دوشنبه ۲۴ شهريور ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۱۶۷ - Sep.15, 2003
إِنَّ كَلاَمَ الْحُكَمَاءٍ إذَا كَانَ صَوَاباً كَانَ دَوَاءً وَ إذَا كَانَ خَطَأ
إِنَّ كَلاَمَ الْحُكَمَاءٍ إذَا كَانَ صَوَاباً كَانَ دَوَاءً وَ إذَا كَانَ خَطَأً كَانَ دَاءً.
گفتار حكيمان اگر درست باشد درمان است و اگر نادرست، درد.
علي ابن ابي طالب(ع)-نهج البلاغه
امروز با حافظ
كه چو سرو پايبندست و چو لاله داغ دارد
دل ما بدور رويت ز چمن فراغ دارد
مگر آنكه شمع رويت به رهم چراغ دارد
شب ظلمت و بيابان به كجا توان رسيدن
تعطيلات رمي در دانشگاه تهران
014385.jpg
فيلم سينمايي تعطيلات رمي يا شبي در رم به كارگرداني ويليام وايلر كارگردان آمريكايي امروز در كانون فيلم جهاد دانشگاهي دانشگاه تهران به نمايش درخواهد آمد.
اين فيلم با مدت زمان ۱۱۸ دقيقه محصول ۱۹۵۳ امريكا بوده و به طريقه سياه و سفيد به توليد رسيده است.
در اين فيلم علاوه بر آدري هپبورن كه برنده  اسكار بهترين بازيگر زن شد گريگوري پك، ادي آلبرت و هارتلي پاور نيز به ايفاي نقش پرداخته اند.
طبق داستان اين فيلم، شاهزاده خانمي هنگام ديدار رسمي خود از رم به طور ناشناس از اقامتگاه خود خارج مي شود و دلباخته يك روزنامه نگار آمريكايي مي شود. فيلم برنده اسكار داستان اورژينال نيز شده است.
تعطيلات رمي مانند چند فيلم ديگر وايلر از جمله كارآگاه خصوصي ۱۹۵۱، ساعات دلهره ۱۹۵۳ و اغواي دوستانه ۱۹۵۶ تحت تاثير سازشكاري هاي تجاري وي كارگرداني شده است و فقط كه گهگاه و دست كم در برخي صحنه ها است كه قدرت كارگرداني وايلر از خلال اين داستان سربر مي آورد.

وزير ارشاد:
نشاط در سينما نشان از آينده روشن اين هنر دارد
وزير فرهنگ  و ارشاد اسلامي  گفت : نشاط و شادابي  سينماگران  و ارائه  آثارباارزش ، نشانگر آينده  روشن  سينماي  ايران  است .
احمد مسجدجامعي  در مراسم  معرفي  برگزيدگان  هفتمين  جشن  سينماي  ايران  در تالار وحدت  افزود: موقعيت  ممتاز سينماي  ايران  در مجامع بين المللي  زبانزد هنرمندان  دنيا است  و من  به  عنوان  يك  شهروند به  ايران  وسينماي  ايران  افتخار مي كنم .
به  گزارش  ايرنا، در اين  مراسم ، بهترين  فيلمهاي مستند و داستاني  به  همراه  بهترينهاي  بخش  كارگرداني ، بازيگري ، فيلمنامه نويسي ، فيلمبرداري ، چهره پردازي ، تدوين ، سازنده  موسيقي  متن  و صداگذاري فيلم  معرفي  شدند.
آثار شركت كننده  در هفتمين  جشن  خانه  سينما را ۱۸۰ نفر از اعضاي  صنوف مختلف  سينمايي  داوري  كردند.
محمد مهدي  حيدريان  معاون  سينمايي  وزارت  ارشاد نيز در اين  مراسم گفت : كميت  و كيفيت  آثار توليدي  هنرمندان  و حضور موثر جوانان  در عرصه هاي مختلف  هنري ، اميدبخش  است .
وي  تصريح  كرد: با حضور پررنگ  جوانان  و اجراي  دقيق  برنامه ها، وضعيت سينما تثبيت  و حوزه هاي  مختلف  اين  صنعت  سامان  مي يابد.
حيدريان  اظهار اميدواري  كرد كه  با تعامل  اهالي  سينما، سال  آينده  شاهد رشد خلاقيت  در آثار هنرمندان  و نشاط افزونتر در جشن  سينماي  ايران  باشيم .
ويژگي فرهنگ ايراني
محمدمهدي حيدريان- معاونت سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي- در پايان هفتمين جشن سينماي ايران در گفتگو با ايسنا گفت: مشكلات سينما بايد درون سينما حل شود.
وي معتقد است: سينما يكي از جدي ترين رابطه ها را با مردم دارد و تأثير اين رابطه انكارناشدني است لذا در داخل سينما دنبال راه حلش خواهيم گشت و من بسيار اميدوار به حلش هستم.
حيدريان درباره عملكرد خود از زمان تصدي معاونت سينمايي اظهار داشت: من از اين فرصت سعي كردم حداكثر استفاده را بكنم و طراحي افق آتي سينما و برنامه جامع آن يكي از اين توفيقات بود و بعد از آن هم براي تحققش تلاش خواهم كرد.
حيدريان گفت: سينما دير بازده است، اما حتما محصولاتي داريم. ما مي توانيم از سال آينده در بخش هاي مختلف، زمينه جلب تماشاگر و ساخت تأسيسات زيربنايي و توليد فيلم هايي در كميت بالاتر و كيفيت بهتر را فراهم كنيم و به شرط حضور و عزم جدي دست اندركاران، ا ميدوارم از سال آينده شاهد تحقق اين موضوع باشيم. وي گفت: يك ويژگي نهفته در جشن امشب كه به كرات و دفعات شاهد بوديم، قدرداني خانواده سينما از پيشكسوت ها بود يعني چيزي مطابق با خصلت و ويژگي هاي فرهنگ ايراني. اين رابطه مريد و مرادي و عزت و احترام به بزرگترها سرمايه  گرانقدري است و اميدوارم بيش از پيش شاهد چنين صحنه هايي باشيم.

چشم انداز سينماي عروسكي بلژيك در جشنواره كودك
۱۳ اثر عروسكي  از هنرمندان  سينماي  بلژيك  در جشنواره  بين المللي  فيلمهاي كودكان  و نوجوانان  در قالب  بخش  «چشم انداز سينماي  عروسكي  بلژيك» نمايش داده  مي شود.
هجدهمين  جشنواره  بين المللي  فيلمهاي  كودكان  و نوجوانان  مهرماه  دراصفهان  برگزار مي شود.
به  گزارش روابط عمومي جشنواره  بين المللي  فيلمهاي  كودكان  ونوجوانان ، در بخش  چشم انداز سينماي  عروسكي  آثاري  از «استفان  اوبي يه» و «ونسان  پاتار» به  نمايش  گذاشته  مي شود.فيلمهاي  «شيريني»، «گاوچران  گنده»، «آرامش»، «يك  نوبت  ژست»، «ليزوژان»، «روبين»، «شكار روباه»، «گنج  سرخ پوست»، «مسابقه  دوچرخه  سواري»، «گردش  زيبا»، «سفرخوب  ژاندارم»، «الاغ  را به  گروگان  گرفتند» و «خواب طولاني» آثار نمايشي  اين  بخش  هستند.

مراسم بزرگداشت داريوش زرگري برگزار شد
مراسم بزرگداشت داريوش زرگري با حضور جمعي از هنرمندان جامعه  موسيقيدانان كشور برگزار شد.
داريوش زرگري از تمبك نوازان برجسته  كشور بود و اين مراسم به همت خانواده و دوستان وي برگزار شده بود، و اساتيدي چون حسين عليزاده ارشد طهماسبي و صديق تعريف در آن حضور داشتند.
در ابتداي اين مراسم، نماهنگي از برخي آثار اجرا شده توسط استاد زرگري به همراه عكس هاي وي به نمايش درآمد. سپس سحر زرگري دختر مرحوم زرگري، نامه اي را كه به پدرش نوشته بود، خواند.
حسين عليزاده، نيز دقايقي كوتاه به ذكر خصوصيات اخلاقي و شخصيتي او، پرداخت و گفت: همه  ما خاطرات خوبي از او به يادگار داريم. او آرام و بي نياز بود و همواره سعي مي كرد تا نياز ديگران را رفع كند.
وي همچنين با اشاره به سابقه  دوستي اش با مرحوم زرگري، گفت: دوستي يعني جدل، دوستي بحث و مباحثه است.
من و داريوش هميشه با هم بحث مي كرديم و بهره  علمي مي برديم؛ چرا كه به عقيده  من دوستي انسان ها با هم اگر خنثي و بدون بهره  علمي باشد، بي فايده است.
عليزاده افزود: دوستي همگي ما با داريوش بسيار عميق بود، ولي زماني كه خبر مرگش را شنيديم هيچ ناراحتي اي در خودمان حس نكرديم. چرا كه مطمئن بوديم تنها هيئت او از ميان ما رفته و روحش براي ما به يادگار باقي مانده است.
وي در پايان از طرف خود، خانواده  زرگري و جامعه  موسيقيدانان كشور از حاضرين تشكر و قدرداني كرد.
در ادامه مراسم، سهراب زرگري پسر استاد زرگري، به اجراي قطعاتي با تنبور و تمبك پرداخت.
ارشد طهماسبي نيز در بخش ديگري از اين برنامه به ذكر خصوصيات اخلاقي استاد زرگري پرداخت و گفت: داريوش، زندگي ساده و آرامي داشت ولي با مرگش غوغايي در جامعه  موسيقي بپا كرد. غوغايي كه از حد و اندازه  كار هنري اش بيشتر بود و اين نبود مگر به خاطر خلقيات و احساسات لطيفش.
در پايان مراسم نيز حسين عليزاده، با اجراي قطعاتي به ياد مرحوم زرگري ياد او را گرامي  داشت.

بزرگداشت هفته دفاع مقدس در بوشهر
مدير كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان بوشهر گفت: به منظور بزرگداشت هفته دفاع مقدس ۱۰ برنامه فرهنگي و هنري از ۳۱ شهريورماه به مدت يك هفته در استان بوشهر برگزار مي شود.
«سيد نورالدين ابطحي» در گفت وگو با ايرنا افزود: اين برنامه ها شامل شب شعر، شب شروه، نمايشگاه عكس، كتاب و دستاوردهاي دفاع مقدس، اجراي نمايش، اكران فيلمهاي سينماي دفاع مقدس، مسابقه مقاله نويسي و تجليل از هنرمندان تئاتر دفاع مقدس مي باشد.
وي تصريح كرد: در اين برنامه ها تلاش مي شود تا مفاهيم و ارزشهاي دوران دفاع مقدس در قالب هنرهاي نمايشي، شعر و مسابقات فرهنگي و نمايشگاه به نسل جوان منتقل شود.

گفت و گوي هنرمندان با مردم در سينما فرهنگ
برنامه  حمايت  از هنرمندان  پيشكسوت  حوزه  سينما با عنوان  ياد ياران ،ديروز و امروز در آخرين  چهارشنبه  هرماه  در سينما فرهنگ  تهران  برگزارمي شود.
بنياد سينمايي  فارابي ، خانه  سينما و موزه  سينما بانيان  اين  برنامه هستند.
به  گزارش  روابط عمومي  موزه  سينما، نخستين  برنامه  حمايت از هنرمندان  در قالب  گفت  وگوي  هنرمندان  با مردم  و نمايش  فيلمهاي  بانوي من ، اين  زن  حرف  نمي زند، بانوي  من  وتوكيو بدون  توقف ، ۲۶ شهريورماه برپا مي شود.
عوايد حاصل  از فروش  بليت  نوبتهاي  نمايش  فيلم  به  همراه  هداياي  جمع آوري شده  توسط صندوق  حمايت  از هنرمندان  به  يكي  از هنرمندان  پيشكسوت  سينماي ايران  كه  در حال  حاضر قادر به  فعاليت  در اين  عرصه  نيست ، اهدا مي شود.

۳ فيلم پروانه ساخت گرفتند
اداره كل نظارت و ارزشيابي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، پروانه ساخت سه طرح سينمايي را صادر كرد.
به گزارش روابط عمومي معاونت سينمايي، فيلمهاي «دروغ» به كارگرداني كامران قدكچيان و تهيه كنندگي يوسف صمدزاده، «كنار رودخانه» به كارگرداني عليرضا اميني و تهيه كنندگي حبيب الله كاسه ساز و «غروب شد بيا» به كارگرداني انسيه شاه حسيني و تهيه كنندگي فتح الله جعفري جوزاني، مجوز ساخت دريافت كردند.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶


داستانك
تكثير
دست مرد شكارچي به مرغابي زيبايي كه در درياچه دلبري مي كرد، نمي رسيد. پس خنجر بسته بر مچ پايش را از غلاف بيرون كشيد و پرت كرد. خنجر چرخيد و چرخيد و بر پهلوي مرغابي نشست.
چند ماه بعد كنار درياچه مرغابي را ديد كه شنا مي كند با همان خنجر در پهلو؛ و پشت سرش دسته اي جوجه مرغابي كه هركدام يك خنجر كوچك در پهلو داشتند.
حالا كه چندين سال از آن ماجرا گذشته وقتي به آسمان و آب درياچه نگاه مي كنيم فوج مرغابي هايي را مي بينيم كه پرواز يا شنا مي كنند و هركدام خنجري در پهلو دارند.
آرش نصيري

روزنگار
قيام خراسان
كلنل محمدتقي خان پسيان روز بيست و چهارم شهريور سال ۱۳۰۰ صدور بيانيه اعلام جمهوري خراسان را كه از سوي حزب مليون پيشنهاد شده بود به بعد موكول كرد. كلنل به تازگي نيروي هزار نفره دولتي را كه براي پايان دادن به قيام او به خراسان آمده بودند، از راه مذاكره راضي به بازگشت كرده بود و اوضاع آشفته اي داشت.
محمدتقي خان كه زاده تبريز بود و از جواني وارد نيروي ژاندارمري شده بود، مقارن جنگ جهاني اول براي تحصيل علوم نظامي، رياضيات و موسيقي به اروپا رفت. اندكي پس از بازگشت به ايران، در اواخر مرداد ۱۲۹۹ به رياست ژاندارمري خراسان گمارده شد و با تأييد قوام السلطنه، والي ايالت، به كار مشغول شد. اما چند ماه بعد مجبور شد به دستور سيدضياءالدين طباطبايي كه پس از كودتاي ۱۲۹۹ رئيس الوزراء شده بود، قوام السلطنه را بازداشت كند و به تهران بفرستد. ۱۴ فروردين ۱۳۰۰، يكروز پس از دستگيري قوام، اختيارات حكومتي از سوي دولت به كلنل تفويض شد. چيزي نگذشته بود كه از تهران خبر رسيد دولت سيدضياء سقوط كرده و قوام السلطنه رئيس الوزراء شده است. قوام در نخستين روز زمامداري، نجدالسلطنه معاون سابق والي خراسان را به كفالت ايالت منصوب كرد.كلنل چند روزي تحمل كرد اما پس از اين كه وقوع چند انفجار در مشهد اوضاع شهر را به هم ريخت، نجدالسلطنه، رئيس تلگرافخانه و تني چند از نزديكان قوام را توقيف كرد. او كه نگران انتقام جويي قوام بود، عده اي از بزرگان خراسان را دعوت كرد و ضمن در ميان گذاشتن نگراني اش با آنان، پيشنهاداتي از طريق مدعوين براي دربار فرستاد. دربار با بعضي از پيشنهادات موافقت كرد و خيال كلنل اندكي راحت شد. اما اوايل مرداد، صمصام السلطنه بختياري حكم ولايت خراسان و سيستان را از قوام السلطنه دريافت كرد و با ارسال تلگرافي، محمدتقي خان را تا رسيدن خود به نيابت برگزيد. كلنل ضمن استقبال از والي گري صمصام، به او هشدار داد كه نبايد با خود سوار بختياري به خراسان بياورد. اختلاف بالا گرفت و رفتارهاي كلنل، سرپيچي از فرامين حكومت مركزي تلقي شد. قوام اردوي هزارنفره اي به فرماندهي سرتيپ حسين آقا خزاعي راهي خراسان كرد. ماژور بهادر، يار كلنل و فرمانده ژاندارمري سبزوار به دستور كلنل راه را بر قواي دولتي بست و كلنل با مذاكره، فرماندهان نيروي دولتي را متقاعد كرد كه بازگردند.پس از اين تاريخ بود كه محمدتقي خان به تحكيم قدرت خود پرداخت.قوام نيز به تحريك طوايف مختلف خراسان عليه حاكميت قواي ژاندارمري مشغول شد.
۸۲ سال پيش، روزي چون امروز كلنل دستور داد تلگراف هاي كنسولگري انگليس نبايد به رمز باشد يا به دست تلگرافچي هاي غيرايراني ارسال شود. دوتن از صاحب منصبان ژاندارمري خراسان نيز كه از جنگيدن با طوايف سرباز زده بودند در همان روز به دستور كلنل اعدام شدند. كلنل خود فرماندهي قواي ژاندارم در نبرد با كردهاي قوچان را به دست گرفت و روز يازدهم مهر در همين نبرد كشته شد.اغلب تاريخ نويسان كلنل محمدتقي پسيان را مردي وطن پرست، شجاع و اصلاح طلب معرفي مي كنند كه به دليل آشنايي اش با زبان هاي فرانسوي و آلماني به علوم روز آشنا بود و درك مناسبي از جهان آن روزگار داشت.
كابوس «مرد بزرگ»
روز ۱۵ سپتامبر سال ۱۹۳۵ براي يهوديان آلمان روز تلخي بود. در اين روز قانوني به تصويب رسيد كه بسياري از حقوق شهروندي آنان را رسماً سلب مي كرد.
آدولف هيتلر، از هنگام نشستن بر صندلي صدارت اعظم آلمان در انديشه عملي كردن رؤيايي بود كه براي كشورش داشت. رؤيايي كه خيلي زود كابوس بسياري از مردم شد. عقايد نژادپرستانه هيتلر كه باعث مي شد طرح حاكميت آلماني هاي «اصيل» و آريايي نژاد را بر جهان در سر بپروراند به سرعت ميان مردم آلمان كه پس از شكست در جنگ اول جهاني بسيار تحقير شده بودند رواج يافت. در پايان نخستين سال حكومت هيتلر، يهوديان آلمان از اشتغال به بسياري از حرفه ها كه ارزش اجتماعي بالايي داشتند منع شده بودند. آن ها اجازه روزنامه نگاري و اشتغال در راديو، تئاتر و سينما را نداشتند، معلمي و حتي كشاورزي برايشان ممنوع بود و به تدريج از وكالت و طبابت هم محروم مي شدند. بسياري از مغازه ها و هتل ها، پشت پنجره هاي خود تابلوي «ورود يهودي ممنوع» نصب كرده بودند. با تصويب قانوني كه به قانون نورمبرگ معروف شد، اين محدوديت ها شكل رسمي تري به خود گرفت و اوضاع يهوديان وخيم تر شد. يهوديان از ازدواج با آريايي تبارها منع شدند. اجازه استخدام خدمتكاران زن آريايي كمتراز ۳۵ ساله را نداشتند. به تدريج و با توجه به منع استخدام يهوديان در خواربار فروشي ها، لبنياتي ها و نانوايي ها، خريد آذوقه برايشان دشوار شد. حتي داروخانه ها از فروش دارو به آن ها امتناع مي كردند.
از سوي ديگر موفقيت هاي اقتصادي آلمان تحت حاكميت هيتلر و بازسازي اميد و غرور آلماني ها مانع از آن مي شد كه سياهي اين تبعيض ها به چشم جهانيان آيد.فرياد اعتراض مسافران خارجي و حتي مخالفان داخلي اين گونه قوانين غالباً نشنيده گرفته مي شد.
در شرايطي كه هنوز هيتلر خوي تجاوزگر خود را آشكار نكرده بود، همه تصور مي كردند اين گونه سختگيري ها مقطعي است و پس از مدتي به پايان مي رسد. بيشتر ناظران با لويد جرج، نخست وزير بريتانيا هم عقيده بودند كه: هيتلر مرد بزرگي است.
rooznegar@hamshahri.org

سلامتي
براي سنگين وزن ها
اضافه وزن يكي از رايج ترين پديده هاي تهديد كننده سلامتي است. خيلي از مردم، به ويژه خانم ها اگر هم دل نگران سلامتي خود نباشند، دست كم به خاطر حفظ تناسب اندام در پي كاستن از وزنشان هستند. يكي از رايج ترين روش ها در اين مورد رژيم هاي غذايي است. اما بايد توجه داشت كه نيازهاي ضروري بدن، به ويژه ويتامين ها نبايد مورد غفلت قرار گيرد. علاوه بر آن بسياري از خانم ها به دريافت كلسيم بيشتري نياز دارند كه ممكن است در يك رژيم غذايي مطالعه نشده از آن محروم شوند. چنانچه براي كاستن از وزن خود رژيم مي گيريد، در باره تأمين ويتامين و كلسيم مورد نياز بدنتان حتما با پزشك مشورت كنيد.

گشتي در دنياي خبرها
ارسال زباله
فيلادلفيا: از چندي پيش يك شهروند  آمريكايي زودتر از موعد مقرر زباله هاي منزلش را در خيابان رها مي كرد و به همين دليل همسايه ۴۱ ساله اين خانم بارها به او تذكر داده بود.
اما پس از اينكه تذكرات پياپي نتيجه نداد، خانم ۴۱ ساله يك جعبه بزرگ را مملو از پرتقال هاي فاسد، پوست موز و مو كرد و آنرا به آدرس همسايه  بي توجه خود ارسال كرد تا شايد وي دست از اين كار زشت بردارد.
چاقوكشي در خوابگاه
پكن: يك دانشجو در چين ۸ تن از همكلاسي هاي خود را با چاقو زخمي كرد.
وي ديروز با چاقوي ميوه خوري در خوابگاه دانشگاه شروع به دويدن كرد و چاقو را به شكم ۸ نفر از همكلاسي هاي خود فرو برد. اين دانشجو سال گذشته نيز قصد داشت مچ خود را با چاقو ببرد و خودكشي كند.
نفرين داور
بخارست: جادوگران رومانيايي هر روز «اورس مي ير» داور مشهور سوئيسي را نفرين مي كنند.
چهارشنبه شب گذشته در جريان ديدار دو تيم روماني و دانمارك اين داور سوئيسي يك ضربه پنالتي مشكوك به سود دانمارك اعلام كرد و در پايان ۹۰ دقيقه بازي پنج دقيقه وقت تلف شده منظور كرد كه از قضا در همين وقت تلف شده، دانمارك گل مساوي را زد تا بازي ۲-۲ تمام شود. در پي اين ناكامي براي تيم روماني، جادوگران اين كشور اعلام كرده اند در طول شبانه روز مشغول نفرين كردن اين داور سوئيسي هستند. آنها مي گويند نفرين ها باعث خواهد شد «مي ير» قدرت دميدن در سوت خود را از دست بدهد و عضلات پايش از كار بيفتد.
جنگ با سوسمار
سيدني: يك دختر ۱۰ ساله در استراليا براي نجات از مرگ مجبور شد با يك سوسمار غول پيكر بجنگد.
هنگامي كه وي در كنار درياچه پارك ملي كاكادو مشغول بازي بود ناگهان سوسماري غول پيكر با دندانهاي تيزش پاي چپ اين دختربچه را گاز گرفت و قصد داشت او را ببلعد اما دختر شجاع با تمام قدرت به مقابله پرداخت و پا به فرار گذاشت. او هم اكنون در بيمارستان بستري است.
۲ كيلوگرم مو در شكم
آنكارا: جراحان در شرق تركيه بيش از ۲ كيلوگرم مو از شكم يك دختر ۱۷ ساله خارج كردند. اين دختر در كودكي و نوجواني به دليل ابتلا به بيماري روحي به خوردن مو مي پرداخت. تجمع موها در شكم وي يك جسم توپ مانند را تشكيل داده بود.
طولاني ترين پرواز جهان
سئول: شركت هواپيمايي سنگاپور قصد دارد طولاني ترين پرواز مسافربري جهان را به مسافرانش عرضه كند. اين پرواز بدون توقف در ۱۸ ساعت، مسافت سنگاپور تا لس آنجلس را طي مي كند.
اين پرواز سال آينده ميلادي با هواپيماي ايرباسA340-۵۰۰s كه يك هواپيماي جديد است انجام مي شود. در حال حاضر پرواز لس آنجلس به سنگاپور در توكيو و يا تايپه توقف دارد.
۴۳۴ هزار دلار براي يك گيتار
لس آنجلس: گيتاري كه جورج هريسون در آخرين كنسرت بيتل ها از آن استفاده كرده بود به ارزش ۴۳۴ هزار دلار در مزايده هاليوود بفروش رسيده است.
اين كنسرت در سال ۱۹۶۹ برگزار شد و از آن به بعد بيتل ها از يكديگر جدا شدند. خريدار اين گيتار كه در غرب آمريكا زندگي مي كند از مسئولان مزايده خواست نامش را فاش نكنند.

ساعات شرعي
اذان ظهر: ساعت۱۳
اذان مغرب:ساعت ۱۹ و ۳۲ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۵ و۲۰ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت۶ و۴۷ دقيقه

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
آموزشي
انديشه
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
همشهري اقتصادي
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
شناسنامه
داستانك
روزنگار
سلامتي
دنياي خبرها
ساعات شرعي
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   آموزشي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |  
|  محيط زيست   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |