين
يكي از طرح هايي كه به تازگي براي روان سازي ترافيك اجرا شده طرح جمع آوري خودروها از ميادين و چهارراه ها بوده است. طرحي كه همچنان با قوت اجرا مي شود. يك كارشناس سهم اين طرح را در روان شدن ترافيك بسيار زياد مي داند.  «در مقايسه اي آماري كه بين مهرماه سال ۱۳۸۰ با مهرماه ۱۳۷۹ كه اين طرح به مرحله اجرا نرسيده بود انجام داديم، ديديم كه با اجراي اين طرح ۱۷ درصد رواني در ترافيك داشتيم. طبق قانون راهنمايي و رانندگي در يك تقاطع وسيله نقليه اجازه بارگيري و تخليه مسافر را ندارد. ولي متاسفانه بي نظمي هايي در ميادين ما اتفاق مي افتاد و باعث مي شد ميادين ما آن كشش اصلي را كه بايد داشته باشند از دست بدهند و هميشه زير ظرفيت عمل كنند. طرح ميادين باعث شد كه تا حدودي رواني در حركت به وجود بيايد.»
آيا مترو راهگشا بوده است؟
بعد از ساليان سال بالاخره مترو به كمك رفت و آمد شهري آمد تا بخشي از جمعيت اين كلان شهر را از گذرگاه هاي زير زميني عبور دهد. اما مهندس صديقي كاهش بار ترافيك توسط مترو را تنها ۲ درصد مي داند: «هر چند مترو سيستم خوبي است اما به تنهايي نمي تواند مشكل ترافيك تهران را حل كند. ما پيش بيني كرديم كه اگر ۸ خط مترو راه اندازي شود، حداكثر بين ۱۲ تا ۲۰ درصد مي تواند بار ترافيك شهر را كم كند. ما بايد براي بقيه سفرهاي درون شهري فكرهاي ديگري داشته باشيم، مترو سيستم گران قيمتي است و نمي توان با آن به تمام كاربري ها دست يافت، در نتيجه خيلي از سفرها حتي در كشورهاي توسعه يافته، هنوز در سطح شهر انجام مي شود. به اين صورت كه سفرهاي عمده كاري را مترو جا به جا مي كند. به خصوص سفرهايي كه از يك منطقه به منطقه ديگر صورت مي گيرد. ولي وقتي سفرها در حد ناحيه و محله مطرح مي شود مترو كارايي ندارد.»

تغذيه مناسب را فراموش نكنيم
فوايد جديد سويا
گزارشي جامع  از تاثير سويا براي پيشگيري ازسرطان سينه
مترجم: لادن شريعت زاده
منبع: ريدرز دايجست
از دانه هاي سويا اين روزها به عنوان عاملي براي مبارزه با بيماري ها استفاده مي شود.
002695.jpg

دانا جاكوبي، نويسنده كتاب آشپزي مي گويد: من عادت داشتم دانه هاي سويا را تقريباً در هر چيزي استفاده كنم. اين باعث مي شد كه غذاها، فوق العاده خوشمزه شوند به طوريكه تا  به حال كسي چنين غذاهايي را نخورده است. اين روزها. نويسنده «فايده جديد سويا» براي پرده برداري از رموز آشپزي اش، در استفاده از خمير نرم سويا از شيريني  هويجش گرفته تا شير وانيلي سويا در دسر موز و نارگيل اش درنگ نمي كند. او مي گويد: خبرهاي خوبي در مورد دانه هاي سويا دارم. مردم خوشحال هستند مي توانند سويا را به برنامه رژيمشان اضافه كنند.
فوايد سويا در پايين آوردن كلسترول
ديگر در يافتن دانه هاي سويا مشكلي وجود ندارد. فرآورده هاي جديد آن، انتخاب هاي متنوعي از غذاهاي صبحانه گرفته تا غذاي قبل از خواب را ارائه مي دهند. سوپر ماركت ها،  هم اكنون شيرهايي با طعم سويا، دانه هاي ترد و خشك سويا، چيپس سويا همراه با غلات و همبرگرهاي سويا را عرضه مي كنند. دليل آن اين است كه شواهدي نشان مي دهد فرآورده هاي سويا مي تواند، قسمتي از رژيم كم چربي باشد كه با پايين نگه داشتن سطح كلسترول، خطر سكته قلبي را كاهش مي دهند. اخيراً FDA براي جلب مشتري به فروشگاه هاي مواد غذايي روي خوش نشان داده و فوايد اين دانه ها را روي برچسب هايي نوشته است.
نوامبر گذشته، انجمن سلامتي آمريكا اعلاميه اي منتشر كرده كه طي آن آمريكايي هاي مبتلا به كلسترول بالا را به استفاده از سويا، تشويق كرده است.
هم اكنون فروشگاه ها و موسسات مهم، در حال توليد قرص هاي محتوي سوياي خالص هستند. اين مواد شبه استروژن با توجه به اثرات مفيد دانه هاي سويا تهيه مي شوند. اما اگر مقدار كمي سويا بتواند شما را سالم نگه دارد، مصرف زياد آن به ويژه نوع فشرده آن به شكل قرص، شايد آن خاصيت را نداشته باشد، كسي نمي داند كه آيا استفاده از دوز بالاتر، مطمئن است يا خير.
علاوه بر آن استفاده از سويا در غذاها، مانند دانه هاي پروتئين دار سويا مي تواند كلسترول شما را پايين آورد. تحقيقات همچنين نشان داده است فوايد سلامتي سويا، از دانه هاي پروتئين دار سويا كه به طور طبيعي شامل «شبه فلاون ها» هستند، نشات مي گيرد (سس سويا، اگرچه از دانه هاي سويا گرفته مي شود، اما شبه فلاون ندارد). تحليلي كه در سال ۱۹۹۵ انجام شد، حاكي است افرادي كه داراي كلسترول فزاينده بوده اند و به طور متوسط روزانه ۴۷ گرم پروتئين سويا مصرف كرده اند حدود ۹ درصد كلسترولشان پايين آمده و كلسترول LDL آنها (انسداد شرياني) حدود ۱۳ درصد كاهش داشته و اين خيلي خوب است چون هر يك درصدي كه كلسترول پايين بيايد خطر بيماري هاي قلبي ۲ درصد كاهش پيدا مي كند.
002700.jpg

ديويد جنكسن استاد دانشگاه علوم پزشكي و تغذيه تورنادو مي گويد: حتي اگر كلسترول شما در حد نرمال و طبيعي است، با اضافه كردن سويا به رژيم غذايي تان به ثابت نگه داشتن آن كمك كنيد.
مصونيت در برابر سرطان
در چين و ژاپن كه غذاهاي سويادار، تقريباًَ جزو غذاهاي روزانه شان محسوب مي شود، ميزان مرگ ومير در اثر سرطان سينه و پروستات خيلي پايين تر از ايالات متحده است. وقتي محققان ژاپني ۱۲۰۰ زن مبتلا به سرطان سينه را با ۲۳ هزار داوطلب سالم مقايسه كردند، دريافتند زناني كه قبل از يائسگي حداقل سه بار در هفته خمير سويا مصرف مي كنند، خطر ابتلا به سرطان سينه در آنها كاهش يافته است. طبق بررسي كه در سنگاپور انجام شده، زناني كه هنوز به دوران يائسگي نرسيده اند، آنها كه از دانه هاي سويا بيشتر استفاده  كرده اند، به طور چشمگيري كمتر مبتلا به سرطان مي شوند.
مسكن گُر گرفتگي
بعضي از بررسي ها اشاره به اين دارد كه سويا ممكن است ناراحتي هاي دوران يائسگي را كاهش دهد. اين نظريه نشان دهنده اين موضوع است كه شبه فلاون هاي سويا استروژن گياهي هستند. در دوران يائسگي چنين تصور مي شود كه اين تركيبات در استروژن طبيعي زنان دخالت دارند. در سال ۱۹۹۹، محققان دانشگاه پزشكي ويك فورست، بر روي گروهي از زنان يائسه آزمايش هايي كردند و دو بار در روز در وعده هاي غذايي شان ۱۰ گرم پروتئين سويا افزودند. اين رژيم باعث شده كه شدت گُر گرفتن و عرق ريزي شبانه آنها بهبود يابد. در بررسي هاي اخير، محققان كلينيك ماير دريافته اند كه رژيم سويا نسبت به استروژن، تاثير كمتري دارد اما در بهبودي گُرگرفتگي به كار مي آيد. متخصصان معتقدند كه براي مشخص كردن نقش سويا در كاهش علائم يائسگي، به بررسي هاي بيشتري نياز است.
قدرت سويا عليه كلسترول و اين نظريه قوي كه دانه هاي سويا مي تواند خطر بروز سرطان را كاهش دهد، كافي است تا سويا مرتباً مهمان ميز غذاي شما باشد. چند بار؟ اگر ميزان كلسترول شما خوب است و علاقه منديد كه آن را پايين نگه داريد. فقط مقداري سويا در غذاي روزانه تان استفاده كنيد. اگر كلسترول شما تقريباً بالاست و ترجيح مي دهيد كه دارو نخوريد، سعي كنيد روزانه ۲۵ گرم سويا بخوريد. (طبق توصيه FDA، اما اين كار را با موافقت پزشكان انجام دهيد) شما نبايد از كتاب آشپزي جاكوبي پيروي كنيد. فقط ۹۰ گرم آن مي تواند ۴ تا ۱۹ گرم پروتئين سويا را به بدن شما برساند كه البته به نوع آن بستگي دارد.
002705.jpg

اهميت « سويا»
بررسي پژوهشگران كانون ملي سرطان حاكي است محصولات ساخته شده از دانه سويا براي پيشگيري از سرطان سينه مفيد است.
به گفته « سئيچيرو ياماموتو» يكي از پژوهشگران كانون ملي سرطان، اين موضوع پس از بررسي بيش از ۲۰ هزار زن بين سنين ۴۰ تا ۵۹ سال به دست آمده است.
اين پژوهش نشان داده است كه نسبت ابتلا به سرطان سينه در زناني كه هر روز در غذاهاي خود از سويا استفاده نمي كنند، نسبت به زنان ديگري كه از آن استفاده مي كنند، حدود دو برابر بيشتر است.
وي افزود نتيجه اين بررسي بيانگر اين است كه در زناني كه روزانه سه وعده سوپ سويا خورده اند، ميزان ابتلا به سرطان سينه ۴۰ درصد كاهش يافته است و به نظر مي رسد وجود هورمون گياهي « ايسوفلاون» در دانه سويا موجب پيشگيري از سرطان سينه در زنان مي شود به گونه اي كه احتمال ابتلا به سرطان سينه در زناني كه روزانه از طريق خوردن غذاهاي تهيه شده از سويا حدود ۲۵ ميلي گرم « ايسوفلاون» جذب بدنشان مي شود، نسبت به زناني كه از اين مورد غذا ها استفاده نمي كنند، ۵۴ درصد كمتر است.
اين پژوهش همچنين حاكي است در منطقه شرق آسيا، استفاده از محصولات غذايي سويادار، بسيار رايج است به طوريكه در ژاپن، ماده اوليه سوپي كه معمولاً با هر غذا مي خورند يا سس پر استفاده « شويو» را تشكيل مي دهد، سويا است.
آمار كانون ملي سرطان ژاپن حاكي است سرطان سينه يكي از رايج ترين سرطان ها ميان زنان اين كشور است و سالانه حدود ۲۰ هزار تن به آن مبتلا مي شوند.

نقطه ديد
پرخاشگران خود قربانيان خشونت اند
002710.jpg
مهمترين علت ايجاد خشونت را بايد در زمينه هاي تربيتي و ساختار فرهنگي جامعه جست و جو كنيم.
غالباً افرادي كه از حربه زور در خانواده و جامعه استفاده مي كنند، خود قربانيان خشونت بوده اند.
محروميت و ناكامي از ديگر علل شكل گيري خشونت است.
دكتر ساحل همتي گركاني،  روانپزشك
استرس چيست؟ استرس به هر عاملي مي گويند كه بتواند تعادل سلو ل ها را به هم بزند. اين عامل در سيستم سلسله اعصاب خودكار بدن تغييراتي را به وجود مي آورد.
در نهايت، علائم فيزيولوژيك خاصي در بدن ظاهر مي شود: مثل تپش قلب، بالا رفتن فشارخون، خشكي دهان، اختلال در تمركز اختلالات گوارشي و... افراد برحسب نوع شخصيت و تجارب قبلي مواجه با استرس، به گونه هاي متفاوتي به آن واكنش نشان مي دهند.
اگر به دور و بر خود نگاه كنيم، اطراف مان را پر از عوامل استرس زا مي بينيم از موارد كوچك مثل رد كردن چراغ تا دعوا با كارفرما، بيكاري و... اما چگونه با اين همه استرس مي توانيم سالم تر زندگي كنيم؟
شكل گيري و ايجاد برخي از استرس ها در زندگي ما غيرقابل اجتناب است. اما از برخي ديگر به راحتي مي توان پرهيز كرد. مثل پرخاش، خشونت و...
براي ارائه تعريفي از خشونت، با تعريف هاي متعددي از اين واژه رو به رو هستيم. اما در همه آنها يك نكته مشترك وجود دارد و يك الگوي رفتاري تهاجمي است كه به سمت خود فرد يا ديگري مي تواند باشد.
خشونت چگونه شكل مي گيرد؟ علاوه بر عوامل زيست شناختي كه در ايجاد خشونت نقش دارند، مهمترين علت را بايد در زمينه هاي تربيتي، عوامل فرهنگي و ساختار جامعه جست و جو كنيم.
براي بحث درباره شكل گيري و رواج خشونت در جامعه بايد كالبدشكافي عميق تري به عمل آوريم. بهتر است از كوچكترين واحد اجتماع كه خانواده است شروع كنيم. غالباً افرادي كه از حربه زور در جامعه استفاده مي كنند خود قربانيان خشونت بوده اند يعني در خانواده امروزي كه شامل پدر، مادر و فرزندان است هر كدام كه با زور و خشونت متوسل شود، اين دور باطل را ادامه داده و قربانيان نيز از اين روش براي بيان خواسته هاي خود استفاده مي كنند.
مصرف مواد مخدر يكي از موارد ايجاد خشونت هاي خانگي است. پدر و يا مادر معتاد در زمان خماري، به يك حيوان درنده تبديل مي شود كه بسياري از اعمال حيواني را نيز به راحتي مي تواند انجام دهد! فرزندي كه در اين خانواده تربيت مي شود، خشونت را فرا گرفته و آن را به عنوان يكي از راه هاي رسيدن به اهداف خود مي پذيرد.
از علل اجتماعي مهم شكل گيري خشونت، محروميت و ناكامي  است. غالباً اين افراد از خشونت هاي كلامي و فيزيكي استفاده مي كنند.
فردي كه از حمايت اجتماعي، اقتصادي و... برخوردار نيست در برابر مشكلات، از شيوه خشونت استفاده مي كند، چون آن را عملي تر مي داند!
از طرف ديگر تلويزيون، سينما و ساير وسايل
ارتباط جمعي نقش بازي در رواج خشونت دارند. امروزه برخي از بازي هاي كامپيوتري برحسب حساسيت زدايي باعث بروز رفتارهاي خشن در فرزندان ما مي شود، در نتيجه بسياري از خشونت هاي كلامي و فيزيكي شيوع پيدا مي كند.
آلودگي هاي هوايي و صوتي موجب افزايش تحريك پذيري افراد شده و اين فزوني، منجر به افزايش رفتارهاي تهاجمي مي شود.
با توجه به علل شيوع خشونت در خانواده و جامعه، ذكر اين نكته ضروري است كه براي درمان آسيب هاي اجتماعي بايد ديد كلي و همه جانبه داشت تا بتوان به درمان قطعي دست يافت و با يك نگرش سطحي به مسئله، تنها مي توانيم به مسكن هايي با  آثار زماني كوتاه بسنده كنيم كه با رفع آثارش، درد با همان شدت و شايد بدتر و شديدتر از گذشته ادامه مي يابد.

دانش
كنترل ضربان قلب نوزادان
پژوهشگران موفق به ساخت دستگاه نويني شده اند كه بررسي ضربان قلب جنين را با دقت بالايي امكان پذير مي سازد و مي تواند به پيشگيري از مرگ ناگهاني و بروز مشكلات جدي در نوزادان كمك كند.
002715.jpg

اين تحقيق كه در نشريه « زنان زايمان» درج شده، حاكي است شيوه هاي قبلي بررسي ضربان قلب جنين در رحم مادر كاملاً قابل اطمينان نبوده و سر و صداي محيط مانع از تشخيص دقيق آن مي شد.
دكتر هلناگاردينر از كالج لندن مي گويد يكي از عوامل مرگ ناگهاني نوزادان بي نظمي در ضربان قلب است.

ارتباط عارضه خستگي مزمن با سينوزيت
002690.jpg

پژوهشگران مي گويند عارضه سندرم خستگي مزمن مي تواند با بيماري سينوزيت ارتباط داشته باشد. به گزارش پايگاه اينترنتي بي بي سي نيوز، بسياري از مبتلايان به سندرم خستگي مزمن، به بيماري سينوزيت- كه التهاب يا عفونت سينوس ها است- مبتلا هستند. اين پژوهش حاكي است شيوع علائم سينوس در بيماراني كه دچار خستگي مزمن بودند، ۹ برابر بيماراني بوده كه خستگي مزمن نداشتند.
محققان همچنين دريافتند علائم سينوس در بيماراني كه دچار خستگي بي دليل بودند، شايع تر از بيماراني است كه خستگي آنها ناشي از بيماري جسمي يا روحي است. پروفسور الكساندر چستر از مركز پزشكي دانشگاه جورج تاون و سرپرست اين مطالعه مي گويد خستگي مزمن بيمار و پزشك، هر دو را عاجز و درمانده مي كند زيرا درمان هايي كه تنها علائم را هدف قرار مي دهند بدون آنكه علتش مشخص شود، عموماً بي تاثير هستند. هر چند تمام بيماراني كه به علت درد يا خستگي بي دليل به پزشك مراجعه مي كنند به سينوزيت مبتلا نيستند ، اما اين تحقيق نشان مي دهد كه امكان ابتلا به سينوزيت به عنوان بخشي از ارزيابي پزشكي بيمار بايد مورد توجه قرار گيرد.

موفقيت جديد در زمينه جنين شناسي
اولين دسته از سلول هاي جنيني پايه توسط محققين بريتانيايي در آزمايشگاه توليد شده است.
پژوهشگران گينگز كالج دانشگاه لندن اعلام كردند براي بررسي ساير محققين جهان، اولين نتيجه موفقيت آميز پژوهش آنان به بانك ويژه نگهداري سلول هاي جنيني پايه تحويل داده شده است.
محققين بريتانيايي مي گويند كه از اين سلول ها براي تحقيق در مورد بيماري پاركينسون و ديابت استفاده خواهند كرد.
جنيني كه در آزمايش هاي گينگز كالج مورد استفاده قرار گرفت در اصل براي درمان نازايي از طريق تلقيح آزمايشگاهي توليد شده بود. طبق قوانين بريتانيا اگر جنيني كه براي تلقيح آزمايشگاهي توليد شده است تا پنج سال مورد استفاده قرار نگيرد بايد دور انداخته شود. پروفسور پيتر برودر كه سرپرستي گروه تحقيقي گينگز كالج را برعهده داشته است،  گفت: سلول هاي استفاده شده سلول هاي ابتدايي هستند و محققين تا تبديل آنها به وسيله اي براي درمان بيماري پاركينسون راه درازي در پيش دارند.
چهارسال پيش براي اولين بار سلول هاي پايه از جنين انساني به دست آمد. تاكنون دسترسي به اين گونه سلول ها بسيار دشوار،  پرهزينه و مستلزم استفاده از كارشناسان و تجهيزات تخصصي بوده است. بانك سلول جنيني پايه در ازاي مبلغي ناچيز قابل دسترسي براي هر فردي است كه تحقيقاتش براساس اصول اخلاقي انجام شده باشد.
سلول جنيني پايه اين قابليت را دارد تا در هر بافت انساني رشد كند و محققين مي گويند كه استفاده از اين سلول ها مي تواند تحقيقات پزشكي را متحول كند.
اما منتقدين، استفاده از جنين انساني را به عنوان اولين گام به سوي شبيه سازي انسان محكوم كرده اند.

شهر
ادبيات
ايران
جامعه
رسانه
زمين
عكس
ورزش
هنر
صفحه آخر
|  ادبيات  |  ايران  |  جامعه  |  رسانه  |  زمين  |  شهر  |  عكس  |  ورزش  |
|  هنر  |  صفحه آخر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |