يكشنبه ۹ شهريور ۱۳۸۲ - شماره ۳۱۵۳- Aug, 31, 2003
ققنوسي از ميان خاكستر
008580.jpg
بر اين باور است كه رؤيايي دست نيافتني را در سر مي پروراند؛ مردي كه هيچ گاه نه در قالب بازيكن و نه در شمايل مربي، برابر نشيب ها گامي واپس نهاده، بخت خود را براي پرداختن اين آرزو خواهد آزمود. كوين كيگان مي خواهد تقدير ناگزير «سيتي» را درهم بشكند و بر سايه شوم «يونايتد» - كه از ديرباز بر اين تيم سنگيني مي كند - رنگ آبي بنشاند. زمان خيز بلند منچسترسيتي فرارسيده، همچون ققنوسي كه از ميان خاكستر خود برمي خيزد.

كوين كيگان
«عالي مي شود اگر بتوانيم به آسمان منچستر رنگ آبي بزنيم؟ چندن ساده نخواهد بود اما اين كاري است كه در پيش روي داريم.» مربي بي بديل «سيتي»، كه رفته رفته تيم را از زير سايه «من يو» خارج مي كند همچنان بر آراي خود استوار است: «سعي در جلب نظر دوستداران فوتبال اين شهر داريم، آنها با ما پيوندي نزديك تر دارند. اگر بر شمار هوادارانمان بيفزاييم و اعتمادشان را به دست آوريم. تيمي به بزرگي منچستريونايتد خواهيم بود.» درواقع چنان مي نمايد كه دل بستگان سيتي در شهر منچستر - و نه در سراسر جزيره - افزون تر از هواداران شياطين سرخ باشند و اين محمل نيكويي براي كيگان است تا به پشتوانه آن، به رقابت با يونايتد برخيزد. برتري سه بر يك برابر دشمن ديرين سالي كه گذشت، نشان داد سيتي مي تواند از ميان حصاري كه منچستر يونايتد به دور آن تنيده، سربرآورد. حالا آبي پوشان بايد با بهره جستن از آموزه هاي مربي پيشين تيم ملي، استمرار در اين رويه را پيشه خود سازند: «به هنگام تمرين بيش از نيم مايل با بازيكنان يونايتد فاصله نداريم، حتي همديگر را مي بينيم و با هم در تماس هستيم؛ اما آنها بيشتر مورد توجه قرار مي گيرند زيرا قدرتمندترين، حتي گاهي اوقات مردم تصور مي كنند يونايتد تنها تيم منچستر است.»
خيالپردازي هاي صادقانه كيگان، تنها لبخندي تحقيرآميز را بر لبان دوستداران «من ير» مي نشاند، آنان ناباورانه سخنان كيگان را ساده لوحي هاي كودكانه اي مي پندارند كه مي خواهد عقابي را از آشيانش به زير بكشد؛ اما هنوز يك سال از روزگاري كه كارشناسان «سيتي» را تيمي دست و پا بسته مي انگاشتند كه هيچ اقبالي براي باقيماندن در ليگ برتر ندارد، نمي گذرد. در مقابل پايان فصل با تكيه زدن آبي ها بر رتبه نهم جدول همراه شد.
و آنها اكنون آرام  آرام به پيش مي خزند. كيگان- لبخندزنان- دورنماي كاميابي هاي فصل آتي را چنين ترسيم مي كند:
«بردن تمام بازيها كمك زيادي به ما خواهد كرد! اما گمان نمي برم چنين چيزي روي دهد.»
وداع با مين رود
سيتي فصل پيش سرانجام مين رود را با تمام خاطره هاي آن كه قدمتي فراتر از هشتاد سال داشتند- ترك كرد تا ازاين پس در ورزشگاه پنجاه هزار نفري جديد خود شور بيافريند. كيگان اين ورزشگاه را دژي استوار مي خواند كه مي تواند هر حريفي را به زانو درآورد.
«اينجا را به محلي تبديل خواهم كرد كه انديشه حضور در آن، لرزه بر تن حريفان بيندازد. در آن رقيبانمان را يكي پس از ديگري به زانو درخواهيم آورد. اين وظيفه من، ساير مربيان و بازيكنان تيم است. ترك مين رود براي حضور در مكاني شبيه آن، حماقتي نابخشودني بود اما همه دوستداران سيتي مي دانستند محلي بسيار ويژه انتظار آنها را مي كشد. تمام خاطرات بزرگ مين رود اكنون به يادها پيوسته اند، آينده با اينجا در هم سرشته شده است.»
منچستر سيتي رويه اي بديع را در پيش گرفته كه حاصل آن رخنه در ميان بزرگاني خواهد بود: «منفعت حاصل از جذب تماشاگر بيشتر ما را در ستيز با ديگر تيم هاي ياري خواهد رساند. ديدارهاي نيوكاسل اكنون شاهد حضور پنجاه هزار تماشاگر است و همه گاه بالغ بر شصت هزار نفر نظاره گر بازيهاي منچستر يونايتد هستند. لازم نيست رياضيدان بزرگي باشيد تا بفهميد با وجود تنها سي هزار تماشاگر و پي آمدهاي مالي آن، نمي توانند چهره هايي نظير ستاره هاي آنان را به خدمت بگيرند. به زودي بازيكناني بزرگ به مصاف ما خواهند آمد. بنابر اين بايد آن قدر پرتوان باشيم كه بتوانيم با چنين تيم هايي به رقابت برخيزيم. حالا شرايط مالي باشگاه سامان تر از پيش است، از اين رو فكر مي كنم نه تنها با تكيه بر مرداني كه در اختيار داريم بلكه با اعتماد به بازيكناني كه به زودي پيراهن آبي  سيتي را بر تن خواهند كرد، از قدرت بايسته براي رويارويي با حريفان برخوردار خواهيم بود.»
كيگان تأكيد مي كند زمين جديد سيتي، رشك سايرين را برخواهد انگيخت:« هر كه براي ديدن بازيها به اينجا بيايد شوكه مي شود چون بيست هزار صندلي جديد را پيش روي خود خواهد ديد. بي ترديد بهترين ورزشگاه در سراسر كشور را ازآن ما است. ممكن است بعضي ها مي گويند از ديد ورزشي، سنت جيمز پارك (نيوكاسل) و اولدترا فورد به مراتب برتر باشند. اما مردم به قضاوت خواهند نشست. آنها به اينجا مي آيند و حيرت خواهند كرد.»
ابرهاي تيره بختي كنار رفته اند و اقبال پس ازگذر ساليان دراز به كيگان و مردانش رو مي كند: «اگرچند سال قبل به طرفداران سيتي مژده حضور در بازيهايي اروپايي را مي داديد، گمان مي بردند شب سختي داشته ايد، كمي زياده روي كرده ايد و نمي توانيد خوب فكر كنيد! راه درازي را پشت سر گذاشته ايم و سنخيتي كه غايت خود قرار داده ايم، بسيار هيجان آور است. ورزشگاه جديد مي تواند شاهد فضايي به مراتب پرشورتر از «مين رود» باشد. زماني كه لبريز از هواداراني مي شود كه غريو شادي سر مي دهند، سيتي به تيمي مهارناپذير تبديل خواهد شد، به اين امر ايمان دارم. آن گاه مي توانيم در بازيهاي خانگي نمايشي دلپذيرتر ارائه دهيم. اگر تنها سه يا چهار بار در خانه مغلوب شويم(منچستر سيتي فصل پيش هشت بار در مين رود شكست خورد)، خواهيم توانست به عنوان ششم و يا حتي چهارم دست يابيم.كيگان نسبت به آتيه تيمش بسيار خوشبين است. براي نخستين بار است كه بسياري از مردان تيم سابقه بازي دل ليگ برتر را دارند. فكر مي كنم بسياري از آنها در ابتدا از سرعت رقابتها به حيرت آمدند. به هر روي حالا آنها تجربه لازم را اندوخته اند اگرچه ناچاريم باز هم درس هاي زيادي بياموزيم و آن را اساس روند حركت صعودي خود قرار دهيم، افتخار در انتظار سيتي است.»
چهره هاي منچستر سيتي
علاقه كيگان به مردان با تجربه بر كسي پوشيده نيست. او بارها از ناتواني مردانش در وفق يافتن با جو حاكم بر ليگ برتر ابراز نگراني كرده بود، از اين رو در فصل نقل و انتقالات تنها بازيكنان پا به سن گذاشته اي كه سرد و گرم مبارزات گوناگون را چشيده بودند در تيررس او قرار گرفتند.
ديويد سيمين، دروازه بان كهنه كار آرسنال، اولين مهرم با ارزشي لقب گرفت كه در تابتسان به سيتي پيوست. چند اشتباه فاحش حتي اعتماد آرسن ونگر را نيز از سمين سلب كرد تا پس از سالها، هاپري راترك كند: «او بازيكني بزرگ با نگرشي حرفه اي و شخصيتي والا است. هنوز هم نمي توانم باور كنم توانسته ايم ديويد سيمين را به سيتي بياوريم. او بهترين دروازه بان كشور است. زماني كه ديديم سرانجام ديويد در آرسنال در ابهام قرار دارد، به او تلفن كردم و گفتم مي دانم اگر آرسنال براي تمديد قرار داداست ابراز تمايل كند. در لندن خواهي ماند. اما اگر شرايط به گونه اي ديگر رقم خورد، كافي است به من زنگ بزني چون واقعاً دوست دارم تو را به اينجا بياورم. او در مقام پاسخ گفت: اگر با آرسنال قرار داد بنيدم به منسچرت خواهنم آمد؛، و حالا او اينجاست.»
ديگر خريدكيگان ميشائيل تارنات است. هافبك سابق بايرن مونيخ، همچون سيمنم به عنوان بازيكن آزاد به جمع آبي پوشان پيوسته؛ گلي كه او اخيرا از فاصله سي متري به ثمر رساند، بر انتخاب درست كيگان صحه گذارد. خيلي ها هنوز به خوبي او را نمي شناسند اما فكر مي كنم به زودي ميشائيل به ستاره اي محبوب در تيم تبديل شود. به خاطر ذهنيت آلماني اش به راحتي با ليگ برتر، سرعت آن و جو حاكم بر بازيها كنار خواهد آمد.
او از بايرن مونيخ تيمي كه در آلمان و اروپا سر به آسمان مي سايد- مي آيد بنابراين دليلي ندارد از رويارويي با تيم هاي ليگ برتر واهمه اي به خود راه دهد. ميشائيل بازيكني است كه براي مدتها عملكدرش را زير نظر داشته ام.
با سقوط وستهام به دسته اول، بسياري از مهره هاي كليدي تيم، آپتن پارك را ترك كردند. ترور سينكلر، تك خال وستهام نيز از اين قاعده مستثني نبود. كيگان درباره او كه در جام جهاني گذشته با پيراهن انگليس به ميدان رفت مي گويد: «ترور سينكلر در اوج قرار دارد و سبب افزايش قدرت تيم خواهد شد. وقتي در نيوكاسل بودم سعي كردم او را به خدمت بگيرم، اما موفق نشدم. حالااز اينكه سرانجام به اين خواسته ام رسيده ام بسيار خوشحالم. مديران تيم علاوه بر دو و نيم ميليون پوندي كه بابت سينكلر پرداختند، پل بوسولت را نيز در ازاي رقم هفتصدهزار پوند به جمع مردان خط مياني خود افزودند. بوسولت هنگامي كه دو فصل قبل با فاينورد قهرمان جام يوفا شد، بازوبند كاپيتاني اين تيم را بر بازو مي بست. كيگان وي را اين گونه توصيف مي كند: «پل يكي از بهترين خريدهاي باشگاه بود. از عقد قرارداد با او بسيار شادمان شدم.» با تيكه بر اين مردان و بازيكناني نظير نيكلاس آنلكا، فاولر و دارن هاكر  فصل درخشاني انتظار آبي هاي شهر منچستر را مي كشد.
بازگشت غيرممكن
آنچه در تمام تابستان پيرامون منچسترسيتي روي داد، به شدت تحت تأثير مرگ ناگهاني «مارك ويوين فو» قرار گرفت. مديران باشگاه، كيگان و بازيكنان گرد هم آمدند تا ياد هافبك كامروني را گرامي   دارند. كيگان در آن هنگام يافتن جانشيني براي فو، با كيفيتي همچون او را ناممكن خواند:«برايم مهم نيست بازيكنان به طور قرضي به اينجا مي آيند يا پول هنگفتي براي خريد آنان پرداخت مي شود. مسأله مهم تواناييهاي اين مردان است. خيلي ها مي گويند او فقط يك فصل را به طور قرضي در سيتي سپري كرد. اما مارك سال با شكوهي را در تيم گذراند، گل و نمايشي فوق العاده او را به يكي از بهترين هاي تيم تبديل كرده بود اما او مردي بود كه طرفداران دوستش مي داشتند، با همه به خوبي برخورد مي كرد و در كامرون براي پرورش استعدادهاي جوان، مدرسه فوتبال تأسيس كرده بود. حالا زمان آن فرارسيده تا باشگاه به نحوي از خانواده او قدرداني كند. ديداري دوستانه به پاس ارج نهادن به مارك به ياد او برگزار خواهد شد.» كيگان در نهايت افزود: «ناچارم جانشيني براي «مارك ويوين فو» بيابم ، كاري كه چندان ساده نخواهد بود. تلاش خود براي انجام اين عمل غيرممكن را به كار خواهم بست.»

درس هايي از ستارگان فوتبال
الگوها در ورزش هميشه با رفتار خود ايجاد انگيزه در نسل جوان مي كنند.
نوجوانان و جواناني كه اين روزها به سوي فوتبال گرايش پيدا كرده اند به سمبل ها و قهرمانان خود مي نگرند. اين مسأله كه قهرمانان محبوب هر نسل نمونه هايي از رفتارها و برنامه هاي خود را براي جوانترها بيان كنند در جوامع صاحب فوتبال هميشه مطرح بوده است. اينكه يك قهرمان چگونه شروع مي كند، چگونه رشد مي كند و چگونه يك قهرمان مي شود براي نوجوانان هميشه سئوال بوده است.
008615.jpg

در فوتبال جزيره نمودارهاي مهمي از قهرمانان ترسيم مي شود كه در آن مسائل اخلاقي و رفتاري در درجه اول قرار مي گيرد. از امروز قهرمانان فوتبال انگليس در سه سئوال به شما پاسخ مي گويند كه چگونه يك قهرمان شدند.

آنتي نيمي از باشگاه ساوتهمپتون
* چه نكته مهمي براي دروازه بانان جوان داريد؟
- اگر بخواهيد كه دروازه بان حرفه اي باشيد، بايد تمرينات زيادي انجام دهيد به طور مثال مي توان به پينگ پنگ و اسكواش اشاره كرد به اين دليل كه انجام چنين ورزش هايي به شما كمك مي كند كه دروازه بان باهوشي شويد و سرعت عمل خود را بالا ببريد.
* بهترين پيشنهادي كه مي توانيد داشته باشيد چيست؟
- به ياد مي آورم هنگامي كه حتي ۲۱ سال هم نداشتم و در فنلاند بودم، مربي اي داشتيم كه هميشه و در هر شرايطي و در مقابل هر تيمي كه بود ما را به پيروزي نويد مي داد و هميشه روحيه مثبت به ما القاء مي كرد. به عنوان يك دروازه بان روحيه قوي داشتن بخش مهمي از بازي است. اگر اعتماد به نفس بالايي داشته باشيد مي توانيد ناممكن ها را هم ممكن كنيد. حتي اگر از لحاظ جسمي از موقعيت خوبي و سلامتي كامل برخوردار باشيد و تمرين بسيار هم داشته باشيد ولي بازهم بدون اعتماد به نفس نمي توانيد خوب عمل كنيد.
* هيچگاه از اين كه نتوانيد بازي خوبي ارائه كنيد، نگران بوده ايد؟
- خوب، من بهترين و بزرگترين دروازه بان نيستم، حتي تا سن حدود ۱۶ يا ۱۷ سالگي هيچ وقت دروازه بان خوبي نبودم، اما اين فقط در چنين سني مسأله مهمي نيست و براي بعدها مي تواند چندان خوشايند نباشد. ولي من نهايت تلاش خود را كردم و هيچ گاه از پاي ننشستم و خودم را بالا كشيدم.

تقلب از نوع سيسيلي و رمي
008610.jpg

يكي مي گفت از اين سيسيلي ها هر چه بگوييد برمي آيد. آنها در زمينه ورزش و فوتبال نيز بلايي بر سر طفلك مارادونا درآوردند كه تا آخر عمرش فراموش نخواهد كرد. مارادونايي كه ناپل سيسيلي ها را به مقام قهرماني ليگ و جام يوفا در اروپا رساند. اما جاي تعجب اينجاست كه اين بار در تقلب هاي انجام شده در فوتبال ايتاليا علاوه بر ناپل، سپال فرار و رم هم متهم شده اند. اين سه باشگاه ضمانت نامه بانكي شان تقلبي بوده است. باورتان مي شود. اداره حسابرسي ايتاليا نيز از طريق دادگاه حكم هاي بسيار شديدي صادر نمود. رم در دسته دوم، ناپل در دسته سوم و سپال فرار در بازيهاي منطقه اي. اين بيشتر از همه براي رمي ها سنگين تمام شد و هواداران اين تيم اعتراضات خود را نسبت به مديران باشگاه شدت بخشيده اند. اگر رم، ناپل و سپال فرار تا چند روز آينده كه مسابقات باشگاه هاي ايتاليا آغاز مي شود، سندهاي ضمانت بانكي واقعي خود را ارائه ندهند، رم بايد در سال جاري در دسته دوم باشگاه هاي ايتاليا بازي كند.

سايه روشن ورزش
از مرگ فو تا مرگ فريدون جباري
008590.jpg

مرگ ويوين فو بازيكن ارزنده كامروني و منچسترسيتي در جام كنفدراسيونها در مقابل چشم صدها هزار نفر و بينندگان تلويزيون شوك آورترين حادثه طي پنجاه سال اخير بود. مرگ قهرماني كه در اوج آمادگي جسماني قرار داشت. هفته گذشته يك داور نسبتا جوان بنام فريدون جباري نيز پس از زدن سوت پايان بازي چون ويوين فو بر زمين افتاد و از دنيا رفت.
شايد در ظاهر تفاوتي ميان مرگ فو و جباري وجود نداشته باشد، اما فو در دم جان تسليم كرد و جباري چند ساعتي با مرگ جنگيد و بدون آنكه به داوري برسند رفت. مرگ جباري هشداري است براي مسئولين كه در تمام مسابقات يك شبه پزشك و يك آمبولانس نيمدار و دست دوم داشته باشند تا در چنين مواقعي زودتر وارد عمل شوند. هر ورزشگاهي بايد راه نزديكترين بيمارستان را به خود بشناسد.
008595.jpg

ورزشگاههاي مردم
استقلال و پاس در ورزشگاه آزادي به ميدان رفتند تا به ماجراي ابهام برانگيز اجاره ورزشگاه پايان داده شود. واقعا نمي توان بر سياست يك بام و دو هوا پيش رفت. اگر مدعي هستيم كه تيمهاي استقلال و پرسپوليس متعلق به سازمان تربيت بدني هستند ديگر مسئله اجاره و پرداخت حق استفاده منتفي است. صاحب باشگاه كه از تيمش اجاره زمين نمي گيرد. جدا از آن مگر ورزشگاه آزادي بابت آگهي و تبليغات اطراف زمين از شركت هاي داخلي و خارجي پولي دريافت نمي كند. اتفاقا اين رقم كم نيست. كمي هم به فكر مردم باشيد. ورزشگاه تختي با آن حجم ترافيك ميانه راه و دوري براي غربي هاي تهران و عذاب رفت و آمد، علاوه بر آنكه مناسب نيست، زيان آور هم هست براي راحتي و سالمي زمين خود كه متعلق به مردم است كه نمي توان مردم را در فشار قرار داد. اين حق مردم است كه در بهترين مكان و شرايط و آب و هواي خوب به تماشاي يك مسابقه ورزشي بنشينند. سعي كنيم اين فشار را از روي دوش مردم برداريم، نه آنكه آنها را در اين مسير طولاني عصبي به ورزشگاه بفرستيم.

ورزش بانوان كشور
گروه ورزشي- در سالهاي اخير تحولات عمده اي در پيشرفت ورزشي بانوان كشور صورت گرفته است و اين موضوع اهميت ويژه اي در بين مسئولين رده بالاي سازمان تربيت بدني پيدا كرده است. اداره كل ورزش بانوان كشور براي گسترش ورزش بانوان حركت هاي مثبتي انجام داده تا بستر مناسبي براي حضور دختران و گرايش بيشتر آنها به ورزش مهيا شود تا از اين طريق به معرفي توانايي هاي خود بپردازند. همچنين در همين رابطه موقعيت هايي را براي زنان ايجاد كرده است تا با آموختن و تمرين مديريت در ورزش مبادرت كنند.
اداره ورزش بانوان استان تهران در همين رابطه اولين دوره رقابت هاي ميني بسكتبال كشور را در بهترين شرايط برگزار كرده تا با جذب نيروهاي نونهال به اين بازي ها از هم اكنون آنها را به سمت يك زندگي سالم و با نشاط سوق دهد تا از گرايش آنها نيز به سمت ناهنجاري هاي جامعه جلوگيري شود.
008605.jpg

تهران قهرمان ميني بسكتبال دختران كشور
تيم  تهران  در اولين  دوره  رقابتهاي  قهرماني  ميني بسكتبال  دختران كشور كه  در مجموعه  ورزشي  مادران  و كودكان  بعثت  تهران  با حضور ۱۵ تيم برگزار شد، به  مقام  قهرماني  دست  يافت .
در فينال  اين  پيكارها تيم  خراسان مقام  دوم  را بدست  آورد و ايلام  پس  از آن در جاي  سوم  نشست .
در ديدار پاياني ، تيم  تهران  با نتيجه  ۶۳ - ۲۳ بر خراسان  غلبه  كرد.
مراسم  اختتاميه  اين  رقابتها با حضور «فاطمه  كرمزاده »رئيس  اداره  ورزش بانوان  استان  تهران ، مسئولان  بسكتبال ، ورزشكاران  شركت كننده  ، مربيان  وسرپرستان  تيمها برگزار شد.
«كرمزاده » در آيين  پاياني  اين  رقابتها با قدرداني  از مسئولان  استانهابراي  حمايت  از ميني بسكتبال  و استقبال  ازاين  رقابتها گفت : شركت  ۱۵ تيم آنهم  در اولين  دوره  اين  رقابتها نشان دهنده  تلاش  استانها در اين  زمينه مي باشد.
وي  افزود: سطح  بالاي  اين  دوره  رقابتها نشان  داد كه  ما پشتوانه هاي خوبي  براي  تيم  ملي  بسكتبال  بانوان  ايران  داريم .
وي  در ادامه  گفت : به  منظور شكوفايي  اين  استعدادها، برنامه هاي تمريني  غير متمركز ميني  بسكتبال  در استانها اجرا خواهد شد و همچنين اردوهاي  دو روزه  در تهران  براي  اين  تيمها در نظر گرفته  شده  كه  باهمكاري  فدراسيون  بسكتبال  برپا مي شود.
كرمزاده  با اعلام  رضايت  از برگزاري  اين  رقابتها گفت : سرپرستي  اين دوره  به  جواناني  كه  خود ورزشكار بودند، واگذار شد و آنها نيز نشان  دادندشايسته  اين  اطمينان  هستند و اين  مسابقات  را با زيبايي  هر چه  تمام  تربرگزار كردند كه  قابل  تقدير است .
سرپرست  اين  دوره  از مسابقات  نيز با ابراز خرسندي  از حضور قوي  وارزشمند اين  تيمها گفت : اين  رقابتها فرصت  خوبي  براي  كشف  استعدادها وبرنامه  ريزي هاي  آينده  بسكتبال  فراهم  مي كند.

لاليگا در فصل جديد
بارسلونا
نام رسمي: اف.ث. بارسلون
008585.jpg

سال تأسيس: ۱۸۹۹
رئيس باشگاه: خوان لاپورتا
سرمربي: فرانك ريكارد
آدرس سايت: www.fcbarcelona.com
ورزشگاه اختصاصي: نيوكمپ (۹۸ هزار نفر)
زمين تمرين: لاماسيا
لباس اصلي: پيراهن آبي اناري و شورت آبي
لباس دوم لباس سراسر مشكي با نوار مورب آبي اناري روي پيراهن
حامي مالي: پيراهن بارسلون همان پرچم كاتالان است كه به واسطه تقدسش تبليغي روي آن حك نمي شود.
طراح لباس: نايك
بودجه: ۱۷۰ ميليون يورو
افتخارات داخلي
قهرماني لاليگا: ۱۵ بار اولين بار در فصل (۲۹-۱۹۲۸)
آخرين بار در فصل (۱۹۹۹ - ۱۹۹۸)
قهرمان جام حذفي: ۲۴ بار اولين بار در سال (۱۹۷۱-۱۹۷۰)
آخرين بار در اسپانيا فصل (۹۸-۱۹۹۷)
قهرمان سوپرجام اسپانيا: ۵ بار
افتخارات خارجي
قهرمان ليگ قهرمانان اروپا: يك بار در سال ۱۹۹۲
۳ بار نايب قهرمان ليگ قهرمانان اروپا: (۶۱ و ۸۶، ۱۹۹۴)
۴ بار قهرمان جام برندگان اروپا در سالهاي (۱۹۹۷ و ۱۹۸۹ ، ۱۹۸۲ ، ۱۹۷۹)
پيش بيني مقام اين فصل بين اول تا چهارم مقام فصل پيش: پنجم
اسامي بازيكنان بارسلون با شماره
دروازه بانان: ۱- روبرتو بونانو ۲۵- روبرت اينكا ۲۲-روشتوركبر ۳۰- ويكتور والدز
008600.jpg

مدافعان: ۲- ميشل رايزيگر ۵- كارلوس پويل ۴- پاتريك اندرسون ۸ -رافائل ماركوئز ۳۵- فرناندو ناوارد ۱۵- رافائل ماريو
هافبك ها: ۳۱- تياگو گابريل موتا ۲۰- لوئيز انريكه مارتينز۸- فيليپ كوكو ۱۴- لوپز ژرارد ۶- هرناندز كوريس ژاوي ۱۰- خوان رومن ريكللمه ۳۴- اندرياس اينستا ۱۲- لوئيز گارسيا، ۱۱- دي آسيس موريا رونالدينهو
مهاجمان: ۳۳- راني تورتورلو ۹- پاتريك كلايورت ۱۱- مارك اورمارس ۷- خاوير ساويولا ۱۶- آلفونسوپرز
بارسلون به عنوان پرتماشاگرترين تيم در دنيا بعد از يك دوره فطرت در فوتبال اسپانيا به فرانك ريكارد هلندي روي آورده است.
مقام ششم اين تيم در فصل پيش و تغيير تحولات زياد در سطح باشگاه تأثير مستقيمي به روي نتايج اين تيم گذاشت. تنها شانس بارسلون حضور در جام يوفاست.
لاپورتا رييس جديد باشگاه بارسلون اگرچه در مبارزه براي استخدام بكهام بازي را به رئالي ها باخت اما موفق شد رونالدينهو را به اين تيم بياورد تا حدودي علاقه مندان بارسلون را به سوي خود جلب كند.
البته حضور روشتو ركبر نيز بعد از مدتها اين تيم را صاحب يك دروازه بان مطمئن مي كند.
ريكارد كه پيش از اين مربي اسپارتاروتردام هلند بود با عقد قرارداد ۴ ساله اميدوار است بتواند روزهاي خوشي را با اين باشگاه سپري كند. پيش از او لوئيزون گال و ولاديمير آنتيچ در فصل گذشته بارسلون را به قهقرا بردند.
بارسلوني ها در اين فصل يك خريد داخلي خوب نيز داشته اند و با خريد آلفونسو پرز مهاجم باشگاه بتيس به نوعي خط حمله خود را نيز تقويت كردند.
باشگاه بارسلون توسط هنس گمپرسونيسي پايه گذاري شد و آرتورويتي انگليسي اولين رييس اين باشگاه به شمار مي رفت. اين تيم در اوايل يك تيم كم بضاعت محلي بود و همواره از سوي دولت مركزي تحت فشار قرار داشت تا آنجايي كه در زمان ژنرال فرانكو ،خوپس سانيول رييس اين باشگاه توسط او تيرباران شد.
اما اكنون كاتالاني يكي از بزرگترين تيم هاي دنيا را در سطح عالي در اختيار دارد.
بارسلون براي حضور قدرتمندانه در لاليگا به آمريكا سفر كرد و بازي هاي تداركاتي را با تيم هاي يوونتوس، منچستر يونايتد و... انجام داد.
ريكارد در اين باره مي گويد: بارسلون تيم بزرگي است و من بايد از اين عظمت دفاع كنم تا راه افتخار براي آنها باز شود.
چند سالي است كه اين تيم به موفقيتي در سطوح مختلف نرسيده و من مي خواهم اين نوار ناكامي را قطع كنم.

ورزش
ادبيات
اقتصاد
سفر و طبيعت
سياست
فرهنگ
هنر
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  سفر و طبيعت  |  سياست  |  فرهنگ   |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |