سه شنبه ۱ مهر ۱۳۸۲ - شماره ۳۱۷۵- Sep, 23, 2003
چهل و ششمين دوره جام يوفا
منظومه فوتبال اروپا
حسن حيدري: جام يوفا در سال جاري وارد چهل و ششمين سال فعاليت خود مي شود. اين جام با قدمتي طولاني در اروپا اكنون يكي از دو جام بزرگ اين قاره به حساب مي آيد.
011772.jpg

بعد از ليگ قهرمانان اروپا كه اكنون به صورت فراگير در تمام سطح جهان مخاطبان زيادي پيدا كرده جام يوفا نيز با حضور تيم هاي سرشناس فوتبال اروپا جذابيت خاص خود را دارد، اين جام در فصل (۲۰۰۴-۲۰۰۳) با حضور ۹۶ تيم از فرداشب آغاز مي شود. حضور ۸ تيم از كشورهاي مختلف كه در ادوار گذشته اين جام را از آن خود كردند در اين دوره از بازي ها جذابيت هاي بيشتري به اين دوره بخشيده است.
۴۵ سال با جام يوفا
اروپا با آن همه بازيكن و تيم هاي بزرگ در دهه پنجاه تشنه مسابقه و بازي هاي بيشتر بود. هجوم علاقه مندان به فوتبال به ورزشگاه ها براي تماشاي بازيهاي ستاره هاي بزرگ جهان باعث شد تا اتحاديه فوتبال اروپا به فكر بازي هاي باشگاهي تازه اي باشد تا تيم هاي رده دوم كشورهاي اروپايي نيز بتوانند در چارچوب مسابقاتي به رقابت بپردازند. جام قهرماني باشگاه هاي اروپا دو سالي بود كه با قدرت نمايي رئال مادريد در دل علاقه مندان جاي گرفته بود و آنها قادر بودند ستاره هاي بزرگ آمريكاي جنوبي و ساير كشورهاي صاحب نام فوتبال را در تيم هاي اروپايي به ويژه رئال مادريد ببينند.
اتحاديه فوتبال اروپا نام بازي هاي تازه باشگاهي را «جام بازار مكاره» نام نهاد و بر اساس آن به كشورهاي اروپايي سهميه هاي مختلف داد. در ابتدا موفقيت  يك كشور در بازي هاي ملي و باشگاهي ملاك سهيمه شد. به عنوان مثال آلمان قهرمان جام جهاني ۱۹۵۴ مي توانست دو سهيمه داشته باشد يا اسپانيا و شوروي سابق كه فاتح جام ملتهاي اروپا بودند.
در سال ۱۹۵۸ بالاخره جام مكاره يا اتحاديه فوتبال اروپا شكل گرفت و بارسلون تيمي از منطقه فقيرنشين كاتالوني ها به مقام قهرماني رسيد تا در رقابت نزديك با حريف ديرينه خود رئال مادريد سرافراز باشد.
جام اتحاديه روند طبيعي خود را طي كرد اما همچنان در سايه جام قهرماني باشگاه هاي اروپا ماند تا سال ۱۹۷۲ كه اروپايي ها اين جام را باور كردند و با نام يوفا اين رقابتها در سطح جام قهرماني باشگاه هاي اروپا مطرح شد. پس از اسپانيايي ها كه دو دوره اول را فتح كردند در دوره دوم تيم رم از ايتاليا قهرمان شد و به دنبال آن سال، درخشش والنسيا آغاز شد و با دو بار قهرمان شدن و سپس نوبت به زاراگوزا رسيد.
مجارها با فرانس واروش فاتح بعدي بودند و يك بار هم يوگسلاوها با ديناموزاگرب به اين جام دست يافتند. از سال ۱۹۶۸ اقتدار انگليسي ها آغاز شد. ليدز، نيوكاسل، آرسنال، تاتنهام، ليورپول، ايپسوويچ قهرمانان بعدي جام يوفا بودند.
آلمانها، ايتاليايي ها، هلندي ها، اسپانيايي ها حتي سوئدي ها و بلژيك  نيز يك بار طعم قهرماني در اين جام را چشيده اند. هر سال فينال اين جام به صورت رفت برگشت برگزار مي شد اما از سال ۱۹۹۸ يوفا تصميم گرفت فينال به صورت تك بازي برگزار شود و شهر ميزبان ديدار فينال را نيز پيش از شروع برگزاري بازي ها اعلام كند.
011774.jpg

بعدها با فروپاشي جام در جام اروپا اعتبار جام يوفا بيشتر شد و اكنون تعداد تيم هاي بيشتري شانس حضور در اين جام را دارند. البته بايد به رقابتهاي «اينتر توتو» هم اشاره شود كه تيم هايي كه در اروپا از سهميه هاي اوليه برخوردار نيستند با حضور در اين جام مي توانند خود را در كنار تيم هاي بزرگ قرار دهند. در اين فصل ويارئال ،پروجا و شالكه از جام اينترتوتو به يوفا راه يافته است.
در تاريخ ۴۵ ساله اين جام اكنون كشورهاي انگليس و ايتاليا با ۱۰عنوان قهرماني ركورددار اين جام به شمار مي روند.
بعد از اين دو كشور اسپانيا با ۸ عنوان قهرماني، آلمان با ۶ قهرماني و هلند با ۴ قهرماني در رده هاي بعدي قرار دارند.
بارسلون مدعي اول
بارسلون به عقيده بسياري از كارشناسان يكي از بخت هاي بزرگ قهرماني اين دوره است تيمي كه نتوانست به ليگ قهرمانان برود اكنون در جام يوفا در جستجوي قهرماني است. از آخرين قهرماني اين تيم در جام يوفا كه به سال ۱۹۶۶ برمي گردد ۳۷ سال مي گذرد. بارسلون در بازي رفت بايد امشب در شرق اروپا به مصاف تيم «پاچف» از كشور اسلواكي برود.بارسلون با خريد رونالدينهو در اين فصل بر ناتواني اش در خريد بكهام سرپوش گذاشت تا با اين ستاره برزيلي به جنگ رقبا برود. بارسلون در آخرين بازي اش در رقابت هاي ليگ اسپانيا در نيوكمپ برابر اوساسونا متوقف شد تا فرانك ريكارد با مشكلات تازه اي روبه رو شود. اين تيم تا دقيقه ۷۰ از حريف عقب بود اما گل رونالدينهو مانع از شكست كاتالانها شد. علاوه بر بارسلون اسپانيا در اين دوره نمايندگان ديگري دارد. والنسيا نيز يكي ديگر از نمايندگان اسپانياست كه امشب در سوئد ميهمان تيم «آ اك استكهلم» است.
پيروزي با ارزش روز شنبه والنسيا در زمين آتلتيكو مادريد نشان دهنده انسجام تيمي اين تيم است و بايد ديد اين اقتدار در جام يوفا نيز تداوم خواهد داشت يا خير در ساير بازي هاي نمايندگان اسپانيا ويارئال در زمين خود به مصاف  ترابوزان تركيه مي رود. رئال مايوركا قهرمان جام حذفي اسپانيا نيز به مصاف تيم نه چندان مطرح آپول نيكوزيا از قبرس مي رود.
پنج ضلعي انگليسي ها
تيم هاي نيوكاسل، بلكبرن، منچسترسيتي، ليوريول، ساوتهمپتون ۵ تيم انگليسي  حاضر در اين جام هستند كه در بين آنها تيم هاي نيوكاسل و ليورپول تاكنون در اين جام به مقام قهرماني رسيده اند.
در سنت جيمزپارك مردان رابسون ميزبان تيم نك برادا از هلند هستند. نيوكاسل بعد از گذشت ۵ هفته در ليگ برتر هنوز پيروز نشده و اين موضوع باعث نگراني مسئولين اين تيم شده است.
اين تيم در هفته پنجم در همين ورزشگاه مقابل بولتون متوقف شد بعد از حذف نيوكاسل در رقابت هاي مقدماتي ليگ قهرمانان اروپا توسط پارتيزان بلگراد يوگسلاوي تيره روزي هاي اين تيم آغاز شد. رابسون اميدوار است بتواند اين طلسم را در ديدار با حريف هلندي بشكند. نيوكاسل اكنون با تنها ۳ امتياز در مكان هجدهم ليگ برتر انگليس قرار دارد.
در آنفيلد ليورپول قهرمان سال ۲۰۰۱ اين جام به ديدار المپيا لوبليانا اسلووني مي رود. دراين بازي به نظر مي رسد سامي هيپيا به دليل آسيب ديدگي غايب باشد. هوليه درباره رقابت هاي جام يوفا مي گويد: معمولاً تيم هاي گمنام در برابر تيم هاي صاحب نام همواره قدعلم مي كنند و قصد دارند تا خودنمايي كنند. ما به تمام رقباي خود نگاهي يكسان خواهيم داشت و اميدوارم بتوانم در ديدار امشب به پيروزي برسم. در ساير بازي هاي منچسترسيتي ميزبان لوكرن از بلژيك است، بلكبرن در تركيه با گنجلر بيرگلي ديدار مي كند و ساوتهمپتون نيز در لندن به ديدار استوا بخارست مي رود.
طلايه داران لاجوردي
بدون شك ايتاليايي ها در دهه ۹۰ طلايه دار جام يوفا بودند و موفق شدند از سال ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۹، ۸ بار اين جام را از آن خود كنند. ناپل، يوونتوس، ۲ بار، اينتر ۳ بار، پارما ۲ بار قهرمانان اين دوره ها بودند. ايتاليا در اين دوره در جمع ۹۶ تيم تنها ۴ سهميه را به خود اختصاص داده است.
تيم آث رم بعد از ديدار دشوارش برابر يوونتوس در روز يك شنبه در ورزشگاه المپيك رم به ديدار تيم واردار اسكوپيه از كشور مقدونيه مي رود. رم در اين بازي با داشتن بازيكناني چون توتي، چيوو و مونتلا به نظر نمي رسد برابر رقيب گمنام خود با مشكلي مواجه شود با خروج كافو و رفتن او به ميلان كاپلو با گماردن والتر ساموئل در دفاع راست مشكل خود را بر طرف كرده است. در اين بازي اليورداكورت هافبك فرانسوي تيم آ ث رم نيز حضور خواهد داشت.
تيم پارما در مصاف با رونيتسك متالورگ در اوكراين به ديدار اين تيم مي رود. در اين تيم ناكاتا نقش محوري دارد و بيشتر حركات تيم را او طراحي مي كند. اين تيم اكنون در ميانه جدول كالچو ايتاليا قرار دارد. تيم پروجا در اسكاتلند بازي دشواري را با دندي يونايتد اسكاتلند برگزار مي كند و اودنيزه هم در خانه خود ميزبان سالزبورگ از اتريش است.
ناكام دوره قبل، مدعي امروز
دورتموند يكي از دو ناكام بزرگ ليگ قهرمانان فرصت پيدا كرد تا در جام يوفا آينده خود را در اين فصل جستجو كند. اين تيم به همراه كايزرسلاترن، هرتابرلين، هامبورگ و شالكه ۵ نماينده حاضر در اين جام هستند تا از حيثيت فوتبال ژرمن ها دفاع كنند. از آخرين قهرماني آلمان در جام يوفا كه توسط شالكه به دست آمد اكنون ۶ سال مي گذرد و از آن به بعد تنها دورتموند در سال ۲۰۰۲ موفق شد تا فينال پيش روي كند اما در اين ديدار برابر فاينورد زانو زد. دورتموند در بازي اول خود در اتريش به مصاف آستريا وين مي رود. گويا روزهاي تلخ اين تيم فرا رسيده است زير با شكست روز شنبه اين تيم برابر اشتوتگارت دورتموندي ها به مكان هفتم سقوط كرده اند. همچنين موقعيت مربيگري سامر نيز به خطر افتاده است. در اين بازي دورتموند كريستوفر متدزدلر، مدافع، ترسنن فينك  هافبك و مارسيو آموروز مهاجم خود را به دليل آسيب ديدگي در اختيار ندارد.
هامبورگ نيز در ولفسپارك بدون مهدوي كيا به ديدار دنيپور از كشور اوكراين مي رود. اين بازي پنج شنبه شب در آلمان برگزار مي شود. در ساير بازي ها نيز كايزرسلاترن با تيپاليك از جمهوري چك، هرتابرلين با گروكلين از لهستان و شالكه قهرمان سال ۹۷ جام يوفا با كامن از كروواسي ديدار مي كنند.

ارزيابي مدعيان واليبال دو قاره
011778.jpg
علي شاكري - در ادامه سلسله مطالب بررسي دوازدهمين دوره رقابت هاي واليبال قهرماني مردان آسيا و اقيانوسيه اين شماره را اختصاص به ارزيابي تيم هاي مدعي داده ايم. تيم هايي كه پس از رقابت هايي دشوار به مرحله پاياني رسيدند. هدف ما از اين بررسي، آشنايي شما خوانندگان با شيوه بازي حريفان تيم ملي واليبال ايران و اطلاع از موقعيت كشورهاي آسيايي در اين رشته است. در دوازدهمين دوره اين بازي ها، نمايندگان همه مناطق قاره پهناور آسيا و دو كشور برتر اقيانوسيه (استراليا و نيوزيلند) حضوري فعال تر از دوره هاي پيش داشتند. در پيش بودن رقابت هاي واليبال كشورهاي حوزه خليج فارس نيز باعث شد تا در اين دور كشورهاي عربي همانند عربستان، قطر، بحرين و امارات به منظور كسب آمادگي سنجيدن موقعيت خود در رويارويي با حريفان مطرح آسيايي حضوري پررنگ تر از دوره هاي قبلي داشته باشند. هرچند كه اين چهار تيم عربي برخلاف سروصداي راه انداخته در سال هاي اخير با به جا گذاشتن نتايج ضعيف حتي قادر به حضور در جمع ده تيم اول نيز نشده و در پايان بازي ها براي كسب مقام يازدهم تا پانزدهم به مصاف هم رفتند. در جمع تيم هاي عربي، قطر بهترين و امارات ضعيف ترين تيم شركت كننده بود.
كره همچون صاعقه
بررسي تيم هاي حاضر در جام دوازدهم را با كره جنوبي تيم مدافع عنوان قهرماني و قهرمان اين دوره از بازي ها آغاز مي كنيم. كره جنوبي فاتح مدال طلاي بازي هاي آسيايي بوسان با تغيير در كادر مربيگري و در غيبت دو ستاره نامدارش «كيم سي جين» و «شين جين سيك» پا به «تيان جين» گذاشت.
كره اي ها با ميانگين قدي ۱۹۳ سانتيمتر و ميانگين سني ۲۳ سال از نقطه نظر قدي پايين تر از تيم هايي چون استراليا، هند، چين، ايران و قزاقستان بودند، اما اين تيم با جواناني با انگيزه و يك پاسور ششدانگ به نام «تاي ونگ چوي» و يك ليبروي آماده به نام «او هيون ايو» به جز يكبار غافلگيري مقابل تيم بدقلق هند چون صاعقه حريفان را سوزاند و براي بار چهارم در اين مسابقات در صدر ايستاد.
به جز هند كه با آسمان خراش خود «سوبارائو» توانست سرعت كره اي ها را مهار كند، مابقي تيم ها حتي چين نيز قادر به مقابله با كره اي ها نشدند و دست ها را به علامت تسليم بالابردند. در تيم كره هر سه بازيكن انتهاي ميدان به جز پاسور در دريافت ها شركت داشتند، هرچند كه ليبروي تند و تيز اين تيم با جاگيري مناسب هميشه به عنوان اولين دريافت كننده توپ ها را به راحتي در اختيار پنجه هاي هنرمند «تاي ونگ چوي» قرار مي داد و وي با ساختن بهترين پاس ها هيچ بختي براي مدافعان حريف در روي تور باقي نمي گذاشت. كره اي ها همه تيم ها را با پاس هاي كوتاه و دوبله از پاي درآوردند. اوج كار اين تيم در دفاع داخل ميدان بود كه به راحتي اجازه فرود توپ را نمي دادند. جين وك سوك، سون كيولي، كيونگ سولي و سون هوشين از جمله ديگر نفرات تيم كره در تركيب اصلي اين تيم به شمار مي رفتند. «چاي جوهيون» يك مربي مقتدر بود كه به جز يكبار گزيده شدن، با آشنايي كامل به تاكتيك روز و براساس شيوه بازي حريفان تيمش را به سوي قهرماني رهنمون ساخت.
نتايج تيم كره
كره ۲ هند ۳، كره ۳ تايلند صفر، كره ۳ بحرين صفر، كره ۳ ايران صفر، كره ۳ ژاپن يك، كره ۳ استراليا يك، كره ۳ چين ۲
چين در گام آخر مات شد
چيني ها كه آخرين بار در دهمين دوره اين بازي ها در تهران و به سال ۱۹۹۹ قهرمان شده بودند، هيچگاه تصور شكست در فينال مقابل كره را در نخستين ميزباني خود نداشتند. چين لطمه «سارس» و غيبتش را در ليگ جهاني چهاردهم خورد. تيمي كه در ليگ سيزدهم ايتاليا را در خانه اش مغلوب ساخته بود، در برابر سرعت كره اي ها عاجز ماند و حتي حمايت ۱۵ هزار تماشاگر هم نتوانست اين تيم را از شكست برهاند.
چين با ميانگين قدي ۱۹۶ و ميانگين سني ۲۴ سال تا قبل از بازي پاياني مدعي اول قهرماني به حساب مي آمد. در اين تيم «هي بينگ وانگ» در پست بازيساز، «كيونگ شين» به عنوان جانشين «زانگ زيانگ» و «هيرونگ شي» نقطه محوري محسوب مي شدند. اين تيم برخلاف كره در دفاع روي تور و دفاع داخل ميدان با مشكل مواجه بود. ايران نخستين تيمي بود كه تا قبل از رويارويي كره با چين توانست از اين تيم يك گيم بگيرد. چين تا قبل از برخورد با ايران در رويارويي با استراليا، پاكستان و قزاقستان نيز خوش شانس بود كه بدون از دست دادن «ست» توانست اين حريفان را سه بر صفر شكست دهد. چين در بازي پاياني خود را به آب و آتش زد، اما كره اي ها با اسلحه سرعت پرتوان تر از آن بودند كه از پاي درآيند. و جالب آن كه چين، همانند ايران و استراليا در مقابل كره به يك شكل از پاي درآمد و هيچگاه مدافعان وسط تور اين تيم «زانگ زياودونگ» و «ليانگ زنگ» نتوانستند از پس توپ هاي بريده و كوتاه كشنده كره اي ها برآيند.
نتايج تيم چين
چين ۳ قزاقستان صفر، چين ۳ عربستان صفر، چين ۳ استراليا صفر، چين ۳ پاكستان صفر، چين ۳ ايران يك، چين ۲ كره ۳
ايران و اثبات شايستگي
تيم ملي واليبال ايران در جمع مدعيان قهرماني جام دوازدهم بيشترين تغيير و تعويض را در طول بازي ها تجربه كرد. نبود بازيكن همه فن حريف، «پارك كي ون» را واداشته بود تا در هر بازي با تغييرات پياپي و با تيمي دگرگون شده بتواند از خصوصيات مثبت بازيكنان تحت امرش براي رسيدن به پيروزي استفاده كند. تيم ايران در طول هفت پيكارش از همه بازيكنانش سود برد، هرچند كه مدت زمان بازي ۱۲ بازيكن ايران با هم تفاوت داشت و از اين حيث اگرچه محمودي، اكبري، شيركوند، اميرحسيني، تركاشوند و عباس قاسميان بيشترين زمان را در بازي ها داشتند، اما از نقش تعيين كننده محمد شريعتي، محمود افشاردوست، امير حسين منظمي، عليرضا نادي، محمد منصوري نبايد بي تفاوت عبور كرد. بازيكنان جانشيني كه با ورود به ميدان در تغيير آهنگ بازي و پوشش نقاط ضعف تكنيكي بازيكنان اصلي رل مهمي را ايفاء كردند و باعث شدند تا تيم ايران با به كارگيري مناسب داشته هايش به خوبي بتواند از پس حريفان برآيد. همين بيشترين تغييرات در تركيب تيم ايران باعث شد تا هيچ بازيكني از كشورمان نتواند در جمع برترين هاي بازي ها در صدر بايستد. بازيكنان باتجربه ايران با ميانگين قدي ۱۹۳ و ميانگين سني ۲۵ سال يكي از تيم هاي باتجربه اين دوره از بازي ها محسوب مي شد. بازيكناني كه براي اثبات شايستگي و زدودن اتفاقي بودن موفقيت بوسان انگيزه كافي در آخرين سال هاي حضور در لباس تيم ملي داشتند و همه توش و توان خود را در طبق اخلاص گذاشته بودند.
تيم ملي واليبال ايران با وجود دست يازيدن به يك كار سترگ و فراموش نشدني، از نقطه نظر واليبال در زمينه هاي دفاع روي تور، دفاع داخل ميدان و به خصوص سرويس و دريافت با مشكلات اساسي روبه روست و هنوز نتوانسته راهي براي مقابله با سرعت حريفان شرقي پيدا كند. مشكلي كه تنها مي توان با تمرين و ممارست در باشگاه ها به حل آن نايل آمد و با انجام بازي هاي تداركاتي با تيم هاي صاحب نام در سطح ملي بازيكنان را آبديده كرد. نقطه قوت تيم واليبال ايران در «تيان جين» در حمله روي تور، تجربه بالا و هوش سرشار بازيكنان و استفاده درست مربيان از نقاط قوت تيم خلاصه مي شد. تيم ايران با تكيه بر اين پارامترها و اعتماد به نفس توانست از غيرممكن در ميداني سخت و دشوار ممكن سازد و شايستگي خود را در كمتر از يك سال به همه بباوراند.
نتايج تيم ايران
ايران ۳ قطر صفر، ايران ۳ ژاپن يك، ايران ۳ نيوزيلند يك، ايران صفر كره ۳، ايران ۳ هند ۲، ايران يك چين ۳، ايران ۳ استراليا ۲
رده بندي نهايي جام دوازدهم
۱- كره جنوبي ۲- چين ۳- ايران ۴- استراليا ۵- هند ۶- ژاپن ۷- پاكستان ۸- قزاقستان ۹- چين تايپه ۱۰- تايلند ۱۱- قطر ۱۲- عربستان ۱۳- بحرين ۱۴- نيوزيلند ۱۵- امارات متحده عربي

خبرها و نگاه ها
سقوط آسمانخراش ها
ع. شاكري: شايد اين تيتر بهترين تعبير در مورد تيمي باشد كه با ميانگين قدي ۱۹۹ و ميانگين سني ۲۳ سال بهترين شرايط را در جمع ۱۵ تيم شركت كننده در مسابقات واليبال قهرماني آسيا و اقيانوسيه داشت.
استراليا به عنوان تيم هشتم المپيك سيدني و نايب قهرمان دو دوره گذشته اين بازي ها در شرايطي با آسمانخراش هايش سقوطي دردناكي داشت كه اين بار با چهار ستاره برجاي مانده از المپيك و با اتكاء به «دانيل هاروارد» غول ۲۰۸ سانتيمتري شاغل در سوپر ليگ ايتاليا فقط به قهرماني مي انديشيد. حضور «استيون»، «بنجامين هاردي»، «ديويد بيرد» هم مزيد بر علت بود تا مردان سرزمين كانگوروها با خوشبيني پا به مصاف حريفان آسيايي خود بگذارند. اما از شروع بازي ها همه حريفان مغلوب در دوره هاي پيش براي اين تيم بلندقامت خط و نشان كشيدند و نگذاشتند آب خوش از گلوي اين تيم پايين رود. پاكستان، تايپه و قزاقستان در رقابتي ميلي متري با نتيجه مشابه سه بر دو در آخرين لحظات شانس برتري را مقابل اين تيم از دست دادند. ايران تنها تيمي بود كه در بازي رده بندي اين اجازه را به استراليا نداد و با مغلوب ساختن اين تيم مانع از رفتن مجدد آن بر روي سكو شد.
چين و كره تنها تيم هايي بودند كه با حربه سرعت راحت تر از آنچه تصور مي شد بر اين تيم غلبه كردند.
در اين تيم «دانيل هاروارد» ستون استواري بود كه در جلوي تور با توپهاي كوتاه و بريده و در انتهاي ميدان با زدن توپهاي پشت خط كمرشكن و سرويس هاي كارساز بيشترين نقش را در موفقيت هاي اين تيم ايفاء مي كرد. «ماتيو يونگ» به عنوان بازيسازي جوان همراه با بنجامين و استيون ديگر نقطه هاي محوري تيم استراليا را تشكيل مي دادند. رهبري اين تيم با «جون يوراتي» ملي پوش سابق آرژانتين بود.
نتايج بازي هاي استراليا
استراليا ۳ پاكستان ۲، استراليا ۳ تايپه ۲، استراليا ۳ امارات صفر، استراليا صفر چين ۳، استراليا ۳ قزاقستان ۲، استراليا يك -كره ۳، استراليا ۲ ايران ۳.
«وري گودهاي» ظاهري
011776.jpg

در طول دوازدهمين دوره رقابت هاي واليبال قهرماني مردان آسيا و اقيانوسيه «حميد راهجرديان» داور بين المللي اعزامي از كشورمان بازيهاي حساس را سوت زد و با گرفتن نمراتي بين ۹۳ تا ۹۷ در زمره داوران موفق اين بازيها بود. اما همين داور خوب كشورمان در شرايطي كه مي توانست نامزد داوري بازي آخر جام بين چين و كره جنوبي باشد، و به دليل عدم حمايت هاي لازم و نداشتن نفوذ در اين كميته كه مسئوليت آن با جعفر نصيب بحريني بود جاي خود را به يك داور عربستاني به نام «الكتيري» داد تا ثابت شود كه براي گرفتن حق فقط نمي توان «وري گودهايي» ظاهري دلخوش بود. تازه اين اتفاق در حالي افتاد كه «نصيب» بسيار خود را دوستدار ايران و ايرانيان نشان مي دهد و ابراهيم نعمتي عضو كميته داوري آسيا هم به عنوان دبير فدراسيون واليبال ايران در «تيان جين» حاضر بود.
ايرانيان با غيرت
011780.jpg

ايرانيان باغيرت و وطن دوست هيچگاه تاكنون در هيچ مسابقه ورزشي بين المللي در خارج از كشور تيم هاي كشورمان را تنها نگذاشته اند و همه گاه در دورترين نقاط جهان به ياري ورزشكاران هموطن خود شتافته اند. در شهر «تيان جين» محل برگزاري واليبال آسيا و اقيانوسيه اگرچه هيچ ايراني زندگي نمي كرد، اما هموطنان ايراني مقيم پكن با همكاري سفارت ايران در چين در گروه هايي چندنفره با پيمودن ۱۸۰ كيلومتر خود را به سالن بازيها مي رساندند و با تكان دادن پرچم سه رنگ و با دميدن شيپور به تشويق بازيكنان ايران مي پرداختند.
در ميان كشورهاي ميهمان بعد از كره جنوبي تيم ايران صاحب بيشترين تماشاگر بود.
تبريك «ليوجان»
«ليوجان» دبيركل كنفدراسيون واليبال آسيا كه طي مسابقات واليبال قهرماني مردان آسيا و اقيانوسيه تنها دو سه بار در شهر «تيان جين» رؤيت شد، بعد از محرز شدن مدال برنز تيم ايران اين موفقيت را به مسئولان تيم ما تبريك گفت. وي به نگارنده گفت: اين پيروزي ثمره سرمايه گذاري و فعاليت پرشتاب واليبال ايران در يك دهه اخير است. وي از من خواست تا اين موفقيت را به عنوان حامل پيام به گوش يزداني خرم برسانم.
تقابل دوستانه بلغاري
011782.jpg

تيم هاي هند و پاكستان به عنوان دو رقيب ديرين كه در همه زمينه ها از جمله ورزش و واليبال با هم رقابت سختي دارند از وجود دو مربي بلغاري سود مي بردند.
برخلاف رقابت دو تيم، اين دو همتاي بلغاري اكثر اوقات را با هم مي گذراندند و دوستي صميمانه اي بين آنها برقرار بود. دست تقدير سرانجام در آخرين روز اين دو هموطن را در تقابل دو تيم هند و پاكستان برابر هم قرار داد كه برتري از آن «اليف هريستوف» سرمربي خارجي هند شد. جالب آن كه «استينوف» سرمربي بلغاري پاكستان در پايان بازي با هند لبخند تلخي را تحويل هريستوف داد.

سايه روشن ورزش
هشدار رومنيگه به فيفا
011784.jpg

معراج مژده - به نظر مي رسد هشدارهاي بايرن مونيخ به فيفا بسيار جدي است. پس از حمله مطبوعاتي هيتزفلد مربي اين تيم به فيفا، نايب رئيس باشگاه بايرن مونيخ، همان گلزن خجالتي و محجوب تيم ملي آلمان در دهه نود به فدراسيون بين المللي فوتبال و سپ بلاتر رئيس آن هشدار داد:اگر اوضاع  به  همين  شكل  ادامه  يابد، علاوه  بر اعتصاب ، با راهكارهاي  قانوني  از ترخيص  ملي پوشان  خود براي  حضور در مسابقات  بين المللي  كشورها ممانعت  خواهيم  كرد.
مصدوميت  دو تن  از بازيكنان  ملي پوش  بايرن مونيخ  يعني  كلوديو پيزارو مهاجم  پرويي  و ميشائيل  بالاك  كه  قادر به همراهي  اين  تيم  در نخستين  ديدار از فصل  جديد رقابت هاي  قهرماني  باشگاه هاي  اروپا مقابل  تيم  سلتيك  گلاسكو اسكاتلند نخواهند بود، اعتراض  مقامات  و سرمربي  بايرن  را برانگيخته  است .
رومنيگه  افزود: چندين  ماه  قبل  از فيفا درخواست  كرديم  تقويم  مسابقات  بين المللي  را مورد بازبيني  قرار دهد اما آنها فقط به  گفتن  چشم  اكتفا كرده  و درخواست  همه  باشگاه ها را با بي اعتنايي  ناديده  گرفتند.
نايب  رئيس  باشگاه  بايرن  در خاتمه  گفت : باشگاههاي  فوتبال  حتي  در طول  شش  هفته  برگزاري  مسابقات  جام جهاني ، حقوق  ملي پوشان  خود را مي پردازند درحالي كه  فيفا فقط به  فكر پول  درآوردن  است .
مربي خارجي براي باشگاه ها
011786.jpg

سازمان تربيت بدني همچنان روي برنامه هاي درازمدت خود براي استخدام مربيان خارجي در رشته هاي مختلف ورزشي اصرار دارد.
در مورد فدراسيون فوتبال اين اتفاق به زودي به وقوع خواهد پيوست و فدراسيون فوتبال هم مخالفتي با اين طرح ندارد. سازمان ورزش حتي به باشگاه ها كمك خواهد كرد تا جهت رسيدن به استانداردهاي فوتبال امروز از مربي خارجي بهره ببرند.
معاون ورزشي سازمان تربيت بدني در مورد پيشنهاد هيات رئيسه فدراسيون فوتبال مبني بر تخصيص بخشي از اعتبارات جذب  مربي خارجي تيم ملي به باشگاه ها براي استفاده از مربيان خارجي گفت: فوتبال از حساسيت خاصي برخوردار است و لذا مشكلي در مورد تامين اعتبارات لازم در زمينه جذب مربيان طراز اول خارجي، وجود ندارد. در اين بين اگر باشگاه ها نيز علاقه مند به حضور مربيان خارجي باشند، در حد توان سازمان به آنها كمك خواهيم كرد، كما اينكه در مورد باشگاه پيروزي اين كار انجام شد.
كفاشيان تصريح كرد: همواره از فدراسيون هاي تحت پوشش خود انتظار داريم و دائما آنها را زير نظر داشته و برنامه هاي آنان ارزيابي مي شود. در اين راستا، به تناسب شرايط، تذكرات لازم هم به آنان داده مي شود و اين تذكرات اگر عملي نشود يا كند پيش رود، رياست سازمان تربيت بدني به شكل جدي تري وارد عمل مي شود كه خود دليلي بر حساسيت موضوع و جوابگويي در قبال انتظارات مردم است.
رئيس مجمع فدراسيون هاي ورزشي در پاسخ به اين سئوال كه آيا برنامه هاي فدراسيون فوتبال در مجمع به تصويب نرسيده است افزود: البته برنامه هاي فدراسيون در مورد برگزاري مسابقات ليگ، مسابقات تيم ملي در رده هاي مختلف و ... توسط مجمع فدراسيون تصويب و به سازمان ارائه شده است ولي در شرايط كنوني، برنامه هايي با هدف تقويت بيشتر تيم ملي از فدراسيون خواسته شده است.
خواهران ويليامز همچنان در صدر
در رده بندي جديدي كه از سوي اتحاديه تنيسورهاي حرفه اي اعلام شد در قسمت بانوان «سرنا ويليامز» همچنان در صدر قرار دارد. خواهر وي «ونوس ويليامز» با ۴۸۴۳ امتياز در مكان دوم است و سپس «جنيفر كاپرياتي»، مونيكاسلز، زلنا دوكيچ، آملي مائودسو، ژاستين هنين هاردن، كيم سيليستر، ليندي داون پورث و مارتينا هينگيس به ترتيب در مكانهاي سوم تا دهم جاي گرفته اند.
شماره يك، فقط براي ليتون هيپوئيت
ليتون هيوئيت استراليايي با ۶۹۰ امتياز درصدر جدول برترين تنيسورهاي مرد دنيا قرار دارد. در مكانهاي بعدي «آندره آغاسي»، مارت سافين، تيم همن، كارلوس مويا، خوان كارلوس فررو، آلبرت كاستا، تامي هاس، اندي راديك ،رابر فدرر در مكانهاي بعدي قرار گرفتند.
011788.jpg

رالف شوماخر: من قهرمانم
رالف شوماخر راننده تيم «ويليماز بي.ا.م.و» در مصاحبه مطبوعاتي اعلام كرد كه براي ۲۸ سپتامبر، در پيست «اينديانا پوليس» با قدرت تمام براي قهرماني پيش خواهد رفت. وي در مصاحبه اي عنوان كرد: از اينكه بعضي ها مي گويند من ديگر توانايي قهرمان شدن را ندارم واقعاً تعجب مي كنم براي اينكه در پيست «ايندي» در آمريكا با تمام قدرت قهرمان شوم در حال تمرين كردن هستم. «برادر كوچك» مايكل يعني «رالف» كه هم اكنون در «سالزبورگ» اتريش به سر مي برد به هواداران «ويليامز» قول داد كه جايگاه اين تيم را همچنان در صدر جدول حفظ كند.

ورزش
ادبيات
اقتصاد
ايران
سفر و طبيعت
سياست
فرهنگ
مدارا
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  ايران  |  سفر و طبيعت  |  سياست  |  فرهنگ   |  مدارا  |  ورزش  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |