شنبه ۲۲ شهريور ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۱۶۵
گزارش سطوح ابلاغي، شرايط و حق بيمه باغي در سال زراعي ۸۳-۸۲
۱۷۱ هزار هكتار از اراضي باغي در سال زراعي جاري بيمه شد.
به گزارش خبرنگار ما، سطوح ابلاغي بيمه باغباني امسال در كشور شامل ۱۳ بخش اعلام شد. اين سطوح در مجموع شامل ۱۰ هزار هكتار باغ هاي مركبات، نخيلات ۳۰ هزار هكتار، انار ۴ هزار هكتار، سيب ۱۴ هزار هكتار، انگور ۱۸ هزار هكتار، بادام ۱۵ هزار هكتار، پسته ۴۰ هزار هكتار، چاي ۳۰ هزار هكتار، گل و گياه ۸۶ هكتار، زيتون ۲۴۰۰ هكتار، زعفران ۵ هزار هكتار و گردو ۲۴۰۰ هكتار است.
در اين ميان سطوح گلخانه اي هيچ جايگاهي ندارد.
براساس آمار سطوح بيمه در چهار بخش سراسري، متوسط خطر، پرخطر و كم خطر ابلاغ شده است.
بنابراين گزارش، ايلام با صفر درصد كم ترين سطح و كرمان با ۷/۴۴ هزار هكتار بيشترين سطح از بيمه باغات را به خود اختصاص داده است.
شرايط بيمه باغ هاي ميوه در سال زراعي ۸۳-۸۲ نيز در ۱۲ بخش از جمله انار، مركبات، انگور، پسته، سيب، چاي، بادام، نخيلات، زيتون، زعفران، گردو و گل و گياهان زينتي به شرح زير است:
تمامي ارقام محصول انار در ۱۶ استان و در سطحي معادل حداقل ۴ هزار هكتار در برابر عواملي نظير سرما، تگرگ، سيل، توفان، زلزله و عوامل طبيعي مؤثر با عارضه تركيدگي و آفتاب سوختگي بيمه شده است.
سن اقتصادي باغ هاي تحت پوشش از ۵ سالگي، مورد بيمه محصول و سرشاخه و زمان انعقاد قرارداد از اعلام تعرفه تا پايان آبان ماه اعلام شد.
اين گزارش مي افزايد: مركبات تمام استان ها (ليموترش، ليموشيرين، نارنگي، پرتقال، گريپ فروت) در سطح حداقل ۱۰ هزار هكتار تا پايان بهمن ماه تحت پوشش بيمه قرار مي گيرد.
همچنين تمامي ارقام انگور توليدي باغ هاي همه استان ها در سطح ۱۸ هزار هكتار تا پايان آذرماه زيرپوشش بيمه قرار گرفته اند.
ارقام محصول باغ هاي پسته با سطح ۴۰ هزار هكتار نيز از سن ۱۰ سالگي تا اواسط آذرماه بيمه شده اند.
بنابراين گزارش ۱۴ هزار هكتار از باغ هاي كشور با انواع ارقام محصول سيب هم از سن ۱۰ سالگي بيمه شده است.
محصول باغ هاي چاي كشور نيز در سطحي معادل ۳۰ هزار هكتار در ارقام آبي و ديم نيز با سن اقتصادي از سن ۷ سالگي تا پايان دي ماه تحت پوشش بيمه قرار گرفت.
در اين راستا محصول بذري و پيوندي باغ هاي بادام كشور نيز با حداقل ۱۵ هزار هكتار از ۸ سالگي تا پايان دي ماه بيمه مي شود، انواع خرماي باغ هاي نخيلات نيز در سطح ۳۰ هزار هكتار تا پايان ارديبهشت سال بعد از سن اقتصادي ۸ سال تحت پوشش قرار گرفته است.
در اين گزارش درخصوص محصول زيتون آمده است كه تمامي ارقام كنسروي و روغني در ۶ استان كشور با حداكثر ۲۴۰۰ هكتار به طور آزمايشي بيمه شده است.
گل زعفران نيز در استان خراسان با حداكثر ۵ هزار هكتار به صورت آزمايشي، محصول باغ هاي گردو در ۸ استان كشور با ۲۴۰۰ هكتار (آزمايشي) و بالاخره گل و گياهان زينتي در ۳ استان در ۸۶ هكتار براي همه ارقام توليد شاخه گل بريده (رز، ميخك، گلايل) تحت پوشش بيمه قرار گرفت.
همچنين سهم دولت و بيمه گذار و حداكثر تعهد بيمه گر يك هكتار از باغ هايي كه در ذيل مي آيد در سال زراعي ۸۳-۸۲ اعلام شد.
بيشترين سهم دولت در مناطق پرخطر يك هكتار باغ زيتون در ۵ گزينه ۲۳۵ هزار ريال، سهم باغدار ۱۱۵ هزار ريال و حداكثر تعهد بيمه گر نيز ۲ ميليون ريال است. اين ميزان با ۵ گزينه در مناطق كم خطر به ترتيب ۱۴۱ هزار ريال، ۶۹ هزار ريال و ۲ ميليون ريال با توليد ۵ هزار كيلوگرم در هكتار عنوان شد.
همچنين اين سهم در يك هكتار باغ انگور آبي در مناطق پرخطر ۳۳ هزار ريال (باغدار) و ۲۵۴ هزار ريال (دولت) و حداكثر تعهد ۹۰۰ هزار ريال و در مناطق كم خطر ۳۰ هزار و ۱۹ هزار ريال اعلام شده است.
در باغ بادام آبي نيز در ۵ گزينه و دو بخش بذري و پيوندي، بيشترين سهم دولت ۱/۹ ميليون و ۸/۱ ميليون ريال و سهم باغدار به ترتيب ۵۷۰ هزار و ۱۱۴ هزار ريال با حداكثر تعهد بيمه گر ۱۸ ميليون و ۳۶ ميليون ريال با متوسط عملكرد ۳ هزار كيلوگرم در هكتار بوده است. اين سهم در يك هكتار باغ سيب در مناطق پرخطر ۳۴ هزار (باغدار) و ۲۷۴ هزار ريال (دولت) و مناطق كم خطر ۳۱ هزار و ۳۸ هزار ريال با حداكثر تعهد ۸۰۰ هزار هكتار اعلام شد.
در مناطق پرخطر باغ هاي خرما نيز سهم باغدار ۲۶ هزار و ۲۵۰ و سهم دولت ۴۸۱ هزار و ۲۵۰ ريال و در مناطق كم خطر ۲۰ هزار و ۵۵۰ و ۷۵ هزار و ۹۵۰ ريال با حداكثر تعهد بيمه گر ۱/۲ ميليون ريال و توليد ۱۰ كيلوگرم در اصله است.
سهم دولت، بيمه گذار و حداكثر تعهد بيمه گر در يك هكتار باغ انار آبي با ۴ گزينه بيشترين سهم به ترتيب ۳۲/۲ ميليون و ۳۵/۲ ميليون با تعهد ۴/۱۴ ميليون ريال است.
اين ميزان به ترتيب براي هر هكتار باغ گردو آبي در ۸ استان و براساس توليد ۱۰۰۰ عدد گردو در يك اصله ۴۸۰۰ و ۲۶۰۰ و ۲۲۰۰ ريال با متوسط ۱۰۰ هزار متوسط عملكرد در اصله عنوان شده است.
بنابراين گزارش بيشترين سهم در ۴ گزينه در يك هكتار باغ پسته ۲۶۴ هزار (دولت)، ۲۹۷ هزار (باغدار) و ۳/۲۴ ميليون ريال (حداكثر تعهد بيمه گر) در مناطق كم خطر (۹ استان) و به ترتيب ۰۲/۱ ميليون، ۶۶۰ هزار و ۳/۲۴ ميليون ريال در مناطق با خطر متوسط (كرمان) و در نهايت ۶/۴ ميليون، ۷۲۶ هزار و ۳/۲۴ ميليون ريال در مناطق پرخطر (۴ استان) است.
در باغ هاي مركبات با ۵ گزينه در منطقه پرخطر به ترتيب بيشترين سهم ۳۳۰ هزار، ۲۳۹ هزار و ۲۴ ميليون ريال با ميانگين ۲۴ هزار كيلوگرم در هكتار و در مناطق كم خطر بيشترين سهم ۱۲۱ هزار، ۶ هزار و ۲۴ ميليون ريال با ميانگين ۲۴ هزار كيلوگرم درهكتار تعيين شده است.
سهم دولت، بيمه گذار و حداكثر تعهد بيمه گر در يك هكتار باغ چاي در سال زراعي جاري در دو گزينه با بيشترين سهم ۱۵۶ هزار،
۶/۱۵۶ هزار و ۶/۹ ميليون ريال با ميانگين ۱۲ هزار كيلوگرم در هكتار اعلام شد.
اين سهم به ترتيب براي هر هكتار مزارع گل زعفران در ۳ گزينه با بالاترين رتبه در دو بخش عمومي و تكميلي ۷۲ هزار و ۱۱۴ هزار ريال حق (بيمه عمومي) و ۱۸۰ هزار و ۹/۴ ميليون ريال (حق بيمه تكميلي) با ۱۸ ميليون ريال حداكثر تعهد بيمه گر و متوسط عملكرد ۶ كيلوگرم در هر هكتار به تفكيك سال هاي بهره  برداري است.

بيمه
آب و كشاورزي
اقتصاد
انرژي
بازرگاني
بانك و بورس
بين الملل
رويداد
صنعت
گزارش
|  آب و كشاورزي  |  اقتصاد  |  انرژي  |  بازرگاني  |  بانك و بورس  |  بيمه  |  بين الملل  |  رويداد  |
|  صنعت  |  گزارش  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |