چهارشنبه ۱۶ مهر ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۱۸۹ - Oct.8, 2003
براي انجام كارهاي تحقيقاتي در زمينه منابع زيست محيطي:
صنايع آلاينده موظفند دو درصد از درآمد خود را بپردازند
گروه شهري: رئيس  سازمان  حفاظت  محيط زيست  كشور اعلام  كرد: طبق  مصوبه  هيات  دولت ، ازاين  پس  صنايع  آلاينده  موظف  به  پرداخت  دو درصد از درآمد خود براي  انجام كارهاي  تحقيقاتي  در زمينه  منابع  زيست  محيطي  هستند.
دكتر «معصومه  ابتكار» ديروز در نخستين  كنگره  كشوري  «آلودگي  هوا»  افزود: يكي  از معضلات  جدي  كشورهاي  توسعه  يافته  و درحال  توسعه ، بحث  آلودگي  زيست  محيطي  است  كه  بايد براي  رفع  اين  مشكل  ملي  و منطقه اي ، راه حلهاي  منطقي  اتخاذ شود.
وي  گفت : شهر تهران  به  عنوان  يكي  از آلوده ترين  مناطق  در بين  كلان  شهرها است  كه  بايد در راستاي  ارتقاي  فرهنگ  عمومي  حفاظت  از ذخاير زيست  محيطي  با مشاركت  شهروندان  فعاليت  كنيم .
وي  خاطرنشان  كرد: متاسفانه  به  لحاظ استفاده  نامطلوب  از ذخاير و منابع زيست  محيطي  در كشور، آلودگي  و تخريب  اين  منابع  تشديد شده  كه  بايد دولت ، مسئولان  و دست اندركاران  سازمانها و ارگانهاي  تابعه  در يك  اقدام  جدي  با تصويب  لوايح  قانوني  جلوي  اينگونه  تخريبها را بگيرند. ابتكار يادآور شد: صنايع  خودروسازي  امسال  با ساخت  خودروهاي  مناسب  براي  جلوگيري  از آلودگي  زيست محيطي  به  لحاظ تردد بالاي  خودروهاي  فرسوده ، در كاهش  ۸۰ درصد آلاينده هاي  زيست  محيطي  سهيم  بودند.

تا پايان سال آينده و با تدوين طرحهاي جامع تفصيلي:
ساخت و ساز در تهران سامانمند مي شود
016600.jpg
بخش عمده تدوين طرح تفصيلي تهران به عهده شهرداري بوده و در اين طرح ميزان مجاز ساخت و ساز در هر كدام از مناطق تهران به طور دقيق تعيين خواهد شد.
گروه شهري: شوراي اسلامي شهر تهران مواردي از اعتراض مالكين باغهاي تهران به راي كميسيون باغات را بررسي كرد.
در دويست و شصت و هشتمين جلسه رسمي شورا كه ديروز به صورت فوق العاده و بدون حضور مستمع برگزار شد ۱۶ مورد از اين اعتراض ها بررسي و درباره آنها تصميم گيري شد.
مهندس مهدي چمران در پايان نشست شورا گفت: در اين جلسه همچنين كليات بودجه داخلي شوراي شهر براي سال جاري در سقف ۲ ميليارد تومان به تصويب رسيد.
به گفته وي در اين جلسه به شهرداري اجازه داده شد تا جهت خريد ساختماني واقع در خيابان ايرانشهر كه از سال ۴۹ در اختيار معاونت شهرسازي بوده و حكم تخليه آن با احتساب جريمه براي شهرداري صادر شده است به قيمت كارشناسي اقدام كند.
شورا همچنين شهرداري را به ارائه لايحه نامگذاري يكي از ميادين يا خيابان هاي اصلي تهران به نام شهيد اسدالله لاجوردي ملزم كرد.
رئيس شوراي شهر با اشاره به توافق اخير شهرداري و وزارت مسكن در ارتباط با تهيه طرح هاي تفصيلي و طرح جامع تهران نيز گفت: طرح تفصيلي از حدود ۲ سال پيش با استفاده از ۲۱ مهندس مشاور تهيه شده است.
بنابراين زمينه تهيه و تدوين طرح جامع تهران مهيا مي باشد.
چمران افزود: به اين نتيجه رسيده ايم كه طرح جامع و طرح تفصيلي با انعطاف شروع به كار كند.
وي گفت: با توجه به اينكه طرح راهبردي بالادست در هيات دولت به تصويب رسيده است با درنظرگرفتن سقف جمعيتي و با همكاري شهرداري و وزارت مسكن، بخش عمده طرح تفصيلي بر عهده شهرداري مي افتد و تهيه طرح جامع نيز برعهده وزارت مسكن است.
چمران افزود: تا پايان سال ۸۳ طرح تفصيلي و طرح جامع تهران تهيه مي شود و تهران داراي سند شهرسازي خواهد شد.

استقبال از نيمه شعبان
۱۸۰۰ مسجد آذين بندي و نورافشاني مي شود
016598.jpg
گروه شهري: يك هزار و ۸۰۰ مسجد در تهران براي استقبال از جشن هاي نيمه شعبان نورافشاني و آذين بندي مي شود.
اسفنديار رحيم مشايي رئيس سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران ديروز با تشريح جزئيات برپايي اعياد شعبانيه همچنين خاطرنشان كرد: بيش از ۳۵۰ برنامه متنوع فرهنگي، هنري، اجتماعي و مذهبي با موضوع مهدويت وانتظار در مراكز زير پوشش اين سازمان و سطح شهر تهران برگزار مي شود كه راه اندازي ۱۰ كاروان ورزش باستاني در ۱۰ مسير و آذين بندي و چراغاني معابر مهم شهر از جمله اين برنامه ها است.
وي از چراغاني، نورافشاني و آذين بندي خيابان ولي عصر از راه آهن تا تجريش خبر داد و گفت: در بامداد روز نيمه شعبان ويژه برنامه اي با حضور پرشكوه مردم در ميدان ولي عصر(عج) و عصر همان روز برنامه جشن و شادي در چهارراه ولي عصر برگزار مي شود. ضمن آنكه برپايي ۲۸ نمايشگاه محصولات فرهنگي و هنري با عنوان «سايبان منتظر» از ويژه برنامه هاي جشن نيمه شعبان است.
رحيم مشايي تدوين برنامه جامع  براي ارائه خدمات مطلوب از طريق فرهنگسراها را جزو دستور كار اين سازمان اعلام كرد و گفت: در مراكز فرهنگي سازمان فرهنگي و هنري تلاش مي شود متناسب با تقاضا و نياز مردم مصلحت اجتماعي برنامه ها تدارك و در اختيار مردم قرار گيرد.
وي افزود: سازمان فرهنگي و هنري شهرداري تهران بناي ايجاد محدوديت براي هيچ يك از برنامه ها را ندارد و تلاش مي كند با ملاحظه اعتقادات، باورهاي ديني و نگرش هاي اجتماعي برنامه هاي خود را عرضه كند و پيش و  بيش از آنكه بخواهد اعتبار و بودجه اي را به عناوين مراكز اختصاص دهد، مدار و محور جذب بودجه در اين سازمان برنامه ها خواهد بود.

به مناسبت روز جهاني كودك
نگاه ----افشين سبوكي
016602.jpg

ميهماني ويژه افطار كاركنان شهرداري
گروه شهري: ۱۵ هزار كارگر حوزه نظافت شهري، افطارهاي ماه رمضان را ميهمان ستاد اقامه نماز و شهرداري تهران خواهند بود.
نيروهاي خدماتي حوزه نظافت شهري در شب هاي رمضان پس از صرف افطار در ۱۲۰ نقطه در نظر گرفته شده كار شبانه خود را شروع خواهند كرد.

۴۰۰ تقاطع در تهران نياز به اصلاح دارد
گروه شهري: ۴۰۰ تقاطع در تهران نياز به اصلاح دارد و معاونت حمل و نقل و ترافيك شهرداري از مدتي قبل و برحسب اولويت تغيير در اين نقاط را آغاز كرده است.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، دكتر احمدي نژاد شهردار تهران كه در جمع معاونين شهرداري سخن مي گفت ضمن بيان اين مطلب بر اصلاح مهندسي دقيق و هوشمندانه اين تقاطع ها براي استفاده از حداكثر ظرفيت تغييرات فيزيكي و كاستن از بار ترافيكي نقاط ياد شده تأكيد كرد.
در ادامه دكتر حميد بهبهاني- معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران ضمن تشريح اقدامات صورت گرفته در اصلاح ۱۰ تقاطع در شرق و نقاط مركزي تهران در روزهاي اخير، از شهروندان تهراني خواست تا با حساسيت نسبت به تغييرات تقاطعها در نقاط مختلف تهران، جهت تسهيل در عبور و مرور خود و استفاده از راهها و معابر مناسبتر، پيگير اخبار اين معاونت در اصلاح تقاطع ها و تعيين راههاي جديد شهري باشند.
ساماندهي اساسي جنوب ميدان رسالت و احداث چند پايانه اتوبوس و تاكسي و معابر ويژه عابران پياده در اين ميدان، اصلاح ۳ تقاطع در خيابان دماوند از كياشمشكي  تا تهرانپارس، كاهش خودروهاي ورودي از خيابان شهيد بهشتي به بزرگراه مدرس با متصل كردن خيابان زهره (پاكستان) به اين بزرگراه و ايمن سازي مسير از جمله طرحهاي اجرا شده اصلاح تقاطع ها در روزهاي اخير مي باشند. بهبهاني تأكيد كرد: اصلاح ديگر تقاطع هاي سطح شهر تهران نيز به تناوب به اطلاع شهروندان خواهد رسيد.

تهران با تاكسي هاي نارنجي وداع مي گويد
۱۲ هزار تاكسي فرسوده از رده خارج مي شود
گروه شهري: مديرعامل  سازمان  تاكسيراني  تهران  اعلام  كرد: در مرحله  نخست  طرح  ازرده  خارج  كردن  تاكسي  هاي  فرسوده  ۸ هزار تاكسي  نارنجي  با عمر بيش  از۱۵ سال  و ۴ هزار تاكسي  هيوندا و رنو به  علت  كمبود قطعات  يدكي  ازناوگان  حمل  و نقل  شهر تهران  خارج  خواهد شد.
هاشمي عرب  درگفتگو با واحد مركزي  خبر ، با اشاره  به  اينكه از۱۵هزار دستگاه  تاكسي  سمند و پژو ۴۰۵ گازطبيعي  سوز حدود ۱۴۰ دستگاه آن آماده  تحويل  است  گفت : تاكنون ۲۰ دستگاه  از اين  تاكسي  ها تحويل گرفته  شده  و جايگزين  تاكسي  هاي  فرسوده  در فرودگاه  مهرآباد شده  است .
وي  علت  تاخير در به  كارگيري  حدود ۱۴۰ دستگاه  تاكسي  گاز طبيعي  سوز را آزمايش  ايمني  اين  خودروها ذكر كرد و افزود: هم  اكنون  براي  تاييداستاندارد ايمني، اين  خودروها در مركز آزمايش  تاكسيراني  در مسيرهاي مختلف، شيب  هاي  تند، خاكي  و صاف  آزمايش  مي شود.
مديرعامل  سازمان  تاكسيراني  تهران  نتيجه آزمايش  ايمني  روي  خودروهاي گاز طبيعي  سوز را مثبت  ارزيابي  كرد و گفت : پس  از تاييد آزمايش ايمني  براي  بكارگيري  اين  خودروها مشكلي  وجود ندارد.
هاشمي عرب  نبود جايگاههاي  توزيع  ساخت  گاز طبيعي  و تأخير در احداث  اين جايگاهها را عامل  اصلي  به  تعويق  افتادن  تحويل  و بكارگيري  ۱۵ هزاردستگاه  تاكسي  جديد با سوخت  گاز طبيعي  دانست  وافزود: هم اكنون  به  علت نبود اين  جايگاهها ۲۰ دستگاه  از اين  خودروها كه  در خطوط فرودگاه  فعال هستند از سوخت  بنزين  استفاده  مي كنند.
وي  قيمت  تمام  شده  تاكسي  هاي  سمند را ۷۸ ميليون  ريال  اعلام  كرد وگفت : مالكان  تاكسي  هاي  فرسوده  براي  تعويض  تاكسي  خود مي توانند باارائه  اسناد و مدارك  و پرداخت ۱۰ ميليون  ريال  از ۲۰ ميليون  ريال  وام بلاعوض  و ۶۸ ميليون  ريال  وام  بانكي  استفاده  كنند.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
حقوق شهروندي
خارجي
سياسي
سينما
شهر
علمي
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   حقوق شهروندي   |   خارجي   |   سياسي   |   سينما   |   شهر   |  
|  شهري   |   علمي   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |