پنج شنبه ۲۰ شهريور ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۱۶۳
آيا كار در منزل آخرين راه حل مشكل بيكاري است؟!
حكايت آموزشگاههايي كه عملاً  فروشنده كالا  هستند!
«اگر خواهان حقوق بالا ي ۲۵۰ هزار تومان هستيد، اگر به دنبال حقوقي ثابت با بيمه و مزايا و پورسانت هستيد با ما تماس بگيريد كار در منزل با حقوق ثابت و پورسانت و مزاياي ويژه خانم هاي خانه دار. در خانه بمانيد و حقوقي معادل ۳۰۰ هزار تومان در ماه كسب كنيد<. احتمالاً  اين جملا ت درنظرشما آشنا هستند، اما تا چه حد حقيقت دارند؟
نكته اين است تا در خانه كامپيوتر نداشته باشيد نمي توانيد آموزش هاي مربوطه را بياموزيد. بنابراين دستگاه كامپيوتر الزامي است. در حقيقت به نظر مي رسد اين آموزشگاهها براي اين راه اندازي شده اند تا مردم را به خريد وادار كنند
اجازه دهيد بگويم كسي دلش براي افراد بيكار نسوخته كه به صورت رايگان به آنها آموزش داده و بعد هم به آنها كار بدهد، به هر مؤسسه اي كه مراجعه كنيد قطعاً خواهيد ديد بايد مبلغي را براي آموزش بپردازيد
ثمانه اكوان 
000215.jpg

جملا ت فوق در تبليغ آموزشگاههايي كه به دنبال كارآموز هستند به كار مي رود. بسياري از خانم هايي كه خانه دار هستند و به دنبال كاري مي گردند كه بتوانند درخانه و همراه با كارهاي خانه انجام دهند، به اين آگهي ها مراجعه مي كنند.
اما آيا خانم هايي كه به دنبال اين آگهي ها هستند و به دنبال كار در منزل مي گردند از ميزان صحت و سقم مطالب گفته شده در اين تبليغات آگاهي دارند؟
با يك بررسي اجمالي در مورد تعدادي از اين مؤسسه ها كه تعدادشان روز به روز بيشتر مي شود و با تماس تلفني يا حضور در تعدادي از اين مؤسسات آشكار خواهد شد. هدف اين مؤسسات از اين تبليغات و وعده هاي بي پايه در موردحقوقي به مراتب بالا تر از حقوق كارمندي ساده در ادارات دولتي چيست؟ خانم ۳۷ ساله اي كه در يكي از اين آموزشگاهها مشغول فراگيري تهيه گل هاي چيني است مي گويد حدود دو ماه است به اين آموزشگاه ميآيم و تا به حال مبلغي حدود ۶۰ هزار تومان براي آموزش اين كلا س ها از ما پول گرفته اند.او در مورد تعهد مؤسسه در قبال پرداخت اين مبلغ توسط وي مي گويد در آگهي اين مؤسسه آمده بود:  «قرارداد حتي قبل از آموزش< ولي وقتي حضوري مراجعه و ثبت نام كردم گفتند بايد اول آموزش هاي لا زم را بگذرانيد بعد امتحاني از شما گرفته مي شود و بعد از اينكه فهميديم چقدر كار را ياد گرفته ايد با شما قرارداد مي بنديم.» وقتي از او مي پرسيم آيا براي بيمه به شما قول بيمه تأمين اجتماعي نداده اند؟ مي گويد «چرا ولي تمام اين قراردادها، بيمه و پورسانت بعد از آزمون است و تا قبل از آن ما فقط هنرجوي اين مؤسسه هستيم.< خانم ديگري درباره تفاوت هايي كه در كار اين مؤسسه در قبال آگهي تبليغاتيشان وجود دارد مي گويد: تمام اينها را مي گويند تا صرفاً مشتري جمع كنند مردم به هر نحوي كه هست مي خواهند كاري پيدا كنند تا بتوانند زندگيشان را بگذرانند و زياد كاري به كم و كيف حقوق ها يا تعهدات اين آموزشگاهها ندارند.»
وي درباره ميزان حقوق هاي اين كار گفت: مقدار حقوق  در كارهاي گل چيني در مؤسسات مختلف متفاوت است و مسأله دوم اين است كه برخي از مؤسسات خودشان مواد اوليه كار را با ماشين درب منزل تحويل مي دهند و خودشان هم ميآيند و كارهاي درست شده را مي برند اما بعضي از مؤسسات همين كار را هم انجام نمي دهند و علا وه بر هزينه رفت و آمد، خستگي حمل اين همه مواد و تجهيزات هم وجود دارد.
000220.jpg
000225.jpg

خانم ديگري كه با گذراندن دوره آموزشي در اين مؤسسه مشغول به كار شده است درباره ميزان هزينه اي كه تا به حال براي آموزش كار پرداخته است مي گويد: >چون يكي از دوستانم در اين مؤسسه كار مي كرد مي دانستم به هر حال مبلغي را بايد براي آموزش اين هنر كنار بگذارم ولي بسياري از افرادي كه به اينجا مراجعه مي كنند، تصور ديگري از اين مراكز دارند. ولي اجازه دهيد بگويم كسي دلش براي افراد بيكار نسوخته كه به صورت رايگان به آنها كار ياد بدهد و بعد هم به آنها كار بدهد. به هر مؤسسه اي كه مراجعه كنيد قطعا خواهيد ديد بايد مبلغي را براي آموزش بپردازيد. اما مسأله اي كه در برخي از اين مراكز وجود دارد اين است كه شايد افرادي كه به اين مراكز مراجعه كرده اند و هزينه زيادي براي ياد گرفتن اين كارها صرف كرده اند اين شركتها معمولاً  امتحان برگزار مي كنند و اگر نخواهند اشخاصي را استخدام و بيمه كنند آنها را در آزمون مردود مي كنند كه اين يك كلا هبرداري محض است. البته در آموزشگاههاي تايپ كامپيوتر اين مسائل بيشتر است و به خاطر اينكه شخص را استخدام نكنند از ترفندهايي استفاده مي كنند و بايد مراجع انتظامي يا مسئولا ني كه متولي اين مسأله هستند اين مسائل را پيگيري كنند.
خانم ديگري اضافه كرد: در مدتي كه اينجا كار مي كنم مي بينم چه كساني با چه موقعيت هاي مالي به اين مراكز مراجعه مي كنند. بايد روي اين مراكز نظارتي از طرف وزارت كار يا سازمان فني- حرفه اي صورت بگيرد تا ديگر اشخاصي كه قصد كلا هبرداري دارند نتوانند به مقصدشان برسند.
وي درباره ميزان حقوقي كه اين مؤسسات به خانم ها وعده مي دهند و ميزاني كه مي توان تحصيل كرد، گفت: معمولا  در تبليغات مي گويند حقوق بالا ي ۲۰۰ هزار تومان ولي اين بستگي به شخص دارد كه چقدر براي اين كارها وقت مي گذارد >اين هم اندازه هايي دارد و اين كارها كارهاي ظريفي است كه وقت زيادي مي برد و عملاً  نمي شود حقوقي مثل اين مبالغي كه در آگهي ها نوشته شده به دست آورد.»
مؤسسات ارائه دهنده كار در منزل تنها محدود به آموزشگاههاي كارهاي هنري نمي شود و تنها محدود به كارهاي ويژه خانم ها هم نيست بسياري از اين آموزشگاهها در زمينه تايپ كامپيوتري و آموزش انواع علوم رايانه فعاليت مي كنند كه نه تنها خانم ها بلكه آقايان زيادي نيز به دليل عدم مهارت در كارهاي ديگر به دنبال اين كار مي روند ، آن ها با بازاري از انواع كلا س هاي آموزش تايپ، تضمين شده و نشده اي روبه رو مي شوند كه اين بازارها جز براي راه اندازان اين بازارها براي كسي ديگري سودي به بار نميآورد.
يكي از كارآموزان مذكر يكي از مؤسسات تكثير و تايپ در اين زمينه مي گويد: >اگر بخواهي در اين مؤسسات كار كني اول فكر مي كني جز خرج آموزش كلا س ها هزينه  ديگري نبايد بپردازي، ولي بعد از مدتي اين هزينه ها خود را عيان مي كنند. نكته اين است تا خود شخص در خانه كامپيوتر نداشته باشد نمي تواند آموزش هاي سر كلا س را به خوبي ياد بگيرد و پياده كند. پس يك سري وسائل كه لا زمه كار است بايد خريداري كند كه تهيه يك دستگاه كامپيوتر الزامي است. در حقيقت اين آموزشگاهها خودشان براي همين هدف راه اندازي شده اند تا مردم را به خريد وادار كنند. البته داشتن دستگاه رايانه در هر خانه اي لا زم است و به درد كارهاي روزمره هم مي خورد. ولي اين دستگاه رايانه در هر خانه اي لا زم است ؟ به نظر شما براي شخصي كه فقط ديپلم دارد و كاري هم به كار اطلا عات و علوم كامپيوتر ندارد اين دستگاه لا زم است؟ مخصوصاً براي اشخاصي مثل ما كه نتوانستيم كاري براي خودمان دست و پا كنيم و سرمايه درست و حسابي هم نداريم. من فقط اينجا ميآيم كه بيكار نباشم و بتوانم براي خودم سرمايه اي دست و پا كنم. اما تا اينجا ميآيي اين نياز ايجاد مي شود كه حتما يك دستگاه كامپيوتر بخري تا بتواني با آن تايپ را ياد بگيريد و بتواني بعدا با همان دستگاه كار كني و پول در بياوري. اين يعني بدهكار شدن و زير بار قسط سنگين خريد كامپيوتر رفتن از طريق همين مؤسسات<.
000230.jpg

دوست اين فرد كه به تازگي سربازي اش را تمام كرده و با او به اين مؤسسه براي آموزش مونتاژ رايانه -آمده ادامه مي دهد: >هر شاخه اي از كامپيوتر را كه بخواهي ياد بگيري بايد دستگاهي را بخري. اين آموزشگاهها اين مطلب را مي دانند و به بازار آموزش اين حرفه هاي كامپيوتري، بازار فروش قسطي اين دستگاهها هم اضافه شده است.< وي در مورد سطح آموزش ها و ميزان كاربردي بودن آنها در كارشان گفت: براي آموختن كامپيوتر به آموزشگاهي مراجعه كردم. ولي حالا  كه كلا سهايم تمام مي شود هنوز در بسياري از مسائل اشكال دارم و وقتي درست به افراد يك حرفه را ياد نمي دهند. چطور توقع دارند كه در آزموني كه از ما مي گيرند بتوانيم نمره بياوريم و با اين همه پارتي بازي بتوانيم كاري به دست بياوريم.
خانم ديگري كه در يكي از آموزشگاهها مشغول به كار شده است ضمن اعتراض به نحوه اداره اين مؤسسات گفت: حدود چهار ماه است كه آموزشم تمام شده و به من گفته اند كه مي تواني كار كني ولي با اين وضع پارتي بازي كه در اين آموزشگاهها وجود دارد اصلاً  نمي توان كار كرد.
سپيده دهمنش كه ۲۲ سال دارد و ديپلمه است اضافه مي كند: وقتي مطلبي را با هزار التماس به ما ياد مي د ‡هند ولي عملا ً مي گويند بايد در هر صفحه ۲۰ تا ۲۵ خط با فونت ۲۰ يا ۱۲ تايپ كنيم. فونت ها هم آن قدر كوچك هستند كه هنوز چهار ماه نگذشته من مجبور به استفاده از عينك شده ام، بعد هم وقتي مطلب تايپ شده را برايشان مي بري به ازاي هر صفحه كه در آگهي قول ۲۰۰ تا ۳۰۰ تومان مي دهند، فوقش صفحه اي ۸۰ تا ۱۰۰ تومان مي دهند و جلوي خودت فونت تايپ را از ۱۰ به ۱۴ يا ۱۶ مي رسانند و پرينت مي گيرند و همان صفحه را با قيمت ۴۰۰ تا ۵۰۰ تومان با مشتري حساب مي كنند و اين يعني كلك و حقه به تايپيست.
يكي ديگر از همكاران اين خانم مي گويد:> هر چيزي كه اين مؤسسات راجع به بيمه مي گويند دروغ است<. الا ن من حدود يك سال است كه اينجا كار مي كنم و تا به حال با اينكه هفته اي بيشتر از ۵۰۰ صفحه برايشان تايپ مي كنم، مي گويند بايد هفته اي ۸۰۰ صفحه تايپ كني و تا دو ماه مرتباً كار كني تا بيمه شوي. شما حساب كنيد تايپيست تيره  روز كه تمام ساعاتش را در خانه بايد جلوي مانيتور كامپيوتر بنشيند و كلي دست درد، گردن درد، چشم درد و تا حتي سردردهاي خيلي بد بگيرد چگونه مي تواند هفته اي ۸۰۰ يا ۱۰۰۰ صفحه تايپ كند تا بتواند بيمه شود؟
او در ادامه مي افزايد:> تمام اين تبليغات براي حقوق بالا  و بيمه دروغ است و كساني كه در اين كار هستند فقط و فقط از روي نياز در اين كار مانده اند و گرنه هيچ  كس فكر نكنم توانسته باشد حقوق ۲۰۰ يا حتي ۱۴۰ هزار توماني گرفته باشد<.
يكي از مديران مؤسسات تايپ و تكثير ضمن قبول اين نكته كه بسياري از مؤسسات اين چنيني بيشتر به فكر تحصيل مال از كارآموزان هستند تا به كمك آنها در يادگيري حرفه اي كه بتوانند با آن كسب درآمد كنند، مي گويد: مؤسسات زيادي هستند كه تبليغ كار در منزل و كار با حقوق بالا  دارند ولي به دليل اينكه هيچ نظارتي بر چگونگي كار اين مؤسسات و خدماتآنها به كارآموزان نمي شود، از اين فرصت به وجود آمده استفاده مي كنند و به فكر منافع خودشان هستند.
او گفت: >كساني كه جوياي كار هستند نبايد فريب اين تبليغات را بخورند و در انتخاب آموزشگاهي كه قصد دارند با آن همكاري كنند بايد نهايت دقت را به عمل آورند<. ولي همه مؤسسه ها فريبكار نيستند و بسياري از مؤسسات مي دانند بايد متناسب با ميزان كار تايپيست ها يا هنرآموزان براي آنها ارزش قائل شوند و امكاناتي از قبيل بيمه و كامپيوتر با اقساط ارائه كنند.مي دانم كه حتي بعضي از موسسات براي كساني كه از افراد فعال و پركار مؤسسه هستند، پورسانت نيز در نظر مي گيرد.وي درباره مواردي كه شركت ها اقدام به بيمه كارمندانشان مي كنند گفت: >وقتي كار به صورت حق الزحمه اي است يعني ممكن است كارمند شما بعد از يك سال كار مداوم ديگر به سركار نيايد، و چون هيچ قرارداد قابل اطميناني بين شما و كارمندتان وجود ندارد، پس بايد در انتخاب كارمندان و مقدار كاري كه به آنها مي سپارند نهايت دقت را به عمل آوريد. به همين دليل بسياري از اين آموزشگاهها، كارآموزان را بيمه نمي كنند. اما با اين حال نبايد ناديده گرفت كه بسياري از اين آموزشگاهها هم فقط به خاطر مسائل مالي كارمندانشان را بيمه نمي كنند و در اين مورد نيز بايد از طرف مسوولين اقدامي در جهت اجبار آنها به بيمه كارمندانشان صورت بگيرد<.
او در ادامه به كساني كه قصد دارند در اين گونه مؤسسات ثبت نام كنند توصيه كرد از كساني كه قبل از آنها در اين مؤسسات ثبت نام كرده و مشغول كار شدندپرس و جو كنند و ببينند اين افراد از چه مزاياي استفاده مي كنند و مطمئن باشند مؤسساتي كه به بهانه آزمون سعي در رد كردن كارآموزان دارند به هيچ وجه قابل اطمينان نيستند.
با وجود تمام اين موارد و تمام اين شكايت ها و توجيهات باز هم افرادي هستند كه تنها براي زندگي و حل مشكل بيكاري ا شان به اين مؤسسات مراجعه مي كنند اما هنوز هيچ متولي خاصي براي سامان دادن به اين مؤسسات و بررسي نحوه استخدام افراد توسط آنها وجود ندارد و با چنين شرايطي اقدام وزارت كار، اداره آموزش فني حرفه اي يا انجمن هاي صنفي مانند خانه كارگر براي نظارت بر اين مؤسسات و آموزشگاهها و بررسي نحوه استخدام افراد دراين كارها ضروري به نظر مي رسد.

براي تعطيلا ت خود چه برنامه اي داريد؟
راه و رسم مطلوب تفريح
هرچه جامعه اي صنعتي تر مي شودتعطيلا ت براي مردم مهم تر مي شود. برنامه ريزي براي گذران تعطيلا ت امروزه، در كشورهاي توسعه يافته جز لا ينفك زندگي است و همه سعي مي كنند براي لذت بردن از زندگي، رفع خستگي، كار و آموزش، از همه لحظه هاي اوقات فراغت خود استفاده كنند.
تعطيلا ت به ابزاري براي كنترل وضعيت اقتصادي كشورها و حفظ تعادل بازارها هم بدل شده و دولت ها براي افزايش و كاهش ميزان مصرف تعداد روزهاي تعطيل را تغيير مي دهند. طبيعي است هرچه ميزان تعطيلا ت بيشتر باشد ميزان مصرف افزايش يافته و از ميزان توليد كاسته مي شود. به همين دليل دولت ها مي توانند با افزايش يا كاهش روزهاي تعطيل با شرايط ركودي و تورمي مقابله كنند.
اما در ايران كه در دوران گذار براي ورود به جهان صنعتي به سر مي برد تعطيلا ت خيلي جدي گرفته نشده است آن هم در شرايطي كه تعداد روزهاي تعطيل در ايران بسيار بيشتر از ميزان متوسط جهاني و ديگر كشورها است. طي سال هاي گذشته هيچگاه روحيه برنامه ريزي براي استفاده از تعطيلا ت بين مردم رايج نبوده و اصولا ً در ذهن بسياري از مردم نگرش مثبتي در مورد فوايد بهره بردن از روزهاي تعطيل و نقش مثبت چنين موضوعي در افزايش كارايي افراد وجود ندارد.
به اعتقاد جامعه شناسان عدم بهره وري صحيح از اوقات فراغت و فراهم نبودن بستر تخليه، اضطراب ها و هيجان هاي رواني، جوامع را دچار بيماري، ركود و رواج تفريحات ناسالم نظير اعتياد مي كنند.
تئاتر، سينما، كنسرت موسيقي، بازديد از موزه ها و نمايشگاهها، سفرهاي تفريحي و زيارتي، تماشاي برنامه هاي تلويزيون، تماشاي مسابقات ورزشي و ورزش همگي راهكارهاي مفيد و تأثيرگذاري بر سلا مت رواني افراد و افزايش نشاط در جامعه است.
بديهي است در جامعه اي كه نشاط بيشتري وجود دارد توليد بيشتري صورت مي گيرد و با افزايش درآمد مردم، رفاه بيشتري نصيب همه مي شود.
اما براي برنامه ريزي براي روزهاي تعطيل مجموعه اي از مشكلا ت وجود دارد.در وهله اول تعداد مراكز تفريحي و امكانات مربوط به آن نظير امكانات حمل و نقل در كشور محدود است و به عنوان مثال در بسياري از شهرها و مناطق سينما، سالن تئاتر و ... وجود ندارد. ضمن اينكه همه مردم نمي توانند به اطلا عات كافي در مورد مراكز و برنامه هاي تفريحي و سرگرم كننده نظير محل، ساعت و قيمت آن دست پيدا كنند و پرس و جو از دوستان و آشنايان نيز اطلا عات محدودي در اختيار افراد قرار مي دهد. بنابراين دستيابي به برنامه مشخص و تخمين هزينه هاي درست استفاده كردن از روزهاي تعطيل وجود ندارد.
براي حل اين مشكل بايد سازمان ها و نهادهاي عرضه كننده خدمات تفريحي با گسترش و تقويت اطلا ع رساني خود با استفاده از ابزارهاي مختلف اطلا عات دقيق تري در اختيار مردم و رسانه ها قرار دهند و از سوي ديگر رسانه ها نيز به نياز مردم كه دستيايي به اطلا عات كمي و كيفي براي برنامه ريزي دقيق جهت گذراندن اوقات فراغت است به درستي پاسخ دهند.
صفحه بازارچه تعطيلا ت روزنامه همشهري تلا ش خواهد كرد هرگونه اطلا عاتي را كه مردم براي برنامه ريزي گذراندن روزهاي تعطيل نياز دارند، ترجيحاً همراه با قيمت آن در اختيار خوانندگان قرار دهد. يقيناً ارتباط شما با تحريريه گروه بازارچه و ارائه نظريات و پيشنهادها بر افزايش كيفيت اين بخش تأثير مثبتي خواهد گذاشت.

مشكل چاقي در قرن بيست و يكم
پرخوري تا كجا و چقدر؟
000270.jpg

با افزايش رفاه، مردم دنيا با مشكل اضافه وزن مواجه شده اند و طي دهه گذشته تعداد افراد مبتلا  به چاقي بيش از حد افزايش يافته است. حتي در نقاطي كه پيشينه تاريخي آنها باقحطي بيشتر درگير بوده نيز چاقي به صورت مشكلي بروز كرده است. در حال حاضر از مجموع شش ميليارد انسان در جهان دو ميليارد نفر، يعني بيش از يك چهارم مردم جهان با شكل چاقي مواجه هستند.
سرعت رشد چاقي 
چاقي رابطه مستقيم با ميزان درآمد سرانه كشورها نيز دارد. كشورهاي ثروتمندتر داراي تعداد بيشتري مردم چاق هستند و كشورهاي فقيرتر طبيعتاً تعداد كمتري افراد چاق را درخود جاي داده اند. حتي كشوري مانند برزيل هم سرعت افزايش افراد چاق نسبت به جمعيت به ۵/۲ برابر رسيده و در كشور انگلستان ميزان چاقي سه برابر شده. همچنين نسبت جنسيت در چاقي در هر كشوري متفاوت است در برخي كشورها در ميان زنان و در برخي كشورهاي ديگر چاق در ميان مردان بيشتر ديده مي شود آمار مربوط به كودكان نشان مي دهد. آنها ساعت ها وقت خود را پاي تلويزيون و كامپيوتر به تماشا و پيگيري بازي هاي كامپيوتري مي گذارنند. كه معمولاً  با خوردن خوراكي هاي شيرين و چرب و چاق كننده همراه است.
000275.jpg

چاقي بر حسب درآمد سرانه كشور
ميزان درصد افراد چاق دركشورها مختلف به قرار زير است:
كشورهاي كم توسعه يافته ۸/۱ درصد
اقتصادهاي در حال توسعه۸/۴ درصد
اقتصادهاي در حال ظهور۱/۱۷ درصد
كشورهاي توسعه يافته۴/۲۰ درصد
شاخص هاي چاقي
هشتاد درصد بيماري قند.
چهل درصد از سرطان هاي رحم.
ده درصد كليه سرطان هاي سينه.
بيست درصد نارسايي ها و ناراحتي هاي قلبي.
درمانهاي مقطعي
000280.jpg

معضل بالا  رفتن وزن بدن سوداگران را به بازار كشانده: فروش داروهاي شيميايي، دستگاه لا غري موضعي، مثل كمربند لا غري و چسب هاي الكتريكي، وسائل انجام حركات ورزشي و توليد غذاهايي با قند و چربي كمتر مخصوص افراد چاق از آن جمله اند. جراحي هاي پزشكي براي خارج كردن چربي ها يا كوتاه كردن طول روده براي كاهش حجم معده در اين سياه قرار مي گيرند.
مكان هاي مانند سونا امروز طرفداران فراواني دارد، طب سوزني، انواع رژيم هاي غذايي و انواع رژيم هاي ورزشي نيز از ديگر روش هاي مرسوم است. اما علم پزشكي تنها و تنها انجام ورزش و رژيم غذايي مناسب به طور همزمان را توصيه مي كند.
در برخي رستوران هاي اروپا و آمريكا غذاهاي رژيمي يكي از بخش هاي اصلي منوي رستوران شده و تركيب غذاها هر روز بيشتر به سمت حذف چربي و قند و اضافه شدن ميوه ها و سبزيجات پيش مي رود.
مشكل كجاست؟
عوامل افزايش چاقي به قرار زير هستند: 
شيوه جديد زندگي و تغذيه.
وجود فضاي كم براي تحرك در آپارتمان ها.
افزايش بي رويه و روزافزون مراكز غذاي آماده كه به دليل استفاده از مواد غذايي مخصوص و مواد نگهدارنده به ايجاد سلول هاي چاقي كمك مي كنند.
افزايش تعداد بازارهاي فروش غذاي آماده كه اثر مستقيمي در افزايش ميزان چاقي دارد.
شرايط جديد شغلي و كاري كه تحرك كمتر و يك جانشستن را اشاعه داده اند.
استفاده بي رويه از نوشابه هاي قندي و نوشيدني هاي سالم.
استفاده بي رويه از قند براي شيرين كردن آب ميوه ها براي تغيير طعم طبيعي مواد غذايي.
افزايش مشكلا ت عصبي و تنش ها و استرس ها كه باعث ايجاد اشتهاي كاذب در انسان مي شود.
افزايش بي رويه در توليد شكلا ت، شيريني ها و مواد قندي براي استفاده كودكان.
كاهش مكان هاي ورزشي و عدم دسترسي آسان مردم به امكانات ورزشي.
پيروي مردم شرق از روش تغذيه در غرب كه مغاير با ساختار جسماني، شرايط روحي و رواني و رسوم فرهنگي مشرق زمين است.

كارشناسان و بازديدكنندگان نمايشگاه بانك و بيمه:
بانك ها و بيمه ها براي آشنايي مردم با خدمات خود تلا ش نكردند
دومين نمايشگاه بين المللي فنآوري و خدمات بانك، بيمه بازار سرمايه و صادرات در حالي در دومين روز هفته جاري به كار خود پايان داد كه نتوانست به اهداف اصلي خود عمل كند.
مهم ترين موضوعي كه برگزاركننده نمايشگاه آن را هدف اصلي برگزاري نمايشگاه اعلا م كرده بود آشنايي اقشار مختلف مردم با خدمات و كار كردهاي بخش هاي حاضر در نمايشگاه بود در حالي كه اين نمايشگاه به هيچ وجه نتوانست اين هدف را عملي كند.
ضعف اطلا ع رساني، بي توجه به خواست مردم و اطلا عات مورد نياز آنها و عدم توجه به نرم افزار لا زم براي برگزاري نمايشگاه تخصصي بانك، بيمه، بازار سرمايه و صادرات سبب شد كه تعداد بسيار اندكي از مردم از دومين نمايشگاه بانكداري ديدن كنند. البته كارشناسان و بازديدكنندگان از اين نمايشگاه متعقدند اين به معني بي توجهي مردم به اين بخش ها نيست چرا كه با حضور بانك ها و بيمه هاي خصوصي و روزآمد شدن خدمات بانكداري و بيمه در كشور، مردم نشان داده اند كه اخبار و برنامه هاي اين بخش ها را دنبال مي كنند. يك كارشناسان نظام بانكي درباره دستاوردهاي دومين نمايشگاه بانكداري، بيمه و بازار سرمايه و صادرات براي مردم معتقد است: بانك ها و بيمه هاي حاضر در نمايشگاه همان كاري را در نمايشگاه ارائه كردند كه در شعب خود انجام مي دهند پس چرا بايد مردم از اين نمايشگاهها ديدن مي كردند؟
دكتر عباس سليماني مي گويد، بانك ها و بيمه  به جاي اينكه در نمايشگاه عنوان خدمات خود را تبليغ كنند بايد با برگزاري ميزگردد، كنفرانس و ارائه بروشورها و. .. زمينه آشنايي بيشتر مردم را با نحوه ارائه خدمات خود آشنا مي كردند.
وي معتقد است مردم به تغييرهاي ظاهري توجه چنداني نشان نمي دهند. تفاوت نمايشگاه دوم با نمايشگاه قبلي تنها شكل ظاهري غرفه ها بود و هيچ برنامه مشخص منسجمي براي برقراري ارتباط نزديك تر و صميمانه تر با مردم وجود نداشت. محمد تقي زاده يكي از بازديدكنندگان اين نمايشگاه به خبرنگار ما گفت: انتظار داشتم بانك ها و بيمه ها فردي را در غرفه خود بگذارند تا به طور دقيق در مورد نحوه ارائه تسهيلا ت، مزاياي انواع سپرده گذاري و نحوه فروش بيمه نامه توضيح دهد و كتابچه هايي در مورد خدمات آنها به مردم داده شود در حالي كه فقط با بازديد از نمايشگاه دريافتم هدف اصلي فقط تبليغ بوده است.
وي افزود: فقط بانك هاي خصوصي اطلا عات خوبي در مورد نحوه كار خود در اختيار مردم مي گذاشتند. به عنوان مثال متصدي غرفه يك بانك خصوصي به طور دقيق توضيح مي داد كه چگونه از طريق اينترنت مردم مي توانند با اين بانك ارتباط برقرار كنند.اين بازديدكننده ابراز اميدواري كرد، رقابت، توجه به خواست مردم را به بانك ها و بيمه ها بازگرداند.
زهرا مصيبي يك بازديدكننده از اين نمايشگاه نيز متعقد است شركت هاي حاضر در نمايشگاه با هدف برقراري ارتباط با مردم به نمايشگاه نيامده بودند.
وي گفت: معمولا ً در شعبات بانك ها نمي توان اطلاعات دقيقي در مورد نحوه سپرده گذاري ، باز كردن انواع حساب و شرايط اعطاي وام گرفت. چون هميشه سر متصديان شعب شلوغ است. در نمايشگاه فرصت چنين كاري وجود داشت كه باز هم از اين فرصت استفاده نشد.
اين بازديدكننده ادامه داد: وقتي بانك ها و بيمه ها اكثراً دولتي هستند، كارمندان فقط سعي مي كنند به نوعي رفع تكليف كند تا حقوق آخر ماه خود را بگيرند و اصلا ً به مشتري آن طور كه بايد و شايد توجه نمي كنند.
اين نمايشگاه از ۱۲ تا ۱۶ ماه جاري در محل نمايشگاههاي بين المللي برگزار شد در حالي كه بسياري از مردم نيز از برگزاري آن خبر نداشتند.

صداي مصرف كننده
۶۹۵۵۲۵۷
دستگاههاي خود پرداز بانك ها مورد اعتماد نيست 
چند روز پيش براي برداشت از حسابم در خودپرداز يكي از شعبه هاي بانك واقع در خيابان بلوار كشاورز مراجعه كردم. اما دستگاه پيغامي داد مبني بر اينكه فعلا ً نمي توان از آن استفاده كرد. نگاهي به بقيه شعب خودپرداز در تهران كردم تصميم گرفتم براي رفع نياز ضروري ام در مسير منزل به شعبه اين بانك در تهرانسر مراجعه كنم. پس از پايان يافتن كار روزانه حدود ساعت ۱۱ شب به اين خودپرداز مراجعه كردم تا حداقل بتوانم ميزان پولي برداشت كنم تا بنزين بزنم. اما دستگاه به كلي خاموش بود و مجبور شدم در ساعات پاياني شب يكي از دوستانم را از خواب بيدار كنم و از او پول قرض بگيرم! پيش از اينكه دراين بانك براي دسترسي هميشگي به پول حساب بازكنم با چنين مشكلي مواجه نمي شدم. اما اعتماد به دستگاه خودپرداز اين بلا  را سر من آورد. خواهش مي كنم اين موضوع را منعكس كنيد تا بانك ها به اعتماد مردم بيشتر توجه كنند، زيرا در غير اين صورت ديگر مردم به اين دستگاهها اعتماد نخواهند كرد.
م.م 
تقلب و بداخلا قي در نانوايي 
صبح چند روز پيش براي خريد صبحانه در خيابان وليعصر متوجه يك نانوايي شدم كه در كنار نان تافتون، بيسكويت و كيك نيز مي فروخت. خوشبختانه قيمت انواع اين خوراكي ها پشت شيشه ويترين درج شده بود و متوجه شدم قيمت ها اندكي بالا تر از حد معمول است. تصورم اين بود كه كيفيت محصولا ت بالا تر است. بنابراين تقاضاي خريد يك پاي سيب كردم. فروشنده يك پاي سيب از ويترين برداشت و روي ميز پرت كرد! در خواست كردم آن را در كيسه پلا ستيكي بگذارد. اما فروشنده با عصبانيت گفت: امكان ندارد. گفتم: پس بقيه محصولا ت را چگونه عرضه مي كند. پاسخ داد براي اين محصول كيسه پلا ستيكي نمي دهد. به اجبار آن را خريداري كردم. اما هنگام استفاده حدود يك ساعت بعد متوجه شدم كيك پاي سيب كيفيت بسيار بدي دارد و اساساً سيبي در آن به چشم نمي خورد. خواستم پيگيري كنم، ديدم ۱۰۰ تومان پول داده ام و بايد به اندازه چند صدتومان انرژي مصرف كنم تا شايد به جايي برسم يا نرسم. از خير آن گذشتم.تأسف بار است كه سازمان هاي مسئول در چند قدمي اين فروشگاهها باشند و نظارتي نكنند.
د. الف

ده پرسش روز
مرد مجرد غيرشاغل
سن:  ۲۳سال 
۱-چند سال است دنبال كار مي گرديد؟
به علت دانشجو بودن در شهرستان موقعيت شغلي ندارم.
۲-هزينه هاي پوشاك و سلماني شما در ماه چقدر است؟
۲۰۰۰ هزار تومان.
۳-آيا فكر مي كنيد شغل مورد علا قه خود را پيدا خواهيد كرد؟
خير.چون در ايران افراد متخصص بر سركارهاي مورد تخصص خود نيستند.(مديريت غيرتخصصي)
۴-فكر مي كنيد چه چيزي استعدادهاي حرفه اي اتان را بارور مي كند؟
تشويق اطرافيانم.
۵-كار كارگري با درآمد بالا  را ترجيح مي دهيد يا كاراداري با درآمد اندك؟
كارگري با درآمد بالا. 
۶-آيا روزي ميليونر خواهيد شد؟
حتماً.
۷-آيا زناني كه شاغل هستند حاضرند با شما كه غير شاغل هستيد ازدواج كنند؟
خير.
۸-اگر به شما يك ميليون تومان بدهند و بگويند بايد در عرض دو ساعت آن را خرج كنيد چه خواهيد كرد؟
براي خريد سهام يا طلا  و غيره اقدام مي كنم.
۹-اگر صاحب بيست ميليون تومان شويد چه مي كنيد؟
همان كار بالا  اگر در عرض دو ساعت باشد درغير اين صورت براي خريد يك آپارتمان اقدام خواهم كرد.
۱۰-آيا حاضريد در ازاي يك كار خوب با درآمد مكفي به يك شهرستان كوچك برويد؟
صد درصد.

طرح اصلاح ساختار آرد و نان تحت بررسي كارشناسي دولت قرار دارد
000285.jpg
معاون آرد و نان سازمان غله كشور گفت: طرح اصلاح ساختار آرد و نان از يكماه پيش به هيات دولت ارائه شده است و هم اكنون در مرحله كارشناسي است.
محمد جعفر اسديان در گفت و گو با خبرگزاري فارس اظهار داشت: اين طرح توسط وزارتخانه هاي صنايع و معادن، بازرگاني و بهداشت و همه دست اندركاراني كه به نحوي در آرد و نان كشور تاثيرگذار هستند، تهيه شد و از يكماه پيش در هيات دولت براي انجام كارشناسي به كميسيون ۶ نفره اي به رياست وزير بازرگاني تحويل داده شده است.
وي افزود: اين كميسيون سه ماه فرصت دارد تا با مطالعه همه جوانب طرح نظر نهايي را به هيات دولت اعلام نمايد.
اسديان اظهار داشت: در اين طرح از مرحله كاشت تا داشت و برداشت گندم، حمل، دپوسازي و تبديل آن به آرد و نيز نحوه تبديل آرد به نان و ميزان سبوس گيري و تهيه خمير براي هر نوع نان برنامه ريزي شده است.
وي به برخي موارد مندرج در اين طرح اشاره كرد و گفت: از آنجا كه بخش بيشتر گندم در سبوس آن است، براي پخت نان سنگگ از آرد كامل و همراه با سبوس استفاده خواهد شد و از اين طريق در سالم سازي و تامين نياز بدن مصرف كنندگان اقدام خواهد شد.
اسديان گفت: همچنين يكي از موارد اين طرح تهيه خمير به صورت انبوه در كارخانه ها و توزيع آن به صورت منجمد يا منجمد نيمه پخت به جاي توزيع آرد است.
وي از سياست دولت در حركت به سمت توليد نانهاي حجيم و انبوه خبر داد و افزود: تمام بخشهاي اين طرح مستقلا« قابل اجرا است و هدفمند شدن يارانه نان هم در صورت لزوم مي تواند مستقلا« انجام پذيرد و اين موكول به تصميم و اقدام دولت است.
اسديان بيان داشت: هم اكنون ۶ درصد نان كشور به صورت انبوه و حجيم و ۹۴ درصد آن به صورت سنتي توليد مي گردد.
معاون آرد و نان سازمان غله كشور با اشاره به بازگشت قيمت نان به نرخهاي سال گذشته گفت: با توجه به فرمايش مقام معظم رهبري و با وجود اين كه قانون افزايش ۱۰ درصدي قيمتها را تجويز كرده بود.
وزارت بازرگاني با همكاري اتحاديه نانوايان قيمتها را به نرخهاي سال ۸۱ بازگرداند و اين مسئله مشكلي براي سازمان غله كشور بوجود نياورده است.

انتقاد از نحوه فروش كالا هاي خارجي
گروه بازارچه: خريداران لوازم خانگي و لوازم صوتي و تصويري معتقدند وزارت بازرگاني عملكرد قابل قبولي در راستاي اجراي قانون و نحوه فروش محصولا ت خارجي نداشته است.
به گزارش خبرنگار ما براساس قانون بودجه سال ۸۲ درارديبهشت ماه سال جاري، وزارت بازرگاني با صدور بخشنامه اي شركت هاي خارجي را ملزم كرد براي فروش محصولا ت خود در ايران ضمن ثبت فعاليت شرايط و مدارك لا زم نظير مركز نمايندگي فروش و خدمات پس از فروش، دفترچه ضمانت نامه فارسي و دفترچه راهنماي فارسي را احراز و تهيه كنند و در غير اين صورت با كالا هاي موجود در بازار نظير كالا هاي قاچاق برخورد مي شود. خريداران لوازم خانگي معتقدند بسياري از مردم و فروشندگان هنوز از اين قانون خبر ندارند و هيچ اقدام قاطعانه اي براي اجراي اين قانون كه در راستاي حمايت از حقوق مصرف كنندگان ايراني تدوين شده است، تا به حال از سوي سازمان هاي مسئول صورت نگرفته است.
اكرم خطيبي خانم خانه داري كه براي خريد لوازم خانگي به ابتداي خيابان ري مراجعه كرده است در مورد اجراي اين قانون گفت: اكثر لوازم خانگي خارجي دفترچه راهنماي فارسي ندارند و حتي فروشندگان نيز قادر به راهنمايي خريداران براي نحوه استفاده از اين كالا ها نيستند. وي گفت: شرايط فروش اين كالا ها نسبت به قبل هيچ تفاوتي نكرده و بسياري از لوازم خانگي خارجي دفترچه راهنماي فارسي ندارند. يك فروشنده گفت: اگر مسؤولا ن به اجراي اين قانون مصر باشند، با مشاهده رعايت نشدن قانون جلوي واردات محصولا ت شركت مذكور را خواهند گرفت و ديگر نيازي به اعمال فشار بر فروشندگان نيست. يك كارمند بازنشسته نيز با انتقاد از عملكرد وزارتخانه و سازمان هاي مسئول براي حمايت از حقوق مصرف كنندگان گفت: در حالي كه هنوز دولت نتوانسته است جلوي واردات كالا هاي تقلبي را بگيرد چطور مي توان انتظار داشت دولت بتواند شركت هاي خارجي را مجبور كند به حقوق مصرف كنندگان ايراني احترام بگذارند. وي بهترين راه را براي رعايت حقوق مصرف كنندگان افزايش آگاهي مردم در مورد حقوق خود رسيدگي فوري مراجع قضايي به شكايات مردم ذكر كرد.

واكس نو اتومبيل ها
واكس جديدي روانه بازار شده كه به صورت يك لا يه مقاوم روي سطح رنگ مي نشيند. اين واكس به نام >فايراستارشاين< روي رنگ نشسته و گرماي آفتاب سبب چسبندگي بيشتر آن به رنگ اتومبيل مي شود. مقاوت اين واكس برابر عوامل طبيعي بسيار است و تا سال ها باقي مي ماند. اين ماده تا چند سال خاصيت خود را حفظ مي كند و موجب ثبات رنگ و براق بودن آن شده و همچنين باعث صرفه جويي در وقت جهت واكس زدن هاي مجدد مي شود. مشكلي كه در مورد واكس هاي معمولي، يعني شسته شدن در اثر تماس با مواد شوينده و ذوب شدن در زير گرماي نور خورشيد و جذب گرد و غبار معلق در هوا در اين واكس وجود ندارد. واكس هاي معمولي اتومبيل پس از مدت كوتاهي قابليت خود را كه محافظت از رنگ اتومبيل در مقابل تابش خورشيد، باران و شستشويي مكرر از دست مي دهد. ماده اصلي به كار رفته در اين واكس جديد مشابه ماده اي در ظروف نچسب است. يعني ذرات معلق در هوا را به خود جذب نمي كند، اتومبيل تميزتر باقي مي ماند، براي شستن اتومبيل نيازي به مواد شوينده نيست و استفاده از آب كافي است.

گوناگون
بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو
بازارچه آخر هفته
|  بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو  |  بازارچه آخر هفته  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |