جمعه 7 شهريور ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۱۵۱
رئيس  جمهوري در زنجان:
بايد روي پاي خود بايستيم
002370.jpg
رئيس  جمهوري  اسلامي  ايران  گفت:  تلاش  در امر صنعت  اهتمام  به  حضور مقتدرانه  و مناسب  در عرصه  زندگي  خود و عرصه هاي  جهاني  است .
سيدمحمد خاتمي ، ديروز (پنجشنبه) در آيين  بهره برداري  از مجتمع  توليدي  «نخ  تاير صبا» زنجان  افزود: در دنياي  امروز همه  راه ها و فناوري ها به  صنعت  ختم  مي شود و زندگي  بدون  صنعت  ميسر نيست . وي  اظهار داشت  ما از كشورهاي  صنعتي  به  لحاظ كيفي  در بسياري  از رشته ها عقب  بوده  و به  لحاظ كمي  نيز نيازمند به  خارج  هستيم .
رئيس  جمهوري  با تاكيد بر اينكه  بايد روي  پاي  خود بايستيم ، افزود: خودكفايي  به  معناي  اين  نيست  كه  همه  نيازهايمان  را خودمان  توليد كنيم  بلكه  بايد در مواردي  كه  از مزاياي  نسبي  برخورداريم  بيش  از حد نياز توليد و در مقابل  صادرات  بتوانيم  بقيه  نيازهايمان  را وارد كنيم .
وي  با اشاره  به  اينكه  صنعت  كشور بعد از پيروزي  انقلاب  اسلامي  تحولات  عظيمي  پيدا كرده  است ، گفت:  كارنامه  دولت  به  خصوص  در بخش  صنعت  درخشان  بوده  است . خاتمي  اظهار داشت  در اين  بخش  در سه  سال  گذشته  بيش  از ۴۴۰ هزار شغل  ايجاد شده  كه  نسبت  به  سال هاي  قبل  ۴۶ درصد رشد داشته  است .
رئيس  جمهوري ، اوج  اين  رشد را مربوط به  سال  گذشته  دانست  و گفت:  در اين  زمان  ۱۹۵ هزار شغل  در بخش  صنعت  ايجاد شده  است .
وي  خاطرنشان  ساخت  در سه  سال  گذشته  ۵۳ هزار مجوز به تاسيس  واحدهاي  صنعتي  داده  شده  است  كه  از اين  تعداد ۱۱ هزار واحد با ۳۷ هزار ميليارد ريال  سرمايه گذاري  به  بهره برداري  رسيده  است .وي  تاسيس  صندوق  ذخيره  ارزي  را گامي  بزرگ  در توسعه  صنعت  عنوان  كرد و گفت:  از محل  اين  ذخيره  چهار ميليارد دلار تقاضا در بخش  خصوصي  داشته ايم  كه  بيش از دو ميليارد دلار اعتبار در اختيار بخش  خصوصي  قرار گرفته  است .
خاتمي  با بيان  اينكه  امروز در بسياري  از جاها در حال  ورود به  بازارهاي  جهاني  هستيم ، افزود هم  اكنون  سهم صنايع در صادرات  غيرنفتي  كشور  بيش  از ۶۵ درصد است.
وي  با بيان  اينكه  بايد امنيت  را براي  كساني  كه  سرمايه  خود را در توليد به كار مي گيرند، فراهم  كرد، تصريح  كرد: نگذاريم  روند اميد بخشي  كه  در همه  عرصه ها به  خصوص  در عرصه  صنعت  ايجاد شده  است ، دچار وقفه  و خلل  شود.
خاتمي  تاكيد كرد بايد يك  راهبرد ملي  در عرصه  صنعت  داشته  باشيم  كه  چشم انداز ما را براي  آينده اي  دور مشخص ، اولويت ها را تعيين  و راهكارهاي  مناسبي  را ارائه  دهد.
رئيس  جمهوري  بر لزوم  مصرف  بهينه  منابع  آبي  كشور تاكيد كرد
رئيس  جمهوري ، در آيين  بهره برداري  از سد «تهم » در زنجان  بر لزوم  مصرف بهينه  از منابع  آبي  و پرهيز از اسراف  در مصرف  آب  تاكيد كرد. سيدمحمد خاتمي ، در جمع  ده ها نفر از مسئولان  و دست  اندركاران  اين  سد، از آنچه  كه  مصرف  مسرفانه  آب  در كشور خواند، ابزار تاسف  كرد و گفت : بدون  ترديد بحران  آب ، بحران  بزرگي  است  كه  بشريت  با آن  روبه روست . رئيس  جمهوري  با اشاره  به  روند افزايش  جمعيت ، هدر رفتن  آب  و محروم  بودن  بخش  بزرگي  از جمعيت  جهان  از آب  سالم ، اظهار داشت:  بايد با بهره مندي  از شيوه هاي  نوين  و يافتن  راهكارهاي  مناسب  از آب  به  عنوان  يك  ماده  حياتي  استفاده  بهينه  كرد. خاتمي ، در بخشي  ديگري  از سخنانش  با بيان  آمار و ارقامي ، از تحولات  و پيشرفت هاي  كشور در عرصه  منابع  آبي  خبر داد و افزود از سال  ۷۸، تاكنون  ۲۳سد مخزني  ملي  و ۴۸ سد استاني  در كشور به  بهره برداري  رسيده  است . رئيس  جمهوري  گفت  سدهاي  ياد شده  در عرصه  ملي  استاني  در مجموع  ۶ ميلياردو ۱۸۸ ميليون  مترمربع  آب  را تنظيم  مي كنند. وي  همچنين  توجه  و اهتمام  به  منابع  آب  را از اولويت هاي  دولت  دانست  و افزود: از آغاز سال  ۸۲، هفت  سد در كشور به  بهره برداري  رسيده  است . خاتمي  گفت  هم اكنون  ۱۸۶ سد دركشور در دست  مطالعه  و ۵۳ سد در دست  اجراست كه  با بهره برداري  از آنها گام  مهمي  در عرصه  حفظ منابع  آبي  كشور برداشته  خواهد شد. رئيس  جمهوري  در بخش  ديگري  از سخنانش  توجه  به  انرژي  برق  و تلاش  براي  بالابردن  ظرفيت  توليد برق  در ايران  را از ديگر اولويت هاي  دولت  دانست  و اظهار اميدواري  كرد تا پايان  سال  جاري  ميزان  توليد برق  دركشور به  ۱۴ هزار و ۵۰۰مگاوات  برق  برسد كه  اين  رقم  فراتر از ميزان  پيش  بيني  در برنامه  است . خاتمي  گفت:  با بهره برداري  از نيروگاه  اتمي  بوشهر در دو سال  آينده ، ۱۰۰۰مگاوات  به  ظرفيت  توليد برق  كشور افزوده  مي شود.
وي  با ابراز خرسندي  از بهره برداري  از سد «تهم » استان  زنجان  به  مردم  اين  استان  اطمينان  داد كه  از آب  سالم  و مطمئن  و خوبي  برخوردار خواهند شد.رئيس  جمهوري  در عين  حال،  لزوم  حفظ جنبه هاي  زيست  محيطي  سد «تهم » راضروري  دانست . به  گزارش  خبرنگار ايرنا، در اين  آيين  رئيس  جمهوري  لوح  سپاس  و تقدير به «مهدي  موسوي » مديرعامل  شركت  سهامي  سازمان  آب  زنجان  و مجري  طرح  سد مخزني «تهم » را اعطا كرد.
قبل  از سخنان  رئيس  جمهوري ، وزير نيرو با ارايه  گزارشي  از وضعيت  منابع آبي  و اعتبارات  اختصاص  داده  شده  به  اين  بخش  در كشور گفت : درسال  ۷۶، اعتباربخش  منابع  آبي  دو هزار ميليارد ريال  بوده  كه  اين  رقم  در سال  جاري  به  ۱۱هزار ميليارد ريال  افزايش  يافته  است .
حبيب ا...  بيطرف ، سرمايه گذاري  براي  مهار آب  و استفاده  بهينه  از منابع آبي  در كشور را ضروري  دانست  و افزود: سرمايه گذاري هاي  انجام  شده  در عرصه  منابع  آبي  در پنج  سال  گذشته  ۵ برابر شده  است . وي  با قدرداني  از حمايت هاي  دولت  و مجلس  از طرح هاي  آبي  در كشور، ابراز اميدواري  كرد در سال  ۸۳، اعتبارات  كافي  براي  طرح هاي  آبي  اختصاص  يابد.در اين  آيين  استاندار زنجان  و مدير عامل  شركت  سهامي  آب  زنجان  به طورجداگانه  گزارشي  از توانمندي ها و ظرفيت هاي  اين  استان  در عرصه هاي  مختلف  رابه  اطلاع  رئيس  جمهوري  رساندند.
رئيس  جمهوري  را در اين  سفر حجت الاسلام  علي  يونسي  وزير اطلاعات ، حبيب ا...  بيطرف  وزير نيرو، اسحاق  جهانگيري  وزير صنايع  و معادن  و سيدصفدر حسيني وزير كار و امور اجتماعي  همراهي  مي كنند.

آيت ا... هاشمي شاهرودي:
دستگاه قضايي بايد از رودررويي با دستگاه هاي ديگر نظام خودداري كند
آيت ا... هاشمي شاهرودي در جلسه شوراي روساي كل دادگستري استان هاي سراسر كشور با گراميداشت هفته دولت و ياد و خاطره شهيدان رجايي، باهنر و قدوسي از خدمات دولت، قضات و مديران دستگاه قضايي در تلاش جدي در مسير خدمت رساني به مردم قدرداني كرد.
به گزارش روابط عمومي نهاد قوه قضاييه، وي با اشاره به تجربه جديد نظام قضايي اسلامي و فضاي سوء تبليغاتي خارجي و در برخي اوقات داخلي عليه آن اظهار داشت: از مجموعه قضات و مديران دستگاه قضايي كه با وجود فشارهاي سوء تبليغاتي با عزمي فولادين، صبورانه و متعهدانه اين فشارها را تحمل و به وظايف قانوني خود عمل مي كنند، تشكر مي كنم.
آيت ا...  هاشمي شاهرودي با اشاره به ظرفيت هاي قانوني دستگاه قضايي براي خدمت رساني بيشتر به مردم گفت: ورود نهادهاي حقوقي وابسته به دستگاه قضايي، خصوصاً ديوان عدالت اداري و سازمان بازرسي كل كشور در جلوگيري از افزايش بي رويه و خلاف قانون قيمت ها و يا ابطال دستورالعمل هاي صادره ديگري كه در برخي اوقات برخلاف قانون و حقوق مردم صادر مي شود، در راستاي احقاق حقوق عامه و رفع تبعيض ها و تظلمات مردم امري لازم و ضروري است كه بايد اين امور به طور مستمر و با دقت و قاطعيت انجام گيرد.
رئيس قوه قضاييه افزود: با توجه به اقدامات انجام شده در دستگاه قضايي از جمله ارائه لوايح مناسب قضايي براساس سياست هاي كلان ابلاغ شده از سوي مقام معظم رهبري، استفاده از ابزارها و تكنيك هاي جديد روز براي صيانت از ارزش ها و احقاق حقوق حقه مردم بايد به صورت گسترده پيگيري و به اطلاع افكار عمومي و مردم شريف برسد.
آيت ا... هاشمي شاهرودي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به تعرض و تهاجم گسترده سياسي و حقوقي دشمنان عليه نظام قضايي كشور گفت: دشمنان سعي دارند با توسل به شيوه هاي تبليغاتي مزورانه و خلاف واقع، باطل را حق و حق را باطل جلوه دهند كه اين موضوع متاسفانه در داخل نيز عده اي را تحت تاثير قرار داده و مرعوب ساخته است.
رئيس قوه قضاييه افزود: در فضاي مسموم تبليغاتي دشمنان، دستگاه قضايي بايد تلاش خود را بر اطلاع رساني مستند، علمي و برپايه مباني حقوقي و قانوني معطوف كند و هم خود را مصروف پاسخگويي به هر مسئله بي اهميت و يا كم اهميتي كه مطرح مي شود، نكند و با اقتدار، تدبير و وفق قانون به پرونده ها رسيدگي كند و از ورود به تبليغات سياسي گروه ها و رودررويي با دستگاه هاي ديگر نظام خودداري كند.
«البته اين وظيفه همه دستگاه ها و نهادهاي حاكميت و مديران آنها است كه همواره در چارچوب وظايف و اختيارات قانوني خود اقدام و يا اظهارنظر كنند و اصل پايبندي به قوانين و قانونمندي را رعايت كنند و در صورت وجود اعتراض به دستگاهي و يا نهادي اجرايي و يا قضايي لازم است از مسير و مجاري قانوني آن كه به حمدا... به طور كامل در قوانين مترقي كشور ما ديده شده است، اقدام شود و نه از طريق شايعه پراكني ها و تغذيه  رسانه هاي بيگانه و دشمني كه گاهي ممكن است به عناوين مجرمانه كشانده شود.»
آيت ا...  هاشمي شاهرودي در ادامه با اشاره به ضرورت اقدامات اساسي قوه قضاييه در بعد نظارتي و قانوني كه بر حوزه ضابطين دارد، به تشريح لزوم دقت و سرعت لازم در انجام دستورات قضايي از سوي ضابطين پرداخت.
وي تاكيد كرد: لازم است در مسير خدمت رساني به مردم و حفظ حقوق و كرامت انساني و تسريع در انجام دقيق و صحيح دستورات قضايي اقدامات قانوني صورت پذيرد و در زمينه پيشگيري از وقوع جرم به عنوان يكي از وظايف اصلي قوه قضاييه، لازم است به نيروي انتظامي به عنوان ضابط دستگاه قضايي تذكرات و دستوراتي داده شود تا مردم عزيز طعم شيرين امنيت و عدالت را بيشتر احساس كنند.

نگاه جمعه
طرح از جهانشاهي
002365.jpg

نخست وزير ژاپن در ديدار وزير خارجه ايران:
فناوري هسته اي صلح آميز حق هر كشوري است
جونيچيرو كويزومي  نخست  وزير ژاپن  در ديدار با سيد كمال  خرازي  به وي  گفت  كه  توكيو همكاري  تهران  با سازمان  بين المللي  انرژي  اتمي  را بسيار مهم  مي داند و در عين  حال  اين  حق  هركشوري  است  كه  از دانش  اتمي  به صورت  صلح آميز استفاده  كند.
كويزومي  همچنين  در اين  ديدار نقش  ايران  را براي  ايجاد صلح  و ثبات  در منطقه  كليدي  دانست .
نخست  وزير ژاپن  با ارزيابي  مثبت  از روند گسترش  همكاري  كشورش  با ايران  گفت  كه  روابط  دوستانه  دو كشور در خدمت  منافع  توكيو ـ تهران  است. وي  افزود:  ژاپن  مصمم  به  گسترش  همكاري هاي  دو كشور در بخش هاي  سياسي ، اقتصادي  و فرهنگي  است .
نخست  وزير ژاپن  با تاكيد برنقش  ايران  در منطقه  گفت  كه  توكيو علاقه مند به  همكاري  دوجانبه  و استفاده  از تجربيات  ايران  است .
وي  با اشاره  به  شرايط  كنوني  عراق  گفت  كه  جامعه  بين الملل  بايد براي  بازسازي  عراق ، جديت  بيشتري  را به خرج  دهد.
وزير امور خارجه  جمهوري  اسلامي  ايران  نيز در اين ديدار گفت  كه  در دكترين  دفاعي  ايران  سلاح  اتمي  جايي  ندارد. خرازي  با تشريح  سياست هاي  كلان  كشور در ايجاد صلح  و ثبات  در منطقه  افزود كه  ايران  تنها به  حق  خود پيرامون  استفاده  صلح آميز از دانش  اتمي  فكر مي كند.
وزير امور خارجه  ايران  اضافه  كرد كه  تهران  مصمم  است  كه  با سازمان  بين المللي  انرژي  اتمي  همكاري  كند.
دكتر خرازي  با اشاره  به  رشد اقتصادي  بسيار بالاي  ايران  و نيز مشاركت  فعال  شركت هاي  ژاپني  در جمهوري  اسلامي  ايران  اضافه  كرد كه  زمينه  همكاري هاي فراواني  ميان  دو كشور وجود دارد.
وزير امور خارجه  ايران  همچنين  بحران  خاورميانه  را يك  مشكل  جدي  در منطقه  دانست  و گفت  كه  صلح  عادلانه  در پرتو احقاق  كامل  حقوق  مردم  فلسطين  امكان پذيراست . وي  همچنين  اوضاع  عراق  را بسيار پيچيده  توصيف  كرد و گفت كه  مردم  عراق  تسلط  بيگانه  را نمي پذيرند.

وزارت انرژي اتمي روسيه امكان قطع همكاري با ايران را رد كرد
وزارت انرژي اتمي روسيه ديروز (پنجشنبه) امكان قطع همكاري با جمهوري اسلامي ايران در زمينه استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي را رد كرد.
يك مقام وزارتخانه مذكور كه نام و عنوانش ذكر نشده است در گفت و گو با خبرگزاري اينتر فكس گفت: وزارت انرژي اتمي روسيه هيچگونه دليل قانع كننده اي براي پايان دادن به همكاري خود با ايران نمي بيند. وي افزود: دو كشور ايران و روسيه در زمان حاضر تنها بر روي يك طرح يعني ساخت نيروگاه هسته اي در بوشهر كار مي كنند.
اين مقام روس گفت: همكاري ايران و روسيه براي ساخت نيروگاه بوشهر بر اساس تمامي قوانين و مقررات بين المللي و تحت نظارت عاليه آژانس بين المللي انرژي اتمي صورت مي گيرد. وي افزود: ما بر اساس توافق هاي بين المللي و همچنين اجراي تعهدات خود در اين زمينه سرگرم ساخت نيروگاه بوشهر هستيم. اين مقام تاكيد كرد: روسيه براي توقف تعهدات بين المللي خود نيازمند دلايل حقوقي و سياسي بسيار جدي است كه تا كنون چنين دلايلي به ما ارائه نشده است.
به گفته وي جمهوري اسلامي ايران تاكنون در مورد برنامه هسته اي خود حسن نيت نشان داده و علاوه بر انجام تماس و گفت و گوها تاسيسات خود را به روي بازرسان بين المللي باز گذاشته است.
وي ضمن تاييد وجود اورانيوم غني شده در تاسيسات هسته اي ايران افزود: گزارش هاي مربوط به وجود اورانيوم غني شده در ايران ممكن است باعث نگراني هايي شود ولي اين كشور با ارائه توضيحاتي زمينه هرگونه نگراني در اين مورد را مرتفع مي سازد.اين مقام روس افزود: در همين حال بررسي هايي كه اكنون جريان دارد ممكن است به حل اين مشكل منجر شود.
وي همچنين انتظار هرگونه نتيجه شگفت انگيز و ناخوشايند از اجلاس آتي هيات اجرايي آژانس بين المللي انرژي اتمي را كه قرار است ۸ سپتامبر «۱۷ شهريور» آغاز شود را رد كرد.
اين مقام وزارت انرژي اتمي روسيه همچنين گفت: ما اميدواريم كه همه مسائل در شرايطي عادي حل شود زيرا آنچه مهم است ايران آمادگي خود را براي بررسي امضاي پروتكل الحاقي اعلام كرده است.
وي اين مطالب را در پاسخ به اظهارات اخير «فيليپ ريكر» يك سخنگوي وزارت امور خارجه آمريكا در مورد امضاي موافقت نامه بازگرداندن سوخت مستعمل نيروگاه اتمي بوشهر به وسيله ايران و روسيه در آينده اي نزديك ابراز داشت. ريكر از كشورهاي مختلف و به ويژه روسيه خواستار توقف همكاري با ايران در زمينه هسته اي شده است.

كروبي: لازمه  رونق  اقتصادي      سرمايه گذاري  بخش  خصوصي  است
002380.jpg
رئيس  مجلس  شوراي  اسلامي  گفت : رونق  اقتصادي  و ايجاد اشتغال  در كشور در بخش هاي  مختلف  نيازمند سرمايه گذاري  بخش  خصوصي  است. 
حجت الاسلام والمسلمين «مهدي كروبي » ديروز در پنجمين  روز از هفته  دولت  در مراسم  كلنگ زني  كارخانه  پتروشيمي  هگمتانه  همدان  افزود: مقام  معظم  رهبري  و دولت، حامي  بخش  خصوصي  هستند تا بتواند از اين  بخش  براي  توسعه  صنعت  استفاده كند. وي  اضافه  كرد: اكنون  ايرانيان  خارج  از كشور و سرمايه گذاران  داخلي  تمايل زيادي  به  سرمايه گذاري  دارند و ظرفيت  اين  سهم  نيز در كشور وجود دارد به شرط آنكه  از آنان  حمايت  شود. مدير عامل  شركت  صنايع  پتروشيمي  ايران  نيز گفت : هنوز جاذبه  كافي  براي سرمايه گذاري  بخش  خصوصي  در كشور به ويژه  استان  همدان  فراهم  نشده  است .«محمد نعمت  زاده » افزود: به رغم  اينكه  محور توسعه  همدان  كشاورزي  است ، اما لازم  است  كه  صنعت  نيز جهت  افزايش  ارزش  افزوده  جايي  براي  خود باز كند.وي  از همه  مسئولان  خواست  تا فضا را براي  سرمايه گذاري  در بخش  صنعت  جذابتركنند. مدير اجرايي  طرح  پتروشيمي  همگتانه  نيز گفت : صنايع  پتروشيمي  همدان  در صورت راه اندازي ، قادراست  سالانه  يك ميليون تن مواد اوليه براي  مصرف  در كارخانه هاي  شيميايي  كشور توليد كند. سيد «جلال  ساداتيان  » افزود: هزينه  اجراي  اين  طرح  يك  هزار ميليارد ريال  برآورد شده  است  كه  به  صورت  ريالي  و ارزي  سرمايه گذاري مي شود. وي  اضافه  كرد: ۵۷ درصد عمليات  اجرايي  اين  طرح  توسط بخش  خصوصي ، ۳۳ درصد توسط صنايع  پتروشيمي  و ۱۰ درصد نيز توسط يك شركت  ايتاليايي  انجام مي  شود. ساداتيان  اظهارداشت : اين  طرح  در زميني  به  وسعت  ۱۰۰ هزار متر مربع  و با زيربناي  ۷۰ هزار مترمربع  در كيلومتر پنج  جاده  همدان  به تهران  احداث  مي شود. وي  گفت : با اجراي  گام  اول  اين  طرح  زمينه  اشتغال  ۱۵۰ نفر فراهم  خواهد شد. وي  افزود: شركت  پتروشيمي  هگمتانه  همدان  بدون  هر گونه  آلودگي  زيست  محيطي است  و در رديف  صنايع  پاك  به شمار مي رود.
رئيس  مجلس  شوراي  اسلامي  كه  صبح  ديروز وارد همدان  شد،  درسفر يك  روزه  خود علاوه  بر پتروشيمي ، كارخانه  توليد «شمش  لحيم » و خط جديدتوليد در شركت  «كيان  كودسا» در ملاير را نيز افتتاح  كرد.

وزير كشور:
اعزام زوار از ۳ خروجي رسمي كشور به زودي آغاز مي شود
وزير كشور گفت: شرايط سفر زوار عتبات عاليات از سه خروجي رسمي كشور در روز هاي آينده، در حال آماده سازي است.
«عبد الواحد موسوي لاري» ديروز در گفت وگو با خبرنگاران در ايلام افزود: سه نقطه مرزي «مهران» در استان ايلام،«خسروي» در استان كرمانشاه و «شلمچه» در استان خوزستان به عنوان خروجي هاي رسمي براي اعزام زائران به عراق تصويب شده است. وي  گفت: مرز بين المللي مهران به عنوان يكي از نزديكترين مناطق كشور از آمادگي بسيار بالايي براي اعزام زائران عتبات عاليات به كشور عراق برخوردار است.
موسوي لاري افزود: با توجه به اين نكته كه مسئوليت تامين امنيت و اعزام زوار به عهده وزارت كشور است در فاصله بسيار اندكي شرايط اعزام رسمي زوار به عتبات عاليات فراهم مي شود.
وي ابراز اميدواري كرد كه با فراهم شدن شرايط سفر در چند روز آينده، زائران به صورت آبرومندانه و با حفظ تمامي مسائل امنيتي به عتبات عاليات اعزام شوند.
وزير كشور خاطر نشان ساخت: استان ايلام يكي از مناطق حساس كشور است و اين سفر فرصتي براي آشنايي با توانمند ي هاي اين منطقه است.استان ۵۴۰ هزار نفري ايلام با ۴۳۰ كيلومتر مرز مشترك با عراق طولاني ترين مرز را با يك كشور همسايه دارد.

يك  روزنامه  آرژانتيني :
دستگيري  سليمانپور فاقد پايه  حقوقي  است
روزنامه  «پاخينا دوثه » آرژانتين  ديروز تصريح  كرد كه  قاضي  فدرال  اين  كشور بدون  ارائه  مدرك  يا شواهد حقوقي  خواستار بازداشت  هادي  سليمانپور سفير پيشين  ايران  در بوينوس  آيرس  شده  است . اين  روزنامه  صبح  بوينوس  آيرس  در تحليلي  از اين  مطلب  افزود: خوان  خوسه  گاله آنو قاضي  پرونده  انفجار ساختمان  آميا با آگاهي  از ايجاد تشنج  ديپلماتيك  بين  ايران  ،آرژانتين  و انگليس  چنين  درخواستي  را مطرح  ساخته  است . هادي  سليمانپور سفير پيشين  ايران  در آرژانتين  هفته  گذشته  توسط  پليس  در اطراف  شهر لندن  بازداشت  شد و قاضي  مزبور هنوز هيچگونه  مدركي  براي  تاييد درخواست  خويش  ارائه  نكرده  است .
رائول  كولمن  تحليلگر روزنامه  «پاخينادوثه» با بررسي  سوابق  پرونده  مزبور مي  افزايد: تحقيقاتي  كه  گاله آنو صورت  داده  بسيار ضعيف  و بي پايه  است . وي  اضافه  مي كند كه  گاله آنو درحالي  درخواست  بازداشت  سليمانپور را مطرح  ساخته  كه  از عاملان  انفجار هيچ  اطلاعي  در دست  نيست . انفجار مزبور ۹ سال  پيش  در ساختمان  «آميا» رخ  داد وپس  از گذشت  سال ها هنوز چگونگي  اين  انفجار مشخص  نيست .
اين  باور وجود دارد كه  انفجار مزبور نتيجه  برخوردهاي  خونين  بين  جناح هاي  صهيونيست  بوده  است . اين  روزنامه  مي نويسد: ادعاهاي  گاله آنو با خبرهاي  بسياري  روبه رو است  و وي  هيچگونه  مدرك  مشخصي  عليه  سليمانپور ندارد.
تحليلگر آرژانتيني  در تاييد ديدگاه  خود چنين  مي آورد: گاله آنو در يك  حكم  ۴۶۵ صفحه اي  در اوايل  ماه  مارس  گذشته  نام  سليمانپور را به  ميان  آورده  است ، اما درخواست  دستگيري  وي  را نكرد به  اين  دليل  كه  مدركي  در دست  نداشت  اما اكنون  بدون  تغيير خاصي  در پرونده  مزبور، بازداشت  ديپلمات  سابق  ايران  را خواستار شده  است . روزنامه  پاخينادوثه  تاكيد مي كند كه  در درخواست  قاضي  گاله آنو هيچ  گونه  انگيزه ا ي  حقوقي  مشخص  نيست  و تصميم گيري  نهايي  در اين  زمينه  برعهده  دادگاه  انگليس  است .

در سه سال گذشته
۵۵۰۰ واحد مسكوني  به  جوانان  واگذار شد
002375.jpg
وزير مسكن  و شهرسازي  گفت : پنج  هزار و ۵۰۰ واحد مسكوني  در سه  سال  گذشته  بدون  بهره  مندي  از اعتبارات  دولتي  براي  جوانان  احداث  و واگذار شده  است .
مهندس  علي  عبدالعلي  زاده  روز پنجشنبه  در آيين  افتتاح  مجتمع  ۲۱۰ واحدي ارغوان  بندرانزلي  افزود: يك  هزار واحد مسكوني  ديگر نيز در دهه  مبارك  فجرامسال  افتتاح  و به  جوانان  واگذار خواهد شد.
وي  نياز قشر جوان  كشور به  مسكن  را ۵۰ تا ۶۰ هزار واحد مسكوني  در سال ذكر كرد و افزود: در چهار سال  آينده  بيش  از ۱۳ هزار واحد مسكوني  احداث  وبه  اين  قشر واگذار مي شود.
عبدالعلي  زاده  اظهارداشت : در سال  گذشته  ۶۵۶ هزار واحد مسكوني  توسط مردم  در سطح  كشور ساخته  شد و  اولين  سال  بود كه  ميزان  ساخت  واحدهاي  مسكوني  دركشور بيشتر از ميزان  ثبت  ازدواج  بوده  است . وزير مسكن  و شهرسازي  گفت : ما اميدواريم  در سال  ۹۰ اهداف  قانون  اساسي در مورد مسكن  به  تحقق  برسد و همه  جوانان  كشور صاحب  خانه  شوند.
عبدالعلي  زاده  افزود: در سال  ۱۳۹۰ بيش  از ۹۰۰ هزار ازدواج  ثبت  خواهد شدكه  براي  پاسخگويي  به  اين  تقاضا از هم  اكنون  بايد برنامه  ريزي  شود.
وي  گفت : در ۲۵ سال  آينده  جمعيت  كشوربه  دو برابر مي رسد و جمعيت  شهري كشور نيز به  ۷۵ ميليون  نفر افزايش  خواهد يافت  كه  براي  اسكان  اين  ميزان جمعيت  بايد ۱۰ شهر يك  تا دو ميليون  نفري  در كشور ايجاد شود.
وزير مسكن  و شهرسازي  افزود : پارسال  در بخش  مسكن  در سطح  استان  گيلان  بيش از ۸۱ ميليارد ريال  سرمايه گذاري  شده  است  كه  ۴۵ ميليارد ريال  آن  در بخش مسكن  جوانان  بوده  است .

يادداشت
سالروز ميلاد باقرالعلوم
سالگرد ولادت امام محمدباقر (ع)، معدن علم و حلم و درياي جود و كرم بر شيعيان حضرتش مباركباد.
حضرت امام محمدباقر(ع) اول ماه رجب، يا سوم صفر سال ۵۷ هجري قمري در مدينه متولد شد. پدر بزرگوارشان، حضرت علي بن الحسين، زين العابدين(ع) و مادر مكرمه شان فاطمه معروف به ام عبدا... دختر امام حسن مجتبي است. از اين رو، آن حضرت از ناحيه پدر و مادر به بني هاشم منسوب است. مورخين شهادت امام باقر(ع) را در روز دوشنبه ۷ ذيحجه سال ۱۱۴ هجري قمري در ۵۷ سالگي، به دستور هشام بن عبدالملك خليفه اموي، به وسيله سم روايت كرده اند. مزار شريف آن حضرت در مدينه در قبرستان بقيع است. امام باقر(ع) در واقعه كربلا حضور داشتند و درآن زمان سه سال و شش ماه و ده روز از سن مباركش گذشته بود. حضرت باقر(ع)، معروف به باقرالعلوم يعني «شكافنده علم ها»، به علم و دانش و فضيلت و تقوا معروف بود و پيوسته مرجع حل مشكلات علمي مسلمانان به شمار مي رفت. آن حضرت در دوره امامتشان بر آن شدند تا انحراف حاكمان و دوري آنان از حقايق اسلام را به مردم بفهماند و براي مسلمانان آشكار سازند. امام محمدباقر(ع) در دوران امامت خود، به نشر و پخش معارف دين به ويژه فقه و احكام اسلامي پرداختند و ضمن حل مشكلات علمي به تعليم و تربيت شاگرداني فاضل و آگاه مانند: محمدبن مسلم، زراره بن اعين،  ابونصير، هشام بن سالم، جابربن يزيد، حمران بن اعين و بريدبن معاويه عجلي همت گماشتند. آن حضرت در فضل و فضيلت،  زهد و تقوا،  اخلاق و معاشرت سرآمد بزرگان بني هاشم در عصر خود بودند. حوزه علميه ايشان براي صدها دانشمند و محدث كه تربيت كرده بودند، پايگاهي مهم به شمار مي آمد. جابرجعفي مي گويد: «ابوجعفر هفتاد هزار حديث براي من روايت كرد.»
امام باقر(ع) با پنج خليفه از خلفاي بني اميه، وليدبن عبدالملك، سليمان بن عبدالمك، عمربن عبدالعزيز، يزيدبن عبدالمك و هشام بن عبدالملك هم عصر بودند. امام در زمان خود مركز علمي اسلامي را پي ريزي كردند كه در زمان فرزند بزرگوارشان امام جعفر صادق(ع) به ثمر رسيد. روش كار سياسي پيشوايان ما به ويژه امام سجاد(ع) و امام باقر(ع) كه در اوضاع فشار و خفقان به سر مي بردند به شيوه مخفي بود. بدين گونه كه ايشان با گردآوري شيعيان و تجهيز آنان به علم و دانش، آنان را از جور و فساد حكام روز آگاه مي ساختند. همين كارهاي پنهاني، گاهي كه آشكار مي شد، خلفا را به شدت برمي انگيخت. سرانجام، امام باقر(ع) كه پيوسته مورد خشم و غضب خليفه وقت، هشام بن عبدالملك بود،  به وسيله ايادي او مسموم شدند و در سال ۱۱۴ هجري به شهادت رسيدند. پيكر مطهر آن بزرگوار، كنار مزار پدر بزرگوارش در قبرستان بقيع به خاك سپرده شد.

با خارج شدن ۸ واگن از يك قطار  باري خط قطار تهران- جنوب مسدود شد
در پي خارج شدن هشت واگن يك قطار باري از ريل در بين ايستگاه سميه و مومن آباد در ۲۶ كيلومتري ازنا، محور راه آهن تهران به جنوب از ساعت چهار بامداد روز پنجشنبه مسدود شد.
فرماندار ازنا گفت: در پي اين حادثه تمام قطارهاي عبوري بين تهران و جنوب در ايستگاه هاي منتهي به مومن آباد و سميه متوقف شد.
«محمد آزادبخت» افزود: اين حادثه به حمدا... خسارت جاني نداشته اما موجب بروز خسارات به ريل راه آهن شده است. وي گفت: تلاش كارگران و كاركنان فني راه آهن براي بازگشايي اين محور با تمام توان ادامه دارد.
همچنين فرماندار دورود گفت: ساعت سه بامداد روز پنجشنبه از طرف راه آهن به ما اطلاع داده شده كه يك قطار باري در حدفاصل ايستگاه هاي سميه و مومن آباد از توابع ازنا از ريل خارج شده و بايد براي مسافريني كه در ايستگاه هاي منتهي به وقوع حادثه معطل شده اند وسيله نقليه تهيه شود.
«يدا... لك» افزود: بلافاصله با همكاري مسئولان شهري ۲۰ دستگاه اتوبوس از دورود و برخي شهرهاي همجوار تهيه و تا ساعت هشت بامداد تعداد ۸۰۰ نفر از مسافريني كه در اثر اين سانحه در ايستگاه دورود معطل شده بودند به مقصد تهران عزيمت داده شدند.

به مدت ۵۰ روز محور اصلي مشهد- بيرجند مسدود شد
معاون سياسي و اجتماعي فرماندار تربت حيدريه از مسدود شدن محور ارتباطي ترانزيتي «مشهد - بيرجند» در ورودي اين شهرستان به مدت ۵۰ روز خبر داد.
«فرزانه صادقي تهراني» ديروز به خبرگزاري جمهوري اسلامي گفت: اين اقدام براي اصلاح و بهسازي كنارگذر تربت حيدريه مطابق با اصول فني و مهندسي صورت مي گيرد.وي خاطرنشان كرد: طي اين مدت خودروهاي عبوري مي توانند از دو باند كندرو مجاور با رعايت نكات ايمني و احتياط لازم عبور كنند.
روز گذشته و در پي چندين تصادف خونين در كنارگذر تربت حيدريه كه باعث مرگ چهار نفر شد، اهالي پيرامون اين منطقه اقدام به مسدود كردن جاده كردند. در پي اين اقدام ترافيك سنگيني در مبادي ورودي تربت حيدريه ايجاد شد و خودروهاي عبوري مجبور شدند با هدايت پليس راه، از خيابان هاي داخل شهر عبور كنند.بنابر آمار دستگاه هاي ذي ربط در شبانه روز افزون بر شش هزار خودروي سبك و سنگين از محور ترانزيتي مشهد، تربت حيدريه- بيرجند عبور مي كنند ولي كم عرض و نامناسب بودن بسياري از نقاط آن باعث حوادث متعدد و خونين مي شود.
تربت حيدريه در ۱۴۰ كيلومتري مشهد و مركز خراسان، حلقه ارتباطي استان هاي جنوبي و شرق كشور محسوب مي شود.

وزير پست، تلگراف و تلفن:
۱۷۰ سايت سياسي و ضد انقلاب در شبكه وجود دارد
وزير پست، تلگراف و تلفن گفت: هم اكنون ۱۷۰ سايت سياسي و ضد انقلاب بر روي شبكه اينترنت فعال است كه غير قانوني است.
«دكتر معتمدي» در مصاحبه مطبوعاتي با خبرنگاران افزود: اين شبكه ها به دليل ضد اخلاقي و غير قانوني بودن بسته مي شود.
وي اظهار داشت:برخي از سايت هاي ضد اخلاقي موجود، مربوط به گروهك هاي ضد انقلاب معاند نظام است و بقيه سايت هايي است كه به ائمه معصومين و اديان توهين مي كند.
وي افزود: تعطيلي و بسته شدن برخي سايت ها ربطي به گروه و جناح سياسي خاص ندارد. هر سايتي كه غير قانوني، ضد اخلاق و بدون مجوز اين وزارتخانه فعاليت كند غير قانوني است و با آنان برخورد مي شود.
وي همچنين گفت: با تشكيل كميته راهبردي شوراي عالي انقلاب فرهنگي و تدوين آيين نامه در خصوص سايت هاي اينترنتي، اين كميته به سايت هاي غير قانوني اول تذكر مي دهد و در صورت ادامه فعاليت، نسبت به تعطيل كردن آنها اقدام خواهد شد.

رئيس كميسيون انرژي اتمي مجلس:
سوء استفاده از انرژي اتمي در تضاد با آرمان هاي ديني ماست
«يورگن كاسمو» رئيس پارلمان نروژ بعدازظهر ديروز با دكتر حسين آفريده رئيس كميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي ديدار و پيرامون راه هاي گسترش روابط صنعتي به بحث و تبادل نظر پرداخت. به گزارش ايسنا، در اين ديدار، ابتدا آفريده با ابراز خرسندي از سفر رئيس پارلمان نروژ به تهران به عنوان زمينه اي جهت توسعه  روابط بين دو كشور در زمينه هاي مختلف سياسي، اقتصادي، پارلماني و صنعتي، افزود: جمهوري اسلامي ايران، اولويت خاصي براي روابط خود با اروپا قائل است و روابط با نروژ در چارچوب اين اولويت مي تواند جايگاه ويژه اي داشته باشد. رئيس كميسيون انرژي هم چنين با استقبال از توسعه  سرمايه گذاري شركت هاي نروژي در زمينه هاي مختلف به ويژه صنعت نفت و گاز خواستار حمايت مجالس دو كشور از استمرار و توسعه  همكاري هاي صنعتي فيمابين شد. وي در بخش پاياني سخنانش، فعاليت هاي هسته اي ايران را شفاف و صلح آميز خواند و اظهار داشت: تلاش ما بهره گيري صحيح و علمي از انرژي هسته اي در جهت اهداف بشر دوستانه و صلح آميز است، و هرگونه سوء استفاده از انرژي اتمي به ويژه ساخت و انباشت سلاح هاي هسته اي را در تضاد با آرمان هاي ديني خود مي دانيم. در ادامه  اين ديدار رئيس پارلمان نروژ با ابراز علاقه  شركت هاي نروژي جهت همكاري هاي بلند مدت صنعتي با جمهوري اسلامي ايران، امكانات و ظرفيت هاي گسترده  طرفين را از عوامل بستر ساز براي تداوم همكاري هاي صنعتي، ارزيابي كرد.

اقتصاد
بزرگترين كارخانه «نخ تاير» خاورميانه در زنجان گشايش يافت
مجتمع توليدي نخ تاير كشور با نام »نخ تاير صبا« زنجان ديروز با حضور سيدمحمد خاتمي، رئيس جمهوري به بهره برداري رسيد.
به گزارش خبرنگار ايرنا، رئيس جمهوري درحاليكه از سوي استاندار و نماينده ولي فقيه در استان زنجان همراهي مي شد، از بخش هاي مختلف اين كارخانه ديدن كرد و با توضيحات مسئولان در جريان فعاليت آن قرار گرفت.
عمليات اجرايي اين واحد توليدي با ۲۲ ميليون دلار سرمايه گذاري ارزي و ۲۱۰ ميليارد ريال سرمايه گذاري ريالي در زميني به مساحت چهل هكتار از سال ۷۸، آغاز شده بود.
با بهره برداري از اين كارخانه با توليد سالانه ۱۵ هزار تن «نخ تاير»، ۸۵ درصد نياز صنايع لاستيك سازي ايران به مواد اوليه نخ تاير تامين شده و زمينه اشتغال سه هزار نفر به طور مستقيم فراهم مي شود.
اين مجتمع توليدي از پنج كارخانه مجزا شامل توليد پليمر، الياف، نخ تابيده و پارچه يا منسوج استخوان بندي نخ تاير تشكيل شده است.
اين مجتمع توليدي بزرگترين واحد توليد «نخ تاير»، در خاورميانه است كه با راه اندازي آن سالانه ۴۵ تا ۶۰ ميليون دلار صرفه جويي ارزي عايد كشور خواهد شد.

كارخانه زغال سنگ بيتومين در شهرستان ايوان احداث مي شود
نماينده مردم ايلام و ايوان از احداث كارخانه  زغال سنگ بيتومين با هزينه  بخش خصوصي در شهرستان ايوان خبر داد. به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران دكترعبدالرضا حيدري زاده نماينده  مردم ايلام، ايوان و شيروان در جلسه  شوراي اداري شهرستان ايوان گفت:  استان ايلام، استان عقب مانده اي است و اين حرف مستند است، سهم ما از صنعت، كمترين است، از نظر درآمد سرانه كمترين است و از نظر اينكه هنوز زيرساخت هاي توسعه در استان ايجاد نشده. اينها واقعياتي است كه نمي توان آنها را ناديده گرفت. وي افزود: با اين وجود تحولات بزرگي در زمان دولت خاتمي در ايلام اتفاق افتاده است، مثلاً درحاليكه بودجه  شهرستان ايوان در سال ۷۶ ۵۴۶، ميليون تومان بوده در سال ۸۲ اين بودجه به رقمي بالغ بر ۳ ميليارد تومان رسيده است. اين نماينده مردم در مجلس شوراي اسلامي اظهار داشت: ما بايد به سمت احداث زيرساخت ها پيش برويم و در اين ميان مردم بايد چند سالي محروميت را تحمل كنند؛ زيرا ما يا بايد به سمت علاج درد برويم نه اينكه با خوردن مسكن خود را گول بزنيم. دكتر حيدري زاده اضافه كرد: پالايشگاه زغال سنگ بيتومين با هزينه ۲۲ ميليون دلار و با سرمايه گذاري يك شركت خارجي در شهرستان ايوان احداث خواهد شد. وي خاطرنشان كرد: اين كارخانه كه از آن گاز مايع نيز استحصال مي شود، فقط در چهار كشور جهان وجود دارد.

قيمت طلا و سكه در بازار
قيمت هر مثقال طلاي آب شده ديروز در بازار نيمه رسمي طلاي تهران به ۳۲ هزار و ۹۰۰ تومان رسيد. به گزارش خبرنگار اقتصادي ايسنا قيمت هر گرم طلاي ۱۸ عيار، ديروز در اين بازار ۷۵۹۵ تومان بود. ايسنا همچنين قيمت انواع سكه  طلا در بازار تهران به شرح زير است: سكه  تمام بهار آزادي طرح قديم ۸۵ هزار تومان، سكه تمام بهار آزادي طرح جديد ۷۴ هزار و ۵۰۰ تومان، نيم سكه  بهار آزادي  ۳۹ هزار و ۵۰۰ تومان و ربع سكه  بهار آزادي ۲۵ هزار و ۵۰۰ تومان. همچنين، هر انس(= ۱۰۳۵/۳۱ گرم) طلا ديروز در بازار نيويورك،  ۳۷۱ دلار و ۱۰ سنت و قيمت پاياني بازار لندن براي هر انس طلا،  ۳۷۱ دلار و ۳۵ سنت بود.

افزايش توليد نفت ايران
ايران همراه با ساير كشورهاي بزرگ توليد كننده  نفت خام در خاورميانه از جمله عربستان، امارات، كويت و عراق در دو دهه  آينده نيز نزديك به يك پنجم مصرف نفت خام جهان را تامين خواهند كرد. به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به نوشته  روزنامه  گلف نيوز، براساس آمار و ارقام اعلام شده درباره  سقف صادرات نفت خام كشورهاي ايران، امارات،  عربستان، كويت و عراق طي دو دهه  آينده ميزان صادرات نفت خام اين كشورها، به ميزان ۵۰ درصد افزايش پيدا خواهد كرد.

نرخ برابري ارزها در بازار تهران و جهان
قيمت هر دلار ديروز در بازار نيمه رسمي ارز تهران  ۸۴۱۰ ريال بود.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران، قيمت يورو (واحد پول اروپا) و دلار كانادا امروز در اين بازار به ترتيب ۹۱۵۰ و ۶۱۴۰ ريال بود. همچنين قيمت دلار استراليا، فرانك سوييس و درهم امارات در بازار نيمه رسمي ارز تهران به ترتيب ۵۴۱۰، ۶۰۴۰ و ۵/۲۲۸ ريال بود. بر اساس اين گزارش، نرخ برابري دلار آمريكا با ين ژاپن امروز در بازارهاي اروپايي،  ۷۱۰/۱۱۷ين براي هر دلار و نرخ برابري يورو (واحد پول اروپا) با دلار آمريكا، ۰۸۹۶/۱ دلار براي هر يورو بود. به گزارش ايسنا، شاخص سهام «داوجونز» نيز با ۲۷/۰ درصد كاهش و شاخص سهام «ناس داگ» با ۰۶/۰درصد كاهش به ترتيب به۴۸/ ۹۳۱۵و  ۵۳/۱۷۹۶ رسيد.

ايران
ادبيات
جامعه
رسانه
زمين
شهر
عكس
ورزش
هنر
صفحه آخر
|  ادبيات  |  ايران  |  جامعه  |  رسانه  |  زمين  |  شهر  |  عكس  |  ورزش  |
|  هنر  |  صفحه آخر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |