شنبه۲۹ شهريور ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۱۷۲ - Sep.20, 2003
وزير دفاع رژيم صدام تسليم شد
015305.jpg

«سلطان هاشم احمد» وزير دفاع سابق عراق، ديروز در شهر «موصل» واقع در شمال بغداد تسليم نيروهاي آمريكايي شد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از بغداد، «داوود باغستاني» يكي از مقام هاي اتحاديه حقوق بشر عراق با اعلام اين خبر در كنفرانس مطبوعاتي در شهر موصل گفت: هاشم احمد در پي تعهد نيروهاي آمريكايي مبني بر خوش رفتاري با وي، خود را به اين نيروها تسليم كرد.
شبكه تلويزيوني عربي زبان «الجزيره» مستقر در قطر اين كنفرانس را بطور زنده پخش كرد.
باغستاني گفت: هيچ گونه تضمين سياسي يا مادي براي تسليم شدن هاشم احمد به نيروهاي آمريكايي پرداخت نشده است.
وي با اشاره به اينكه نام هاشم احمد در فهرست ۵۵ نفري افراد تحت تعقيب نيروهاي آمريكايي است، افزود: اين عمليات با هماهنگي حزب دموكرات كردستان به رهبري مسعود بارزاني صورت گرفت.
با تسليم هاشم احمد، شمار مقام هاي عراقي فهرست تحت تعقيب كه كشته شده و يا در بازداشت نيروهاي آمريكايي بسر مي برند، به ۴۰ نفر مي رسد.
باغستاني افزود: فرماندهان آمريكايي قول داده اند كه رفتار محترمانه با احمد داشته باشند، زيرا وي مرتكب هيچ جنايتي نشده است.
وي به خبرنگاران گفت: سلطان هاشم مسئول سقوط بغداد (ورود نيروهاي تحت رهبري آمريكا در روز ۹ آوريل) يا وقايع ديگر نيست.
سه سرباز آمريكايي در عراق كشته شدند
يك سخنگوي نظامي آمريكا ديروز اعلام كرد كه در يك حمله كميني در خارج تكريت زادگاه صدام رهبر مخلوع عراق سه  سرباز آمريكايي اواخر پنج شنبه كشته و دو نفر ديگر زخمي شدند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از بغداد، سرجوخه «ورنون اودانل» اظهار داشت كه سربازان لشگر چهار پياده در هشت كيلومتري جنوب شهر مركزي تكريت مورد حمله قرار گرفتند.
وي با اشاره به اينكه «هنگام وقوع حمله كميني آنان در حال بازرسي يك محل مشكوك پرتاب خمپاره بودند» به خبرگزاري فرانسه گفت: آمار تلفات سه كشته و دو زخمي بود.
اين حمله يكي از مرگبارترين حملاتي بود كه روز پنجشنبه عليه نيروهاي آمريكايي در عراق صورت گرفت.
به گفته شاهدان، پيشتر يك كاروان آمريكا در يك حمله كميني در خالديه در ۸۰ كيلومتري غرب بغداد متحمل تلفات سنگيني شد.
اين حملات در حالي صورت گرفت كه ژاك شيراك رئيس جمهوري فرانسه از جورج بوش رئيس جمهوري آمريكا خواسته است ظرف چند ماه قدرت را به يك دولت عراقي انتقال دهد.
ساير تحولات
* هزاران تن از عراقيهاي خشمگين روز پنجشنبه در جريان تشييع جنازه يك نوجوان در شهر فلوجه راهپيمايي كردند.
به گزارش خبرگزاري رويترز از فلوجه، بگفته اهالي محل اين نوجوان به طور اتفاقي توسط نيروهاي آمريكايي كشته شده. حادثه جديدي كه موجب تشديد تنشها در شهر سركش فلوجه شده است.
عزاداران گفتند: سوفيان داود الكبيسي اواخر چهارشنبه در پي تيراندازي سربازان آمريكايي به سوي رهگذران كشته و چهار عراقي ديگر از جمله دو زن زخمي شده اند.
*«يونيجيرو كوئيزومي» نخست وزير ژاپن در مصاحبه با روزنامه آلماني دي ولت گفت: ژاپن برغم سوءقصدها در عراق، نيروهاي خود را به اين كشور اعزام مي كند.
«كوئيزومي» افزود: برغم سوءقصدها عليه مقر سازمان ملل و برغم كشتن بالاترين مقام اين سازمان در عراق، ما نبايست در برابر اين حملات تسليم شويم.
* مجله آلماني «اشپيگل» ديروز در مطلبي با عنوان «بلوف بزرگ»  نوشت: مجموعه اي از دروغها و داستانها راه و زمينه را براي جنگ آمريكا عليه عراق هموار كرد.
015310.jpg

اين مجله افزود: در حالي كه شش ماه پيش آمريكا به بهانه نبرد عليه تروريسم به عراق حمله كرد، امروز تصوير ديگري از اين جنگ آشكار شده است.
اشپيگل همچنين با اشاره به سخنراني كالين پاول وزير امور خارجه آمريكا در برابر شوراي امنيت سازمان ملل در ۵فوريه سال جاري افزود: پاول قصد داشت در اين اجلاس تعيين كننده به همراه يك نمايش رسانه اي، افكار عمومي جهان را نسبت به خطر سلاح هاي كشتار جمعي عراق متقاعد كند.
* دولت برزيل اعلام كرد كه اين كشور به درخواست دولت آمريكا براي اعزام نيروي نظامي به عراق پاسخ منفي داده است. خبرگزاري رسمي برزيل ديروز به نقل از «خوزه ويگاز» و «سلزو آموريم» وزراي دفاع و امورخارجه اين كشور گزارش داد كه برزيليا به تازگي درخواستي مبني بر اعزام نيرو به عراق را از آمريكا دريافت كرده است.
* ژاك شيراك رئيس جمهوري فرانسه خواستار پايان بخشيدن هر چه سريع تر اشغال نظامي عراق و واگذاري قدرت به مردم اين كشور شد.
تلويزيون خبري فرانسه (ال،ث،يي) ديروز به نقل از ژاك شيراك اعلام كرد: تنها راه حل بحران كنوني عراق، راه حلي سياسي است كه با نظر سازمان ملل متحد به انتقال سريع قدرت به مردم اين كشور بينجامد.
به گفته ژاك شيراك نگرش به مسئله عراق با تكيه صرف به مسايل امنيتي آن ،نگاهي ناقص خواهد بود و بايد به گزينه هاي سياسي براي استقرار صلح و آرامش در اين كشور نيز توجه داشت.
*گرهارد شرودر صدراعظم آلمان كه از مخالفان اقدام نظامي در عراق و همچنين ادامه اشغال اين كشور است گفت: نمي توانيم در برابر وضعيت كنوني عراق بي تفاوت باشيم.
شرودر در مصاحبه با روزنامه ايتاليايي «كوريره دلاسرا» اظهار داشت: با وجود اختلاف هاي موجود درباره عراق، روابط ميان آلمان و آمريكا بصورت منطقي پيش رفته و هم اكنون، همگي اعم از موافقان و مخالفان جنگ، بايد مسئوليت مشترك بازسازي عراق را بپذيرند.

خبرهاي كوتاه
* عربستان سعودي گزارش يك روزنامه انگليسي را مبني بر اينكه رياض دستيابي به سلاحهاي اتمي را در دست بررسي قرار داده است، به شدت تكذيب كرد.
سفارت عربستان در واشنگتن در بيانيه اي گفت: گزارشهاي مربوط به مد نظر قرارگرفتن دستيابي به سلاحهاي اتمي از سوي عربستان سعودي بي اساس و كذب محض است.به گزارش خبرگزاري فرانسه از واشنگتن، گاردين روزنامه چپ گراي انگليس روز پنج شنبه گزارش داد كه عربستان سعودي يك بازنگري استراتژيك از جمله بررسي اين موضوع را كه آيا بايد به سلاحهاي اتمي دست يابد يا نه آغاز كرده است.
*«فرانكو فراتيني» وزير امور خارجه ايتاليا گفت: رم به عنوان رئيس دوره اي اتحاديه اروپا براي از سرگيري گفت وگوهاي صلح در خاورميانه و اجراي طرح صلح «نقشه راه» تلاش مي كند.
به گزارش ايرنا، فراتيني پنجشنبه شب پس از ديدار با «نبيه بري» رئيس مجلس ملي لبنان در گفت وگو با خبرنگاران در رم اظهار داشت: هدف ما ادامه مذاكرات بين طرفين درگير در خاورميانه است.
* در حاليكه عربستان از لغو سفر رئيس مجلس اين كشور به كانادا خبر مي دهد، دولت اوتاوا روز پنجشنبه از تصميم به تاخيرانداختن اين سفر ابراز تاسف كرد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از اوتاوا، اين تصميم در اعتراض به ادعاهاي مربوط به شكنجه شدن «ويليام سمپسون» تبعه كانادا در زندانهاي عربستان اتخاذ شد.
«رينالد دوريون» سخنگوي وزارت امور خارجه كانادا اظهار داشت: اين تصميم باعث تاسف است، چرا كه مي توانست موجب كاهش تنشها بين كانادا و عربستان شود، همچنين ديدگاه كانادا در مورد حقوق بشر در اين سفر براي آنان روشن مي شد.
* كونگ چوان سخنگوي وزارت امور خارجه چين تاييد كرد كه اختلافات زيادي در مسايل اقتصادي و سياسي بين پكن و واشنگتن وجود دارد.
خبرگزاري شين هوا ديروز به نقل از كونگ گزارش داد، چين و آمريكا به غير از اين اختلافات، اشتراكات زيادي نيز دارند كه با توجه به تفاوت در سياست گذاري هاي دو كشور امري طبيعي است.
به گفته اين سخنگو، چين و آمريكا به عنوان دو كشور بزرگ در حال رشد و توسعه يافته جهان، بطور طبيعي اختلافاتي دارند.
* انفجار ديگري شهر جلال آباد مركز ولايت ننگرهار در شرق افغانستان را به لرزه درآورد و يك مجروح بر جاي گذاشت.
«عجب شاه» يك منبع امنيتي ننگرهار ديروز به ايرنا گفت: اين انفجار روز گذشته در يك پست بازرسي در داخل شهر جلال آباد به وقوع پيوست و شيشه هاي واحدهاي تجاري و مسكوني اطراف را شكست و خساراتي به بار آورد.
وي گروه طالبان و حزب اسلامي افغانستان به رهبري گلبدين حكمتيار را مسئول اين انفجار معرفي كرد.
* دادگاه اندونزي، «علي عمران» يكي از متهمان انفجار ۱۲ اكتبر ۲۰۰۲ ميلادي (۲۰ مهرماه) بالي را مجرم شناخت و به حبس ابد محكوم كرد.
به گزارش ايرنا از كوالالامپور به نقل از روزنامه جاكارتاپست، مولياني قاضي دادگاه هنگام اعلام راي گفت: علي عمران بر اساس قانون و به خاطر ارتكاب عمل تروريستي مقصر شناخته شده است. وي افزود: متهم، مرتكب اقدام جنايت آميز عليه بشريت شده و تنها چيزي كه او را از ساير مظنونان جدا مي كند، اظهار پشيماني وي است.
* «روي چادرتون» وزير امور خارجه ونزوئلا اعلام كرد كه رئيس جمهوري اين كشور به دلايل امنيتي سفر خود را به آمريكا لغو ساخت.
به گزارش ايرنا از مادريد به نقل از تلويزيون محلي گلوبوويسيون، چادرتون افزود كه فشردگي تقويم كاري هوگوچاوز رئيس جمهور ونزوئلا از ديگر دلايل خودداري از سفر به آمريكا بوده است.
هوگو چاوز قرار بود به زودي با سفر به نيويورك و واشنگتن علاوه بر شركت در اجلاس عمومي سازمان ملل متحد، با جمعي از مقامات و سرمايه داران آمريكا ديدار كند.
* فرمانده نيروهاي بين المللي صلح در افغانستان (ايساف) گفت: موقعيت در افغانستان بي ثبات است و در برخي از مناطق اين كشور، نيروهاي القاعده و طالبان خود را از نو سازماندهي كرده اند.
به گزارش ايرنا از برلين ژنرال «گوتس گليمروت» در گفت وگو با روزنامه آلماني دي ولت كه ديروز منتشر شد، افزود: در برخي از ديگر مناطق افغانستان نيز جنگ قدرت منطقه اي و محلي وجود دارد.
* دادگاه جنايي شهر رباط پايتخت مغرب يك شهروند فرانسوي را به جرم همكاري و مشاركت در انفجار ارديبهشت ماه گذشته در شهر كازابلانكا به حبس ابد محكوم كرد.
به گزارش شبكه تلويزيون خبري فرانسه (ال.ث.يي) «پي ير روبر» تنها شهروند خارجي در ميان ۳۱ متهم مشاركت در انفجار كازابلانكا است كه محاكمه آنان از سه هفته پيش در رباط آغاز شده بود.
* مصطفي عثمان وزير امور خارجه سودان روز پنجشنبه اظهار داشت كه در مذاكرات صلح مقامات بلندپايه در كنيا با هدف پايان بخشيدن به جنگ داخلي ويرانگر سودان «پيشرفت» بيشتري حاصل شده است.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از خارطوم مقامات ديگر سودان نيز از حصول پيشرفت در مذاكرات هفته جاري خبر دادند و يك تحليلگر سرشناس گفته است اين روند به «وقت صداقت» رسيده است.
* اتال بيهاري واجپايي نخست وزير هند ديروز در پايان اقامت دو روزه خود در تركيه، استانبول را به قصد نيويورك ترك كرد.
به گزارش واحد مركزي خبر از آنكارا،واجپايي براي شركت در اجلاس مجمع عمومي سازمان ملل متحد عازم نيويورك شد.
واجپايي در آخرين مرحله از برنامه سفرش در تركيه در ديدار با احمد نجدت سزر رئيس جمهور تركيه با وي درباره مسايل دوجانبه و بين المللي گفتگو كرد.

شيراك به ديدار بوش مي رود
ژاك  شيراك  رئيس  جمهوري  فرانسه  در سفر به  آمريكا با جرج  بوش  رئيس  جمهوري اين  كشور ديدار و گفت  و گو خواهد كرد.
به گزارش ايرنا از پاريس كاخ  رياست  جمهوري  فرانسه  «اليزه» ديروز با صدور بيانيه اي  در پاريس اعلام  كرد: ژاك  شيراك  و جرج  بوش  در ديدار خود كه  در روز ۲۲ سپتامبر (۳۱شهريور) صورت  خواهد گرفت  در خصوص  همكاري هاي  دو جانبه  و مسايل  مهم  بين المللي  به  ويژه  آخرين  تحولات  عراق  به  بحث  و تبادل  نظر مي پردازند.
ديدار شيراك  و بوش  دومين  ملاقات  رهبران  فرانسه  وآمريكا از زمان  آخرين جنگ  خليج  فارس  در فروردين  ماه  گذشته  تاكنون  محسوب  مي شود.
مخالفت  قاطع  فرانسه  با عمليات  نظامي آمريكا در عراق  به  بروز تنش  وبحراني  كم سابقه  در روابط واشنگتن  و پاريس  منجر شد.
ملاقات  ژاك  شيراك  با جرج  بوش  كه  در حاشيه  نشست  سالانه  مجمع  عمومي سازمان ملل  صورت  مي گيرد ودرنيويورك  برگزار مي شود فرصت  مناسبي  براي  تبادل  نظر درخصوص وضعيت  كنوني  عراق  براي  رهبران  دو كشور فراهم  آورده  است .
آمريكا كه  از مشكلات  امنيتي  ناشي  از حضور نظاميان  اين  كشور در عراق  رنج مي برد خواستاراعزام  نيروهاي  بين المللي  براي  تامين  امنيت  در اين  كشور ودر چارچوب  قطعنامه اي  صادره  از سوي  سازمان  ملل  متحد است .
فرانسه  با ابراز تمايل  به  واگذاري  نقشي  مهم  تر به  سازمان  ملل  متحد درعراق ، موافقت  نهايي  خود را با اعزام  نيروهاي  بين المللي  به  اين  كشور به واگذاري  قدرت  به  مردم  عراق  مشروط كرده  است .در بخش  ديگري  از بيانيه  كاخ  «اليزه » آمده  است : گفت  و گو و تبادل  نظردرباره  تحولات  خاورميانه ، ايران  و عدم  گسترش  سلاح هاي هسته اي  و افغانستان  ازديگر موارد مورد بحث  در مذاكرات  آتي  روساي  جمهوري  فرانسه  وآمريكا درنيويورك  خواهد بود.

اتحاديه عرب:
اسرائيل بايدپيمان منع گسترش سلاح هاي هسته اي را امضا كند
كشورهاي  عرب  ديروز  در آخرين  روز نشست  مجمع  عمومي  آژانس  بين المللي  انرژي  اتمي  خواستار امضاي  پيمان  عدم تكثير سلاحهاي  هسته اي  توسط رژيم  صهيونيستي  شدند.
به  گزارش  خبرگزاري  فرانسه  از وين ، ۱۵ كشور عضو اتحاديه  عرب  قطعنامه اي  را به  مجمع  عمومي  ارائه  كردند كه  در آن  از اسرائيل  براي  رد امضاي  اين پيمان  انتقاد شده  است .
«محيي الدين» نماينده  اردن  در اين  نشست  گفت : از آنجايي كه  آژانس  بين المللي  انرژي  اتمي  ضرب الاجل  ۳۱ اكتبر را براي  ايران  در نظر گرفته  است ، بايد در عين  حال  تاريخي  را نيز براي 
كشور ديگري  در خاورميانه  يعني اسرائيل  كه  از انرژي  اتمي  به  منظور اهداف  غير صلح آميز استفاده  مي كند، تعيين  كند.
محيي الدين  افزود: من  معتقدم  كه  اسرائيل  بايد با مفاد حفاظتي  كه  در نظام  پيمان  عدم  تكثير سلاحهاي  اتمي  پيش  بيني  شده است ، موافقت  كند. از نظر كارشناسان ، اسرائيل  كه  اين  پيمان  را امضاء نكرده ، از مدتها قبل سلاح  اتمي  در اختيار داشته  است ، اما وجود آنرا انكار مي كند.
برپايه  اين  گزارش ، كشورهاي  عضو اتحاديه  عرب  روز گذشته  با انتشار بيانيه اي  در نشست  مجمع  عمومي  آژانس  بين المللي  انرژي  اتمي  در وين  با اعتبارنامه  اسرائيل  مخالفت  كردند.
در اين  بيانيه  اعلام  شد: اسرائيل 
بر خلاف  قطعنامه  شوراي  امنيت  سازمان ملل ، بيت المقدس  را تحت  اشغال  خود قرار داده  و به  عنوان  پايتخت  خود قلمداد مي كند.
اتحاديه  عرب  مي گويد: از سوي  ديگر اشغال  سرزمينهاي  جولان  سوريه  نيز با قطعنامه  شوراي  امنيت  سازمان  ملل  تضاد داشته  و مفاد اين  قطعنامه  را زير پا مي گذارد. اعتبارنامه  كشورها از مباحثي  است  كه  در نشست  سالانه  آژانس  بين المللي  انرژي  اتمي  مطرح  مي شود و بايد مورد تأييد همه  اعضا قرار گيرد. اين  بيانيه  از سوي  كشورهاي  لبنان ، مراكش ، الجزاير، تونس ، سودان ، يمن ، سوريه ، امارات  متحده عربي ، كويت ، عربستان  سعودي ، ليبي  و قطر مورد حمايت  و تأييد قرار گرفت .

روسيه:
تروريست ها به سلاح هاي كشتارجمعي دسترسي دارند
ميخاييل  ليسنكو رئيس  بخش  كنترل  اسلحه  وزارت  امورخارجه  روسيه  ديروز اعلام  كرد: براي  تروريستها درجهان  هنوز زمينه  به دست  آوردن  سلاح  كشتارجمعي  موجود است .
به  گزارش  واحدمركزي  خبر از مسكو به  نقل  از اينترفاكس :وي  كه  در كنفرانس  مبارزه  با سلاح  كشتار جمعي  درمسكو سخن  مي گفت  ،افزود: فراهم  بودن  اين  زمينه  براي  تروريستها براي  جهان  خطر بزرگي است . وي  همچنين  با ابراز نگراني  از كنترل  ضعيف  بر فناوري  ساخت  موشك در جهان  خواستار توجه  بيشتر به  قوانين  و مقررات  بين  المللي  براي جلوگيري  از گسترش  فناوري  ساخت  موشك  در جهان  شد.
نماينده  روسيه  تأكيدكرد حل  مسايل  كنوني  بين  المللي  از طريق  نظامي و تحريمها عملي  نيست بلكه  بايد با مذاكره  و از راه  سياسي  و مسالمت آميز اين  مسايل  را حل كرد.در همين حال جان  بولتون  معاون  وزيرامورخارجه  آمريكا در ديدار با مقامهاي  روسي خواستار تشديد كنترل  حمل  و نقل  بين المللي  به  منظور تقويت  مقررات جلوگيري  از گسترش  سلاح  كشتار جمعي  شد.
به گزارش ايرنا از مسكو روزنامه  كامرسانت  ديروز در گزارشي  به  نقل  از بخش  مطبوعاتي  سفارت آمريكا در مسكو نوشت : اين  پيشنهاد در ماه  مه  گذشته  در اجلاس  سنت  پترزبورگ بوسيله  جرج  بوش  مطرح  شده  بود.
به  گفته  بولتون  پيشنهاد مذكور شامل  واكنشهاي  چندجانبه  و جامع  براي جلوگيري  از خطر انتشار سلاح  كشتارجمعي  مي باشد و درآن  ردگيري ، پيشگيري  وبازرسي  كامل  هواپيماها، كشتي ها و همچنين  وسايل  حمل  ونقل  زميني  كه  مظنون به  حمل  سلاح  كشتارجمعي  و اجزاي  آن باشند در نظر گرفته  شده  است .

خارجي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
آموزشي
انديشه
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   آموزشي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |  
|  علمي فرهنگي   |   محيط زيست   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |