شنبه۲۶ مهر ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۱۹۸ - Oct.18, 2003
رُبَّ مُسْتَقْبِلٍ يَوْماً لَيْسَ بٍمُسْتَدْبِرِهِ، وَ مَغْبُوطٍ فِي أَوَّلِ لَيْلِهِ قَامَتْ بَوَاكِيهِ فِي آخِرِهِ.
چه بسيار كسي كه بامداد را ديد و به شامگاه نرسيد و چه بسيار كس كه
در آغاز شب بر او رشك بردند و در پايان شب بر او گريستند.
علي ابن ابي طالب(ع)-نهج البلاغه
امروز با حافظ
كه جوش شاهد وساقي وشمع ومشعله بود
به كوي ميكده يارب سحر چه مشغله بود
به ناله دف وني در خروش و ولوله بود
حديث عشق كه ا زحرف وصوت مستغني است
از روز دوشنبه در تالار فردوسي دانشگاه تهران انجام مي شود
بررسي وضعيت زبان فارسي توسط ۱۷۰ استاد ايراني وخارجي
017178.jpg
چهارمين مجمع بين المللي استادان زبان و ادبيات فارسي، با هدف بررسي وضعيت زبان فارسي در سه حوزه آموزش، مسايل و مباحث و كرسيهاي زبان فارسي در جهان و با حضور ۱۱۰ استاد خارجي و ۶۰ استاد داخلي، ۲۸ تا ۳۰ مهرماه در تالار فردوسي دانشكده ادبيات دانشگاه تهران برگزار مي شود.
به گزارش خبرنگار همشهري، قهرمان سليماني دبير چهارمين مجمع بين المللي استادان زبان و ادبيات فارسي، پنج شنبه گذشته در نشستي مطبوعاتي با خبرنگاران رسانه هاي گروهي، كه در محل هتل لاله تهران برگزار شد، ضمن اعلام اين خبر به پيشينه يك و نيم ساله برنامه ريزي براي برگزاري اين مجمع بين المللي اشاره كرد و گفت: هدف اصلي از برگزاري اين مجمع استفاده از تجربه هاي متراكم استادان زبان و ادبيات فارسي سراسر دنياست، كه به همين منظور، پس از اعلام فراخوان ۱۵۰ مقاله خارجي و ۸۰ مقاله داخلي به دبيرخانه مجمع رسيد كه از ميان آنها كميته داوران، مركب از آقايان نصرالله پور جوادي، دكتر مهدي محقق، دكتر محمد جعفر محجوب، دكتر احمد تميم داري و دكتر عبدالعلي شرقي، ۵۰ مقاله خارجي و ۱۵ مقاله داخلي را براي ارائه در مجمع انتخاب كردند.وي به چگونگي برگزاري مباحث و سخنرانيها اشاره كرد و گفت: برخلاف روال معمول برگزاري سمينارها، كه مباحث در قالبي واحد ارائه مي شوند، در اين مجمع سعي كرده ايم امكان گفتگو را بين سخنرانان و حاضران در نشست ايجاد كنيم تا تعامل فكري درباره مباحث مختلف و مبتلابه زبان و ادبيات فارسي به چالش طرفين كشيده شود.
دبير چهارمين مجمع استادان زبان فارسي به برنامه هاي مجمع در سه روز برگزاري (عصر دوشنبه، صبح و عصر سه شنبه و صبح چهارشنبه) اشاره كرد و گفت: در اين برنامه ها استاداني از كشورهاي آذربايجان، اردن، ارمنستان، اوكراين، انگلستان، آمريكا، افغانستان، ايتاليا، بنگلادش، برزيل، بوسني و هرزگوين، پاكستان، تاجيكستان، تركيه، سوريه، روسيه،  لهستان، لبنان، مصر، مغرب، هند، چين، فرانسه، هلند، قزاقستان، گرجستان، تونس و... حضور دارند و مقالات خود را ارائه مي كنند.وي در پاسخ به اين سئوال كه رويكرد مجمع به ادبيات و شعر معاصر چگونه است، گفت: مجمع هيچ محدوديتي را درباره هيچ موضوع و مضموني كه به نوعي به زبان و ادبيات فارسي، ارتباط دارد قائل نشده است و استادان و پژوهشگران مي توانند در اين زمينه هم بحث كنند، چنانكه برخي از مقالات ارائه شده نيز به ادبيات و شعر فارسي معاصر مي پردازد.

فستيوال موسيقي اتحاديه اروپا در تهران
همشهري: نخستين فستيوال موسيقي اتحاديه اروپا در تهران از چهارشنبه شب گذشته (۲۳ مهرماه) طي مراسمي با حضور مسئولان داخلي و سفيران چند كشور اروپايي در تالار وحدت آغاز شد.
به گزارش خبرنگار ما، اين مراسم ابتدا با سخنراني چندتن از مسئولان از جمله مديرعامل جديد بنياد رودكي و رئيس مركز موسيقي و سفير ايتاليا آغاز به كار كرد و سپس گروه موسيقي ايتاليا در دو بخش به اجراي موسيقي كلاسيك پرداخت.
مهدي مسعود شاهي مدير عامل جديد بنياد رودكي در اين مراسم گفت: از برگزاري اين فستيوال بزرگ، كه به عنوان اولين كار بنياد رودكي ثبت مي شود، خرسندم و از حضور سفيران كشورهاي مختلف اروپا نيز خوشحالم و اين حركت را به عنوان اصيل ترين عرصه هنري كه عامل نزديكي ملت ها با يكديگر است، ياد مي كنم.
مرادخاني رئيس مركز موسيقي معاونت هنري وزارت ارشاد نيز در اين مراسم گفت: ايران موسيقي را وسيله تكامل و ارتباط با تمدنهاي آسيايي و اروپايي مي داند و اميدوار است كه با موسيقي، بتوانيم تاريخ و فرهنگمان را به جهان عرضه كنيم.
روبرتو توسكانا سفير ايتاليا و دبير فستيوال موسيقي اتحاديه اروپا نيز اظهار داشت: در اين ۱۰ شب به موسيقي هايي گوش خواهيد كرد كه نمايانگر فرهنگ غني كشورهاي مختلف است و عليرغم اينكه صداهاي متعددي خواهيد شنيد اما در واقع يك صداست كه با وحدت ارائه مي شود.
وي گفت: اميدوارم با اين ابتكار عمل، پيام اتحاديه اروپا را به ملت ايران برسانيم و موسيقي از نظر ما عرصه مناسبي است كه اين ارتباط را تسهيل مي كند.

صد سال آواز منتشر شد
همشهري: پس از انتشار مجموعه هاي «صد سال تار» و «صد سال سنتور» مجموعه «صد سال آواز» نيز از سوي انتشارات ماهور روانه بازار نشر شد.
در اين مجموعه كه با برطرف كردن صداهاي نامرتبط با صداي اصلي خواننده، كيفيت مطلوبتري يافته است صداي ۹ خواننده از جمله بنان، صديف، رضوي سروستاني، شجريان، ظلي و طاهرزاده آورده شده است.
صداي تار قوام شيرازي، كمانچه صفرخان، سه تار ميرزاعبدالله، تار علي اكبر خان شهنازي، آقاحسينقلي، جليل شهناز، ويلن صبا، تجويدي و ياحقي، پيانو مرتضي محجوبي، ني محمد موسوي و سنتور مجيد كياني در اين مجموعه به گوش مي رسد.

مجمع عمومي انجمن قلم
پنجمين مجمع عمومي انجمن قلم ايران پنجشنبه گذشته با حضور برخي از اعضا تشكيل شد.به گزارش ايسنا، در اين نشست، غلامعلي حداد عادل ـ رييس فرهنگستان زبان و ادب فارسي ـ در سخناني، با آرزوي سلامتي براي نصرالله مرداني ـ شاعر معاصر كه در بستر بيماري به سر مي برد ـ به وظيفه اهل قلم در جامعه امروز اشاره كرد و گفت: اگر اهل قلم در سال هاي جنگ فرصت حضور در جبهه هاي نبرد را نداشته اند، امروز روز نبردي است كه اهل قلم سرباز و سردار آن هستند؛ جنگ تمام نشده، شكلش عوض شده است.
وي انقلاب اسلامي را چراغي برافروخته دانست و يادآور شد: دشمن مي خواهد وانمود كند كه انقلاب اسلامي با آزادي در تضاد و تقابل است و براي موفقيت خود از ترفندهاي گوناگوني بهره مي گيرد كه شما شاهديد.

نگارستان
تابستان
017220.jpg
۱- جوزف آرچيبولدو (Giuseppe Arcimbolob)
۲- تولد: ميلان ۱۵۲۷/ وفات: ميلان ۱۵۹۳
۳- سبك: سوررئاليسم (گرايش به سوررئاليسم از سال ۱۹۲۰ در فرانسه آغاز شد. نقاشان پيرو اين سبك مي خواستند هر آنچه را كه به ذهنشان خطور مي كند، بدون تفكر و انديشه نقاشي كنند. يعني نقاشي در عالم «ناهشياري» و خيالپردازي صورت مي گيرد.
۴- زندگينامه نقاش: او علاوه بر نقاشي؛ علايق ديگري نيز داشته مثل: طراحي دكور جشنهاي مختلف و جمع آوري آثار كمياب براي كلكسيون خانواده سلطنتي. او علاوه بر رنگ روغن، نقاشي هاي زيبايي نيز با آبرنگ دارد. او زماني مشهور شد كه دوستداران طبيعت تابلوهاي او را كه از مناظر طبيعي كشيده بود، پسنديدند.
۵- نام تابلو و مشخصات: «تابستان» / تاريخ نقاشي: ۱۵۷۳ / رنگ روغن روي بوم / ۵/۶۳*۷۶ سانتيمتر.
۶- محل نگهداري تابلو: موزه لوور / پاريس.

سلوي دايمي
017217.jpg
نام علمي: Salvia patens
خانواده: LABIATAE
گياهي است دايمي، بومي مكزيك كه گلهاي آبي آن در آخر تابستان - اول پاييز ظاهر مي شوند. ساقه ها منشعب و داراي سطح مقطع مربع هستند و برگها به رنگ سبز روشن و كركدار مي باشند. حداكثر بلندي ۷۵ و گستردگي آن به ۶۰ سانتيمتر مي رسد.
نيازها: مكان آفتابي، خاك حاصلخيز و مرطوب، حداقل دماي قابل تحمل آن صفر درجه سانتيگراد است و در فصل زمستان مي بايست آنرا از خاك درآورده و ريشه هاي غده مانند آنرا درون كمپوست در مكاني خنك، تاريك و مرطوب نگهداري كرد.
ازدياد: از طريق تقسيم گياه در بهار و يا قلمه هاي چوب نرم در اواسط تابستان امكان پذير است.
سازمان پاركها وفضاي سبز شهر تهران

بهارستان
براي من
تفنگ كوچكي خريده اند
كه با گلوله هاي كوچكش
پرنده هاي باغ را شكار مي كند
چه عيدي عجيب و زشت و نامناسبي
كه از هراس آن
-ميان باغ هاي سبز و پاك-
پرنده اي كه دوست داشتم
ز من فرار مي كند.
بهمن صالحي

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶


داستانك
درس نابجا
مادرم زن مهربان و مغروري بود، لباس هاي دست دوم و وسايل كهنه اي كه بدستش مي رسيد چنان ماهرانه تعمير و تميز مي كرد، كه به زحمت مي شد تشخيص داد كه نو نيستند و من هيچوقت احساس كمبود نمي كردم.
تا اينكه يك روز سر كلاس درس وقتي براي آب خوردن از معلم اجازه خروج گرفتم يكي از بچه ها با طعنه گفت: روپوشش مربوط مي شه به دوره پارينه سنگي!
من با بي تفاوتي از كلاس خارج شدم، ولي صداي معلم را مي شنيدم كه مي گفت: بچه ها كسي را كه فقير است درست نيست در حضور ديگران تحقير كنيد.
هنوز بعد از گذشت سالها اين درس معلم در ذهنم يادآور اولين احساس تلخ فقر در وجودم است.
آرين دخت فرنادپور

روزنگار
تحصن و جبهه ملي
در چنين روزي در سال ۱۳۲۸ تحصن دكتر محمدمصدق و همراهانش در اعتراض به تقلب در انتخابات مجلس، بدون نتيجه مشخصي پايان يافت، اما اين تحصن در آينده
سياسي - اقتصادي ايران نقش مؤثري داشت.
روز بيست و دوم مهرماه سال ۱۳۲۸ گروهي از مردم در اعتراض به اعمال نفوذ و تقلب دولت و دربار در حوزه هاي انتخابيه خارج از تهران در انتخابات مجلس شانزدهم، مقابل خانه دكتر محمد مصدق جمع شدند و او را تا كاخ سلطنتي همراهي كردند. گروهي از فعالان و شخصيت هاي سياسي و مطبوعاتي نيز همراه اين گروه بودند. قصد اوليه معترضان تحصن در دربار بود، اما عبدالحسين هژير، وزير دربار به همراه فرمانده گارد شاهنشاهي محترمانه توضيح دادند كه چنين امري امكان پذير نيست. پس از مقداري گفتگو تصميم گرفته شد كه به دكتر مصدق و ۱۹ تن از همراهانش اجازه ورود و تحصن درون كاخ داده شود. خواست مردم معترض و رهبرانشان ابطال انتخابات بود.
بست نشينان پس از گذراندن دو روز بي حاصل در دربار، اعتصاب غذا كردند اما اين اعتصاب به دليل بيماري دكتر مصدق و چند تن ديگر امكان تداوم نيافت و سرانجام در روزي چون امروز اعتصاب و تحصن بدون نتيجه شكسته شد، اما بيانيه اي از سوي معترضان منتشر شد كه در آن چنين آمده بود: «موضوعي كه بيش از همه مليون ايران را نگران ساخته، نتيجه اي است كه مي خواهند از فساد دستگاه ما بگيرند و گرانبهاترين و عزيزترين ذخاير ايران، يعني نفت را به رايگان ببرند.»
چهار روزي كه اين جمع كنار هم گذرانده بودند، نتيجه ديگري در پي داشت كه از خواست اوليه ايشان مهمتر بود. روز اول آبان ماه، دكتر حسين فاطمي، يكي از بست نشينان، در سر مقاله روزنامه اش، باختر امروز كه حالا تيراژي همسنگ كيهان و اطلاعات - روزنامه هاي حكومتي - يافته بود، از «تشكيل يك حزب قوي يا يك جبهه قدرتمند» نوشت كه تصميمش پس از شكستن اعتصاب و تحصن، در خانه دكتر مصدق گرفته شده بود.
ده روز بعد، جبهه ملي ايران رسما اعلام موجوديت كرد. اين جبهه از چند حزب و سازمان تشكيل شده بود كه مردم به طور كلي آنها را به نام مليون مي شناختند و ويژگي شان، مخالفت با استبداد داخلي و حمايت خارجي از آن بود. اين جبهه بعدها سرنوشت پرفراز و نشيبي يافت، اما در سال هاي اوليه توانست در نهضت ملي شدن نفت ايران نقش محوري بازي كند.
از ۱۹ نفري كه همراه دكتر مصدق در تحصن دربار شركت داشتند، علي شايگان (استاد حقوق دانشگاه تهران)، كريم سنجابي (عضو برجسته حزب ايران و استاد حقوق)، دكتر حسين فاطمي (حقوقدان و مدير روزنامه باختر امروز)، محمود نريمان، شمس الدين اميرعلايي، احمد زيرك زاده و رضا كاوياني بودند كه تا هنگام كودتاي ۲۸ مرداد همراه مصدق ماندند. مظفر بقايي، حسين مكي، ابوالحسن حائري زاده، عبدالقدير آزاد و يوسف مشار بعدها از جبهه ملي انشعاب كردند و با دولت مصدق مخالفت ورزيدند. سيد جعفر غروي، ارسلان خلعتبري، حسن صدر و جلالي نائيني يا بي طرف ماندند و يا به ملايمت از سياست هاي مصدق انتقاد كردند و عميدي نوري، احمد ملكي و عباس خليلي رودرروي نهضت ملي قرار گرفتند.
مرگ اديسون
توماس اديسون، مشهورترين مخترع تاريخ، روز ۱۸ اكتبر سال ۱۹۳۱ در سن ۸۴ سالگي درگذشت. او متولد سال ۱۸۴۷ در اوهايو بود و در كودكي از تحصيلات رسمي كه در آن زمان مرسوم بود، بهره كامل نبرد. اديسون در شنوايي دچار مشكلي بود كه بعدها انگيزه بعضي اختراعاتش شد. در شانزده سالگي به عنوان تلگرافچي مشغول كار شد. خلاقيتش به سرعت بروز يافت و از سال ۱۸۶۹ توانست با فروش اختراعاتش زندگي خود را تأمين كند. در سال ۱۸۷۶ به آزمايشگاه و كارگاهي در نيوجرسي نقل مكان كرد، از اين هنگام با استخدام دستياراني كه متخصص رياضيات و مكانيك بودند و سپردن محاسبات علمي و فني به آن ها، درصدد جبران عدم تسلط خود در اين امور برآمد. در سال ۱۸۷۷ يكي از اختراعات بزرگ خود را معرفي كرد: گرامافون، وسيله اي كه با ضبط صدا و پخش دوباره آن جايگاه اديسون را در تاريخ اختراعات تثبيت كرد. اما اين هنوز بزرگترين ابداع او نبود. آنچه شهرت اديسون را جهانگير و ابدي كرد، تحولي بود كه در استفاده از نيروي الكتريسيته بوجود آورد. او و دستيارانش براي نخستين بار از الكتريسيته براي روشنايي استفاده كردند و شركت برقي در نيويورك تأسيس كردند كه نور خانه مشتركان را در شب تأمين مي كرد. توسعه سينما، اختراع باطري هاي آلكالاين، قطار برقي و وسايل فراوان ديگري كه با استفاده از الكتريسيته بنيان زندگي مدرن را متحول كرد، از ساير كارهاي اديسون بود.
rooznegar@hamshahri.org

سلامتي
براي بچه ها
شب ادراري از مشكلاتي است كه بعضي پدر و مادرها با بچه هايشان دارند. بچه ها معمولا تا حدود سه سالگي بر دفع ادرار خود كنترل پيدا مي كنند، اما ۱۵ درصد بچه هاي پنج ساله و ۳ درصد بچه هاي ده ساله، يكبار در هفته يا بيشتر بستر خود را خيس مي كنند. اين مشكل در پسران دو برابر دختران ديده مي شود. توجه داشته باشيد كه همه بچه ها ممكن است گاهي در اثر خستگي زياد يا اضطراب، مشكل شب ادراري پيدا كنند. مهم ترين عامل ياري دهنده بچه هايي كه مشكل دائمي شب ادراري دارند اين است كه بدانند اين مشكل موقتي است و بدن همه انسان ها با سرعت مشابه تكامل پيدا نمي كند. به بچه ها اطمينان دهيد كه مشكل حل مي شود و اهميت چنداني ندارد. آنها را هرگز به دليل خيس كردن بسترشان سرزنش يا تنبيه نكنيد. اگر بعد از ۶ سالگي هنوز مشكل پابرجا بود ممكن است درمان دارويي مورد نياز باشد كه بايد به پزشك مراجعه كنيد.

گشتي در دنياي خبرها
صادرات البسه دست دوم
دارالسلام: دولت تانزانيا واردات لباس هاي دست دوم را به اين كشور ممنوع اعلام كرد. علت اتخاذ اين تصميم، احتمال سرايت بيماريهاي پوستي اعلام شده است.
اغلب كشورهاي ثروتمند لباس هاي دست دوم به كشورهاي فقير آفريقايي صادر مي كنند.
زنگ ۱۴۰ ساله
جورجيا: در حدود ۱۴۰ سال قبل يك كشتي كه حامل ۲۰ هزار سكه طلا بود در طول مسير نيويورك به نيواورلئان دچار سانحه شد و به گل نشست.
ديروز غواصان موفق به يافتن زنگ اين كشتي شدند كه نام كشتي غرق شده روي آن حك شده بود. به همين دليل آنها احتمال مي دهند كه در آينده اي نزديك موفق به يافتن سكه هاي طلاي موجود در كشتي شوند. در حال حاضر ارزش سكه هاي به گل نشسته در حدود ۱۲۰ تا ۱۸۰ ميليون دلار برآورد مي شود.
بوي بد دهان
لندن: نتايج يك نظرسنجي در انگليس نشان مي دهد بيش از نيمي از مردم اين كشور از بوي بد دهان رنج مي برند.
به گفته دندانپزشكان علت بدي بوي دهان در اغلب مواقع تميز نكردن زبان پس از مسواك زدن است. به عبارتي ديگر آنها معتقدند كه هر بار پس از مسواك زدن بايد زبان را نيز مسواك زد.نكته جالب توجه اينكه از هر ۵ زن در انگليس، سه نفر با بوي بددهان مواجه هستند.همچنين در شهر لندن دهان ۲۷ درصد از شهروندان بوي بد مي دهد.
محصولات آرايشي در زندان
ملبورن: يكي از بزرگترين جنايتكاران كشور استراليا خواستار خريد و مصرف محصولات آرايشي در زندان شده است. اين جنايتكار ۳۱ ساله به اتهام قتل سه زن در سال ۱۹۹۳ به تحمل حداقل ۳۰ سال حبس محكوم شد. گفته مي شود كه او از زنان نفرت دارد.اين محكوم اخيرا به دادگاه شكايت كرده و از قاضي خواسته تا به وي اجازه دهد در دوران محكوميت از محصولات آرايشي استفاده كند تا خود را به شكل مقتولان در آورد.
فراري دادن غازها
ميشيگان: مسئولان يك پارك ملي در ميشيگان در روزهاي اخير با معضل بزرگي به نام هجوم غازها مواجه شدند. آنها براي فراري دادن غازها دست به هر كاري زدند اما هيچ يك از اقدامات آنان نتيجه نداد.سرانجام يك سگ تربيت شده به ارزش ۳۵۰۰ دلار خريداري كردند كه در چند روز تمام غازها را از اين پارك فراري داد.
آهو در فروشگاه
نيويورك: يك آهوي سرگردان به مدت يك ساعت در يكي از بزرگترين فروشگاههاي پوشاك در نيويورك قدم زد و سپس به تخريب اموال اين مكان پرداخت.
اين آهوي ۹۰ كيلويي از در اصلي فروشگاه وارد شد و پس از گشت زدن ميان قفسه هاي لباس ناگهان تصوير خود را در آيينه ديد و تصور كرد كه آهوي ديگري در اين مكان وجود دارد. به همين دليل آيينه را شكست و به تخريب ساير قسمت ها پرداخت.سرانجام پليس با شليك گلوله هاي حاوي داروي بي حس كننده، آهوي بازيگوش را به دام انداخت.

ساعات شرعي
اذان ظهر: ساعت۱۱ و ۵۰ دقيقه
اذان مغرب:ساعت ۱۷ و ۴۶ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴ و۴۷ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۶ و۱۴ دقيقه

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
خارجي
سياسي
شهري
علمي
علمي فرهنگي
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
همشهري اقتصادي
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري دانشجو
شناسنامه
داستانك
روزنگار
سلامتي
دنياي خبرها
ساعات شرعي
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي   |   علمي فرهنگي   |  
|  محيط زيست   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |