شنبه۲۶ مهر ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۱۹۸ - Oct.18, 2003
شهردار تهران:
انتقال سرمايه از بخش مسكن به ديگر بخش ها خسارات سنگيني در پي خواهد
گروه شهري: دكتر محمود احمدي نژاد شهردار تهران هفتمين ملاقات مردمي خود را روز پنج شنبه گذشته با حضور در منطقه يك شهرداري تهران به انجام رساند. وي بعد از بازديد از بخشها و نواحي مختلف اين منطقه تا پاسي از شب پاي درد دل و صحبتهاي اهالي منطقه نشست.
به گزارش خبرنگار ما احمدي نژاد، شهرداري تهران را خانه دوم مردم و جايگاه تجلي خواستها و نيازهاي مردم دانست كه به همين منظور بايد در هر چه نزديكتر كردن ارتباط خود با مردم همت گماشته و درهاي بسته مجموعه مديريت شهري بر روي مردم باز شود.
وي ادامه داد: فضاهاي مطبوع طبيعي و باغهايي كه بخش عمده منطقه شميران را تشكيل مي داد ، به دليل برخي سياستگذاريهاي غلط، سودجويي ها و توسعه بي ضابطه و بي برنامه آسيب ديده و شميران را از فضاي واقعي خود دور كرده است.
احمدي نژاد هدف شهرداري و شوراي اسلامي شهر را حفظ ميراث طبيعي و ممانعت از تخريب باغها دانست و گفت: در بسياري از مواقع اعمال قوه قهريه توسط شهرداري نيازمند حكم قضايي است و خوشبختانه شاهد صدور احكام خوبي در جلوگيري از تخريب باغها از جانب قوه قضاييه بوده ايم.
شهردار تهران شبكه معابر منطقه يك را پاسخگوي سرانه مالكيت، تعداد خودرو و جمعيت منطقه ندانست و افزود: ضمن تاكيد بر اينكه كارهاي خوبي در منطقه يك توسط مديران سابق صورت گرفته است، اما بخشهايي در قلب منطقه به چشم مي خورد كه نيازمند ساماندهي است. ضمن اينكه اتخاذ تصميمات متنوع، بي قاعده و موردي بدون اعتنا به مقررات در منطقه يك، زندگي شهري و ساخت و ساز آن را دچار پيچيدگي فراوان كرده است. احمدي نژاد در ادامه سخنان خود گفت: ادامه حيات شهري بدون ساخت و ساز ميسر نيست، قطع يكباره ساخت و ساز و يا كاهش شديد آن بازار اشتغال، چرخش سرمايه اصلاح شبكه معابر، نوسازي بافتهاي فرسوده و احداث فضاي سبز شهري را مختل مي كند.
وي افزود: نكته اي كه بر آن بارها تاكيد داشته ام اين است كه سياست شوراي شهر و مديريت شهري اجراي همه فعاليتهاي مبني بر اصول شهرسازي است و هرگونه نگاه اقتصادي به شهر، پايه هاي زندگي و روابط اجتماعي را خراب مي كند.
وي گفت: امسال ساخت و ساز در مرز ركود است و چنانچه مسير سرمايه گذاري از بخش مسكن به ساير بخشها حركت كرده و مستقر شود، بازگشت آن نيازمند هزينه، خسارت و زمان زيادي است به همين منظور براساس جلسات كارشناسي متعدد دو دسته اقدامات قرار است صورت گيرد. اول تلاش براي تهيه اسناد اصولي شهرسازي تهران و تهيه طرحهاي راهبردي و تفصيلي كه توسط مشاوران شهرساز در تمام مناطق در دست طراحي و تصويب است و دوم تلاش براي راه اندازي ساخت و ساز با حفظ اصول و چارچوب و مقررات سنگين موجود به منظور رونق دادن به بازار ساخت و ساز.
شهردار تهران بحث احياي منابع مالي را براي شهرداري بسيار پراهميت خواند و گفت: در كنار تلاشهاي گوناگون به منظور وصول طلبهاي شهرداري از دستگاه هاي دولتي به دنبال دريافت بدهيهاي مردم به شهرداري هستيم و براي آن دسته از شهرونداني كه امكان پرداخت ندارند هم برنامه اي در دست بررسي است كه به زودي اعلام مي شود.
وي ادامه داد: استفاده بهينه از منابع شهرداري نظير املاك و مستغلات، حقوق شهرداري در شهر، گردش مالي شهرداري نيز در دست ساماندهي است.
شهردار تهران در مورد مشكل آن دسته از شهروندان كه با ساختمانهاي بلند همجوار هستند، گفت: بعضا در كنار ساختمانهاي بلندمرتبه، پلاكهاي ثبتي به چشم مي خورد كه به حالت متمركز درآمده و حداكثر دو تا سه طبقه هم اجازه ساخت ندارد. اين در حالي است كه همجواري با ساختمانهاي ۱۰ تا ۲۰ طبقه علاوه بر ايجاد مشكل اشرافيت براي آنها بسياري از حقوق پايه نظير برخورداري از آفتاب و نور را از آنها سلب مي كند كه ما به دنبال يافتن راهكاري براي احياي اين حقوق مردم هستيم. وي راهكارهايي نظير طرح تجميع سازي را تنها براي ثبت بر كاغذ مناسب دانست و آن را غيرعملي اعلام كرد.

استراتژي ساماندهي مشاغل تهران تدوين مي شود
شهرداري تهران واحدهاي صنفي را ساماندهي مي كند
017166.jpg
گروه شهري :۴۰۰ هزار واحد صنفي شهر تهران براي نظام مند شدن خدمات شهري بايد ساماندهي و در شرايط اضطرار و بر حسب مورد به بيرون از شهر منتقل شوند.
محمدي زاده - معاون خدمات شهري شهرداري تهران در مراسم معارفه مدير عامل جديد شركت ساماندهي و انتقال صنايع مزاحم گفت: بيش از ۷۰ هزار شغل در تهران به عنوان مشاغل مزاحم شناخته شده اند كه تنها براي ۸ هزار شغل ظرفيت سازي شده و ۴۵۰۰ واحد به بيرون از شهر منتقل شده اند.
وي با اشاره به اينكه ساماندهي صنايع مزاحم نسبت به انتقال آنها اولويت دارد، گفت: شهرداري براي انتقال و زيرسازي صنايع و مشاغل مزاحم بايستي هزينه هاي هنگفتي بر گردن بگيرد در حالي كه با ساماندهي و بهينه سازي برخي از مشاغل مي توان هم هزينه ها را كاهش داد و هم اينكه رضايت و تعلق خاطر شهروندان را نسبت به منطقه موردنظر تأمين كرد.
محمدي زاده مشاركت و جلب همكاري مردم را بهترين گزينه براي موفقيت ساماندهي مشاغل و صنايع اعلام كرد و گفت: در حال حاضر در گوشه و كنار شهر تهران قطب هاي كسب و كار و حرف و پيشه هاي مختلف به صورت انبوه رشد كرده و اگر اين روند ادامه پيدا كند، مشكلات محدوده بازار تهران به ساير نقاط شهر گسترش خواهد يافت.
رئيس هيأت مديره شركت ساماندهي صنايع و مشاغل شهر تهران با بيان اينكه بسياري از مشاغل و حرفه هاي شهر تهران به صورت انبوه و بدون برنامه ريزي و طراحي مديريت شهري سربرآورده اند،گفت: ساماندهي مشاغل در تهران بدون پيش زمينه طراحي و برنامه  ريزي به سرانجام نخواهد رسيد و براي اينكه فعاليت هاي مزاحم در تعريف جديد و تازه به سامان برسند بايستي واحدهاي صنفي پشتيباني كننده نيز ساماندهي شوند.
محمدي زاده آگاه سازي عمومي را چاشني و ضمانت موفقيت ها و فعاليت هاي مديريت شهري قلمداد كرد و گفت: مادامي كه مردم و شهروندان كلان شهر تهران اقناع سازي نشده و آگاه سازي عمومي در مورد آنها به اجرا درنيامده هيچ طرح و برنامه اي به سرانجام نخواهد رسيد.
معاون خدمات شهري شهرداري تهران در پايان از طرح مبارزه با حيوانات موذي در شهر تهران به عنوان اقدامي جدي ياد كرد و گفت: در اين بخش اگرچه مردم مي توانند همكار و همفكر خوبي براي اجراي طرح باشند، اما مطالعه و بررسي و برنامه ريزي و آموزش مردم در اين بخش جزو ضرورت هاي انكارناپذير است.
در اين مراسم مهندس تقوي - مديرعامل جديد شركت ساماندهي صنايع و مشاغل شهر تهران نيز اظهار اميدواري كرد در دوره مديريت خود بتواند با همكاري و همراهي كارشناسان و متخصصان طرح هاي معطل مانده در شركت ساماندهي را به سرانجام برساند.

نگاه
يك مقام مسئول : ۸۰ درصد مردم فرهنگ استفاده از مواد غذايي را ندارند. (جرايد)
017169.jpg
فريد مرتضوي

دودكش هاي بلند آلودگي بيشتري را به هوا وارد مي كنند
گروه شهري: دودكش هاي بلند آلودگي بيشتري را به هوا وارد مي كنند.به گزارش شبكه خبري آسمان آبي، دودكش هاي بلند تراكم محلي آلاينده ها را كاهش داده اما از طريق گسترش وسيع تر آن مشكلات ناحيه اي را بيشتر مي كنند.بر اين اساس، دودكش بلند، زمان متوسط ايست آلاينده هاي منتشرشده در هوا را از يكي دو روز، به ۱۰ تا ۱۴ روز افزايش مي دهد زيرا آنها را در ارتفاع بالاتر وارد هوا مي كند و در اينجا اختلاط و حمل از طريق باد مؤثرتر صورت مي گيرد.
اين حالت مثل ريختن اضافات در حياط خلوت ديگران مشكلات بيشتري به وجود مي آورد نه كمتر.

رئيس سازمان شهرداري ها:
اهتمام به حقوق شهروندان مهم ترين عامل موفقيت مديران شهري است
رئيس سازمان شهرداري هاي كشور اهتمام به حقوق شهروندان و خواست مردم را مهم ترين عامل موفقيت مديران شهري دانست.
به گزارش واحد مركزي خبر، محمدحسين مقيمي در پايان همايش دوروزه شهرداران شهرهاي ۳۰ تا ۵۰ هزار نفري افزود: عملكرد شهرداران و شهرداري هاي سراسر كشور بايد به گونه اي باشد كه رضايت شهروندان را دربرداشته باشد.وي راهبرد سازمان شهرداري هاي كشور را قابليت بخشيدن به تأمين منابع مالي پايدار براي شهرداري ها خواند و تصريح كرد: اين راهبرد باعث پيشرفت شهرداري هاي توسعه گرا خواهد شد.
وي با تأكيد بر شناسايي مشكلات شهرداري ها گفت: بايد موانع فراروي شهرداري ها در اجراي وظايف شان شناسايي و نكات مثبت تقويت و نكات منفي رفع شود.
وي افزود: هيچ موضوعي درباره شهرداري ها بدون اظهارنظر كارشناسان وزارت كشور و سازمان شهرداري ها طرح نمي شود و هرگونه تصميم گيري بعد از اظهارنظر كارشناسان خواهد بود.
مقيمي با بيان اين كه در كميسيون هاي مختلف از شهرداري ها دفاع مي كنيم گفت: نداشتن اطلاعات مورد نياز درباره شهرداري هاي كشور يكي از مشكلات در راه دفاع از مسائل شهرداري هاست كه در بعضي موارد اين اطلاعات با تأخير به دست ما مي رسد.
وي قانون تجميع عوارض را آغازي براي رسيدن به منابع پايدار شهرداري ها خواند و افزود: بايد اين درآمد به گونه اي باشد كه منافع شهرداري ها تأمين و عوارض بر ارزش افزوده نيز پيگيري شود.

انتصاب در شهرداري تهران
دكتراحمدي نژاد شهردار تهران، احمد ضيايي را به سمت مديرعامل سازمان آتش نشاني و خدمات ايمني شهرداري تهران منصوب كرد.
اسفندياري سرپرست قبلي سازمان آتش نشاني در حكمي از جانب معاون خدمات شهري شهرداري تهران، به عنوان مشاور حوزه خدمات شهري شهرداري تهران و عضو هيأت مديره سازمان آتش نشاني تهران در زمينه ايمني و آتش نشاني به فعاليت خود ادامه خواهد داد.

اعتبار ۳۰۰ ميليون دلاري براي بازسازي بافت فرسوده تهران
يك  كارشناس  و متخصص  در امور شهري ، «اراده  مديريت  شهري» را مهمترين  عامل در نوسازي  بافت هاي  فرسوده  و قديمي دانست .
«جواد شعرباف» در گفت وگو با ايرنا تصريح  كرد: تا اين  عزم  و اراده  در مديريت  شهري  تحقق  نيابد، امكان  نوسازي و احياي  اين  بافت ها وجود ندارد.
وي  گفت : براي  انجام  اين  امر بايد تيم هاي  قوي  تشكيل  و بصورت  مستمر روي آن  كار كرد و مسايل  و مشكلات  احتمالي  بين  شهرداران  مناطق ، كميسيون  ماده  ۵و سرمايه گذاران  را حل  و فصل  كرد.
نماينده  وزارت  كشور در نوسازي  بافت هاي  فرسوده  افزود: انجام  اين  كار يك مديريت  خاص  مي طلبد، اين  امر، آغاز حركتي  است  كه  مي تواند مشكلات  خاص  خود راداشته  باشد.
شعرباف  بحث  تملك ، مشكلات  با ساير دستگاه هاي  خدماتي ، نحوه  روابط بين  بخش خصوصي  و شهرداري  را از جمله  مشكلات  احتمالي  در انجام  اين  طرح  ذكر كرد.
وي  تأكيدكرد: تنها و مهمترين  برنامه براي  ايجادسازمان  نوسازي  شهر تهران نيز نوسازي  بافت هاي  فرسوده  بود.
وي  به  ۳۰۰ ميليون  دلار وامي كه  قرار است  به  صورت  «فاينانس» براي  پرداخت به  اين  امر در اختيار شهرداري  تهران  و چند كلان شهر ديگر قرار گيرد، اشاره كرد و گفت : گروهي  متشكل  از وزارت  كشور، سازمان  مديريت  و برنامه ريزي ، وزارت  مسكن  و شهرداري  تهران  براي  انجام  يك  كار فعال  در اين  خصوص  در حال فعاليت  است .
وي  گفت : محل هاي  مورد نظر براي  نوسازي  بافت هاي  قديمي بايد در تهران  وشهرهاي  بزرگ  انتخاب  و طرح  جايگزين  آنان  مشخص  و مراحل  تصويب  آن در شهرهاي موردنظر گذرانده  شود.
اين  كارشناس  امور شهري ، طي  شدن  اين  مراحل  را مستلزم  زماني  طولاني  دانست و اظهار اميدواري  كرد كه  هر چه  سريعتر اين  امر تحقق  يابد تا بتوان  قسمتي از بافت هاي  قديمي شهر تهران  را احيا كرد.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
خارجي
سياسي
علمي
علمي فرهنگي
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري دانشجو
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي   |   علمي فرهنگي   |  
|  محيط زيست   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |