پنج شنبه۲۴ مهر ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۱۹۶ - Oct.16, 2003
انتقاد شوراي حكومت انتقالي عراق از فرانسه و روسيه
017112.jpg
شوراي حكومت انتقالي عراق با انتقاد شديد از مخالفت كشورهايي چون فرانسه و روسيه با قطعنامه پيشنهادي آمريكا درباره عراق در شوراي امنيت اين كشورها را به ناديده  گرفتن خواست عراقي ها متهم كرد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه،  عياد علوي رئيس دوره اي شورا كه براي شركت در نشست سران سازمان كنفرانس اسلامي در پوتراجاياي مالزي بسر مي برد ديروز به خبرنگاران گفت: مشكل اينجاست كه فرانسوي ها و روس ها درباره پيشنهادات خودشان با عراقي ها گفت وگو نكرده اند. اين درحاليست كه اسپانيا، انگليس، آمريكا و لهستان پيش از ارائه قطعنامه به شوراي امنيت به طور مداوم درحال گفتگو با عراقي ها بودند.
وي گفت: ما نمي دانيم پيشنهاد روسيه چيست و ما عراقي ها هر پيشنهادي را كه تحميل شود نمي پذيريم و رد مي كنيم.
هوشيار زيباري وزيرخارجه موقت عراق نيز در مالزي گفت: با پيش نويس قطعنامه پيشنهادي اجلاس كنفرانس اسلامي درباره عراق كه قرار است در پايان نشست سران به تصويب برسد مخالف است و ممكن است آن را رد كند.
درحالي كه آمريكا براي رأي گيري درباره قطعنامه جديد عراق در شوراي امنيت آماده مي شود و مطبوعات آمريكا از رضايت روسيه، فرانسه و آلمان از نسخه اصلاح شده قطعنامه بعد از ايجاد برخي تغييرات در آن خبر مي دهند، وزير خارجه روسيه ديروز از واشنگتن خواست كه بازهم در اين پيش نويس تغييراتي ايجاد كند.
به گزارش خبرگزاري رويتر، ايگور ايوانف كه ديروز از وين به سازمان ملل رفت در پاسخ به اين سئوال كه اگر قطعنامه تغيير كند روسيه آن را وتو خواهد كرد گفت: فكر نمي كنم موضوع وتو از سوي هيچ يك از طرفين مطرح باشد.
مخالفت كوفي عنان
كوفي عنان دبيركل سازمان ملل نيز روز سه شنبه تأكيد كرد: قطعنامه جديد آمريكا تفاوت چنداني با قطعنامه قبلي اين كشور ندارد.
به گزارش ايرنا از سازمان ملل دبير كل سازمان ملل كه به هنگام ورود به مقر سازمان ملل در نيويورك به سئوالات خبرنگاران پاسخ مي گفت افزود: من نظراتم را ازجمله درباره جنبه هاي قانون اساسي و انتخابات خيلي روشن طي چند هفته گذشته به اعضاي شوراي امنيت گفته ام و بوضوح قطعنامه كنوني بيانگر تغيير عمده اي در تفكر ائتلاف نيست.
وي در زمينه وضعيت امنيتي در عراق گفت: تا زماني كه اشغال وجود داشته باشد مقاومت افزايش خواهد يافت.
عنان همچنين بمب گذاري روز سه شنبه در مقابل سفارت تركيه در بغداد را محكوم كرد و گفت: در اين نوع بمب گذاري ها غالبا غيرنظاميان بيگناه كشته مي شوند.
دبيركل سازمان ملل در واكنش به قطعنامه آمريكا كه در آن شوراي حكومتي متضمن حاكميت عراق تلقي شده است گفت: اين جمله زيبايي است. اما در اين قطعنامه اين مسأله كه نيروهاي اشغالگر اقتدار در عراق را دارند نيز آمده است و براساس قضاوت من اعم از اينكه اين قطعنامه تصويب شود يا نشود تا زماني كه قدرت كاملا به عراقي ها تسليم شود دولت ائتلاف، اين كشور را دراختيار خواهد داشت.
عنان ابراز اميدواري كرد كه تهيه كنندگان پيش نويس قطعنامه درباره عراق با كار درباره اين قطعنامه موجب حمايت از آن شوند و يادآور شد: همانطور كه همواره اظهار داشته ام شوراي امنيت بهترين نهاد است و هنگامي كه متحد باشد تأثير زيادي خواهد داشت.
انتخابات عراق سال ۲۰۰۴ برگزار مي شود
رئيس جديد شوراي حكومت انتقالي عراق ديروز در حاشيه نشست سازمان كنفرانس اسلامي در پوتراجاياي مالزي به خبرنگاران گفت: اولين انتخابات عراق سال آينده برگزار مي شود.
به گزارش خبرگزاري رويتر، «عياد علوي» كه به تازگي رياست دوره اي شوراي حكومتي را از احمد چلبي تحويل گرفته است ديروز گفت: انتخابات قطعا در سال ۲۰۰۴ برگزار مي شود.
او در پاسخ به سئوالي درباره اينكه آيا وزراي خارجه كشورهاي اسلامي جدول زماني براي خروج نيروهاي خارجي از عراق اعلام كرده  اند يا نه گفت: ما از پيشنهادات برادرانمان و ديگر كشورها استقبال مي كنيم اما موضوع تعيين جدول زماني موضوعي است كه به عراقي ها مربوط مي شود و شوراي حكومت انتقالي بايد درباره آن تصميم بگيرد.
روزنامه اي براي نظاميان آمريكايي در عراق
آمريكا براي نظاميانش در عراق روزنامه اي بنام «ستاره ها و نوارها» منتشر مي كند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، «تام كلش» ناشر اين نشريه روز سه شنبه گفت: در حدود ۱۵ هزار نسخه از اين روزنامه براي نظاميان آمريكايي در عراق منتشر خواهد شد و انتظار داريم چاپ آن طي يك هفته در بغداد آغاز شود.
چاپ خاورميانه اي اين روزنامه درحال حاضر با تيراژ ده هزار نسخه با مسئوليت پنتاگون، وزارت دفاع آمريكا و با سردبيري مستقل در كويت توزيع مي شود.
كلش گفت: چاپ بغداد اين روزنامه به حل مشكلات مربوط به شكايت هاي رسيده درباره توزيع نامرتب آن كمك خواهد كرد.
نزديك به ۱۳۰ هزار نظامي آمريكايي در عراق حضور دارند.
دستگيري يكي از رهبران انصارالاسلام در عراق
يك مقام وزارت دفاع آمريكا گفت: نيروهاي آمريكايي فردي را كه گفته مي شود يكي از رهبران ارشد گروه «انصارالاسلام» است،  در شهر موصل واقع در شمال عراق دستگير كردند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، اين مقام وزارت دفاع آمريكا افزود: دستگيري اين فرد ضربه اي بر پيكر اين گروه كه مظنون به طرح حملاتي است كه در عراق انجام مي شود، به شمار مي رود.
وي گفت: فرد دستگيرشده بنام «آسو هواليري»، عضو بسيار مهم گروه انصارالاسلام، نيمه شب پنجشنبه دستگير شد.

تفسير سياسي
احمد قريع و چالشهاي پيش رو
هادي صبا
در آغازين هفته از چهارمين سالگرد انتفاضه، دولت خودگردان فلسطين تجربه جديدي به نمايش گذارد: «معرفي كابينه اضطراري». از هنگام نامزدي احمد قريع براي معرفي كابينه جديد فلسطين كه در پي استعفاي ابومازن صورت گرفت، مدتي نسبتا طولاني سپري شد. ابتدا از تشكيل يك كابينه اضطراري با حضور چند وزير سخن به ميان آمد. آنگاه تلاش براي تشكيل يك كابينه فراگير با حضور همه جريانات فلسطيني صورت پذيرفت. سپس كابينه كوچكي كه با حضور ۱۲ وزير تشكيل مي شد در دستور كار قرار گرفت و بالاخره هفته پيش ياسر عرفات بطور ناگهاني با استناد به اصل مربوط به اختيارات رئيس دولت خودگردان در نظامنامه حكومتي فلسطين - كه فاقد قانون اساسي است - فرمان تشكيل كابينه اضطراري با حضور ۸ وزير به رياست احمد قريع را صادر كرد.
اين كابينه مي تواند يكماه بدون مراجعه به مجلس قانونگذاري به كار خود ادامه دهد. اما تمديد آن براي يكماه ديگر منوط به موافقت مجلس خواهد بود. در اين كابينه كه همه اعضاي آن از جنبش فتح برگزيده شده اند. نبيل شعث وزارت خارجه و سلام فياض وزارت دارايي را برعهده دارند. ۵ وزير ديگر كابينه نهيم ابوالحمص، صائب عريقات، جواد الطيبي، جمال الشوبكي و عبدالرحمن حمد وزرايي هستند كه عنوان كاري شان تعيين نشده است.قرار بود سرلشكر نصر يوسف وزارت كشور را بر عهده داشته باشد كه از پذيرش اين سمت سرباز زد .
اختلاف سرلشگر نصريوسف با عرفات از آنجا آغاز شد كه به گفته او سه تن از معاونان وزارت كشور بدون هماهنگي با وي و در آستانه تشكيل كابينه منصوب شده اند و اين بدان معناست كه اختيارات كامل براي اداره امور امنيتي كشور به وي اعطا نشده است. نصريوسف همچنين خواستار تفويض كليه اختيارات شوراي امنيت ملي به وزير كشور بود كه با مخالفت شديد عرفات مواجه گرديد.
از سوي ديگر اعضاي كابينه و شخص آقاي قريع نيز تمايل داشتند كه كابينه از مجلس قانونگذاري فلسطين رأي اعتماد دريافت كند. اما مجلس بر اين باور بود كه صرفاً بايد به كابينه معمولي رأي اعتماد بدهد و طبق نظامنامه حكومتي نمي تواند كابينه اضطراري را مورد بررسي قرار دهد، زيرا تشكيل كابينه اضطراري از اختيارات رئيس دولت خودگردان است.
بالاخره همه امور با اراده عرفات پيش رفت و احمد قريع از تهديد به استعفا عقب نشيني كرد و كابينه اضطراري بدون اخذ رأي اعتماد از مجلس تشكيل شد. مشروط بر آنكه براي يك ماه - طبق قانون - امور را اداره كند و پس از آن ادامه كار آن منوط به موافقت مجلس باشد - يعني از حالت اضطراري خارج شود. با توجه به اعتراض سرلشگر نصريوسف اين كابينه وزير كشور نخواهد داشت و مسئوليت امور امنيتي به طور كامل در اختيار شوراي امنيت ملي به رياست عرفات خواهد بود كه علاوه بر مشاركت برخي اعضاي كابينه آقايان هاني الحسن مشاور ويژه عرفات و سرهنگ جبريل رجوب مشاور امور امنيتي عرفات نيز در آن عضويت دارند. يعني همه امور در اختيار شخص عرفات باقي خواهد ماند.
از بررسي تحولات جاري در صحنه فلسطين و رقابت هاي سران جنبش فتح چنين بر مي آيد كه جنگ بر سر جانشيني عرفات از هم اكنون آغاز شده است. به ويژه كه گفته مي شود وضعيت جسماني وي رضايت بخش نمي باشد. در مورد دلايل تشكيل كابينه اضطراري نيز مسئله سلامتي عرفات به عنوان يك دليل اصلي ذكر مي شود و آنچه در مورد اختيارات امنيتي وزير كشور از آغاز حكومت ابومازن تاكنون مطرح شده، علاوه بر اهميت آن در راستاي چگونگي برخورد با انتفاضه و «مقاومت»، در امور داخلي جنبش فتح و قدرت يابي جريان هاي داخلي آن و بحث جانشيني عرفات نيز حائزاهميت مي باشد.
به نظر مي رسد هاني الحسن و همراهانش نزديكترين جريان به عرفات هستند و از حمايت كامل وي برخوردارند. در هر حال اينك كابينه آقاي قريع بر اساس خواسته ها و تمايلات آقاي عرفات شكل گرفته است اما چالش هاي متعددي را فراروي خود دارد.
چالشهاي پيش روي كابينه قريع
۱- تعريف موقعيت خود
مي دانيم كه در توافقنامه اسلو صرفا از تشكيل يك شوراي حكومتي فلسطيني سخن به ميان آمده است. اين شوراي ۲۰ نفره در امور استراتژيك نظير امور دفاعي و سياست خارجي و ... هيچ اختياري ندارد. طبق قرارداد اسلو فلسطينيان از داشتن حق قانونگذاري نيز محروم بودند. اما در اجراي اين قرارداد، عرفات كوشيد تا با افزايش تعداد اعضاي شوراي حكومتي از ۲۰ نفر به ۸۰ نفر آن را به صورت انتخابي تشكيل داده و نامش را به مجلس قانونگذاري تغيير دهد. در واقع مجلس قانونگذاري نه براساس قرارداد اسلو، بلكه به صورت امر واقع به وجود آمد. اولين كابينه فلسطيني كه اعضايش نام وزير را يدك مي كشيدند، از داشتن حقوق يك وزير محروم بودند. با تحولاتي كه در منطقه و صحنه فلسطيني حاصل شد اولين كابينه فلسطيني به رياست نخست وزير توسط ابومازن تشكيل شد. اين كابينه با دو مشكل اساسي مواجه بود:  نخست آنكه آمريكا و اسرائيل از آن مي خواستند كه عرفات را از صحنه خارج كرده و مقاومت را سركوب كند . مشكل ديگر موضوع حوزه اختيارات قانوني كابينه بود كه با اختيارات عرفات به عنوان رئيس دولت انتخابي و اختيارات مجلس قانونگذاري انتخاب شده از سوي مردم در تزاحم بود. شايد بارزترين جلوه آن تعدد مراكز داراي اختيار در امور مالي يعني وزير دارايي و هيأت سرمايه گذاري تحت كنترل و نظارت عرفات باشد. با توجه به آنچه گذشت در مي يابيم كه ساختار حكومتي دولت خودگردان دائما در حال تحول است و كابينه آقاي قريع پيش از هر چيز بايد جايگاه خود را تعريف كند، آيا خود را در عرض عرفات مي بيند و يا آنكه تمايل دارد زير نظر وي به كار بپردازد.
مجموع عملكرد و مواضع احمد قريع كه در مورد نحوه تعامل با اسرائيل و آمريكا تفاوت چنداني با ابومازن ندارد، نشان مي دهد كه وي حاضر نيست در برابر عرفات قرار بگيرد، بلكه با پذيرش رياست و رهبري او مي كوشد تا خود را با جهت گيريهاي عرفات تطبيق دهد.
۲- نحوه برخورد با مقاومت
كالين پاول وزير خارجه آمريكا در ديدار اخير خود با هيأت فلسطيني - در حاشيه اجلاس سالانه مجمع عمومي سازمان ملل متحد - به نبيل شعث گفته كه راه همكاري با دولت آمريكا براي فلسطينيان گشوده است و خواسته هاي ما نيز روشن است: تشكيل دولت جديد و فراگيرشدن امنيت.
پاول ضمن پرهيز از سپردن هرگونه التزام روشن و مشخص در مورد روند صلح چندين بار از طرف فلسطيني مي پرسد كه چه گامهايي را براي مقابله با تروريسم برخواهند داشت. نبيل شعث نيز به اقدامات متعددي كه امكان عملي كردن آن وجود دارد اشاره مي كند. مثلا دستگيري هر مسلحي كه در كوچه و خيابان مشاهده مي شود و يا جلوگيري از پرتاب موشك به سمت اهداف صهيونيستي. اما طرف فلسطيني بار ديگر تاكيد مي كند كه براي جمع آوري سلاح به خانه مردم وارد نخواهد شد. پاول نيز گفته است كه چنين درخواستي ندارد!! بلكه صرفا مي خواهد كه گامهايي جدي براي كنترل اوضاع و جلوگيري از تروريسم!! برداشته شود. وزير خارجه آمريكا افزوده است: محمد دحلان در اين رابطه و عده هايي به ما داد كه هيچكدام از آنها به مرحله اجرا درنيامد.
پس يكي از اصلي ترين مسائل پيش روي آقاي احمد قريع نحوه برخورد با مقاومت است كه صحنه فلسطين به هيچ وجه مقابله با آن را برنمي تابد. قريع با درك اين دشواري در مصاحبه با آسوشيتدپرس گفته است كه از برخورد قهرآميز بر عليه گروه هاي فلسطيني اجتناب كرده و با آنها مقابله نخواهيم كرد، گوش به حرف آمريكاييها نخواهم داد و از منافع ملي فلسطين تبعيت خواهم كرد و هرگز به سوي جنگ داخلي نخواهم رفت كه به مصلحت ما و ملت فلسطين و عمليات صلح نمي باشد.
بعيد به نظر مي رسد كه آقاي قريع برخورد تند با گروه هاي مقاومت را در دستور كار خود قرار دهد به ويژه آنكه دولت شارون از انجام حداقل همكاري با وي سرباز خواهد زد و طرف فلسطيني هم به اهميت ابزارهاي در اختيار خود كه اصلي ترين بخش آن در مقاومت قرار دارد پي برده است.
تعامل با رژيم صهيونيستي
اسرائيل دولت خودگردان و كابينه هاي مختلف آن را صرفا ابزاري براي سركوب مقاومت مي بيند. ميزان همكاري با آن نيز در همين چارچوب تعريف مي شود. نحوه برخورد آمريكا نيز با اندك تفاوت ظاهري در همين راستا قرار دارد. دشواري كار كابينه احمد قريع نيز در همين جاست. وي در مصاحبه خود با آسوشيتدپرس افزوده است: به حرفهاي آريل شارون گوش فرا نخواهم داد. نقشه راه را پذيرفته ايم و آن را اجرا خواهيم كرد. اخذ دستور در مورد برخورد تند يا ملايم را نخواهم پذيرفت گرچه دولت من تلاش خواهد كرد كه از ملايمت در برخورد بهره گيرد.
اينكه آقاي قريع تا چه حد مي تواند به سياستهاي اعلام شده اش پايبند بماند، سئوالي است كه پاسخ آن در تحولات آتي، ميزان سلامتي عرفات، اختلافات داخلي جنبش فتح و جنگ بر سر جانشيني رهبر پير آن و استراتژي اتخاذ شده از سوي فلسطينيان در شرايط جديد نهفته است. در فرصتي ديگر استراتژي فلسطينيان در شرايط كنوني را بررسي خواهيم كرد.

تظاهرات بي سابقه مخالفان دولت عربستان
نيروهاي پليس عربستان سعودي سه شنبه شب ۱۵۵ تن از تظاهركنندگان مخالف دولت را كه در مركز شهر رياض اجتماع كرده بودند دستگير كردند.
به گزارش خبرگزاري آلمان، شاهزاده بن عبدالعزيز وزير كشور سعودي با اعلام اين خبر افزود: تظاهرات كنندگان روز سه شنبه در اعتراض به بازداشت هاي اخير در مركز شهر رياض و نزديك محل برگزاري كنفرانس حقوق بشر در اين شهر تظاهرات غيرقانوني برپا و خيابان هاي منتهي به محل برگزاري كنفرانس را مسدود كردند.
نيروهاي پليس براي متفرق كردن تظاهر كنندگان مجبور به تيراندازي هوايي و شليك گاز اشك آور شدند و ۱۵۵ نفر از آنان را دستگير كردند كه دستگيرشدگان براساس قانون كشور محاكمه و مجازات مي شوند.
اين تظاهرات درحالي برگزار مي شود كه دولت سعودي روز دوشنبه اعلام كرد براي اولين مرتبه در كشور انتخابات شوراي شهرداري ها برگزار مي شود.
از زمان به قدرت رسيدن آل سعود در عربستان سعودي در سال ۱۹۳۲ تاكنون هيچگونه انتخابات سياسي در كشور برگزار نشده و براساس قانون اساسي كشور برگزاري هرگونه تظاهرات سياسي در كشور ممنوع است.
دولت عربستان تظاهرات روز سه شنبه در رياض را كم اهميت خواند و گفت: برخي افراد فريب خورده اين تظاهرات را برگزار كردند. وزير كشور عربستان گفت: اميدواريم كه اين اتفاق ديگر تكرار نشود.

حمله به دفاتر حزب «عدالت و توسعه» در تركيه
دفاتر حزب حاكم «عدالت و توسعه» تركيه، در شهرهاي استانبول و ازمير، سه شنبه شب، از طرف افراد ناشناس مورد حمله قرار گرفت.
به گزارش رسانه هاي تركيه، انفجار بمب در ساختمان شعبه حزب عدالت و توسعه در يك منطقه مركزي استانبول خسارات مادي ايجاد كرد.
مامورين شهرباني تركيه سه شنبه شب همچنين يك بمب را كه در نزديكي ساختمان شعبه مركزي اين حزب در استانبول كار گذاشته شده بود، كشف و خنثي كردند.
انفجار بمب در ساختمان مركزي و سه  شعبه حزب «عدالت و توسعه» در شهر ازمير نيز خسارات مادي به همراه داشت.
خبرگزاري «آناتولي» با اعلام خبر اين انفجارها افزود: نيروهاي امنيتي استانبول و ازمير عمليات گسترده اي را براي يافتن عاملين اين بمب گذاري ها آغاز كرده اند.
هنوز شخص يا گروهي مسئوليت اين بمب گذاري ها را برعهده نگرفته است.
شنبه گذشته نيز ساختمانها ي حزب «عدالت و توسعه» و «جمهوريخواه  خلق» در شهر آدانا در جنوب تركيه مورد حمله قرار گرفته بود.
حزب عدالت و توسعه پس از آنكه نمايندگان اين حزب در پارلمان تركيه به لايحه اعزام نظاميان اين كشور به عراق راي دادند با انتقاداتي از سوي مخالفان داخلي و كردهاي عراق مواجه شدند.
دو روز پيش نيز به سفارت تركيه در بغداد حمله شد.

موضعگيري آمريكاعليه مقتدي صدر
017114.jpg
مقتدي صدر روحاني شيعه عراقي ديروز از تشكيل كابينه موازي در عراق صرف نظر كرد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از بغداد، وي در گفتگو با شبكه تلويزيوني العربيه گفت: چون تاكنون حمايت مردمي از اين دولت ديده نشده است براي همين نمي توانم اين كابينه را تشكيل دهم.
مقتدي صدر جمعه گذشته در مسجد كوفه تشكيل اين كابينه موازي را اعلام كرد. وي تشكيل اين كابينه را منوط به برپايي تظاهرات مسالمت آميز مردمي در حمايت از آن كرده بود.
اين در حالي است كه فرماندهان آمريكايي و منابع پليس در كربلا از ادامه درگيري ميان اعضاء دو گروه شيعه عراق در اين شهر تا نيمه شب سه شنبه خبر دادند.
ژنرال ريكاردو سانچز فرمانده نيروهاي آمريكايي در عراق ديروز گفت: طرفداران مسلح مقتدي صدر كه ماههاست تهديدي براي نيروهاي ائتلاف در عراق محسوب مي شوند، در هفته هاي اخير اقداماتي كردند كه ضرورت واكنش محكم ائتلاف بر آنها را گوشزد مي كند.
وي كه ديروز در بغداد و پيش از رفتن به كربلا سخن مي گفت، اضافه كرد: صدر در ميان شيعيان عراق چندان محبوبيت ندارد و مي خواهد بهانه اي براي بي ثباتي بتراشد.
اين فرمانده آمريكايي، صدر را از راديكال هاي جامعه شيعه عراق خواند و گفت: درگيري هاي هفته گذشته كار آنها است و اين كار خطرناكي است.
منابع خبري غربي سه شنبه شب از درگيري ميان طرفداران صدر و آيت الله سيستاني در كربلا خبر دادند كه در اين درگيري ها يك تن كشته و ۲۴ تن ديگر مجروح شدند.به گزارش ايرنا دفتر
آيت الله سيستاني خبر منابع غربي مبني بر وجود درگيري بين شيعيان را تكذيب كرد.
شوراي حكومتي عراق ديروز در بغداد با صدور بيانيه اي وقايع كربلا را غيرقابل قبول و خطرناك خواند و تاكيد كرد در عراق جديد هيچ قدرتي بالاتر از قانون نيست.

نگراني ارمنستان از گسترش روابط باكو و تل آويو
يك روزنامه چاپ جمهوري آذربايجان از گسترش روابط سه جانبه رژيم صهيونيستي، تركيه و جمهوري آذربايجان و ابراز نگراني ارمنستان از اين روابط خبر داد.
به گزارش واحد مركزي خبر از باكو، روزنامه ۵۲۵ چاپ باكو ديروز به نقل از روبرت شوگاريان معاون وزير امورخارجه ارمنستان نوشت: اسرائيل، جمهوري آذربايجان و تركيه در صدد ايجاد اتحاد سه گانه اي در منطقه هستند كه مي تواند با منافع ايروان در تضاد باشد.
شوگاريان با بيان اينكه اين اتحاد در مراحل ابتدايي است گفت: نبايد با بهانه قراردادن حادثه يازدهم سپتامبر اتحادهاي سه گانه و چهارگانه در جهان و منطقه قفقاز ايجاد كرد.
معاون وزير امورخارجه ارمنستان با اشاره به روابط رو به رشد رژيم صهيونيستي و جمهوري آذربايجان گفت: ارمنستان نيز با اسرائيل مناسباتي دارد ولي اين روابط بيشتر جنبه گسترش ارمني گرايي و يهودي گرايي بخود گرفته است.
شوگاريان تاكيد كرد: لابي ارامنه و يهودي در آمريكا نفوذ و قدرت قابل ملاحظه اي دارند و اين مسئله موجب شده است كه روابط دوجانبه ادامه يابد.

گزارش رسانه هاي روسيه از گفتگوهاي ايوانف و البرادعي
مطبوعات روسيه ديروز نوشتند، ايگور ايوانف وزير خارجه اين كشور بعد از ملاقات با محمد البرادعي رئيس آژانس بين المللي انرژي اتمي گفت: بسيار مهم است كه ايران غني سازي اورانيوم را متوقف كند.
017110.jpg

وي در عين حال اعلام كرد كه ايران حق دارد غني سازي اورانيوم را انجام دهد اما توقف اين عمل براي تقويت اعتماد جهاني به برنامه هاي هسته اي ايران لازم است، زيرا ايران هم اكنون نيازي به غني سازي اورانيوم ندارد.
وزير امور خارجه روسيه افزود: اگر ايران غني سازي اورانيوم را متوقف نسازد هيچ تاثير منفي بر روابط و همكاري دو كشور ندارد.
وزير امور خارجه روسيه گفت: ما در همكاري با ايران تنها يك شرط داريم، آن هم توافق براي بازگرداندن سوخت مصرف شده به روسيه است. وي افزود: در اين زمينه مذاكرات ادامه دارد. همچنين شبكه يك روسيه در مصاحبه با ايوانف بعد ازديدار با البرادعي اعلام كرد: براي روسيه مهم است كه برنامه هسته اي ايران شفاف باشد.
وزير امور خارجه روسيه افزود: توقف فعاليت ايران در زمينه غني سازي اورانيوم نشان خوبي از اين همكاري با آژانس بين المللي انرژي هسته اي است.
در همين حال سرگئي لاوروف نماينده دائمي روسيه در سازمان ملل متحد اعلام كرد: روسيه از كوشش هاي آژانس بين المللي انرژي اتمي در مشخص كردن برنامه هسته اي ايران حمايت مي كند.
017108.jpg

به گزارش واحد مركزي خبر از مسكو وي در پنجاه و هشتمين جلسه مجمع عمومي سازمان ملل متحد گفت: ما انتظار داريم كه با همكاري هاي دوجانبه اين مسئله در مهلت مقرر حل شود. لاوروف افزود: روسيه به همه كشورهايي كه هنوز پروتكل الحاقي آژانس بين المللي انرژي اتمي را امضاء نكرده اند توصيه مي كند كه هرچه زودتر اين پروتكل را امضا كنند. وي همچنين بيانيه كره شمالي در مورد خروج اين كشور از قرارداد منع گسترش سلاح هسته اي را نادرست خواند.

شارون:
ليبي اولين كشور عربي صاحب سلاح اتمي خواهد بود
نخست وزير اسرائيل ديروز گفت، ليبي به احتمال زياد نخستين كشور عربي خواهد بود كه به سلاح اتمي مجهز مي شود.
يكي از همكاران نزديك به آريل شارون كه خواست نامش فاش نشود، به خبرگزاري فرانسه گفت، شارون اعلام كرده است كه ليبي به تلاشهايش براي مجهزشدن به سلاحهاي كشتار جمعي ادامه مي دهد و به احتمال قوي با كمك كشورهايي همچون كره شمالي يا پاكستان اولين كشوري خواهد بود كه به اين سلاح دست مي يابد.

مذاكرات عراق و سوريه براي كنترل مرزهاي مشترك
هفته نامه المحررالعربي در شماره اين هفته خود نوشت، سوريه و عراق با موافقت آمريكا براي كنترل مرزهاي مشترك خود و همكاريهاي امنيتي مذاكره مي كنند.
المحررالعربي كه هر هفته همزمان در لندن، دمشق و برخي ديگر از پايتخت هاي جهان منتشر مي شود به طرفداري از دولت سوريه معروف است و در اين كشور در سطح وسيعي توزيع مي گردد.
اين هفته نامه به نقل از ديپلمات هاي عراقي مقيم اردن نوشت، اين مذاكرات كه از هفته گذشته در دمشق همزمان با ديدار يك هيات امنيتي عراقي به رياست نوري بدران وزير كشور عراق شروع شده، پيشرفت هاي خوبي داشته است.

آمريكا قطعنامه شوراي امنيت عليه اسرائيل را وتو كرد
۳ آمريكايي در انفجار غزه كشته شدند
انفجار بمب در مسير كاروان خودروهاي يك هيأت آمريكايي در بيت حانون در نوار غزه باعث مرگ سه آمريكايي شد. اين نخستين بار در سه سال گذشته است كه يك هدف آمريكايي در فلسطين مورد حمله قرار مي گيرد.
017118.jpg

اين انفجار زماني روي داد كه سه خودرو ديپلماتيك آمريكايي با اسكورت پليس فلسطين از نزديكي يك پمپ بنزين در حومه شهر بيت حانون مي گذشتند. سه آمريكايي كشته شده اعضاي هيأتي بودند كه براي نظارت بر طرح نقشه راه به سرزمين هاي فلسطين رفته بودند.
به گزارش آسوشيتدپرس اين انفجار در اثر فعال شدن يك بمب كنترل از راه دور در كنار جاده صورت گرفته است.در اثر اين انفجار يكي از خودروها كاملاً تخريب شد و تكه هاي آن به هوا رفت.
ياسر عرفات رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين و احمد قريع نخست وزير اين حمله را محكوم كرد و آن را توجيه ناپذير خواندند. عرفات اين حمله را يك جنايت زشت خواند و دستور تحقيقات گسترده در اين مورد را داد. او همچنين به جورج بوش براي اين واقعه تسليت گفت.راديو تل آويو در اعلام خبر اين انفجار گفت، كشته شدگان از اعضاء دفتر جان ولف نماينده ويژه آمريكا در منطقه و همچنين مأموران سيا بوده اند. نخست وزير فلسطين ديروز گفت كه تحقيقات گسترده اي درباره اين انفجار و عاملان آن صورت مي گيرد.
آمريكا قطعنامه ضداسرائيلي شوراي امنيت را وتو كرد
آمريكا روز سه شنبه قطعنامه شوراي امنيت سازمان ملل را كه اقدام اسرائيل مبني بر احداث ديوار امنيتي در مناطق فلسطيني را محكوم مي كرد، وتو نمود.
به گزارش شبكه تلويزيوني سي.ان.ان، اين قطعنامه كه از سوي دولت سوريه پيشنهاد شده بود، مورد مخالفت شديد «جان نگروپونته» نماينده آمريكا در سازمان ملل قرار گرفت و از سوي اين كشور وتو شد.
نماينده آمريكا در سازمان ملل اين قطعنامه را اقدامي يك جانبه و نامتعادل دانست و خاطرنشان ساخت اين قطعنامه از محكوم ساختن «حملات تروريستي فاحش و آشكار فلسطيني ها بر ضد اسرائيل» غافل مانده است.
نماينده آمريكا در سازمان ملل و ديگر مقام هاي اين كشور بارها از ايجاد ديوار امنيتي توسط اسرائيل انتقاد كرده اند اما هميشه گفته اند اجازه نمي دهند قطعنامه اي در اين باره در شوراي امنيت تصويب شود.سفير و نماينده دائم آمريكا در سازمان ملل در تازه ترين موضع گيري در اين باره روز سه شنبه تأكيد كرد كه احداث ديوار جداسازي از سوي اسرائيل با مواضع آمريكا منطبق نيست.
017116.jpg

نگروپونته كه به عنوان نماينده دائم آمريكا در شوراي امنيت سخن مي گفت، افزود: موضع آمريكا درباره احداث حصار از سوي اسرائيل روشن است. همانگونه كه رايس مشاور امنيت ملي آمريكا اخيراً گفته است، اين ديوار با ديدگاه ما از آنچه كه روزي در خاورميانه دو كشور در صلح در كنار يكديگر زندگي كنند، منطبق نيست.
وي افزود: ما نگراني هاي امنيتي اسرائيل را درك مي كنيم و اسرائيل را ترغيب كرده ايم كه به دقت تبعات اقدامات خود را بررسي كند.
وي گفت: مقام هاي عالي رتبه آمريكا به طور مستقيم درباره اين حصار سرگرم فعاليت هستند.

خارجي
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
گلستان كتاب
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   گلستان كتاب   |  
|  محيط زيست   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |