شنبه ۱۹ مهر ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۱۹۲ - Oct.11, 2003
با حضور شهردار تهران برگزار شد
كيوسكداران در جشن روزنامه همشهري
016840.jpg
گروه شهري: به مناسبت ميلاد مسعود قائم آل محمد و نزديك شدن دوازدهمين سالگرد انتشار روزنامه همشهري،  مراسم جشني با حضور شهردار تهران، مدير عامل روزنامه همشهري و جمع كثيري از كيوسكداران مطبوعات تهران در هتل هما برگزار شد.
به گزارش خبرنگار ما، در اين مراسم، دكتر محمود احمدي نژاد - شهردار تهران، ضمن تجليل از فعالان عرصه توزيع محصولات فرهنگي و رسانه هاي مكتوب، خواستار همكاري بيشتر آنان با روزنامه همشهري شد.وي، توزيع كنندگان مطبوعات را،  عامل انتقال و پل ارتباط انديشه و فرهنگ و مطالبات شهروندان خواند و بر حل معضلات موزعين مطبوعات تأكيد كرد.
براساس اين خبر، همچنين مهندس عليرضا شيخ عطار - مدير عامل روزنامه همشهري با تجليل ميلاد امام زمان(عج) بر نقش انتظار آگاهانه و توأم با شناخت در تعجيل ظهور سخن گفت و حصول اين آگاهي و شناخت را ناشي از اقدامات فرهنگي ذكر كرد. وي با تقدير از موزعين مطبوعات گفت: شيوه توزيع روزنامه همشهري به زودي ارتقاء مي يابد و فعالان عرصه توزيع مطبوعات نقش مهمي در موفقيت اين مهم خواهند داشت و از اين رو تلاش خواهيم كرد با انجام نشست هايي با نمايندگان موزعين، ضمن حل و فصل معضلات آنها، توزيع روزنامه سامان يافته و روزنامه در حداقل زمان ممكن به دست مخاطبان خود برسد.
شيخ عطار، فروشندگان مطبوعات را توزيع كنندگان انديشه و فرهنگ خواند و از نقش آنان در ارتقاء سطح فرهنگ شهروندان تقدير كرد.وي تقارن سالروز انتشار روزنامه همشهري با نيمه شعبان را مبارك خواند و گفت: روزنامه همشهري با بهره مندي از افرادي روشنفكر و دلسوز و نيز موزعين زحمتكش، روزنامه اي مردمي بوده و خواهد بود و درصدد هستيم اين عنصر بي بديل همشهري همچنان حفظ شود.در پايان اين مراسم از سوي مديريت روزنامه همشهري، هدايايي به فروشندگان روزنامه اعطاء شد.

نگاه
علي جهانشاهي
016802.jpg

پروژه هاي جديد براي حل معضلات ساختاري تهران
شهرداري تهران بانك تأسيس مي كند
گروه شهري: مديريت شهري مصمم است به سرعت مسايل مربوط به تهران را جمع بندي كرده و راهكارهاي مناسب حل اين مسايل را طراحي و به اجرا بگذارد. دكتر محمود احمدي نژاد شهردار تهران در حاشيه ملاقات عمومي خود با شهروندان منطقه ۱۹ اظهار اميدواري كرد، ملاقاتهايي از اين دست با مردم همه مناطق شهر تهران در اسرع وقت صورت گرفته و بتواند نقش تعيين كننده اي در حل مسايل مبتلابه مردم البته در حد مقدور براي شهرداري تهران داشته باشد.
شهردار تهران افزود: در كنار همه فعاليتهاي خوب و ارزنده اي كه در منطقه ۱۹ انجام شده مسايل و مشكلاتي هم به چشم مي خورد كه الزاماً به دليل مرزي بودن و برخورداري از حوزه استحفاظي وسيع منطقه است.
وي درباره ساخت و سازهاي غيرمجاز در حاشيه شهر گفت: شهرداري تهران مصمم است از همه توان خود در جهت صيانت از حريم شهر تهران استفاده كند اما در اين راه به كمك مسئولين ديگر سازمانها نيز نيازمنديم.
احمدي نژاد به مشكل شبكه عبوري منطقه اشاره كرد كه رفع آن نيازمند توسعه شبكه بزرگراهي از جمله احداث بزرگراه هاي نواب و نور است. همچنين گره هاي ترافيكي ابتداي جاده ساوه در ميادين منتهي به آن به ويژه در روزهاي پنجشنبه و جمعه تراكم ترددي شديد را موجب مي شود كه با انجام اصلاحات هندسي از جمله احداث روگذر، زيرگذر، پلهاي هوايي و تكميل بزرگراه هاي
در دست احداث مي توان مشكل تردد مردم اين منطقه را برطرف كرد.
وي ادامه داد: به علاوه سطوح معابر منطقه ۱۹ بعضاً فرسوده و نيازمند روكش نهايي است كه ما در نظر داريم تا آخر امسال همه خيابانهاي اين منطقه را روكش كرده و بزرگراه هاي نيمه كاره آن را به سرعت به اتمام برسانيم.
شهردار تهران به مشكل بزرگراه آزادگان و پل عابر پياده آن كه به دليل نفوذ آب دايماً نشست و مشكلاتي را براي عبور و مرور شهروندان فراهم مي كند اشاره كرده و گفت: كارشناسان متعددي مأمور شدند تا به طور ريشه اي مشكل جريانهاي آب زيرسطحي و منابع آب زيرزميني را كه در اين منطقه وجود دارد بررسي و برطرف نمايند.
وي همچنين خبر از آغاز عمليات روكش آسفالت ۲۰۰ خيابان اصلي شهر تهران داد كه تا آخر امسال به پايان خواهد رسيد.
شهردار تهران، منطقه ۱۹ را به لحاظ برخورداري از فضاي سبز و باغها و بوستانهاي متعدد غني دانست اما از كمبود فضاي ورزشي و فرهنگي منطقه گلايه كرد و در اين باره اظهار اميدواري كرد با كمكهاي ويژه اي كه دراختيار منطقه ۱۹ قرار خواهد داد تا آخر امسال عمليات احداث فضاهاي ورزشي - فرهنگي جديدي آغاز شود.
اين در حالي است كه به اعتقاد شهردار تهران خوشبختانه مردم منطقه ۱۹ روحيه مشاركت و آمادگي خيلي خوبي در سرمايه گذاري و خودياري حتي در عرصه فعاليتهاي عمراني منطقه دارند.

برنامه هاي جشن ميلاد حضرت مهدي موعود (ع)
016804.jpg
خبرگزاري فارس: ستاد مردمي اعياد شعبانيه در آستانه فرارسيدن ميلاد خجسته منجي عالم بشريت قائم آل محمد (عج) و روز جهاني مستضعفين، جشن ها و برنامه هايي را اجرا مي كند.به گزارش خبرگزاري فارس، برقراري ۲۵ ايستگاه صلواتي در شرق تهران، جشن بزرگ ميلاد حضرت مهدي ويژه بانوان در حسينيه امام خميني (ره)، برگزاري مسابقه «عاشقان ولايت» در سطح منطقه ۱۱ تهران و برگزاري مسابقه «تا صبح ظهور» در شش مسجد منطقه ۵ و ۲۲ تهران از ويژه برنامه هاي اين ستاد است.همچنين ستاد مردمي اعياد شعبانيه به مناسبت ميلاد حضرت مهدي به همت شهرداري منطقه ۵ ، ۶۰۰ نفر از شهروندان منطقه ۵ شهرداري تهران را روز سه شنبه ۲۲ مهرماه جاري براي زيارت مرقد مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) به مسجد جمكران اعزام خواهد كرد.
امشب بعد از نماز مغرب و عشاء نيز در مسجد كوي دانشگاه تهران مراسم ويژه جشن ميلاد حضرت قائم (عج) با سخنراني امام جماعت مسجد جامع لندن پيرامون «مهدويت و غرب» از سوي بسيج دانشجويي كوي برگزار مي شود.

تاكسي داران از طرح تعويض تاكسي ها استقبال نمي كنند
مدير عامل  سازمان  تاكسيراني  تهران ، گفت : علت  به  تعويق  افتادن  اجراي طرح  تعويض  تاكسي هاي  فرسوده ، استقبال  نشدن  اين  طرح  از سوي  تاكسي داران است . هاشمي  عرب  در گفت وگو با ايرنا، افزود: تاكسيداران  براي  اسقاط خودروي  خود و جايگزين  كردن  خودروي  جديد، تمايلي ندارند .كه  البته  براي  حل  اين  مشكل  جلساتي  در جهت  توجيه  تاكسي داران  در حال برگزاري  است .
وي  اظهار داشت : سازمان  بهينه سازي  تعهد كرده  است  مبلغ  ۲۰ ميليون  ريال بابت  هر تاكسي  از رده  خارج  شده  بپردازد و با احتساب  اين  رقم ، مبلغ  تمام شده  خودروي  سمند براي  تاكسي دار در حدود ۷۸ ميليون  ريال  خواهد بود.
وي  ادامه داد: پيش  بيني  شده است  از اين  مبلغ  ۱۰ ميليون  ريال  ارزش  اسقاطي خودرو و ۶۰ تا ۷۰ ميليون  ريال  نيز وام  كم بهره  در اختيار تاكسي دار قرارگيرد.

جنوب تهران سامان مي يابد
۱۲۰ طرح عمران شهري در جنوب غربي تهران اجرا مي شود
016800.jpg
گروه شهري: ۱۲۰ طرح عمران شهري، اجتماعي و ترافيكي با تخصيص اعتباري بالغ بر ۲۰۰ ميليارد ريال در سال جاري توسط شهرداري منطقه ۱۸ در جنوب غرب تهران اجرا مي شود.
مهندس شايسته شهردار منطقه ۱۸ تهران با بيان اين مطلب گفت: در راستاي سياست هاي شهرداري تهران مبني بر توسعه فضاها و مراكز اجتماعي و فرهنگي، تعداد ۱۱ باب ورزشگاه و سالن ورزشي با اعتباري بالغ بر ۴۱ ميليارد ريال در سطح منطقه در حال اجراست كه مي توان به مجموعه هاي ورزشي گرمدره، باباسلمان، دهشاد بالا و پايين، خادم آباد، گلشهر، سعيدآباد، شهداء فردوس، شهيد سليماني و بدر اشاره كرد كه عمليات اجرايي تعدادي از اين مراكز به اتمام و آماده بهره برداري است و تعدادي ديگر نيز تا اواخر سال جاري افتتاح و به بهره برداري خواهند رسيد. وي گفت: با راه اندازي ورزشگاه هاي فوق تعداد مراكز ورزشي تحت پوشش اين شهرداري از ۴ باب به ۱۵ باب افزايش خواهد يافت.
وي احداث ۲۶ بوستان محلي و منطقه اي و توسعه ۱۰۰ هكتار جنگل كاري را سرلوحه برنامه هاي شهرداري در سال جاري خواند و خاطرنشان كرد: با بهره برداري از اين طرح ها تعداد بوستان هاي منطقه از ۶۸ بوستان به ۱۰۴ بوستان و وسعت فضاي سبز منطقه نيز از ۱۲۰۰ هكتار به ۱۳۰۰ هكتار و سرانه فضاي سبز نيز از ۵/۱۲ متر مربع به ۱۴ مترمربع افزايش خواهد يافت.
شهردار منطقه ۱۸ تهران همچنين به احداث نخستين فرهنگسراي ترافيك در بوستان قائم، اصلاح هندسي بيش از ۲۰ تقاطع مهم، احداث پاركينگ روباز، احداث ۱۲ دستگاه پل هوايي عابر پياده در سطح منطقه، بازپيرايي سرپناه هاي ايستگاه اتوبوس، تأمين روشنايي بزرگراه آزادگان و نصب چراغ هاي هوشمند راهنمايي و رانندگي اشاره كرد و گفت: در زمينه بهبود شبكه حمل و نقل شهري نيز اين شهرداري عمليات اجراي احداث بزرگراه آيت الله سعيدي را در اولويت برنامه هاي خود قرار داده و تكميل زيرگذر خط راه آهن تهران - اهواز، احداث پل تقاطع آزادي - آيت الله سعيدي، احداث ۷۶ متري آيت الله سعيدي و احداث بلوار بهار و چندين معبر ديگر نيز در راستاي همين سياست ها است كه عمليات اجراي آنها در دست اقدام است.
مهندس شايسته خاطرنشان ساخت: طي سال گذشته بالغ بر ۱۰۰ طرح و پروژه عمراني در شهرك ها و روستاهاي حريم منطقه اجرا شده و هم اكنون نيز ۳۱ طرح در اين بخش از منطقه با اعتباري حدود ۱۷ ميليارد ريال از سوي شهرداري منطقه در حال اجراست كه مي توان به احداث ۹ باب سالن ورزشي و تعدادي كتابخانه و خانه مشق و آسفالت و جدول بندي معابر و خيابان ها و... اشاره كرد.
شهردار منطقه ۱۸ تهران همچنين از افتتاح و بهره برداري از ۳۲ طرح عمراني، فرهنگي و اجتماعي در آينده اي نزديك خبر داد.

نشست مقابله باآلودگي هاي نفتي خزر
گروه شهري: نشست كارشناسان  كشورهاي  ساحلي  درياي  خزر براي  مقابله  با آلودگي هاي  نفتي  اين  دريا در باكو برگزار شد.
در اين  نشست  دو روزه  درباره  نهايي سازي  پروتكل  همكاري  در چارچوب  كنوانسيون  زيست محيطي  درياي  خزر و راهكارهاي  موقت  براي  مقابله  با آلودگي نفتي  اين  دريا مذاكره  شد.
در نشست  مذكور همچنين  يادداشت  تفاهم  موقت  براي  پيشگيري  و مقابله  فوري با آلودگي هاي  زيست  محيطي  براي  امضا آماده  خواهد شد.
پروتكل  مورد تاييد كارشناسان  كشورهاي  ساحلي  شركت كننده  در اين  نشست ، قرار است  در سوم  و چهارم  نوامبر سال  جاري  ميلادي  در تهران  بررسي  شود.
دراين  نشست  كه  به  ابتكار سازمان  دريانوردي  جهاني  برگزار شد، نمايندگان برنامه  محيط زيست  درياي  خزر (سپ )، برنامه  محيط زيست  سازمان  ملل  متحد وشركت  نفتي  بريتش  پتروليوم  (بي .پي ) نيز شركت  كردند.برخي  كشورهاي  ساحلي  خزر از جمله  آذربايجان ، قزاقستان  و روسيه  به  استخراج  نفت  از منابع  درياي  خزر مشغول  هستند و وجود لكه هاي  نفتي  ناشي  ازاين  اقدامات ، محيط زيست  اين  دريا را با خطراتي
  رو به  رو ساخته  است .

تسهيلات جديد براي معافيت پزشكي مشمولان
گروه اجتماعي: ستاد كل  نيروهاي  مسلح  در اطلاعيه اي مقررات  جديد معافيت  پزشكي مشمولان  خدمت  وظيفه  را اعلام  كرد.
در اطلاعيه  اين  ستاد آمده  است  ستاد كل  نيروهاي  مسلح  به  منظور رفع نواقص  و شفافيت  و ايجاد تسهيلات  درمورد معافيت  پزشكي  مشمولان  وظيفه عمومي، آئين نامه  معافيت  مشمولان  خدمت  وظيفه  عمومي مصوب  سال  ۷۳ رابررسي  و مقررات  جديد را تدوين  و در سير مراحل  تصويب  قرار داد.
بنابراين  اطلاعيه ، براساس  موافقت  مقام  معظم  رهبري  و فرماندهي  كل قوا، مقررات  جديد معافيت  پزشكي  مشمولان  خدمت  وظيفه  كه  با طي  تشريفات قانوني  به  تصويب  هيأت  وزيران  رسيده  است  به  ميمنت  ۱۵ شعبان ، سالروز خجسته  ميلاد منجي  عالم  بشريت  حضرت  مهدي (عج)، براي اجرا ابلاغ  مي شود.
در اين  اطلاعيه  تصريح  شده  است  نحوه  مراجعه  مشمولان  واجد شرايط معافيت  پزشكي  را معاونت  وظيفه  عمومي نيروي  انتظامي متعاقبا، اعلام خواهد كرد.

آغاز عمليات روكش آسفالت ۲۰۰ خيابان
016798.jpg
معاون  فني  و عمراني  شهرداري  تهران  از آغاز عمليات  روكش  آسفالت  در ۲۰۰خيابان  پايتخت  خبر داد.
محمد علي آبادي  در گفت وگو با ايرنا گفت :  اين  عمليات  در منطقه  ۱۹ تهران  همزمان  با ديگر نقاط شهر آغاز شد و اميدواريم  طي  مدت  سه  ماه  به  پايان  برسد.
وي  گفت :  اين  ۲۰۰ خيابان  از سوي  سازمان هاي  خدمات  رسان  در تهران  تا سه سال  ديگر كنده  كاري  نخواهد شد و شهرداري  تهران  با انجام  روكش  آنها، اقدام  به  اصلاح  معابر خواهد كرد.وي  هزينه  اجراي   اين  طرح  را بيش  از ۱۵۰ ميليارد ريال  عنوان  و تصريح  كرد: شهرداري  تهران  با اجراي   اين  طرح  كه  مرحله  دوم  پروژه  ساماندهي  معابر تهران به  شمار مي رود، از مشكلات  ترافيكي  ناشي  از نقص  فني  خيابان هاي  تهران مي كاهد.
به  گفته  علي آبادي ، در انجام  روكش  خيابان هاي  تهران  از نوعي  آسفالت  مرغوب كه  از عمر بالايي  برخوردار است  استفاده  مي شود.معاون  شهردار تهران  با بيان   اينكه  كار لكه گيري  معابر تهران  در ضرب الاجل ۴۵ روزه  با موفقيت  انجام  شد، افزود: لكه گيري  معابر و كوچه هاي  فرعي  و پوشش دادن  تمام  تهران  نيز از سوي  شهرداري  انجام  مي شود و تا پايان  زمان  ساماندهي  معابر شهر تهران  ادامه  مي يابد.وي  ابراز اميدواري  كرد با هماهنگي  بيشتر ميان  دستگاه هاي  خدماتي  تهران ، ممنوعيت  سه ساله  كنده كاري  در خيابان هاي  مذكور به  پنج  سال  افزايش  پيدا كند.

پيش بيني يك كارشناس براي شش ماهه دوم سال جاري:
ساخت و ساز در تهران رونق مي گيرد
يك  كارشناس  و متخصص  امور شهري ، گفت : با فعال  بودن  صنعت  ساخت  و ساز بيش از ۷۰۰ شغل  به  طور مستقيم  و غير مستقيم  با اين  بخش  مرتبط مي شوند.
«رسول  كشت پور» روز جمعه  در گفت وگو با خبرنگار ايرنا مركز استان  تهران به  تاثيرات  اين  صنعت  در امر اشتغال  اشاره  و تصريح  كرد: كاهش  ميزان  ساخت  وساز، بيكاري  را در جامعه  افزايش  مي دهد.
وي  به  مصوبه  اخير شوراي  عالي  شهرسازي  مبني  بر تقسيم بندي  تهران  به  چهارپهنه  اشاره  و اظهار داشت : اين  مصوبه  خيلي  راهگشاي  مشكلات  بخش  مسكن  نبوده  وبه  واقع  تصميمي بود براي  خروج  از شرايط «بدتر» به  «بد».
وي  تصريح  كرد: تهران  در شرايط كنوني  فاقد طرح  تفصيلي  است  و بر اساس مصوبات  شوراي  عالي  شهرسازي  و معماري ، شهرداري  و وزارت  مسكن  مكلف  به  تهيه اين  طرح  هستند.
كشت  پورافزود: باتصميم  همه  جانبه  مديران  شهري  و وزارت  مسكن  و شهرسازي براي  تعيين  سياست هاي  ساخت وساز و ايجاد تسهيلات ، عمليات  ساختماني  در كشوررونق  مي گيرد.
اين  كارشناس  مسايل  شهري  پيش  بيني  كرد كه  در ۶ ماهه دوم  سال  صنعت  ساخت  و ساز با رشد بيشتري  مواجه  شود.وي  گفت : ايجاد تسهيلات  ياد شده  توسط مديران  شهري  و وزارت  مسكن  وشهرسازي در كاهش  نرخ  بيكاري  نيز موثر است .
وي  خاطر نشان  كرد: در طول  ۱۵ سال  گذشته  فرهنگ  ساخت  و ساز با رشد قابل توجه  و بي نظيري  روبرو بوده  است .
اين  كارشناس ، علت  رشد اين  بخش  در ۱۵ سال  گذشته  را نياز عمومي مردم  به مسكن  و امنيت  ذاتي  كه  سبب  حفظ سرمايه  مردم  در اين  بخش  مي شود، ذكر كرد.كشت  پور گفت : بخش  ساختمان  نسبت  به ساير بخش هاي  صنعتي  و كشاورزي  و تجارت بدليل  اتخاذ سياست  ناپايدار و عدم  برنامه ريزي هاي  عملي  غير منسجم  به  مرورزمان  دستخوش  تغيير و تحول  شده  است .
اين  كارشناس  و متخصص  در امور شهري ، همچنين  يادآور شد: طبق  آمار منتشره ميزان  ساخت  وساز در شش  ماهه اول  سال  جاري  در شهر تهران  ۶۰ درصد كاهش  داشته است .
وي  تصريح  كرد: صنعت  ساخت  و ساز سبب  اتلاف  مالي  سرمايه گذاران  نمي شود واز طرفي  به  سرمايه گذار اطمينان  مي دهد كه  سرمايه اش  قابل  بازگشت  است  و اين امر اشتغال  زايي  بيشتري  را براي  كشور بدنبال  خواهد داشت .

كتابخانه هاي عمومي به بخش خصوصي واگذار نمي شوند
دبير كل  هيأت  امناي  كتابخانه هاي  عمومي  كشور گفت : با تصويب  لايحه  كتابخانه هاي  عمومي  در مجلس ، اين  كتابخانه ها به  بخش  خصوصي  واگذار نمي شوند.
به گزارش ايرنا «محمدحسين  ملك  احمدي» روز پنجشنبه  در جمع  كتابداران  آذربايجان  غربي  در اروميه  افزود: لايحه  كتابخانه هاي  عمومي  هم اكنون  در صحن  علني  مجلس  شوراي اسلامي  در دست  بررسي  است  و هشت  ماده  آن  تاكنون  به  تصويب  رسيده  است .
وي  اضافه  كرد: قانون  فعلي  اداره  كتابخانه هاي  عمومي  مربوط به  سال  ۱۳۴۴است  و لايحه  جديد قدم  مثبتي  براي  روزآمدكردن  كتابخانه هاي  عمومي  خواهد بود.
وي  يادآور شد: علاوه  بر اينكه  با اين  مصوبه  ، خصوصي سازي  كتابخانه هاي  عمومي  را نخواهيم  داشت  اما كتابخانه هاي  عمومي  بصورت  نهاد عمومي  غير دولتي اداره  خواهند شد.
ملك  احمدي  گفت : روح  لايحه  مبتني  بر اين  است  كه  از مشاركت  مردمي ، كمكهاي  دولتي  و درآمد شهرداري ها در اداره  و تجهيز كتابخانه هاي  عمومي  استفاده  شود.
وي  افزود: براساس  مصوبه  جديد تنها سياستگذاري  و نظارت  در امور كتابخانه هاي  عمومي  از سوي  دولت  خواهد بود كه  اين  امر در تركيب  هيأت  امنا نمود پيدا كرده  است .

شهري
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
خارجي
سياسي
سينما
علمي فرهنگي
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري دانشجو
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   سينما   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |  
|  محيط زيست   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |