شنبه۲۹ شهريور ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۱۷۲ - Sep.20, 2003
پاييز امسال
گاز ميدان پارس جنوبي وارد شبكه سراسري مي شود
وزير نفت: مناقصه بين المللي ميدان آزادگان بدون ژاپن برگزار مي شود
وزير نفت جمهوري اسلامي ايران گفت: فرصت انحصاري ژاپنيها بر سر حوزه نفتي آزادگان، مدتها قبل و خصوصا از زماني كه مهلت انعقاد قراردادشان به پايان رسيد، تمام شده است.
بيژن نامدار زنگنه در گفتگو با خبرگزاري فارس افزود: شركت ملي نفت با شركتهاي خارجي و بين المللي براي توسعه ميدان نفتي آزادگان وارد مذاكره شده است ، ولي هنوز نتيجه قطعي به دست نيامده است.
زنگنه در پاسخ به اين پرسش كه سياست وزارت نفت در خصوص توسعه ميادين نفت و گاز به چه صورت است ؟آيا سياست وزارت نفت واگذاري ميادين به صورت مناقصه است و يا اين كه امكان دارد در آينده توسعه ميداني بدون مناقصه و به صورت انحصاري به شركتي واگذار شود؟ گفت: سياست وزارت نفت در واگذاري توسعه ميادين نفت و گاز، برگزاري مناقصه است، ولي امكان دارد با توجه به سياستها به صورت موردي و انحصاري نيز عمل شود.وي درباره حضور نماينده عراق در اجلاس آتي اوپك گفت: ما با حضور عراق در اوپك مخالفتي نداريم.
زنگنه واگذاري يك ميدان نفتي را به يك شركت نفتي اندونزيايي رد كرد و گفت: اندونزي درخواست اكتشاف يك ميدان نفتي را داشته است و اصلا مسئله واگذاري يك ميدان نفتي، بدون مناقصه به اندونزي صحت ندارد.
در همين حال، وزير اقتصاد ژاپن گفت: قرارداد نفتي آزادگان براي ما حياتي است و ما براي تامين نيازهاي انرژي خود به آن نياز داريم.
به گزارش رويترز از توكيو هيرانوما افزود: ما مي دانيم كه ايران مي خواهد ميدان نفتي آزادگان را بين شركتهاي خارجي به مناقصه بگذارد، ولي مقامهاي ايراني اعلام كردند كه همچنان خواستار ادامه مذاكرات با شركتهاي ژاپني هستند. وي در عين حال نسبت به زمان پايان مذاكرات اظهار بي اطلاعي كرد.
روزنامه يوميوري شيمبون ژاپن به نقل از يك مقام ناشناس دولتي ژاپني گزارش داد: مناقصه آزادگان با حضور شركتهاي توتال فرانسه، رويال داچ شل انگليس و هلند ، سينوپك چين و بدون حضور شركتهاي ژاپني برگزار مي شود.
اين روزنامه به نقل از اين مقام ژاپني نوشت: تهران از سه شركت بزرگ اروپايي و آسيايي دعوت كرده است تا در اين مناقصه، كه چند ماه ديگر برگزار مي شود ، شركت كنند و به طور غير رسمي نيز به دولت ژاپن متذكر شد كه شركتهاي ژاپني در اين مناقصه شركت نخواهند كرد.
اين روزنامه در ادامه مي نويسد: كنسرسيومي از چند شركت نفتي ژاپني از سال ۲۰۰۰ براي اخذ اين قرارداد با مقامهاي ايراني مذاكره كرده اند؛ ولي در اثر فشارهاي آمريكا، امضاي اين قرارداد تا كنون به تاخير افتاده است.
اين مقام ژاپني كه نخواست نامش فاش شود، به روزنامه يوميوري شيمبون گفت: ايران تمايل دارد كه با شركتهاي ژاپني جداي از مناقصه مذاكره كند و بخشي از قرارداد را به آنها واگذار نمايد.
اين روزنامه گزارش داد: برگزاري مناقصه بين چند شركت بزرگ بين المللي، شانس ژاپن را براي انعقاد اين قرارداد كاهش مي دهد.
يوميوري شيمبون در ادامه نوشت: اگر ژاپن به گونه اي با مقامهاي ايراني مذاكره كند كه تا قبل از برگزاري مناقصه اين قرارداد را به امضا برساند، مي توان به سهم قابل توجه ژاپن از اين قرارداد اميدوار بود.

معاون طرحهاي آماري مركز آمار ايران:
نرخ رسمي بيكاري در كشور به ۶/۱۱ درصد رسيد
معاون طرحهاي آماري مركز آمار ايران گفت: طبق آخرين طرح آمارگيري كه در مردادماه سال جاري اجرا شد، نرخ بيكاري ۶/۱۱ درصد است.
خليل سعيدي در گفتگو با خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس افزود: توسط مركز آمار ايران، طرح تكريم در خصوص ميزان و درجه رضايت مردم از خدمات دولتي انجام شده است كه نتايج آن تا دو هفته ديگر مشخص مي شود.
وي افزود: اين طرح در هفت استان و ۱۴ دستگاه دولتي انجام شد.
سعيدي به ۳۲ طرح كه امسال توسط مركز آمار اجرا شده يا مي شود، اشاره كرد و گفت: از پنج مهر ماه تا ۵ آبان طرح سرشماري كشاورزي اجرا خواهد شد كه ۲۰ هزار نيروي انساني و ۱۶ ميليارد تومان هزينه آن است. وي گفت: نتايج اين طرح در اواخر شهريور ماه سال آينده اعلام خواهد شد.
سعيدي گفت: در اين طرح، تبليغات جايگاه اساسي خواهد داشت كه در اين ارتباط صدا و سيما مجموعه اي از فيلمهاي تبليغاتي را كه در اختيار آنها قرار داده ايم، به صورت رايگان پخش مي كند.
وي افزود: يك مجموعه ديگر از تبليغات در ارتباط با اين سرشماري تهيه شده است كه ويزيتورهاي صدا و سيما براي پخش آن مبلغ ۳۰۰ميليون تومان درخواست كرده اند.
وي يكي از مشكلات موجود در طرح سرشماري كشاورزي را كمبود خودرو ذكر كرد و گفت: براي اين سرشماري ۴۵۰۰ خودرو مورد نياز است كه ۱۵۰۰ دستگاه آن توسط وزارت جهاد كشاورزي و مابقي آن توسط دستگاه هاي اجرايي ديگر، در اختيار مأموران آمارگيري قرار مي گيرد.

معاون كل وزير امور اقتصادي و دارايي:
بانك ها و بيمه ها با اصلاح ماده ۱۱ قانون برنامه سوم خصوصي مي شود
معاون  كل  وزير امور اقتصادي  و دارايي  گفت : در صورتي  كه  تفسير مجلس شوراي  اسلامي از مستثنيات  ماده  ۱۱ قانون  برنامه  سوم  اصلاح  شود، مشكلات  خصوصي سازي  بانك ها و بيمه هاي  دولتي  حل  مي شود.
ديوان  عدالت  اداري  در مرداد ماه  سال  جاري  مصوبه  هيات  دولت  در خصوص واگذاري  بخشي  از سهام  بانك  صادرات  و بيمه  ايران  را باطل  اعلام  كرده  بود.
«مهدي  كرباسيان» ديروز در گفت  و گو با خبرنگار ايرنا در خصوص  دلايل تصميم  دولت  به  واگذاري  سهام  بانك ها و بيمه هاي  دولتي  افزود: از آنجا كه برداشت  معاونت  حقوقي  رياست  جمهوري ، دفتر حقوقي  وزارت  امور اقتصادي  ودارايي  و ساير حقوقدانان  اين  بود كه  مفاد اين  قانون  شامل  بانك ها و بيمه ها نيز مي شود، دولت  تصميم  به  واگذاري  سهام  اين  موسسات  گرفت .وي  اضافه  كرد: بر اساس  ماده  ۱۱ قانون  برنامه  سوم  دولت  اجازه  يافت  كه سهام  متعلق  به  خود را در شركت هاي  دولتي  واگذار كند، اما به  دليل  استناد و تفسير ديوان  عدالت  اداري  مبني  بر اينكه  اين  مجوز شامل  سهام  بانك ها وبيمه هاي  دولتي  نمي شود، اين  امر تاكنون  ميسر نشده  است .
معاون  كل  وزير امور اقتصادي  و دارايي  گفت : براي  رفع  اين  مشكل ، وزارت امور اقتصاد و دارايي  لايحه  استفساريه اي  در خصوص  ماده  ۱۱ قانون  برنامه  سوم را با امضاي  وزير دارايي  تقديم  دولت  كرد.وي  اظهار داشت : وزارت  دارايي  در اين  ماده  واحده  تقاضا كرده  مستثنيات ماده  ۱۱ قانون  برنامه  سوم  ناظر بر سهام  متعلق  به  بانك ها و شركت هاي  بيمه بوده  و خود بانك ها و شركت هاي  بيمه  را شامل  نمي شود كه  در صورت  پذيرش آن  از سوي  مجلس ، مشكل  خصوصي سازي  بانك ها و بيمه هاي  دولتي  مرتفع  خواهد شد.
كرباسيان  در پايان  تأكيد كرد، در دولت  و وزارت  امور اقتصادي  و دارايي اين  باور وجود دارد كه  سهام  بانك  ملي  ايران  و شركت  بيمه  ايران  را به عنوان بازوي  دولت  در اختيار نگهدارد.
براساس  ماده  ۱۱ قانون  برنامه  سوم  توسعه ، سهام  متعلق  به  وزارتخانه ها،موسسه هاي  دولتي ، شركت هاي  دولتي  موضوع  ماده  «۴» قانون  محاسبات  عمومي كشورو اصلاحات  بعدي  و موسسات  انتفاعي  وابسته  به  دولت  و ساير شركت هايي  كه  بيش از ۵۰ درصد سرمايه  و يا سهام  آنها منفردا يا مشتركا متعلق  به  وزارتخانه ها، موسسات  دولتي ، شركت هاي  دولتي  (به  استثناي  بانك ها و موسسات  اعتباري  وشركت هاي  بيمه ) و همچنين  ساير شركت هاي  دولتي  و موسسات  انتفاعي  وابسته  به دولت  كه  مشمول  قوانين  و مقررات  عمومي به  آنها مستلزم  ذكر نام  يا تصريح نام  است ، مشمول  مقررات  اين  ماده  خواهند شد.
مهدي كرباسيان همچنين در گفت و گو با خبرگزاري فارس افزود: بر اساس مصوبه دولت و تأكيد خاص رياست جمهوري بانك مركزي موظف شد در امر رسيدگي و ارائه تسهيلات به واحدهاي صنفي تسريع كند.وي گفت: با تغييرات ايجاد شده در هيات امناي صندوق ذخيره ارزي ،بررسي پروژه هاي صنعتي تسريع مي شود. با توجه به ميزان تقاضاي صورت گرفته توسط طرحهاي صنعتي جهت استفاده از تسهيلات صندوق ذخيره ارزي ، بانك مركزي اعلام كرده بود ، به دليل محدوديت منابع نياز به بررسي و محدود كردن تقاضاها دارد. با توجه به استدلال بانك مركزي به دليل محدود بودن منابع صندوق ذخيره ارزي، بايد دقت نظر و محدوديت بيشتري اعمال شود تا ميزان تعهدات بانك جهت پرداخت تسهيلات ارزي از محل اين صندوق بالا نرود. معاون وزير امور اقتصادي و دارايي اظهار داشت: بنابر اين استدلال ، بانك مركزي اعلام كرده بود كه طرحهاي بالاي ۲۵ ميليون دلار بايد با تائيد اين بانك تسهيلات دريافت نمايند.
كرباسيان در خصوص تغييرات حاصل شده در هيات امناي صندوق ذخيره ارزي اظهار داشت :به منظور تحقق هدف رئيس جمهور منبي بر تسريع در امر پرداخت تسهيلات به واحدهاي صنعتي مقرر شد، هيات امناي صندوق ذخيره ارزي كه تا پيش از اين با حضور نمايندگان وزارت امور اقتصاد و دارايي، وزارت صنايع و معادن و سازمان مديريت و برنامه ريزي برگزار مي شد، به صورت هياتي چهارنفره در آمده و نماينده بانك مركزي نيز به آن اضافه شود. اين تصميم به منظور تسريع در امر بررسي طرحها توسط بانك مركزي صورت گرفته است. وي گفت: بر اساس تصميم رئيس جمهور مقرر شد ، هر ماه اعضاي هيات امناي صندوق ذخيره ارزي در حضور ايشان تشكيل جلسه داده و گزارشي از اقدامات صورت گرفته به وي ارائه شود.

صندوق بين المللي پول:
اصلاحات اقتصادي در ايران موجب رشد فزاينده اقتصاد خاورميانه شده است
صندوق بين المللي پول، نرخ رشد اقتصادي ايران را در سال جاري ۱/۶ درصد پيش بيني كرد و اصلاحات اقتصادي در ايران را موجب رشد فزاينده اقتصادي در منطقه خاورميانه دانست.
به گزارش آسوشيتدپرس، صندوق بين المللي پول در آخرين گزارش خود از اقتصاد كشورهاي خاورميانه در اجلاس دوبي آورده است: مشكل تورم در ايران همچنان يك مشكل عمده است و راه مقابله با آن نيز كنترل رشد نقدينگي است. در گزارش صندوق بين المللي پول، اقدام ايران، عربستان سعودي، اردن و عمان در كاهش سهام دولتي، مثبت ارزيابي شد. اين صندوق در ادامه گزارش افزوده است: ايران، كويت، عمان و قطر، همچنين در بازگشايي بخشهاي كليدي اقتصادي بر روي سرمايه گذاري مستقيم خارجي، اقدامات مناسبي انجام داده اند.
صندوق بين المللي پول در آخرين برآورد، پيش بيني خود را از نرخ رشد اقتصادي كشورهاي نفت خيز خاورميانه در سال ۲۰۰۴ به ۵ درصد كاهش داد و افزود: در سال ۲۰۰۳ نيز نرخ رشد اقتصادي در اين كشورها ۶ درصد خواهد بود. اين صندوق در توصيه هاي اقتصادي خود به اين كشورها، خواستار كاهش وابستگي دولت به درآمد نفت و كاهش حجم دولت شد و تأكيد كرد: اين كشورها براي مقابله با بيكاري فزاينده بايد رشد ميان مدت خود را تسريع بخشند.

مخالفت چاوز با حضور نماينده عراق در اجلاس اوپك
رئيس جمهور ونزوئلا گفت: نماينده عراق را در اجلاس آينده اوپك به رسميت نمي شناسم و با حضور او مخالفم.
هوگو چاوز تأكيد كرد: بنده به اصطلاح «دولتي» را كه تحت اشغال خارجي باشد، به رسميت نمي شناسم.
رافائل راميرز وزير نفت ونزوئلا نيز گفت: عراق دولتي ندارد كه بخواهد نماينده آن را به اوپك بفرستد.
وي تصريح كرد: احتمال دارد كه در اين اجلاس مذاكرات غيررسمي با نماينده عراق صورت گيرد.
بنابراين گزارش، در خبرها آمده بود كه با حضور وزير نفت عراق در اجلاس آينده اوپك موافقت شده است و بحرالعلوم در اين نشست حضور خواهد داشت.

در هفته گذشته
شركتهاي دولتي در بورس تهران سهام عرضه نكردند
هفته گذشته در تالار اصلي و فرعي بورس تهران ۷۸ ميليون و ۴۸ هزار سهم و حق تقدم به ارزش ۶۳۸ ميليارد و ۴۲۵ ميليون و ۴۶۵ هزار ريال دادوستد شد.
به گزارش سازمان بورس اوراق بهادار تهران در تالار اصلي ۳۸ ميليون و ۱۸۸ هزار سهم و حق تقدم به ارزش ۵۵۲ ميليارد و ۴۷۱ ميليون و ۹۴ هزار ريال و در تالار فرعي ۳۹ ميليون و ۸۵۹ هزار سهم و تقدم به ارزش ۸۵ ميليارد و ۹۵۴ ميليون و ۳۷۱ هزار ريال دادوستد شد. در پايان معاملات هفته مورد بررسي شاخص كل قيمت سهام نسبت به هفته پيش از آن ۷۶/۲۹۳ واحد كاهش يافت و به ۴۳/۹۰۰۲ واحد رسيد. هفته گذشته سازمان ها و نهادهاي دولتي در بورس تهران سهامي عرضه نكردند. براساس اين گزارش ارزش كل مبادلات سهام و حق تقدم دادوستد شده در تالار اصلي و فرعي بورس تهران نسبت به هفته گذشته ۷۸/۵ درصد كاهش يافت.

بيش از ۹۰ درصد روغن مصرفي كشور وارد مي شود
وزير جهاد كشاورزي ميزان وابستگي روغن كشور به واردات را بيش از ۹۰ درصد اعلام كرد.
محمود حجتي، وزير جهاد كشاورزي كه در جمع خبرنگاران در اروميه سخن مي گفت، با اشاره به وابستگي هاي كشور در امر توليد محصولات كشاورزي، وابستگي به روغن را غيرقابل توصيف عنوان كرد و گفت: اين وابستگي بيش از ۹۰ درصد است كه اميدواريم با اجراي طرح كلزا اين مشكل حل شود.
وي ادامه داد: به غير از دانه هاي روغني در اغلب محصولات زراعي نرخ رشد خيلي خوبي داريم كه با سرمايه  گذاري ها اميدواريم اين افزايش توليد باز هم روند صعودي داشته باشد.

گاز فاز يك پارس جنوبي پاييز امسال وارد شبكه سراسري مي شود
مديرعامل شركت نفت و گاز پارس گفت: گاز فاز يك پارس جنوبي تا قبل از زمستان، وارد شبكه سراسري خواهد شد .
اسدا... صالحي فروز در گفتگو با خبرنگار انرژي خبرگزاري فارس گفت: با بازديد معاون برنامه ريزي وزارت نفت و جمعي ديگر از مسئولين از منطقه عسلويه، بزرگترين شهرك صنعتي كشور كه پيش بيني مي شود ، روزانه بالغ بر ۱۰۰ميليارد متر مكعب گاز مصرف كند، مكان يابي شد.
وي از راه اندازي واحدهاي سكوهاي بخش دريا خبر داد و گفت: تست نهايي از «ترين» دوم پالايشگاه فاز يك از ۲۴ شهريور آغاز شده است و اميدواريم ، همانطور كه بخش اول با موفقيت كامل و ثبت ركورد جهاني تست شد، ناحيه دوم كه آخرين بخش پالايشگاه است ، با موفقيت تست شود. وي تنها مشكل را در حال حاضر، خط لوله اي دانست كه قرار است گاز ترش را از دريا به خشكي و به پالايشگاه منتقل كند، و گفت: مقدمات تست نشتي اين خط لوله نيز فراهم شده است و به زودي نشت يابي مي شود.
وي گفت: براي تست بخش اول و دوم فاز يك، از فاز هاي ۲ و ۳ پارس جنوبي، گاز ترش به اين پالايشگاه منتقل مي شود.

اقتصادي
اجتماعي
ادب و هنر
آموزشي
انديشه
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   آموزشي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |  
|  علمي فرهنگي   |   محيط زيست   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |