پنج شنبه۲۴ مهر ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۱۹۶ - Oct.16, 2003
رئيس مؤسسه مطالعات بين المللي انرژي:
استراتژي اوپك كارآمدي خود را از دست مي دهد
017120.jpg
گروه اقتصادي: مهدي عسلي، رئيس مؤسسه مطالعات بين المللي انرژي، ديروز در جمع خبرنگاران گفت:  استراتژي سازمان كشورهاي صادركننده نفت (اوپك) براي عرضه و قيمت گذاري، با توجه به شرايط جديد كارآمدي خود را از دست مي دهد.
به گزارش خبرنگار ما، وي دليل اين امر را اختلاف ديدگاه هاي توليدكنندگان عمده نفت غيراوپك با اين سازمان و ناسازگاري دروني اعضا دانست.
عسلي گفت: كشورهايي مثل نروژ و به ويژه روسيه كه داراي توليد بالايي هستند معتقدند، اگر قيمت نفت در حد بالايي باشد، جايگزين نفت در عرصه انرژي اقتصادي شده و شرايط بدتر خواهد شد. اختلاف ديدگاه روسيه با اوپك و اهتمام اين كشور به عرضه بيشتر نفت و همچنين احتمال ورود نفت عراق به بازار جهاني موجب شده است، استراتژي اوپك كه كاهش عرضه در شرايط كاهش قيمت نفت است، كارآمدي خود را از دست بدهد.
رئيس موسسه مطالعات بين المللي انرژي ادامه داد: درميان اعضاي اوپك نيز عربستان اعتقاد چنداني به قيمت هاي بالا ندارد و معتقد است به دليل ذخاير فراوان و ظرفيت هاي بالاي توليد، به سهم خود در بازار بيشتر اهميت مي دهد. در حالي كه برخي كشورها كه سهم آنها در اوپك كمتر است، به استراتژي فعلي وفادارند.
وي گفت: تداوم استراتژي فعلي اوپك كه كاهش عرضه در زمان افتادن قيمت هاست، در ميان مدت به كاهش سهم اوپك در عرضه جهاني منجر خواهد شد.
در اين صورت، اوپك ديگر نمي تواند در بازار تاثيرگذاري فعلي را داشته باشد. عسلي ادامه داد:  بازار نفت به دليل حضور جدي كارتل اوپك غيررقابتي شده است.
احتمال اينكه در آينده سازماني مثل سازمان جهاني تجارت در بازار نفت تاسيس شود وجود دارد. اين سازمان ميانجي ميان مصرف كنندگان و توليدكنندگان نفت خواهد شد.
رئيس مؤسسه مطالعات بين المللي انرژي تاكيد كرد: حداكثر سازي درآمدهاي نفتي با توجه به اصل صيانت از ذخاير نفتي، مساله اصلي وزارت نفت است.
وي در پاسخ به اين پرسش كه اگر حداكثرسازي درآمدهاي نفتي استراتژي وزارت نفت است، چرا قيمت فرآورده هاي نفتي در داخل بسيار ارزانتر از قيمت هاي جهاني است و وزارت نفت به اين موضوع توجه نمي كند، گفت: اين موضوع فراتر از اختيارات وزارت نفت است و يك موضوع كاملا سياسي است كه بايد در سطح كلان حل شود.
عسلي ادامه داد: براي اينكه مطالعات مربوط به استراتژي حداكثرسازي درآمد نفت به نتايج مشخص برسد، همايشي علمي - تخصصي در روزهاي ۲۶ و ۲۷ مهرماه در تهران برگزار مي شود. در اين همايش ۵۰۰ نفر از كارشناسان داخلي و خارجي از جمله كارشناسان دبيرخانه اوپك، مركز مطالعات جهاني انرژي و شركتهاي استات اويل و بريتيش پتروليوم حضور دارند.
***
حوزه نفت، از حوزه هاي خبري بسيار مهم در بخش اقتصاد است. خبرنگاران رسانه هاي گروهي، عموما هر فرصتي را كه مصاحبه هاي عمومي مسئولان وزارت نفت برگزار مي كنند مغتنم دانسته و در آن حضور پيدا مي كنند. اما روز گذشته تعداد خبرنگاران بسيار كم بود. گويا سخنان وزير نفت در روز سه شنبه كه به نوعي بوي كم لطفي به خبرنگاران داشت از دلايل اصلي عدم حضور خبرنگاران در اين مصاحبه بود.

مذاكره هيأت وزارت نفت با مقام هاي نروژي درباره پرونده استايت او يل
گروه اقتصادي: يك هيات شش نفره از وزارت نفت ايران براي مذاكره با مقامهاي رسمي نروژ در مورد پرونده فساد عليه شركت دولتي استات اويل وارد اسلو پايتخت اين كشور شده است.
به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس اين هيات روز دوشنبه با اينار استينسناس وزير نفت نروژ نيز ديدار و گفتگو كرده است. اعضاي اين هيات، همچنين با دادستان عمومي اسلو نيز ديدار كردند و براي ادامه گفتگو با مقامهاي اين كشور عازم شهر استاوانگر محل استقرار دفتر مركزي استات اويل شدند تا با مديرعامل جديد اين شركت گفتگو كنند.
كي نيلسون سخنگوي استات اويل اعلام كرده است :اين شركت به نگراني هاي طرفهاي ايراني توجه دارد و آنان را در جريان اين ماجرا قرار خواهيم داد.
قرداد پارس جنوبي لغو نمي شود
سخنگوي هيأت ايراني اعزامي به نروژ گفت: قرارداد نفتي شركت استات اويل نروژ در حوزه نفتي پارس جنوبي لغو نمي شود.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از نروژ  پست، سخنگوي هيأت شش نفره ايراني كه از طرف وزارت نفت ايران روز گذشته به نروژ سفر كرده است، با اعلام اين خبر افزود: ايران مايل است همكاريهاي خود را با استات اويل در توسعه ميدان نفتي پارس جنوبي ادامه دهد.
وي افزود: ما هنوز اطلاعات كاملي از پرونده اتهام فساد مالي استات اويل نداريم و مايليم جزييات دقيقتري از اين پرونده داشته باشيم و به محض دريافت جزييات بيشتر، استات اويل مي تواند همكاري خود را با ايران ادامه دهد.
بنابر اين گزارش، هيأت شش نفره ايراني كه از روز گذشته در نروژ به سر مي برد، مذاكراتي را با وزير نفت و انرژي نروژ و دادستان نروژ پيرامون پرونده فساد مالي استات اويل انجام داده است. اين هيأت ديروز مذاكرات با روساي استات اويل را آغاز كرد.

ديدگاه
همه چيز به هم مي آيد
مهندس بيژن زنگنه وزير محترم نفت ايران روز سه شنبه در دومين جشنواره روابط عمومي هاي برتر صنعت نفت به طور تلويحي خبرنگاران رسانه ها و مطبوعات در حوزه وزارت نفت را «بي سواد» خواندند.ايشان معتقد هستند كه خبرنگاران اين حوزه همه چيز را غلط و نادرست مي نويسند.
آقاي وزير، شما بار اول نيست كه اين همه لطف و محبت خودتان را نسبت به خبرنگاران اين حوزه در مجامع عمومي ابراز مي داريد، اما همين خبرنگاران هستند كه شما با استفاده از آنها فعاليت هاي هفت سال وزارت خود را تبليغ مي كنيد. شما بارها خبرنگاران خارجي را به رخ خبرنگاران ايراني كشيده ايد، اما شما كه به بسياري از كشورهاي پيشرفته نفتي دنيا سفر كرده ايد، آيا شباهتي بين آن مديران نفتي با مشابه آنها در داخل كشور مي بينيد كه خبرنگاران را با يكديگر مقايسه مي كنيد؟
قدري انصاف داشته باشيد، چون «همه چيز به هم مي آيد».
مژگان توانا

مديركل بازرگاني وزارت جهاد كشاورزي:
قاچاق- واردات چاي يك تصميم سياسي است
گروه اقتصادي: مديركل بازرگاني وزارت جهاد كشاورزي روز گذشته در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره اينكه چرا با وجود ممنوعيت واردات چاي، حتي در فروشگاههاي دولتي نيز اين كالا با حجم زياد عرضه مي شود گفت: اين يك تصميم سياسي- اداري است كه تحت نظارت وزارت جهاد كشاورزي نيست.
به گزارش خبرنگار ما غازي مولا هويزه با اشاره به اينكه با توجه به افزايش توليد داخل، نيازي به واردات چاي وجود ندارد، اظهار داشت: اگر چاي موجود در انبارها اسانس زده شود، ديگر نيازي به واردات وجود ندارد زيرا پيش بيني توليد چاي در سال آينده و چاي قابل مصرف موجود در انبارها به رقمي بالغ بر ۲۵۳ هزار و ۴۰۰ تن مي رسد در حالي كه نياز داخل ۱۹۵ هزار تن است.
او افزود: برخورد چماق گونه با قاچاقچي چاي درست نيست و بايدبا تخلف برخورد جدي صورت بگيرد.
«غازي مولانا» فشارهاي اخير تجار و بازرگانان به وزارت جهاد كشاورزي براي آزادسازي واردات چاي را بي اثر عنوان كرد و گفت: وزارت جهاد كشاورزي مخالفت خود را با واردات چاي اعلام كرده و در نظر دارد با راه اندازي دو كارخانه فرآوري چاي در كرج و لاهيجان نسبت به فرآوري چاي قابل مصرف توليد داخل و عرضه به بازار مصرف اقدام كند.
غازي مولا در ادامه بدون اشاره به موجودي چاي در انبارها از سالهاي گذشته خاطرنشان كرد: قسمت عمده اي از چاي انبار شده در كارخانه مربوط به توليدكننده داخلي است. بايد قبل از صادرات اين محصول فرصتي داده شود كه بخشي از اين چاي هاي انبار شده به صورت فرآوري وارد بازار شود.
مديركل بازرگاني وزارت جهاد كشاورزي همچنين از توليد يك ميليون و ۲۰۰ هزار تن شكر در سال جاري خبر داد و گفت: با توجه به مصرف سرانه ۲۵ كيلو شكر نياز كشور در سال جاري يك ميليون و ۶۵۹ هزار تن برآورد شده كه مابه التفاوت نياز داخل بايد به صورت حساب شده وارد شود.
او افزود: تعاوني هاي مرزنشين با واردات هر نفر ۲۵ كيلو شكر و با جمعيتي بيش از ۷ ميليون نفر در آمار واردات به حساب نمي آيد و عده اي از تجار هم از اين فرصت استفاده كرده و با گرفتن مجوز واردات به توليد ملي ضربه مي زنند.
غازي مولا خاطرنشان كرد: بايد محدوده مشخصي براي تجارت شكر و رفع نياز مرزنشينان مشخص شود.
او در بخش ديگري از سخنان خود به طرح ذخيره سازي ميوه و مركبات براي استفاده در فصول مصرف اشاره كرد و اظهار داشت: براساس اين طرح قرار است قبل از فرارسيدن ماههاي بهمن و اسفند كه ۴۵ درصد مصرف كشور را دربر مي گيرند، با همكاري سازمان ميادين و تره بار، شهرداري تهران و وزارتخانه هاي جهاد كشاورزي و بازرگاني توزيع ميوه صورت بگيرد.
او گفت: بيش از ۴ هزار تعاوني روستايي براي ذخيره و عرضه ميوه در فصول پرمصرف اعلام آمادگي كرده اند.

آغاز به كار ۳ نمايشگاه تخصصي
گروه اقتصادي: سه نمايشگاه تخصصي با موضوعات صنايع گاز و لوازم خانگي، صنايع غذايي و كيفيت و استاندارد روز گذشته در محل دايمي نمايشگاه هاي بين المللي تهران گشايش يافت.
سيد ابريشمي رئيس مؤسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران در مراسم افتتاحيه اين سه نمايشگاه گفت: تنها راهي كه موجب افزايش بهره وري در توليد مي شود، توليد با كيفيت است كه مي تواند اقتصاد كشور را به حركت درآورد.او افزود: در صورتي كه مواد اوليه مورد نياز صنايع كشور بي كيفيت بوده و يا توليد بي كيفيت با مواد اوليه مرغوب انجام شود، علاوه بر اينكه منابع و سرمايه هاي ملي هدر مي رود،هزينه هاي هنگفتي نيز بر اقتصاد خانواده و در نهايت دولت خواهد گذاشت.

پس از مذاكره با شركت ميدركس آمريكا
مشكل استفاده ايران از تكنولوژي احياي مستقيم فولاد برطرف شد
خبرگزاري فارس- با مذاكرات انجام شده با شركت آمريكايي ميدركس، مشكل اين شركت در ارتباط با استفاده ايران از تكنولوژي احياي مستقيم فولاد برطرف شده است.
وزير صنايع و معادن با اعلام اين مطلب و در پاسخ به اين پرسش كه «آيا مشكل وزارت صنايع و معادن با شركت آمريكايي ميدركس برطرف شده است» گفت: ما مشكلي نداشتيم، مشكل براي شركت ميدركس بود كه برطرف شد. وي با اظهار بي اطلاعي از برنامه ريزي براي ايجاد يك واحد احياي مستقيم فولاد در ذوب آهن اصفهان، گفت: حتي در اين صورت، ذوب آهن اصفهان با مشكلي در اين زمينه مواجه نخواهد شد.
گفتني است ، وزير صنايع و معادن چندي پيش در گفت وگو با خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس اعلام كرده بود كه شركت آمريكايي ميدركس،ايران را متهم كرده است كه با تقليد از فن آوري انحصاري اين شركت، يك واحد توليد فولاد به شيوه احياي مستقيم را در خوزستان احداث كرده است.
به گفته جهانگيري، شركت ميدركس خواهان مذاكره با ايران شده بود كه بر اين اساس دو طرف مذاكراتي را با هم آغاز كرده بودند.

معاون وزير جهاد كشاورزي اعلام كرد:
پرداخت وام ارزان به باغداران براي گسترش آبياري قطره اي
017122.jpg
گروه اقتصادي: برنامه ۱۰ ساله اصلاح ساختار زراعت و باغات كشور تدوين مي شود.
محمدعلي طهماسبي معاون باغباني وزير جهاد كشاورزي با اعلام اين مطلب به خبرنگار ما گفت: با تدوين اين برنامه ۱۰ ساله از سوي وزير جهادكشاورزي به دو بخش زراعت و باغباني ابلاغ شده و مجري طرح نيز معاونت آب و خاك وزارت جهاد كشاورزي است. اين برنامه از نيمه دوم امسال اجرايي خواهد شد.
او افزود: در برنامه اصلاح ساختار باغات كشور كه در بخشهاي آبياري تحت فشار، حذف ارقام غيرتجاري، مديريت كف باغ و احياي درختان تدوين خواهد شد، قرار است براي تمام موارد ذكر شده با همكاري بانك كشاورزي به عنوان بانك عامل، وامي با سود ۵ درصد به تمام باغداران كشور پرداخت شود تا بر مبناي اين وام نسبت به اجراي اين برنامه ها اقدام كنند.
به گفته وي براي طراحي آبياري تحت فشار باغ ها از متقاضيان پولي دريافت نمي شود و دولت به صورت رايگان و با همكاري شركت هاي مشاور بخش خصوصي نسبت به اجراي اين طرح اقدام مي كند.
معاون وزير جهاد كشاورزي اعطاي وام براي اجراي آبياري تحت فشار را توأم با طرح بهسازي و اصلاح ساختار باغ عنوان كرد و گفت:  در صورتي كه اين دو طرح با هم اجرا شود، وام به آن تعلق مي گيرد.
او افزود: حداقل اين وامها با توجه به تراكم درختان هر باغ يك ميليون و ۲۰۰ هزار تومان در نظر گرفته شده كه با توجه به وسعت زمين و تعداد درختان تغيير خواهد كرد.
طهماسبي زمان بازپرداخت وامها را از سال پنجم به بعد اعلام كرد و گفت: اعطاي اين وام سهل و ارزان، فرصت مناسبي است كه باغداران براي اصلاح باغ و بكارگيري روشهاي معمول در دنيا اقدام كنند.
او اضافه كرد: اين طرح شامل تمام نقاط كشور مي شود و سال اول اجراي آن، نيمه دوم امسال در نظر گرفته شده است. منابع مالي دولت محدود است ولي پيش بيني مي شود كه با بالا رفتن تقاضا سال آينده دولت بودجه ويژه اي را به اين امر اختصاص دهد.

با تغيير كابينه در ژاپن
احتمال حضور ژاپن در توسعه حوزه نفتي آزادگان كاهش يافت
يك پايگاه اينترنتي روسي نوشت: به نظر مي رسد با تغييرات صورت گرفته در كابينه ژاپن، احتمال امضاي قرارداد توسعه حوزه نفتي آزادگان به صفر برسد.
به گزارش «ايسنا» اين سايت اينترنتي، تكائو هيرانوما، وزير سابق انرژي، تجارت و صنعت ژاپن كه در ترميم كابينه اين كشور سمتش را از دست داده،  از حاميان شركت در توسعه (حوزه) نفتي آزادگان بود.
اما شويچي ناكاگاوا، وزير جديد ژاپن كه جانشين هيرانوما شده، اعلام كرده است ترجيح مي دهد همكاري هاي اقتصادي و انرژي نزديكتري با روسيه داشته باشد.
اين درحالي است كه ايران روز دوشنبه اعلام كرد قصد دارد در سه ماه دوم يا سوم سال آينده امتياز قرارداد توسعه حوزه نفتي آزادگان را به شركت هاي موردنظر اعطا كند.
ايران از شركت هايي از فرانسه، هلند،  نروژ، چين و هند براي توسعه اين حوزه دعوت به عمل آورده است. به نظر مي رسد چين كه وابستگي كمتري نسبت به ژاپن به آمريكا دارد،  از شانس بالاتري براي بدست آوردن اين قرارداد برخوردار باشد.

آغاز ساخت نخستين نيروگاه ذخيره اي ايران
گروه اقتصادي: عمليات ساخت نخستين سد و نيروگاه تلمبه ذخيره اي، كشور امروز با حضور وزير نيرو در روستاي سياه بيشه آغاز مي شود.
محسن طرزطلب مجري اين طرح، با اعلام اين مطلب گفت: نيروگاه سياه بيشه در چهار واحد ۲۵۰ مگاواتي و با توان بيش از يكهزار مگاوات، در منطقه سياه بيشه در استان مازندران ساخته مي شود.
هدف از اجراي طرح سد و نيروگاه سياه بيشه ايجاد تعادل در شبكه سراسري برق است.
توليد برق در ساعات پرمصرف شبكه به ميزان يكهزار مگاوات ساعت، مصرف برق در ساعات كم بار شبكه در حدود ۹۶۰ مگاوات و كاهش استهلاك نيروگاه هاي حرارتي معادل ۱۹ ميليون دلار در سال از جمله ويژگي هاي مهم اين نوع نيروگاه ها است.
طرزطلب گفت: نيروگاه هاي تلمبه ذخيره اي در ساعات پرمصرف با توليد برق و در ساعات كم مصرف با مصرف برق، در شبكه سراسري برق تعادل ايجاد مي كند.
وي افزود: كل هزينه اجراي اين طرح در حدود سه هزار و پانصد ميليارد ريال پيش بيني شده و در سه قرارداد با پيمانكاران امضا شده و يا در حال انعقاد است.
مجري طرح سد و نيروگاه سياه بيشه افزود: قرارداد نخست با هزينه اي بالغ بر ۸۸۷ ميليارد ريال با كنسرسيوم شركتهاي ايراني كيسون و بتا براي ساخت دو سد مخزني و تونل ها منعقد شده و مدت اجراي آن ۶۰ ماه است.
طرزطلب ادامه داد: مذاكرات مربوط به انعقاد قراردادB براي ساخت يك نيروگاه با هزينه اي بالغ بر دو هزار و ۲۳۰ ميليارد ريال با كنسرسيوم شركتهاي ايراني فراب و تابليه در حال انجام بوده و مدت اجراي اين قرارداد نيز ۶۰ ماه خواهد بود.
وي ادامه داد: قرارداد C هم با شركتهاي مشانير، سكو و كلنكو با هزينه اي معادل ۱۵۰ ميليارد ريال به امضا رسيده است.
مجري طرح سد و نيروگاه سياه بيشه گفت: قراردادهاي پيمانكاري به صورت طرح و اجرا بسته شده و در آن پيش بيني شده كه تمامي خطرپذيري پروژه و مسائل و مشكلات احتمالي در حين اجراي طرح بر عهده پيمانكار باشد.
وي افزود: اين نوع نيروگاه ها علاوه بر توانايي اصلاح منحني شبكه برق، در عين حال به خاطر سرعت عمل در ورود و خروج از شبكه برق مي تواند در ايجاد انعطاف در كنترل شبكه مؤثر باشد.

معاون برنامه ريزي وزارت بازرگاني:
سهم ايران از تجارت جهاني به ۴۵ صدم درصد افزايش يافت
خبرگزاري فارس- معاون برنامه ريزي و بررسيهاي اقتصادي وزارت بازرگاني گفت: در سال ۲۰۰۳ سهم ايران در تجارت جهاني به ۴۵/۰ درصد افزايش يافته است.فرهاد دژپسند در همايش صادرات غير نفتي، گفت: اين ميزان در سال ۲۰۰۰، معادل ۳۴/۰ درصد بوده است ؛در حالي كه با توجه به وسعت كشور، داشتن منابع انساني فراوان اين سهم بايد حداقل يك درصد باشد.
وي با اشاره به موانع ساختاري صادرات در كشور بيان داشت: بالا بودن هزينه تمام شده، كيفيت پائين توليدات و وجود تنگناهاي شديد در بازاريابي از جمله اين موانع هستند.
وي نگاه بنگاهها به بازارهاي داخلي را يكي از عوامل اين مشكلات خواند و گفت: ضعف در شناسايي بازار هدف و ناآشنايي با سليقه ها در بازاريابي جهاني نيز از مهمترين مشكلات گريبانگير صادرات كشور است.

بورس
تغيير قيمت
آخرين قيمت
تعداد سهام معامعله شده
نام شركت
۱-
۴۸۲۶
۳۱۰
معادن منگنز ايران
۹
۴۴۴۸
۱۸۸۸
شهد ايران
۲۱-
۶۱۹۹
۳۸۲۹۹
نوش مازندران
۲۳
۲۷۸۸
۳۰۵۸۳
روغن نباتي پارس
۱۸
۵۶۰۸
۲۳۳۳۵
مارگارين
۴
۴۳۴۳
۹۱۰۰
صنعتي بهشهر
۷۷
۲۲۴۰
۲۱۵۳۰
قند ثابت خراسان
۹۵
۳۳۹۴
۱۰۴۱۲
قند مرودشت
۶۷
۲۱۱۶
۶۰۱۰
قند تربت جام
۱۶۴-
۳۷۲۴
۴۳۵۰۰
پارس مينو
۲۶۱-
۶۲۸۱
۱۵۰۱۰
بهنوش ايران
۱۶۶
۳۴۹۱
۱۲۵۰۰
كارتن ايران
۷-
۲۲۰۷۵
۱۰۶۰
افست
۲۵۷
۸۰۷۷
۳۹۴۸۳۳
پتروشيمي خارك
۱-
۶۰۳۳
۳۸۵۹۵
پتروشيمي اراك
۳۶۴
۹۶۰۱
۶۵۶۸۷
پتروشيمي آبادان
۲۷۳-
۱۳۲۵۵
۸۸۳۵
داروسازي جابرابن حيان
۲۵
۸۲۸۶
۱۲۶۷
دارويي لقمان
۱۷
۸۱۱۶
۲۹۹۲۵
پارس دارو
۱۶-
۲۳۳۰
۳۱۵۸۹
كف
۸۵-
۱۸۱۹۷
۴۳۴۰
كربن ايران
۱۴
۱۸۸۵
۶۵۹۷۳
ايران تاير
۱۶۴
۲۰۶۴۲
۱۴۵۹۰
صنايع لاستيكي سهند
۲۵-
۱۳۰۰
۱۰۰۰۰
درخشان تهران
۲۹
۹۷۹۰
۱۶۸۸۰
گاز لوله
۸۲
۱۷۲۷
۱۴۴۹۰
شيشه و گاز
۵۸
۱۴۱۴
۱۶۰۰۰
شيشه همدان
۱۶۷-
۵۳۲۸
۱۸۳۷۱
فرآورده هاي نسور آذر
۳۱-
۷۴۸۵
۴۱۵۴
چيني ايران
۳۷۹
۹۰۹۳
۱۰۱۴۲۶
كاشي و سراميك حافظ
۱۸۸
۳۹۶۱
۵۰۰۱۱
كاشي تكسرام
۵۷۱-
۳۲۶۶۰
۳۳۶۹۷
سيمان تهران
۲۹۳-
۲۳۸۴۸
۷۹۹۴۰
سيمان فارس و خوزستان
۹۲۳
۳۳۰۰۳
۶۸۸۰۸۱۳
سيمان سپاهان
۱۶۹۴-
۴۹۱۲۱
۱۰۰۱۰
سيمان بهبهان
۱۴
۴۱۴۲
۲۱۷۰
نورد و قطعات فولادي
۲۲
۳۵۶۸
۱۴۷۲۷
لوله و ماشين سازي ايران
۳۸۹۰-
۴۴۰۰
۳۱۱۸۰
گروه صنعتي سپاهان (سهامي عام)
۱۲۲-
۳۹۸۰
۱۳۳۰۳۷
ماشين سازي اراك
۵۲-
۷۷۸۹
۸۴۵۹
صنايع آذرآب
۸۱-
۵۶۶۷
۲۱۹۱
لاميران
۳۴
۱۳۴۴
۲۵۱۵۱
بسته بندي ايران
۲۳-
۳۳۲۵
۳۱۹۲
صنعتي آما
۳۱۰-
۸۵۴۸
۱۷۸۲۷۳
تراكتورسازي ايران
۹۸-
۳۷۸۶
۱۷۱۸۸
موتوژن
۵۲-
۱۵۰۲۸
۳۵۹۵
كابل البرز
۲۵۴
۵۳۳۹
۲۹۵۴۲
كابلسازي ايران
۵
۱۰۰۵
۱۷۵۶۴
كارخانجات صنعتي پيام
۱۴-
۸۵۷۷
۸۲۵۳۳۶
ايران خودرو
۵۱-
۶۶۹۶
۵۲۹۲۰
گروه بهمن
۷-
۱۷۶۳۶
۱۰۲۳
سايپا ديزل
۱۲۳-
۲۲۲۴۸
۱۴۶۶۳۸
سايپا
۳۱۰-
۱۳۴۵۲
۱۵۲۰۲
حق تقدم زامياد
۲۶-
۳۶۹۸
۱۱۷۴۴
نيرومحركه
۶۰
۳۸۵۵
۳۵۳۱۷
محورسازان ايران خودرو
۲۰۷-
۱۱۸۵۳
۱۱۷۵۸
سايپا آذين (سهامي عام)
۱۸-
۱۶۸۵
۵۲۸۷۱
سامان گستر اصفهان
۸۱
۳۶۰۶
۱۸۳۹۵۵
توسعه صنايع بهشهر
۱۰۷
۳۲۸۴
۲۸۰۹۸۶
سرمايه گذاري سپه
۳۳
۱۶۸۳
۱۵۵۵۴۶
سرمايه گذاري ملت
۵-
۴۰۶۰
۳۸۸۵۱
سرمايه گذاري بانك ملي
۴۲
۳۴۹۲
۳۶۶۴۵۳
سرمايه گذاري ساختمان ايران
۳۴-
۳۳۴۵
۸۶۶۸۳
سرمايه گذاري صنعت و معدن
۸
۳۲۹۰
۸۷۸۴
سرمايه گذاري توسعه معادن و فلزات

قيمت طلا و ارز
نوع قيمت فروش (ريال)
يك بهار آزادي ۸۴۰۰۰۰
نيم بهار آزادي ۳۹۵۰۰۰
ربع بهار آزادي ۲۵۰۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۷۶۵۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي) ۸۳۹۰
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۸۳۴۴
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي)۹۷۵۶

اقتصادي
اجتماعي
انديشه
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
گلستان كتاب
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
بورس
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   گلستان كتاب   |  
|  محيط زيست   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |