پنج شنبه۱۷ مهر ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۱۹۰ - Oct.9, 2003
در گفت وگوي سرپرست صندوق جمعيت ملل متحد در ايران با همشهري مطرح شد
آخرين گزارش از وضعيت جمعيت ايران و جهان
016738.jpg
گروه اجتماعي: از ۳/۶ ميليارد نفر جمعيت جهان ۳/۱ ميليارد نفر بين ۱۰ تا ۱۹ سال هستند كه بزرگترين نسل نوجوان در تاريخ بشريت را تشكيل مي دهند.
به گزارش خبرنگار همشهري، سرپرست صندوق جمعيت ملل متحد در ايران ضمن اعلام اين مطلب گفت: هر ساله از سوي صندوق جمعيت سازمان ملل متحد گزارشي با عنوان «وضعيت جمعيت جهان» با موضوعات مختلف منتشر مي شود كه محور اصلي گزارش سال ۲۰۰۳ «بهداشت باروري نوجوانان» و چالش ها و خطراتي كه اين بخش عظيم با آن روبرو هستند را مورد بررسي قرار داده است.
يافته هاي گزارش سال ۲۰۰۳ حاكي است ۸۷ درصد از جمعيت نوجوان جهان در كشورهاي در حال توسعه به سر مي برند. در كشورهاي آفريقايي مسئله ايدز بنيان هاي اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي را در هم فرو ريخته است و در كشورها ديگر اگرچه اين مسئله به اين شدت نيست ولي اگر توجه نشود آنها نيز گرفتار خواهند شد.بنابراين گزارش جمعيت جهان امروز با تغييراتي در واقعيت هاي سياسي- اقتصادي و فرهنگي روبروست و جايگزيني و پيچيدگي هاي زندگي شهري به جاي سنت هاي روستايي و تغيير ساختار خانواده از آن نوع است، مشكلاتي كه جوانان جمعيت كنوني دنيا با آن مواجهند از ديگر مواردي است كه در اين گزارش به آن اشاره شده است. بنابراين گزارش در جهان نزديك به ۲۳۸ ميليون جوان يعني از هر چهار نفر يك نفر با فقر مطلق روبروست و عده قابل توجهي هم بدون والدين به سختي روزگار مي گذرانند، و بيش از ۱۳ ميليون كودك زير ۱۵ سال يك يا هر دو والد خود را در اثر بيماري ايدز از دست داده اند.
در بخش ديگري از اين گزارش آمده است: اكثر كشورها اكنون دريافته اند كه قدرت دادن به زنان و دختران يكي از مؤثرترين و بهترين راه هاي پيشرفت در برنامه توسعه است. در اين ميان زنان جوان كه با تبعيض و شرايط نامناسب روبرو هستند از نظر حقوق انساني و بهداشتي بايد بيشتر مورد توجه قرار گيرند.
اين گزارش مي افزايد: در حال حاضر ۱۵۳ ميليون نفر بين ۱۵ تا ۲۴ سال بي سواد هستند و ۸۲ ميليون دختر بين ۱۰ تا ۱۷ ساله ازدواج مي كنند كه منجر به حاملگي هاي زودرس و عواقب وخيمي براي مادر و كودك مي شود.
در هر ۱۴ ثانيه يك نفر به ويروس HIV مبتلا مي شود كه دادن اطلاعات مناسب درباره سن ازدواج و تشويق جوانان به رفتاري مطمئن و مسئولانه درصد مبتلايان به اين بيماري را كاهش خواهد داد.هر ساله ۵ ميليون دختر ۱۵ تا ۱۹ سال سقط جنين غيرايمن مي كنند كه اين موضوع ضرورت توجه بيش از پيش سياستگذاران به موضوع زنان و دختران را تأكيد مي كند.اين گزارش حاكي است، لازم است ميان والدين، خانواده ها، جوامع و دولت ها درباره وضعيت حساس و پيچيده پيش روي جمعيت جوان، گفتگو صورت گيرد. اگر مي خواهيم فقر را در يك نسل پايان دهيم و مانع انتقال آن به نسل بعد شويم بايد از نوجوانان شروع كنيم. هزينه عدم حمايت مناسب از جوانان بسيار جدي است و مي تواند پيامدهاي خطرناكي داشته باشد: از مرگ زودرس و بيماري گرفته تا كندي رشد اقتصادي و ناآرامي هاي مدني.
امير خليلي سرپرست صندوق جمعيت ملل متحد در ايران، ضمن اظهار خرسندي از پيشرفتهاي كشورمان در زمينه كاهش مرگ و مير كودكان، افزايش سطح سواد و ساير شاخص هاي توسعه بنابر يافته هاي اين گزارش گفت: برنامه هاي جاري صندوق جمعيت در ايران در قالب برنامه هاي ۵ ساله و همزمان و همسو با برنامه هاي توسعه در كشورمان مي باشد.
در حال حاضر برنامه سوم را در دست اجرا داريم كه از سال ۲۰۰۰ شروع و تا پايان ۲۰۰۴ همزمان با برنامه توسعه سوم خاتمه پيدا مي كند و پروژه هاي مشتركي با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي،  مركز امور مشاركت زنان، مركز آمار ايران، دانشگاه شيراز، نهضت سوادآموزي و سازمانهاي غيردولتي كه روي مسايل جمعيتي و بهداشت باروري كار مي كنند در دست اجراست.امير خليلي در خصوص جزئيات برنامه ۵ ساله جاري صندوق جمعيت در ايران گفت: اين برنامه در پنج استان سيستان و بلوچستان، گلستان، بوشهر،  كردستان و اسلامشهر (جنوب استان تهران) بطور آزمايشي در حال اجراست.وي افزود: چون در اين مناطق شاخص هاي بهداشتي و توسعه نسبت به شاخص هاي ملي پايين تر است و از طرفي در بخش منابع مالي با محدوديت روبرو هستيم ناچاريم متمركزتر عمل كنيم و برنامه مان را روي استانهاي محروم تر انجام دهيم.سرپرست صندوق جمعيت ملل متحد در ايران افزود:  در خيلي از شاخص هايي كه در كنفرانس جمعيت و توسعه براي آن زمان ۲۰ ساله در نظر گرفته اند مثلا در خصوص سواد و مشاركت زنان، مرگ و مير كودكان، استفاده از وسايل پيشگيري از بارداري، زايمان هاي ايمن و... كشور ما خيلي زودتر از زمان در نظر گرفته شده به آنها رسيده است.
امير خليلي در خصوص اجراي پروژه هاي مشترك اين دفتر با ارگانهاي دولتي گفت: پروژه مشتركي با وزارت آموزش و پرورش در مقطع راهنمايي و دبيرستان درخصوص آموزش مهارتهاي زندگي و بهداشت باروري به زبان ساده و قابل فهم در برخي مناطق در دست اجراست.
با مركز آمار ايران، نيز پروژه مشتركي در رابطه با تقويت جمع آوري و انتشار، استفاده و تجزيه و تحليل از آمارهاي جمعيتي و بهداشت باروري به تفكيك جنسيت در دست اجرا داريم. همچنين با مركز امور مشاركت زنان روي حقوق بهداشت باروري زنان مشتركا كاري را انجام مي دهيم و پروژه هاي مشتركي نيز با دانشگاه شيراز در مقطع فوق ليسانس در رابطه با مسايل جمعيتي و توسعه داريم و با نهضت سوادآموزي نيز طرح هايي در حال اجرا است.امير خليلي با استناد به آمار ارايه شده از سوي مركز آمار ايران گفت: ميزان مرگ و مير كودكان زير يك سال در ايران ۱/۳۲ (۵/۳۴ براي پسران و ۶/۲۹ براي دختران) به ازاي هر هزار تولد زنده است. همچنين ميزان خام مواليد ۳/۱۸ و ميزان خام مرگ و مير ۳/۶ است. اميد به زندگي در ايران ۶۹ سال (۶/۶۷ سال براي مردان و ۴/۷۰ سال براي زنان) است و نرخ رشد جمعيت ايران ۴۷/۱ (براساس سرشماري ۱۹۹۶) است كه بدين ترتيب جمعيت ايران در سال (۲۰۰۳-۲۰۰۲) ۶۶ ميليون و ۴۸۰ هزار نفر است.

در مراسم  مختلف به مناسب روز جهاني كودك
كودكان ايراني خواستار تأمين حقوق زندگي با صلح و آسمان آبي شدند
016740.jpg
گروه اجتماعي: مراسم روز جهاني كودك ديروز در ايران همانند ساير نقاط جهان برگزار شد.
به گزارش خبرنگار ما در اين مراسم كه در مهدهاي كودك و پاركهاي سراسر كشور برگزار شد كودكان خواستار «جهاني سراسر صلح» و «عاري از خشونت» شدند.
همچنين كودكان در شهرهاي مختلف با برگزاري راهپيمايي خواستار حفظ حقوق خود شدند.
در تهران نيز كودكان با حضور در پاركها از مسئولين دستگاه هاي مختلف خواستند براي «آسمان آبي و پاك» و حفاظت از محيط زيست تلاش كنند.به گزارش خبرنگار ما ۴ هزار كودك با حضور در پارك ملت گرد هم آمدند و خواستار رعايت حقوق خود و زندگي راحت و سالم و به دور از هرگونه آزار و اذيت شدند.
فروزنده رب دوست كارشناس مسئول امور مهدهاي كودك بهزيستي استان تهران به خبرنگار ما گفت: هدف از برگزاري اين برنامه آشنايي و آگاه سازي مردم نسبت به حق و حقوق كودكان است.وي افزود: تمامي كودكان بايد از حقوقي مساوي برخوردار باشند، چه آنهايي كه فرزندان طلاق هستند، چه بچه هاي صدمه ديده از جنگ و چه آناني كه وضعيت مالي خوبي ندارند.وي اظهار داشت: كودكان زيادي امروز به اينجا دعوت شدند تا روز خود را جشن بگيرند و انتظارات خود را از مردم بيان كنند.
همچنين تعدادي از كودكان تهراني ديروز به مناسبت روز جهاني كودك در فرهنگسراي دانشجو گرد آمدند.در اين مراسم كودكان در كارگاه نقاشي نيز شركت كرده و با تصوير «آسمان آبي و پاك»، جهاني سراسر صلح را در جهان خواستار شدند و كشته شدن كودكان بر اثر جنگ در گوشه و كنار دنيا را محكوم كردند.
جشنواره «روز جهاني كودك» نيز به همين مناسبت در قلمرو غرب سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران برگزار شد.
اين برنامه با مشاركت معاونت اجتماعي شهرداري منطقه پنج و محيط زيست و نيروي انتظامي برگزار شد.فرهنگسراي جوان نيز با مشاركت سازمان هاي بهزيستي استان تهران و برخي از مدارس اين منطقه جشن روز كودك را برگزار كرد.

۴۰ هنرستان  هنرهاي  زيبا در كشور فعاليت  دارند
مديركل  گسترش  آموزشهاي  هنري  وزارت  فرهنگ  و ارشاد اسلامي  اعلام  كرد: ۴۰هنرستان  هنرهاي  زيبا با بيش  از دو هزار هنرجو در كشور فعاليت  دارند.
محمدحسن  احمدي  روز چهارشنبه  در گفت  و گو با ايرنا در سمنان گفت : در سال  تحصيلي  جديد ۹ هنرستان  جديد در كشور ايجاد شده  است .
وي  با اشاره  به  برنامه  سه ساله  اين  وزارتخانه  براي  توسعه  هنرستانهاي  هنرهاي  زيبا در كشور افزود: تا سال  تحصيلي 
۸۴ - ۸۳ كليه  استانهاي  كشور داراي  يك  هنرستان  هنرهاي  زيباي  دخترانه  و يك  هنرستان  پسرانه  خواهند شد.
احمدي  گفت : اين  هنرستانها در رشته هاي  مختلف  هنري  نظير نقاشي ، موسيقي ،نمايش  و هنرهاي  تجسمي  فعاليت  دارند و هدف  از تاسيس  آن  تربيت  هنرمند است .
به  گفته  وي ، يكهزار و ۱۴۲ آموزشگاه  آزاد هنري  نيز در كشور فعاليت  دارند كه  در رشته هاي  مختلف  هنري ، هنرجويان  تحت  پوشش  را آموزش  مي دهند.

۸ بار اعدام براي كودك آزار مرودشتي
۸ بار اعدام، ۲۵ سال حبس و ۱۷۳ ضربه شلاق، مجازاتي است كه دادگاه مرودشت براي كودك آزار مرودشتي در نظر گرفت.
به گزارش خبرنگار حقوقي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) حكم پرونده  محمدعلي فيروزي، ۳۴ ساله و متهم به آزار و اذيت و تعدي به كودكان كه جلسه  دادگاه وي در ۹ مهرماه در شعبه  ۲ دادگستري مرودشت شيراز برگزار شد، صادر شده است.
متهم در دادگاه به ۸ فقره زناي به عنف و اكراه و ۳۶ فقره آدم ربايي اطفال و ۳۶ فقره سرقت مقرون به آزار و ۲۳ فقره عمل منافي عفت غير از زنا اقرار كرده بود كه به واسطه  اين اتهامات محكوم به ۸ بار اعدام به صورت حلقه آويز در ملأ عام و
۱۵ سال حبس از جهت ارتكاب ۳۶ فقره آدم ربايي و ۱۰ سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق در رابطه با اتهام ۳۶ فقره سرقت مقرون به آزار و ۹۹ ضربه شلاق از باب اتهام ۲۳ فقره عمل منافي عفت عمومي غير از زنا شده است كه ۱۷۳ ضربه شلاق متهم قبل از اجراي حكم اعدام و در ملأ عام اجرا خواهد شد.
همچنين خبرنگار ايسنا اطلاع يافت حكم همسر اين مرد نيز صادر شده و ميزان آن حداكثر مجازات مقرر در قانون يعني ۳ سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق است.
راي صادره براي محمدعلي فيروزي، متهم اصلي، ظرف ۲۰ روز قابل تجديد نظر در ديوان عالي كشور است.
رأي صادره در مورد همسر اين مرد نيز در همين مدت، در دادگاه تجديدنظر استان فارس قابل تجديد نظر است.

همايش بررسي موانع توسعه مشاركت زنان در مناطق محروم كشور
نخستين همايش «بررسي موانع توسعه مشاركت زنان در مناطق محروم كشور»
۶ آذرماه سال جاري به مدت ۲ روز در «هريس» آذربايجان شرقي برگزار مي شود.
فاطمه آزادان دبير اين همايش در گفت وگو با «ايسنا» اصلي ترين محور اين همايش را «زنان و فقر مطالعاتي، ارتباطي و نابرابريها» دانست و گفت: در اين همايش نگرشهاي سنتي در خصوص زن، موانع حضور زنان در پستهاي مديريتي و اجرايي، محدوديت هاي قانوني و موانع اقتصادي، سياسي و فرهنگي در جلوگيري از پيشرفت و توسعه مشاركت زن بررسي و ارزيابي خواهد شد.

جشن ميلاد گل در حسينيه امام خميني (ره)
گروه اجتماعي: نيروي مقاومت بسيج بانوان ناحيه مالك اشتر در شرق تهران همپاي برنامه هاي متنوع و ويژه بزرگداشت خجسته زادروز منجي  عالم بشريت كه در سراسر كشور برگزار مي شود برنامه ويژه جشن ميلاد گل را براي بانوان تدارك كرده است.
به گزارش روابط عمومي نيروي مقاومت بسيج پايگاه مالك اشتر واقع در سپاه ناحيه شرق تهران دو هزار نفر از بانوان شرق تهران شنبه ۱۹ مهر ساعت ۱۴ و ۳۰ دقيقه در حسينيه امام خميني (ره) واقع در ميدان خراسان گردهم مي آيند تا برنامه هاي پاسداشت زادروز حضرت مهدي (عج) را برگزار كنند.
سپاه ناحيه شرق تهران از بانوان بسيجي و ديگر خانواده ها خواسته است در اين مراسم شركت كنند.

برندگان جايزه نوبل در رشته شيمي مشخص شدند
دو دانشمند آمريكايي  به  نام هاي  پيتر آگره  و رودريك  مكينون  جايزه  نوبل  امسال  در رشته  شيمي  را از آن خود كردند.
به  گزارش  خبرگزاريها از استكهلم ، انجمن  علوم  سلطنتي  سوئد امروز (چهارشنبه ) تحقيقات  اين  دو دانشمند را در زمينه  غشاهاي  سلولي ، از اهميت بالايي  در شناخت  بسياري  از بيماري هاي  انساني  عنوان  كرد. اين  تحقيقات  بخصوص  در مورد بيماري هايي  كه  بر روي  كليه ، قلب ، عضلات  ودستگاه  عصبي  تأثير مي گذارد بسيار ارزشمند بوده  است . هيأت  داوران  نوبل  طي  تقديرنامه  درباره  اين  دو دانشمند اعلام  داشت آنها در دانش  پايه  شيمي  درمورد نحوه  عملكرد سلول ها نقش  داشتند و چشم  ما را به  روي  يك  دسته  شگفت انگيز از ماشين هاي  مولكولي  باز كردند.
جايزه  امسال  نحوه  رسيدن  زيست  شيمي  معاصر به  سطح  اتمي  در جستجو براي درك  فرايندهاي  بنيادي  حيات  را نشان  مي دهد.

ايدز جان ۲۹۰ هزار معتاد را تهديد مي كند
گروه اجتماعي: فرماندهان و اعضاي بسيج نهاد رياست جمهوري با دكتر علي هاشمي مشاور رئيس جمهور و دبيركل ستاد مبارزه با موادمخدر ديدار كردند.
در اين ديدار هاشمي ضمن تشريح وضعيت داخلي و بين المللي موادمخدر اعتياد را يكي از پيچيده ترين موضوعات ملي و بين المللي برشمرد.
دبيركل ستاد مبارزه با موادمخدر، با اعلام چرخش مالي ۱۶۰۰ ميليارد دلاري قاچاق موادمخدر در جهان اين معضل را يكي از چالش هاي مهم جامعه بشري ارزيابي كرد. وي افزود: متأسفانه ما نيز در كنار يكي از كانون هاي اصلي توليد موادمخدر در جهان قرار داريم و با همه فعاليت هاي انجام شده اقتصاد افغانستان با درآمد از قاچاق موادمخدر عجين شده است.هاشمي گفت: هم اكنون ۲۹۰ هزار معتاد هروئيني در كشور وجود دارد كه ۱۴۰ هزار نفر آنها تزريقي هستند و احتمال بروز بيماري هاي عفوني مثل ايدز در آنها زياد است.

۸۰درصد طلاقها به درخواست زنان
۲۰درصد طلاق ها را دخالت خانواده ها و ديگران در امور جوانان تشكيل مي دهد و اين قضيه تا آنجا پيش رفته كه در ايران خانواده ها با هم ازدواج مي كنند نه دو جوان زيرا اختلافات خانواده ها آنچنان زياد شده كه اجازه زندگي به دو زوج را نمي دهند
016634.jpg
رئيس مجتمع قضايي خانواده گفت: بيش از ۸۰ درصد طلاقها به درخواست زنان صورت مي گيرد ولي اين به معناي آن نيست كه زنان ما از زندگي گريز پا شده اند بلكه چون طلاق براي مردان داراي بار مالي است در نتيجه بيشتر مراجعين را زنان تشكيل مي دهند.
حسن حميديان در گفت و گو با خبرگزاري فارس علت درخواست طلاق از سوي زنان را عدم حضور مردان براي طلاق خواند و گفت: زماني كه درخواست طلاق از سوي مرد انجام مي گيرد مرد بايد نفقه، مهريه، نحله ايام زوجيت واجرت المثل را بپردازد و يا اگر بر اثر شرط ضمن عقد امضاء داده باشد كه زن بعد از عقد بتواند تا نيمي از دارايي مرد شريك باشد بايد نيمي از دارايي خود را به زن بپردازد. به همين دليل مردان براي امر طلاق پيش قدم نمي شوند.
وي افزود: مردان معمولا در چنين مواقعي سختگيري هايي را در مورد زنان اعمال مي كنند تا آنها خود به دادگاه مراجعه و تمام حق و حقوق خود را ببخشند و خود را از زندگي كه جز زد و خورد، تنش و استرس چيزي نيست آزاد سازند.
حميديان در بخش ديگري از گفت و گوي خود با خبرنگار فارس به علل و عوامل طلاق پرداخت و گفت: پديده طلاق متاثر از يك علت نيست بلكه ساير پديده هاي اجتماعي نيز بر آن اثر مي گذارند بنابراين در پيدايش علل و عوامل بوجود آورنده طلاق تنها يك نهاد نمي تواند مسئول جلوگيري از فروپاشي خانواده ها باشد.
رئيس مجتمع قضائي خانواده مهمترين علت طلاق را اعتياد و بيكاري مردان خواند و افزود: بيش از ۶۰ درصد علت طلاق را اعتياد و بيكاري مردان تشكيل مي دهد.
وي با اشاره به مشكل عظيم بيكاري تصريح كرد: جامعه ما با بحران بيكاري مواجه است و هم اكنون بيش از ۵/۴ ميليون نفر از مشكل بيكاري رنج مي برند لذا بيكاري تراژدي غم انگيز زندگي جوانان ايراني شده است.
حميديان گفت: با وارد شدن گروه سني ۱۵ تا ۲۰ سال تا سال ۱۳۸۵، به بازار كار اين آمار به مرز خطر آفرين خود، يعني ۹ ميليون نفر خواهد رسيد و يقينا با رشد بيكاري شاهد افزايش رشد طلاق خواهيم بود زيرا فكر آدم بيكار مغازه شيطان است.
حميديان اظهار داشت: يكي از علل افزايش طلاق ،اعتياد مردان است زيرا زماني كه صحبت از ترك نفقه مي شود در كنارش حتما يك عاملي به نام اعتياد وجود دارد و زماني كه شخص معتاد از بطن جامعه به حاشيه رانده مي شود نمي تواند شغل شرافتمندانه داشته باشد و در نتيجه به اداره زن و فرزند خود نمي پردازد و تمام هم و غم خود را براي بدست آوردن ماده حياتي خود (مواد مخدر) بكار مي برد و ممكن است دست به ارتكاب هر جنايتي بزند و شرافت خانوادگي خود را فداي خود كند.
وي علت ديگر طلاق را ترك منزل توسط مردان خواند و گفت: با توجه به اينكه قانون مدني رياست خانواده را از خصايص مرد دانسته ولي رياست مد نظر قانون حكم راني نيست بلكه احساس امنيت و ايجاد قابليت پاسخگويي در قبال همسر خود است.
رئيس مجتمع قضائي خانواده با اشاره به آيه شريفه«الرجال قوامون» گفت: معني اين آيه يعني مردان دائما در خدمت زنان هستند و از اين ديدگاه وقتي مردي منزل را ترك مي كند به منزله فراموشي تعهداتي است كه در آغاز ازدواج نسبت به زن و فرزند با امضاء ميثاق ازدواج بعنوان تاريخي ترين و بنيادي ترين ميثاق تاريخ بشريت انجام داده است كه در چنين شرايطي زن تقاضاي طلاق مي كند.
حميديان يكي ديگر از علل و عوامل طلاق را دخالت ديگران در زندگي جوانان خواند و گفت: دليل ۲۰درصد طلاق ها را دخالت خانواده ها و ديگران در امور جوانان تشكيل مي دهد و اين قضيه تا آنجا پيش رفته كه در ايران خانواده ها با هم ازدواج مي كنند نه دو جوان زيرا اختلافات خانواده ها آنچنان زياد شده كه اجازه زندگي به دو زوج را نمي دهند.
رئيس مجتمع قضايي خانواده به همگوني فرهنگي و اقتصادي زوجين اشاره كرد و گفت: عدم توجه به اين مسئله كه در شرع مقدس اسلام به هم كفو بودن معروف است در زندگي زناشوئي امري بسيار مهم است بدليل اينكه هر كس دانش و بينشي را دارد كه در آن طبقه رشد كرده است و هر چه فاصله دو زوج از لحاظ فرهنگي و اقتصادي بيشتر باشد درك متقابل سخت تر خواهد شد و عدم توجه به اين دو عامل مي تواند از علل طلاق باشد.
حميديان مدگرايي، اصراف در زندگي، خست مرد در زندگي، عدم تعادل سني و تدليس در ازدواج را نيز از علل ديگر طلاق دانست و گفت: افرادي كه در همان آغاز ازدواج طرف مقابل خود را به داشتن صفاتي فريب دهند كه فاقد آن صفاتند چه كوته فكر هستند زيرا زندگي كه آغازش با فريب و نيرنگ باشد باعث مي شود كه تا طرف مقابل تا آخر اعتماد خود را نسبت به همسرش از دست بدهد و هر كاري كه طرف مقابلش انجام مي دهد حمل بر نيرنگ و فريب كند.
رئيس مجتمع قضائي خانواده علت بالا رفتن سن ازدواج را عدم تعادل بين رشد اقتصادي و رشد فيزيكي مردان خواند و گفت: يك جوان در سن ۱۵ سالگي به بلوغ جسمي و فيزيكي مي رسد در حالي كه در سن ۳۰ سالگي هنوز به بلوغ اقتصادي نرسيده و فاقد شغل و مسكن است.
وي افزود: امروزه براي ورود به ازدواج سن بلوغ كافي نيست بلكه انواع و اقسام بلوغها از جمله بلوغ اقتصادي، اجتماعي، ذهني و عاطفي هم لازم است.
حميديان تصريح كرد: با توجه به اينكه ۷۰ درصد جمعيت كشور زير سن ۳۰ سال و جوان است بنابراين معضل رو به رشد بيكاري يك آينده پرتوقع و سخت گير را به ما نويد مي دهد كه به هر كاري تن در نمي دهد.
وي تعيين مهريه هاي بالا را يكي از مشكلات جوانان خواند و گفت: اگر جوانان مي خواهند زندگي موفقي داشته باشند بايد مهريه زنان خود را متناسب با واقعيتهاي مالي خود تنظيم كنند زيرا مهريه كم در ايجاد انرژي عاطفي بسيار موثر و مفيد است و اگر تصميمات و طرحهاي ما از واقعيتها گرفته نشود با زندگي نمي تواند تطبيق داده شود.
حميديان اظهار داشت: به محض وقوع عقد ازدواج زن مالك مهريه خود مي شود و مي تواند هرگونه دخل وتصرفي در آن بنمايد بنابراين بايد زماني كه زن و شوهر در اوج صفا و صميميت قرار دارند مهريه از سوي مرد پرداخت شود نه اينكه زن از اين طلاي زرد براي روزهاي سياه زندگي استفاده كند و يا مي توانند مهريه را از همان ابتداي زندگي تقسيط كنند و ماهي يك سكه از سوي مرد پرداخت شود.
رئيس مجتمع قضائي خانواده در بخش ديگر از گفت و گوي خود به مجتمع قضائي خانواده اشاره كرد و گفت: اين مجتمع بزرگترين دادگاه قضايي خانواده است كه ۳۰ درصد پرونده هاي مهم تهران در اين جا مورد رسيدگي قرار مي گيرد و داراي ۳۰ شعبه دادگاه خانواده و ۲۴ شعبه واحد حكميت است كه در كنار شعبات واحدهاي مددكاري و داوري فعاليت دارند و بيش از نيمي از كاركنان آن را زنان تشكيل مي دهند.
وي كوتاهترين زمان رسيدگي به پرونده ها را بين ۲۰ روز تا چهار ماه ذكر كرد و گفت: يكي از دلايل رشد طلاق رسيدگي فوري به پرونده هاي طلاق است.
وي واحدهاي حكميت را يكي از عوامل مهم در كاهش پرونده ها و ايجاد صلح و سازش بين زوجين خواند و افزود: بسياري از پرونده ها قبل از اينكه به دادگاه برود به واحد حكميت ارجاع داده مي شود كه اين واحدها ظرف مدت ۲۰ روز تلاش خود را بكار مي برند تا بين طرفين صلح و آشتي برقرار كنند و اگر موفق به سازش نشدند پرونده را براي رسيدگي به دادگاه ارجاع مي دهند.
حميديان گفت: بنظر مي رسد اگر اين واحدها به روانشناس ، روانكاو و كارشناس مجهز باشد مي تواند بيش از ۳۰ درصد پرونده ها را به صلح و سازش بكشانند.
وي اظهار داشت: هر ماه حدود ۱۰ هزار پرونده وارده اين مجتمع مي شود و بيش از ۱۱ هزار پرونده مختومه مي شود كه دليل اين امر وجود ۳۵ هزار پرونده از قبل بوده و در طول اين مدت ۲۰ هزار پرونده مورد رسيدگي قرار گرفته است.
حميديان گفت: در شمال تهران نيز مجتمع قضايي شماره ۲ فعاليت دارد كه داراي ۹ شعبه دادگاه مي باشد و اگر امكانات اجازه بدهد در غرب و جنوب تهران نيز دو مجتمع ايجاد خواهيم كرد.

اختلال هاي اضطرابي در زنان دو تا سه برابر مردان است
016632.jpg
نتايج يك پژوهش نشان داد: مشكلات سياسي، اجتماعي و اقتصادي در جامعه، عامل شيوع بيش از ۱۵ درصد اختلال هاي اضطرابي در شهر تهران است.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران، دكتر حسين كاوياني دكتراي تخصصي روانشناسي باليني و عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران و دكتر سيد علي احمدي ابهري روانپزشك و عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي در پژوهشي با بررسي شيوع اختلال هاي اضطرابي در شهر تهران عنوان كرده اند: نزديك به نيم ميليارد نفر در جهان از اختلال هاي رواني رنج مي برند و بخش بزرگي از اين افراد را مبتلايان به اختلال هاي اضطرابي تشكيل مي دهند.
اين نتايج مي افزايد: اضطراب شامل نشانه هاي جسمي، رواني و بيش برانگيختگي است، نشانه هاي جسمي به صورت عضلاني ( لرزش، گرفتگي، ضعف عضلاني) و خودكار ( تعريق، پرتپشي قلب، سرخ شدن، گرگرفتگي، نفس تنگي، خشكي دهان، گرفتگي سينه، دل پيچه، تهوع و نياز شديد به دفع ادرار و مدفوع)  رخ مي دهد كه دو مورد آخر در شرايط اضطراب شديد مشاهده مي شود.
همچنين تظاهرات رواني اضطراب ازجمله نشانه هاي شناختي شامل احساس تنش و ترس، احساس درماندگي در رويارويي با موقعيت، عدم قطعيت درباره آينده، نگران انديشي و انتظار وقوع مصيبت و بلا مي باشد.
از سوي ديگر، بيش برانگيختگي گستره اي از رفتارها از هوشياري بسيار تا حالت گوش به زنگ بودن شديد و تحريك زياده از حد را در بر مي گيرد. در حال اضطراب شديد، بيش برانگيختگي باعث مي شود فرد دچار حواس پرتي و ناتواني در توجه و تمركز شده و بي خوابي شبانه را در پي داشته باشد.
در اين پژوهش، تعداد يك هزار و ۷۰ نفر از ساكنان شهر تهران بين سنين
۲۰ تا ۶۴ سال به صورت خوشه اي در آزمون سرند اضطراب ( پرسشنامه اضطراب) شركت كردند.
نتايج اين بررسي نشان داد: شيوع انواع اختلال هاي اضطرابي در ميان زنان دو تا سه برابر مردان بوده و همچنين ميزان اضطراب در جمعيت كل زنان ( موارد هنجار و ناهنجار) بيش از جمعيت كل مردان است.
در بخش ديگري از نتايج پژوهش آمده است:  در مقايسه با مردان، شيوع اضطراب فراگير در زنان، نزديك به سه برابر، هراس ۴ برابر، وسواس فكري و عملي۵/۳ برابر، اختلال پس از ضربه استرسي بيش از سه برابر و آسيمگي دو برابر است.

اجتماعي
اقتصادي
انديشه
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
گلستان كتاب
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   گلستان كتاب   |  
|  محيط زيست   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |