جمعه 28 شهريور ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۱۷۱
هنر
جشنواره تئاتر دفاع مقدس
003615.jpg

همزمان با هفته دفاع مقدس، دهمين جشنواره سراسري تئاتر دفاع مقدس با حضور صدها تن از هنرمندان، نويسندگان، بازيگران، كارشناسان و دست اندركاران تئاتر دفاع مقدس، عصر ديروز طي مراسمي در استان خوزستان گشايش يافت. در اين جشنواره كه بزرگترين گردهمايي و اجتماع هنرمندان عرصه تئاتر دفاع مقدس به شمار مي آيد، بيش از پانصد تن از نويسندگان و كارگردانان و كارشناسان و متخصصان دفاع مقدس حضور دارند.
اين جشنواره، در پنج بخش «تئاتر صحنه ا يي» ، «تئاتر خياباني»، «تئاتر عروسكي»، «تئاتر كودك و نوجوان» و «تله تئاتر» برگزار مي شود و ۴۹ نمايش از شهرستان هاي كازرون، فارس، قم، بوشهر، تبريز، سبزوار، زاهدان، كرج، تهران، مرند، اصفهان، بيجار، گرگان، اردبيل، شهركرد، ماسال، جيرفت، رشت و مهاباد بر روي صحنه مي روند.
حسين مسافر آستانه، دبير جشنواره  تئاتر دفاع مقدس، معيار انتخاب آثار را براي شركت در اين جشنواره كيفيت برتر آثار دانست و گفت: از نظر تعداد آثار منتخب، هيچ محدوديتي براي هيات بازبيني در نظر نگرفتيم بلكه بنا را براين گذاشتيم كه بعد از انتخاب آثار، توسط هيات بازبيني، امكانات اجرا و حضور كارها را در جشنواره فراهم آوريم. اين آثار با معيار كيفيت برتر انتخاب شدند و هيچ محدوديتي در تعداد انتخاب از قبل برايشان پيش بيني نشده است. وي در درباره  تركيب هيات داوران جشنواره نيز اظهار داشت: در جشنواره هاي منطقه اي، به دليل اينكه ديدگاه ثابت و سليقه خاصي را اعمال نكرده باشيم و نظرات متغير نباشد، كوشيديم از تركيب ثابت هيات داوران استفاده كنيم تا كارها از يك معيار ضابطه ارزيابي، عبور كرده باشند. در مرحله  نهايي نيز با دوستان بسياري در تركيب هيات داوران گفت وگو كرديم كه بعضي به دليل گرفتاري ها يا توليد كارهاي خود، امكان حضور نداشتند ضمن اينكه در هر بخش كوشيديم از دوستاني دعوت كنيم كه با آن بخش آشنا باشند و در نهايت به اين تركيب رسيديم و اميدوارم كه مشكلي براي دوستان پيش نيايد و تغييري در اين تركيب ايجاد نشود. مدير انجمن تئاتر دفاع مقدس درباره  برگزاري جشنواره در خوزستان گفت: با استانداري خوزستان درباره  پشتيباني از اين جشنواره به توافقاتي رسيده ايم كه اميدوارم با ميزباني خوبي كه خوزستاني ها انجام خواهند داد، شرمنده  دوستان شركت كننده نباشيم و در بخش اجرايي نيز اداره  كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان خوزستان قبول زحمت نموده اند تا با در اختيار گذاشتن سالن هاي خود و برنامه ريزي براي اجرا، اين جشنواره را هر چه آبرومندانه تر درآن استان برگزار كنيم. مدير شوراي نظارت و ارزشيابي مركز هنرهاي نمايشي درباره  امكان برگزاري دوره هاي ديگر جشنواره در ساير استان  ها تصريح كرد: هدف اصلي ما از دوره  دهم به بعد تمركز زدايي است. براين اساس مي كوشيم علاوه بر افزودن تعداد جشنواره هاي منطقه اي، هر سال جشنواره سراسري را در يكي از استان ها برگزار كنيم.
003620.jpg
003625.jpg

چهارده داور از صاحبنظران، متخصصان وكارشناسان تئاتر كشور نمايش هاي راه يافته به بخش مسابقه دهمين جشنواره سراسري تئاتر دفاع مقدس را به قضاوت مي نشينند. اين چهارده داور نمايش هاي راه يافته به بخش هاي مختلف را مورد ارزيابي و گزينش قرار مي دهند. داوران پنج بخش جشنواره تئاتر دفاع مقدس عبارتند از:
- بخش صحنه اي: داود رشيدي، فرهاد مهندس پور و محمد جمالپور.
- بخش خياباني: محمود فرهنگ، حسين راضي و رحمت اميني.
- بخش كودك و نوجوان: علي دهكردي، مرتضي سخاوت و محمدرضا كاشاني.
- بخش عروسكي: حسن دادشگر، يوسف صديق و صادق صفايي.
- بخش تله تئاتر: علي دهكردي، محمد خزاعي و حميد بهمني.
بر پايه  اين خبر: در بخش تئاتر صحنه اي ۱۵ نمايش، در بخش تئاتر كودك و نوجوان ۵ نمايش، دربخش تئاتر خياباني ۹ نمايش ، در بخش تئاتر عروسكي ۸ نمايش و در بخش تله تئاتر ۱۲ نمايش، به بخش مسابقه دهمين جشنواره سراسري تئاتر دفاع مقدس راه يافته اند. اين تعداد نمايش، منتخب ترين نمايش هاي سه جشنواره منطقه اي و نمايش هاي تهران هستند. در دهمين جشنواره سراسري تئاتر دفاع مقدس، آثار ۳۶ نويسنده ونمايشنامه نويس كشور با يكديگر به رقابت مي پردازند. اسامي نويسندگان و نمايشنامه نويسان در بخش هاي مختلف جشنواره دهم تئاتر دفاع مقدس عبارتند از:
- بخش صحنه اي: علي دل پيشه، فرزاد صفدري، محمدرضا كوهستاني، محمد لطفي،يعقوب صديق جمالي، حسين شمس، حسين فدايي حسين، چيترا نادري، حميد اذرنگ، بهزاد صديقي، جمشيد خانيان، مهرداد ضيايي و محمود نورايي.
-بخش كودك و نوجوان: يعقوب صديق جمالي، احد اجاق زاده، رسول مسلمي، رحيم بهبودي و حسين فدايي حسين.
- بخش عروسكي: عليرضا همتيان، فريبا چوپان نژاد، نيره غايب زاده، مهتاب شمس، فاطمه جعفري، منصور پاك بين و سامان محمدي.
- بخش تله تئاتر: حسين فضل اللهي، عزيز جباري، محمد علي سليمان تاش، علي حدودي، جواد هاشمي، مهرداد فياض، جمشيد خانيان، اكبر شهبازي، سيدجلال كرامتي، ميلاد اكبرنژاد و عليرضا حنيفي.
لازم به ذكر است كه در دهمين جشنواره سراسري تئاتر دفاع مقدس ۴۹ نمايش در بخش هاي مختلف جشنواره از جمله صحنه اي، عروسكي، خياباني، كودك و نوجوان وتله تئاتر با يكديگر به رقابت مي پردازند.
حبيب ا... كاسه ساز، تهيه كننده  سينما و تلويزيون درباره برگزاري دهمين جشنواره سراسري تئاتر دفاع مقدس مي گويد: تئاتر ما نسبت به كشورهاي همسايه نه تنها چيزي كم ندارد بلكه سرآمد است اما به دليل سرمايه گذاري خوب برخي از كشورها براي تئاتر ملي شان رقابت با آنها سخت است. وي افزود: در تئاتر دفاع مقدس آثار قابل دفاع و خوبي وجود دارد و اين بستگي به رويكرد و نوع نگاه ما به اين موضوع دارد. اين كارشناس سينما و تلويزيون با بيان اينكه دفاع ملي براي همه قابل قبول است اظهار داشت: اين بسيار ارزشمند و قابل تقدير است كه ما هشت سال در برابر هجوم دشمن ايستاده ايم و حتي يك وجب از خاكمان را از دست نداديم و اگر در تئاتر مان به اين مفهوم بپردازيم، براي همه دنيا قابل تقدير است. وي ضمن تاكيد بر پرهيز از شعارزندگي و برخورد تبليغاتي با فرهنگ دفاع مقدس يادآور شد: توصيه ام اين است كه براي تئاتر برنامه ريزي بلند مدت و ميان مدت داشته باشيم و هنوز، متاسفانه يك برنامه ريزي جديد در زمينه تئاتر ملي، ميهني و مذهبي صورت نگرفته است. كاسه ساز با بيان اينكه بزرگترين ضعف ما در تئاتر، ضعف نوشتاري است و كمبود متن، عنوان كرد: متاسفانه اين ضعف در عرصه سينماي كشور هم وجود دارد. به اعتقاد وي، اگر يك متن خوب داشته باشيم هنرمندان جوان ما مي توانند اثري ماندگار خلق كنند.
003630.jpg

* به برترين هاي دهمين جشنواره سراسري تئاتر دفاع مقدس ۳۴ سكه بهار آزادي اهدا مي شود. اين جوايز به برترين هاي پنج بخش جشنواره «تئاتر صحنه اي»،«تئاتر عروسكي» ، «تئاتر خياباني»،« تئاتر كودك و نوجوان» و « تله تئاتر» اهدا خواهد شد. برپايه اين خبر، در دهمين جشنواره سراسري تئاتر دفاع مقدس كميته هاي پنجگانه داوري در هر بخش، عناوين مختلفي را به عنوان مقام هاي برتر برمي گزينند. اين جوايز به عناويني چون: بهترين بازيگر مرد، بهترين بازيگر زن، بهترين كارگردان، بهترين متن نمايشي، بهترين طراح صحنه، بهترين عروسك گردان و عروسك ساز، بهترين موسيقي، بهترين كارگردان هنري ( تله تئاتر)، بهترين تدوين ( تله تئاتر) ، بهترين تصويربردار (تله تئاتر) و بهترين كار ...، تعلق مي گيرد.
امين تارخ، بازيگر سينما و تئاتر معتقد است: تئاتر دفاع مقدس و اساساً، هنر دفاع مقدس نياز جدي به نويسندگان با سواد و محققان و پژوهشگران فرهيخته، آگاه و دلسوز دارد.
وي مي گويد: آثاري كه در حوزه فرهنگ دفاع مقدس و جنگ توليد و تهيه مي شوند، نياز به ساختاري قوي و غني و پرمحتوا و بافت هاي دراماتيكي و روايتي سنجيده و صادقانه دارند. از همه مهمتر، نمايشي كه در حوزه دفاع مقدس بر روي صحنه مي رود، بايد از نظر مفاهيم و ساختار و محتوا و شخصيت پردازي قابل باور، پخته و كارآمد باشند تا به صورت غيرواقعي و انتزاعي جلوه نكنند. به گفته وي، به منظور نهادينه كردن تئاتر دفاع مقدس و سازماندهي و رشد و ارتقاي آن، ضروري است كه از گروه هاي مختلف نويسندگان و پژوهشگران كه رويكردهاي درست و آگاهانه اي از دفاع مقدس و صحنه هاي آن دارند، استفاده شود. اين هنرمند خاطرنشان ساخت: بايد متون نمايشي برآمده از ماحصل تحقيقات و مطالعات كارشناسانه و دقيقي باشد تا در برخورد و مواجهه با ارزش ها و فرهنگ  دفاع مقدس، از حركت هاي غير هدفمند و غير اصولي پرهيز كرده باشيم.
تارخ تاكيد كرد: هنر دفاع مقدس, فقط و فقط به لحظه ها و صحنه هاي هشت سال جنگ تحميلي محدود نمي شود و بايد در اين عرصه به تبعات و مصائب جنگ و تلخي و شيريني هاي باقي مانده از آن دوران پر مخاطره و حماسه پرداخت.وي اظهار داشت: مي توان در قالب هاي نمايشي و داستان ها و نمايش هايمان, به زندگي و خلوت رزمندگان و جانبازاني پرداخت كه خاموش و منزوي در كنج خانه هايشان از ياد رفته اند.
بازيگر سريال «معصوميت از دست رفته» اهميت برگزاري جشنواره هاي سراسري تئاتر دفاع مقدس را در ياد آوري و زنده  نگه داشتن فرهنگ دفاع مقدس و ايجاد بستري مناسب براي هنرمندان علاقه مند در اين حوزه خواند و يا دآور شد: حركت هاي فرهنگي و هنري و جشنواره ها به هيچ وجه بي تاثير نيستند, ولي بايد دقت كنيم تا الگو دهي و الگوسازي هاي مناسب و مطلوب داشته باشيم و از نگرش هاي تازه استقبال نماييم.
به اعتقاد وي, اگر توجه به تئاتر دفاع مقدس محدود به يك هفته و مدت برگزاري جشنواره باشد, نمي توان دستاورد ها و نتايج پايدار و دراز مدتي را انتظار داشت.
003635.jpg

وي تصريح كرد: بايد تئاتر دفاع مقدس استمرار و تداوم پيدا كند.
* رويا تيموريان بازيگر سينما و تئاتر در گفت وگو با امور رسانه اي جشنواره سراسري تئاتر دفاع مقدس گفت: علت عدم رشد و تكرار آثار دفاع مقدس در رجعت به گذشته، نمايشنامه ها است. وي اضافه كرد: از آنجايي كه نمايشنامه هاي ما به گذشته مي پردازند، راه را اشتباه مي روند. به گفته اين هنرمند، تئاتر دفاع مقدس احتياج به متن هاي قوي و پربار، نويسنده هاي خوب و مجرب ، بازيگران حرفه اي و كارآمد و گروه هاي تحقيقي و پژوهشي و اجرايي مناسب دارد. وي اظهار داشت: تئاتر دفاع مقدس مي تواند در بردارنده مفاهيم سياسي هم باشد ولي به نظر من نبايد تئاتر دفاع مقدس را از مسايل اجتماعي و رواني جدا سازيم. رويا تيموريان، بر ارزيابي و مطالعه روي جنگ تحميلي و تبعات و اثرات آن در حوزه تئاتر دفاع مقدس، با رويكردها و نگرش هاي نو تاكيد كرد.
ذاكري نماينده مجلس شوراي اسلامي تاكيد كرد: با تخصيص اعتبارات لازم به تئاتر دفاع مقدس كمك كنيم. بايد از طريق طرح لايحه و تخصيص اعتبارات لازم به تئاتر دفاع مقدس كمك كرد. محمدباقر ذاكري نماينده مجلس شوراي اسلامي در آستانه برگزاري دهمين جشنواره سراسري تئاتر با اعلام اين مطلب افزود: زنده نگه داشتن آثار و ارزش هاي دفاع مقدس يكي از وظايف ملي و شرعي ماست و اين وظيفه را مي توان از طريق نوشتار، هنرهاي تجسمي و تئاتر و سينما انجام داد. وي ادامه داد: در تمام دنيا هنرمندان نسبت به ثبت و روايت و تصوير جنگ هاي ملي و جنگ هاي جهاني فعاليت مي كنند. از ديدگاه وي، راه گسترش و ارتقاي تئاتر دفاع مقدس، تربيت هنرمند متعهد و مومن است. وي اظهار داشت: اين هنرمندان خلاق و متعهد هستند كه مي توانند به توسعه و گسترش تئاتر دفاع مقدس كمك كنند. ذاكري، يكي از اولويت ها را در اين زمينه «تربيت هنرمند وظيفه شناس و متعهد» خواند و خاطرنشان ساخت: جشنواره ها از آن جايي كه ميزان موفقيت ما را در اين زمينه به نمايش مي گذارند جهت بخش و اثر گذارند. وي جشنواره منطقه اي و سراسري تئاتر دفاع مقدس را به عنوان بستري براي ارزيابي و قضاوت خواند و اضافه كرد: در اين گونه چشم اندازهاست كه درمي يابيم چقدر در تربيت هنرمندانمان موفق بوده ايم و پيش رفته ايم. اين نماينده مجلس شوراي اسلامي بر اين باور است كه جشنواره ها اين فرصت را ايجاد مي كنند تا معضلات و تنگناها و نيازهاي تئاتر شناسايي و رفع شود. وي جشنواره هاي سراسري و منطقه اي را مكمل يكديگر خواند و عنوان كرد: برگزاري جشنواره ها در قالب منطقه اي و سراسري باعث مي شود بهترين هنرمندان و بهترين نمونه آثار شناسايي شوند.
* رسالت دفاع مقدس و مسئوليت حفظ فرهنگ آن در عرصه تئاتر بايد بر دوش تئاتر ملي ما باشد كه متاسفانه تئاتري است, تعريف نشده.
داود كيانيان, كارگردان تئاتر در گفت وگو با امور رسانه اي دهمين جشنواره سراسري تئاتر دفاع مقدس با بيان اين مطلب افزود: اگر ما تئاتر ملي داشته باشيم, تئاتر مقاومت هم داريم. وي ادامه داد: تئاتر ملي همچون درخت تنومند و پرباري خواهد بود كه يكي از ميوه هايش تئاتر مقاومت است.
اين كارگردان تئاتر, با اشاره به برگزاري جشنواره هاي بين المللي تئاتر فجر, تئاتر عروسكي و جشنواره اكو و ... بين المللي شدن جشنواره تئاتر دفاع مقدس را با عنوان كلي تر و جهان شمول تر حركتي شايسته خواند و يا د آور شد: كشور هاي ديگر به ويژه كشورهاي منطقه, تجربه هاي خوبي در اين زمينه دارند و در اين بده بستان هاست كه اين تئاتر گسترش و عمق مي يابد.

شهر فرنگ
تئاتر دفاع مقدس نياز به بازنگري دارد
من پيشنهاد دارم كه سمينارهايي در رابطه با امروزي كردن تئاتر دفاع مقدس برگزار شود. نغمه ثميني منتقد سينما و تئاتر در گفت و گو با امور رسانه اي دهمين جشنواره سراسري تئاتر دفاع مقدس با بيان اين مطلب افزود: به اعتقاد من بايد در تئاتر دفاع مقدس نگاه جديدي صورت بگيرد.وي ادامه داد بايد انگيزه هاي لازم را براي كارگردانان مطرح به وجود بياوريم تا در رابطه با دفاع مقدس آثار ارزشمندي را عرضه كنند. به اعتقاد وي، بايد آدم هاي مطرح را جلب موضوع تئاتر دفاع مقدس كرد, همان اتفاقاتي كه در زمينه سينما رخ داده است. اين منتقد با بيان اينكه سينماي دفاع مقدس از زمان شروع دفاع مقدس آغاز شده، عنوان كرد: تئاتر ما در زمان دفاع مقدس رونقي نداشت و به همين دليل خيلي فرصت نبوده تئاتر وارد جريان دفاع مقدس شود.
ثميني تاكيدكرد: ما احتياج به متوني داريم كه دوران دفاع مقدس را به امروز و مسايل امروز پيوند دهد و كارگردانان مطرح وارد عرصه شوند، تا با آثارشان مخاطبان تئاتر را براي تماشاي تئاتر دفاع مقدس كنند. وي معتقد است: از آن جاييكه اتفاقات دفاع مقدس مربوط به گذشته است اگر نتوانيم پيوندي ميان مسايل امروز به آن اتفاقات ايجاد كنيم، باعث جلب مخاطب نمي شود.
اين كارشناس هنري اظهار داشت: نگاه حماسي به دفاع مقدس بسيار با ارزش است اما ممكن است مخاطب نداشته باشد و همين موجب مي شود كارهاي دفاع مقدس تعدادشان انگشت شمار و كم باشد. وي اضافه كرد: تئاتر دفاع مقدس علاوه بر مشكلات سخت افزاري از قبيل بودجه، سالن و غيره، كه تئاتر كشور به آن مبتلاست، مشكلات نرم افزاري هم دارد و آن تفاوت مضموني است.
ثميني يادآور شد: در هر زمينه هنري ارايه چندين اثر لازم است تا در آن ميان به اثر برجسته اي دست پيدا كنيم و در زمينه تئاتر دفاع مقدس هم بايد بيشتر از آنچه تا كنون كار شده است, كار كرد. وي ادامه داد: به واسطه برگزاري يك جشنواره نمي توان اين امكان را به وجود آورد و به تعداد زيادي از آثار دست يافت، چرا كه اين موضوع تلاش مستمري را طلب مي كند.
003640.jpg

رضا كرم رضايي: جشنواره تئاتر دفاع مقدس زمينه ساز جلب مخاطب است
جشنواره هاي تئاتر دفاع مقدس در صورت جلب مخاطب موثر و مفيد هستند و فكر مي كنم با اين جشنواره علاقه مندان جذب مي شوند. اما به نظر من بيشتر از اين كار بر روي تئاتر دفاع مقدس كشش ندارد. رضا كرم رضايي بازيگر با سابقه تئاتر، سينما و تلويزيون نيز در آستانه برگزاري دهمين جشنواره سراسري تئاتر دفاع مقدس در گفت و گو با امور رسانه اي جشنواره با بيان مطلب فوق افزود: در يك مقطع زماني نياز و ضرورت وجود داشت كه در زمينه دفاع مقدس به صورت گسترده تري كار شود ولي در حال حاضر نه هنرمندان انگيزه كار بر روي اين موضوع را دارند و نه تماشاگران. اين هنرمند تاكيد كرد: بايد در تئاتر دفاع مقدس واقعيت گفته شود ولي مشكل اينجاست كه در تئاتر دفاع مقدس واقعيت ها تحليل نمي شود و واقعيت منطبق با نيازهاي امروز جامعه روايت نمي شود. وي ادامه داد: در حال حاضر در جامعه با مشكلات بسيار روبه رو هستيم كه هنرمندان بايد به تصوير بكشند كه هم خود انگيزه اي براي نشان دادن آن را, دارند و هم مردم انگيزه استقبال از آن و تماشاي آن را كرم رضايي، ضمن مثبت خواندن جشنواره تئاتر دفاع مقدس يادآور شد: جشنواره  ها اگر موجب جلب مخاطب شوند خوب و ثمربخش هستند و در غير اين صورت خير.
تئاتر امكانات مي خواهد
داود فتعلي بيگي سرپرست اداره تئاتر گفت: با جيب خالي و دست خالي نمي توان تئاتر كار كرد.
تئاتر دفاع مقدس فقط در جبهه ها خلاصه نمي شود و به اعتقاد من از طريق جشنواره ها خيلي ها فهميدند كه تئاتر دفاع مقدس با زندگي روزمره مردم، تاريخ و آمال و آرزوهاي مردم ارتباط دارد و نمي شود تك بعدي به آن  نگاه كرد.
بايد بودجه قابل توجهي در اختيار تئاتر كشور و تئاتر دفاع مقدس قرار گيرد تا دست اندركاران بتوانند به طور مستقيم و دايم اجرا داشته باشند. وي ادامه داد: بايد به اجراي تئاتر دايمي در سراسر كشور چه در تهران چه در شهرستان ها برسيم و تا وقتي كه تئاتر و تئاتر دفاع مقدس به صورت دايم مطرح نشود. چند روزي مطرح مي شود و سپس فراموش مي گردد.
سرپرست اداره تئاتر با بيان اينكه تئاتر يك هنر هزينه بر و گران است عنوان كرد: رشد تئاتر به سرمايه گذاري جدي نياز دارد و در صورت عدم سرمايه گذاري تئاتر تبديل به جرياني مستمر نمي شود. وي اضافه كرد: در حال حاضر حمايت از تئاتر آن قدر ناچيز است كه همه كساني كه تازه پا به اين عرصه مي گذارند پس از مدت كوتاهي آن را رها مي كنند و اين بزرگترين ضربه را به تئاتر كشور مي زند.
تا تئاتر تبديل به يك جريان روزمره نشود، رشدي نخواهد كرد و رشد تئاتر با اجراي همگاني و هميشگي تئاتر اتفاق مي افتد.
سرپرست اداره تئاتر يادآور شد: جشنواره ها، رويدادهاي موثري هستند در ايجاد انگيزه و اگر سرمايه گذاري و برنامه ريزي مناسب صورت نگيرد نمي توانند جريان ساز باشند. وي افزود: تئاتر امكانات مي خواهد و وقتي نيروها امكان عرضه كار و رقابت نداشته باشند و تجربياتشان به معرض نمايش عمومي درنيايد چه فايده اي دارد؟
وي تاكيد كرد: مشكل تئاتر كمبود امكانات اعم از مكان و محل اجرا و بودجه و سرمايه گذاري است و مركز هنرهاي نمايشي به تنهايي جوابگو نيست.

صحنه
فرزانه كابلي در تالار وحدت
فرزانه كابلي، نمايش جشنواره آمين را آذرماه در تالار وحدت به روي صحنه مي برد. اين نمايش كه تماماً حركات فرم است در جشنواره پارسال به روي صحنه رفته بود. كابلي همچنين امسال نمايش « حاجي فيروز» را در جشنواره تئاتر فجر به روي صحنه برد. اين نمايشنامه را هادي مرزبان نوشته است و داستان آن درباره زندگي يك حاجي فيروز است كه همراه با داستان ها و روايات اصيل و بومي و حركات اصيل و فولكلور ايراني اجرا مي شود.
شب شمشاد ها در تالار نور
علي رويين تن، نويسنده و كارگردان تئاتر، نمايش « پشت شمشادها» را آذر و دي امسال در تالار نور به روي صحنه مي برد. پيش از اين قرار بود اين نمايش مرداد ماه در تالار سايه اجرا شود. رويين تن درباره تغيير زمان اجراي اين نمايش گفت: مسئولان تئاتر لطف كردند و نظر به اينكه كار ما خيلي ضعيف بود اجازه دادند به هر حال كار ما در يك تالار كوچك اجرا شود و اميدواريم كه مردم بيايند و يك كار ضعيف را ببينند. وي همچنين از انتشار فيلم نامه  « اكله» و « اگر بارد » توسط انتشارات آذين خبر داد. به گفته  رويين تن، اين دو كتاب تا يك ماه آينده پخش خواهند شد. داستان آكله درباره عشق است و فيلمنامه اصلي دنياست و « اگربارد» فيلمنامه اي است كه براي نخستين بار منتشر مي شود و تحليل امروزي است از داستان سياوش شاهنامه كه به شدت عاشقانه است و رويين تن يك شخصيت جديد به آن افزوده است. كتاب «دنيا» دو سال پيش منتشر شده اما پخش آن در ماه آينده صورت خواهد گرفت. وي همچنين امسال علاوه بر بازي در فليم « اشك سرما» ( عزيزا... حميدنژاد) همكاري خود را با حميدنژاد در فيلم ديگرش «شكوفه هاي سنگي» به عنوان مجري طرح و مدير توليد فيلم ادامه مي دهد. اين فيلم كه مراحل مونتاژ را پشت سر مي گذارد در جشنواره امسال حضور خواهد داشت.
هنر پيشه نقش دوم در سنگلج
هادي مرزبان، در حال تمرين نمايش « خاطرات هنرپيشه  نقش دوم» نوشته  بهرام بيضايي است. اين نمايش از نيمه  مهرماه، در تالار سنگلج به روي صحنه مي رود. داستان اين نمايش، درباره  دو مرد است كه از روستا به شهر مي آيند و با ماجراهايي رو به رو مي شوند. در اين نمايش ميكائيل شهرستاني، فرزانه كابلي، محمد عمراني و ... به ايفاي نقش مي پردازند. پيش از اين، در اجراي جشنواره اي اين نمايش، مصطفي عبداللهي ايفاگر نقش ذوالفقار، يكي از دو مرد بود كه به علت بيماري وعمل جراحي اش، مرزبان، محمد عمراني را جايگزين او ساخته است. مرزبان اظهار اميدواري كرد: عبداللهي بتواند نقش ديگري را در نمايش بازي كند وحتماً در كار حضور داشته باشد. نقش ذوالفقار نقش بسيار مشكل و پيچيده اي است و آقاي عبداللهي با توجه به وضع جسماني اش نمي توانست آن را بازي كند. وي درباره  حضورش در جشنواره  امسال، گفت: حدود سه چهار سال است كه با آقاي پرويز زاهدي روي نمايشنامه « نوبت ديوانگي» زحمت كشيده ايم اما هميشه با روش برگزاري جشنواره مشكل داشته ام و نمي توانم يك گروه شصت هفتاد نفره را مجبور كنم كه در جشنواره شركت كنند و هيچ معلوم نباشد كه سال بعد كي نوبت اجراي ما مي رسد. وي ادامه داد: هميشه گفته ام زماني كار مي كنم كه بتوانم نمايشم را بعد از جشنواره، بلافاصله به روي صحنه بياورم. مرزبان گفت: هميشه اين را عنوان كرده ام كه اول بايد كارها در طول سال اجرا شوند و بعد منتخب آن كارها در دهه  فجر در جشنواره به روي صحنه بروند و اين خيلي مشكل است كه كار در جشنواره اجرا شود و بعد گروه يك سال منتظر اجراي عمومي باشند و اگر اين گونه باشد فكر نمي كنم امسال، نمايش « نوبت ديوانگي» را كار كنم.
چند نمايش در حال تمرين
معصومه تقي پور نيز نمايش«جي جك علي شاه»راتمرين مي كند كه متن آن جزو متون مورد تحقيق تقي پور بوده است و روايتگر ماجراي يك روز دربار قاجار است كه به شيوه  بقال بازي اجرا مي شود«سياه بازي ميرزا فرفره» نوشته  داود فتحعلي بيگي به كارگرداني محمد جونيان ديگر نمايشي است كه خود را براي شركت در جشنواره آماده مي كند.
«حكايت الكتريكي عشق» نوشته و كار روزبه حسيني كه داستاني عاشقانه دارد، از ديگر نمايش هايي است كه هم اكنون در حال تمرين است.
«هتل ايران»  كه همچون حكايت الكتريكي عشق، ماجرايي عاشقانه دارد عنوان نمايشي است نوشته و كار افشين هاشمي كه تمرين خود را آغاز كرده است.
در اين ميان، علي اصغر دشتي تعزيه  شازده كوچولو را تمرين مي كند كه داستان آن برگرفته از داستان مشهور و محبوب «شازده كوچولو» نوشت  آ نتوان دوسنت اگزوپري است.
پيمان شريعتي در حال تمرين نمايش حكايت مرده بي صاحب است كه نشانگر داستان مرده اي است كه زنده مي شود. اين در حالي است كه وحيد ترحمي به تمرين نمايش « خنجر زمرد» سرگرم است و بنفشه توانايي در حال تمرين نمايش«سيزده» است كه داستان آن به زنان حرمسرا و سوگلي جديدشان مربوط است و به شيوه سياه بازي اجرا مي شود. پيش از اين نيز عبادا... كريمي نمايش «الماس و ارباب ها» را در تالار سنگلج تمرين مي كرد.
و دست آخر اينكه محمود نورائي نيز به تمرين نمايش «مجلس تقليد زنان حرمسرا» مي پردازد كه در آن تعدادي از زنان حرمسرا به خون  خواهي اميركبير مي پردازند.به گزارش ايسنا، در نگاه نخست، وضعيت سالن هاي تمرين اداره تئاتر بسيار نامطلوب به نظر مي رسد. ظاهراً تمرين تئاتر در فضايي تاريك و گرم و نه چندان تميز غيرقابل تحمل است اما شور و اشتياق گروه هاي نمايشي، اين باور را از ميان مي برد.
داود فتحعلي بيگي مدير اداره تئاتر عدم بازسازي اين مكان را ناشي از استيجاري بودن آن مي داند.

هنر
ادبيات
ايران
جامعه
رسانه
زمين
شهر
عكس
ورزش
صفحه آخر
|  ادبيات  |  ايران  |  جامعه  |  رسانه  |  زمين  |  شهر  |  عكس  |  ورزش  |
|  هنر  |  صفحه آخر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |