شنبه۲۹ شهريور ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۱۷۲ - Sep.20, 2003
مشكلي براي تمام فصول
شهردار تهران در نشست شهرداران كلانشهرها خواستار واگذاري بازار سوخت به شهرداري ها شده است. وي با اشاره به هزينه سنگين سوخت در كشور تأكيد كرده است با برنامه مشخص پنج ساله و صرفه جويي از محل اين هزينه مي توان حمل و نقل عمومي شهرهاي ايران را سامان بخشيد.
سخنان احمدي نژاد ناظر به اين انگاره دلمشغولان توسعه پايدار است كه يكي از مهم ترين عوامل توسعه نيافتگي و عدم توفيق طرح هاي ساماندهي امور محيطي در ايران، توزيع و عرضه نامناسب سوخت است. در اين باره مي توان به نكات ذيل اشاره كرد:
۱- همچنان كه بارها اعلام شده است، نحوه پرداخت يارانه سوخت در ايران عادلانه نيست. شهرنشينان ۳۰ برابر روستاييان، دارندگان خودروي شخصي ۳برابر شهروندان ديگر و دارندگان خودروهاي پرمصرف نيز۳ برابر افرادي كه خودروهاي كوچك و كم مصرف دارند، از اين يارانه بهره مند هستند. جالب است بدانيم كه يارانه تخصيصي يك باك بنزين خودروي پاترول معادل يارانه تخصيصي برنج مصرفي ۳ ماه يك خانواده پنج نفره روستايي است.
۲- منطقي نيست كه بهاي سوخت مصرفي در همه شهرهاي ايران يكسان باشد. به نسبت سرمايه گذاري دولت براي توسعه ناوگان حمل و نقل عمومي در هر شهر قاعدتا بايد يارانه تخصيصي سوخت آن شهر نيز كاهش يابد.
۳- ايران شايد تنها كشور جهان باشد كه در آن آلايندگان از پرداخت تاوان عملكرد خود معاف هستند. ارائه سوخت با قيمت افزون تر به آلايندگان هوا مي تواند گونه اي ماليات سبز باشد كه تأثيري سريع بر بهسازي محيط زيست شهري دارد.
۴- خودروسازان عاملان اصلي اتلاف منابع سوخت و آلودگي هواي شهرها هستند. به واقع سود بخش خودروسازي، هزينه اي است كه ملت از منابع سوخت خود مي پردازد. جالب است كه بدانيم خودرويي همچون پيكان در بسياري كشورهاي اروپايي يا مجوز تردد نمي گيرد، و يا سالانه دست كم بايد معادل ۲۰ميليون تومان ماليات آلايندگي بدهد.
۵- ترافيك شهرهاي بزرگ در يك دور بسته گرفتار شده است. حمل و نقل عمومي ضعيف است، چون دولت بودجه ندارد. دولت بودجه ندارد چون ناچار است منبع اصلي درآمدش(سوخت) را با قيمت خيلي نازل عرضه كند، شهروندان ناچارند خودروي شخصي سوار شوند، چون حمل و نقل عمومي ضعيف است... شكستن اين دور بسته فقط از يك راه ممكن است: يارانه سوخت تعديل شده و درآمد به دست آمده صرف توسعه حمل و نقل عمومي شود، بدين صورت ترافيك شهر ساماندهي خواهد شد، بي آن كه دولت متحمل هزينه هاي گزاف شده و يا شهروندان از اين بابت متحمل شرايط دشوار شوند.

يادداشت
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
آموزشي
انديشه
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   آموزشي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |  
|  علمي فرهنگي   |   محيط زيست   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |