پنج شنبه۱۷ مهر ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۱۹۰ - Oct.9, 2003
معاون وزير راه اعلام كرد:
۱۰ هزار كيلومتر جاده با همكاري بخش خصوصي ساخته مي شود
016722.jpg
تهران- خبرگزاري جمهوري اسلامي:  معاون  وزير راه  و ترابري ، از افزايش  توان  جابجايي  كالا در آينده  نزديك در كريدور شمال  -جنوب  توسط ايران  تا سقف  ۲۰ ميليون  تن  در سال  خبر داد.
«مسعود خوانساري » در مراسم  اختتاميه  دومين  اجلاس  حمل  و نقل بين المللي  اتحاديه  ايرو در گفتگو با خبرنگاران ، با اشاره  به  تلاش هاي دولت  براي  افزايش  توان  جابجايي  كالا در كشور، تأكيد كرد: براي  تحقق  برنامه هاي  كشور در بخش  حمل  و نقل  جاده اي  وزارت  راه  و ترابري  ساخت  ۱۰ هزاركيلومتر جاده  با سرمايه گذاري  بخش  خصوصي  را در برنامه هاي  خود قرار داده است .
وي  موافقت  كشورهاي  توسعه يافته  و توسعه نيافته  در بهره گيري  از كمك هاي  سازمان هاي  بين المللي  براي  توسعه  همكاري هاي  حمل  و نقلي  بين  اين  كشورها رااز تأكيدات  اعضاي  ايرو در دومين  اجلاس  حمل  و نقل  جاده اي  آسيا و اروپا درتهران  دانست .
وي  گفت : جهاني  شدن  حمل  و نقل  سبب  شده  كشورهاي  اروپايي  و توسعه  يافته  به كشورهاي  توسعه نيافته  كمك  كنند تا مشكلات  حمل  و نقل  آنها به  پايين ترين ميزان  كاهش  يابد.
«مارتين  مارمي » دبيركل  اتحاديه  ايرو نيز گفت : براي  گسترش  همكاري هاي  حمل ونقل  بين المللي  و منطقه اي  ميان  كشورها بايد از افراد متخصص  و آموزش ديده استفاده  شود.
وي  گفت : هدف  اتحاديه  «ايرو» گسترش  روابط تجاري  بين  اروپا و كشورهاي آسيايي  است  كه  در اين  خصوص  توسعه  همكاري هاي  منطقه اي  از اهميت  زيادي برخوردار است .
وي  تصريح  كرد: پايين  بودن  نرخ  سوخت ، وجود شبكه  راههاي  مناسب  و مركزيت  ايران  در بين  اروپا و آسيا موقعيت  خوبي  را براي  توسعه  حمل  و نقل  در اين  كشور فراهم  كرده  است .
«پال  لارمنس » رئيس  اتحاديه  حمل  ونقل  ايرو نيز گفت : با رعايت  استانداردهاي  مالي  در حمل  و نقل ، كشورهاي  عضو اتحاديه  بايد براي  تسهيل  در تردد كالاو مسافر يك  نظام  كارآمد روان  را در مرزهاي  خود مستقر كنند.

«استات اويل» با ايران وارد مذاكره شد
گروه اقتصادي:پس از آنكه بيژن زنگنه وزير نفت سكوت خود را درباره پرونده رشوه  دهي استات اويل در گفت وگو با يك روزنامه نروژي شكست و ضمن اظهار نارضايتي از رفتار نروژي ها در اين پرونده، خواستار ارائه مدارك به ايران شد، مدير اجرايي استات اويل نيز اخيراً گفته كه در اين باره با ايران وارد مذاكره شده است.
اعلام آمادگي مقام اجرايي استات اويل براي همكاري با ايران و ارائه مدارك ادعايي در حالي مطرح مي شود كه مديران اين شركت و مقام هاي نروژي نسبت به درخواست مشابهي از سوي نهادهاي اقتصادي آمريكا واكنش سريعي نشان داده و مدارك را به آنها تحويل دادند.
«استات اويل» با ايران وارد مذاكره شد
خبرگزاري فارس به نقل از بلومبرگ، نوشت «اينگ هنسن» تصريح كرده است: شركت نفتي استات اويل نروژ در اين مذاكرات در پي اين است كه از لغو نشدن قرارداد ۳۰۰ ميليون دلاري نفتي خود در ايران مطمئن شود.
هنسن افزود: ما در ارتباط مستقيم با مقام هاي ايراني هستيم و تمامي تلاش خود را براي حداقل كردن اثرات جانبي پرونده رشوه خواري اين شركت بكار مي گيريم.هنسن تأكيد كرد: فعاليت ما در منطقه نفتي پارس جنوبي ايران مطابق قرارداد همچنان ادامه دارد.
بنابراين گزارش، هنسن در پي استعفاي مدير اجرايي سابق شركت به عنوان مدير اجرايي موقت اين شركت انتخاب شد و پرونده رشوه خواري شركت مشاوره ايراني از اين شركت نيز در دست بررسي است.پيشتر مديرعامل شركت ملي نفت ايران نيز گفته بود: ايران در مورد پرونده رشوه خواري استات اويل از مقام هاي اين شركت توضيح خواسته ولي تاكنون پاسخي را دريافت نكرده است.گفته مي شود بيژن زنگنه وزير نفت ايران در روزهاي گذشته وقت زيادي براي بررسي پرونده استات اويل گذاشته است.
وزير نفت ايران در حالي تحت برخي فشارهاي داخلي ناپيدا قرار گرفته است كه رشوه دهي استات اويل اصولاً ربطي به وظايف وزارت نفت ندارد و افرادي كه در اين پرونده متهم هستند، افرادي حقيقي اند و كارشان ارتباطي با سازمانهاي تابعه وزارت نفت ندارد.

فريدون بركشلي در گفتگو با شانا
الجزاير و نيجريه؛ مبارزه براي سهم بازار
016718.jpg
فريدون بركشلي، كارشناس مسائل نفتي و رايزن نفتي ايران در وين، در مصاحبه با خبرنگار شانا، به سئوالاتي در خصوص تصميم اخير اوپك وبازگشت عراق به بازار نفت، همكاري روسيه با اوپك، نقش و موقعيت عربستان در سازمان و وضعيت بازار نفت پاسخ داد. او معتقد است اوپك با تصميم غافلگير  كننده اخير خودكه دور از انتظار بود، دلال ها و واسطه گران نفتي را تنبيه كرد.
وزراي نفت اوپك در يكصدو بيست و هفتمين اجلاس خود در وين، تصميم گرفتند سقف توليد ۱۰ كشور عضو، به استثناي عراق، را به ميزان ۹۰۰ هزار بشكه در روز كاهش دهند. بسياري از ناظران نفتي اين تصميم اوپك را غيرمترقبه و دور از انتظار ارزيابي كردند. شما تصميم اجلاس وزراي اوپك را چگونه ديديد؟ 
تصميم وزراي نفت اوپك دور از انتظار و غافلگيركننده بود. بيشتر كارشناسان بين المللي معتقد بودند كه وزراي نفت اوپك ترجيح مي دهند پس از رفع ابهام از وضعيت بازگشت عراق به بازار نفت، نسبت به كاهش سقف توليد اقدام كنند. در واقع اعضاي اوپك از اجلاس قبلي خود، در ۳۱ ژوئيه و حتي پيش از آن، به ويژه پس از شروع محدوديت توليد و صادرات عراق، وضع بازار نفت را زير نظر داشتند و كميته وزارتي نظارت بر بازار اوپك كه رياست آن با ايران است به طور مرتب اجلاس را در جريان تحولات بازار و روند عرضه و تقاضاي جهاني نفت قرار مي داد.
اما در اين ميان عامل اقدام غافلگيركننده اوپك خيلي مهم بود. بازار نفت مدت هاست كه پيشاپيش، تصميمات اوپك را ارزيابي مي كند و علايم مورد نظر خود را به بورس ها مي فرستد.
اوپك با حركت ناگهاني و به دور از انتظار خود به دلال ها و واسطه گران نفتي بازار درس خوبي داد و در واقع آنان را تنبيه كرد. احتمالا بورس بازان زيادي از اقدام ۲۴ سپتامبر اجلاس اوپك ضرر كردند.
آيا تصميم اوپك در اجلاس ۲۴ سپتامبر مبني بر كاهش ۹۰۰ هزار بشكه در روز در ارتباط با بازگشت زودهنگام عراق به بازار بود؟
عراق تا پيش از عمليات نظامي آمريكا در ماه مارس، روزنامه ۵/۲ ميليون بشكه در روز توليد داشت. سازمان اوپك كمبود نفت ناشي از متوقف شدن توليد عراق در بازار را جبران كرد.
اما تصميم اوپك هم فقط به موضوع از سرگيري توليد عراق مربوط نيست. البته هيات عراقي در اجلاس ۲۴ سپتامبر كوشيد تا بازگشت اين كشور به بازار جهاني را تا حدي بزرگ نمايي كند كه شايد بر تصميم وزيران اوپك موثر بود. منابع ثانويه توليد كنوني عراق را در حد ۵/۱-۴/۱ ميليون بشكه در روز تخمين مي زنند. بحرالعلوم رقم توليد عراق را ۸/۱ تا ۹/۱ ميليون بشكه اعلام كرد.
چه عوامل ديگري بر تصميم اجلاس اوپك موثر بود؟
افزايش چشمگير توليد كشورهاي غيراوپك و به ويژه روسيه، بر تصميمات اوپك خيلي موثر است. روسيه در اواسط دهه ۱۹۹۰ روزانه كمتر از ۶ ميليون بشكه توليد داشت اما توليد كنوني آن بيش از ۵/۸ ميليون بشكه در روز است. البته شوروي سابق ۵/۱۱ ميليون بشكه هم در روز توليد كرده بود كه دسترسي به آن سطح توليد ديگر ممكن نيست. در اين صورت رقابت روزافزون روسيه در بازار جهاني با سازمان اوپك، مسأله جدي است. افق همكاري مسكو با اوپك براي سلامت و ثبات بازار حياتي است.
در مورد افق همكاري روسيه با اوپك صحبت كرديد. آينده روابط نفتي روسيه با اوپك واقعا چگونه خواهد بود؟
از سال هاي گذشته تاكنون، همكاري توليدكنندگان غيراوپك با سازمان اوپك نسبتا مثبت ارزيابي شده است. مكزيك همكاري خوبي كرده، نروژ هم به طور نسبي براي ثبات بازار به اوپك كمك كرده، اما روسيه در عمل كمكي به اوپك نداشته است. ثبات بازار و تقويت قيمت جهاني نفت به بهبود نسبي اوضاع اقتصادي روسيه كمك فراواني كرده است. در واقع روسيه و شخص پوتين بخش مهمي از اعتبار و موقعيت كنوني خود در داخل و خارج روسيه را مديون اوپك هستند. در اواسط دهه ۱۹۹۰، روسيه به يك مملكت ورشكسته تبديل شده بود.
ثبات و تقويت بازار نفت توسط اوپك بر روي بهاي گاز صادراتي روسيه هم تأثير مثبت داشت. در حال حاضر صادرات انرژي و تسليحات نظامي، حدود ۵۰ درصد درآمد ارزي روسيه را تأمين مي كند. توليد كنوني اوپك كمتر از سال ۱۹۸۰ است ولي روسيه مرتب بر سهم خود در بازار مي افزايد. احتمالا ادامه اين وضع در بلندمدت براي بازار و اوپك دشوار است و مسكو جز همكاري با اوپك، چاره اي نخواهد داشت. مسكو مي داند كه شكيبايي اوپك حد و حدودي دارد.
نقش و موقعيت عربستان در اوپك و بازار نفت در شرايط كنوني چگونه است؟
در حال حاضر و در واقع از سال ۱۹۹۸ تاكنون، عربستان از مواضع ايران در خصوص ثبات بازار حمايت كرده كه همين امر از نقاط قوت كنوني سازمان اوپك محسوب مي شود. اما عربستان نيز به طور فزاينده اي به درآمدهاي نفتي وابسته شده است. عربستان در حال حاضر بالاترين نرخ رشد جمعيت در جهان را دارد (۸/۳ درصد). حدود۲۳ درصد جمعيت فعال كشور فاقد شغل است و به نحوي از دولت كمك مالي دريافت مي كند. هر يك دلار افزايش يا كاهش در قيمت نفت يعني ۷/۲ ميليارد دلار افزايش يا كاهش سالانه درآمد ارزي در عربستان، درآمد سرانه عربستان از ۱۹ هزار دلار در سال ۱۹۸۲به ۷ هزار دلار در سال ۲۰۰۲ رسيده است. در همين حال، مصرف روزانه نفت اين كشور به ۳/۱ ميليون بشكه رسيده كه براي كشوري با جمعيت كم و توليد ناخالص داخلي محدود، خيلي بالاست. خريدهاي تسليحاتي و هزينه هاي نظامي عربستاني ها هم ارقام سرسام آوري است. نسبت به دو دهه گذشته عربستان هيچ وقت تا حد امروز به درآمد نفت و ثبات بازار نيازمند نبوده و البته روس ها اين معادلات را مي دانند.
وضعيت اوپك و بازار نفت را درسال ميلادي آينده چگونه ارزيابي مي كنيد؟ 
بازار نفت، عزم و اراده اوپك در حفظ قيمت را درك كرده است، اما اين تمام قضيه نيست. در ميان اعضاي اوپك كشورهايي مانند الجزاير و نيجريه در طول سال هاي گذشته ظرفيت سازي كرده اند و اينك خواستار افزايش سقف توليد اوپك و مبارزه براي سهم بازارند. اعضايي نظير اندونزي و ونزوئلا قدرت توليد ندارند و مايلند سقف توليد پايين و قيمت بالا باشد. در دراز مدت كشورهايي كه ظرفيت توليد دارند، تأثيرات مهم تري بر سياست هاي اوپك خواهند داشت.
اكنون اعضاي قدرتمند اوپك يعني عربستان و جمهوري اسلامي ايران مي خواهند حتي المقدور از جنگ بر سر سهم بازار جهاني پرهيز كنند. اما چنانچه توليدكنندگان خارج از اوپك و علي الخصوص روسيه، از تلاش اوپك بر سر ثبات بازار حمايت نكنند و در عين حال بازگشت عراق به توليد قبل از جنگ آن در مارس در اواسط ۲۰۰۴ تحقق پيدا كند، احتمال تضعيف بازار در سه ماهه دوم سال آينده وجود دارد.
هر يك دلار افزايش قيمت جهاني نفت روزانه ۲۷-۲۶ ميليون دلار درآمد اضافي نصيب كشورهاي اوپك مي سازد و اين امر بدون جابه جايي يا افزايش واقعي توليد حتي يك بشكه نفت صورت مي گيرد.اوپك لازم است براي حفظ موقعيت خود مرتبا ابتكارات تازه اي را طرح و اجرا كند تا همواره در متن بازار جهاني قرار داشته باشد.
اوپك خود را به حفظ امنيت عرضه نفت به مصرف كنندگان متعهد ساخته و در نتيجه كشورهاي عمده مصرف كننده به ويژه آمريكا از انجام هزينه هاي بالا براي ذخيره سازي و احداث مخازن اضطراري بي نياز شده اند. اين امر بدان معنا است كه اينك مقولات امنيت عرضه، امنيت تقاضا و قيمت با يكديگر پيوند خورده اند و اين امر، عزم جهاني در حمايت از تصميمات اوپك را تقويت مي كند.

ادغام پتروپارس و پترو ايران در مرحله نهايي است
گروه اقتصادي:  شركت پتروپارس كه به عنوان يك شركت پيمانكار غيردولتي و با ساز و كارهاي خصوصي و با اين هدف تأسيس شد كه احداث و اجراي طرح هاي نفت و گاز و مديريت اين طرح ها را در كشور توسط متخصصان داخلي تشويق و تقويت كند، در سالهاي گذشته و به دليل برخي مشكلات حقوقي و سياسي به طور كامل دولتي و به زير مجموعه وزارت نفت تبديل شد و اكنون قرار است با شركت پتروايران كه سرنوشت مشابهي با پتروپارس دارد ادغام شود.
غلامرضا منوچهري كه مدتي است به مدير عاملي شركت پتروپارس منصوب شده است ديروز از آماده شدن آيين نامه ادغام اين دو شركت خبر داد.وي در زمينه جزئيات اين ادغام و زمان دقيق عمل شده آن توضيحي نداد.
وي در گفتگو با خبرگزاري فارس همچنين در مورد ميزان پيشرفت كار طرح هاي گاز در پارس جنوبي گفت: در حال حاضر گاز توليدي در پالايشگاه فاز يك به شبكه سراسري گاز منتقل مي شود كه به دليل آماده نبودن بخش دريايي فاز يك گاز پالايشگاه از فاز ۲ و ۳ تأمين مي شود.
وي پيشرفت فيزيكي فازهاي ۴ و ۵ را نيز ۵۵ درصد اعلام كرد و گفت: كارها در اين طرح به سرعت در حال انجام است و اميدواريم در زمان مقرر عملي شود.

سد طالقان ابتداي سال ۸۴ آبگيري مي شود
گروه اقتصادي: تونل انحرافي سد طالقان در مراسمي ديروز با شركت وزير نيرو افتتاح شد.
به گزارش خبرنگار ما سد طالقان كه با هدف تأمين آب شرب تهران و آب كشاورزي دشت طالقان و رباط كريم و شهريار در دست اجراست با روش فاينانس توسط پيمانكاران چيني در حال ساخت است.
اين سد طبق قرارداد قرار است كه ۴۸ ماهه ساخته شود و در سال ۸۴ به بهره برداري برسد ولي به دليل سرعت كار ابتداي سال ۸۴ آب گيري خواهد شد.تاكنون ۴۵ درصد از عمليات اجرايي اين طرح به پايان رسيده است.
ظرفيت آبگيري سد طالقان ۴۲۰ ميليون مترمكعب است كه ۱۵۰ ميليون مترمكعب آن براي شرب تهران و كشاورزي دشت هاي اطراف اين شهر در نظر گرفته شده است.

ايران براي تأمين منابع مالي احداث نيروگاه در ارمنستان همكاري مي كند
گروه اقتصادي: وزير انرژي جمهوري ارمنستان ديروز در ديدار با طهماسب مظاهري وزير امور اقتصادي و دارايي خواستار كمك و همكاري جمهوري اسلامي ايران در زمينه تأمين منابع مالي براي اجراي طرح هاي انرژي در اين كشور شد.
در اين ديدار مظاهري با اشاره به سطح مبادلات فعلي بين جمهوري اسلامي ايران و ارمنستان گفت: دو كشور درحال حاضر حدود ۱۰۰ ميليون دلار كالا مبادله مي كنند كه اين مقدار باتوجه به ظرفيت هاي موجود مي تواند ارتقا يابد.وزير امور اقتصادي و دارايي افزود: خوشبختانه به دليل زمينه هاي مشترك همكاري بين دو كشور، مناسبات فيمابين روند رو به گسترش دارد كه بايد با تلاش و پيگيري بيشتر دوطرف اين امر تداوم يابد و ايران آمادگي دارد كه در اين راه اقدام كند.
همچنين موسسيان وزير انرژي جمهوري ارمنستان با قدرداني از همكاري هاي دوجانبه در زمينه انرژي، ساخت نيروگاه هاي برق آبي و بادي در ارمنستان و شبكه انتقال نيرو گفت: اولين نيروگاه بادي برق ارمنستان كه با همكاري هاي فني و اقتصادي ايران انجام شده به زودي به بهره برداري خواهد رسيد.وي افزود: ما همچنان علاقه مند هستيم كه بخش خصوصي و يا دولتي ايران در زمينه احداث نيروگاه در ارمنستان سرمايه گذاري كند.
مظاهري با استقبال از گسترش همكاري هاي دوجانبه گفت: بخش خصوصي در ايران آمادگي لازم براي انعقاد قرارداد و سرمايه گذاري به روش هاي مختلف در بخش انرژي ارمنستان را دارد و چنانچه ارمنستان تضمين هاي متعارف و قابل قبول به سرمايه گذاران ارايه كند اين همكاري به سرعت توسعه خواهد يافت.
مظاهري افزود: درصورت ارايه حداقل تضمين ها، بخش خصوصي ايران مي تواند منابع مالي لازم را براي ساخت نيروگاه از بازارهاي داخلي و بين المللي تأمين كند.مظاهري همچنين گفت: ارمنستان اگر در بخش قوانين مالياتي، حقوقي و قضائي خود اصلاحات لازم را اعمال كند انگيزه شركت هاي خارجي ازجمله شركت هاي ايراني، جهت سرمايه گذاري در اين كشور تقويت خواهد شد.

توضيح شركت سرمايه گذاري آتيه دماوند:
بخش خصوصي برنده شد
محمدكاظم مجتهدي مديرعامل شركت سرمايه گذاري آتيه دماوند درباره يادداشت «كار خوب وزير صنايع و معادن» كه در ۹ مهرماه در همين صفحه درج شده بود، جوابيه اي داده است كه در زير مي خوانيد:
شركت سرمايه گذاري آتيه دماوند نسبت به برگزاري جلسه مزايده سهام ۴ شركت متعلق به بانك صنعت و معدن در تاريخ ۲۹/۶/۸۲ كه قبلاً آگهي آن در روزنامه هاي كثيرالانتشار به چاپ رسيده بود اقدام كرد. از ميان پيشنهادهاي رسيده از سوي متقاضيان، شركت سرمايه گذاري صنعت و معدن كه از شركت هاي وابسته به بانك صنعت و معدن مي باشد ولي به جهت حضور اين شركت در سازمان بورس اوراق بهادار تهران و دادوستد سهام شركت هاي گوناگون به هيچ وجه شركت دولتي محسوب نمي شود به دليل ارائه بالاترين قيمت به نسبت قيمت پايه و در مقايسه با ساير شركت كنندگان برنده مزايده اعلام گرديد.
پس از استحضار وزير محترم صنايع و معادن بنا به درخواست كتبي يكي از متقاضيان حاضر در جلسه مزايده مورخ ۲۹/۶/۸۲ از چگونگي امر، مقام وزارت به منظور ارائه فرصت مجدد به دو شركت كننده بخش خصوصي ديگر كه وابستگي به بانك صنعت و معدن را ندارند دستور برگزاري مزايده را صادر كرد. بنابراين به هيچ وجه موضوع ابطال معامله در ميان نبوده است.
۳-از آنجايي كه بند «د» مندرج در متن آگهي، اختيار رد يا قبول پيشنهادها را براي شركت سرمايه گذاري آتيه دماوند محفوظ مي دارد، لذا مجدداً نسبت به برگزاري مزايده حضوري براي فروش سهام پيش از انقضاي مهلت قانوني در تاريخ ۷/۷/۸۲ اقدام شد. در اين جلسه قيمت پايه، همان قيمت پيشنهادي از سوي شركت سرمايه گذاري بانك صنعت و معدن ملاك عمل قرار گرفت و براساس رقابت پيش آمده ميان متقاضيان، نهايت امر منجر به افزايش قيمت فروش (حدود ۳۰ ميليارد تومان) در مقايسه با معامله قبلي شد و از سوي ديگر يك شركت بخش خصوصي برنده مزايده شد.

يادآوري
از ۱۸۰ تا ۴۰۰ دلار
آمارهاي ارائه شده توسط يك مقام مطلع توليد و بازرگاني برنج نشان مي دهد قيمت تمام شده يك تن برنج داخلي ۴۰۰ دلار و قيمت واردات برنج خارجي ۱۸۰ دلار است.
در صورت اين فرض كه كشاورزان خارجي يارانه اي در حدود ۲۰درصد دريافت مي كنند، قيمت تمام شده برنج وارداتي پس از حذف يارانه ها حداكثر معادل ۲۲۰ دلار در هر تن است. به اين ترتيب قيمت برنج وارداتي ۴۵درصد ارزانتر از قيمت تمام شده برنج داخلي است. در صورتيكه رفاه مصرف كنندگان تهيدست كشور را در كانون توجه قرار دهيم، تحديد واردات برنج خارجي يك اقدام غيرمنطقي است. از طرف ديگر برخي عقيده دارند براي حمايت از برنجكار فرودست كشور و همچنين افزايش ضريب امنيت غذايي،حمايت از توليد برنج در داخل الزامي است.
پرسش مهم اين است كه اين وضعيت با توجه به تحولات تجارت جهاني و آزادسازي اجباري بازرگاني خارجي ممكن است؟
چه بايد كرد؟ آمارهاي ارائه شده نشان مي دهد ۶۰۰ هزار برنجكار ايراني در اراضي خرد و پراكنده كه بين ۱ تا ۳ هكتار مساحت دارند توانايي رقابت با توليدات خارجي را ندارند و تداوم وضعيت فعلي به معناي فقيرترشدن بيشتر خود اين برنجكاران است. بايد چاره اي كرد.

بورس
تغيير قيمت
آخرين قيمت
تعداد سهام معامعله شده
نام شركت
۱-
۴۸۲۷
۲۱۰
معادن منگنز ايران
۱۳-
۶۲۲۰
۳۷۰۰۰
نوش مازندران
۶-
۲۷۰۷
۸۴۹۳۷
روغن نباتي پارس
۲۴
۵۵۴۱
۸۷۳۹۰۵
مارگارين
۸۲
۴۳۲۸
۵۳۷۳۰۰
صنعتي بهشهر
۷
۲۱۶۲
۲۱۹۹
قند ثابت خراسان
۱۱
۳۲۷۱
۲۳۰۹
قند مرودشت
۱۰
۱۸۹۸۶
۳۷۸
قند اصفهان
۵
۱۰۴۸۱
۲۹۹۲
ساسان
۰
۱۸۰۳
۱۱۹۰۷
فيبر ايران
۱۲۸
۳۰۱۷
۱۰۸۸۴
كارتن ايران
۱۱۱-
۲۲۰۹۹
۵۴۸۵
افست
۷۲۱-
۱۷۶۱۷
۷۶۶۹۹
نفت پارس
۳۵
۴۰۳۴۷
۱۴۲۲
نفت بهران
۷۰
۷۷۵۴
۱۳۶۲۷۹
پتروشيمي خارك
۰
۱۷۹۹۰
۱۹۸۲
پتروشيمي اصفهان
۶۴
۵۸۹۹
۸۶۰۹۷
پتروشيمي اراك
۴۳
۸۴۷۶
۸۹۶۹
پتروشيمي آبادان
۲-
۶۳۹۵
۷۰۹
لعابيران
۳-
۵۹۹۴
۲۳۶۵
كيميدارو
۰
۱۳۷۹۸
۴۲۷۰
دارويي رازك
۳۲۷-
۸۱۹۳
۶۹۱۰
دارويي لقمان
۰
۶۹۵۵
۲۹۵
داروسازي اسوه
۲۲۲
۷۷۱۵
۸۵۹۶
داروسازي كوثر
۱۸
۸۰۳۲
۱۰۳۹۳
پارس دارو
۷۶
۱۳۶۰۵
۱۳۰۶۸
داروسازي فارابي
۰
۲۱۹۷۳
۷۹۰۰
داروسازي سينا
۲
۴۷۵۱
۷۳۵
كارخانه داروپخش
۰
۳۱۲۹
۳۴۳
شيمي داروئي داروپخش
۱۳-
۲۲۴۷
۱۹۲۸۰
كف
۱۰-
۲۵۶۰
۵۸۹۹
پاكسان
۸۱-
۱۸۷۷
۵۹۹۳۱
گلتاش
۱۲-
۱۷۶۹۱
۹۰۰۰۷
كربن ايران
۵۵۱
۱۱۵۷۶
۱۰۰۰۰
دوده صنعتي پارس
۰
۱۸۶۴
۴۱۵۴
ايران تاير
۳۱۲
۲۰۴۶۲
۴۶۴۸۹
صنايع لاستيكي سهند
۵۶
۹۳۱۷
۶۰۰۱۰
گاز لوله
۵۲-
۵۱۷۳
۳۹۳۴
فرآورده هاي نسوز ايران
۶۵-
۵۴۹۶
۱۴۴۰۲
فرآورده هاي نسوز آذر
۱۳۷-
۷۷۵۵
۳۲۴۷۷
چيني ايران
۸۵-
۱۲۰۵۴
۱۷۵۳۴
كاشي نيلو
۰
۸۲۹۹
۲۷۳۶
كاشي و سراميك حافظ
۷۳۶-
۱۵۱۷۶
۲۷۷۵۲
كاشي الوند
۶۶
۳۷۴۸
۱۰۸۵۰
كاشي تكسرام
۳۰۵-
۳۳۳۱۱
۵۵۵۰۵
سيمان تهران
۰
۶۱۰۶۰
۲۴۳
سيمان شمال
۱۰-
۴۳۷۴۸
۸۶۰
سيمان كرمان
۱۳۷-
۳۳۶۰۹
۸۳۴۰۵
سيمان فارس و خوزستان
۱۹-
۱۵۵۷۷
۱۸۹۳۲
سيمان شرق
۱-
۵۰۷۳۳
۴۰۰
سيمان خزر
۱-
۳۰۸۴۶
۶۰۱
سيمان غرب
۴۷-
۲۳۸۳۲
۴۰۰۶۹
سيمان شاهرود
۴۰
۴۶۴۸
۲۴۱۵۷
ايرانيت
۲۱-
۳۵۳۵
۸۴۷۴
لوله و ماشين سازي ايران
۱۳-
۲۱۷۳
۱۰۱۰
پارس متال
۵۵۶
۲۰۵۰۰
۱۲۶۶۷
آلومتك
۰
۳۴۱۲
۲۰۱۳
نورد آلومينيوم
۱۱
۳۷۹۸
۶۶۲۴
مس شهيدباهنر
۳
۴۳۵۰
۹۹۴۳۵
ماشين  سازي اراك
۲-
۷۹۴۶
۳۴۶۰
صنايع آذرآب
۴۱-
۵۸۲۳
۱۰۷۸
لاميران
۶-
۱۳۱۶
۱۱۸۶۱
بسته بندي ايران
۱۴-
۳۳۵۱
۲۰۳۳
صنعتي آما
۴۹
۲۳۶۴
۱۲۸۷۸
سرما آفرين
۶۰-
۹۲۴۷
۲۷۰۹۴۷
تراكتورسازي ايران
۱-
۳۸۹۰
۳۳۰
موتوژن
۱۱-
۱۵۰۹۹
۷۵۸۱
كابل البرز
۰
۱۰۰۰
۸۸۲۹۳
كارخانجات صنعتي پيام
۱۵۵
۸۵۸۶
۲۰۲۲۲۰۷
ايران خودرو
۲۰۷
۶۸۱۹
۵۶۶۸۸۳
گروه بهمن
۳۰
۱۷۴۷۱
۳۵۱۳۲
سايپا ديزل
۱۱
۲۲۳۳۰
۳۳۳۱۶۶
سايپا
۵-
۱۵۵۱۵
۵۲۵۴
زامياد
۱۴۹
۱۳۷۹۸
۲۶۲۸۰۸
حق تقدم زامياد
۱
۴۸۹۷
۲۷۷۲
لنت ترمز ايران
۳۲
۳۷۶۱
۶۶۷۹۷
محورسازان ايران خودرو
۱۸
۷۳۲۰
۱۴۸۳۰
كاربراتور ايران
۰
۶۷۵۷
۵۰۵۶۹۰
آهنگري تراكتورسازي ايران
۲۲۴-
۱۲۵۸۰
۳۷۱۹۳
سايپا آذين (سهامي عام)
۱-
۱۶۵۱
۴۷۱۸۳
شركت ساختمان اصفهان
۸۹-
۱۶۹۷
۷۲۲۶۴
سامان گستر اصفهان
۳۳۸
۷۱۱۳
۵۱۲۶۰۷
بانك كارآفرين
۱۱۲-
۲۳۰۸
۱۳۳۱۴۹
سرمايه گذاري البرز
۵۹
۳۴۵۳
۱۴۰۴۳۰
توسعه صنايع بهشهر
۲۳-
۳۴۲۴
۱۱۹۴۹۲۹
سرمايه گذاري ملي ايران
۸
۲۱۶۹
۱۰۷۳۶۸
سرمايه گذاري سپه
۷۷
۲۴۴۹
۵۰۲۴۳۱
سرمايه گذاري پتروشيمي
۱-
۴۱۷۴
۶۱۹۳۰
سرمايه گذاري بانك ملي
۳-
۴۳۷۴
۳۳۹۶۸۵۶
سرمايه گذاري غدير
۲
۳۲۰۰
۶۴۳۳۱
سرمايه گذاري پارس توشه
۱۳۹
۳۰۳۲
۴۰۱۷۱۰
سرمايه گذاري ساختمان ايران
۴
۳۱۴۳
۵۰۹۲
سرمايه گذاري توسعه معادن و فلزات
۳۷
۱۷۱۳
۸۳۷۹۳۷
سرمايه گذاري توسعه صنعتي ايران
۱
۲۰۰۵
۱۳۰۳۷
سرمايه گذاري صنعت بيمه
۰
۱۲۱۹۷
۴۰۰۰
داروپخش
۱۱۲-
۲۱۹۱
۳۱۰۲۲۲
سرمايه گذاري صنعت نفت
۲-
۳۳۴۷
۱۱۰۰۰
بهپاك
۳-
۹۵۶۱
۱۲۸۸۱
ويتانا
۰
۳۴۶۳
۴۰۶۶
شهد
۱-
۹۹۵
۱۱۰
نساجي قائمشهر
۶
۴۶۲۵
۲۱۰
صنايع كاغذسازي كاوه
۶۷
۳۳۰۰
۶۴۰۲
كارتن مشهد
۰
۸۵۰۰
۲۷۲
بين المللي محصولات پارس
۳
۱۰۰۳
۶۷۹۵
پلي اكريل
۰
۲۱۵۰۰
۴۶۰
ايران ياسا تاير و رابر (سهامي عام )
۰
۷۱۶۳
۵۱۰
فرآورده هاي نسوز پارس
۶
۶۰۱۳
۳۳۶۱
ايران گچ
۱۶۲۶-
۳۱۱۵۳
۴۰۰۵۵
سيمان دورود
۰
۱۹۶۲۲
۳۲۰۵
سيمان خاش
۱۰۴
۲۸۸۹
۳۶۰۰
ايتالران
۲۶-
۲۳۴۹
۷۷۹۲
نورد و لوله اهواز
۳
۹۰۲
۱۸۶۷۴
حق تقدم نورد و لوله اهواز
۱۰۰
۴۲۸۵
۱۳۰۱۰
سپنتا
۲-
۲۱۴۹
۳۰۴
جام دارو
۷۰
۱۴۷۴
۵۶۷۱
توليدي پارس قوطي
۲۳۱
۴۶۶۰
۳۷۳۶۵
كمباين سازي ايران
۵۳
۱۱۲۵
۳۸۱۲۱
ايران پويا
۵۳
۵۸۵
۸۰۰۰
كابلسازي تك
۰
۲۰۸۰
۱۹۱۰
لامپ پارس شهاب
۲-
۷۶۴۷
۵۱۸۰
مرتب
۳۷-
۷۴۶۸
۱۰۷۶۱
پارس خودرو
۲۰۰
۴۸۰۱
۱۲۷۷۳۲۲
حق تقدم پارس خودرو
۱۳۹-
۲۶۴۷
۲۵۰۰۰
فنرسازي زر
۳
۹۱۳۳
۳۹۳۷
كمك فنر ايندامين

قيمت طلا و ارز
نوع قيمت فروش (ريال)
يك بهار آزادي ۸۶۰۰۰۰
نيم بهار آزادي ۴۱۰۰۰۰
ربع بهار آزادي ۲۶۰۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۷۷۴۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي)۸۴۱۰
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۸۳۳۸
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي)۹۸۲۹

اقتصادي
اجتماعي
انديشه
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
گلستان كتاب
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
بورس
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   گلستان كتاب   |  
|  محيط زيست   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |