چهارشنبه ۹ مهر ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۱۸۲ - Oct.1, 2003
با هدف جلب مشاركت مردم در نظم و امنيت اجتماعي
نگهبانان محلات در ۲۰۰نقطه تهران از فردا آغاز بكار مي كنند
گروه اجتماعي: در آستانه هفته نيروي انتظامي با هدف جلب مشاركت و سرمايه گذاري بخش خصوصي در مقوله نظم و امنيت فعاليت نگهبان محلات از فردا در تهران آغاز مي شود.
به گزارش خبرنگار ما سردار طلايي فرمانده نيروي انتظامي تهران بزرگ در جمع خبرنگاران با تأكيد بر ضرورت مشاركت و سرمايه گذاري مردم در مقوله نظم و امنيت همچنين خاطرنشان كرد: فعاليت ۲۰۰ نگهبان محلات در تهران با تجهيزات باتوم، چراغ قوه و سوت در راستاي جلب مشاركت مردم در امور انتظامي و امنيت شهروندان در ۲۰۰ نقطه و محله آغاز مي شود. فعاليت نگهبان محلات كه از ميان داوطلبان هر محله انتخاب مي شوند توسط كلانتري ها نظارت خواهد شد.
وي با تشريح اينكه امنيت يك توليد اجتماعي است و توسعه پايدار زماني محقق مي شود كه امنيت و احساس امنيت در ميان مردم بروز و ظهور داشته باشد گفت: نيروي انتظامي تلاش دارد بسترساز حضور نيروهاي فعال و كارآمد و ايجاد كننده امنيت براي مديران باشد تا از رهگذر اين امنيت، پيشرفت و ترقي و تعالي نصيب كشورمان شود.
سردار طلايي از ويژه بر نامه هاي هفته نيروي انتظامي با خبرنگاران سخن گفت و خاطرنشان كرد: در طول هفته نيروي انتظامي كه از دهم تا هفدهم مهر جريان دارد چهار نمايشگاه تخصصي راهنمايي و رانندگي، پليس جنايي، مسائل اجتماعي و انتظامي در فرهنگسراهاي تهران برگزار مي شود، ضمن آنكه نيروي انتظامي طي همين هفته نشست هاي تخصصي پيرامون بررسي آسيب هايي مانند علل فرار دختران، افت تحصيلي، نقش مشاوره خانواده در كاهش آسيب هاي اجتماعي، جوانان و مسائل اجتماعي،  بررسي گرايش به اعتياد و مشاوره قبل و بعد از ازدواج را برگزار مي كند.
فرمانده نيروي انتظامي تهران بزرگ از برپايي نشست هاي مشاوره اي و ارتباط بي واسطه ناجا با مردم سخن گفت و خاطرنشان كرد: طي هفته بزرگداشت نيروي انتظامي هر روز ۱۰ هزار شاخه گل توسط مأموران ناجا به مردم هديه مي شود، و مديران ناجا با شهروندان و اقليت هاي مذهبي، پيشكسوتان و قهرمانان ورزشي، نمايندگان هيأت هاي مذهبي تهران، دانشجويان، كارگران و اصناف و بازار براي جلب مشاركت آن ها در مقوله نظم و امنيت به تبادل نظر خواهد پرداخت.
سردار طلايي اجراي طرح زنگ انضباط اجتماعي در مدارس تهران را از برنامه هاي نيروي انتظامي اعلام كرد و گفت: طي هفته نيروي انتظامي پليس ياران جوان در كنار مأموران راهنمايي و رانندگي براي ساماندهي ترافيك تهران و نظم و انضباط اجتماعي نقش آفريني خواهند كرد. وي از همايش دو ۱۱۰ خبر داد و گفت: اين همايش ورزشي يازدهم مهر با شركت نزديك به يكصدهزار نفر در تهران برگزار مي شود.
ضمن آنكه به مناسبت تقدير و سپاس از تلاش نيروهاي انتظامي بوستاني در تهران با نام پليس گشايش مي يابد.

ويژه برنامه هاي هفته جانباز، اعلام شد
016124.jpg
ايرنا: معاون  فرهنگي - ورزشي  سازمان امور جانبازان ، ويژه برنامه هاي  هفته  جانباز را كه  از امروز (چهارشنبه ) همزمان  با روز جانباز آغاز مي شود، اعلام  كرد.
كيهان  هاشم نيا ديروز در گفت وگو با خبرنگاران  با اشاره  به فرارسيدن  هفته  جانباز، گفت : به  همين  مناسبت ، ۲۰ برنامه  ملي  و سراسري  در كشور برگزار مي شود.
به گفته  هاشم نيا، برگزاري  كنگره  شعر پرشكستگان  با حضور يك  هزار نفر در شيراز، همايش  جانبازان  با عنوان  از سفر برگشتگان ، برگزاري  چهار نمايشگاه  هنري  با مضمون  خوشنويسي  در شهرهاي  شيراز، اصفهان ، همدان  و ري  و برگزاري  چهار همايش  تخصصي  با حضور هنرمندان  در اين  چهار شهر ازجمله  محورهاي   اين  برنامه ها خواهد بود.
وي  افزود: اعزام  هيئت هايي  از سوي  مقام معظم  رهبري براي  ديدار با جانبازان در منازل  آنان ، برگزاري  اردوهاي  زمستاني  بانوان  جانباز و همايش   آيه هاي  ايثار با حضور اين  بانوان ، همسران  جانبازان  و شهدا از ديگر برنامه هاي  سازمان  امور جانبازان  در هفته  جانباز است .
معاون  فرهنگي ، ورزشي  سازمان  امور جانبازان  همچنين  نام  روزهاي  هفته جانباز را اعلام  كرد.
به  گفته هاشم  نيا، نهم  مهرماه ، روز جانباز، ولايت ، نهضت  خدمات  رساني ،دهم  مهرماه ، روز جانباز، تداوم  راه  شهيدان ، يازدهم  مهرماه  روز جانباز، منتظران  وصال ، دوازدهم  مهرماه  روز جانباز، تلاش  و سازندگي  سيزدهم  مهرماه  روز جانباز، انقلاب ، دفاع  از ارزشها، چهاردهم  مهر ماه  روز، جانباز، خانواده ، جامعه  و پانزدهم  مهرماه  روز جانباز، جوان  و فرهنگ   ايثار نام گذاري  شده  است .
ارائه خدمت به جانبازان عقب تر از ساير كشورهاست
جانشين سازمان امور جانبازان گفت: بررسيهاي انجام شده در زمينه ارائه خدمات به مجروحان جنگي در ۴۲ كشور جهان، نشان مي دهد كه در برخي از اين امور، بسيار عقب تر از اين كشورها هستيم.
مهندس «نصرت الله كاشاني» ديروز در آستانه فرا رسيدن روز چهارم شعبان سالروز ولادت باسعادت حضرت ابوالفضل العباس(س) و روز جانباز در نشستي خبري تصريح كرد: بنياد جانبازان در بخش تأمين مسكن و بهداشت و درمان جانبازان، جلوتر از اين كشورها است.
كاشاني در زمينه سطح كيفيت آسايشگاه هاي جانبازان، گفت: در بسياري كشورهاي جهان، مركزي همانند آسايشگاه هاي موجود در ايران، كه براي جانبازان در نظر گرفته شده است، وجود ندارد.
جانشين سازمان امور جانبازان در ادامه در پاسخ به سئوالي درباره «مشكلات فراروي جانبازان شيميايي در زمينه تهيه داروهاي موردنياز»، گفت: ما در اين زمينه هيچ مشكلي نداريم و اكثر داروهايي كه جانبازان شيميايي استفاده مي كنند در داخل موجود است.
كاشاني درباره داروهاي موردنياز جانبازان كه امكان تهيه آن در داخل كشور وجود ندارد، خاطرنشان كرد: برخي از اقلام دارويي موردنياز جانبازان به خصوص مجروحان شيميايي، با هماهنگي هايي انجام شده، از خارج از كشور تهيه مي شود.
به گفته مهندس كاشاني، هم اكنون ۳۶ هزار جانباز مصدوم شيميايي در كشور وجود دارد، كه از اين تعداد ۶۰۰ نفر در شرايط بحراني مجروحيت هستند و حدود يك هزار و ۷۰۰ تن از آنان، نياز به مراقبت هاي بيشتر و ويژه دارند.
اين مسئول در بنياد جانبازان اظهار داشت: تلاش مي كنيم كه شرايط مناسب را براي زندگي اين جانبازان فراهم كنيم.
براساس آخرين آمار اعلام شده از سوي سازمان امور جانبازان، در سال ۸۱ هم اكنون در كشور چهارصد و ۷۲ هزار و ۶۵۱ جانباز وجود دارد كه از اين تعداد يكصد و ۲۱ هزار و ۲۲۳ نفر تعيين درصد نشده اند.

مسابقه فرهنگ انتظار برگزار مي شود
016126.jpg
به مناسبت فرارسيدن ماه مبارك شعبان و ايام ولادت حضرت ولي عصر(عج) يك دوره مسابقه سراسري تحت عنوان «مسابقه بزرگ فرهنگ انتظار» از سه برنامه تلويزيوني درسهايي از قرآن حجه الاسلام قرائتي برگزار مي شود.
علاقه مندان به شركت در مسابقه لازم است، برنامه درسهايي از قرآن حجه الاسلام قرائتي را در روزهاي دهم، هفدهم و بيست و چهارم مهر ماه كه از شبكه اول سيماي جمهوري اسلامي پخش مي شود مشاهده نمايند و پاسخ سئوالات هر سه برنامه را يكجا حداكثر تا پايان مهر به نشاني تهران صندوق پستي ۴۵۴/۱۵۶۵۵ بنياد فرهنگي مهدي موعود ارسال نمايند.
لازم به يادآوري است كه سئوالات مربوط به هر برنامه در پايان همان برنامه از تلويزيون پخش مي شود.

روز جانباز گرامي باد
۴۷۲ هزار شكسته بال عاشق
جانبازان، آنها كه بي ريا، بي ترديد، بسيار كوش، پريقين، با كوله بار اندك راهي ديار عشق و حقيقت و اخلاص و يكتايي شدند.
آنها درپي آب و نان و قدرت و وجاهت نرفتند.۳۶هزار نفر آن ها درد و رنج ناشي از گاز شيميايي را با خود همراه آوردند تا مجال تنفس و هواي تازه  براي همنوعان فراهم شود. ۶۰۰ نفر از گرفتاران اين عارضه شوم در آستانه پرواز به سوي اويند ويك هزار و ۷۰۰ تن آن ها درصورت بي مهري از مراقبت هاي ويژه به كاروان ۶۰۰ نفره خواهند پيوست.
همان ها كه در روزهاي سخت تازيانه زياده خواهي هاي دشمن اندام نحيف آن ها را رنجاند و به درد آورد، يكي پس از ديگري عروج مي كنند. آنها بيش از ديگران عذاب مي كشند.
نخست اينكه سلامت آن ها در روزهاي آسماني جنگ و دفاع مقدس آسيب ديده و رنج فيزيكي و ظاهري را با خود به همراه دارند و ديگر اينكه نامهرباني ها، نامرادي ها و عيار آنچه برايش بي محابا به پيش رفتند هر روز بيش از ديروز و حتي فردا كم سو شده است.
براي آنكه ۴۷۲ هزار شكسته بال عاشق تحمل رنج و درد آنها آسان شود، تلاش كنيم در رفتار و مرام و روش، آنروزي شويم، آن روزهايي كه كمتركسي درپي قدرت و جاه و مقام و به مسلخ بردن انسانيت بود «روزهاي جنگ و مهر».
عباس اسدي

مديركل امور كودكان و نوجوانان سازمان بهزيستي كشور:
مشكل تنبيه كودكان در ۷۰ درصد خانواده هاي ايراني وجود دارد
گروه اجتماعي: جمعيتي در حدود ۱۹ ميليون در كشور ما در طبقات مختلف نيازمند حمايتهاي اجتماعي، اقتصادي و رفاهي هستند و رقمي در حدود ۸ ميليون نفر زير خط فقر زندگي مي كنند.
به گزارش خبرنگار همشهري- دكتر سيدحسين علم الهدايي معاون امور اجتماعي سازمان بهزيستي در نشستي با خبرنگاران به مناسبت روز جهاني كودك ضمن اعلام اين مطلب گفت: رفاه اجتماعي براي مردم يك حق است و مردم حق دارند از حمايتهاي اجتماعي برخوردار باشند.
سازمانهاي رفاهي و حمايت اجتماعي و حاكميت هر كدام به نوعي بايد سهم خود را ايفا كنند. بخش عظيمي از جمعيت كشور ما را كودكان و نوجوانان تشكيل مي دهند.
براساس تعاريف بين المللي جمعيت سني صفر تا ۱۸ سال را جمعيت كودكان مي نامند، كه شامل سه دوره تولد تا ۶ سالگي، ۶ تا ۱۲ دوره نوجواني و ۱۲ تا ۱۸ سالگي مي شود و هر دوره نيازهاي خاص خود را مي طلبد. در كشور ما رقمي در حدود ۸ ميليون كودك زير ۵ سال و حدود ۹ ميليون كودك زير ۹ سال وجود دارد و اگر سن ۱۸ سالگي را لحاظ كنيم در حدود ۲۷ ميليون مخاطب داريم كه سرمايه هاي عظيمي هستند و بايد در مقابل آسيبهاي اجتماعي بيمه شوند تا بتوانند نقشهاي مؤثري در آينده ايفا كنند.
دكتر مجيد ترابي مديركل امور كودكان و نوجوانان بهزيستي در اين مورد گفت: يك انسان سه بعد دارد، جسمي، رواني، اجتماعي. حال بايد ببينيم كه در جامعه ما تا چه حد به اين ابعاد توجه دارد. وقتي كودكي مي خواهد وارد مدرسه شود بايد حتما كارت واكسيناسيون، شناسنامه و مدارك از اين قبيل بايد به همراه داشته باشد. اما آيا كسي به فكر كنترل سلامت رواني و اجتماعي كودكان است كه آيا مهارتهاي لازم را كسب كرده يا خير. معمولا توقعات بزرگترها متناسب با سن كودكان نيست. كودكان مي گويند ما امروز هستيم ولي شما نگران فرداي ما هستيد و يا اينكه ما سرمايه هستيم،  ما هزينه نيستيم.
وي افزود: متأسفانه در دنياي كنوني براساس آمار در ۳۵ كشور اروپايي و آسياي مركزي از هر ۱۰ كودك ۶ نفر با رفتارهاي خشونت آميز مواجه هستند. ۶۶ درصد از آمار را مردان كودك آزار و ۲۵ درصد مربوط به خانواده هاي طلاق است. ۵۰ درصد والدين معتقدند: تنبيه در كودكان لازم است و متأسفانه در ۷۰ درصد از خانواده ها در ايران به صورت مسامحه، كودك آزاري جسمي و جنسي صورت مي گيرد.

مراسم اختتاميه نمايشگاه ياد لاله ها
نمايشگاه «ياد لاله ها» كه از تاريخ ۳۱ شهريورماه به همت لشكر ده نيروي مخصوص سيدالشهدا (ع) و بنياد شهيد انقلاب اسلامي و شهرداري تهران به منظور گراميداشت هفته دفاع مقدس در محل پارك لاله برگزار گرديد با حضور مسئولين شهرداري هيئت رئيسه شوراي شهر تهران، شهرداران مناطق شش و دوازده، رئيس كميته انتشارات ستاد كنگره شهداي لشكر ده و نماينده بنياد شهيد بعنوان دبير نمايشگاه طي مراسمي به كار خود خاتمه داد.
در اين مراسم ستاد نمايشگاه غرفه هاي برگزيده را بشرح زير اعلام كرد: رتبه اول روزنامه همشهري به خاطر طراحي زيباي غرفه - چاپ ويژه نامه دفاع مقدس و پوشش خبري نمايشگاه، رتبه دوم روزنامه اطلاعات به خاطر خدمات ارزنده در خبررساني دفاع مقدس در طول ۸ سال جنگ تحميلي و حضور فعال در نمايشگاه، رتبه سوم فرهنگسراي پايداري به جهت ارائه جلوه هاي ويژه دفاع مقدس و چاپ نشريات تخصصي.

روزنامه ياس نو رفع توقيف شد
ايرنا: محمد نعيمي پور، مديرمسئول  روزنامه  ياس  نو، از رفع  توقيف  اين روزنامه  خبر داد.
نماينده  مردم  تهران  در مجلس ديروز   به  خبرنگار پارلماني  ايرناگفت : اين  اقدام  در پي  توافق  مسئولان  روزنامه  با مسئولان  دادسراي  كاركنان دولت  صورت  گرفته  است .
نعيمي پور اظهار داشت : جلسه اي  با حضور آقايان  مرتضوي  دادستان تهران  و خلفي  رئيس  دادسراي  كاركنان  دولت  تشكيل  شد و بر اساس  توافقاتي كه  به  عمل  آمد، مقرر شد كه  روزنامه  ياس  نو از (چهارشنبه ) منتشرشود.

سالمند شهروند فعال يا منفعل ؟
016094.jpg
اشاره :سالمندان را شهرونداني غيرفعال محسوب مي كنند چرا كه نداشتن فعاليت در سنين سالمندي امري طبيعي تلقي مي شود. مقاله «استراتژي سالمندي فعال» كه بخش نخست آن ديروز از نظرتان گذشت، ضمن نقد ديدگاه مرسوم در مورد سالمندان با نگرشي نوين به مفهوم سالمندي، تجارب و برنامه هاي كشورهاي عضو اتحاديه اروپا براساس استراتژي سالمندي فعال را بررسي كرده است . ياد آوري مي شود در مطلب روز گذشته ، ستون پنج زير عنوان « امكانات بالقوه جهت سالمندي فعال » مطالب به دليل مشكل فني داراي بهم ريختگي است كه بدين وسيله پوزش مي طلبيم .
مفهوم سالمندي فعال كه فراتر از بازار كار مي باشد، داراي پتانسيلي است كه نه تنها هزينه هاي حمايت اجتماعي را كاهش مي دهد و بر كيفيت زندگي مردم مي افزايد، بلكه جهت تأمين برخي از نيازها به منظور برخورداري از حمايت اجتماعي كه جمعيت سالمند را نيز شامل مي گردد، مشاركت مي نمايد.
معمولاً در روند سن گرايي فرض بر آن است كه نداشتن فعاليت در سنين سالمندي امري طبيعي است. اين مورد نمي تواند كاملاً صحيح باشد زيرا شواهد دال بر آن است كه افراد مسن تر در دوران سالمندي نسبتاً فعال هستند. اگرچه اين فعاليت با افزايش سن كاهش مي يابد اما بين سنين ۸۰ و بالاتر اقليت بسيار كمي هستند كه منزوي و از انجام هر گونه فعاليتي محروم مانده اند. از اين رو بايد راهكاري براي رسيدگي به افرادي كه انزوا و تنهايي را تجربه نموده يا با خطر رويارويي با آن مواجه مي باشند، در نظر گرفت، زيرا انزوا و تنهايي كليد اصلي تشديد افسردگي در دوران سالمندي است. عامل افسردگي به نوبه خود، دليل اصلي كاهش سلامتي و كيفيت عمر مي باشد كه بيش از افراد محجور، جمعيت سالمند را تحت تأثير قرار مي دهد.
در سال هاي اخير اقدامات گسترده اي در كشورهاي عضو اتحاديه اروپا در راستاي تشويق شهروندان سالمند به مشاركت فعال در امور سياسي در سطوح محلي، منطقه اي و ملي، صورت پذيرفته است. گروه هاي مشاور و شوراهاي سالمندان در اكثر كشورها تشكيل شده اند. در برخي موارد اين سازمان ها، در كشورهايي مانند دانمارك و سوئد، از يك مسئوليت قانوني برخوردار بوده و قادرند در روند سياستگذاري، دخالت نموده و نظرات خود را اعمال نمايند. البته گاهي نيز با اتخاذ سياستهاي محافظه كارانه، نشان مي دهند كه در واقع، نمايندگان واقعي جمعيت سالمند نمي باشند. با اين وجود، سازمانهاي مذكور، نمايندگان اصلي سالمندان، جهت مشاركت در سياستگذاري ها و رفع مشكلات آنان مي باشند كه بايد به عنوان بخشي از استراتژي گسترده سالمندي فعال، اين مؤسسات را تقويت نمود.
جمعيت سالمند به عنوان داوطلب، در بسياري از گروه ها و انجمن هاي داوطلبانه، نقشي كليدي ايفا مي نمايند. به عنوان مثال، بررسي نظرخواهي عمومي سال ۱۹۹۲ نشان مي دهد كه ۱۳درصد افراد بالاي ۶۰ سال، عضو سازمان هاي داوطلبانه بوده اند كه به ديگران كمك يا مساعدتهاي رايگان ارائه مي نمودند. همين بررسي ميزان مربوطه در كشورهاي نيوزيلند ۳۰درصد ، دانمارك ۲۹درصد و يونان ۶درصد را نشان مي دهد. در ارزيابي هاي منتقدانه ديگر در خصوص تأثيرات ناشي از سالمند شدن جمعيت، اين عامل ناديده گرفته مي شود، در حالي كه اين عده از يك پتانسيل جهت مشاركت در تأمين حمايت اجتماعي برخوردار مي باشند. طبق بيانيه كشور برزيل در سازمان بهداشت جهاني در زمينه سالمندي(۱۹۹۶) افراد سالمند تندرست، سرمايه اي جهت خانواده هاي خود، جوامع و اقتصاد مي باشند.
در ميان جمعيت غيرفعال سالمند از نظر اقتصادي پتانسيل نهفته اي وجود دارد كه مشاركت آنان در فعاليت ها تواماً مي  تواند در تندرستي و رفع نيازهاي اجتماعي ثمربخش باشد. به عنوان مثال، در برنامه داوطلبان سالخورده و بازنشسته در انگلستان، ۶۰۰۰ عضو داوطلب وجود دارد كه با حضور در سطح گسترده اي از فعاليت ها، مانند باغباني براي سالمندان ضعيف و رنجور جهت همكاري در توليدات ناخالص، تا كم اهميت ترين امور مانند گوش فرا دادن به روخواني بچه ها در مدارس مشاركت مي نمايند.
بهره برداري از اين پتانسيل مستلزم انجام، اقداماتي است كه بتواند فعاليت هاي داوطلبانه را در سنين بالا مورد حمايت قرار داده و با ارزش  بخشيدن به آنان خواستار مشاركت جمعيت سالمند در فعاليت ها شوند. در حال حاضر اين روند با توجه به فرهنگ امروزي جوانان و شناخت جمعيت سالمند به عنوان نيروهاي غير توليدي قديمي و در نهايت، وجود فرهنگ سالمندي، بسيار كمرنگ شده است.
استراتژي سالمندي فعال
علي  رغم چشم انداز وسيع سياسي سالمندي جمعيت و توجه روزافزون به سياست هاي فعال، بهترين راه حل، پس انداز و صرفه جويي در هزينه هاي كوتاه مدت مانند مسدود نمودن راه هاي خروج يارانه ها مي باشد. اگرچه شواهد نشان مي دهند كه سياست دولت مي تواند تأثير به سزايي در رفتارها، براي مثال خط مشي بازار كار داشته باشد، ولي تنها معدودي از كشورها از اين موضوع جانبداري مي نمايند. علاوه بر آن، كشورهايي كه در اين راستا اقدام مي نمايند تمايل دارند كه توجه اصلي خود را بر فعاليت هاي اقتصادي، معطوف نمايند. زمان آن فرارسيده كه استراتژي جديد و هماهنگي در زمينه سالمندي فعال با تمركز بر كل دوران عمر ارائه شود.
اين استراتژي مي بايد علاوه بر اصولي كه قبلاً در اين مقاله عنوان گرديد، جامع، انعطاف پذير، پيشگيري كننده و از قابليت مشاركتي برخوردار باشند، همچنين اين اصول بايد نمايانگر برقراري تعادل ميان حقوق و اختيارات نيز باشند. بدان معنا كه استراتژي چند بعدي بايد تواماً در سطوح خصوصي و اجتماعي ولي با روشي منسجم و بدون هيچگونه تبعيض، عمل نمايد. افراد وظيفه دارند تا از فرصت هاي فراگيري و آموزش مستمر بهره مند شده و سلامت و تندرستي خود را در طول دوران زندگي بهبود بخشند. به طور كلي يكي از چالش هاي سياسي جامعه، شناخت راهي است كه بتواند كليه زمينه هاي مرتبط از جمله: اشتغال، تندرستي، حمايت اجتماعي، شموليت اجتماعي، حمل و نقل، آموزش و غيره را به يكديگر متصل نمايند. استراتژي سالمندي فعال خواستار آن است كه تمامي زمينه ها با يكديگر مرتبط و به طور متقابل همديگر را حمايت نمايند. خطري كه اين استراتژي را تهديد مي نمايد التزامي نمودن است يعني اين روش نبايد به صورت اجباري و فراگير اعمال گردد در واقع اگر سياست به نوعي در نظر گرفته شود كه بتواند توانمند و نقش تسهيل كننده داشته و پاسخگوي سن، جنسيت، نژاد، فرهنگ و ديگر تفاوت ها، باشد مي توان از اين خطر اجتناب ورزيد. در استراتژي سالمندي فعال مي بايد به طولاني بودن زندگي اعتقاد داشت چرا كه بايد كل دوران زندگي را تحت پوشش قرار دهد. البته، اگرچه نبايد واقعيت هاي سالمندي را انكار نمود ولي سالمندي فعال نه فقط به افراد سالمند بلكه به همه سنين توجه مي نمايد.
ديدگاه جامعه در خصوص كليه گروه هاي سني
ديدگاهي كه در وراي استراتژي سالمندي فعال مي باشد، ايجاد جامعه اي جهت كليه سنين است، كه در آن همه افراد ارزشمند تلقي شده و هريك از فرصت حضور، مشاركت و مساعدت بدون توجه به سن يا ساير خصوصيات فردي،  برخوردار باشند. جهت تحقق بخشيدن به اين ديدگاه بايد:
- تغيير فرهنگ بومي سالمندي كه در بازار كار و ساير ساختارهاي كليدي جامعه نفوذ دارد
- حذف مرزهاي سني در كليه مشاغل مختلف به منظور توجه و قضاوت در خصوص شايستگي هاي افراد
- توسعه مديريت سالمندي فعال با هدف پيشگيري از معضل سن در امر اشتغال
- حفظ اشتغال كارگران سالمند و ايجاد امكانات لازم جهت حفظ مهارت ها به منظور پيشگيري از عدم كاهش كارآيي سالمندان
- تشويق به انعطاف پذيري در دوران بازنشستگي و از ميان برداشتن فاصله زياد ميان اشتغال و بازنشستگي
- ايجاد جوامع فعال و ايجاد زمينه هاي لازم براي حضور در فعاليت هاي اجتماعي، به عنوان مثال به طور اختياري و داوطلبانه، به منظور تشويق جمعيت سالمند جهت مشاركت در فعاليت هاي اقتصادي و ارائه مهارت ها و دانش اين گروه به طور گسترده در جامعه
- بهبود سلامت عمومي در كليه ابعاد زندگي و ميان سنين مختلف، به ويژه اجراي معيارهايي به عنوان منبع سلامت ذهني و جسماني
- افزايش دامنه حمايت اجتماعي، جهت افراد سالمند آسيب پذير و ضعيف به منظور ارتقاء سطح كيفيت زندگي و كاهش بار مالي آنان در خانواده
- تضمين حمايت اجتماعي مستمر در سطح مكفي جهت بهبود شرايط اجتماعي.
مقياس تغييرات مورد اشاره در اين فهرست را نبايد كم اهميت دانست. در مفهوم تغيير يافته سالمندي كه در آن فرهنگ مبتني بر نامناسب بودن سالمندي يا مطلوبيت دوران جواني بر وضعيت اشتغال، رسانه ها، فرهنگ هاي رايج و در هر موارد ديگر (به استثناء خانواده ها) تأثيرگذار مي باشد، حق بيمه هاي افراد سالمند نسبت به حق بيمه اي كه افراد جوان مي پردازند ارزشمند نبوده و به طور يكسان تعيين و نرخ گذاري نمي شدند. از اين رو نه تنها ايجاد فرصت هاي لازم جهت مشاركت آنان بسيار دشوار است بلكه متقاعد نمودن سالمندان از درجه اهميت اين موضوع نيز آسان نخواهد بود. بنابر اين تغيير فرهنگ سالمندي جهت انعكاس واقعيات جديد و متوازن تغييرات جمعيتي، وظيفه اي خطير مي باشد. افراد سالمند نبايد در اين روند به عنوان تماشاگران بي تفاوت محسوب شوند. آنها يك نيروي سياسي مقتدر مي باشند. سالمندان از نظر معنوي پشتوانه مهمي براي خانواده ها و جوامع  هستند. فرهنگ مصرف گرايي فرامدرن ممكن است اعتقادات مرسوم و مرتبط با سالمندي و ميانسالي را نقض نمايد. افزايش روش هاي زندگي و بهبود بهداشت، حداقل يك هويت انعطاف پذير و بدون تبعيض در روند سالمندي را معرفي مي نمايند.
دورنماي دوران زندگي
در سالمندي فعال
در حال حاضر با توجه به تشريح اصول اين استراتژي ضرورت انتقال فرهنگي جهت ايجاد استراتژي سالمندي فعال عملاً چگونه خواهد بود؟ در تمامي دوران زندگي، مسئوليت هاي فردي و گروهي بايد به صورت متقابل تقويت شوند.
در اولين مرحله زندگي، افراد جوان براي يك زندگي طولاني، فعال تر و با كيفيت بهتر آماده خواهند شد. اين آمادگي يعني افزايش سطح آگاهي ميان جوانان و والدينشان در خصوص مزاياي زندگي سالم و آموزش مستمر و اهميت خودكفايي در دوران پيري است. كودكان و جوانان بايد درباره روند سالمندي و تأثير روش زندگي بر كيفيت مراحل بعدي زندگي خود، اطلاعاتي كسب نمايند. آنان بايد بدانند كه چگونه تبعيض به دليل سالخوردگي به سالمندان و جامعه آسيب مي رساند. ارائه اعتقادات مثبت افراد سالمند به افراد جوان و تأكيد بر نقش كليدي همبستگي بين نسلي در اروپا از اهميت به سزايي برخوردار مي باشد.
در دومين مرحله زندگي، افراد با حمايت از سوي كارفرمايان و دولت، زندگي خود را اداره و پس از آن به تدريج بازنشسته مي گردند، اين امر شامل مبارزه و برخورد با معضل سن در اشتغال، حمايت از فراگيري دائمي، آموزش مستمر، بهبود طريقه حفظ، تقويت و يكپارچگي كارگران سالمند، افزايش فرصت هاي لازم جهت بازنشستگي تدريجي و تضمين حمايت هاي اجتماعي مبتني بر تشويق و انجام اقدامات حمايتي مي باشد. (فراگيري دائمي و آموزش مستمر به دليل تطبيق مهارت ها و اولويت بندي كارگران، افزايش وابستگي به بازار كار و ارتقاء سطح كارآيي، از اهميت ويژه اي برخوردار است) برقراري قانون عدم تبعيض مبتني بر سالمندي جهت ايجاد محيطي كه در آن رقابت و برتري، معيار بسيار مهمي جهت اشتغال بوده و اين كه، ديگر افراد به دليل شرايط سني با دشواري مواجه نمي باشند، الزامي است. جهت تشويق فرهنگ مطلوب بهداشت اوليه، انجام فعاليت هايي در زمينه ارتقاء سطح بهداشت و سلامتي ضروري مي باشد.
در سومين مرحله زندگي،  پس از بازنشستگي يا در خلال بازنشستگي جزئي، افراد بايد از امكانات لازم جهت مشاركت در برخي از امور برخوردار باشند. آنها بايد از ميان انواع مختلف فعاليت ها (از جمله اشتغال مبتني بر پرداخت حقوق، كارهاي داوطلبانه، مشاركت اجتماعي،  فعاليت هاي خانوادگي و دوران فراغت) يا تركيبي از آنها، كه بستگي به استطاعت و توانايي آنان دارد، حق انتخاب داشته باشند. توجه به ابعاد تغذيه، در اسلوب يك زندگي سالم، مهم است. برنامه هايي كه در سالمندان ايجاد انگيزه نموده و جهت مشاركت در جوامع محلي مانند كشور انگليس، آنان را توانمند مي سازد، مي توانند به صورت گسترده، كيفيت زندگي سالمندان را همانند افراد ديگري كه از خدمات بهره مندند، متحول نمايد. برخي از سالمندان ممكن است كه بخواهند در امور سياسي مشاركت نمايند. نكته مهم آن است كه اين امور (محلي، منطقه اي، محلي و جهاني) نه تنها بايد سالمندان را از اين فرصت محروم ننمايند بلكه بايد آنها را در اين روند مشاركت دهد. سياست هاي خاص مرحله سوم زندگي مي بايد هماهنگ با مرحله انتقال با چهارمين مرحله زندگي، به عنوان مثال مسكن و حمل و نقل، صورت پذيرد.
در چهارمين مرحله زندگي، هدف اصلي بايد، حداكثر مشاركت و حفظ استقلال سالمندان حتي در زمان كاهش سلامتي آنان، باشد. بنابر اين، نقش كليدي اين سياست در زمينه هاي بهداشت، مراقبت اجتماعي، مستمريها و مسكن، ارتقاء خودكفايي و استقلال سالمندان مي باشد. اين امر يعني گامي فراتر از ارايه خدمات اجتماعي و تأمين خدمات حمايتي غيرفعال جهت توانمند نمودن سالمندان و سرپرستان خانواده آنان. اين روش نيازمند يك تحول فرهنگي در خدمات اجتماعي و بهداشتي است، كه يكي از جنبه هاي مهم آن، از ميان برداشتن موانع موجود خدمات اجتماعي و بهداشتي و ارائه خدمات كاملاً منسجم مي باشد. فناوري در برقراري امنيت جهت آسيب پذيرترين قشر جامعه، حفظ ارتباط سرپرستان شاغل با خويشاوندان قديمي و سالمند و تضمين كارآيي هزينه ها در خدمات، نقش مهمي را ايفاء مي نمايد. امنيت در مرحله چهارم زندگي، از طريق دولت تضمين مي گردد و ارايه خدمات به افراد كاملاً متكي، مسئوليتي است كه برعهده عموم مردم مي باشد (كه در عين حال بستگي به نظر اكثريت مردم دارد.) اگر چه اين امر بدين معنا نيست كه تأمين اين خدمات ضرورتاً توسط مردم صورت مي پذيرد بلكه اقتصاد اجتماعي، كه شامل انجمن هاي داوطلبانه مي باشد مي بايد در جهت مشاركت با ارائه كنندگان خدمات عمومي، هرچه بيشتر مورد تشويق قرار گيرد.
در خاتمه:
جذابيت اين استراتژي در آن است كه براي هر فردي خوشايند مي باشد: از نظر شهروندان در مقاطع مختلف سني به عنوان افرادي كه سالمند مي شوند تا بدين  وسيله نيروي بالقوه و كيفيت زندگي خود را افزايش دهند و از نظر جامعه به عنوان بهره برداري بهينه از سرمايه هاي انساني و گسترش مشاركت اجتماعي و همبستگي و اجتناب از برخوردهاي بين نسلي و ايجاد يك جامعه مناسب تر و بهتر. همچنين، اين استراتژي با پاسخگويي به چالش هاي اقتصادي مرتبط با سالمندي و نيز گسترش اشتغال و كيفيت زندگي به طور همزمان، در بردارنده يك اقتصاد سالم مي باشد. از اين رو ارتقاء كيفيت زندگي از طريق استراتژي سالمندي فعال مي تواند پايداري اقتصادي بيشتري را موجب گردد. اين استراتژي زمينه اقتصادي خوبي را جهت اجراي صحيح امور در شرايط روحي مطلوب فراهم مي نمايد. به علاوه، موجب مي گردد تا توجه سياستگذاران از افراد سالمند به عنوان گروه جداگانه اي كه با سالمندي مواجهند، بر كليه افرادي كه طبيعتاً در معرض سالمندي قرار دارند، معطوف گردد. به طور كلي همه افراد مشتركاً در توسعه كيفيت زندگي خود سهيم مي باشند.
نقل از نشريه: International Socialsesaity
ترجمه: كاوه مهر، فريبا درخشانفر، زهرا قاسمي جم و محمد اخوان

اجتماعي
اقتصادي
انديشه
خارجي
سياسي
شهري
علمي
علمي فرهنگي
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي   |   علمي فرهنگي   |  
|  محيط زيست   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |