شنبه ۱۹ مهر ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۱۹۲
وقتي براي نوشابه پول بيشتري در مقايسه با شير مي پردازيم
نوشابه ها شير را كنار زده اند، ولي ....
۵/۲ ميليون نفر از جمعيت ايران دچار پوكي استخوان هستند كه حدود ۴۰ درصد از آنان را زنان تشكيل مي دهند. تنها ۴۰ درصد از شير خام توليدي كشور وارد چرخه صنعت مي شود و بقيه از طريق چرخه سنتي در اختيار مردم قرار مي گيرد.
001926.jpg
001928.jpg
هزينه مصرف شير شما چقدر است؟ آيا شير در تغذيه افراد خانواده شما نقش كليدي دارد يا خير؟
هزينه مصرف نوشابه شما چقدر است؟ افراد خانواده شما بيشتر نوشابه مي نوشند يا شير؟
در بسياري از جوامع لبنيات را از اركان اساسي تغذيه بر مي شمارند و كمبود آن را موجب نقصان در رشد يا سلا مت مي دانند. از اين رو همواره افراد جامعه به مصرف لبنيات خصوصاً شير توصيه مي شوند. با اين وصف كودكان و نوجوانان ايراني از مصرف شير پرهيز كرده و از سوي ديگر به نوشيدن مفرط نوشابه ها روي آورده اند.
در حال حاضر مصرف نوشابه بين كودكان نيز شيوع فراواني يافته و بسياري از بچه ها به جاي شير و حتي آب، نوشابه هاي رنگين مي نوشند.
خانم مريم.ف مادر سه فرزند ۴ تا ۱۵ ساله در اين زمينه مي گويد: به اهميت شير واقف هستم، ولي كودكان و نوجوانان علا قه حيرت انگيزي به نوشابه دارند و بسياري از آنها مثل دو كودك من از شير گريزان هستند.
يكي از كارشناسان تغذيه در مورد بي علا قگي كودكان به شير و تمايل به نوشيدن نوشابه مي گويد: در وهله اول نوشابه مايع خوشمزه تري به شمار مي رود، گازدار است و نوشيدن آن به صورت خنك بسيار گوارا است. اما نكته مهم ديگر رواج فرهنگ ساندويچ خوري و غذاهاي مشابه است كه خوردن آنها بدون نوشابه چندان ميسر نيست. از وقتي كالباس و سوسيس پا به كشور ما گذاشت مصرف نوشابه ها دوچندان شد و اين با عرضه انواع همبرگرها به پديده اي بدل گشت.
اردشير راوندي نوجوان ۱۷ ساله در مورد بيزاري اش از شير و علا قه به نوشابه بالحن مطايبهآميزي مي گويد: مي دانم مزاياي شير چيست ودر كتاب هاي درسي بارها بر لزوم نوشيدن آن تأكيد كرده اند، ولي فكر مي كنم به اندازه كافي شير نوشيده ام. نكته اين است نمي توان شير را در همه وعده هاي غذايي نوشيد، ولي نوشابه بايد در همه وعده ها جز صبحانه وجود داشته باشد. من اعتراف مي كنم به نوشيدن نوشابه معتاد هستم و نوشابه  بايد هميشه و همه جا سر سفره ما باشد، اما شير ... فكر مي كنم دوران شيرخوردن برايم تمام شده!
آنچه از دست مي دهيد
ا فراد بي شماري هستند كه همواره پس از نوشيدن شير احساس ناخوشايندي درخود مي يابند. آنها گمان مي برند وجود حساسيت به شير سبب مي شود توازن هورمون هاي بدن به  هم بريزد و باعث ايجاد سرطان شود. اما تمام اينها به طرز تلقي و نحوه نگرش خود شما بستگي دارد. بريجيت مك كويت، يكي از محققان مركز تغذيه بريتانيا در اين رابطه مي گويد:«به هيچ وجه مردم را به كنار گذاردن يكي از گروه هاي غذايي نظير محصولا ت لبني تشويق نمي كنيم. مصرف اين دست مواد يكي از راه هاي خوب به دست آوردن كلسيم است. خصوصاً اينكه شير كم چرب مي تواند شخص را در كم كردن وزن ياري برساند.» اما يكي ديگر از محققان نظر كاملا ً متفاوتي دارد:«فكر مي كنم براي به توازن رساندن انرژي هاي مورد نياز بدن، شير مثمرثمر باشد اما اين مايع چيزي نيست كه براي افراد بزرگسال ساخته شده باشد. در حقيقت ساختار شير براي كمك به قوام يافتن سلول ها طراحي شده تا سبب پرورش بهتر كودكان شود.» نايجل سامرلي، مدير كلينيك تحقيقاتي لندن مي افزايد: «در گذر ساليان مردم رفته رفته شير را به عنوان تغذيه اي بنيادين براي دستيابي به سلا متي شناخته اند اما فراموش كرده اند كه مي توان كلسيم آن را از منابع بسيار ديگر نظير سبزي ها يا دانه هاي خوراكي كسب كرد. البته توصيه نمي كنم بيماران به طور كلي از خوردن شير صرفنظر كنند اما بهتر است زندگي بدون آن را هم تجربه كنند و دريابند بدون نوشيدن اين مايع چه احساسي دارند.»
تقريباً بيشتر افراد گمان مي كنند به لبنيات حساسيت دارند و هميشه با تعداد روز افزون مادراني روبه رو هستيم كه خيال مي كنند فرزندانشان نسبت به شير آلرژي دارند اما حساسيت واقعي به لبنيات تنها به يك درصد بزرگسالان و دو درصد خردسالا ن محدود مي شود كه در سنين بالا تر از سه سال، شايع تر است. اين مشكل زماني پيش ميآيد كه بدن قادر نيست«لا كتيز»-آنزيمي كه براي هضم «لا كتوز» لا زم است- را توليد كند.
به هر جهت خيلي ها بدون هيچ دليل مهمي از نوشيدن دو ليوان شير در روز - كه مي تواند منجر به سلا متي بيشتر شود- سر باز مي زنند.
پژوهشگران در صددند از مواد پرمنفعت موجود در شير در داروها سود جويند اگرچه آنها هنوز نمي دانند چرا نشانه هاي سرماخوردگي و زكام در افرادي كه محصولات لبني را از رژيم غذايي خود كنار مي گذارند به سرعت محو مي شود. ناتالي سيونا، نويسنده دو كتاب پرفروش تغذيه در بريتانيا مي گويد: «وجود مقداري شير در برنامه هاي غذايي مي تواند مطلوب باشد. شير سرشار از پروتئين است و خصوصاً براي گياهخواران يا افرادي كه تغذيه نامناسبي دارند، منبع خوبي براي ويتامين ها يا مواد معدني است. اما مشكل زماني پيش مي آيد كه مردم فكر مي كنند «بايد» براي سالم ماندن، شير بنوشند اما كشورهاي زيادي را مي توان يافت كه چنين فرهنگي در ميان ساكنان آنها رواج ندارد. همچنين لا زم نيست براي مصون ماندن از بيماري هاي استخواني از آن بهره برد. به طور مثال در آمريكا كه مصرف شير بسيار بالا  است ميزان ابتلا  به اين دست عارضه ها نيز چشمگير مي نمايد.
شايد كلسيم براي سلامت استخوان ها مفيد باشد اما اغلب از ياد برده مي شود كه منيزيم نيز در اين راه نقشي اساسي ايفا مي كند. شير منيزيم زيادي در خود ندارد و بدون وجود آن، كلسيم كمك چنداني به بهروزي شما نمي كند.
بنابراين به سادگي مي توان دريافت تا هنگامي كه بدن شما از مقداركافي منيزيم برخوردار نباشد حتي قرص هاي كلسيم هم باعث بهبود چنداني در شرايط جسمانيتان نخواهد شد.
ديگر پژوهشي كه در زمينه بيماري هاي استخواني انجام گرفته نشان مي دهد پروتئين هاي حيواني هم مي توانند با برهم زدن ميزان «اسيد الكالاين» در بدن، منجر به از دست رفتن كلسيم و در نهايت ناراحتي هاي استخواني شوند. پروفسور جين پلا نت، رئيس مركز تحقيقاتي بريتانيا در اين باره مي گويد: «پروتئين سبب توليد بيش از حد اسيد شده و بدن براي مقاومت دربرابر آن ناچار به جذب كلسيم از استخوان ها مي شود.» آخرين تحقيقات نشان مي دهد «پنيرسفت» اثري به مراتب مخرب تر از گوشت گاو دارد. به هر روي پروتئين هاي حيواني آشكارا باعث امراض استخواني مي شوند. استفاده از شير براي محافظت از اين امراض تبليغي بيش نيست.»
اگر شما در خانواده هايي به سر مي بريد كه مصرف نوشابه در آن بيش از شير است به هوش باشيد كه پول شما چگونه بر باد مي رود و چگونه قند مفرطي را با نوشابه ها به بدن خود وارد مي كنيد و از سوي ديگر از مزاياي شير محروم هستيد.
مصرف شير در ايران چقدر است 
مدير روابط عمومي و امور بين الملل صنايع شير ايران مي گويد: سالا نه ۶ ميليون تن شير در كشور توليد مي شود كه حدود ۷۰ درصد آن به بخش سنتي و ۳۰ درصد ديگر به دامداري هاي صنعتي تعلق دارد. حسين چمني، افزود: سرانه مصرف شير در ايران ۷۵ ليتر است كه اين سرانه به توصيه متخصصان تغذيه بايد به ۱۶۰ ليتر افزايش يابد. وي اظهار داشت: به لحاظ تأمين كلسيم سرانه مطلوب مصرف ۳۰۰ ليتر شير در سال توصيه مي شود كه براي رسيدن كشور به وضع مطلوب فاصله طولا ني در پيش است. وي گفت: بر اساس آمارهاي موجود ۵/۲ ميليون نفر از جمعيت ايران دچار پوكي استخوان هستند كه حدود ۴۰ درصد از آنان را زنان تشكيل مي دهند. وي گفت: تنها ۴۰ درصد از شير خام توليدي كشور وارد چرخه صنعت مي شود و بقيه از طريق چرخه سنتي در اختيار مردم قرار مي گيرد.

قيمت ها را مقايسه كنيد!
نوشابه خانواده  قيمت(تومان)
۴۰۰
نوشاب 
۴۰۰
تاپس 
۴۵۰
كوكاكولا 
۴۰۰
بدون قند
نوشابه شيشه اي 
۶۵
فانتا
۷۰
كوكاكولا 
نوشابه كوچك
۱۵۰
زمزم
۱۵۰
پارسي كولا 
۲۵۰
دلستر
قيمت 
نوع شير
۴۷۵
شير پاكتي استريل ۱ ليتري
۲۸۰
شير نايلوني پاستوريزه ۱ درصد چربي ۱ ليتري 
۳۲۵
شير نايلوني پاستوريزه ۵/۳ درصد چربي 
۳۶۵
شير پاكتي پاستوريزه ۱ ليتري 
۱۱۵
شير پاكتي پاستوريزه ربع ليتري 
۴۰۰
شير نايلوني استريل ۱ ليتري 
۲۲۵
شير نايلوني پاستوريزه ۷۵۰ گرمي 
۲۲۰
شير استريل نيم ليتري 
۱۶۵
شير استريل چهارگوش ربع ليتري 
۲۰۰
شير استريل كاكائويي پاكتي ربع ليتري 
۶۵۰
شير استريل كاكائويي پاكتي ۱ ليتري 
۱۳۵
شير پاستوريزه كاكائويي پاكتي ربع ليتري 
۱۰۰
شير كاكائو شيشه اي ربع ليتري 
۱۰۰
شير كاكائو ليواني ۲۰۰ گرمي 
۱۷۰
شير كاكائو استريل ۳ گوش ربع ليتري 
۱۵۰
شير استريل ۳ گوش ربع ليتري 
001956.jpg

هرم غذايي:
چگونه برنامه غذايي خود را تنظيم كنيم؟
001934.jpg
هرم غذايي طرحي نو از راهنماي غذاي روزانه است. شكل خاص هرم بيانگر ميزان مصرف مواد غذايي بوده و سه سطح دارد. در سطح اول يا همان قاعده هرم گروه نان و غلا ت، در سطح دوم گروه سبزي و ميوه و در سطح سوم گروه گوشت و فرآورده هاي لبني قرار دارند.
چربي ها و شيريني ها در قله هرم هستند اين بدان معني است كه بايد آنها را از همه مواد كمتر مصرف كرد. هرم راهنماي غذايي شامل پنج گروه غذايي است كه هر كدام از اين گروه ها مقداري از مواد مغذي و نه همه آنها را براي بدن فراهم مي كند. پس يك گروه نمي تواند به جاي گروه ديگر مصرف شود.
گروه هاي غذايي كدامند؟
به طور كلي ۵ گروه غذايي در هرم غذايي وجود دارد كه عبارتند از:
گروه اول: نان، غلا ت، برنج، ماكاروني، رشته فرنگي.
اين مواد در قاعده هرم قرار دارند و آنها را بايد بيشتر از مواد ديگر مصرف كرد.
ميزان مصرف آنها ۱۱-۶ واحد در روز است. واحدهاي اين گروه كه تأمين كننده آهن و پروتئين مورد نياز بدن است، عبارتند از:
يك برش نان حدود ۳۰ گرم، در مورد نان لواش به اندازه ۴ كف دست.
يك دوم ليوان برنج و ماكاروني پخته.
سه چهارم ليوان غلا ت آماده خوردن (برشتوك).
گروه دوم، سبزي ها: اين گروه را بايد روزانه ۵-۳ واحد مصرف كرد. مواد اين گروه كه تأمين كننده ويتامين هايC ،A است، عبارتند از:
يك ليوان سبزي هاي خام برگ دار مثل اسفناج، كاهو.
يك دوم ليوان سبزي هاي پخته يا خام خرد شده.
يك دوم ليوان نخود سبز، لوبيا سبز، هويج خرد شده، جوانه گندم،...
سه چهارم ليوان آب سبزي ها، آب هويج،...
دو عدد خيار ، گوجه فرنگي.
گروه سوم ،ميوه ها: ميزان مصرف اين گروه در روز ۴-۲ واحد است. اين گروه نيز مانند سبزي ها، حاوي ويتامين C، A بوده و عبارت است از:
يك عدد ميوه متوسط يا يك دوم ليوان ميوه هاي ريز(انگور،توت،انار)
يك چهارم ليوان ميوه هاي خشك و برگه ها،...
يك دوم ليوان آب ميوه كنسرو شده.
سه چهارم ليوان آب ميوه.
گروه چهارم، گوشت: شامل گوشت قرمز، مرغ،ماهي، تخم مرغ، حبوبات و آجيل است. ميزان مصرف روزانه آنها ۳-۲ واحد است. اهميت اين گروه بيشتر در تأمين پروتئين، آهن، ويتامين ۱۲B، ۶B است. يك واحد اين گروه، عبارت است از:
۹۰-۶۵ گرم گوشت قرمز، مرغ، ماهي پخته.
سه عدد تخم مرغ 
حبوبات پخته يك ليوان 
يك دوم ليوان آجيل
گروه پنجم، شير و لبنيات 
اين گروه شامل شير، ماست، كشك، دوغ، و ساير فرآورده هاي لبني مي باشد كه بايستي روزانه ۳-۲ واحد مصرف شوند. بهترين منابع كلسيم در اين گروه قرار دارند.
هر واحد اين گروه عبارت است از:
۱ ليوان (۲۴۰) شير يا ماست.
۴۵ گرم پنير.
جدول زير به طور تقريبي ميزان واحدهاي مورد نياز از هر يك از گروه هاي غذايي ياد شده را براي سه دسته از افراد بيان مي كند.(با توجه به نياز تقريبي آنها به انرژي)
همان طور كه ملا حظه مي شود چربي ها، روغن ها و مواد شيرين در زمره گروه هاي غذايي به شمار نميآيند. بنابراين بر خلا ف ساير گروه ها  مصرف آنها اختياري است زيرا براي سلا مت بدن مورد نياز نيستند و همان طور كه قبلا ً گفته شد بايد مصرف آنها را به حداقل كاهش داد.
ادويه ها، قهوه،چاي،نوشابه هاي گازدار در هرم جاي ندارند زيرا اين مواد تنها باعث طعم دادن و لذيذ تر شدن آن مي شوند و داراي مواد مغذي نيستند.
پسران نوجوان، مردان فعال 
زنان فعال، اغلب مردان 
كودكان، زنان، دختران نوجوان 
۲۸۰۰
۲۲۰۰
۱۶۰۰
گروه غذايي - كالري
۴-۲ واحد
۴-۲ واحد
۴-۲ واحد
شير
۲ واحد
۲ واحد
۲ واحد
گوشت 
۵ واحد
۴ واحد
۳ واحد
سبزي ها
۴ واحد
۳ واحد
۲ واحد
ميوه ها
۱۱ واحد
۹ واحد
۶ واحد
نان و غلا ت 
ادامه دارد

سوپ سيب زميني
هزينه تقريبي(ريال)
مقدار كالري 
مقدار
مواد
۶۰۰
۲۴۰
۲-۳عدد
سيب زميني(پوست گرفته شده)
۴۰۰۰
۸۰
۴پيمانه(۹۶۰گرم)
آب مرغ 
۶۰
۷
۷-۸ برگ 
تره ساطوري شده 
۳۰۰
۶۰
۲ عدد(۱۵۰گرم)
پياز خرد شده 
۲۲۰
۴۰
۹۰گرم 
برگ كرفس 
۵۰
۱۶
۱قاشق چايخوري 
سبزي خشك(كف مال)
-
-
به ميزان لا زم 
نمك 
۵۲۳۰
۴۴۳
-
جمع 
اين سوپ داراي ويتامينC ،B، A، گوگرد، فسفر، سيليس،كلسيم ، سديم، يد، آهن و نشاسته مي باشد

سالا د ايراني 
هزينه تقريبي(ريال)
مقدار كالري 
مقدار
مواد
۴۵۰
۲۲
۲ عدد (۲۲۰ گرم)
خيار (سكه سكه)
۳۵۰
۴۶
۲ عدد (۲۳۰ گرم)
گوجه فرنگي (حلقه حلقه)
۱۵۰
۳۲
۱ عدد (۸۰ گرم)
پياز (حلقه حلقه)
۳۰۰
۲۸
۵۰ گرم 
جعفري با گشنيز ساطوري 
۵۰
۱
۱ قاشق
سركه انگور
۲۰۰۰
۲۷۰
۲ قاشق
روغن زيتون 
-
-
به ميزان لا زم 
نمك و فلفل 
۳۳۰۰
۳۹۹
-
جمع 
اين سالا د داراي ويتامينA ،B ،C ، K ، آهن،  كلسيم، فسفر، پتاسيم، گوگرد، مس و سديم مي باشد.

پرتقال، ميوه نوئل
001932.jpg
پرتقال از جمله ميوه هاي پرطرفدار در كشور است كه آن را در سبد خريد اكثر خانواده هاي ايراني مي توان يافت.
تنوع اين ميوه بسيار زياد است به طوري كه در دنيا بيش از ۱۰۰ نوع پرتقال وجود دارد ولي در كشور ماحدود ۱۰ نوع پرتقال به عمل ميآيد كه از آن جمله مي توان به پرتقال بمي، شهسواري، تامسون، خوني و... اشاره كرد. پرتقال هم ميوه ارزاني است هم گران به طوري كه نرخ هر كيلوي آن از ۱۰۰ تا هزار تومان در نوسان است. اصل ميوه پرتقال متعلق به چينيان است و از چين به هند، ايران و سوريه رفته ، همچنين جنگجويان صليبي اين ميوه را به اروپا بردند و كشت آن را در كشورهاي حوزه مديترانه ترويج كردند. در قديم پرتقال براي اروپاييان ميوه اي لوكس به شمار مي رفت و بچه ها آن را نمي خوردند ، بزرگترها در موقع عيد نوئل يك پرتقال هديه مي گرفتند. به همين دليل در اروپا به پرتقال «ميوه نوئل» مي گويند. پرتقال ميوه اي است سرشار از انواع ويتامين  خصوصاً ويتامين (ث). ضمن اينكه املا ح معدني فسفر، آهن و كلسيم نيز در اين ميوه فراوان است. يك پرتقال به وزن متوسط، ۶۵ ميلي گرم كلسيم دارد. بعضي ها پرتقال را به علت ترش بودن طعم، نوعي كم كننده املا ح بدن مي پندارند. حال آن كه اين ميوه خود سرشار از املا ح معدني است. تقريباً در هر صد گرم پرتقال ۵۰ گرم ويتامين وجود دارد ضمن اينكه آب پرتقال نيز به عنوان نوشابه اي نشاطآور در ضد عفوني بدن نقش مو‡ثري ايفا مي كند. معمولا ً كساني كه از ناراحتي روده رنج مي برند نمي توانند پرتقال تازه ميل كنند، به اين افراد توصيه مي شود يك ليوان آب پرتقال با كمي آب و عسل مخلوط كرده و ميل كنند. بهتر است پرتقال يك ساعت قبل از غذا ميل شود. ضمن اينكه مصرف آب پرتقال در كودكان خطر ابتلا  به اسكوربوت (نرمي استخوان) را كاهش مي دهد. به بيماران قلبي نيز توصيه مي شود حتماً پرتقال فراوان ميل كنند زيرا باعث رقيق شدن خون شده و سموم زايد در خون را از بين مي برد. همچنين كساني كه دوران نقاهت را مي گذرانند بهتر است آب پرتقال را با دو قاشق چايخوري شكر و يك زرده تخم مرغ و كمي آب مخلوط كرده و ميل كنند. ترشي موجود در پرتقال از پيري زودرس جلوگيري مي كند. ضمن اينكه اين ميوه براي كاهش وزن نيز توصيه شده است. علا قمندان به داشتن پوست لطيف مي توانند له شده گوشت پرتقال را هر شب بر روي پوست خود ماساژ دهند و بعد از ۱۵ دقيقه آن را بر دارند و به اين وسيله ماسك زيبايي بگيرند. پوست پرتقال براي براقي چرم كاربرد ويژه اي دارد علا وه بر اينكه اگر يك پرتقال كه دانه هاي ميخك را در آن فرو كرده ايد در قفسه لباس هاي خود بگذاريد لباس بيد نخواهد زد.

قيمت سبزي ها و صيفي ها در بازار تهران
001960.jpg

قيمت ميوه در بازار تهران
001958.jpg

تخم مرغ
001936.jpg
تخم مرغ غذايي بسيار مغذي و از اجزاي ضروري يك برنامه غذايي سالم است. اين غذا مانند گوشت، مرغ و ماهي فسادپذير است و بايد به سلا مت آن در خريد،  حمل و نقل، نگهداري و طبخ توجه شود.
نكات مهم در سلا مت تخم مرغ 
خريد از مغازه و نگهداري در منزل 
  تخم مرغ را تنها از مغازه هايي بخريد كه آن را در يخچال نگهداري مي كنند.
مطمئن شويد كه تخم مرغ تميز و پوست آن سالم است.
بلا فاصله پس از خريد آن را به يخچال منتقل كنيد.
تخم مرغ بسته بندي را در جعبه اصلي آن نگهداري كنيد و حداكثر تا ۳ هفته بعد آن را مصرف نماييد.
تخم مرغ ها را در زمان نگهداري در يخچال نشوييد زيرا راه ورود باكتري ها از طريق منافذ موجود روي پوسته باز مي شود.
پخت و مصرف صحيح:
تخم مرغ را تا زماني كه زرده و سفيده آن كاملا ً سفت شود بپزيد نيمرو نبايد شل باشد.
غذاهاي حاوي تخم مرغ را به مدت ۱۵ ثانيه تا حرارت ۶۸ درجه سانتيگراد به طور يكنواخت بپزيد.
تخم مرغ يا غذاهاي حاوي آن كه در ماكرويو طبخ مي گردند بايد سرپوشيده باشند تا رطوبت سطحي خود را از دست ندهند، مرتب به هم زده شوند يا حداقل يك بار در ميانه طبخ مخلوط گردند تا توزيع گرما در آنها يكنواخت باشد، در حرارت ۷۴ درجه سانتيگراد طبخ شوند و حداقل براي ۲ دقيقه قبل از مصرف در ماكروويو باقي بمانند.
آيا استفاده از تخم مرغهاي ترك دار صحيح است؟
باكتري ها قادرند از طريق ترك ها به داخل تخم مرغ نفوذ كنند. هرگز تخم مرغ هاي ترك دار را خريداري نكنيد ولي اگر در طي حمل و نقل تا منزل تك برداشت آن را در يك ظرف تميز و درپوش دار بريزيد (بدون پوسته) و در يخچال نگهداري كنيد و طي دو روز آن را مصرف كنيد. اگر تخم مرغ  طي پخت ترك برداشت، مصرف آن مشكلي ندارد.
آيا ظاهر تخم مرغ ارتباطي با سالم نبودن آن دارد؟
بعضي از علا ئم نشان دهنده ناسالم بودن تخم مرغ مي باشند نه تمام آنها. در زير به چند مورد از موارد شايع در ظاهر تخم مرغ اشاره مي شود:
لكه هاي خون: علت آن پارگي يك يا چند مويرگ كوچك در زرده هنگام تخمگذاري است و علا مت ناسالم بودن تخم مرغ نيست.
سفيده با ظاهري ابري و غيرشفاف: نشانه تازه بودن تخم مرغ است. سفيده شفاف نشانه كهنگي تخم مرغ مي باشد.
سفيده صورتي يا رنگين كمان: نشانه فساد ناشي از باكتري هاي سودومناس است. بعضي از اين ميكروب ها كه رنگ سبز فلورسنت با رنگدانه هاي محلول در آب توليد مي كنند براي سلا متي انسان مضر است.
حلقه سبز اطراف زرده تخم مرغ سفت: نشانه بيش از حد پختن آن است و دليل آن تركيب گوگرد و آهن موجود در زرده مي باشد. اين رنگ در حالتي كه تخم مرغ در آب محتوي آهن زياد پخته شود نيز به وجود ميآيد. همچنين تخم مرغ نيمرو اگر در حرارت بسيار زياد پخته شده و يا در مجاورت گرما به مدت طولا ني قرار گيرد نيز ظاهري سبز پيدا مي كند. مصرف اين قسمت رنگي از نظر سلا متي مشكلي ندارد.

واحد اطلا ع رساني غذا راه اندازي مي شود
باهدف ارتقاء ايمني غذا و جلوگيري ازمرگ و مير بيماري هاي ناشي از مصرف غذاي آلوده «واحد اطلا ع رساني غذا» راه اندازي شد.
به گزارش خبرگزاري مهر، سالا نه ۳۰ درصد مردم كشورهاي صنعتي به بيماري هاي ناشي از مصرف غذاهاي آلوده مبتلا  مي شوند. از همين رو دفتر تحقيق و توسعه معاونت غذا و داروي اين وزارتخانه در مرحله اول افتتاح واحد اطلا ع رساني غذا با اختصاص شماره تلفن ۶۹۵۴۴۳۸ امكان مطرح كردن مشكلا ت و سو‡ال هاي اقشار مختلف مردم در زمينه ايمني غذا را به وجود آورده است. واحد اطلا ع رساني غذا در نظر دارد با هماهنگي دستگاه دولتي ذي صلا ح، دانشگاهها و صنايع، اطلا عات معتبر و مفيد را در زمينه نحوه انتخاب ، نگهداري و مصرف غذا جمعآوري كرده و با بهره گيري از روش هاي مختلف آموزشي به اطلا ع مردم برساند.
همچنين واحد اطلا ع رساني غذا در صدد است با افزايش سطح دانش اطلا عات مردم درباره مصرف غذا، بينش و عملكرد صحيح در اين زمينه ايجاد كرده، به نحوي كه مصرف كننده بدون توجه به آگهي هاي تبليغاتي و با دقت لا زم غذايي را كه سالم تر است انتخاب كند. زيرا انتخاب درست مصرف كننده، توليدكنندگان مواد غذايي را به رقابت صحيح در توليد محصول سالم تر هدايت مي كند.

بازارچه خوراك
گوناگون
|  بازارچه خوراك  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |