شنبه۲۹ شهريور ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۱۷۲ - Sep.20, 2003
آيت الله هاشمي رفسنجاني:
دشمنان اشتباه نكنند - ايران نيرومندتر شده است
015325.jpg
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در كنگره بزرگداشت ۱۶۰۰ شهيد سبزوار گفت: امروز نيز مانند اوايل انقلاب شمشيرهاي دشمنان تيز شده و در داخل نيز عده اي گستاخ تر شده اند و در خارج نيز به اختلافات داخلي دامن مي زنند، ولي بايد بدانند اشتباه مي كنند؛ چرا كه ايران هزار بار از آن زمان نيرومندتر شده است.
به گزارش ايسنا، وي افزود: دشمنان ايران در برابر كشوري هستند كه ديروز در تهيه باروت و موادمنفجره مشكل داشت ولي امروز از موشك هاي دوربرد آن مي ترسند و خيلي احمقانه است كه يك چنين كشوري را تهديد كنند.
آيت الله هاشمي رفسنجاني با اشاره به حضور نظامي آمريكا در اطراف ايران اظهار داشت: آمريكا آمد تا ما را محاصره كند ولي خودش را محاصره كرد و حتي امروز در ميان پادگان هاي نظامي و زره پوش ها و تانك ها نيز در عراق امنيت ندارد و حتي در گرماي سرسام آور آن جا هميشه بايد لباس هاي ضدگلوله به تن داشته باشند. وي گفت: خيال خام آمريكايي ها مانند خيال خام صدام در جنگ است كه امروز زنده به گور شده است.
وي در خصوص برنامه هاي دشمن براي به وجود آوردن آشوب داخلي گفت: خيال خام آشوب داخلي هم هوا شد. آمريكا مي خواست به كمك تبليغات و ده ها تلويزيون و به بهانه خصوصي كردن دانشگاه ها آشوب درست كند و فقط چند نفر اراذل و اوباش فريب خورده خاص در گوشه و كنار فريب خوردند و فقط بخشي از نيروي انتظامي جهت مقابله با آنها وارد ميدان شدند.
هاشمي رفسنجاني بيان داشت: مگر تا به حال چه قدر توانستند به كشور آسيب برسانند. البته از دست دادن ۲۰۰ هزار نفر جوان پاك آسيب است ولي روح آنان امروز در ميان ماست.
وي با اشاره به روند رو به رشد كشور اذعان داشت: پيشرفت در كشور هر چند به صورت كند و با چالش هاي نالازم روبه روست ولي انقلاب امروز قوي شده است.
وي در بخشي از سخنانش در خصوص تاريخ جنگ تحميلي گفت: دفاع مقدس يك قطعه بي نظير همه تاريخ دنيا با همه وسعت آن است؛ چرا كه همه شياطين دنيا به جنگ يك كشور آمده بودند. در شرايطي كه ارتش و سپاه هنوز شكل نگرفته بود و حتي سلاح را نمي شناختند و اموال نظام نيز در بانك هاي خارجي مسدود بود.

فرمانده كل سپاه:
آمريكا مي خواهد عراق را به پايگاه خود در منطقه تبديل كند
015330.jpg
فرمانده كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي گفت: دوران ديكتاتوري قدرت هاي استكباري  در سياره  زمين  سپري  شده  و ديگر هيچ  ملتي  اجازه  نمي دهد بيگانگان بر سرنوشتش  حاكم  شوند.
به گزارش ايرنا سرلشگر رحيم  صفوي  در سخنان  پپش  از خطبه  ديروز نماز جمعه  تهران  افزود: آمريكا بايد از باتلاقي  كه  در عراق  گرفتار آمده ، درس  بگيرد وبه  سياست  منطق  گرايانه  و تعامل  و مسالمت آميز روي  آورد.
به  گفته  وي ، آمريكا قصد دارد از عراق  يك  پايگاه  سياسي ، امنيتي  و نظامي جديد در منطقه  ايجاد كند تا برخي  دولت هاي  عرب  متحد را به  حاشيه  رانده  وحتي  تركيه  را كم  وزن  كند. وي  اظهار داشت : هم اكنون  آمريكا در عراق  گرفتار شده  و از برآوردن  مطالبات  سياسي ، اجتماعي  و اقتصادي  مردم  آن كشور ناتوان  نشان  مي دهد و قحطي ، گرسنگي ، ناامني  مفرط و قتل  عام  انساني  مشخصه  اصلي  عراق  كنوني  شده  است .
فرمانده  كل  سپاه  پاسداران  انقلاب  اسلامي گفت : محيط عراق  براي  آمريكايي هابه  محيط پرهزينه  و تلفات  و هولناك  تبديل  شده  و سرمداران  آن كشور نمي توانند سياست  يكجانبه گرايي  را پياده  و يك  حكومت  آمريكايي  تشكيل  دهند.
سرلشگر صفوي  با اشاره  به  فرارسيدن  هفته  دفاع  مقدس  به  تحليل  اين  ايام  وحوادث  بعد از آن پرداخت  و گفت : حمله  نظامي صدام  به  كويت  و حوادث  يازده سپتامبر نشان  داد كه  آمريكا تحمل  متحدي  را كه  از كنترلش  خارج  شود ، ندارد.

امام جمعه موقت تهران:
ايران از پيمان منع گسترش سلاحهاي هسته  اي خارج شود
تهران، خبرگزاري جمهوري اسلامي: امام جمعه موقت تهران در مراسم نماز جمعه گفت : به عنوان  يك  امام  جمعه  توصيه  مي كنم  كه  جمهوري  اسلامي  ايران  از اصل  پيمان  منع  گسترش  سلاح هاي  هسته اي  خارج  شود.
آيت الله  جنتي  با اشاره  به  پروتكل  الحاقي  آژانس  بين المللي  انرژي  اتمي ، تصريح  كرد كه  تصميم گيري  در اين  خصوص  به  عهده  مقامات  كشوري  و در راس  آن  مقام  معظم  رهبري  است .
خطيب  جمعه  تهران  گفت : خيلي  از كشورها اين  پيمان  را امضا نكردند، ما كه  از اول  اين  پيمان  را امضا كرديم ، آزاديم  و مي توانيم  تجديدنظر كنيم .
وي  در ادامه  ،فرا رسيدن  سال  تحصيلي  جديد را تبريك  گفت  و افزود: نسل جوان ، نسل  بسيار ارزنده  و قابل  احترامي  است  و همواره  با ابتكارات  خود سبب  شده  تا نيازهاي  ما به  ديگران  بتدريج  كم  شود.
آيت الله  جنتي  اظهار داشت : همين  جوانان  بودند كه  در دوران  دفاع  مقدس با رشادت  جنگ  را به  پيروزي  رساندند و اجازه  ندادند تا ذره اي  از خاك كشور در اختيار دشمنان  قرار گيرد.
به  گفته  وي ، آنان  با توكل  به  خدا و الهام  از رهبر و با عشق  به  امام حسين (ع ) و كربلا و با عقيده  به  انقلاب ، نظام  و مملكت  اين  افتخار را آفريدند و بايد از آنان  تشكر و قدرداني  كرد. وي  بااشاره  به  پيشرفت هاي  علمي  و فرهنگي  كشور، گفت : نسل  جوان  ما امروز توانسته  است  با همه  مشكلاتي  كه  دارد پيشرفت هاي  زيادي  در زمينه هاي  علمي  و فرهنگي  كسب  كند و با اين  پيشرفت ها دنيا را به  تعجب  وادارد.
وي  اضافه  كرد: دانشگاه  نبايد باشگاه  احزاب  سياسي  شود و دانشجو نبايد ابزار دست  سياستمداران  باشد، چرا كه  آنان  به  فكر منافع  و مصالح  خودشان  هستند. پس  اجازه  دهيد تا آنان  درسشان  را بخوانند و در عين  حال  به  مسائل  روز آگاهي  و آشنايي  داشته  باشند.

دادگاه بعدي سليمانپور پنج هفته ديگر برگزار مي شود
سومين  جلسه  دادگاه  مقدماتي  هادي  سليمانپور سفير سابق  ايران در آرژانتين  ديروز   با تعيين  يك  وقت  پنج  هفته اي  براي  مطالعه  پرونده ارسالي  از سوي  دولت  بوينوس  آيرس  خاتمه  يافت .
به گزارش ايرنا از لندن اين  نشست  ساعت  ۱۱ صبح  به  وقت  محلي  در محل  دادگاه  باو استريت  لندن و با حضور سليمانپور، وكلاي  مدافع  وي  و وكيل  طرف  آرژانتيني  برگزار شد.
رئيس  دادگاه  در پي  اظهار نظر وكيل  طرف  آرژانتيني  و وكيل  مدافع سليمانپور اعلام  كرد نشست  بعدي  دادگاه  بيست  و سوم  ماه  اكتبر آينده ( اول آبان  ) برگزار خواهد شد.
قاضي  علت  تعيين  مهلت  يادشده  را دادن  فرصت  به  وزير كشور انگليس  براي مطالعه  پرونده  و اعلام  نظر خويش  در اين  مورد به  دادگاه  اعلام  كرده  است .
وزير كشور انگليس  و يا فردي  از طرف  وي  بايد پرونده  ارسال  شده  از سوي آرژانتين  را كه  گفته  شده  است  دو هزار و ۶۰۰ صفحه  است  مطالعه  كرده  ونتيجه  را به  دادگاه  اعلام  نمايد.
بر اساس  رويه  قضايي  موجود در انگليس  چنانچه  وزير كشور مدرك  و سند محكمي عليه  سليمانپور در پرونده  پيدا كند مي تواند به  دادگاه  دستور پيگيري درخواست  استرداد را بدهد و در صورتي  كه  چنين  مدركي  را در پرونده  نيابدمي تواند نظر خود را معطوف  به  پايان  دادن  به  اين  روند قرار دهد.
در ابتداي  اين  جلسه  وكيل  طرف  آرژانتيني  گفت :در توافقي  كه  با وكيل  مدافع سليمانپور داشتيم  موافقت  كرديم  پنج  هفته  فرصت  داده  شود تا اين  گزارش  توسط وزارت  كشور مطالعه  و وزير كشور انگليس  نظر قطعي  خود را در رابطه  با ادامه اين  دادرسي  اعلام  كند.
جينز هينس  افزود:دولت  آرژانتين  روز پنجشنبه گزارشي  را در دو هزار و ۶۰۰ صفحه در رابطه  با سليمانپور در اختيار ما قرار داد و اين  گزارش  حداقل  حاوي   سه  هزار سند مختلف  مي باشد.وي  با اين  حال  تأكيد كرد كه  هيچ  يك  از طرفين  تاكنون  از محتواي  گزارش اطلاعي  ندارند.وي  همچنين  از دادگاه  درخواست  كرد تا آزادي  سليمانپور همچنان  به  قيدوثيقه اي  كه  پيش  از اين  سپرده  شده  ادامه  يابد و وي  موظف  شود هر روز خودرا به  پليس  محلي  دورهام  ، محلي  كه  در آنجا سكونت  دارد معرفي  كند.
وكيل  مدافع  سليمانپور نيز در اين  نشست  با تاييد توافق  بر سر فرصت  پنج هفته اي  براي  مطالعه  پرونده  ارسالي  از سوي  آرژانتين  گفت :براي  مطالعه پرونده  ما نياز داريم  سليمانپور چهار روز از هفته  را در آدرس  مشخصي  درلندن  در كنار ما بسر ببرد.
آلن  جونز روزهاي  دوشنبه  تا پنجشنبه  را به  عنوان  روزهاي  مورددرخواست  براي  حضور سليمانپور در لندن  برشمرد و افزود: بقيه  سه  روز هفته را ايشان  مي توانند به  محل  سكونت  خود در دورهام  برگردند.
قاضي  دادگاه  نيز با درخواست  وكيل  مدافع  سليمانپور موافقت  كرد و مقررداشت : در فاصله  شنبه  تا پنجشنبه  از ساعت  هشت  تا شش  بعد از ظهر سليمانپور مي تواند در مكاني  در لندن  مستقر بوده  و خود را همه  روزه  به  پليس  محلي  درآدرس  در نظر گرفته  شده  معرفي  نمايد.
قاضي  همچنين  تأكيد كرد كه  سليمانپور بايستي  در فاصله  اين  دادگاه  تادادگاه  بعدي  تلاشي  براي  دريافت  پاسپورت  جديد و يا اوراق  سفر نكند.
وي  تأكيد كرد در صورتي  كه  هر يك  از شرايط اين  حكم  از سوي  سليمانپورشكسته  شود بلافاصله  بازداشت  و به  دادگاه  فراخوانده  خواهد شد.

درگيري حماس و نيروهاي امنيتي فلسطين درغزه
يك  مقام  امنيتي  فلسطين  پنجشنبه  شب  از درگيريهاي  مسلحانه  بين  فعالان  جنبش  مقاومت  اسلامي  فلسطين  (حماس) و ماموران  امنيتي  فلسطين  در غزه  خبرداد.
به  گزارش  خبرگزاري  فرانسه  از غزه ، وزارت  امور امنيتي  فلسطين  با انتشار بيانيه اي  گفت : در اين  درگيري  دست  كم  سه  نفر كه  هويتشان  هنوز مشخص  نشده است ، زخمي  شده اند. در اين  بيانيه  آمده  است : درگيري  به  دنبال  ربودن  يك  مامور امنيتي  توسط حماس  رخ  داد. بيانيه  افزود: اين  آدم  ربايي  غيرقابل  قبول  است  و ما هفت  مظنون  را كه  بايد مورد بازجويي  قرار گيرند، دستگير كرده ايم  و احتمالا آنها محاكمه  خواهند شد.
وزارت  امور امنيتي  فلسطين  اعلام  كرد: رفتار حماس  برخلاف  منافع  دولت  خودگردان  فلسطين  و مردم  فلسطين  است  كه  براي  رويارويي  با حملات  اسراييل  به وحدت  نياز دارند. در همين حال صدها پناهنده  فلسطيني  ديروز با شركت  در راهپيمايي  در شرق  شهر صيدا در جنوب  لبنان ، پشتيباني  آمريكا را از طرح  رژيم  صهيونيستي  براي  اخراج  ياسر عرفات  رئيس  حكومت  خودگردان  محكوم  كردند.
به گزارش ايرنا از بيروت اين  عده  به  دعوت  جنبش  فتح  و سازمان  آزادي  بخش  فلسطين  (ساف ) در همبستگي با عرفات  و محكوميت  اقدام  آمريكا در وتوي  قطعنامه  گروه  نمايندگان  كشورهاي  عرب  در سازمان  ملل  متحد راهپيمايي  كردند.
شركت كنندگان  در اين  راهپيمايي  با در دست  داشتن  عكس  عرفات  و پرچم  فلسطين  و همچنين  سردادن  شعارهاي  ضد آمريكايي  و ضد صهيونيستي ، خواهان تداوم  انتفاضه  و مقاومت  در سرزمين هاي  اشغالي  شدند.
مسئولان  گروه ها و سازمان هاي  فلسطيني  در سخناني  در جمع  تظاهركنندگان  تصميم  آمريكا و رژيم  صهيونيستي  براي  اخراج  عرفات  از مناطق  خودگردان  را احمقانه  توصيف  كردند. آنان  به  آمريكا و رژيم  صهيونيستي  درباره  پيامدهاي  اخراج  عرفات  هشداردادند و تأكيد كردند كه  اجراي  چنين  تصميمي  به  امنيت  و ثبات  در خاورميانه  لطمه  وارد مي كند. نماينده  آمريكا در شوراي  امنيت  سازمان  ملل  روز چهارشنبه  پيش  نويس قطعنامه  گروه  نمايندگان  كشورهاي  عرب  براي  جلوگيري  از تبعيد عرفات  را وتوكرد.

خبرهاي كوتاه
* مهدي كروبي رئيس مجلس شوراي اسلامي به منظور ديدار با مردم و افتتاح چند پروژه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي از فردا براي سفر سه روزه اي به استان يزد خواهد رفت.
* مسئول نهاد نمايندگي ولي فقيه در دانشگاه ها به ايسنا گفت كه در حال حاضر، دانشجوي زنداني در ارتباط با مسائل دانشگاه ها نداريم.وي اظهار كرد، تنها سه الي چهار نفر زنداني داريم كه در ارتباط با مسائل دانشگاهي نيست و اميدواريم آنها نيز در اسرع وقت آزاد شوند.
* معاون فرماندهي تيپ دوم نيروي زميني سپاه ناحيه پيرانشهر، در گفت و گو با ايسنا اظهار داشت: نيروهاي آمريكايي به هيچ عنوان در مرز ايران تردد ندارند و حضور آنان فقط به داخل خاك عراق خلاصه مي شود.
سرهنگ عربعلي عباسپور درباره ميزان حضور قاچاقچيان مسلح در مرزهاي ايران با شمال عراق گفت: از دست رفتن حاكميت عراق، كوهستاني بودن منطقه و مسئله بيكاري باعث شده تا تعداد قاچاقچيان مسلح درمرز افزايش پيدا كند، از اين رو، نيروي زميني سپاه و نيروي انتظامي نيز تلاش هاي چشمگيري در جهت مبارزه با اين معضل داشته اند.
* يك سرباز كه گفته شده محافظت از ساختمان دادگستري در مركز تهران را برعهده داشت، به روي عده اي از همكاران خود تيراندازي كرد و يك نفر را كشت و عده اي را زخمي كرد.
به گزارش ايرنا اين حادثه پيش از ظهر پنجشنبه و در خيابان داور كه به ميدان ۱۵ خرداد منتهي مي شود، رخ داد.گزارش شد كه فرد كشته شده يك سرباز وظيفه نيروي انتظامي بوده است.مجروحين حادثه ۵ نفر و به روايت برخي شاهدان ۶ نفر هستند كه به بيمارستان منتقل و تحت درمان قرار گرفته اند.

سياسي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
آموزشي
انديشه
خارجي
شهري
علمي فرهنگي
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   آموزشي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |  
|  علمي فرهنگي   |   محيط زيست   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |