دوشنبه ۲۴ شهريور ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۱۶۷ - Sep.15, 2003
عضو شوراي شهر تهران:
مالكان بناهاي تاريخي براي تعميرات جزئي و كلي از ميراث فرهنگي مجوز دريافت كنند
گروه شهري: تعميرات ساختمان بدون كسب مجوز از شهرداري تنها براي ساختمان هاي فاقد ارزش هاي تاريخي مجاز بوده و تعمير بناهاي قديمي و تاريخي بايد با اطلاع سازمان ميراث فرهنگي انجام گيرد.
به گزارش ميراث خبر، حسين بيادي، عضو شوراي اسلامي شهر تهران با بيان اين مطلب افزود: «بخشنامه اي كه براي تعميرات ساختمان تهران هفته گذشته به مناطق ۲۲گانه شهر از سوي معاونت شهرسازي و معماري شهرداري ابلاغ شده تنها تعميرات جزيي ساختمان هايي را بدون كسب مجوز از سوي شهرداري اعلام كرده كه فاقد ارزش تاريخي و فرهنگي هستند، زيرا با توجه به تعدد بناهاي تاريخي در تهران، تعميرات جزيي در ساختمان هاي تاريخي حتماً بايد با نظارت كارشناس انجام شود.»
وي افزود: «مسئوليت نظارت بر چگونگي تعميرات در بناهاي تاريخي برعهده ميراث فرهنگي استان تهران است و مالكان اين بناها بايد به منظور حفظ ارزش هاي تاريخي، هرگونه اقدامي جهت تغيير كاربري يا تغييرات جزيي ساختمان را با هماهنگي و نظارت اين دستگاه انجام دهند.»بيادي با سنگين خواندن مسئوليت سازمان ميراث فرهنگي در حفاظت از آثار تاريخي شهر تهران افزود: «علاوه بر اين كه مالكان بناهاي تاريخي بايد در مورد نگهداري صحيح از اين بناهاي در اختيار احساس مسئوليت كنند، سازمان ميراث فرهنگي نيز بايد در راستاي انجام وظايف قانوني خود و صيانت از ميراث گذشتگان، در تعامل با شهرداري و شوراي شهر، زمينه حفاظت بهتر از اين آثار را فراهم كند.»
بيادي افزود: «مسئوليت جلوگيري از تعميرات و يا تغيير كاربري بناهاي تاريخي تنها در حيطه وظايف شهرداري نيست و سازمان ميراث فرهنگي بايد فهرست بناهاي ثبت شده و حفاظت شده در تهران را به شهرداري ارائه كند تا اين سازمان بتواند با توجه به شاخص هاي موجود در مورد اين موضوع تصميم گيري كند.»

به هنگام وقوع زلزله
نماي  شيشه اي  ساختمان هاي  تهران  خطرناك است
014320.jpg
گروه شهري : در زمان    وقوع  زلزله ، شيشه هاي  به  كار رفته  با ابعاد بزرگ  براي  نماي ساختمان هاي  تهران ، بشدت  آسيب  پذير و آسيب رسان  عمل  مي كنند.
يك  عضوهيات  علمي  و رييس  پژوهشكده  مهندسي  سازه  پژوهشگاه  بين المللي  زلزله  شناسي  و مهندسي  زلزله ، ديروز در اين  باره به ايرنا گفت : نماهاي  شيشه اي  به  دليل  قرار گرفتن  اغلب  شهرهاي  بزرگ  ازجمله  تهران  در منطقه  زلزله خيز مناسب  نيست .
دكتر محمود حسيني  با انتقاد از رواج  نماهاي  شيشه اي  در ساختمان ها درسال هاي  اخير، گفت : تجربه  زلزله هاي  گذشته  نشان  داده  كه  شيشه ها بويژه  شيشه هاي  با ابعاد بزرگ  در اثر تغيير شكل  ساختمان  بصورت  انفجاري  شكسته  و به اطراف  پرتاپ  مي شود كه  در صورت  برخورد با افراد، مي تواند به  راحتي  آنهارا مجروح  كرده و به  سادگي  منجر به  كشتار شود.
عضوهيات  علمي  پژوهشگاه  زلزله  ، گفت  : اگر ساختمان  نيز  در برابر نيروهاي  ناشي  از زلزله  با كيفيت  خوب طراحي  و  اجرا شده باشد، باز هم  قطعات شيشه اي  آن  به  علت  طبيعت  ترد شكن  شيشه ، مي تواند باعث  خسارات  فراوان  شود.
حسيني ، طراحي  نماي  شيشه اي  با يك  اسكلت  جداگانه  و جداسازي  اين  اسكلت به  كمك  فنون  جداسازي  لرزه اي  از اسكلت  اصلي  ساختمان  از لحاظ عملكردي را راه حلي  براي  افرادي  ذكر كرد كه  بر ساخت  ساختمان  با نماي  شيشه اي  اصرار دارند.
وي  ، پركردن  دور قطعات  شيشه  را با مواد پركننده  نرم  و با ضخامت  كافي و استفاده  از شيشه هايي  مانند شيشه  خودروها كه  از مقاومت  بالايي  در برابرخردشدن  برخوردارند را از راهكارهايي  دانست  كه  بر مقاوم سازي  نماهاي  شيشه اي  كمك  مي كند.

خسارت فيلترهاي غيراستاندارد هوا
014315.jpg
فيلترهاي غيراستاندارد هوا سالانه ۴۰ ميليون دلار به محيط زيست خسارت وارد مي كنند.
به گزارش سايت خبري قلم سبز ايران، كاهش هزينه سوخت به ميزان ساليانه ۵۵ هزار ريال براي هر خودرو، كاهش سالانه حدود ۵۰ كيلوگرم انواع آلاينده هاي هوا و جلوگيري از زيان ملي به ميزان تقريبي ۱۰۰ ميليون دلار در سال از مزاياي استفاده از فيلتر استاندارد هوا است.با استفاده از فيلترهاي استاندارد هوا و تعويض به موقع آنها مصرف سوخت تا ۱۰ درصد كاهش مي يابد، ولي فيلتر غيراستاندارد كاملا نو در مقايسه با فيلتر استاندارد حداقل بين ۲ تا ۴درصد مصرف سوخت خودرو را افزايش مي دهد.

۲۰ درصد دستگاه هاي دياليز تغيير مي كند
گروه شهري: رئيس مركز مديريت پيوند و بيماريهاي خاص وزارت بهداشت گفت: طبق برنامه ريزي هاي انجام شده تا پايان سال جاري ۲۰ درصد دستگاههاي دياليز از فرم استات به نوع بي كربنات تغيير مي يابند.
دكتر سيد محمد كاظميني در گفت وگو با ايسنا ياد آور شد: دياليز با محلول بي كربنات نسبت به محلول استات براي بيماران قابل تحمل تر و كيفيت دياليز بالاتر است و هم اكنون اين نوع دياليز در برخي از بيمارستانها شروع و رو به افزايش است. وي با بيان اين كه اين تغيير ظرف چند سال آينده بايد در كليه دستگاههاي دياليز انجام گيرد، افزود: برخي از دستگاهها كه قابليت دياليز با بي كربنات را ندارند بايد دستگاه جديد جايگزين شود.

يك عضو شوراي شهر تهران:
پرداخت وام دولت بايد قبل از سقوط افراد در اثر آسيبهاي اجتماعي باشد
گروه شهري: عضو كميسيون برنامه و بودجه شوراي اسلامي شهر تهران با اعلام اين كه عملكرد دولت در راستاي ايجاد اشتغال داراي اشكالاتي است، گفت: دولت به معتادان و ساير آسيب ديدگان اجتماعي وام مي دهد، در حاليكه بايد قبل از آسيب  ديدن يا سقوط افراد، به فكر حفظ سلامت آنها باشد.
منظر خيرحبيب اللهي در گفت وگو با ايسنا، افزود: بر اين اساس شوراي شهر به دنبال پيشگيري از بروز آسيب هاي اجتماعي در اثر بيكاري است.
وي با اشاره به تشكيل كميته كارآفريني در كميسيون فرهنگي اجتماعي شوراي شهر تهران، تصريح كرد: اين كميته به دنبال شناسايي زمينه و انواع مشاغل، ارتقاي فرهنگ كار با بهره گيري از فعاليتهاي تحقيقاتي و پايان نامه ها و دانشگاهيان است.
خيرحبيب اللهي، شوراي شهر را حلقه اتصال امكانات پراكنده خواند و بيان كرد: اين كميته به دنبال ايجاد اشتغال نيست، بلكه سعي آن در جهت شناسايي صحنه هاي مغفول و ايجاد زمينه هاي اشتغال و افزايش بهره وري است.
عضو شوراي شهر تهران اظهار داشت: ۶۰ سازمان، ارگان و نهاد اعم از دولتي و غيردولتي در زمينه كارآفريني مسئول هستند كه ۱۰ سازمان آن در شهرداري تهران فعاليت مي كنند.
وي گفت: شوراي شهر با همكاري شوراياري ها، تشكلهاي غيردولتي و كارآفرينان به دنبال استفاده بهينه از فضاها و تغيير در كاربريهاست.
عضو كميسيون برنامه و بودجه شوراي اسلامي شهر تهران بيان كرد: در اين راستا بايد هماهنگي هاي لازم ميان شهرداري تهران، كميته امداد امام خميني(ره) ، سازمان زندانها، بهزيستي، نيروي انتظامي، سازمان ملي جوانان، وزارت مسكن و شهرسازي، وزارت كار و جهاد كشاورزي ايجاد شود.

طعمه گذاري و مبارزه با موجودات موذي
طرح ويژه «طعمه گذاري و مبارزه با موجودات موذي» در شمال تهران به اجرا درآمد.
هدف از اجراي اين طرح ضربتي شناسايي اماكن آلوده و مبارزه با حيوانات موذي نظير موش، گربه و سگهاي ولگرد در آستانه بازگشايي مدارس براي حفظ سلامت شهروندان است.دو اكيپ از پيمانكاران با تجهيزات، اقدام به شناسايي محلهاي تجمع اين حيوانات كرده و در صورت صلاحديد كارشناسان مراكز بهداشتي در منطقه اقدام به طعمه گذاري مي كنند. ميدان تجريش، رودخانه هاي دربند، دارآباد، كانالهاي آب امامزاده قاسم (ع)، خيابانهاي شهيد آقايي، نياوران، فرمانيه، اقدسيه، زعفرانيه، ميني  سيتي و بزرگراه هاي مدرس و صدر محل هاي طعمه گذاري شده هستند.

عدم اختصاص زمين هاي ويژه احداث جايگاههاي گاز طبيعي
گروه شهري: مدير پشتيباني  پروژه  سازمان  بهينه سازي  مصرف  سوخت  كشور اعلام  كرد: تمامي تجهيزات  احداث  جايگاههاي  گاز طبيعي  فشرده  خريداري  شده  و براي نصب  در ايستگاهها آماده  است ، اما به  دليل  تاخير در تحويل  قطعه  زمينهاي لازم  براي  اين  كار، احداث  اين  جايگاهها با ديركرد مواجه  است .
مهندس  «خليل  عسگري » در گفتگو با   ايرنا، افزود: براي  احداث  جايگاه  سوخت رساني  اتوبوسهاي  شركت  واحد بايد قطعه زمينهايي  از طريق  اين  سازمان  به  سازمان  بهينه سازي  مصرف  سوخت  كشور ارائه  مي شد.
وي افزود: بر اساس  تعهدات  شركت  واحد اتوبوسراني  از ميان  هشت  قطعه زميني  كه  اين  سازمان  بايد تحويل  مي داد با تاخير در تحويل ، شش  زمين  براي احداث  جايگاه  به  سازمان  بهينه سازي  تحويل  داده  شد. وي گفت : اين  سازمان  بنا برتعهدات  خود از زماني  كه  شركت  واحد زمينهاي  مشخص  شده  را معرفي  كند شش  ماه بعد جايگاهها را تحويل  خواهد داد.

ستاد راهنمايي بيماران اورژانسي
رئيس مركز توسعه مديريت وزارت بهداشت اعلام كرد: به منظور عرضه خدمات بهداشتي و درماني مناسب به مردم، ستادهايي براي هدايت و راهنمايي بيماران اورژانسي در ۴۰ دانشگاه علوم پزشكي تشكيل شده است.

چهارمين برج مخابراتي دنيا سال ۸۵ آماده بهره برداري مي شود
گروه شهري: فاز دوم سازه رأس برج ميلاد اواخر مهرماه امسال و فاز سوم آن نيز اوايل سال آينده نصب خواهد شد.
به گزارش خبرنگار ما قرار است تا آخر سال ۸۳ ساخت سازه رأس برج ميلاد به اتمام رسيده و آماده بهره برداري شود و كل مجموعه يادمان سازه به همراه فضاهاي فرهنگي، تفريحي، تجاري، الكترونيكي آن نيز قرار است تا آخر سال ۸۵ به پايان برسد.
بنا بر اين گزارش برج ميلاد بعد از برج تورنتو كانادا، شانگهاي چين، مسكو روسيه و كوالالامپور مالزي با ۴۳۵ متر ارتفاع چهارمين برج بلند مخابراتي و تلويزيوني و برخوردار از نخستين سازه رأس به لحاظ بزرگي و ارتفاع در دنياست.
محمدرضا مقيسه مدير روابط عمومي شركت يادمان سازه شهرداري تهران هزينه كل مجموعه مركز ارتباطات يبن المللي تهران (يادمان سازه) را حدود ۲۷۱ ميليارد تومان اعلام كرد و در تشريح اين هزينه گفت: براي ساخت برج ميلاد حدود ۷۵ ميليارد تومان هزينه در نظر گرفته شده كه تاكنون از اين رقم ۲۷ ميليارد تومان هزينه شده است. همچنين تكميل مركز همايشها و جشنواره هاي بين المللي با برخورداري از يك سالن اصلي و ۸ سالن فرعي كه ظرفيت ۳ هزار نفر را دارد نيازمند ۲۱ ميليارد تومان هزينه است كه تاكنون ۵/۷ ميليارد هزينه شده و قرار است تا يكسال آينده نيز تكميل و آماده بهره برداري شود.
وي افزود: از طرف ديگر هتل ۵ ستاره اين مركز با ۸۰ هزار متر مربع زيربنا، مركز تجارت الكترونيك و پارك فن آوري اطلاعات و ارتباطات با زيربناي ۲۱۸ هزار متر مربع فضاهاي فرهنگي، محوطه سازي، تأسيسات زيربنايي و آب نما جمعاً نيازمند ۱۷۵ ميليارد تومان هزينه است و پيش بيني شده است در صورت تأمين اعتبار تا آخر سال ۸۵ به اتمام خواهد رسيد. وي از جمله كاربريهاي برج يادمان را با توجه به ارتفاع آن عبارت از سرويس دهي اينترنتي به كل جمعيت تهران، كنترل ترافيك و هواشناسي، تحت پوشش مخابراتي قرار دادن ۹۵ درصد شهر تهران اعلام كرد و افزود: اين مركز با توجه به مقاومت بالا در برابر حتي زلزله ۵/۷ ريشتري مي تواند در مواقع بروز زلزله به عنوان يك مركز مهم در مديريت بحران شهر تهران نقش اساسي داشته باشد.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
آموزشي
انديشه
خارجي
سياسي
علمي فرهنگي
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   آموزشي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |  
|  محيط زيست   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |