پنج شنبه ۲۰ شهريور ۱۳۸۲ - شماره ۳۱۶۳- Sep, 11, 2003
انرژي چين
زير ذره بين
پژوهشگران اعلام كرده اند سالانه بيش از ۷۰۰ هزار نفر از كودكان و نوجوانان به دليل سوخت ناقص و غيرصحيح ذغال سنگ در خانه ها براي پخت و پز و گرم كردن، جان خود را از دست مي دهند.
منبع: آسيا تايمز
010065.jpg

ترجمه: مونا مشهدي رجبي
چين دومين كشور جهان از نظر حجم الكتريسيته توليدي در داخل است. اين كشور در سال ۲۰۰۰ حدود ۳۳۸ گيگا بايت الكتريسيته توليد كرد اما سطح مصرف الكتريسيته اين كشور تنها ۳۸درصد از ميانگين مصرف برق دنيا است.
تحقيقات نشان مي دهد اگر تا سال ۲۰۵۰ جمعيت اين كشور به سقف ۶/۱ ميليارد نفر برسد و مصرف سرانه نيز معادل ميانگين مصرف سرانه دنيا باشد، ظرف چهار سال به حجم توليد كانادا خواهد رسيد.
در حال حاضر چين سالانه معادل يك ميليارد تن ذغال سنگ را براي توليد ۷۵درصد انرژي مصرفي خود مي سوزاند. يك نگاه خوش بينانه حاكي است كه مصرف زغال سنگ سالانه ۵درصد افزايش مي يابد. اما واقعيت چيز ديگري است. چين در نظر دارد مصرف ذغال سنگ را براي ايجاد انرژي كاهش دهد و آن را به سقف ۵۵درصد محدود كند. پيش بيني ها حاكي است كه تا سال ۲۰۳۰، ۶۲درصد انرژي با استفاده از ذغال سنگ ۱۸درصد با استفاده از نفت، ۸درصد با استفاده از گاز طبيعي، ۹درصد با استفاده از نيروي آب و ۳درصد با استفاده از انرژي هسته اي تامين شود. محققان عقيده دارند تا پايان سال ۲۰۵۰، مصرف ذغال سنگ به ۳۵درصد، نفت و گاز طبيعي به ۴۰ تا ۵۰درصد و مصرف منابع اوليه انرژي از قبيل آب، انرژي خورشيد، انرژي هسته اي و باد به ۱۵ تا ۲۰ درصد برسد.
براي افزايش امكان استفاده از انرژي آب و ارسال آب سالم به بخشهايي از چين كه به دليل مديريت غيراصولي محيط طبيعي در طي قرون گذشته امكان استفاده از آب سالم را نداشتند، مسئولان اقدام به احداث بزرگترين راه هاي آبي با بيشترين تعداد انشعاب كرده اند.
چين اخيرا اعلام كرد پروژه احداث خط لوله جنوب - شمال از طريق كانال شرقي و مركزي ارسال آب امسال آغاز مي شود. اين كانالها آب را از سه دهانه اصلي به هزاران كيلومتر دورتر انتقال مي دهند و در اختيار مردم قرار مي دهند.
010075.jpg

مهمترين بخش پروژه كاهش آلودگي آب هايي است كه در شمال چين مورد استفاده مردم قرار مي گيرد و همچنين انتقال  آب در بخش جنوبي چين كه وضعيت مساعدتري دارد به قسمتهاي شمالي كشور كه در اثر خشكي و آلودگي با مشكل روبرو هستند نيز جزء اهداف اوليه آن بود. اگر اين پروژه نتواند مورد بهره برداري قرار بگيرد اين كشور بايد سرمايه هايي كه در پكن صرف كرده را از اين منطقه خارج كند چون پكن در مركز صحراي چين قرار دارد و بدون اجراي پروژه آبرساني امكان زندگي و كار در آن وجود نخواهد داشت. دولت براي حفظ منابع آب و جلوگيري از آلوده شدن آنها طي عبور از خطوط لوله طرحهاي مختلفي پياده كرده است.
۸ پروژه اي كه براي نيل به اين اهداف به زودي مورد بهره برداري قرار مي گيرند شامل احداث كانالي است در شي جيازونگ در ايالت هبي به چشمه تانچنگ در پكن فعال كردن مجدد ذخيره  دانگ جيانكو، احداث تونلي زير رودخانه زرد كه اكنون به فاصله هزار كيلومتر از دهانه آن خشك شده است و نيز ساخت سيستم انتقال فاضلاب هاي شهري و تصفيه آبهاي آشاميدني. مقامات دولتي با بررسي شرايط موجود در چين اعلام كردند: تا سال ۲۰۰۸ در كانال شرقي چين ۲۹۵ پروژه براي كنترل آلودگي آب اجرا خواهد شد. اين پروژه ها به منظور حفظ سلامت افراد جامعه و ارتقاء ويژگي هاي زيرساختي تجهيزات انتقال دهنده آن در كشور است.
وي افزود:  يكي از سه كانال انتقال آب كه از جنوب به شمال حركت مي كنند به اندازه هزار و سيصد كيلومتر در محدوده هاي شرقي، مياني و غربي كشور وارد شده است كه اين محدوده ها و وسايل خدمات رساني به آنها كاملا از يك ديگر تفكيك خواهد شد.
مسئولان مركز حفاظت محيط زيست چين اعلام كردند آلودگي آب در كانال شرقي باعث نگراني شده است. به گزارش اين مركز هفت نقطه آلوده در اين كانال وجود دارد كه البته درجه آلودگي آنها با هم متفاوت است و كاهش ميزان آلودگي و بهبود وضعيت احتياج به سرمايه گذاري بسياري دارد. پژوهشگران اعلام كردند براي اصلاح وضعيت كانال شرقي به ۲۴ ميليارد يوان كه معادل ۹/۲ ميليارد دلار آمريكا است سرمايه نياز است.اين سرمايه براي كاهش آلودگي اين كانال ضروري است و از آنجا كه سه كانال دراين بخش حضور دارند اين هزينه تنها براي اصلاح وضعيت يكي ازآنها صرف ميشود ،پس اين مبلغ معادل يك سوم كل هزينه مورد نياز است. پروژه كانال انتقالي جنوب به شمال با هدف انتقال ۸/۴۴ ميليارد مترمكعب از بانگسته به شمال در اواخر دسامبر سال ۲۰۰۳ آغاز خواهد شد.
وي افزود: تامين آب مورد نياز ايالتهاي پكن ،تيانجين و مناطق شمال ايالت هبي از اهداف اوليه طرح است.
پژوهشگران اظهار داشتند علاوه بر آلودگي آب، آلودگي هوا نيز در چين به سطح خطرناك رسيده است. طبق بررسي هاي صورت گرفته روي ۳۳۸ شهر چين، مشخص شد تنها در يك سوم از شهرهاي چين سطح آلودگي كمتر از استانداردهاي جهان يا مساوي آن است و بقيه شهرها در وضعيت بسيار نامساعدي به سر مي برند. تحقيقات حاكي است در تيوآن كه مركز ايالت شانسكي است يك چهارم كل ذغال سنگ اين كشور وجود دارد و آلودگي حاصل از استخراج اين ميزان ذغال سنگ موجب شده است آلودگي هوا در اين منطقه بيداد كند.
آمار نشان مي دهد آلودگي هواي تايوان ۷ برابر بيشتر از استانداردهاي مصوب سازمان بهداشت جهاني است.
010080.jpg

بانك جهاني اعلام كرد آلودگي هوا باعث تحميل سالانه ۲۵ ميليارد دلار هزينه به اقتصاد چين شده است. اين هزينه صرف درمان بيماراني مي شود كه در اثر آلودگي هوا دچار عارضه شده اند و يا كارگراني كه به دليل بيماري هاي حاصل از آلودگي هوا توان كاركردن خود را از دست داده اند و باعث كمترشدن روند پيشرفت پروژه هاي اقتصادي كشور شده اند.
پژوهشگران اعلام كرده اندسالانه بيش از ۷۰۰ هزار نفر از كودكان و نوجوانان به دليل سوخت ناقص و غيرصحيح ذغال سنگ در خانه ها براي پخت و پز و گرم كردن، جان خود را از دست مي دهند.
بيماريهاي تنفسي عامل يك سوم مرگ هاي زودهنگام در چين هستند و طي ده سال گذشته آمار مرگ هاي حاصل از بيماريهاي تنفسي ۲۵درصد افزايش يافته است. علاوه بر آن، سالانه بيش از ۱۰ هزار معدن كار براي استخراج ذغال سنگ از معادن جان خود را از دست مي دهند.
محققان اعلام كرده اند بارانهاي اسيدي ۴۰درصد كل بارشهاي چين را تشكيل مي دهند. در چانگينگ به دليل استفاده بيش از ۱۵ ميليون تن ذغال سنگ در سال بارش بارانهاي اسيدي يك پديده روزمره و عادي است و لطمه زيادي به اقتصاد چين وارد كرده است. مسئولان اتوبوسراني چين نيز مي گويند: به دليل ريزش بارانهاي اسيدي ما مجبوريم با فواصل زماني كوتاه اتوبوسها را تعويض كنيم. چون در اثر بارانهاي اسيدي زنگ مي زنند وپس از مدتي بدنه آنها سوراخ مي شود.
طبق گزارش مسئولان اقتصادي چين، باران هاي اسيدي سالانه بيش از ۶/۱ ميليارد يوان هزينه به دولت تحميل مي كند.
با توجه به مسائل ذكر شده دولت چين از هر راهكار و روشي كه موجب كاهش استفاده از ذغال سنگ در كشور شود استقبال مي كند.
به منظور كاهش استفاده از ذغال سنگ، دولت احداث يك خط لوله انتقال گاز طبيعي را به شهرهاي بزرگ كشور آغاز كرده و به سبب اجراي اين طرح در بسياري از بخشهاي كشور مردم وسايل گرم كننده اي كه با گاز طبيعي كار مي كنند را جايگزين بخاري هاي ذغال سنگي مي كنند.
همچنين دولت چين متعهد شده تا پايان سال ۲۰۱۰ تمام وسايل و فن آوري صنعتي قديمي را از چرخه اقتصادي خارج كند. زيرا كار آنها باعث مي شد كه چين براي تامين انرژي مجبور باشد سالانه ۵۰ ميليون تن ذغال سنگ مصرف كند.
دولت ژاپن ادعا كرده است كه ۴۶ ميليارد دلار براي تغيير سيستم گرمايشي در چين هزينه خواهد كرد. مسئولان اين كشور اعلام كردند آلودگي هواي چين در اثر استفاده بيش از حد از ذغال سنگ است اين آلودگي ژاپن را هم آزار مي دهد پس صرف اين هزينه براي پاكيزه كردن هوايي كه تنفس مي كنيم خود باعث بهبود اقتصاد اين كشور نيز خواهد شد.
پژوهشگران اعلام كردند حتي اگر اين تلاشها هم صورت گيرد باز هم تا پايان سال ۲۰۲۰ ذغال سنگ سوخت اصلي اين كشور محسوب خواهد شد.
آنها اظهار داشتند: سوخت ذغال سنگ در چين طي اين چند سال موجب انتشار ۲/۱۰ ميليون تن دي اكسيدكربن ۱۵۲ هزار تن دي آكسيد سولفور و حدود ۵۰۰ هزار تن خاكستر در هوا شده است. مسئولان حفظ محيط زيست اعلام كردند: اكنون حدود ۲۰ درصد از الكتريسيته چين از نيروي آب توليد مي شود. اگر در اين بخش سرمايه گذاري لازم صورت بگيرد و براي گسترش و بهبود وضعيت آنها تلاشهاي لازم صورت گيرد خواهيم توانست سهم بيشتري از برق كشور را با استفاده از انرژي آب تامين كنيم.

تعاوني بانكداري در مكزيك
منبع: اكونوميست
010090.jpg

تأسيس بانك مشاركتي در مكزيك باعث افزايش سطح پس انداز مردم اين كشور شد و توانست خلاء موجود در سيستم  مالي كشور را پر كند. بانك جوزماريامركا دو در ايالت غربي جالسيكو و در نزديكي روستاي آهو الولكو قرار گرفته است. اين بانك يكي از معروفترين بانكهاي اين ايالت است و جمعا هشت هزار شريك دارد. اين بانك به تمام افرادي كه در آن حساب دارند نام شريك را اطلاق مي كند و آنها را از سود حاصل از به كار انداختن سرمايه هايشان بهره مند مي سازد. علاوه بر اين تعداد ۳۶۳۲ حساب نيز متعلق به نوجوانان كمتر از ۱۷ سال است كه خانواده هايشان به نام آنها حساب باز كرده اند.
اگرچه مكزيك يكي از كشورهاي عضو سازمان همكاري اقتصادي وتوسعه است و جزء ۹ كشوري است كه بزرگترين اقتصادهاي دنيا را دارند اما مردم آن تمايل كمي به پس انداز در بانكها و انجام كارهاي بانكي دارند. به همين دليل تعداد شعبه هاي بانكها در اين كشور بسيار اندك است.
مسئولان برآورد كرده اند تنها ۳۷ درصد مردم اين كشور شغل دولتي دارند و از بانكهاي تجاري براي انجام فعاليتهايشان استفاده مي كنند. در مقابل ۳۵ درصد از مردم اين كشور در طول عمرشان حتي يك بار هم از خدمات مالي بانك بهره مند نشدند.
اما با طرح ايده ايجاد بانكهاي اجتماعي كه مشاركت مستقيم مردم در آنها تأثير گذاراست، مردم به مقوله بانك و ايجاد حسابهاي بانكي علاقه مند شدند. تعداد بيشتري از مردم براي دريافت خدمات مالي به بانك مراجعه كردند اما با اين وجود باز هم كمترين آمار خدمات بانكي به اين كشور تعلق دارد.
در ميان بانكهاي مكزيك، بانك جوز ماريو مركادو از موفقيت و محبوبيت بيشتري برخوردار است و مردم محلي از اينكه اين بانك در ايالت آنها واقع شده است اظهار رضايت مي كنند.
اين بانك به مردم دسته چك نمي دهد، تجهيزات پرداخت اتوماتيك به شهروندان و سوددهي كلان در آن وجود ندارد اما با استقبال بسياري مواجه شده است. مردم با ۱۰۰ پزو كه معادل ده دلار است مي توانند حساب باز كنند و وقتي پس انداز آنها به هزار پزو رسيد به آنها اعتبار تعلق مي گيرد. ريگوبرتو آسنسيو - رئيس بانك جوزماريا مي گويد: ۶۵ درصد از دارندگان حساب زن هستند چون آنها مسئوليت پذيرتر هستند و در بازپرداخت وامهاي تعلق گرفته به آنها دقت بيشتري مي ورزند.
وي افزود: ديركرد بازپرداخت بدهي هاي زنان خيلي كمتر از مردان است. رئيس بانك جوز ماريو با اعلام اين مطلب كه نرخ بهره بانك ۵/۱ درصد است گفت:  عليرغم اينكه نرخ بهره بانك ما از تنها بانك تجاري موجود در ايالت كمتر است اما استقبال مردم از آن بيشتر است.
البته تمام بانكهاي مشاركتي (خصوصي) كار خود را به نحو احسن انجام نداده اند. آمار نشان مي دهد بسياري از بانكهاي خصوصي با كلاهبرداري باعث از بين رفتن پولهاي مردم شده اند و اگرچه عاملين اين كلاهبرداري ها هم اكنون در زندان به سر مي برند اما بخش عظيمي از سرمايه هاي مردم از دست رفت و دولت نتوانست آن مبالغ را سپس بگيرد.
010085.jpg

بعد از اين كلاهبرداري ها دولت مكزيك تصميم گرفت نقش خود را در سيستم بانكداري اين كشور تقويت كند. به اين منظور سال گذشته يك مركز ملي پس انداز و خدمات مالي تأسيس شد تا بر كار بانكداري كشور نظارت كند و به وضع قوانيني براي توسعه اين صنعت در كشور بپردازد به اين ترتيب تمام بانكهاي مشاركتي كه پيش از آن به بخش خصوصي تعلق داشتند و دولت بر عملكردشان نظارتي نداشت تحت نظارت دقيق دولت و مسئولان دولتي قرار گرفت و افرادي كه براي تأسيس بانكهاي مشاركتي كه ديگر بصورت نيمه دولتي درآمده بودند پيش قدم مي شوند بايد آموزشهاي لازم در زمينه بانكداري و علوم وابسته به آن را مي ديدند.
همچنين بانكها به انواع سيستم هاي ايمني مجهز شدند تا مانع از دزدي و كلاهبرداري در آن ها شود. بعد از آن بانكهاي مشاركتي هم به ارائه خدمات مالي به ديگر بانكهاي كشور پرداختند.
مسئولان اميدوارند سيستم بانكداري جديد امكان دستيابي به خدمات بانكها را براي تعداد بيشتري از مردم مكزيك فراهم كند و تعداد افرادي كه كارت اعتباري و حساب بانكي دارند نيز افزايش يابد.
جاوير جاويتو مي گويد: ما مي خواهيم بانكهاي مشاركتي را قوي تر كنيم و اصراري بر اينكه از نظر مالي به دولت و سيستم هاي دولتي وابسته شوند نداريم. با افزايش تعداد كساني كه در بانكهاي مشاركتي حساب دارند هم بانكها و هم مردم سود بيشتري خواهند برد.

ديدگاه
تلاش تا ۴۰ ميليارد دلار
مقامات اقتصادي ايران به سرعت تلاش كرده اند كه بورس سهام تهران را كه بسيار مردمي است به استانداردهاي منظم جهاني نزديكتر كنند و در نهايت بازار منطقه اي را در اختيار بگيرند.
خبرگزاري فرانسه از تهران با اعلام اين مطلب افزود، اصلاحات بورس به همراه تثبيت دو هفته اي بهاي سهام در ماه اوت ۲۰۰۳ انجام شد تا بتواند با توجه به رشد شديد قيمت ها، روند فزوني قيمت از سوي سرمايه گذاران محتكر را به تأخير بياندازد.
كارشناسان امور مالي درپي افزايش شاخص به ميزان حدود ۸۰ درصد در چهار ماه اول سال مالي ايران كه از اول فروردين (۲۱ مارس) آغاز مي شود و رسيدن آن به قريب ۳۰ ميليارد دلار، از آن بيم داشتند كه مبادا سقوط بورس رخ دهد.
«محمد حسين عبده تبريزي» مديركل بورس سهام تهران با وجود آن كه به تازگي از شدت اعمال كنترل در بازار كاسته است، اما افزايش شديد قيمت سهام را مهار كرد.
«پرويز صداقت» مدير اطلاعات بورس سهام تهران پس از لغو شرايط قبلي معاملات بورس به خبرگزاري فرانسه گفت: «به علت محبوبيت فوق العاده سهام، ما شاهد افزايش كاذب بهاي سهام بوديم، زيرا سهام، سود بهتري را نسبت به معاملات سنتي بر روي خودرو، املاك و بازارهاي ارز عايد متقاضيان مي كرد.
كارشناسان اقتصادي، توسعه گسترده بورس را به دور ماندن سرمايه گذاران كوچك و سرمايه هاي ايرانيان كه در خارج زندگي مي كنند، از معاملات بورس نسبت داده اند. بورس سهام تهران در تلاش جهت معرفي مقرراتي بيشتر براي بازار و ثبات بخشيدن به روند رشد، مكانيزم هاي كنترلي را اعلام كرده كه به عنوان يك امر بديهي از سوي شاخص هايي كه تجربه شده، پذيرفته شده است.
«صداقت» گفت: «مي توان اين گونه اظهار داشت كه مكانيزم هاي جديد براي مقابله با طرح هاي ضدسوداگرانه كه براي بازار مخرب هستند، بر مبناي فعاليت بورس هاي باسابقه جهان در اروپا و آمريكاي شمالي استوار هستند.» وي اضافه كرد، «به طور مثال، بورس سهام تهران دامنه  نوسان روزانه قيمت ها را به ميزان پنج  درصد (افزايش يا كاهش) محدود كرده است.»
010095.jpg

همين مقام مالي تصريح كرد: «در ضمن ما، به هيچ وجه قيمت داد و ستد سهام را از جايي كه در روز قبل معاملات خاتمه يافته است آغاز نمي كنيم.
در عوض ميانگين قيمتها براي هر روز محاسبه مي شود و اين قيمت همان «بهاي پاياني» تلقي مي شود. يعني همان گونه كه در بورس هاي آمريكاي شمالي مورد توجه قرار مي گيرد.» وي گفت: «حجم مبنا يكي از پارامترهاي جديد اعلام شده است كه معناي آن اين است كه شما نمي توانيد بهاي سهام را تا زماني كه حجم كافي از سهام داد و ستد نشده است، را تغيير دهيد.»
«صداقت» خاطرنشان كرد: «با توجه به رشد اقتصادي اميدواركننده و روند هاي مثبت اخير خصوصي سازي، ما بسيار اميدوار هستيم كه بورس سهام تهران كامياب و موفق خواهد شد. در ضمن ما حتي اين اميد را داريم كه به يك بورس سهام بين المللي تبديل شويم.»
وي اضافه كرد: «سعي داريم كه سرمايه بازار را به ۴۰ ميليارد دلار تا پايان مارس ۲۰۰۴ (آغاز سال مالي آينده ايران) و به ۱۰۰ ميليارد دلار تا مارس ۲۰۰۵ برسانيم و خود را قادر سازيم كه به بورس هاي بين المللي راه يابيم.» وي ضمن تأكيد بر اين كه قانون و جو سياسي ايران بايد در حال حاضر فرصت هاي «ضعيف» را براي شركتهاي خارجي كه خواستار گنجانده شدن در بورس هستند، تغيير دهد، گفت: بورس سهام تهران مي تواند فعالترين بورس در منطقه خاورميانه شود.
«صداقت» مي گويد: شاخص بهاي سهام بورس تهران مانند ساير شاخص ها  تحت تأثير امور جهاني است. ولي اين امر از شوكهاي پس از جنگ در عراق در امان مانده است، زيرا حمله نظامي به عراق به سركردگي آ مريكا باتعطيلات آغاز سال جديد ايران مصادف شد.
ايده تجهيز كردن ايران با بازار سهامي با سازمان دهي خوب به دهه ۱۹۳۰ باز مي گردد. يعني زماني كه بانك ملي ايران گزارشي را در مورد اين موضوع تنظيم كرد.
بورس سهام تهران در آوريل ۱۹۶۸ افتتاح شد. در ابتدا، اين بورس فقط درگير داد و ستد اوراق قرضه دولتي و برخي اسناد تضمين شده از سوي دولت در بازار بود، ولي ميزان تقاضا در دهه ۱۹۷۰ براي سرمايه، موجب افزايش تقاضا براي سهام شد.
تجديد ساختار اقتصادي، رشد بخش دولتي و منسوخ شدن اوراق قرضه با بهره، درپي پيروزي انقلاب اسلامي ايران در سال ۱۹۷۹، موجب بسته شدن بورس سهام تهران براي چند سال شد. سرمايه اين بورس با خصوصي سازي شركت هاي دولتي و رونق بخش خصوصي در نخستين برنامه پنج ساله توسعه اقتصادي كشور (۱۹۹۴-۱۹۸۹) افزايش يافت و عمليات بورس بار ديگر احيا شد. از آن تاريخ به بعد، شاخص افزايش يافته است.
سهام ۳۴۹ شركت ثبت شده در ۲۰ اوت ۲۰۰۳ (۲۹ مرداد ۱۳۸۲) در بورس تهران معامله شد و سرمايه بازار سهام به ۲۳۵ تريليون و ۷۱۶ ميليارد ريال (۲۸ ميليارد و ۴۰۰ ميليون دلار) رسيد.

سايه روشن اقتصاد
پيش بيني ركود
010100.jpg

برادران شركا معاون اقتصادي سازمان مديريت و برنامه ريزي پيش بيني كرده است اقتصاد ايران در سال ۱۳۸۴ با ركود مواجه خواهد شد. وي دليل پيدا شدن ركود در اين سال را فقدان ظرفيت هاي جديد با توجه به رشد اقتصادي بالا در سالهاي اخير مي داند.
به گفته وي رسيدن به اين اهداف مستلزم جذب سرمايه گذاري خارجي تا حدود ۶ ميليارد دلار و رشد سرمايه گذاري در كشور به طور متوسط ۹/۱۰ درصد است.
شركا گفت اگر در سال ۱۴۰۴ جمعيت ايران به يك درصد جمعيت جهان برسد و بخواهيم يك درصد توليد ناخالص را در سطح جهاني به دست آوريم، بايد توليد ناخالص داخلي به ۶۰۰ ميليارد دلار برسد كه فقط با نرخ رشد بيش از ۸ درصد اين حالت امكان پذير است.
شركا با اشاره به تنگناها و مشكلات موجود گفت:وجود نزديك به ۵/۲ ميليون بيكار در جامعه، تداوم مهاجرت بخشي از نيروهاي متخصص و كاسته شدن از توان علمي كشور از جمله چالشهاي پيش رو در ساختار اقتصادي اجتماعي جامعه است.
قزاقستان در جيحان
010105.jpg

يك روزنامه روسي نوشته است، قزاقستان آمادگي خود را براي پيوستن به طرح انتقال نفت خزر از طريق خط لوله باكو - جيحان اعلام كرده است.
به گزارش واحد مركزي خبر اين روزنامه به نقل از كائيرگلدي مديرعامل شركت قازموناي گاز نوشت: موافقتنامه ميان آذربايجان و قزاقستان براي پيوستن قزاقستان به طرح انتقال نفت باكو و جيحان تا ۲۵ ماه اكتبر امسال آماده مي شود.
به گفته الهام علي اف رئيس كنسرسيوم نفتي جمهوري آذربايجان (سوكار) اين موافقتنامه به مثابه پايه حقوقي براي پيوستن قزاقستان به طرح انتقال نفت باكو -جيحان خواهد بود . نفت قزاقستان در سالهاي ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۰ به خط باكو - جيحان خواهد رسيد.
واگذاري بزرگترين ميدان هاي نفتي جهان
سايت بازتاب نوشته است: مذاكره براي واگذاري اجراي عمليات تجهيز واستخراج سه ميدان مهم نفتي در دستور كار وزارت نفت قرار گرفت.
اين سايت به نقل از خبرگزاري فارس، ادامه داده است: در حال حاضر وزارت نفت در حال رايزني براي تعيين تكليف مناقصه برگزار شده جهت واگذاري عمليات اجرايي ميدان هاي نفتي آزادگان، بنگستان و چشمه خوش است. ميدان نفتي آزادگان عظيم ترين ميدان نفتي اكتشاف شده طي ۳۵ سال اخير است و بيش از ۳۰ ميليارد بشكه نفت در جا را داراست. مذاكره براي تعيين تكليف حق برتري مذاكره درخصوص اين ميدان طي دو سال گذشته به ژاپن داده شد اما هم اكنون علاوه بر مذاكره با ژاپن با چند شركت خارجي ديگر در حال انجام است.
به گزارش قلم سبز ايران، مذاكره بر سر تعيين تكليف ميدان نفتي چشمه خوش نيز در حال حاضر با شركت اسپانيايي «سپسا» جريان دارد. شركت اسپانيايي سپسا با شركت OMV اتريش براي گرفتن عمليات توسعه اين ميدان شريك شده است.
براساس اين گزارش وزارت نفت مذاكره براي توسعه ميدان نفتي بنگستان را نيز با پيشنهاددهندگان رديف اول و دوم در دستور كار دارد. مذاكرات درباره توسعه ميدان نفتي بنگستان با شركت هاي «توتال» و «بي.پي» انگلستان در حال انجام است. «بي.پي»، پس از پيروزي انقلاب اسلامي تاكنون عمليات توسعه هيچ ميدان نفتي را در ايران عهده دار نشده است واز ديد بسياري پيشنهادهاي ارائه شده از سوي اين شركت براي توسعه ميدان نفتي بنگستان به عنوان مؤثرترين پيشنهاد «بي.پي» طي دو دهه اخير ياد مي كنند.
بانكداري ديني در ايتاليا
مهاتير محمدرهبر پرتحرك مالزي و گروه مشاوران و همكارانش در هيأت دولت در توليد ايده هاي نو براي گسترش همكاري ها با دنيا در فعاليتهاي اقتصادي هرروز فكر تازه اي مطرح مي كنند. تازه ترين تحرك مالزيايي ها در اين باره بررسي نظام بانكداري ديني در ايتالياست.نشست مقايسه اي نظام بانكي بر مبناي اصول اسلامي، مسيحي و يهودي با حضور بيش از يكصد پژوهشگر و كارشناس اقتصادي از اروپا و آسيا، در ايتاليا برگزار مي شود.
به گزارش دبيرخانه همايش «مقايسه بانكداري اسلامي، مسيحي و يهودي»، در اين نشست دوروزه كه در شهر «پراتا» آغاز به كار مي كند، ابعاد مختلف آموزه هاي قرآني و اسلامي مانند حرام بودن ربا مورد بررسي قرار مي گيرد .دراين همايش كه به همت دانشگاه «موناش» مالزي برگزار مي شود، تجربه هاي اجراي نظام بانكداري براساس مجموعه قوانين و دستورات مذهبي اسلام و مقايسه با ديگر نظام هاي بانكي مطرح مي شود.
010070.jpg

ادعا
محمدعلي نشاطي معاون برنامه ريزي سازمان مديريت و برنامه ريزي استان سيستان و بلوچستان ادعا كرده است: «برخي از مردم استان، سپرده گذاري در بانك و دريافت سود را با احكام اسلامي مغاير و به منزله ربا مي دانند، راه اندازي بازار اوراق بهادار در اين استان ضروري است.»
به گزارش ايرنا مدير بازارچه هاي مرزي استان نيز گفت: اگر با اطلاع رساني شفاف، مردم اين منطقه از جمله اهل سنت به اهميت و نقش سرمايه گذاري در بازار بورس اوراق بهادار واقف شوند، از سرمايه گذاري در آن استقبال خواهند كرد.«بهمن كشاورز» افزود: راه اندازي بازار بورس اوراق بهادار در زاهدان به رونق اقتصادي منطقه كمك خواهد كرد و وضعيت اشتغال را بهبود خواهد بخشيد.
رئيس سازمان امور اقتصادي و دارايي استان در اين زمينه گفت: راه اندازي اين بازار در استاني كه صنعتي نيست و بخش كشاورزي آن هم به لحاظ خشكسالي سالهاي اخير متضرر شده، داراي اهميت زيادي است.

اقتصاد
ادبيات
جهان
سفر و طبيعت
سياست
فرهنگ
ورزش
هنر
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  جهان  |  سفر و طبيعت  |  سياست  |  فرهنگ   |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |