دوشنبه ۲۴ شهريور ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۱۶۷ - Sep.15, 2003
اعتراض عراقي ها به آمريكا در مراسم تشييع اجساد هشت پليس عراقي
014415.jpg
صدها تن از شهروندان خشمگين شهر فلوجه عراق در مراسم تشييع اجساد هشت پليس عراقي كه روز جمعه بر اثر تيراندازي اشتباهي آمريكايي ها كشته شدند، با شليك گلوله و انفجار خمپاره و نارنجك به آمريكايي ها اعتراض كردند و وعده دادند كه حملات جديدي را عليه آمريكايي ها سازمان دهي مي كنند.
نظاميان آمريكايي شنبه شب در بيانيه اي ضمن اظهار تأسف عميق و عذرخواهي از اين واقعه اعلام كردند كه اين نيروهاي پليس عراق بر اثر تيراندازي اشتباهي آمريكايي ها كشته شدند.
روزنامه واشنگتن پست ديروز در گزارشي نوشت اين اظهار تأسف و پوزش تأثيري نداشت و از خشم مردم فلوجه نكاست. يكي از معاونان شهردار شهر به اين روزنامه گفت كه اوضاع خارج از كنترل است.
اين در حاليست كه انفجار يك بمب در سر راه كاروان نيروهاي آمريكايي در شهر فلوجه به كشته شدن يك سرباز آمريكايي و مجروح شدن سه تن ديگر انجاميد.
پايان بي نتيجه مذاكرات ژنو
نشست پنج عضو دائم شوراي امنيت سازمان ملل در مورد قطعنامه جديد براي آينده عراق كه روز شنبه در ژنو برگزار شد بدون نتيجه پايان يافت.
كوفي عنان دبير كل سازمان ملل با انتشار بيانيه اي اعلام كرد كه وزراي خارجه اين پنج كشور همگي درباره انتقال سريع قدرت و حاكميت به مردم عراق اتفاق نظر داشتند.
اما هيچ نتيجه اي عملي از اين نشست حاصل نشد و طرفين گفتند كه مذاكرات براي رسيدن به نتيجه را ادامه مي دهند.
كالين پاول بعد از پايان اين گفتگوها از ژنو به كويت رفت و بعد از چند ساعت توقف راهي بغداد شد. او در عراق با پل برمر حاكم آمريكايي اين كشور و چند تن از اعضاء شوراي حكومتي ديدار و گفتگو مي كند.
اين سفر در حالي صورت مي گيرد كه مطبوعات آمريكا ديروز از اعمال فشار در واشنگتن بر دونالد رامسفلد به دليل شرايط و روند تحولات در عراق خبر دادند.
روزنامه واشنگتن پست در اين باره نوشت به دليل اوضاع پر آشوب و ادامه حملات و درگيري ها در عراق موج انتقادها از رامسفلد شدت گرفته است.
روزنامه الشرق الاوسط چاپ لندن هم ديروز نوشت: به نظر مي رسد كندي روند بازسازي عراق باعث شده است شماري از اعضاء جمهوريخواه كنگره از كاخ سفيد بخواهند مسئوليت بازسازي عراق را از وزارت دفاع آمريكا گرفته و به وزارت خارجه واگذار كند.

تفسير سياسي
بازي با كارت اخراج عرفات
014410.jpg
هادي صبا
از مدتها پيش هر از چندي، موضوع اخراج عرفات از فلسطين در رسانه ها مطرح مي شد. گاهي هم مقامات اسرائيلي اين تهديد را بر زبان جاري مي ساختند. اما در آخر هفته گذشته موضوع وارد مرحله جدي تري شد و دولت شارون با اكثريت آراء طرح اخراج عرفات را به تصويب رساند، و ارتش را مأمور تهيه برنامه اجرايي اين تصميم نمود. در اين نوشته مي كوشيم تا به دو سئوال پاسخ بگوئيم ۱- چرا اسرائيل در اين ظرف زماني چنين تصميمي را اتخاذ كرده است؟ ۲- در صورت عملي شدن تصميم دولت شارون و اخراج ياسر عرفات از داخل فلسطين، تحولات در صحنه فلسطين به كدامين سوي به حركت در خواهد آمد؟
اما پيش از پاسخ به اين دو سئوال لازم مي داند به يك نكته ديگر اشاره نمايد. ۱۰ سال پيش در چنين ايامي كانالهاي مختلف تلويزيوني در سراسر جهان مراسم امضاي توافقنامه صلح «اسلو» با حضور ياسر عرفات و اسحاق رابين در كاخ سفيد را پخش مي كردند. حادثه اي شگفت كه براي بسياري از جهانيان غيرمنتظره بود. در آن مراسم علاوه بر بيل كلينتون رئيس جمهور وقت آمريكا آندره كوزيرف وزير خارجه روسيه، محمود عباس (ابومازن) و شيمون پرز نخست وزيران پيشين فلسطين و اسرائيل - امضاءكنندگان قرارداد - نيز حضور داشتند. آن هنگام تصور بسياري از صاحبنظران اين بود كه با مداخله جدي آمريكا در صحنه اوضاع به سمت و سوي توافق در حركت است و روند صلح بازگشت ناپذير خواهد بود. اما عده اي از كارشناسان كه اوضاع را از ديدهاي واقع بينانه تر مي نگريستند، نظر ديگري داشتند. يكي از معروفترين سياستمداران منطقه گفت: توافقنامه اسلو به گونه اي تنظيم شده كه هر بند آن نياز به توافق جديدي دارد. ديگراني نيز بودند كه مي گفتند اسرائيل صرفا تحت فشار انتفاضه اول مردم فلسطين ناگزير از پذيرش برخي امور شده است، و به محض آنكه مشكل امنيتي خود را حل شده ببيند رويكرد ديگري خواهد داشت؛ چه ماهيت اين رژيم بر زورگويي و غصب كامل حقوق مردم فلسطين مبتني است.
اكنون ۱۰ سال از آن واقعه مي گذرد. اسرائيل تصميم گرفته است كه عرفات را اخراج نمايد. رابين نيز خيلي پيش از اين جان خود را در همين راه از دست داد. ابومازن نيز بزرگترين شكست سياسي حيات خويش را متحمل شد و از اينكه او را «كرزاي» فلسطين مي خواندند، سخت برآشفت و با استعفايي بسيار سرد و معترضانه صحنه را ترك گفت.
ظرف زماني اتخاذ تصميم از سوي اسرائيل
در اين باره بايد ابتدا به موضوع استعفاي ابومازن اشاره كرد. انتصاب محمود عباس به نخست وزيري در واقع پاسخ فلسطينيان به شرايط پديدار شده پس از جنگ عراق و اشغال آن از سوي آمريكا به شمار مي رفت. شرايطي كه موازنه را شديدا به زيان فلسطينيان تغيير داده بود. در واقع عرفات مي كوشيد در پشت سر ابومازن كه به ميانه روي شهره بود و از سوي اسرائيل و آمريكا مورد پذيرش قرار داشت سنگر بگيرد. اما در ديگر سوي اين واقعه، اسرائيل هدف ديگري را پي مي گرفت. اسرائيل مي خواست كه ابومازن با در دست گيري كامل قدرت در جنبه هاي مختلف سياسي، امنيتي و اقتصادي، اولا عرفات را كاملا منزوي سازد و ثانيا وي را به ابزاري براي سركوب نيروهاي مقاومت فلسطيني يعني «حماس»، «جهاد اسلامي» و گردانهاي «شهداي الاقصي» تبديل نمايد.
اما عرفات با عبرت گيري از رفتار گذشته اسرائيل و با در اختيار داشتن بيش از ۴۰ سال تجربه كاري در صحنه سياست و مقابله با اسرائيل زيرك تر از آن بود كه همه برگه هاي بازي را در اختيار ابومازن قرار دهد. رفته رفته ابومازن كه اينك در معرض توجه جهاني قرار گرفته بود مي كوشيد تا دامنه اختيارات خود را گسترش دهد. اين رويكرد با رفتار بسيار قوي و زيركانه عرفات ناكام ماند. همچنين ابومازن ضعيف تر از آن بود كه بتواند به تنهايي دولت خودگردان را بر عليه نيروهاي حماس و جهاداسلامي بسيج كند. به ويژه آنكه عرفات نيز در اين مسير با وي همراه نبود و همواره مي كوشيد، به اسرائيل و آمريكا بفهماند كه اين «مأموريت» چيزي نيست كه كسي غير از او از عهده آن بر آيد. و او نيز براي اينكار «مقابلي» درخور مي طلبيد كه اسرائيل و آمريكا حاضر به پرداخت آن نبودند. بالاخره به محض آنكه شرايط منطقه اي اندكي تغيير كرد و آمريكائيها در عراق با مشكلات جدي مواجه شدند، عرفات نيز اوضاع را به سمتي پيش برد كه ابومازن ناگزير استعفاي خود را ارائه نمايد.
استعفاي ابومازن و خروج وي از صحنه در واقع سياستهاي اسرائيل و آمريكا را با يك صدمه جدي مواجه ساخت. از سرگيري عمليات شهادت طلبانه از سوي حماس بر دشواري اسرائيل افزود. لذا دولت شارون نيز در مقابل، موضوع اخراج ياسر عرفات از سرزمينهاي فلسطين را بطور جدي تري مطرح ساخت.
پيامدهاي اخراج
تصميم اسرائيل مبني بر اخراج ياسر عرفات با موجي از اعتراضات شديد بين المللي مواجه گرديد. شوراي امنيت در بيانيه اي كه توسط سفير انگلستان قرائت شد، به اسرائيل در مورد اجراي اين تصميم هشدار داده است. رؤساي جمهور فرانسه و روسيه با اين تصميم مخالفت كرده اند. اكثر كشورهاي اروپايي نيز با اين تصميم مخالفت نموده اند. كاخ سفيد نيز نسبت به پيامدهاي اين تصميم هشدار داد و گفته است كه اجراي آن هيچ نتيجه اي در بر نخواهد داشت. بجز آنكه به عرفات موقعيتي مي دهد تا بتواند تحرك بيشتري داشته باشد.
در صحنه داخلي نيز همه جريانات فلسطين عليه اين تصميم بسيج شده اند. خالد مشعل رئيس دفتر سياسي حماس ضمن انجام تماس تلفني با ياسر عرفات اين تصميم را محكوم كرده است. محمد الهندي يكي از رهبران جهاد اسلامي در داخل فلسطين نيز اقدام مشابهي را انجام داده است. مردم فلسطين نيز با ترتيب دادن تظاهرات گسترده با اين تصميم مخالفت كرده اند. احمد قريع رئيس پارلمان دولت خودگردان كه اينك مأمور تشكيل كابينه جديد فلسطين شده است نيز اين تصميم را خطرناك و جسورانه خواند و گفت كه اين اقدام به انفجار در كل منطقه خواهد انجاميد. وي افزود كه از همه عقلاي جهان مي خواهم كه اين خطر را درك كنند و حكومت اسرائيل را مجبور به بازگشت از اين تصميم «ديوانه وار» نمايند. وي كليه جلسات خود را تعطيل كرده و به پيگيري موضوع پرداخته است. ملاحظه مي فرمائيد كه اين تصميم فلسطينيان را بيش از گذشته متحد كرده است.
بي ترديد انجام اين اقدام بدون اعطاي چراغ سبز آمريكا ميسر نخواهد بود. هر چند كه اين كار مي تواند با مخالفت علني - و موافقت پنهاني - آمريكا همراه باشد. در هر حال در صورت اجراي اين تصميم بسيار دشوار، با دو پيامد اصلي مواجه خواهيم بود:
۱- در صحنه عملي، با برچيده شدن اركان دولت خودگردان و يا تضعيف آن، مقاومت فلسطيني با قدرت تر از گذشته در صحنه ظاهر خواهد شد. زيرا توجه دقيق به اوضاع، نشان مي دهد كه پيگيري استراتژي «مقاومت همزمان با مذاكره» در واقع به زيان مقاومت عمل مي كرد و از كارايي آن مي كاست. پايان «مذاكرات» به «مقاومت» اجازه خواهد داد كه يكه تاز ميدان مقابله با اسرائيل گردد و در اين صورت اسرائيل زيانهاي بيشتري را متحمل خواهد شد.
۲- در صحنه سياسي نيز اوضاع به شرايط پيش از امضاي پيمان «اسلو» باز مي گردد و گزينه راه حل مسالمت آميز در برخورد با اسرائيل با يك عقب گرد جدي، زمينه را براي رشد نيروهاي راديكال  اصولگرا و اسلام گرا مهيا خواهد نمود.

فوجيموري با پيام هاي راديويي براي بازگشت به قدرت آماده مي شود
آلبرتو فوجيموري  رئيس  جمهور سابق  پرو كه  سه  سال  پيش  پس  از فرارازاين  كشور به ژاپن  پناهنده  شد با ارسال  پيامهايي  راديويي  از بازگشت  خود خبر مي  دهد.
به  گزارش  شبكه  تلويزيوني  بي  بي  سي ، فوجيموري  سه  سال  پيش  پس  از آنكه  اتهامهايي  عليه  وي  درباره  اختلاس  و سوء استفاده  هاي  مالي  به  ميان  آمد ازپرو گريخت  و به  ژاپن  پناهنده  شد.
فوجيموري  هر هفته  يكبار براي  مردم  پرو پيامهاي  راديويي  ارسال  مي كندوبه اعتقاد كارشناسان  سياسي  سعي  مي  كند مردم  را به  خود نزديك  كند.
پيامهاي  راديويي  فوجيموري  در توكيو پايتخت  ژاپن  ضبط مي  شود و از طريق  يك  ايستگاه  راديويي  خصوصي  در ليما پخش  مي  شود.
اززمان  آغاز ارسال  پيامهاي  راديويي  فوجيموري ، طرفداران  وي  جان  تازه اي  گرفته اند و بابه  راه  انداختن  تظاهرات  حمايت  خود را از فوجيموري  اعلام كرده اند.
گفتني  است  در يك  نظرسنجي  كه  ماه  گذشته  ميلادي  به  عمل  آمد، مشخص  شد كه  محبوبيت  فورجيموري  روبه  افزايش  است  و مردم  اين  كشور وي  را به  عنوان رهبري  قدرتمند عليه  تروريسم  و مشكلات  اقتصادي  مي دانند.

آمريكا از پايان  عمليات  عليه  طالبان  در جنوب  افغانستان  خبر داد
آمريكا اعلام  كرد، عمليات  نظامي  كه  از دوم  شهريور مـاه  عليه  شبه  نظاميان  طالبان و ساير مخالفان  در جنوب  و جنوب  شرقي  افغانستان  آغاز شده  بود، پايان يافته  است .
به گزارش ايرنا از كابل، رودني  ديويس  سخنگوي  نظامي  آمريكا در افغانستان  ديروز در پايگاه  هوايي  بگرام  بــه  خبرنگاران  گفت : ولايت  زابل  و برخي  ديگر از نقاط جنوب  وجنوب  شرقي  افغانستان  از وجود طالبان  پاكسازي  و عمليات  به  طور كامل  پايـان يافته  است .
اين  در حالـي  است  كه  وزارت  دفاع  افغانستان  حدود يك  هفته  پيش  پايان  اين عمليات  را اعلام  كرد و گفت : تنها يكصـــد نيرو براي  پاكسازي  منطقه  در زابل حضور دارند و بقيه  به  پايگاه هاي  خود بازگشته اند.
ژنرال  ديويس  افزود: در عمليات  ۱۰ روز اخير بــرخورد جـدي  با طالبان  به وقوع  نپيوسته  و شبه نظاميان  اين  گروه  در حال  فرار از منطقه  بوده اند.
وي  با موفق  ارزيابي  كردن  ايـن  عمليات  گفت : در اين  عمليات  حدود ۳۲ هزاركيلوگرم  مواد منفجره  و مهمات  طـالبان  به  غنيمت  درآمد كه  بـه  وزارت  دفــاع افغانستان  تحويل  خواهد شد.
وزارت  دفاع  افغانستان  اعلام  كرده  است ، در جنگ هاي  ۱۰ روزه  زابل  كه  از دوم تا يازدهم  شهريور ماه  جاري  به  وقوع  پيوست ، بيش  ازيكصدنفر از افراد طالبان كشتـــه ، ده ها مجروح  و ۱۷ تن  اسير شدند و حدود ۲۰ نيروي  دولتي  نيز به  قتل رسيدند.

تحليلگر آمريكايي:
جوانان مسلمان در نفرت از آمريكا از زندگي خود مي گذرند
توماس  فريدمن  روزنامه  نگار ارشد نيويورك  تايمز، تهديد اصلي عليه  آمريكا را افزايش  نفرت  جوانان  مسلمان  از كاخ  سفيد دانست  .
به گزارش ايرنا از واشنگتن، وي  در ميزگردي  با عنوان  دمكراسي  در خاورميانه  ميان اميد و ترس  كه  روز شنبه  توسط موسسه  تحقيقاتي  كارنگي  در واشنگتن  برگزار شده  بود، گفت : تهديد اصلي  در منطقه  خاورميانه  نه  سلاح هاي  اتمي  ،بلكه  جواناني  هستند كه  بيش  از آنكه  به  زندگي  خود علاقه مند باشند از ماآمريكايي ها متنفرند. فريدمن  گفت :اين  امر به  آنها اجازه  مي دهد كه  براي  كشتن  ما حتي  حاضرباشند از جان  خود بگذرند. اين  وضع  كاملا بر خلاف  جنگ  سرد است  كه  در آن  دشمن  ما به  زندگي  و حيات  خود بيشتر علاقه  مند بود.
نويسنده  نيويورك  تايمز خاطرنشان  كرد: اگر جهان  اسلام  در درون  خود بااز بين  بردن  راديكال  ها، اين  جنگ  را پايان  ندهد ، ما در غرب  مجبور به مبارزه  با آن ها خواهيم  شد.
فريدمن  دوران  كنوني  را دوران  جنگ  جهاني  سوم  توصيف  كرد كه  غرب  در آن با راديكال هاي  مذهبي  روبرو است . وي  حادثه  يازده  سپتامبر را نتيجه  وضع  موجود در خاورميانه  دانست  وگفت  كه  براي  مقابله  با تكرار چنين  حادثه اي  بايد وضع  موجود را در جهان  عرب تغيير داد.

استقرار ۱۵۰ هزار سرباز چيني در مرز كره شمالي
چين حدود ۱۵۰ هزار سرباز خود را به منظور جلوگيري از افزايش توان هسته اي كره شمالي و سركوب خشونت فزاينده سربازان ياغي اين كشور در امتداد مرز خود با كره شمالي مستقر كرده است.
به گزارش خبرگزاري فرانسه،  روزنامه ساندي مورنينگ پست چاپ هنگ كنگ ديروز با اعلام اين مطلب به نقل از يك منبع امنيتي ناشناخته در چين نوشت ۵ لشكر ارتش آزاديبخش خلق چين از ماه گذشته در استان كره اي خودمختار يانبيان كه با كره شمالي هم مرز است مستقر شده است.
اين منبع امنيتي گفت: اين سربازان همچنين به منظور كمك به جلوگيري از ورود آوارگان كره شمالي كه به چين فرار مي كنند در اين منطقه مستقر شده اند. وزارت امور خارجه چين هفته گذشته از تأييد يا تكذيب استقرار سربازان در اين منطقه خودداري كرد.

عرفات اسرائيل را به مذاكره صلح فراخواند
ياسر عرفات رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين شنبه شب در جمع ديپلمات هاي خارجي كه در دفترش گرد آمده بودند گفت: در اين لحظه ما با شرايط بسيار دشواري روبرو هستيم كه بدترين دوران از زمان امضاي پيمان اسلو در سال ۱۹۹۳ است.
وي گفت: اين فقط مشكل من نيست كه اسرائيل تهديد به اخراجم كرده است مشكل و خطر واقعي قصد دولت اسرائيل براي از ميان بردن شريك فلسطيني و حذف حضور دولت خودگردان فلسطين است. او در همين سخنراني خطاب به اسرائيل گفت: به صلح روي آوريد. بياييد با هم صلح كنيم.
اين در حالي است كه ايهود المرت معاون نخست وزير اسرائيل ديروز گفت، بدون شك حتي كشتن عرفات براي حذف او به عنوان مانع صلح و از رهبران ترور يكي از گزينه هاي ماست.
يورش ارتش اسرائيل به رفح
ارتش رژيم اشغالگر قدس بامداد ديروز به  اردوگاه  شهر رفح  درجنوب  نوار غزه  يورش  برد و ۱۶ باب  خانه  فلسطينيان  را ويران  كرد.
به  گزارش  خبرگزاري  فرانسه، يك  منبع  امنيتي  فلسطيني  با اعلام  اين مطلب، گفت  بيش  از ۲۲ دستگاه  تانك  و خودروي  نظامي اسرائيل  پس  از نيمه شب يكشنبه به  مسافت ۱۰۰ متر وارد اردوگاه  رفح  نزديك  نوار مرزي  با مصر شدندو بلدوزرهاي  نظامي اسرائيل  اقدام  به  تخريب  ۱۴ باب  خانه  و سپس عقب نشيني نمودند.اين  منبع  افزود ارتش  اسرائيل  همچنين  از شهرك  موراغ  در شمال شهر رفح  به  مسافت  صدها متر وارد منطقه  شرقي  اين  شهر شد و اقدام  به  كندن درختان  زيتون  و تخريب  دست  كم  دو باب  خانه  كرد سپس  از اين  منطقه عقب  نشست.

انتشار اسناد جديد همكاري القاعده و پاكستان
مدارك و اسناد اطلاعاتي آمريكا كه اكنون علني شده است نشان مي دهد پاكستان در دهه ۱۹۹۰ به اعضاء القاعده در شروع فعاليت هايشان در افغانستان كمك كرد و حتي به طور مخفيانه يك اردوگاه آموزشي بزرگ را كه مورد استفاده شبكه اسامه بن لادن قرار مي گرفت اداره مي كرد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، اين اسناد كه در پاييز سال ۲۰۰۱ توسط آژانس اطلاعاتي دفاعي آمريكا تهيه شده بود و نسخه سانسورشده آن هفته گذشته از طبقه بندي خارج و منتشر شد نشان مي دهد احمدشاه مسعود ممكن است به اين دليل دو روز پيش از ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ كشته شده باشد كه درباره تصميم بن لادن اطلاعاتي يافته و شروع به هشداردادن به غرب كرده بود.
اين اسناد كه تنها شامل اطلاعات خام است نشان مي دهد پاكستان تلاش مي كرد از طالبان و القاعده براي افزايش نفوذ خود در افغانستان استفاده كند.
براساس اين اسناد ماموران پاكستاني عرب هاي خاورميانه را براي ورود به افغانستان تشويق، تجهيز و حتي اسكورت مي كردند.
پاكستان براي آنكه اين نيروها را در جنگ تقويت كند حتي يك اردوگاه آموزشي خارج از روستاي زهاوا در افغانستان در نزديكي مرز پاكستان تاسيس كرده بود.

عبدالعزيز حكيم كناره گيري نمي كند
عمار حكيم فرزند عبدالعزيز حكيم رئيس جديد مجلس اعلاي انقلاب اسلامي عراق در گفت و گو با خبرنگار ايرنا احتمال كناره گيري پدرش از شوراي حكومت انتقالي عراق را رد كرد.
منابعي در مجلس اعلاي انقلاب اسلامي عراق اخيراً اعلام كرده بودند كه عبدالعزيز حكيم با توجه به انتخابش به عنوان رئيس مجلس اعلاي انقلاب اسلامي پس از شهادت سيدمحمد باقر حكيم، قصد دارد از عضويت شوراي حكومت انتقالي عراق كناره گيري كند.
اين منابع پيش بيني كرده بودند كه در صورت استعفاي عبدالعزيز حكيم از عضويت شوراي حكومت انتقالي عراق، فرزندش عمار كه اكنون مشاور سياسي پدر است، جايگزين وي خواهد شد.

محكوميت ۲۰ اسلامگراي ديگر در مغرب
۲۰ اسلامگراي  تندرو مغربي  روز شنبه  به  جرم  انجام  فعاليت هاي  افراطي  توسط يك  دادگاه  در شهر رباط به  زندان هاي  ۳ تا ۱۰ سال  محكوم  شدند.
به  گزارش  خبرگزاري  فرانسه  از رباط، روز پنجشنبه  نيز ۲۷ تن  در ارتباط با انفجارهاي  كازابلانكا در ماه  مه  كه  ۴۵ تن  كشته  برجاي  گذاشت ، به  زندان هائي  از شش  ماه  تا ۱۵ سال  محكوم  شده  بودند.
ظرف  ماه هاي  اخير محاكماتي  در مغرب  صورت  گرفته  و افرادي متهم  به  انجام  اقدامات  افراطي  و طرفداري  يا ارتباط با گروه هاي  ممنوعه  محاكمه  شده  اند.
تاكنون  ۱۴ نفر به  دليل  مشاركت  در بمب گذاري  هاي  كازابلانكا كه  يك هتل  بين المللي  ، يك  مركز فرهنگي  يهوديان ، يك  رستوران  ايتاليائي ، يك باشگاه  اسپانيائي  و يك  گورستان  يهوديان  را هدف  قرار داده  بودند، به  اعدام محكوم  شده  اند.
دادگاه  رباط همچنين  ۴ نفر را به  ۱۰ سال  و ۱۵ تن  ديگر را به  ۸سال  زندان  محكوم  كرد. ساير متهمان  به  دليل  اقدامات  تروريستي  و وابستگي  به  يك  انجمن  غير رسمي به  سه  سال  حبس  محكوم  شدند.

رئيس پليس شهر نجف به اتهام فساد دستگير شد
حيدر مهدي مطر الميالي فرماندار شهر نجف ديروز خبر داد: سرلشكر حسين ياسين الجبوري رئيس پليس اين شهر سه روز قبل به اتهام فساد دستگير شد.
خبرگزاري فرانسه از نجف به نقل از الميالي گزارش داد: پيگرد قضايي الجبوري آغاز شده است.
همچنين يك منبع پليس نجف كه به نام وي اشاره نشده است، اعلام كرد: وزير كشور، رئيس پليس نجف را به دليل سوءمديريت از كار بركنار كرد.
بنابراين گزارش، اهالي شهر نجف مي گويند: الجبوري كه در گذشته بعثي بود در دوره حاكميت رژيم صدام مسئوليت امور امنيتي اين شهر را برعهده داشت.

خارجي
اجتماعي
اقتصادي
آموزشي
انديشه
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   آموزشي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |  
|  محيط زيست   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |