پنج شنبه ۲۴ مهر ۱۳۸۲ - شماره ۳۱۹۶- Oct, 16, 2003
در حاشيه پخش تبليغات تلويزيوني مواد غذايي و تنقلات
به فكر كودكان هم باشيد
محمد اميري
012946.jpg

اشاره: همه متوليان تبليغات تلويزيوني به اين باور رسيده اند كه به يمن نور و صدا و تصويرهاي جذاب مي توانند اجناس خود را روانه بازار مصرف كنند، علاوه بر آن آنها به اين نتيجه منطقي هم رسيده اند كه بدون داشتن مصرف كننده ، نمي توان بازار را داغ نگه داشت.
مخاطبان كودك در كارزار تبليغاتي مواد غذايي و تنقلات زيان آور هميشه در معرض خطر هستند بنابر اين هر آنچه را كه از طريق «جعبه جادو»  ببينند، دوست دارند آن را بخواهند و بچشند پس اين مخاطبان كم آزار، لقمه هاي چرب و نرمي براي توليد كنندگان آگهي هاي تلويزيوني هستند، از سويي ديگر كارشناسان تغذيه و متوليان امور رشد كودكان در تكاپوي آن هستند كه به نوعي پخش و توليد برنامه هاي تبليغاتي مربوط به تنقلات و مواد غذايي مربوط به كودكان را محدود سازند. در زمينه پخش آگهي هاي تلويزيوني و تأثير نامطلوب مواد غذايي زيان آور براي كودكان گزارشي تهيه شده است كه با هم آن را مي خوانيم:

براساس يافته هاي علمي مؤسسه استانداردهاي مواد غذايي در انگليس، تبليغات تلويزيوني در زمينه مواد غذايي شكم  پركن و فاقد مطلوبيت غذايي، باعث ترغيب كودكان به غذاهاي غيربهداشتي و تغذيه با غذاهاي ناسالم به چاقي كودكان منجر شده است.
بي ترديد شركت هاي تبليغاتي در حوزه تلويزيون در طول اين سالها با ارائه شيوه هاي تبليغي متفاوت در زمينه معرفي تنقلات غذايي موجب شده اند تا هم مخاطبان كودك آنان به سوي اين مواد غذايي غيرمطلوب گرايش پيدا كنند و هم چرخ كارخانه هاي توليدي اين نوع مواد غذايي بيش از پيش بچرخد. البته كسي با مقوله توليد اين نوع مواد غذايي مشكلي ندارد چرا كه اگر در اين زمينه مسأله اي بود كارشناسان بهداشتي و متوليان ارائه مجوز چنين صنايعي مانع از ادامه كار آنان مي شدند، برخي از مسئولان بهداشتي، با ارائه استنادات علمي و طرح نظرات خود به نحوي موضوع زيان آور بودن مصرف اين مواد غذايي را بارها به گوش مسئولان تبليغاتي و خانواده ها رسانده اند ولي با اين حال همچنان اين رويه اشباع سازي تبليغات مواد غذايي از طريق تلويزيون و راديو ادامه دارد.
البته در زمينه تأثير نامطلوب تبليغات تلويزيوني تنقلات و پفك و شيريني هاي زيان آور بر رشد كودكان در ايران هنوز پژوهش ميداني صورت نگرفته است با اين حال متوليان بهداشتي در طي صحبت هاي خود در تلويزيون و مجامع فرهنگي بر اشباع اين نوع تبليغات مواد غذايي اشاره كرده اند.
اخيراً برخي از متوليان فرهنگي نسبت به تبليغات مواد غذايي در تلويزيون اظهارات جالبي ارائه كرده اند. اسماعيل براري يكي از فيلمسازان تلويزيوني با اشاره به تأثير رواني تبليغات بر مخاطبان مي گويد: سازندگان برنامه هاي تبليغاتي دنيا به مرور به اين نكته پي برده يا خواهند برد كه بايد مخاطب را به درستي بشناسند و با او ارتباط پويايي برقرار كنند.
در يك فرآيند دو سويه مبتني بر عمل و عكس العمل اين رابطه قابل توجه است و همان طوري كه في المثل ما براي خريد خانه به سراغ مشورت با كارشناسان مورد اعتماد مي رويم، عيناً   همين رابطه بين مخاطب و سوژه هاي تبليغاتي تلويزيوني وجود دارد حال اگر تبليغ دوسويه و صادقانه نبوده و صرفاً دلفريب و اغواگرانه باشد، اثر تبليغاتي همچو سوزني بر سلسله اعصاب انسان تأثير گذارده و او را شرطي مي كند. وي مي افزايد: بهتر است بدانيم كه تبليغات مواد غذايي در تلويزيون به قدرت مديران و مسئولان در جامعه برمي گردد بدين معني كه مديران تبليغاتي از مديران بهداشتي قوي تر هستند و ارتباطات مؤثرتر و بودجه هنگفت تري دارند. در بسياري از كشورها، تلويزيون هاي ملي به هيچ وجه تبليغات پخش نمي كنند چرا كه مردم چنين خواسته اند آنها معتقدند كه تلويزيون از بودجه و سرمايه ملي بوجود آمده بنابراين نبايد همچون يك تلويزيون خصوصي، با آن درآمد كسب كرد.
البته نگرش يك سويه اين فيلمساز را نمي توان ملاك محدوديت در تبليغات تلويزيوني قرار داد چرا كه مسئولان بودجه وقتي درباره ارزيابي بودجه اين رسانه ملي در مجلس شوراي اسلامي تصميم مي گيرند عملاً بر اين نكته اصرار دارند كه تلويزيون مي بايست مبلغ ۸۰ ميليارد تومان از بودجه توليدي خود را از طريق تبليغات تلويزيوني تأمين كند. بنابراين اگر متوليان دولتي درصدد هستند رسانه ملي به سوي محدود كردن تبليغات مواد غذايي بعضاً زيان آور براي كودكان پيش رود بنابراين بايد هزينه هاي آن را هم به نوعي از طريق تأمين بودجه كاهش تبليغات تلويزيوني بپردازند.
نتايج پژوهش هاي مؤسسه استانداردهاي مواد غذايي در انگليس نشان مي دهد كه اين پژوهش ها شايد موجب ممنوع شدن تبليغات تلويزيوني براي سيب زميني سرخ شده، شيريني و شكلات شود. البته شركت هاي توليد كننده مواد غذايي انگليسي سال گذشته حدود ۴۵۲ ميليون پوند صرف تبليغات چنين مواد غذايي كردند.
بايد منتظر بود و ديد كه آيا مؤسسه استاندارد مواد غذايي انگليس در اين كارزار موفق خواهد شد يا نه؟ در اين كشور شبكه هاي تلويزيوني دخل و خرج خود را اغلب از طريق چنين تبليغاتي تهيه مي كنند با اين حال وقتي موضوع ممنوعيت در ميان باشد مطمئناً دولت براي تأمين ضرر و زيان وارده به شركت هاي توليدي مداخله خواهد كرد. آيا اين نگرش در تلويزيون ايران و يا مؤسسات توليدكننده مواد غذايي وجود دارد يا نه؟
به باور مدير كل بازرگاني صدا و سيما و با استناد به پخش آگهي  تلويزيوني در شبكه هاي خصوصي و دولتي خارج از كشور، «حجم تبليغات تلويزيون ايران بسيار كمتر از تبليغات تلويزيون هاي كشورهاي همجوار است. اين حجم در تلويزيون ايران حدود چهار يا پنج درصد كل برنامه هاست.در حالي كه در برخي از شبكه هاي داخلي ، اين حجم آگهي تلويزيوني به حد پاييني مي رسد، توزيع آگهي ها هم به همين صورت است. علاوه بر آن در قانون بودجه براي تلويزيون پيش بيني درآمد از طريق آگهي را كرده اند. به اين معني كه بخش قابل توجهي از هزينه هاي تلويزيون را بايد از طريق آگهي تأمين كنيم. طبيعتاً اگر آگهي پخش نشود (با فرض دلگير شدن مخاطب) مجلس شوراي اسلامي مي گويد بايد اين گونه كسب درآمد كنيم ما چه بايد بكنيم؟ اگر حجم آگهي هاي تلويزيوني باعث آزار مخاطب مي شود ما آمادگي اين را داريم كه مجلس با در نظر گرفتن بودجه اي باعث شود حجم آگهي ها كاهش يابد.»
012948.jpg

بايد بين تأثير نامطلوب آگهي تلويزيوني مواد غذايي زيان آور و كاهش حجم بودجه تلويزيون يك رابطه قابل تعمقي ايجاد كرد، اگر قرار است براي سلامتي رشد كودكان آگهي تلويزيوني مواد غذايي را كاهش دهيم چه اميدي وجود دارد كه دولت بودجه كاهش يافته تلويزيون از منبع آگهي  ها را تأمين كند، از سويي ديگر عدم تبليغ مواد غذايي كودكان مي تواند موجب كاهش توليد اين گونه مواد توليدي و بيكاري خيل زيادي از مشاغل مرتبط با آن شود.
يك كارشناس مواد غذايي با اشاره به اشباع تلويزيون از آگهي هاي مواد غذايي زيان آور مي گويد: «البته نمي توان شتابزده حكم صادر كرد كه اين نوع تبليغات مواد غذايي از شبكه هاي تلويزيوني حذف شود ولي مي توان اين نوع تبليغات را با نظارت كارشناسان تغذيه يا شوراي بهداشتي مورد بررسي قرار داد آنگاه حكم منطقي در مورد آن ارائه كرد.
به هر حال تمامي اين شركت هاي توليدكننده مواد غذايي مجوز بهداشتي را از كارشناسان ذيربط دولتي اخذ كرده اند. بنابراين طرح اين نكته كه توليد و پخش تبليغات مواد غذايي بايد از تلويزيون قطع شود خود يك نگاه سطحي و غيرمنطقي است چون كه همين شركت هاي توليد كننده مواد غذايي در قبال توليد و توزيع اينگونه محصولات، در شرايط فعلي اشتغال ايجاد كرده اند، اما من با حجم زياد آگهي هاي تلويزيوني مواد غذايي بعضاً زيان آور آن هم در لابه لاي برنامه ها مخالف هستم، از سويي ديگر همزمان پخش چند آگهي مشابه در اين زمينه ناخواسته، مطلوبيت ساير مواد غذايي مورد علاقه كودكان را تحت الشعاع قرار مي  دهد. در خاتمه اميدوارم متوليان امور بازرگاني صدا و سيما با توجه به نكات بهداشتي توصيه شده از سوي كارشناسان بتوانند به اين آگهي ها سامان بخشند.»
«امه دور»  نويسنده كتاب تلويزيون و كودكان در زمينه محتواي برنامه هاي تبليغاتي تلويزيون و تأثير آن بر كودكان مي نويسد: «در ميان محتواي برنامه هاي تلويزيوني كه كودكان آنها را پيگيري، تفسير و ارزيابي مي  كنند احتمالاً آگهي هاي تجاري بيشترين برخوردهاي فكري را به نمايش مي گذارد. هدف برنامه هاي آموزشي، خبري و برنامه هاي مربوط به مسائل عمومي اين است كه محتوايي را كه از نظر اجتماعي به تصويب رسيده و داراي حقايق معيني است به كودكان انتقال دهند.
برنامه هاي سرگرم كننده به اين خاطر طراحي شده اند كه مخاطبان بيننده فراواني را جذب كنند، بدون اين كه بخواهند آموزش دهند يا كسي را ترغيب كنند. به عكس آگهي هاي تجاري به منظور ترغيب كردن بينندگان به خريد محصول و يا خدماتي كه فقط معدودي از آنها براي سلامتي كودكان اساسي هستند طراحي شده اند.
معمولاً محصولات و خدمات؛ بسته بندي و مبارزات تبليغاتي و آگهي ها از طريق فرآيند تكرار، آزمون هاي ميداني و مرور نتايج بهبود مي يابند و به همين دليل به طور متوسط هزينه هر دقيقه توليد آگهي تجاري از هزينه هر نوع ديگر برنامه، حتي برنامه هاي سرگرم كننده ساعات پربيننده بيشتر است.
با توجه به اين كه آگهي هاي تلويزيون هدفهايي دارند و براي جذاب كردن كالاها و خدمات طراحي شده اند و يا حداقل با متعهد شدن بر تأثيرگذاري توليد شده اند، لازم است كودكان آنها را بشناسند و هدف هايشان را درك كنند و تكنيك هاي ترغيب كننده آنها را تشخيص دهند تا بهتر بتوانند از عهده مقابله با پيام هاي تبليغاتي برآيند.»
البته مسئولان بهداشت و تغذيه در مدارس بهتر مي توانند نقش آگهي هاي تلويزيوني در مواد غذايي زيان آور را براي كودكان در سنين پايه ابتدايي تشريح كنند،  اغلب كودكان در اين دوره سني از معلمان خود حرف شنوي خوبي دارند، تجربه آموزشي نشان داده كه اين نوع اطلاع رساني در كاهش گرايش آنان براي خريد تنقلات و مواد غذايي نامطلوب مؤثر بوده است.
هم اينك به يمن راه اندازي بوفه هاي آموزشگاهي، راه اندازي تغذيه مطلوب و بهداشتي در مدارس و نظارت مربيان بهداشتي كم كم آثار زيان آور تهيه تنقلات غذايي از دستفروشان دوره گرد يا دكه داران كنار مدارس كاسته شده است.
با اين حال با اطمينان نمي توان گفت كه مربيان بهداشتي مي توانند در رفع اين نوع آگهي هاي تبليغاتي كارآمد عمل كنند ولي اگر به كودكان در نحوه خريد و استفاده از اين نوع مواد غذايي توصيه هايي را در كلاس هاي بهداشتي متذكر شوند بي ترديد در آينده نزديك مؤثر خواهد بود.
اما آيا به تعداد تمامي آموزشگاههاي موجود در سراسر كشور مربيان بهداشتي وجود دارند يا نه؟ اخيراً بخش زيادي از مربيان بهداشتي مدارس به خاطر رسيدن به مرحله بازنشستگي، از دور آموزش و مراقبت در زمينه تغذيه و تندرستي مدارس، خارج شدند. اميدواريم مربيان جديد بهداشتي يا بهداشتياران دانش آموز بتوانند اين نقش را در مدارس به خوبي ايفا كنند.
«دكتر محمدتقي صراف» متخصص بيماري كودكان و عضو هيأت علمي دانشگاه علوم پزشكي مشهد در همايش سالانه انجمن كودكان با اشاره به تبليغات تلويزيوني براي كودكان مي گويد: متأسفانه به نظر مي رسد اين روزها براي كسب درآمد بيشتر از كودكان بهره برداري هاي سودجويانه مي شود. در حالي كه در كشورهاي در حال توسعه، تلويزيون به عنوان عامل مؤثري براي آموزش هاي بهداشتي و پيشگيري از بيماريها به كار مي رود،بنابراين از مسؤلان رسانه اي مي خواهيم تا با نمايش هاي كوتاه بهداشتي در باره بيماريها، نحوه واكسينانسيون، آموزش و تبليغ شير دادن و تغذيه كودكان، برنامه هاي خود را مطلوب و مفيد سازند.
وي در ادامه مي افزايد:  «تلويزيون مي تواند در صورت هماهنگي با اصول بهداشتي عكس العمل  هاي مفيدي را در كودكان بوجود آورند در حالي كه افراط در تماشاي آنها مي تواند عوارضي مانند چاقي مفرط، كم شدن قدرت جسماني، اختلالات خواب و انزوا را در كودك ايجاد نمايد.»
اخيراً  كشور فرانسه نيز در نظر دارد با كاهش تبليغات تلويزيوني در زمينه فرآورده هاي بسيار شيرين در برنامه هاي ويژه كودكان، از ميزان چاقي كودكان بكاهد.
به گفته كارشناسان بهداشتي فرانسه، كودكان حين تماشاي تلويزيون و ما بين برنامه هاي ويژه خود به طور دائم تحت تأثير آگهي هاي تبليغاتي انواع نوشابه ها، شيريني ها و غلات قرار مي گيرند و نتيجه اين امر موجب شده كه چاقي در ميان كودكان فرانسوي روزبه روز افزايش پيدا كند. بنابراين متوليان قانون و بهداشت عمومي در فرانسه درصدد هستند تا با تصويب طرح هايي پيشنهاد كاهش ميزان قند، نمك و شكر در فرآورده هاي غذايي ويژه كودكان را بدهند علاوه بر آن سعي دارند به نوعي شركت هاي توليد كننده مواد غذايي و يا شبكه هاي تلويزيوني را وادارند تا از حجم آگهي چنين محصولاتي براي كودكان بكاهند.
اميدواريم كارشناسان بهداشتي، متوليان امور آگهي هاي تلويزيوني و شركت هاي توليد كننده مواد غذايي قبل از آن كه اين نوع تبليغات تلويزيوني تأثير نامطلوب خود را در رشد كودكان ايراني بر جاي گذارند به چاره جويي در اين زمينه بپردازند.
بي گمان گفت وگوي دو سويه تهيه كنندگان مواد غذايي و كارشناسان بهداشتي مي تواند ضمن كاهش هزينه منفي اين نوع تبليغات تلويزيوني بر جسم و روح كودكان، شرايط را براي اشتغال و گردش صنايع غذايي فراهم سازد.

مبارزه فرانسه  با كپي  غير قانوني  نرم  افزار
012950.jpg
امروزه  استفاده  از رايانه  به  عنوان  يك  وسيله  اطلاعاتي  و ارتباطي  بسيار مهم  در زندگي  فردي  و اجتماعي  انسانها به  گونه اي  فراگير افزايش  يافته  و گسترش  آن  زمينه هاي  تنوع  اين  نياز را دوچندان  كرده  است .
رواج  «سي .دي » و ديسك هاي  سخت  كه  مي تواند اطلاعات  با حجم  بالا را به راحتي  در اختيار افراد بگذارد، از يك  سو باعث  انتشار سهل  و آسان  دانش  وفناوري  شده ، ولي  از سوي  ديگر نگراني  شديد صاحبان  اين  فرآورده ها را به  دنبال  داشته  است .
امروزه  ابزار تكثير «سي .دي » يا «لوح  فشرده » و ديسك هاي  سخت  به  راحتي  و با هزينه اي  نازل  در اختيار اشخاص  قرار مي گيرد ولي  همين  سهولت  به خطر افتادن  مالكيت  معنوي  افراد را به  دنبال  دارد.
شكايت  هر روزه  صاحبان  و مبتكرين  نرم  افزارهاي  رايانه اي  و پرونده هاي تشكيل  شده  در دادگاهها مي تواند دليلي  بر اين  مدعا باشد كه  امروزه  در غرب  بسياري  از افراد به  دليل  تكثير غيرمجاز مواد انفورماتيك  تحت  پيگيري  قضايي  قرار دارند.
بسياري  از شركت هاي  بزرگ  همچون  «مايكروسافت » با گسيل  مأموران  مخفي  به  بازار فروش  تجهيزات  رايانه اي ، از نزديك  بر روند فروش  و جابجايي  ابزاررايانه اي  مربوط به  خود نظارت  و مراقبت  مي كنند.
فرانسه  خود با اين  مشكل  روبه روست  به گونه اي  كه  همه  روزه  افرادي  به  جرم تكثير غير مجاز و يا فروش  آثار تقلبي  انفورماتيك  در اين  كشور به  مجازات هايي  چون  جريمه هاي  هنگفت  مالي  و يا حتي  زندان  مواجه  مي شوند.
اين  مسئله  به  ويژه  با پيشرفته تر شدن  ابزار نسخه برداري  و افزايش  سرعت  و كيفيت  ابزار تكثير «سي .دي » و «دي .وي .دي »، شديدتر نيز شده  است .
به  موازات  اين  شيوه ها، راههاي  حقوقي  برخورد با مسئله  نيز پيچيده ترشده  است  و سازمانهاي  مقابله  با اين  نوع  استفاده ها هر روز با سلاح  جديدتري  به  بازار مي آيند.
در فرانسه  نيز حقوقدانان  دانشگاهي  با تأسيس  يك  رشته  دانشگاهي  در حوزه  حقوق ، امروزه  به  بسط و بررسي  اين  شاخه  جديد از علم  همت  گماشته اند.
بنابر قوانين  جديد مربوط به  انفورماتيك  فرانسه ، كساني  كه  يك  لوح فشرده  خريداري  مي كنند، مي توانند آن  را براي  استفاده  شخصي  خود تكثير و در وسايل  ديگر شخصي  در خانه  يا محل  كار از آن  استفاده  كنند.
همين  تكثير براي  استفاده  اعضاي  نزديك  چون  فرزندان  و يا همسر نيز مجاز است  ولي  هديه  آن  به  افراد ديگر حتي  فاميل  نزديك  و يا همكاران  اداري  جرم  به شمار مي رود.
مجازات  تكثير غير مجاز در موارد بر شمرده  مي تواند تا دو سال  زندان  و۱۵۰ هزار يورو جزاي  نقدي  را نيز در بر داشته  باشد.
دولت  فرانسه  همچنين  به  منظور مقابله  بيشتر با كپي  غيرقانوني  نرم افزارها طرحهايي  را در دست  اجرا دارد.
در فرانسه  هنوز ضبط كردن  برنامه هاي  اينترنتي  بر روي  رايانه  شخصي  تخلف  به  شمار نمي رود ولي  اين  مسئله  در آمريكا جرم  محسوب  مي شود و توليدكنندگان  برنامه ها مي توانند از سرورهاي  اينترنتي  مشخصات  كاربراني  را بخواهند كه  برنامه هاي  آنها را حتي  بر روي  رايانه  شخصي  خويش  ضبط كرده اند.

آن سوي مرزها
جلوگيري رژيم صهيونيست از پخش يك سريال
به گفته معاون امور توليد تلويزيون «المنار» رسانه تصويري حزب الله لبنان، محافل صهيونيستي اسرائيل قصد دارند از پخش يك سريال تلويزيوني در مورد تاريخ صهيونيسم از شبكه هاي تلويزيوني كشورهاي عربي جلوگيري كنند.
وي افزود: اين سريال تاريخ صهيونيسم را از آغاز تا شكل گيري رژيم صهيونيستي و اشغال فلسطين در سال ۱۹۴۸ ميلادي بازگو مي كند.
از مهمترين ويژگي هاي اين سريال تلويزيوني نشان دادن چهره غيرانساني رژيم صهيونيستي و اثبات اين موضوع است كه سردمداران اين رژيم تنها با توسل به زور و سركوب مردم فلسطين توانستند اين سرزمين را به اشغال خود درآورند.
بنابراين گزارش، اين سريال كه «پراكنده ها» (الشتات) نام دارد در ماه رمضان سال جاري از شبكه تلويزيوني المنار لبنان پخش خواهد شد و محافل صهيونيستي تلاش مي كنند از پخش آن در ديگر شبكه هاي تلويزيوني جلوگيري كنند.
والت ديسني و ارائه خدمات فيلم
012952.jpg

شركت فيلمسازي والت ديسني يك سرويس اجاره اي فيلم به بازار فرستاد. اين سرويس به مشتريان اين امكان را مي دهد كه از گيرنده هايشان فيلم بارگذاري كنند.
بنابراين گزارش، به نقل از روزنامه يو.اس.اي تودي، اين شركت آمريكايي اين سرويس را كه «مووي بيم» نام گرفته است از طريق جعبه اي كه به دستگاه  هاي تلويزيوني الصاق شده است ارائه مي كند. اين برنامه بديلي است براي اجاره بهاي ويديويي و سرويس هاي پرداخت- تماشا كه توسط عملگرهاي ماهواره اي و كابلي ارائه مي شوند.
مووي بيم به طور خودكار فيلم هاي سينمايي را دريافت مي كند، آنها را روي يك هارددرايو ذخيره كرده و به مشتريان اجاره مي دهد تا عناوين و زمان پخش فيلم ها را انتخاب كنند.
اين گيرنده  قادر خواهد بود تا ۱۰۰ فيلم را ذخيره كند، همراه با حدود ۱۰ فيلم جديد كه هر هفته براي به روزرساني منتقل مي شود.
فيلم هايي كه والت ديسني پخش مي كند از توليدات خودش و يا از توليدات برخي شركت هاي ديگر است.
اين فيلم ها از طريق ايستگاه هايي كه در اختيار والت ديسني است (مثل (ABC و فرستنده هاي ديگر پخش مي شوند.
برگزاري مجمع  بين المللي  توليدات  الكترونيكي  در چين 
به گزارش خبرگزاري  چين، مجمع  بين المللي  توليدات  الكترونيكي چين  ۲۰۰۳ موسوم  به  «ميكرو الكترونيك » ماه  جاري  ميلادي  در پكن  برگزار مي شود.
به  گزارش  شين  هوا اين  مجمع  از ۱۶ تا ۱۸ اكتبر (۲۴ تا ۲۶ مهرماه جاري  ) در پايتخت  چين  برگزار خواهد شد.
بنابراين گزارش بررسي  تحليلي  بازار ميكرو الكترونيك  چين ، حمايت  از اين صنعت ، بهبود سيستم  خدمات  در ارتباط با فناوري  پيشرفته  الكترونيكي  و ايجاد خطوط توليد يكپارچه  اين  توليدات  از جمله  مواردي  است  كه  در اين  مجمع  بين المللي  مورد بحث  و تبادل  نظر قرار مي گيرد.
موفقيت  پكن  در ميزباني  بازي هاي  المپيك  ۲۰۰۸ و كسب  ميزباني نمايشگاه  جهاني  «اكسپو ۲۰۱۰» توسط شانگهاي ، موجب  شده است  تا صنعت  ميكروالكترونيك  اين  كشور توانايي  رقابت  خود را در بازارهاي  جهان  افزايش  دهد.
سوسياليستهاي اسپانيا و انتقاد از برنامه هاي تلويزيون
012954.jpg

حزب سوسياليست اسپانيا، دولت اين كشور را به عنوان مشوق اصلي ترويج برنامه هاي منحط تلويزيوني معرفي كرد.
به گفته خوسه لوييز رودريگز زاپاترو دبير كل حزب سوسياليست اسپانيا، حمايت دولت سبب شده تا بخش عمده شبكه هاي تلويزيوني اين كشور را «برنامه هاي  اشغال» در برگيرد.
دولت راستگراي اسپانيا، براي انحراف افكار عمومي جامعه از مسايل مهم كشور علاقه مند به توسعه اين گونه برنامه ها در تلويزيون است.
وي مي افزايد: مقامات رسمي از انجام بحث هاي تلويزيوني درباره اوضاع كشور به شدت پرهيز مي كنند تا مردم از شنيدن و انديشيدن در زمينه مشكلات جامعه به دور مانند.
در اسپانيا دو كانال تلويزيون دولتي و تعداد زيادي شبكه هاي خصوصي وجود دارد كه بيشتر ساعات را پخش برنامه هاي مبتذل و بيهوده پر مي كنند.
بخش عمده فيلمهاي تلويزيوني نيز حول محور قتل، دزدي، جنايت و خيانت دور مي زند.
بسياري از كارشناسان مسايل اجتماعي و كودكان تأكيد دارند كه اين گونه برنامه ها به شدت در تربيت نسل نو و ارزشهاي رايج در جامعه تأثير منفي داشته است.

سايه روشن رسانه
انتخاب سازمان صدا و سيما به عنوان نايب رئيس اتحاديه «اي بي يو»
صدا و سيماي  جمهوري  اسلامي  ايران  با كسب  اكثريت  آراي  اعضاي  مجمع  عمومي اتحاديه  راديو و تلويزيونهاي  آسيا و اقيانوسيه  به  عنوان  نايب  رئيس اين  اتحاديه  انتخاب  شد.
اين  انتخاب  در ادامه  كار اجلاس  مجمع  عمومي  اتحاديه  راديو و تلويزيونهاي  آسيا و اقيانوسيه  در استانبول  تركيه  انجام  شد. به  اين  ترتيب  در سال  آتي كشورهاي  ايران ، ژاپن ، هند، تركيه  و قزاقستان  به عنوان  اعضاي  شوراي عالي  اجرايي  و اتحاديه  اي  بي  يو فعاليت  خواهند كرد.
بنابراين گزارش صدا و سيماي  جمهوري  اسلامي  ايران  جايزه  ويژه  بهترين  پوشش  خبري  سال  گذشته  را به علت  پوشش  خوب  بحران  عراق  دريافت  كرد.
اتحاديه  راديو و تلويزيونهاي  آسيا و اقيانوسيه  از نظر تعداد اعضا و شمار جمعيت  زير پوشش  رسانه هاي  آن  از بزرگترين  اتحاديه  جهاني  راديو و تلويزيوني  بشمار مي  رود و هم  اكنون  ۱۰۴ سازمان  راديو و تلويزيوني  را شامل  مي  شود.
راه اندازي  شبكه  سيماي  استاني  ايلام  
پنج  ميليارد ريال  از اعتبارات  طرح  توازن  منطقه اي  به  راه اندازي  شبكه استاني  سيماي  مركز ايلام  اختصاص  يافته  است .
به گفته استاندار ايلام با راه اندازي  شبكه  استاني  سيما، مردم  متناسب  با فرهنگ  و نيازهاي  بومي  و منطقه اي  خود از اين  رسانه  استفاده  كنند.
مدير كل  صدا و سيماي  مركز ايلام در ادامه مي افزايد: براي راه اندازي اين شبكه  ۶۰۰ تا ۷۰۰ ساعت  برنامه  تأميني  و ۳۰۰ ساعت  برنامه  توليدي  نيازاست  و همكاران  مركز ايلام  در حال  آماده  كردن  برنامه ها هستند.
گسترش بدحجابي در جامعه و نقش رسانه ها
012956.jpg

مردم معتقدند رسانه هاي تصويري و الكترونيكي مانند: سينما، تلويزيون و اينترنت، تأثير فراواني بر اشاعه فرهنگ بدحجابي در جامعه دارند.
پاسخگويان به يك تحقيق ميداني كه خردادماه امسال در پنج منطقه تهران به صورت تصادفي مورد پرسش قرار گرفتند، براي رسانه ها به ترتيب: صدا و سيما، سينما، اينترنت و مطبوعات سهم زيادي در ترويج فرهنگ بدحجابي در جامعه قائل شده اند.
براساس اين پژوهش كه زير نظر مهدي كرامتي، كارشناس ارشد فقه و مباني حقوق اسلامي صورت گرفته و در پرسشي مبني بر ميزان تأثير رسانه ها بر اشاعه بدحجابي، سه گزينه «زياد و خيلي زياد»، «متوسط» و «كم و خيلي كم» ارائه شده است، گزينه زياد و خيلي زياد را ۹/۶۵ درصد پاسخگويان در مورد صدا وسيما، ۹/۶۳ درصد براي اينترنت، ۳/۵۸ درصد درباره سينما و ۸/۳۳ درصد براي مطبوعات انتخاب كرده اند.
به نظر مي رسد شبكه هاي ماهواره اي تلويزيوني در اين زمينه مورد غفلت قرار گرفته يا پاسخگويان گزينه صدا و سيما را براي كليه شبكه هاي تلويزيوني اعم از داخلي و خارجي انتخاب كرده اند. به ويژه آن كه پيشي گرفتن صدا و سيما از سينما در اين زمينه تعجب آور به نظر مي رسد.
بازي هاي رايانه اي و بيگانگي كودكان با فرهنگ ملي
پژوهشگران معتقدند: بازي هاي رايانه اي وارداتي ضمن ترويج خشونت، اثر بيگانه سازي با فرهنگ خودي را براي كاربران كودك و نوجوان به بار مي آورند.
بنابراين گزارش زهره دانايي با عنوان «پيامدهاي بازي هاي رايانه اي» در فصلنامه مطالعات امنيت اجتماعي نتيجه نهايي «سلطه بازي » هاي رايانه اي بر كودكان و نوجوانان كشورمان را چنين توصيف كرده است: اگر بازي هاي رايانه اي با همين روند به لحاظ موضوع و محتوا در جامعه گسترش يابند و به مشكل سلطه بازي در ميان كودكان و نوجوانان اعم از شهري و روستايي تبديل شوند، «فاجعه اي در ابعاد ملي» شكل خواهد گرفت.
دانايي در ادامه مي نويسد: زماني كه فرد چيزي را، هم مي شنود، هم مي بيند و هم با آن كار مي كند، به ميزان ۷۵ درصد از آن تأثير مي گيرد. بازي هاي رايانه اي اين خصلت را دارند.
برگزاري سومين  همايش  چهره هاي  ماندگار
سومين  همايش  چهره هاي  ماندگار بيست  و نهم  مهر در سالن  همايشهاي  بين المللي صدا و سيما برگزار مي شود.
به گفته رضا پورحسين  قائم  مقام  سيما و رئيس  ستاد چهره هاي  ماندگار، در اين  همايش تعداد ديگري  از پيشكسوتان  علوم  و استاداني  كه  در رشته هاي  مختلف  دانشگاهي  سرآمد هستند، به  عنوان  چهره هاي  ماندگار معرفي  و از آنان  تجليل  خواهد شد.
گفتني  است  اين  همايش  به  همت  سازمان  صدا و سيما و با همكاري فرهنگستانهاي  علوم ، علوم  پزشكي ، هنر، زبان  و ادبيات  فارسي  و مراكزي  چون  دانشگاههاي  صنعتي  شريف ، صنعتي  امير كبير و تهران ، انجمن مفاخر و آثار فرهنگي ، انجمن  حكمت  و فلسفه ، مؤسسه  تبيان  و سازمان  گسترش  و نوسازي  صنايع  ايران  برگزار مي شود.
اعتبار مصوب  سال  ۸۲ صداوسيما، هيچگونه  رشدي  نداشته  است
معاون امور مجلس  و استانهاي  سازمان  صداوسيما با اشاره  به  ميانگين رشد بودجه  كل  كشور به  ويژه  اعتبارات  دستگاههاي  فرهنگي  در سال  ۸۲ گفت : متأسفانه  اعتبارات  اين  سازمان  در مقايسه  با سال  قبل  هيچگونه رشدي  نداشته  است . وي مي افزايد: سازمان  صداوسيما هم اكنون  براي  اداره  فعاليت هاي  مناسب  توليدي  باكسري  مضاعف  بودجه  مواجه  شده  است .
به  علت  اين  مشكلات ، سازمان  صداوسيما هم اكنون  برنامه ريزي  انقباضي  و فشرده اي  را در بخش  هاي  سازمان ، حتي  در مراكز و شبكه هاي استاني  اتخاذ كرده  است  تا بتواند وضع  به  وجود آمده  كنوني  را به گونه اي  برطرف  كند.

فرهنگ
ادبيات
اقتصاد
روزنت
سفر و طبيعت
سياست
ورزش
هنر
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  روزنت  |  سفر و طبيعت  |  سياست  |  فرهنگ   |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |