چهارشنبه ۱۶ مهر ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۱۸۹ - Oct.8, 2003
اولين جلسه دادگاه علني رسيدگي به پرونده زهرا كاظمي برگزار شد
خبرگزاري فارس: اولين جلسه دادگاه رسيدگي به پرونده زهرا كاظمي صبح ديروز در شعبه ۱۱۸۵ به رياست قاضي رسول غنيمي برگزار شد.
بنا بر اين گزارش در اين جلسه ابتدا قاضي به افراد حاضر در جلسه مفاد تبصره ۱۸۸ آئين دادرسي در امور كيفري مبني بر رعايت نظم و عدم انتشار مشخصات متهم تا صدور قطعي راي را دادگاه تفهيم كرد.
سپس سرپرست دادسراي جنايي تهران جعفر رشادتي در جايگاه حاضر و به قرائت كيفرخواست متهم پرونده زهرا كاظمي مبني بر انجام قتل شبه عمد پرداخت و گفت : به موجب برگ معاينه جسد مورخه ۲۱/۴/۸۲ جسد زهرا كاظمي در محل سالن تشريح معاينه و علت مرگ شكستگي جمجمه و خونريزي مغز و عوارض آن در اثر اصابت جسم سخت به سر يا اصابت سر به جسم سخت تأييد مي گردد.
وي اظهار داشت: در مورخه ۲۵/۴/۸۲ جلسه كميسيون پزشكي سازمان پزشكي قانوني با حضور پزشكان قانوني تشكيل و زمان ضرب ديدگي جمجمه با احتمال قوي در محدوده زماني ۵ تيرماه و حداكثر تا ۲۴ ساعت قبل از آن برآورد مي گردد.
رشادتي گفت: در تاريخ ۲۴/۴/۸۲ بازپرس شعبه ۱۲ با استدلال اينكه مامور بدرقه و بازجويان و كارشناسان پرونده در زمان بازجويي كارمندان وزارت اطلاعات بودند و كاظمي در زمان ضرب ديدگي تحويل وزارت اطلاعات بود بنابراين قرار عدم صلاحيت به شايستگي دادسراي نظامي صادر و پرونده با عدم صلاحيت دادسراي نظامي به دادسراي عمومي اعاده شده است از طرفي وزير اطلاعات طي نامه اي مورخه ۳۱/۴/۸۲ درخواست رسيدگي به پرونده را در حوزه قضايي دادستان عمومي و انقلاب تهران از رياست قوه قضائيه مي نمايد كه گزارش هيات ويژه رياست جمهوري جهت رسيدگي به قوه قضائيه ارسال و با دستور رياست قوه مراتب به دادستان عمومي و انقلاب اعلام و با دستور وي به دادسراي جنايي تهران ارسال و نهايتا به بازپرس شعبه اول جهت رسيدگي ارجاع مي گردد.
وي گفت: در بخشي از نتيجه گيري هيات رياست جمهوري آمده است با توجه به گزارش پزشكي در مورد ضرب ديدگي جمجمه دو فرضيه قابل طرح است:
۱_ زمان ضرب ديدگي ۵ تيرماه و حداكثر ۲۴ ساعت قبل از آن بوده است.
۲_ زمان ضرب ديدگي ۵ تيرماه و حداكثر ۱۲ ساعت قبل از آن بوده است. بنابراين ضروري است كه تمام كساني كه در محدوده هاي زماني با نامبرده در ارتباط بوده اند شناسايي و مورد تحقيق قرار بگيرند.
رشادتي اظهار داشت: با توجه به تحقيقاتي كه بازپرس شعبه اول از افراد مرتبط بامتهمه در تاريخ ۴/۵/۸۲ بعمل مي آورد با عنايت بر تناقضات موجود در اظهارات براي ۵ نفر قرار بازداشت موقت به اتهام تسبيب در قتل صادر كه با موافقت جانشين دادسراي جنايي جهت رسيدگي به اتهام متهمين به دادگاه ارسال پس از اعلام نقض توسط شعبه ۱۱۵۴ و رفع نقض نهايتاً بازداشت موقت متهمين تأييد مي گردد. وي گفت: متعاقب ادامه تحقيقات بازپرس شعبه اول به مدير كل حقوقي و قضائي معاونت حفاظت اطلاعات نيز مجوز لازم را جهت تحقيق پيرامون موضوع صادر مي كند كه در نتيجه تحقيقات اداره كل مذكور به بازپرس در ۳۸۰ صفحه با گردش كار نهايي منعكس شد و تعدادي سرباز وظيفه كه ادعاي مورد ضرب قرار دادن متهم توسط محمد. ب در تاريخ ۲/۴/۸۲ حين هدايت به زندان اوين را داشتند كه بعنوان مطلع مورد تحقيق قرار مي گيرند، با توجه به گواهي نامبردگان محمد. ب احضار و به اتهام ايراد ضرب عمدي زهرا كاظمي تفهيم اتهام و با لحاظ عجز از توديع وثيقه به زندان معرفي مي شود. به دنبال اين تحقيقات اداره حفاظت و اطلاعات زندانها طي گزارشي در تاريخ ۲۰/۵/۸۲ اعلام مي كند كه سربازان تحقيق شده با تهديد مبادرت به اداي شهادت كذب نموده اند كه با توجه به گزارش واصله مجدداً از گواهان قبلي توسط بازپرس شعبه اول تحقيق بعمل مي آيد كه ادعا مي كنند به لحاظ فشار رواني و تهديد اقدام به شهادت كذب نموده اند.
ارجمند، اصغرزاده، مقدس از قضات حاضر در صحنه و مظفر .ب و مهدي .ر از كارمندان وزارت اطلاعات كه در موقع هدايت متهمه به زندان در محل حضور داشتند ادعاي سربازان مبني بر ضرب متهمه توسط محمد.ب را رد مي كنند.
با توجه به نتيجه تحقيق به عمل آمده مشاراليه پس از تبديل قرار صادره از وثيقه به كفالت با معرفي كفيل آزاد مي گردد و سپس آقايان و خانمهاي ديگر به تدريج در تاريخهاي ۱۳/۵/۸۲ و ۲۵/۵/۸۲ با معرفي كفيل آزاد شدند.
در تاريخ ۱/۶/۸۲ به درخواست بازپرس شعبه اول كميسيون سازمان پزشكي قانوني با حضور سرپرست جنايي و بازپرس شعبه اول تشكيل و پس از بررسيهاي لازم به دو سئوال مطرح شده چنين گفتند. جواب سئوال اول ضمن تأييد مفاد نظريه مورخه ۲۵/۴/۸۲ جلسه كميسيون پزشكي اين سازمان نظر به اينكه فاصله زماني وقوع ضرب ديدگي بين وقوع ضرب ديدگي جمجمه با شروع علائم باليني بستگي به عوامل متعددي نظير سن فرد، نوع و مكانيزم ضرب ديدگي دارد كه اظهار نظر سريع در مورد تعيين ساعت دقيق ورود ضربه را از نظر پزشكي دشوار مي سازد لذا در چنين مواردي معمولاً با معيارهاي پزشكي مي توان طيف زماني را بعنوان زمان ضرب ديدگي مطرح كرد.
در مورد پرونده حاضر بيشترين احتمال محدود زماني ۵ تيرماه سالجاري به عنوان زمان وقوع ضربه است و اين احتمال به صورت قوي مطرح است. در مورد ساير تاريخ ها مي توان گفت: وقوع ضربه در تاريخ ۲ و ۳ تيرماه بعيد به نظر مي رسد و در ۴ تير اگر چه احتمال آن كمتر است اما نمي توان آن را به قطعيت رد كرد. لذا تعيين زمان دقيق ضرب ديدگي با تحقيقات قضائي خواهد بود.
در جواب سئوال دوم اعلام كردند: ضربه نوعاً كشنده بود ولي احتمال وقوع اتفاقي آن نيز منتفي نيست.
بازپرس پس از اعلام ختم تحقيقات مقدماتي در خصوص هر دو بازجو كه متهم حاضر يكي از آنهاست با دلايل و قرائن چهارده گانه منعكس در قرار نهايي به مجرميت هر دو بازجو به اتهام مشاركت در قتل شبه عمد اعلام نظر كرده و در ساير موارد مبادرت به صدور قرار منع تعقيب نموده است. با توجه به ايرادات مورخه ۹/۶/۸۲ سرپرست دادسرا در جهت تكميل تحقيقات اقدامات تكميلي انجام، در ضمن تحقيقات ، دلائل و قرائن جديدي حاصل و نهايتاً پرونده
با اعلام تكميل تحقيقات و رفع نقض جهت اظهار نظر مجدد در اختيار سرپرست دادسراي جنايي قرار مي گيرد كه به شرح اظهار نظر مورخه ۳۰/۶/۸۲ سرپرست دادسراي جنايي با استدلال به اينكه با توجه به نظريات پزشكان قانوني و نظر به نظريات هياتهاي پزشكي مندرج درگزارش هيات ويژه رياست جمهوري امكان مشاركت در قتل شبه عمد نبوده و با توجه به مجموعه قرائن و امارات كه برخي از آنها صرفاً به متهم رديف اول مندرج در قرار اول مجرميت منتسب است با مجرميت مشاراليه موافقت نموده است.

قانون و برنامه مناسبي براي حمايت از حقوق كودكان وجود ندارد
016618.jpg
عصر امروز ششمين جشنواره كودك و طبيعت با حضور مديريت شهري تهران در موزه آثار طبيعي و حيات وحش ايران برگزار مي شود
گروه اجتماعي: در مراسم روز جهاني كودك در سازمان بهزيستي تأكيد شد، قانون و برنامه مناسبي براي حمايت از حقوق كودكان وجود ندارد. به گزارش خبرنگار همشهري، محمدرضا راه چمني رئيس سازمان بهزيستي كشور در اين مراسم گفت: امروز تربيت فرآيند پيچيده اي است كه نمي توان آن را محدود به يك بخش يا يك نهاد كرد.
دكتر راه چمني اهميت مهدهاي كودك را به عنوان دومين مكاني كه بعد از خانواده نقش تربيتي دارند بسيار اساسي دانست و افزود مهدهاي كودك مي توانند زمينه پيشگيري از بيماري ها، پيشگيري از آسيب هاي اجتماعي، شناسايي معلوليتها و جلوگيري از آسيبهاي اجتماعي نقشي مؤثر داشته باشند.
وي افزود: در آينده لايحه جامعي براي حمايت از مهد هاي كودك و روستا مهد ها به مجلس ارائه خواهيم داد.
راه چمني افزود: سازمان بهزيستي به عنوان متولي كودكان بي سرپرست و بدسرپرست و نظارت بر امور كودكان همواره به دنبال ايجاد روستا مهدها و مهدكودهاي شهري بوده است ضمن اينكه بيش از ۳۳۰ هزار نفر از كودكان كشور از خدمات مهدهاي كودك استفاده مي كنند.
دكتر علم الهدايي معاون اجتماعي سازمان بهزيستي نيز در اين مراسم گفت: وقتي صحبت از چنين روزي است بايد انديشه شود در مورد اينكه كودك كيست؟ چه حقوقي دارد و از چه حمايتهايي بايد برخوردار شود. ما معتقديم علي رغم تلاشهايي كه مي شود باز هم قانون مناسبي نداريم و حمايتهاي مديريتي و برنامه ريزي شده نيست. بايد توجه داشته باشيم، ما با ۹ ميليون كودك زير ۶ سال و ۲۷ ميليون زير ۱۸ سال سرمايه هايي را دراختيار داريم كه اگر بر روي آنها سرمايه گذاري دقيق انجام شود مشكلات بعدي جامعه ما حل خواهند شد.
حقوق كودكان در كشاكش تعارض هاي حقوقي
در ميزگرد بررسي وضعيت حقوق كودكان در عرصه داخلي و بين المللي نيز كه به مناسبت روز جهاني كودك در سازمان دفاع از قربانيان خشونت برگزار شد، تعارض هاي حقوق كودكان از سوي كارشناسان مورد بحث و بررسي قرار گرفت.
به گزارش خبرنگار همشهري، خانم دكتر مصفا، رئيس مركز مطالعات حقوق بشر دانشگاه تهران در اين نشست ضمن بحثي پيرامون كودك سرباز گفت: اسناد بين المللي بسيار خوب و زيبا، آلام بشري و وضعيت اسفبار كودكان را تبيين كرده است اما شكاف عظيمي بين بيان و اجراي اين مواد وجود دارد.
وي با اشاره به فعاليت ها و قطعنامه هايي كه در اين زمينه وجود دارد گفت: آيا دستاوردهاي حقوق بشر نسبت به  آزارها و صدماتي كه امروز نسبت به كودكان مي رود، قابل ارزيابي است؟ هم اكنون حدود يك ميليون كودك سرباز در جهان وجود دارد كه بيشتر در كشورهاي در حال توسعه (آفريقا و آمريكاي لاتين) زندگي مي كنند. بسياري از اين كودكان مورد سوءاستفاده قرار مي گيرند، سربازان بزرگ از آنها سپر انساني مي سازند، از اعضا و جوارح آنها استفاده مي كنند و دختران سرباز مورد سوءاستفاده جنسي قرار مي گيرند.
اين درحالي است كه قطعنامه هاي شوراي امنيت قوياً استفاده از كودكان را در عمليات هاي مسلحانه محكوم كرده است.
در ادامه اين نشست دكتر شاملو با مطرح كردن اين پرسش كه آيا حقوق كار كودكان بايد تنظيم شود و يا ممنوعيت كار كودكان؟ به مجموعه قوانيني كه در اين حوزه وجود دارد اشاره كرد و درباره عدم وجود يك تعريف مشخص و كامل از كودك و تعارض ميان قوانين، گفت: طبق قوانين ايران فصل تمايز كودكان از بزرگسالان، سن بلوغ است در حالي كه در فقه براي بلوغ آثاري ذكر شده و به بيان سن اكتفا نشده است. علاوه بر اين در قوانين مختلف سنين متفاوت بيان شده است.
حل مناقشه هاي كودكان در دادگاه  مهد كودك
يونيسف با همكاري وزارت آموزش و پرورش طرحي را در پنج استان محروم كشور اجرا مي كند كه مدارا و صلح را در دستور كار خود قرار داده است.
اين طرح كه آموزش جهاني مشاركتي نام دارد در استان هاي سيستان و بلوچستان، هرمزگان، آذربايجان غربي، كردستان و مناطق حاشيه استان تهران در حال اجرا است.
دكتر حميد مرعشي كارشناس اطلاع رساني صندوق كودكان سازمان ملل متحد در باره اين طرح گفت: اهميت يادگيري هنر زندگي و مدارا و همدلي به كودكان، بيشتر از آموختن مباحث نظري است. امروزه با تكنيك هاي جديد آموزشي از دوران طفوليت در مهد كودك هاي دنيا با روشي ساده، اصول ابتدايي حل مناقشات را به كودك آموزش مي دهند.

۷ ناهنجاري اجتماعي سالانه در جهان ۳۴ ميليون قرباني مي گيرد
گروه اجتماعي: هر سال در جهان ۷ عارضه و ناهنجاري اجتماعي۳۴ ميليون قرباني مي گيرد.
به گزارش روابط عمومي وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشكي هوشمند سفيدي دبير اجرايي ستاد بسيج اطلاع رساني ارتقاي سلامت ضمن اعلام اين خبر همچنين خاطرنشان كرد: از ميان ۳۴ ميليون قرباني رفتار مخاطره آميز ۲۳ ميليون نفر به خاطر تغذيه ناسالم، پنج ميليون نفر به خاطر مصرف دخانيات، دو ميليون و ۹۰۰ هزار نفر به علت روابط جنسي غيرايمن، دو ميليون نفر به دليل عدم تحرك جسماني كافي، ۴۰۰ هزار نفر به دليل اعتياد و ۷۰۰ هزار نفر به خاطر خشونت و سوءرفتار جان مي بازند.
وي در توضيح هر كدام از اين عارضه ها و رفتارهاي مخاطره آميز خاطرنشان كرد: تغذيه ناسالم از نظر مصرف بيش از اندازه و مصرف كمتر از اندازه رخ مي دهد، ضمن آنكه كيفيت و سلامت غذا نيز در اين باره اهميت دارد به طوري كه هر سال سه ميليون و ۷۰۰ هزار نفر به علت كم وزني، يك ميليون نفر به علت فقر آهن، دو ميليون و ۵۰۰ هزار نفر به علت كمبود يد، دو ميليون و ۷۰۰ هزار نفر به علت مصرف كم ميوه جات و سبزيجات، ۸۰۰ هزار نفر به علت كمبود ويتامين آ و ۸۰۰ هزار نفر به علت كمبود روي در جهان جان مي بازند.
سفيدي اضافه كرد: در اثر مصرف بيش از اندازه غذا نيز هر سال چهار ميليون نفر به خاطر كلسترول بالا، هفت ميليون نفر به خاطر فشار خون و ۵۰۰هزار نفر به علت چاقي جان مي دهند.

تغيير نگرش نسبت به حقوق زنان ضروري است
مشاور وزير و مديركل  دفتر امور بانوان  وزارت  كشور گفت:  تغيير نگرش  درباره  حقوق  زنان  در جامعه  ضروري  است  و تلاشها در اين  جهت  بايد همچنان  استمرار داشته  باشد.
به گزارش ايرنا، فخرالسادات  محتشمي پور ديروز در جمع  فرمانداران  و اعضاي  كميته  بانوان  استان  اردبيل  افزود: وجود برخي  تبعيض ها نشانگر اين  است  كه  نگرشها به  زن  هنوز در كشور ما تغيير كامل  نكرده  است .
وي  در عين  حال  گفت : در زمان  حاضر بستر مناسبي  در اين  زمينه  فراهم  شده است  و از اين  بستر بايد در جهت  گسترش  فعاليت  بانوان  در عرصه هاي  مختلف جامعه  بهره  برد. وي  با بيان  اهميت  حضور زنان  در انتخابات  مجلس  هفتم  تصريح  كرد: اين  انتخابات  فرصت  مناسبي  براي  مشاركت  زنان  در صحنه  اجتماعي  و تعيين  سرنوشت  كشور است .

اجتماعي
اقتصادي
انديشه
حقوق شهروندي
خارجي
سياسي
سينما
شهر
شهري
علمي
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   حقوق شهروندي   |   خارجي   |   سياسي   |   سينما   |   شهر   |  
|  شهري   |   علمي   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |