چهارشنبه ۱۶ مهر ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۱۸۹ - Oct.8, 2003
إِنَّ الْحَقَّ ثَقِيل مَرِيُ ء وَ إِنَّ الْبَاطِلَ خَفِيف وَبِي ء.
حق، سنگين اما گواراست و باطل،  سبك اما در كام چون سنگ خارا.
علي ابن ابي طالب(ع)-نهج البلاغه
امروز با حافظ
كمينه پيشكش بندگانش آن بودي
به جان او كه گرم دسترس بجان بودي
اگر حيات گرانمايه جاودان بودي
بگفتمي كه بها چيست خاك پايش را
نگارستان
016606.jpg
صفحه
۱- كارل آندره Carl Andre
۲- تولد: كوئينسي ۱۹۳۵
۳- سبك: مينيماليسم (مينيماليسم، سبكي است كه از سال ۱۹۶۰ تا ۱۹۷۰ در آمريكا پايه ريزي شد. سادگي موضوعات و بيان آنها به فرم خاص مثل اشكال هندسي مشخصه اين سبك است.)
۴- زندگينامه: وي شاگرد Stella و Canstantin بوده و از سال ۱۹۶۰ تا ۱۹۶۴ نزد آن دو نقاشي مي آموخته است از اواسط سال ۱۹۶۰ به همراه عده اي از دوستانش سبك مينيماليسم را بنا نهادند.
۵- نام تابلوو مشخصات آن : صفحه روي منيزيوم / با استفاده از روي و منيزيوم روي صفحات مجزا از هم نقاشي شده/ تاريخ نقاشي: ۱۹۶۹ / ۹/۱۸۲*۹/۱۸۲ سانتي متر / ۳۶ عدد مربع جدا از هم كه نقاشي روي هر مربع با استفاده از روي و منيزيوم صورت گرفته است. از در كنار هم قرارگرفتن قطعات به اشكال، تصاوير متفاوتي ايجاد مي شود.
۶- محل نگهداري تابلو: موزه هنر / بالتيمور.

بهارستان
سر كوه بلند
سر كوه بلند آمد عقابي
نه هيچش ناله اي،  نه پيچ و تابي
نشست و سر به سنگي هشت و جان داد
غروبي بود و غمگين آفتابي
سر كوه بلند ابر است و باران
زمين غرق گل و سبزه ي بهاران
گل و سبزه ي بهاران خاك و خشت است
براي آن كه دور افتد ز ياران.
مهدي اخوان ثالث

ترانه انتظار
انجمن ترانه سرايان ايران، به مناسبت نيمه شعبان جلسه ويژه اي برگزار مي كند. در اين جلسه كه به اشعار و ترانه هايي با موضوع انتظار پرداخته مي شود، گروهي از شاعران و ترانه سرايان نامي ايران شركت دارند.
اين جلسه از ساعت ۳ تا ۵ فردا در فرهنگسراي ابن سينا (قانون) واقع در خيابان ايران زمين برگزار مي شود.

طنين شادي كودكان در مجموعه سعدآباد
به مناسبت روز جهاني كودك، امروز ۱۶ مهرماه، مجموعه تاريخي فرهنگي سعدآباد همگام با ساير مراكز فرهنگي ،برنامه هاي متنوع و نشاط آوري را براي كودكان ترتيب داده است. به گزارش واحد اطلاع رساني اين مجموعه، موزه هاي مختلف مجموعه سعدآباد براي جذب كودكان تلاش گسترده اي به عمل آورده است. برگزاري مسابقه نقاشي و مقاله نويسي در سه گروه سني در موزه آب، نمايشگاه ۱۴۰ اثر از كارهاي هنري كودكان كم توان ذهني ارامنه كليساي حضرت مريم و مولاژ در موزه بهزاد، نمايش تئاتر در موزه فرشچيان به مدت سه روزو كارگاه آموزش سفال همراه با مسابقه ازجمله اين برنامه هااست.

غلامرضا موسوي: مردم به سينما بي اعتماد شده اند
016608.jpg
«سيد غلامرضا موسوي » تهيه كننده  فيلمهاي  سينمايي  گفت : تاثير درگيريهاي سياسي  بين  جناحها بر سينما موجب  شده  است  اين  صنعت  در ايران  بين  مردم اعتماد خود را از دست  داده  است .
وي  در حاشيه  هجدهمين  جشنواره  فيلمهاي  كودك  و نوجوان  اصفهان به  خبرنگار ايرنا گفت : مهمترين  قدم  براي  رونق  سينماي  ايران  اعتمادسازي  دربين  مردم  است  كه  اين  مهم  مگر با خاتمه  درگيريهاي  بين  جناحها ممكن  نمي شود.
موسوي  تصريح  كرد: مسئولين  براي  اعتمادسازي  مردم  و آشتي  مجدد آنها باسينما بايستي  به  خاطر مصالح  ملي  هم  كه  شده  اين  فضا را به  وجود آورند.
اين  تهيه كننده  فيلمهاي  صورتي  و قرمز افزود:سينماي  ايران  با بحران  مواجه نيست  بلكه  با مشكلاتي  روبه روست  كه  در صورت  عزم  و اراده  هنرمندان  و مسئولين قابل  حل  است .
وي  نبود سالن  استاندارد و تجهيزات  و استوديوهاي  فيلمسازي  را از مشكلات پيرامون  صنعت  سينماي  ايران  نام  برد و گفت :در زمان  حاضر دركشور به  يك  هزارسالن  سينما نيازمنديم  كه  فقط ۲۷۰ سالن  موجود است  و از اين  تعداد ۲۱۰ سالن غيراستاندارد است .
موسوي  تصريح  كرد: دولت  بايد حمايتهاي  خود را به  سمت  ايجاد زيرساختهاي سينما مثل  سالن سازي ، ايجاد استوديوها و ارايه  تجهيزات  فني  به  سينماگران سوق  دهد.
وي  تعدد سينماها در بخشهاي  مختلف  شهر را عامل  مهمي در تشويق  مردم  براي ديدن  فيلم  خواند و گفت : با توسعه  شهرها بايستي  سينماها به  مراكز پر جمعيت  انتقال  يابد.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶


داستانك
بچه ها به بهشت مي روند
چند روز بود كه چون باران بهاري، يكريز مي نوشت و نام او را بر تن سفيد كاغذ مي باريد اما نه شعري سر گرفته بود و نه بهار آمده بود. فقط باران بر گورستان مي باريد و خاك نرم و تازه گورش را خيس مي كرد. مطمئن بود كه ريزش يكريز باران بيدارش مي كند و او باز كودك شيرين اش را مي بيند كه دو دستش را بر چشمانش مي كشد و به او لبخند مي زند. آنقدر نوشت كه باران بند آمد و در زير نور بيدريغ خورشيد بوته اي گل سرخ از خاك سر بيرون كرد.
آرش نصيري

روزنگار
بازداشت چه گوارا
در چنين روزي در سال ۱۹۶۷ يك گروه چريكي بوليويايي به رهبري چه گوارا، انقلابي سرشناس ماركسيست، از گروه ويژه اي از ارتش اين كشور شكست خورد چه گوارا كه زخمي شده بود بازداشت شد و روز بعد در برابر جوخه آتش قرار گرفت.
«چه» آرژانتيني بود و عقيده داشت پايمردي يك فرد انقلابي مي تواند يك ملت را به جنبش درآورد. او در انقلاب كوبا در سال هاي ۵۹-۱۹۵۶ نقشي محوري داشت و به فيدل كاسترو براي برپا كردن حكومتي كمونيستي و ضدآمريكايي در اين كشور ياري رساند.
او پس از به عهده گرفتن چند پست حكومتي در دولت كاسترو، به سال ۱۹۶۵ ناگهان كوبا را ترك كرد. «چه» مخفيانه به كنگو رفته بود و اميد داشت از طريق آموزش دادن گروه هاي چريكي، يك انقلاب سوسياليستي ديگر در اين كشور برپا كند. اما سال بعد از بوليوي سردرآورد و به رهبري يك گروه چريكي ديگر در آنجا پرداخت.
شخصيت چه گوارا، به ويژه پس از مرگش به سمبولي براي مبارزان چپ كشورهاي جهان سوم تبديل شد.
rooznegar@hamshahri.org
توقيف مدرس
روز شانزدهم مهرماه سال ۱۳۰۷، سرتيپ محمد درگاهي، رئيس نظميه به همراه گروهي مأمور به خانه سيدحسن مدرس، روحاني سرشناس و استبداد ستيز وارد شدند تا او را دستگير كنند. مدرس مقاومت كرد و حتي با درگاهي به زد و خورد پرداخت اما مأمورين بر سرش ريختند و او را به زور به خيابان كشيدند و بر اتومبيلي سوار كردند. مقصدشان شهر خواف در خراسان بود كه در آنجا روحاني كهنسال را در زندان نظميه حبس كردند.
مدرس پيش از به ميان آمدن گفتگو از برانداختن سلطنت قاجاريه، چندي از حاميان سردار سپه بود كه قدرتمندانه نظم و امنيت را به كشور باز مي گرداند، اما چون قدرت طلبي بي مهار و خوي خودكامه رضاخان را شناخت به مخالفت با او پرداخت. در آبان سال ۱۳۰۵ كساني در خيابان به سوي او تيراندازي كردند كه با هوشياري جان به در برد. گفته مي شود سوءقصد به اشاره سردارسپه بوده است. پس از به سلطنت رسيدن رضاشاه نيز مدرس با خودكامگي او مخالفت كرد و سرانجام جانش را بر سر اين مخالفت گذاشت.
شبكه
در چنين روزي در سال ۱۳۰۲، وزارت جنگ ميرزا احمدخان قوا م السلطنه، رئيس الوزراي سابق را احضار و پس از بازجويي، او را به دستور سردار سپه، وزير جنگ بازداشت كرد. گفته شد علت توقيف او تشكيل شبكه اي بوده كه قصد ترور سردار سپه را داشته است.
قوام السلطنه كه پس از كودتاي ۱۲۹۹ به دستور سيدضياءالدين طباطبايي از حكومت خراسان و سيستان خلع و به دست كلنل پسيان تحت الحفظ به تهران فرستاده شده بود، پس از سقوط سيدضياء از زندان آزاد و به فرمان احمدشاه رئيس الوزراء شده بود. او در دوران صدراتش به كمك سردارسپه كه وزير جنگ بود قيام كلنل پسيان را سركوب و با جنبش هاي اميرمؤيد و ميرزا كوچك خان مقابله كرد. قوام در دي ماه ۱۳۰۰ از رئيس الوزرايي استعفا كرد ولي چند ماه بعد دوباره مأمور تشكيل دولت شد. در اين دوره با رضاخان سردارسپه، وزير جنگ كه مي كوشيد دامنه قدرتش را گسترش دهد اختلاف پيدا كرد و سرانجام ناچار به كناره گيري شد. سردار سپه در دولت هاي مستوفي الممالك و مشيرالدوله بيش از پيش قدرت گرفت و گفته مي شود هنگامي كه دوباره صحبت از رئيس الوزرايي قوام السلطنه بود، از آنجا كه مي دانست قوام مانع رسيدن به مقاصدش خواهد بود او را به اتهام توطئه ترور خود بازداشت كرد.
قوا م السلطنه چندي بعد با وساطت مشيرالدوله و شفاعت احمدشاه از زندان آزاد و از كشور تبعيد شد.
او به اروپا، جايي كه برادر بزرگترش وثوق الدوله زندگي مي كرد رفت. دو برادر چندسالي از كشور دور بودند تا در اوايل سلطنت رضاشاه با وساطت مستوفي الممالك اجازه بازگشت يافتند. قوام السلطنه تا هنگام استعفاي رضاشاه در سياست دخالت نكرد و به امور املاك خود مشغول بود، اما پس از شهريور ۱۳۲۰ دوباره به ميدان سياست راه يافت.

سلامتي
براي مبتلايان به تنگي نفس
چنانچه گاهي احساس مي كنيد نفس كشيدن برايتان دشوار است، خس خس مي كنيد، نفس هايتان كوتاه مي شود و يا فشاري بر قفسه سينه تان وارد مي شود ممكن است دچار تنگي نفس خفيف باشيد. اين حالت به دليل التهاب مجاري تنفسي ريه و انقباض و گرفتگي عضلات اطراف اين مجاري رخ مي دهد. اما زياد نگران نباشيد. اگر با مراجعه به موقع به پزشك بيماري را مهار كنيد، خواهيد توانست زندگي كاملاً عادي داشته باشيد.

گشتي در دنياي خبرها
مرد خشمگين
برلين: ديروز يك مرد ۳۷ ساله به دليل جر و بحث با همسر خود بسيار عصباني شد. به همين دليل سوار بر تراكتور شده و در خيابان با بالاترين سرعت ممكن حركت كرد. به همين دليل دو خودرو پليس به تعقيب مرد متخلف پرداختند، اما وي نه تنها تسليم نشد بلكه به مقابله با نيروهاي امنيتي پرداخت. مرد خشمگين پس از پايين آوردن چنگك هاي تراكتور، دو خودرو پليس را له كرد و پس از آن دستگير شد.
هشدار نخست وزير
هانوي :  مراسم عروسي و ترحيم در ميان ثروتمندان كشور ويتنام به يك معضل بزرگ تبديل شده است. آنها در اين مراسم از هزاران ميهمان دعوت بعمل مي آورند و ثروت خود را به رخ يكديگر مي كشند.
به همين دليل نخست وزير اين كشور با ابلاغ بخشنامه اي به مقامات از آنها خواسته تا مردم را تشويق به برگزاري مراسم ساده ازدواج و ترحيم نمايند.
در صورتي كه اين نوع مراسم ساده برگزار نشود، برگزار كنندگان آن با جريمه و مجازات روبه رو خواهند شد.
پخش موسيقي براي مشتريان
لندن: يك دانشمند انگليسي مدعي شده است پخش موسيقي كلاسيك در رستورانها باعث مي شود مشتريان تشويق به مصرف بيشتر قهوه ها و دسرهاي گرانقيمت بشوند.
اين دانشمند طي ۱۸ روز در يك رستوران موسيقي كلاسيك پخش كرد و متوجه شد گروهي از مشتريان با شنيدن اين نوع موسيقي، قهوه ها و دسرهاي گرانقيمت سفارش مي دهند.
جارو برقي فرمول يك
منچستر: يك مخترع انگليسي قصد دارد نوعي جاروبرقي به بازار عرضه كند كه سرعت چرخش موتور آن ۵ برابر موتور اتومبيل هاي مسابقات فرمول يك است و كامپيوتر اين جاروبرقي قادر است نقص احتمالي دستگاه را به تعميرگاه آن اطلاع بدهد.
اين جاروبرقي سه برابر جاروبرقي هاي امروزي سرعت خواهد داشت و كامپيوتر  آن پس از سپري شدن ۱۰ ثانيه از زمان خرابي دستگاه، نقص آن و قطعات مورد نياز براي تعمير را به تعميرگاه اطلاع خواهد داد.
شهادت طوطي در دادگاه
ويرجينيا: يك مرد آمريكايي مدعي شده خانمي طوطي وي را سرقت كرده است.
وي براي اثبات ادعاي خود از قاضي پرونده درخواست كرد، طوطي مورد نظر را به دادگاه احضار كند تا خود طوطي شهادت بدهد.
اين مرد مي گويد طوطي وي قادر به خواندن دو سرود و تقليد آواز اين سرودها با سوت است كه اگر طوطي در دادگاه موفق به انجام دادن اين كار شد آنگاه ادعاي وي مبني بر مالكيت پرونده ثابت خواهد شد.
ضخامت ايده آل پنير ساندويچ
بريستول: يك دانشمند در دانشگاه بريستول انگليس پس از تحقيقات و محاسبات طولاني سرانجام موفق شد ضخامت ايده آل پنيرهاي بكار رفته در ساندويچ را بيابد. بسياري از مردم در ساندويچ هاي خود از پنيرهاي ورقه اي استفاده مي كنند اما در برخي مواقع اين پنيرها يا بسيار نازك است و يا بسيار كلفت.
اين دانشمند معتقد است كه ضخامت ايده آل پنير ورقه اي بكار رفته در ساندويچ بايد حدود ۸/۲ ميليمتر باشد.
او همچنين دريافته است اضافه كردن گوجه فرنگي باعث افزايش طعم پنير ساندويچ مي شود در صورتي كه استفاده از ترشي طعم آنرا از بين مي برد.

ساعات شرعي
اذان ظهر: ساعت۱۱ و ۵۲ دقيقه
اذان مغرب:ساعت ۱۷ و ۵۹ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴ و۴۰ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۶ و ۵ دقيقه

بر ديوار نگارخانه ها
* نگارخانه خانواده: نمايشگاه كتاب و محصولات فرهنگي شامل نوار و تابلو در زمينه ه
* نگارخانه خانواده: نمايشگاه كتاب و محصولات فرهنگي شامل نوار و تابلو در زمينه هاي مذهبي به مناسبت نيمه شعبان / تا ۲۲ مهر / نارمك، ميدان هلال احمر، خيابان گلستان / تلفن: ۷۸۱۴۴۴۷
* گالري والي: نمايشگاه نقاشي كاميار صادقي / ۱۷ تا ۲۲ مهر / ميدان ونك، خيابان خدامي، پلاك ۸۶ / تلفن: ۸۰۴۷۶۹۸
* گالري گلستان: نمايشگاه آثار كامبيز درم بخش / تا ۲۴ مهر / خيابان دروس، شهيد كماسايي، شماره ۴۲ / تلفن: ۲۵۴۱۵۸۹
* گالري كمال الملك: نمايشگاه نقاشي آبرنگ مرتضي موسوي / از ۱۸ تا ۲۳ مهر / خيابان پاسداران، نبش گلستان سوم،  پلاك ۱ / تلفن: ۲۵۶۵۴۳۴
* گالري سيحون: نمايشگاه عكس آرمان استپانيان و ساعد نيكذات / تا ۱۸ مهر / خيابان خالد اسلامبولي،  كوچه چهارم، پلاك ۳۰ / تلفن:  ۸۷۱۱۳۰۵
* نگارخانه فاخته: نمايشگاه نقاشي غزاله اخوان زنجاني / ۱۸ تا ۲۲ مهر / گاندي شمالي، خيابان شريفي، پلاك ۴۳، واحد ۷ / تلفن: ۲۰۱۳۰۵۲
* نگارخانه بانو: نمايشگاه آثار خط كوفي آقاي مرادي / تا ۱۹ مهر / خيابان ولي عصر، ضلع شمالي پارك ساعي، كوي ساعي، فرهنگسراي بانو / تلفن: ۸-۸۷۸۶۲۷۶
* نگارخانه لاله: نمايشگاه و كارگاه نقاشي كريم نصر، احمد وكيلي، علي ندايي و مهرداد محب علي / ۱۹ تا ۲۴ مهر / خيابان فاطمي، پارك لاله / تلفن: ۸۹۶۰۴۹۲
* نگارخانه هنر:  نمايشگاه خط معلي / تا ۲۰ مهر / فرهنگسراي هنر (ارسباران)، خيابان شريعتي،  پل سيدخندان، خيابان جلفا.
* نگارخانه شيث: نمايشگاه معرق منبت سه بعدي اكبر زرين صدف / تا ۱۷ مهر / ضلع جنوبي پارك دانشجو،  كوچه شيرزاد شرقي، شماره ۴۱ / تلفن:  ۶۷۰۷۶۸۱
* نگارخانه باران: نمايشگاه نقاشي ليلا چوپان / تا ۱۸ مهر / دركه، خيابان احمدپور، پلاك ۷ / تلفن: ۲۴۰۷۷۷۲
* نگارخانه شيو: نمايشگاه جوانه VII هفتمين نمايشگاه سالانه هنري كودكان و نوجوانان / تا ۱۶ مهر / خيابان مطهري، جم، پلاك ۱/۲۲۱ / تلفن: ۸۷۳۰۸۶۴

گل و گياه
بگونيا
016604.jpg
نام علمي: Begonia Azotus
خانواده: BEGONIACEAE
گلهاي زيباي اين واريته در فصل زمستان ظاهر مي شوند. برگها تخم مرغي و پهن به رنگ سبز تيره، گلها پرگلبرگ، صورتي رنگ به قطر ۴ سانتي متر هستند. حداكثر بلندي ۲۰ و گستردگي آن به ۱۵ سانتي متر مي رسد. ريشه آن بصورت غده است.
نيازها: مكان پرنور ولي دور از تابش مستقيم آفتاب، خاك سبك با زهكش خيلي خوب، خنثي تا كمي اسيدي كه فاقد لوم باشد و كمي مرطوب نگهداشته شود. حداقل دماي تحمل آن ۱۰ درجه سانتيگراد است.
ازدياد: از طريق قلمه قطعات غده كه داراي ريشه باشند در اوايل تابستان امكان پذير است.
سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
حقوق شهروندي
خارجي
سياسي
سينما
شهر
شهري
علمي
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
همشهري اقتصادي
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
شناسنامه
داستانك
روزنگار
سلامتي
دنياي خبرها
ساعات شرعي
برديوارنگارحانه ها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   حقوق شهروندي   |   خارجي   |   سياسي   |   سينما   |   شهر   |  
|  شهري   |   علمي   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |