پنج شنبه۲۰ شهريور ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۱۵۷ - Sep.11, 2003
رهبران اتحاديه هاي كارگري انگليس خواستار استعفاي بلر شدند
لندن - خبرگزاري جمهوري اسلامي: رهبران  اصلي  اتحاديه هاي  كارگري  انگليس  روز چهارشنبه  خواستار استعفاي توني  بلر نخست  وزير اين  كشور به  خاطر جنگ  عراق  شدند.
اين  رهبران  در جريان  كنفرانس  سالانه  خود كه  در شهر برايتون  در جريان است ، از جنگ  عراق  به  عنوان  يك  اقدام  غيرقانوني  ياد و بلر را به  دروغگويي براي  كشاندن  انگليس  به  جنگ  با عراق  متهم  كرده اند.
دبيركل  جديد اتحاديه  حمل  و نقل  وكارگران  عمومي  انگليس  در اين  نشست ، از بلر خواست  تا با در نظر گرفتن  نقشش در جنگ  عراق  نسبت  به  موقعيت  خود به  عنوان  نخست  وزير تجديد نظر كند.
توني  وودلي  گفت : جنگ  عراق ، جنگي  مبتني  برارائه  اطلاعات  دستكاري  شده  درباره  توان  تسليحاتي  صدام  بوده  است .
وي  گفت : ما نمي خواهيم  ديگر ببينيم  كه  سربازان  بريتانيايي  به  عنوان پياده  نظامهاي  دستگاه  حاكمه  آمريكا در جنگي  شركت  مي كنند كه  به  راه انداختن  آن هيچ  ضرورتي  ندارد.
باب  كرو دبيركل  اتحاديه  حمل  و نقل  ريلي  انگليس  نيز در اين  كنفرانس توني  بلر را به  دروغگويي  درباره  توان  تسليحات  كشتار جمعي  عراق  متهم  كرد.
وي  گفت : بلر به  جاي  اين كه ميلياردها پوند پول  اين  كشور را صرف  ارائه خدمات  عمومي  به  مردم  كند در راه  جنگ  با عراق  هزينه  كرده  است .
كرو تأكيد كرد: با دوز و كلك  و دستكاري  در اطلاعات  مربوط به  توان تسليحاتي  عراق ، بلر ما را به  جنگ  براي  نفت  برد.
كنفرانس  سالانه  رهبران  اتحاديه هاي  كارگري  انگليس  از دو روز پيش  در شهربراتيون  گشايش  يافته  و عمده  مباحث  آن تاكنون  انتقاد از سياستهاي  داخلي  وخارجي  دولت  كارگري  بوده  است .
قرار است  ۸۰ شركت كننده  در اين  كنفرانس  با امضاي  طوماري  دولت  كارگري انگليس  را به  خاطر شركت  در جنگ  عراق  محكوم  كرده  و خواستار بازگرداندن نظاميان  اين  كشور از عراق  شوند.

نشست وزيران كشورهاي عضو سازمان جهاني تجارت در مكزيك آغاز شد
013970.jpg
در اين نشست كه پنج روز ادامه دارد وزيران ۱۴۶ كشور حضور دارند
پنجمين نشست كنفرانس وزيران سازمان جهاني تجارت صبح روز چهارشنبه به وقت محلي و با سخنراني وينست فوكس رئيس جمهور مكزيك، دكتر سوياچاي مديركل سازمان جهاني تجارت، و قرائت پيام كوفي عنان دبيركل سازمان ملل متحد، تحت تدابير شديد امنيتي در شهر كانكون مكزيك آغاز شد.
در اين نشست پنج روزه حدود ۱۰ هزار نفر شامل وزيران و اعضاي هيات هاي ۱۴۶ كشور عضو رسمي و ۳۰ كشور عضو ناظر سازمان جهاني تجارت،  نمايندگان و هيات هاي سازمان هاي بين المللي ناظر در اين نشست، حدود ۲ هزار خبرنگار و نماينده رسانه هاي گروهي از كشورهاي جهان و تعداد زيادي از نمايندگان سازمان هاي غيردولتي و تظاهركنندگان ضدجهاني شدن حضور دارند.
پنجمين نشست كنفرانس وزيران سازمان جهاني تجارت با هدف ارزيابي ميان مدت دور جديد مذاكرات آزادسازي تجارت جهاني كه از نشست قبلي آنها در آبان ماه سال ۱۳۸۰ در شهر دوحه قطر آغاز شده و قرار است يكسال و نيم ديگر به پايان برسد و كمك به پيشبرد آن، برگزار شده است.
وزيران سازمان جهاني تجارت در حالي در كانكون گردهم جمع شده اند كه اختلاف نظر بين كشورهاي عضو اين سازمان بر سر موضوعات دستور كار دور جديد مذاكرات به شدت بالا گرفته است. اين
اختلاف نظرهاي گسترده كه طي يكسال و نيم سپري شده از دور جديد مذاكرات تجاري جهان موسوم به دور دوحه بين كشورهاي عضو بر سر موضوعات مختلف بروز كرده نيز پايان يافتن بسياري از ضرب الاجل هاي تعيين شده در بيانيه نشست كنفرانس وزيران دوحه در دو سال قبل، آن هم بدون آن كه نتيجه مشخص حاصل شود چشم انداز چندان روشني فراروي نشست كانكون قرار نداده است.
در صدر اختلافات موجود، بين كشورهاي عضو سازمان جهاني تجارت اكنون مسئله آزادسازي تجارت محصولات كشاورزي قرار دارد كه كشورهاي در حال توسعه با حمايت استراليا و آمريكا خواستار حذف يارانه هاي اعطايي از سوي كشورهاي توسعه يافته به كشاورزان آن كشورها هستند. اين درخواست با مخالفت شديد اتحاديه اروپا و ژاپن روبرو شده است.
همچنين كشورهاي حاضر در نشست كانكون بر سر موضوعات ديگري از قبيل كاهش تعرفه كالاهاي صنعتي براي دسترسي كشورهاي در حال توسعه به بازارهاي كشورهاي توسعه يافته، مسائل و موضوعات مرتبط با اجراي موافقتنامه هاي موجود سازمان جهاني تجارت و موضوعات جديد همچون سرمايه گذاري و تجارت، سياست رقابتي و تجارت، شفافيت در خريدهاي دولتي و تسهيل تجاري كه بايد مذاكرات مربوط به آنها در دور جديد از كانكون آغاز شود نيز اختلاف نظر دارند همچنين پيش نويس بيانيه نهايي كنفرانس وزيران سازمان جهاني تجارت كه روز۳۱اوت ۲۰۰۳ (۹شهريور) به طور مشترك از سوي مديركل و رئيس شوراي عمومي سازمان جهاني تجارت براي تصويب در نشست كانكون ارائه شده بود با مخالفت اعضا روبرو شده است.
از سوي ديگر گروه زيادي از اعضاي سازمان هاي غيردولتي از كشورهاي مختلف جهان كه براي بيان مخالفت خود با روند جهاني شدن به كانكون رفته اند نيز به شيوه هاي مختلف به بيان اعتراضات خود پرداخته اند. در بين اين گروه ها عده   زيادي طرفدار كشورهاي فقير هستند و خواستار آن مي باشند تا تصميمات سازمان جهاني تجارت به نفع كشورهاي فقير اتخاذ شود.
البته در بين اين گروه نمايندگان لابي هاي كشاورزان كشورهاي پيشرفته و نمايندگان كارگران صنايع آمريكا و اروپا خواستار حفظ منافع خود هر چند با قرباني شدن منافع كارگران و كشاورزان جهان سوم هستند. پس از پايان مراسم افتتاحيه رسمي پنجمين نشست كنفرانس وزيران سازمان جهاني تجارت، كشورهاي عضو اين سازمان در چهار روزه آينده در نشست هاي عمومي، دوجانبه و چندجانبه با انجام مذاكرات گسترده و شديد و با مصالحه هاي گوناگون سعي در پيشبرد منافع خود در چارچوب نظام تجاري چندجانبه جهان خواهند داشت.

گذار از رنج ها ...
دو سال است همه جهان از يازده سپتامبر مي گويد.
مي گويند اين تاريخ، مبدأ تحولات بزرگي است كه سالها ادامه خواهد يافت و سيماي جهان را متحول خواهد كرد...
013965.jpg

اما براي مردم نگون بخت شيلي و به ويژه خانواده هاي مبارزان سياسي، يازده سپتامبر ۳۰ سال است يادآور كابوس وحشتناكي است كه اين ملت از آن گريزي ندارد، كابوسي كه نه تنها همه آمريكاي لاتين را تحت تأثير قرار داد بلكه سالها به عنوان نماد سيطره طلبي بزرگترين قدرت سياسي، نظامي و اقتصادي جهان از آن ياد شد، رويدادي كه قلب روشنفكران را در سراسر جهان شكست، همدردي آزاديخواهان جهان را با قربانيان آن برانگيخت و هنرمندان متعهد را در گوشه و كنار جهان به خلق آثار غم انگيز اما به يادماندني واداشت...
تاريخي كه دو سال است همه دنيا درباره آن صحبت مي كنند، سالهاست در شيلي معني ديگري دارد.
۱۱ سپتامبر سال ۱۹۷۳ روزي بود كه سالوادور آلنده رئيس جمهور شيلي در يك كودتاي خونين از قدرت بركنار شد. كاخ رياست جمهوري هدف بمباران قرار گرفت و او كشته شد.
آلنده در سال ۱۹۷۰با آراء اكثريت قاطع مردم شيلي به رياست جمهوري اين كشور انتخاب شد.او درباره برابري اجتماعي و اقتصادي موعظه مي كرد؛ اما «ملي شدن» مصيبتي اقتصادي براي اين كشور به همراه آورد و تورم شدت گرفت. فضاي جنگ سرد هم در آن دوران عليه او بود. اگرچه او براي بسياري در شيلي نجات بخش به حساب مي آمد، اما آمريكا نمي توانست وجود يك ماركسيست را در قدرت در نيم كره خود تحمل كند. مقامات آمريكايي كودتا را به راه انداختند و در پيروزي آن پايكوبي كردند.
ژنرال اگوستو پينوشه بعد از بركناري آلنده به قدرت رسيد و عليرغم مخالفتهاي مردمي سالها در قدرت ماند. ديكتاتوري او با اصلاحات بازار آزاد همراه بود كه به رشد سريع اقتصاد شيلي در دهه ۱۹۹۰ منجر شد اما اين ديكتاتوري خشونت هم داشت.
نزديك به سه هزار نفر كشته شدند و بسياري ديگر كه گفته مي شود تعدادشان به صدها هزار نفر مي رسد شكنجه شدند تا ژنرال در قدرت باقي بماند.
اكنون ۱۳ سال است كه دولتي منتخب در شيلي روي كار است و سه دولت آخر را رئيس جمهوري سوسياليست رهبري مي كرد. نيمي از مردم شيلي در سالي كه كودتا به وقوع پيوست اصلا به دنيا نيامده بودند. اما اختلافاتي كه آن واقعه با خود به همراه داشت هنوز از ميان نرفته است.
014010.jpg

با فرا رسيدن سالگرد كودتا اين موضوع بيش از هميشه مشخص مي شود طرحهايي براي مرهم گذاشتن بر آن زخم ها همچون برگزاري يادبود ملي با هدف گرد هم آوردن نيروهاي مسلح و گروههاي حقوق بشر هيچ نتيجه اي نداشت. حتي ائتلاف چپ ميانه هم نتوانسته در درون خود به توافق برسد، رهبران دمكرات مسيحي ميانه رو مي خواهند در اداي احترام به آلنده هيچ نقشي نداشته باشند.
ريكاردو لاگوس رئيس جمهور شيلي از اين موضوع شگفت زده نشده است. او مي داند كه ۳۰ سال براي بهبود زخم هاي آن دوران زمان كوتاهي است. او با نگاهي به گذشته از ديد سوسياليستي خود، كودتا را بهاي سنگين و سختي مي داند كه آلنده و حاميانش براي اينكه جرأت اين كار را به خود دادند بايد مي پرداختند.
حقايق درباره موارد متعدد نقض حقوق بشر توسط پينوشه طي ۱۳ سال گذشته رفته رفته فاش شده است. كميته ملي حقيقت و آشتي در اوائل دهه ۱۹۹۰ گزارش داد كه اجساد بسياري از آنهايي كه در دوران ديكتاتوري پينوشه ناپديد شده بودند در اواخر دهه ۱۹۷۰ درون دريا يافت شده است. مردم شيلي به تازگي از اين گزارش مطلع شده اند.
نزديك به ۱۲۰۰ نفر ناپديد شده اند اما اجساد كمتر از ۲۰۰ نفر كشف شده است. دولت مي گويد، شانس يافتن اجساد ديگر بسيار اندك است اما ابراز اميدواري نموده كه طرح جديد حقوق بشر كه در ماه اوت شروع شد، حقايق بيشتري را روشن كند. اين طرح در تلاش براي شكستن مهر سكوت ميان قاتلان و مأموران مطيع آنها، پيشنهاد كاهش مجازات ها يا حتي عفو در مقابل دريافت اطلاعات را مطرح مي كند.
لاگوس مي گويد كه شيلي در محاكمه قاتلان پيشرفت زيادي كرده است.
او مي گويد: اغلب گفته مي شود كه شيلي به اندازه كافي براي مجازات ناقضان حقوق بشر در دوران ديكتاتوري پينوشه تلاش نكرده است اما واقعيت چيز ديگري است. اكنون پرونده بيش از سيصد مورد ناپديد شده در دادگاه در دست بررسي است و نيروهاي مسلح حداقل ضرورت تسليم شدن در برابر قضات را پذيرفته اند. اما تا به حال تنها عده اي از افسران سابق محكوم شده اند و اين عده هم يا در زندان راحت و مخصوص كه تحت اداره ارتش است يا در پادگان هاي نظامي مجازات خود را مي گذرانند.
به گفته «ورونيكا رنيا» از وكلاي حامي قربانيان مي گويد، اين عفو نسبي ناشي از قانون عفوي است كه از دوران ديكتاتوري به جا مانده است. برخي قضات دادگاههاي رده پايين از انجام اين محاكمات سرباز زده اند و مي گويند اين ناپديدشدن ها در حقيقت همان جرم آدم ربايي است. خانواده هاي قربانيان خواستار لغو قانون عفو هستند.
از سال ۱۹۹۸ كه ژنرال پينوشه از فرماندهي ارتش بازنشسته شد روابط ميان نيروهاي مسلح و دولت مانند رابطه ميان نيروهاي مسلح با مردم بهبود يافته است.
اما برخي تحليلگران مي گويند نيروهاي مسلح كاري نكرده اند كه شايسته اين تغيير وضعيت باشد اگر آنها واقعا متأسف باشند بايد از اصلاحاتي كه قدرت شان را محدود مي كند حمايت كنند؛ اصلاحاتي چون احياء حق رئيس جمهور براي بركناري فرماندهان نظامي.
014015.jpg

گذار شيلي به سوي دمكراسي تا وقتي اصلاحات در قانون اساسي صورت نگيرد عملي نخواهد شد. لاگوس قبول دارد كه ممكن است اين آزمون دمكراسي به رستگاري نينجامد. در چارچوب اصلاحات در قانون چهار نفر از ۹ سناتور غيرمنتخبي كه در كنار ۳۸ عضو منتخب سنا مي نشينند همچنان از فرماندهان نظامي هستند.
اصلاح قانون اساسي دشوار است. هر تغييري بايد به تأييد اكثريت دوسوم مجلس برسد. آنها در بسياري از موارد با اين تغييرات موافق نيستند.
تقريبا همه مي گويند كه نمايندگان غيرانتخابي سنا بايد بروند اما درباره اينكه كرسي هاي آن ها به چه كسي سپرده شود اختلاف وجود دارد.
شيلي نمي تواند مشروعيت دادگاه بين المللي جنايات جنگي را بدون تغيير در قانون اساسي اش به رسميت بشناسد.
اشتباه سياسي اصلي آلنده اين بود كه قصد داشت تغييرات را بسيار زودتر از آنكه بسياري از شيليايي ها بتوانند هضم كنند اعمال كند.
اما شيلي اكنون از سوي ديگر دچار افراط شده است؛ ۳۰ سال بعد از كودتا، هنوز بسيار آرام و با احتياط پيش مي رود.
اكونوميست
مترجم: نيلوفر قديري

حمله هوايي اسرائيل به غزه
هواپيماهاي اسرائيلي ديروز در پاسخ به حملات روز سه شنبه حماس به اهداف اسرائيلي، خانه محمود الزهار، از رهبران بلندپايه اين جنبش را مورد حمله قرار دادند.
014025.jpg

به گزارش خبرگزاري ها در اين حمله شديد كه به ويراني خانه الزهار انجاميد، فرزند و يكي از محافظان او به شهادت رسيدند و محمود الزهار به همراه هفده تن ديگر از جمله همسرش زخمي شدند.
حكومت خودگردان فلسطين فورا اين حمله را محكوم كرد. نبيل ابوردينه، مشاور ياسر عرفات گفت: اين اقدام محكوم و مردود است و تنها به بحراني تر شدن صحنه فلسطين منجر مي شود.
وي افزود: ما اسرائيل را مسئول اين افزايش تنش خطرناك و تجاوزات مداوم عليه ملت فلسطين مي دانيم.
ابوردينه گفت : متأسفانه اگر نگوييم حمايت روشني از سوي آمريكا از سياست اسرائيل وجود دارد مِي توان سكوت اين كشور را شاهد بود.
از سوي ديگر «صائب عريقات» عالي ترين مقام گفتگو كننده حكومت خودگردان نيز در اين زمينه به خبرگزاري فرانسه در غزه گفت: ما اين جنايت جديد اسرائيل را كه باعث شعله ورشدن بحران مي شود به شدت محكوم مي كنيم.
وي افزود كه حمله هوايي به مناطقي با تراكم جمعيتي زياد در غزه، جنايت است و ما آن را به شدت محكوم مي كنيم.
عريقات در ادامه خواستار دخالت فوري جامعه بين المللي و كميته چهارجانبه خاورميانه براي استقرار ناظران بين المللي جهت آغاز اجراي طرح «نقشه راه» شد.
اما اسرائيل تهديد كرده است به حملات خود عليه فلسطيني ها در غزه ادامه خواهد داد.
به گزارش شبكه تلويزيوني «الجزيره» نيروهاي اسرائيلي به دنبال حمله موشكي امروز به منازل مسكوني در غزه همچنين اين منطقه را به محاصره خود درآوردند.
نظاميان اسرائيلي با حمله به روستاي «رنتيس» در كرانه باختري رود اردن به خانه دو عامل حملات روز سه شنبه در اسرائيل يورش بردند و بيش از ۴۰ نفر، از جمله اعضاي خانواده آن دو را بازداشت كردند.
اين دو جوان فلسطيني «لهاب عبدالقدير ابومسلم» و «راخر سامي ابوسليم» نام داشتند و از ساكنان روستاي رنتيس بودند.
انفجارهاي انتحاري روز سه شنبه كه در دو نقطه مختلف اسرائيل رخ داد ۱۵ كشته و ۷۰ زخمي به جاي گذاشت. آريل شارون، نخست وزير اسرائيل پس از اين حملات، سفر رسمي خود به هند را نيمه تمام گذاشت و به اسرائيل بازگشت.
اين دو عمليات سه روز پس از حمله تروريستي عليه شيخ «احمد ياسين» رهبر جنبش مقاومت اسلامي فلسطين «حماس» و در حالي روي داد كه نيروهاي امنيتي و نظامي اسرائيل در حال آماده باش بوده و تدابير شديد و گسترده اي را در تمام مناطق فلسطين اشغالي به اجرا گذاشته بودند.
گردان هاي عزالدين قسام شاخه نظامي حماس اجراي اين دو عمليات را بيانگر توانايي مبارزان فلسطيني براي هدف قراردادن اهداف اسرائيلي دانسته و تأكيد كردند كه تمام تدابير امنيتي و نظامي اين رژيم در برابر عزم و اراده شهادت طلبان ناكام خواهد ماند.
014030.jpg

شيخ «احمد ياسين» رهبرحماس هم اين دو عمليات را اقدامي دفاعي از سوي فلسطينيان در برابر جنايت هاي رژيم صهيونيستي دانست.
با وقوع اين دو عمليات، گروه زيادي از ساكنان شهر غزه در منطقه شيخ رضوان به خيابانها ريخته و فرياد الله اكبر سردادند.
احمد قريع
نخست وزير فلسطين شد
«احمد قريع» رئيس مجلس قانونگذاري حكومت خودگردان فلسطين ديروز در رام الله اعلام كرد كه پست  نخست وزيري حكومت خودگردان را مي پذيرد و «دولت بحران» تشكيل خواهد داد. به گزارش خبرگزاري فرانسه از رام الله، قريع اين موضوع را پس از ديدارش با ياسر عرفات رئيس حكومت خودگردان فلسطين و به هنگام خروج از مقر عرفات، به خبرنگاران اعلام كرد.
وي همچنين گفت: اگر اسرائيل خواستار پايان دادن به خشونت و درگيري در خاورميانه است، بايد گفتگو با فلسطيني ها را از سر بگيرد.
قريع افزود: كشتار فلسطيني ها و تشديد خشونت، اسرائيل را در دستيابي به امنيت كمك نخواهد كرد. لازم است كه اسرائيلي  ها با احترام با فلسطيني ها رفتار كنند و براي يافتن راه حل با آنها به گفتگو بنشينند.
ابراز آمادگي مبارك
«حسني  مبارك » رئيس  جمهوري  مصر نيز براي  سفر به  اسرائيل  به منظور كمك  به  برقراري  صلح  بين  اعراب  و اسرائيل  ابراز تمايل  كرد.
خبرگزاري  رويترز از قاهره  گزارش  داد: مبارك  در پاسخ  به  سوال  خبرنگارروزنامه  «كوريره  دلا سرا» كه  نظر وي  را در زمينه  انجام  يك  سفر رسمي به اسرائيل  جويا شد، گفت : اگر در حال  حاضر اقدام  به  يك  سفر رسمي به  اسرائيل كنم ، چه  جوابي  بايد به  مردم  خود بدهم  ؟ من  نمي توانم  خلاف  خواسته ها وتمايلات  مردم  مصر كه  مرا انتخاب  كردند، رفتار كنم .
رئيس  جمهوري  مصر افزود: اما اگر حضور من  در اسرائيل  براي  دست  يابي  به صلح  مفيد باشد، براي  جلب  موافقت  مردم  خود براي  سفر به  اسرائيل  اقدام خواهم  كرد.
مبارك  خاطر نشان  ساخت  كه  شارون  هيچ  كاري  براي  ترويج  و برقراري  صلح انجام  نداده  است .

وزير امور خارجه سوئد مجروح شد
ايرنا: آنا ليند، وزير امور خارجه  سوئد، روز چهارشنبه  در مركز استكهلم مورد حمله  قرار گرفت  و با ضربات  كارد مجروح  شد.
به  گزارش  خبرگزاري  فرانسه  از استكهلم ، منابع  وزارت  امور خارجه  و پليس سوئد اعلام  كردند كه  ليند از ناحيه  بازو و شكم  زخمي شده  و بيدرنگ  مورد عمل جراحي  قرار گرفته  است .
سخنگوي  وزارت  امور خارجه  سوئد گفت:  ليند هنگام  خريد در يك  فروشگاه بزرگ  مورد حمله  قرار گرفته  است .
منابع  يادشده  افزودند كه  حال  وزير امور خارجه  سوئد وخيم  نيست .
پليس  سوئد تا كنون  كسي  را در رابطه  با اين  ماجرا دستگير نكرده  است .

بلر براي بركناري وزير دفاع خود تحت فشار قرار گرفت
ايرنا: توني  بلر نخست  وزير انگليس  روز چهارشنبه  در اولين  نشست  پرسش  و پاسخ  هفتگي  خود در مجلس  عوام  اين  كشور پس  از پايان  تعطيلات  تابستاني ، بشدت  ازسوي  نمايندگان  اين  مجلس  براي  بركنار كردن  وزير دفاع  خود تحت  فشار قرارگرفت .
بلر در اظهارات  روز چهارشنبه  خود در مجلس  عوام  نتوانست  بخوبي  از «جف هون» وزير دفاع  اين  كشور دفاع  نمايد و در حالي  كه  موفقيتهاي  وي  در جريان جنگ  با عراق  را مورد تقدير قرار داد ولي  مشخص  نساخت  بالاخره  هون  را در پست خود ابقا خواهد كرد يا نه . وي  در اظهارات  روز چهارشنبه اش  كه  در پاسخ  به  انتقادهاي  تند نمايندگان مخالف  صورت  گرفت  گفت : به  جاي  آن كه  درباره  گزارشهاي   مبتني  بر اطلاعات  درزيافته  از گزارش  كميسيون  اطلاعات  و امنيت  مجلس  عوام  صحبت  كنيد صبر كنيد و ببينيد كه  محتواي  اصلي  اين  گزارش  كه  فردا منتشر مي شود چيست .
«ايان  دانكن  اسميت» رهبر حزب  مخالف  محافظه كار در جريان  نشست  روزچهارشنبه  به  توني  بلر گفت : آيا شما بعد از آن كه  گزارش  كميته  اطلاعات  وامنيت  مجلس  عوام  به  صورت  علني  منتشر گردد جف  هون  را بركنار خواهيد ساخت ؟اسميت  اين  اظهارات  خود را با اتكا بر گزارش  يك  روزنامه  ويژه  عصر چاپ لندن  عنوان  ساخته  است .
روزنامه  «ايوينينگ  استاندارد» روز چهارشنبه  نوشت  كه  به  گزارش  منتشرنشده  «كميته  اطلاعات  وامنيت  مجلس  عوام  انگليس » كه  روز سه شنبه  در اختيارتوني  بلر قرار گرفته  دست  يافته  و در آن درج  شده  وزير دفاع  انگليس نمايندگان  را نسبت  به  تواناييهاي  نظامي عراق  قبل  از جنگ  گمراه  ساخته  است .
گزارش  كميته  اطلاعات  و امنيت  مجلس  عوام  انگليس  بناست  امروز پنجشنبه  دراختيار عموم  گذاشته  شود.
با توجه  به  اين  كه  ديروز چهارشنبه  شايع  شد عناصري  از دفتر نخست  وزيري عمدا گزارش  كميته  مزبور را در اختيار برخي  رسانه ها قرار داده اند تا به اين  ترتيب  صرفا وزير دفاع  انگليس  به  عنوان  مقصر در دستكاري  در گزارشهاي  مربوط به  عراق   قلمداد گردد، توني  بلر در بخشي  از اظهارات  امروزش  چنين  موضوعي  را فاقد صحت  اعلام  كرد.وي  خطاب  به  نمايندگان  گفت  كه  شايعات  موجود درباره  در دسترس  قرارگرفتن  اين  گزارش  از سوي  دفتر نخست  وزيري  كاملا نادرست  مي باشد.
بلر اضافه  كرد: اگر دانكن  اسميت  شواهدي  در دست  دارد كه  كسي  از كاركنان  دفتر نخست  وزيري  اين  گزارش  را در اختيار روزنامه ها قرار داده  است  بهتراست  همين  الان  مدارك  خود را برملا نمايد و مطمئن  هستم  كه  چنين  موضوعي  كاملافاقد صحت  مي باشد.
اسميت  در پاسخ  تأكيد كرد: همين  گزارش  درز پيدا كرده  در نشريات  نشانه ديگري  از ناخن  كشيده  شدن  بر تابوت  دولت  كارگري  انگليس  مي باشد.

بمب گذاري در اربيل، حمله در بغداد
014020.jpg
ارتش  آمريكا ديروز تاييد كرد انفجار يك  اتومبيل  حاوي  بمب در شهر اربيل  در شمال  عراق  يك  كشته  و دهها زخمي برجاي  گذاشته  كه  شماري از مجروحان  آمريكايي  بودند.
به  گزارش  خبرگزاري  رويترز از بغداد، اين  انفجار سه  شنبه  شب  در اين شهر كردنشين  عراق  رخ  داد كه  از زمان  سرنگوني  صدام  توسط نيروهاي  تحت رهبري  آمريكا، آرامتر از ديگر شهرهاي  عراق  بود.
«شين  اسلوتر» يك  گروهبان  ستاد ارتش  آمريكا در تماس  تلفني  از بغداد در ۳۵۰ كيلومتري  جنوب  اربيل  به  رويترز گفت : «ما مي توانيم  كشته  شدن  يك عراقي  و زخمي شدن 
۴۱عراقي  ديگر را تاييد كنيم . چندين  تن  از پرسنل  وزارت دفاع  آمريكا نيز زخمي شده اند.»
از سوي ديگر يك افسر امنيتي كرد اعلام كرد كه اين انفجار يك حمله انتحاري بود كه در نتيجه آن فقط فرد حامل بمب كشته شد.
اين افسر كرد كه نيم ساعت پس از انفجار در صحنه حضور يافت، در گفت و گو با خبرگزاري فرانسه در اربيل گفت: با توجه به آنچه ديدم، ۱۰۰ درصد اطمينان دارم كه اين انفجار يك حمله انتحاري بود.
وي افزود: تنها راننده خودروي بمب گذاري شده و حامل بمب در اين حادثه كشته شد.
فرماندهي  مركزي  آمريكا نيز ديروز از كشته  شدن  يك  سرباز آمريكايي در حمله  افراد ناشناس  به  نيروهاي  اين  كشور در عراق  خبر داد.
گزارش  خبرگزاري  رويترز از بغداد به  نقل  از بيانيه  مركز فرماندهي  حاكي است مهاجمان  ناشناس  روز سه شنبه با استفاده  از يك  بمب  دست ساز به  خودروهاي  حامل  سربازان  آمريكايي  در مسير شمال  شرقي  بغداد حمله  كردند.
اين  بيانيه  افزود: در نتيجه  اين  حمله  يكي  از سربازان  واحد سوم  پشتيباني كشته  و يك  تن  نيز مجروح  شد.
با كشته  شدن  اين  سرباز، شمار سربازان  آمريكايي  كه  تا كنون  بر اثر حملات افراد ناشناس  در عراق  كشته  شده اند به  ۶۸ نفر رسيد.
مقامات  آمريكايي ، وفاداران  به  صدام  را مسئول  اين  حملات  معرفي  مي كنند.

حمله به نيروهاي آمريكايي در افغانستان
مقر نيروهاي  آمريكايي  در ولايت  ارزگان  واقع  در مركــز افغانستان  مورد حمله  موشكي  قرار گرفت .
سروان  گري  تولي  يك  سخنگوي  نيروهاي  آمريكايي  در كابل  ديروز   با بيان  اين  خبر گفت : يك  موشك  و چند گلوله  انفجاري  شب  گذشته  به  ســوي  مقـر نيروهاي  آمريكايي  در ارزگان  شليك  شد. وي  گفت : اين  حملات  كه  در منطقه  دهرارود ولايت  ارزگان  اتفاق  افتاد، تلفات جاني  وخسارت  مالي  به  نيروهاي  ائتلاف  بين المللي  به  رهبري  آمريكا وارد نكرد.
پايگاه هاي  آمريكا در ولايات  خوست  و پكتيكا در جنـوب  شرقي  افغانستان  نيز دوشنبه  گذشته  هدف  اصابت  چندين  موشك  قرار گرفت . ايــن  گلوله باري  تلفاتي  دربرنداشت ، اما خسارتي  را موجب  شد.
از سوي ديگر چهار كارمند يك  مؤسسه  امدادي  دانماركي  در ولايت  غـزني  افغانستان  توسط افراد مسلح  ناشناس  كشته  و يك  نفر ديگر از آنان  مجروح  شد.
اسدالله  خالد والــي  غـزني  بعدازظهر ديروز با تأييد اين  خبر گفت : جنگجويان  مظنون  به  عضويت  در گروه  طالبان  بــا اجـراي  يك  كمين  به  گروهي  از افراد مؤسسه  دانماركي  حمله  كردند و اين  حادثه  را آفريدند.
وي  افزود: اين  حادثه  دو روز قبل  در شهرستان  مغـور ولايت  غزني  به وقوع  پيوسته  است ، اما به  دلايل  نامعلومي  تاكنون  خبر آن منتشر نشده  بود.
والي  غزني  اظهار داشت : نفر پنجم  كه  مجروح  شده  بود، موفق  به  فرار از اين  كمين  شده  و خود را به  يك  قرارگاه  امنيتي  منطقه  رسانده  است .
مسئولان  اين  مؤسسه  دانماركي ، اين  خبر را تأييد، اما در مورد هويت  مهاجمان  و اين كه آنان  از افراد طالبان  بوده اند، ابراز ترديد كرده اند.
مؤسسه  دانماركي  در زمينه  طرح آبرساني  در برخي  از ولايات  افغانستان  فعال  است .
در مرداد ماه  گذشته  دست  كم  در شش  نوبت  به  خودروها و تاسيسات  سازمان هاي بين المللي  فعال  در افغانستان  حمله  شد.
به  دنبال  اين  حملات ، موسسات  خارجي  فعال  در نيمه  جنوبي  افغانستـان  از ۱۹مرداد ماه  گذشته  تا۶  شهريور ماه  جاري  فعاليت هاي  خـود را در بخش هايي  ازنيمه  جنوبي  افغانستان  متوقف  كردند.
همچنين دكتر رئوف ، فرمـانده  وابسته  بــه  حزب  جمعيت  اسلامي  افغانستان  در منطقه  شولگره  و يك  نظامي  ديگر ايــن  حزب  در يـك  كميـن  مخالفان  مورد حمله  قرارگرفت  و هر دو آنان  به  شدت  مجروح  شدند.
منابع  حزب  جمعيت  اسلامي ، افراد وابسته  به  جنبش  ملي  - اسلامي  را عامل  اين  حادثه  معرفي  كرده  و افزودند: دكتر رئوف  شب  گذشته  از مزارشريف  عازم  شولگره  بود كه  در منطقه  قولند شولگره  مورد حمله  مخالفان  قرار گرفت .
منابع  حزب  ياد شده ، حال  دكتر رئوف  را كه  مورد اصابت  هفت  گلوله  از جمله  دو گلوله  در ناحيه  سر قرار گرفته  است ، رو به  بهبود اعلام  كردند و افزودند: وي  در بيمارستان  ۲۰۰ تختخوابي  مزارشريف  بستري  است .
اين در حالي است كه منطقه  شولگره  در جنوب  غربي  مزارشريف  دو هفته  پيش  با نظارت  سازمان  ملل  خلع سلاح  شد.
مجيد روزي  معاون  جنبش  ملي  - اسلامي  افغانستان  اتهام  مشاركت  اين  جنبش  در اين  حادثه  را تكذيب  كرد.
كميسارياي  عالي  امور پناهندگان  سازمان  ملل  نيز اعلام  كرد كــه  بـراساس  توافق  انجام  شده ، پس  از خلع  سلاح  شولگره  و فراخواني  هشت  فرمانده  اين  منطقه  بــه  مزارشريف ، سفر فرماندهان  نظامي  به  شولگره  بدون  هماهنگي  اين  كميساريا ممنوع  بوده  است .
اين  كميساريا افزود: فرمــانده  رئــوف  بدون  هماهنگي  با كميسارياي  عالي  امور پناهندگان  سازمان  ملل  عازم  منطقه  و دچار اين  حادثه  شده  است .

طراح بمب گذاري بالي به اعدام محكوم شد
«امام سامودرا الياس عبدالعزيز» ۳۳ ساله ديروز در دادگاه منطقه «دنپسار» اندونزي به اتهام بمب گذاري در جزيره بالي به اعدام محكوم شد.
براساس گزارش خبرگزاري انتارا، سامودرا در مورد طراحي، سازماندهي و اقدام به بمب گذاري در دو مكان تفريحي در جزيره بالي در ۱۲ اكتبر ۲۰۰۲ مجرم شناخته شد و دادگاه اندونزي وي را مستحق مرگ دانست.
براساس اين گزارش سامودرا پيش از اين با استقبال از صدور حكم اعدام خود اعلام كرده بود كه با اجراي اين حكم وي به شهادت خواهد رسيد.
سامودرا ديروز نيز اعلام كرده بود كه از مجازات مرگ هراسي ندارد و با سر دادن فرياد الله اكبر و در حاليكه يك جلد قرآن را در دستهاي دست بند زده اش حمل مي كرد تكرار كرد: «من ترسي از مرگ ندارم.»

كره شمالي درصدد تقويت نيروي بازدارندگي هسته اي خود است
رئيس ستاد كل ارتش كره شمالي اعلام كرد كه با توجه به اجراي سياست هاي خصمانه آمريكا عليه اين كشور، پيونگ يانگ راهي به جز افزايش قدرت بازدارندگي هسته اي خود ندارد.
به گزارش خبرگزاري كره شمالي، «كيم يونگ چون» روز سه شنبه در مراسم پنجاه و پنجمين سالگرد تأسيس كره شمالي خاطرنشان كرد كه اين كشور قصد دارد با ارتقاي قدرت بازدارندگي هسته اي، توانايي هاي دفاعي كشور را افزايش دهد. وي افزود: شواهد نشان مي دهد آمريكا نمي خواهد سياست دشمني خود را با كره شمالي تغيير دهد و اظهارات مقام هاي اين كشور درباره تغيير سياست هاي آمريكا در قبال پيونگ يانگ كذب محض است. اين مقام نظامي بلندپايه كره شمالي افزود: ارتش كره و مردم اين كشور همبستگي خود را حفظ كرده و توطئه هاي امپرياليست هاي آمريكا را خنثي خواهند كرد.
وي هشدار داد كه آمريكا نه تنها سياست خصمانه خود را در قبال كره شمالي تغيير نداده بلكه درصدد خلع سلاح اين كشور به هر شيوه اي است. در اين حال قرار است ديپلمات هاي ارشد ژاپن، كره جنوبي و آمريكا اواخر ماه سپتامبر در توكيو به منظور ايجاد هماهنگي در سياست هاي كشورهايشان در مورد مسأله هسته اي كره شمالي گرد هم آيند.
خبرگزاري كيودو ديروز به نقل از يك مقام وزارت امور خارجه ژاپن گزارش كرد، در اين نشست قرار است «جيم كلي» مقام ارشد وزارت امور خارجه آمريكا در امور آسيا و اقيانوس آرام، «لي تاي شيك» نماينده وزارت امور خارجه كره جنوبي در امور سياست خارجي و تجارت و «ميتوجي بانونكا» مسئول دفتر مسائل آسيا و اقيانوس آرام وزارت امورخارجه ژاپن شركت كنند.
اين اولين ديدار مقامات ارشد اين سه كشور، بعد از نشست سه جانبه پكن در مورد مسأله برنامه هسته اي كره شمالي در اواخر ماه گذشته ميلادي است.

فعاليت سپاه بدر در حفظ نظم شهرهاي مذهبي عراق تكذيب شد
يك  عضو دفتر شهيد سيد محمد باقر حكيم  در نجف  هرگونه  فعاليت  سپاه  بدر براي  برقراري  نظم  و امنيت  در اين  شهر يا شهرهاي  ديگر عراق  را تكذيب  كرد.
سيد محمد باقر موسوي  ديروز  در گفت وگو با خبرنگار ايرنا تاكيدكرد كه  كاركرد سپاه  بدر پس  از سرنگوني  رژيم  صدام  تغيير يافته  و اين  نيرو در زمان  حاضر در فعاليت هاي  عمراني  در خدمت  مردم  عراق  است .
خبرگزاري  آسوشيتدپرس  پيش  از اين  خبر از فعاليت  نيروهاي  شبه نظامي  سپاه بدر براي  برقراري  نظم  و امنيت  در خيابانهاي  شهر نجف  داده  بود.
به  گزارش  خبرگزاري  جمهوري  اسلامي  از شهرهاي  مختلف  عراق،  در زمان  حاضر حفظ امنيت  برعهده  نيروهاي  پليس  است كه  عمدتاً از نيروهاي  پليس  سابق  و نيروهاي آموزش  ديده  مردمي  تشكيل  شده  اند.
پل  برمر اوايل  هفته  جاري  در يك  كنفرانس  مطبوعاتي  گفت  كه  شركت  برخي از گروههاي  مسلح  عراقي  در برقراري  نظم  و امنيت  در نجف  در راستاي  برنامه هاي  مفيد نيروهاي  ائتلاف  است  اما اشاره اي  به  نام  اين  گروهها نكرد.
به گزارش  ايرنا، مردان  مسلحي  كه  در زمان  حاضر در خيابان هاي  نجف ، حفظ امنيت  را برعهده  دارند، پارچه  نوشته اي  با آرم« آي  پي» (پليس  عرق ) را بر بازو دارند.خبرنگار آسوشيتدپرس  در گزارش  خود عنوان  كرده  بود كه  اين  مردان  مسلح بازوبند سياهي  دارند كه  بر روي  آن  كلمه  بدر نوشته  شده  است  و آنان  را به عنوان  اعضاي  سپاه  بدر مشخص  مي كند.
سيدمحمدباقر موسوي  از اعضاي  دفتر شهيد حكيم  تاكيد كرد كه  هيچ  برنامه اي  براي  اينكه  سپاه  بدر وظيفه  حفظ امنيت  شهرهاي  عراق  را برعهده  گيرد در دست نيست .
وي  در عين  حال  تاكيد كرد كه  امنيت  بايد توسط مردم  عراق  در اين  كشور برقرار شود و اشغالگران  نخواهند توانست  بدون  كمك  نيروهاي  مردمي  به  اين مهم  دست  يابند.

خارجي
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
گلستان كتاب
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   گلستان كتاب   |  
|  محيط زيست   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |