شنبه ۱۹ مهر ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۱۹۲ - Oct.11, 2003
فوتبال جام بين قاره اي
ايران با برانكو فردا در مقابل نيوزلند
016808.jpg
گروه ورزشي: تيم ملي فوتبال ايران بعدازظهر فردا در چارچوب قهرماني در قاره آسيا و اقيانوسيه در ورزشگاه آزادي به مصاف تيم نيوزيلند مي رود. ايران قهرمان بازيهاي آسيايي ۲۰۰۲ بوسان در رقابت هايي فشرده با كره و ژاپن توانست به اين عنوان دست پيدا كند و اين در حالي است كه حريف فرداي تيم ملي تنها در سايه اينكه استراليا مطرح ترين تيم قاره اقيانوسيه با همه قوا در مسابقات قاره اي حاضر نشد عنوان قهرماني را بدست آورد نامزد حضور در قهرماني فوتبال دو قاره آسيا و اقيانوسيه شده است. در شماره پيش روزنامه به تفصيل پيرامون تيم نيوزيلند و موقعيت اين تيم در اقيانوسيه نوشتيم و اينكه كلاً فوتبال در اين كشور در چه جايگاهي قرار دارد. سابقه بازيهاي تيم هاي فوتبال ايران و نيوزيلند به ۲۹ سال پيش و به بازيهاي انتخابي جام جهاني ۱۹۷۴ مونيخ مي رسد كه تيم ملي ايران براي حضور در مرحله نهايي اين مسابقات مجبور به انجام بازي با استراليا شد.
تيم ايران قبل از انجام بازي رفت خود با استراليا به نيوزيلند رفت و يك بازي تداركاتي بي حاصل با اين تيم انجام داد كه ثمره خشونت بيش از حد نيوزيلندي ها و آسيب ديدگي چندمهره كليدي تيم ايران قبل از رويارويي با استراليا بود.
حالا پس از ۲۹ سال يكبار ديگر تيم هاي ملي ايران و نيوزيلند اين بار در چارچوب يك بازي رسمي برابر هم مي ايستند. نيوزيلندي ها با فوتبالي متكي بر فيزيك بدني فاقد خلاقيت لازمه فوتبال امروزي هستند و اين در حالي است كه استراليا همسايه ديوار به ديوار آنها در فوتبال امروز جهان در همه رده ها قدرتي شناخته شده در ابعاد بين المللي به شمار مي رود.
تيم ملي فوتبال ايران كه هم اكنون درگير با مسابقات انتخابي جام ملت هاي آسياست، اين بار پس از وقفه اي ۸ ماهه يكبار ديگر حضور در ميدان را با «برانكوايوانكوويچ» تجربه مي كند. دستيار سابق «بلاژويچ» كه با تيم اميد ايران قهرمان فوتبال بازيهاي آسيايي بوسان شد و حالا با ماندن در ايران بدل به تصميم گيرنده اصلي براي فوتبال ما شده است. «برانكو» روزي به ايران آمد و دوباره بر مصدر كار نشست كه تيم ملي ايران با انجام چندبازي پر انتقاد و دور از انتظار همه را از خود نااميد ساخت. فردا تماشاگران مي آيند تا ببينند تيم ملي فوتبال ايران با «برانكو» چه تفاوتي با بازيهاي قبلي پيدا كرده است. برانكو براي بازي با نيوزيلند ۲۳ بازيكن را به اردو فراخواند. البته تيم دعوت شده از سوي برانكو چند تغيير و تفاوت با نفرات دعوت شده در اردوهاي قبلي از سوي شاهرخي سرمربي پيشين و مديرفني كنوني تيم ملي دارد. برانكو با توجه به دوري چندماهه باز هم روي به نفراتي آورده كه از گذشته و به خصوص در طول اردوهاي تيم ملي اميد در راه بازيهاي آسيايي بوسان روي آنان شناخت كافي دارد.
با توجه به همراهي شاهرخي و فركي در تيم ملي به نظر مي رسد كه فردا تيم ملي حراست از دروازه اش را به ابراهيم ميرزاپور بسپارد. يحيي گل محمدي، رحمان رضايي، جلال كاملي در دفاع و عليرضا نيكبخت واحدي و مهدي مهدوي كيا به عنوان پيستون هاي چپ و راست به كار گرفته شوند.
جواد نكونام، محرم نويدكيا، به همراه ايمان مبعلي و حسين كعبي شانس بيشتري براي بازي در خط مياني خواهند داشت. در خط حمله هم علي دايي مثل هميشه مرد اول خواهد بود و مي ماند اينكه مربيان از بين علي كريمي، ادموند بزيك و امير وزيري كدام را به عنوان زوج دايي بكار گيرند كه در صورت حضور كريمي اين بازيكن شانس همراهي با كاپيتان تيم ملي را خواهد داشت، تيم ملي روز گذشته تمرين اصلي خود را با حضور مهدي مهدوي كيا و نظارت برانكو انجام داد تا با بهترين نفرات و دايي آماده به مقابله با نيوزيلند برود.

سرانه ورزش دانش آموزي افزايش يافت
گروه ورزشي: مديركل تربيت بدني پسران وزارت آموزش و پرورش از افزايش سرانه ورزش دانش آموزان از ۳۰۰۰ ريال به ۸۰۰۰ ريال خبر داد.
محمدرضا پهلوان در نخستين روز از هجدهمين دوره رقابت هاي علمي تخصصي مربيان ورزش كشور با اعلام اين خبر گفت: كتاب درس تربيت بدني نخستين بار از امسال در پايه اول ابتدايي تدريس مي شود و در سالهاي آينده نيز با فراگير شدن آن در تمام پايه هاي ابتدايي، راهنمايي و متوسطه اين كتاب تدريس خواهد شد.

تيم هندبال جوانان ايران در راه جمهوري آذربايجان
گروه ورزشي: تيم هندبال جوانان ايران روز ۲۶ مهرماه جاري براي شركت در يك اردوي تداركاتي عازم جمهوري آذربايجان مي شود.
عليرضا رحيمي رئيس فدراسيون هندبال با اعلام اين خبر گفت: تيم جوانان در مدت اقامت يك هفته اي خود در باكو چهار بازي تداركاتي با تيم هاي باشگاهي اين كشور برگزار مي كند. وي عدم برپايي اردوي تداركاتي تيم هاي هندبال ايران در اروپا را ناشي از هزينه هاي سنگين دانست و افزود: براي اردوي آماده سازي تيم اميد با فدراسيون هاي هندبال آلمان و مجارستان وارد مذاكره شديم كه تاكنون جوابي دريافت نكرديم.
تيم جوانان هندبال ايران خود را آماده حضور در مسابقات جوانان آسيا در هند مي كند و تيم اميد هم براي حضور در بازيهاي آسيايي ۲۰۰۶ دوحه قطر آماده مي شود.

تصويب طرح ايجاد باشگاههاي ورزشي دانشگاهها
كليات  طرح  ايجاد باشگاه  ورزشي  در دانشگاه ها، در گردهمايي  مديران  كل تربيت  بدني   اين  مراكز در همدان  تصويب  شد.
مدير كل  تربيت  بدني  وزارت  علوم ، تحقيقات  و فناوري ، هدف  از اجراي   اين  طرح  را ايجاد انگيزه  در دانشجويان  براي  رقابت  با افراد غيردانشجو ذكر كرد.مهرزاد حميدي  گفت : درصورت  عدم  اجراي   اين  طرح  راه  ورود استعدادهاي  پرورش يافته  به  ورزش  ملي  مسدود مي ماند.
وي  تأكيد كرد: ايجاد باشگاه  ورزشي  ارتقاي  انگيزه  دانشجويان ،ايجاد اشتغال و ارتباط بين  آنان  و مربيان  بيرون  از دانشگاه  را فراهم  مي كند.در اين حال احمد نصيري مدير كل  تربيت  بدني  دانشگاه  تهران  از فقدان  ظرفيت  ساختار سازماني  تربيت  بدني  دانشگاه ها براي  اداره باشگاه  و وجود اختلاف  ماهيتي  در فعاليتهاي  باشگاهي  با مأموريت هاي   اين  مركز به  عنوان  مشكلات  ايجاد باشگاه  ورزشي  نام  برده است.

وضعيت جسماني موحد رضايتبخش است
گروه ورزشي: عبدالله موحد نابغه كشتي ايران و جهان كه صحبت از آوردن وي از آمريكا به ايران براي هدايت و رهبري تيم كشتي آزاد ايران در بازي هاي المپيك آتن به ميان آمده بود در حال گذراندن دوره نقاهت در اين كشور است.
موحد دچار سكته مغزي شده كه خوشبختانه با تلاش پزشكان خطر از وي رفع شده است.
جزيني سرپرست دفتر حفاظت منافع جمهوري اسلامي ايران در واشنگتن ديروز اعلام كرد: موحد از بيمارستان به منزل انتقال يافته و هم اكنون نيز تحت مراقبت پزشكان معالجش مي باشد.
وي افزود: به دليل محبوبيت بسيار تعداد تماس ها از ايران و ساير نقاط جهان زياد شده كه در حال حاضر به دستور پزشكان موحد نمي تواند مستقيما با علاقمندان و دوستدارانش ارتباط برقرار كند. عليرغم كمي احساس ضعف وضعيت جسماني موحد رضايتبخش اعلام شده است.

تصميم مديرعامل باعث كنار گذاشتن ذوب آهن شد
گروه ورزشي: مديركل تربيت بدني استان اصفهان اختلاف بين باشگاه ذوب آهن با باشگاه هاي صنام و پاس تهران را بهانه اي براي انحلال تيم واليبال ذوب آهن اصفهان توسط مديرعامل اين باشگاه عنوان كرد.
بهمن البرزي افزود: در حالي كه شخصاً در مذاكره با مديرعامل صنام موافقت حضور «به نژاد» را گرفتم و پيش از آن نيز سردار آجرلو مديرعامل پاس موافقت خود را با بازگشت عندليب و زارع به تيم سابق شان اعلام كرده بود و با وجود حل شدن اين مشكل تصميم شخصي و شتابزده مديرعامل ذوب آهن موجب شد تا اين تيم از ليگ برتر كنار گذاشته شود.
البرزي با بيان اين مطلب كه براي حفظ سهميه استان اصفهان در ليگ برتر تصميم جديد اتخاذ خواهد شد گفت: در اين راستا طي مذاكراتي كه با رئيس فدراسيون واليبال داشتم وي قول داد سهميه اصفهان در ليگ برتر همچنان حفظ شود.

همايش گراميداشت روز پارالمپيك برگزار شد
همايش  بزرگداشت  روز پارالمپيك  با حضور ۲۵ دانش آموز دختر و پسر معلول  در آكادمي ملي  المپيك  برگزار شد.
محمود  خسروي  وفا در اين  باره  گفت  با پيشنهاد  ايران  و موافقت  كميته  جهاني  پارالمپيك،  روز تاسيس   اين  كميته  به  نام  روز پارالمپيك  نامگذاري  شد.
وي  افزود: هدف  از برگزاري   اين  مراسم  جلب  و جذب  معلولان  و خانواده هاي  آنها به  ورزش  و آشنايي  با اهداف  پارالمپيك  است.
در اين  مراسم  پس  از برنامه  گروه هاي  سرود و نمايش ، معلولان حاضر در مراسم  حدود يك  كيلومتر مسيرپيمايي  كردند و در يك  اقدام  نمادين به  همه  آنها نشان  طلا اهدا شد.
در بخش  دوم  برنامه  نيز كارگاه ها و ايستگاه هاي  آموزشي  معلولان  با حضور قهرمانان  جهان  و پارالمپيك  برگزار شد.

روز جهاني فوتبال دختران
گروه ورزشي: صندوق كودكان سازمان ملل متحد «يونيسف» با همكاري فيفا امروز را «روز جهاني فوتبال دختران» نامگذاري كرده است.
كارول بلامي مدير اجرايي يونيسف درباره علت نامگذاري اين روز مي گويد: حقوق اساسي ميليون ها دختر در سراسر جهان امري تجملاتي و غيرضرور در نظر گرفته مي شود اما يونيسف و فيفا بر اين باورند كه دختران هم مي بايست همپاي پسران هم از حق تحصيل و آموزش برخوردار باشند و هم از حق ورزش و بازي كردن.
ژوزف بلاتر رئيس فيفا هم معتقد است: سالانه هزاران دختر در سراسر جهان ترك تحصيل مي كنند و اين زنگ خطري است براي جامعه انساني زيرا اين دختران با ترك مدرسه، آينده اي نامعلوم را براي خود فراهم مي كنند و كل جامعه هزينه اين ناهنجاري اجتماعي را مي پردازد.

ورزش
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
خارجي
سياسي
سينما
شهري
علمي فرهنگي
محيط زيست
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري دانشجو
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   سينما   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |  
|  محيط زيست   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |