چهارشنبه ۳۰ مهر ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۲۰۲ - Oct22, 2003
با رونق بي سابقه محصولات كشاورزي بدون استفاده ازكود شيميايي و سم
جهان به سوي كشاورزي طبيعي مي رود
• چين بخش وسيعي از زمين هاي كشاورزي خود را به كشت و پرورش محصولات كشاورزي طبيعي و بدون استفاده از كود شيميايي و سم اختصاص داده است.
017472.jpg
افزايش تقاضا براي محصولات كشاورزي طبيعي (بدون استفاده از سم و كود) در غرب و رونق كم سابقه بازار فروش اين قبيل محصولات، كشاورزان چيني را تشويق كرده است تا با كشت و پرورش محصولات طبيعي اعم از فرآورده هاي كشاورزي و ميوه سهمي از اين بازار رو به گسترش را از آن خود كنند.
به گزارش خبرگزاري رويتر كشاورزان منطقه مستعد و حاصلخيز «سانگ يوآن» چين امسال بخش هاي وسيعي از زمين هاي اين استان را به كشت و پرورش محصولات كشاورزي طبيعي اختصاص داده اند. آماده سازي و پرورش ميوه هاي طبيعي نيز در چين به سرعت رو به گسترش مي باشد.
بنا به همين گزارش، مردم چين فهميده اند كه اكنون بسياري از غربي ها حاضرند با پرداخت پول بيشتر محصولات كشاورزي و ميوه هايي را فراهم كنند كه بدون استفاده از سم و كود شيميايي فرآوري شده باشد.
از يك دهه پيش و درپي آشكار شدن زيان هاي ناشي از مصرف محصولاتي كه به صورت بي رويه با كود شيميايي و سموم دفع آفات نباتي توليد شده  اند، موجي از تقاضا براي خريد محصولات كشاورزي طبيعي اروپا و آمريكا را فرا گرفت و ميزان فروش محصولات و مواد غذايي طبيعي در سال ۲۰۰۲ در ايالات متحده آمريكا به ۱۱ ميليارد دلار رسيد و طبق پيش بيني كارشناسان اين رقم تا پايان سال / ۲۰۰۳ ميلادي به ۱۳ ميليارد دلار مي رسد.
اما در چين، رويكرد و استقبال كشاورزان از كشت و پرورش محصولات كشاورزي طبيعي شگفت انگيز است. «وانگ تينگ شوانگ» مدير يك مزرعه در شمال شرق چين مي گويد: كشاورزان آن قدر براي اين كار اشتياق دارند كه حتي، بعضي آفات طبيعي محصولات را با حوصله و با دست  خودشان پاك مي كنند. به گفته اين مدير، انگيزه كشاورزان، تنها كسب سود بيشتر نيست، بلكه آنان به نوعي خود را با شرايط زيست، كشت و كار و محيط طبيعي نياكانشان نزديك تر مي بينند.
بنا به همين گزارش، به دليل افزايش تقاضا و كمبود عرضه محصولات كشاورزي و ميوه هاي طبيعي، توليدكنندگان اين قبيل محصولات، نگران مشكلات مربوط به انبار كردن فرآورده هاي خود نمي باشند، زيرا بازار هاي رو به گسترش محصولات طبيعي، اين محصولات را پيش خريد مي كنند و حتي در مواردي با پرداخت، پول، سفارش توليد را نيز به انجام مي رسانند.
هم اكنون تقاضاي روزافزوني براي ذرت، لوبيا چيتي و سوياي طبيعي چين در بازارهاي جهاني به وجود آمده است و ژاپن، اروپا و ايالات متحده آمريكا به ترتيب از مهم ترين مشتريان اين قبيل محصولات كشاورزي مي باشند. برپايه برآوردهاي تازه، خريداران محصولات كشاورزي طبيعي براي اين محصولات در مقايسه با محصولاتي كه در توليد آنها از كود شيميايي و سموم دفع آفات نباتي استفاده شده، بين ۳۰ تا ۷۰ درصد بهاي بيشتر مي پردازند. رونق بازار اين محصولات به تدريج، كشت و پرورش محصولات طبيعي را در سراسر جهان گسترش داده است.
ترجمه: سعيد علوي نائيني

الكل ذرت جانشين سوخت هاي فسيلي مي شود
017478.jpg
استان جيلين، مكان احداث نخستين كارخانه خودروسازي چين و نيز بزرگترين توليدكننده ذرت در اين كشور است.
حال چين مي خواهد با استفاده از الكل ذرت از آلودگي در حال انفجار پيش از بازيهاي المپيك ۲۰۰۸ پكن جلوگيري كند.
به گزارش خبرگزاري رويتر از جيلين، همانند ساير غولهاي كشاورزي مانند برزيل، آمريكا و هند، اين استان شمال شرقي چين مازاد عظيم محصول ذرت خود را براي ساخت سوخت آلي بكار مي برد تا ازآلودگي بكاهد، و وابستگي به واردات نفت را در عين حال كاهش دهد.
منابع صنعتي مي گويند، چين كه بزرگترين آهنگ رشد بازار خودرو و انرژي را داراست، مي تواند بهره برداري از سوخت اتانول را در تمام كشور تا سال ۲۰۰۵ گسترش دهد، اگر گامهاي اوليه كاوشگري موفقيت آميز باشد.
چين نمي خواهد صحنه بازيهاي المپيك را پوشيده در پرده اي از دود و مه به دنيا نشان دهد. اما اين هدف زماني تحقق خواهد يافت كه آلودگي حاصل از ترافيك در شهرهاي بزرگ كنترل شود.
از ۱۸ اكتبر (۲۶ مهرماه) تمام رانندگان خودروها، كاميونها، و اتوبوسها در اين استان چين موظف شده اند بنزين خود را با ۱۰درصد سوخت بدست آمده از ذرت مخلوط كنند.
با اين اقدام و با مصرف سوخت اتانول به جاي سوختهاي فسيلي ميزان انتشار گازهاي گلخانه اي را كه عامل گرمايش زمين شناخته شده اند تا حدودي كاهش مي يابد. اتانول را مي توان از گندم، شكر، روغن نخل، يا حتي از روغن خوراكي بازيافت شده از رستوران هاي غذاهاي سريع بدست آورد.

محيط زيست و مردم
محله ما و عطر خاطره ها
در محله اميريه زندگي مي كنم. محله اي قديمي و سرشار از خاطره ها. هر آنچه از دوره كودكي و نوجواني ام به خاطر دارم با فصل هاي رنگارنگ اين محله پيوند دارد. پائيز را با عطر برگ هاي باران خورده مي شناختيم و آسماني كه بر بالاي سرمان آبي و پاكيزه بود. آبي كه در نهرهاي دو سوي خيابان، شفاف بود. در اين فصل عطر ميوه هايي مثل به محله را پر مي كرد. يعني عطر ميوه ها با هواي پاكيزه تا داخل حياط خانه ها مي رفت. تابستان هم، عطر طالبي، زردآلو و انجير و خربزه، به داخل كوچه ها مي دويد و شميم ريحان و نعنا، رهگذراني را كه از كنار مغازه سبزي فروشي عبور مي كردند، بي قرار مي كرد. اما حالا، بوي سوخت ماشين و موتورسيكلت فضا را پر كرده است. حتي در داخل ميوه فروشي ها و سبزي فروشي ها، عطر اين مواهب خداوند را استشمام نمي كنيم. هواي آلوده تهران، هرآنچه را كه ما به عنوان نسل پيش تر لمس كرده بوديم، اكنون به خاطره تبديل كرده است. فرزندان ما و نسل آينده هم حق دارند از هواي پاك برخوردار شوند. به فكر آلودگي هواي تهران باشيد. حفظ سلامتي اين نعمت الهي از واجبات است.
سليميان- محله اميريه تهران

آنچه خود داشت ...
دارپا
017474.jpg
اسماعيل عباسي
با پايان گرفتن فصل پائيز، پرندگان در جست وجوي غذا به سراغ بقاياي ميوه درختان مي روند. اين يك رويكرد غريزي و از سر نياز است. ميوه هاي باقي مانده در بسياري از باغها، پشتوانه غذايي مناسبي براي پرندگان گرسنه محسوب مي شوند. اما باقي  ماندن ميوه بر درخت هميشه به دليل تنگ بودن فرصت باغبان براي چيدن و يا خودداري باغداران از برداشت به دليل آفت زدگي محصول نيست، بلكه يك سنت قديمي، در ايجاد اين ذخيره زمستاني دخيل مي باشد. از گذشته هاي بسيار دور، باغداران ما، هنگام برداشت محصول تعدادي از ميوه هاي هر درخت را باقي مي گذاشتند تا به مصرف پرندگان گرسنه برسد و براي اينكه بتوانند حس كنجكاوي كودكان را نيز به طريقي اقناع كنند به اين قبيل ميوه ها «دارپا» مي گفتند. دار به معناي «درخت» و پا نيز مخفف پائيدن به معناي مراقبت است. آنها اينگونه وانمود مي كردند كه در فصل زمستان درختان عاري از برگ در باغ تنها مي مانند و براي اينكه از گزندهاي احتمالي محفوظ باشند، «دارپا» از آنها مراقبت مي كند. اين استدلال آميخته به افسانه به مرور تبديل به يك سنت پايدار شد و به اين ترتيب باغداران بخش اندكي از ميوه ها را براي رفع نياز زمستاني پرندگان گرسنه بر درختان باقي مي گذاشتند.
به طور قطع، باغداران زحمتكشي كه بخشي از حاصل رنج و تلاش خود را براي پرندگان رها مي كردند چنين كاري را به صورت گزينشي و انتخاب نوع پرنده انجام نمي دادند. هرگونه اي از پرنده اعم از گنجشك، كلاغ، سار و يا پرندگان آوازه خوان كه معمولا گوشت قابل خوردن (از ديدگاه شكارچيان) ندارند، نيز از اين سفره برخوردار مي شدند. اين كار انگيزه اي جز كمك به حفظ زندگي پرندگان كه بخشي از جهان هستي و آفريده پروردگارند نداشته است. هنوز هم مي توان اين سنت مفيد و زيبا را زنده و حفظ كرد تا در شرايطي كه تعداد پرشماري از پرندگان منقرض شده اند و گونه هاي بسياري در معرض انقراض قرار دارند، به تداوم زندگي آنها كمك شود.

نشت مواد نفتي كشتي ها تهديدي عليه قطب جنوب
017476.jpg
قطب جنوب، يكي از ذخاير مهم اكسيژن كره زمين به شمار مي رود. اين اكوسيستم حياتي، در عين حال جاذبه هاي فراواني براي دوستداران طبيعت و شگفتي هاي طبيعي دارد. از آغاز فعاليت هاي اكتشافي در قطب جنوب تاكنون اين گروههاي پژوهشگر و دانشمندان بودند كه، به اين منطقه يخ بسته سفر مي كردند، اما در كمتر از يك دهه، عده زيادي از مردم علاقه مند به جاذبه هاي اين بخش حساس از كره زمين، در قالب گروههاي گردشگر راهي قطب جنوب شده اند و اكنون شمار اين قبيل از مسافران قطب به ۱۳۵۰۰ نفر رسيده است.
به گزارش خبرگزاري رويتر با توجه به استقبال هرچه بيشتر داوطلبان ديدار از قطب جنوب، اكنون كشتي هاي ويژه اي كه مجهز به يخ شكن مي باشند، براي بردن اين گروهها به قطب آماده مي شوند و با توجه به پيش بيني هاي انجام شده، در آينده نزديك تعداد اين قبيل گردشگران نزديك به ۳۰ هزار نفر خواهد شد. مسئولان محيط زيست سازمان ملل، نسبت به اين افزايش شمار بازديدكنندگان ابراز نگراني مي كنند. از جمله دكتر جان شيرز، رئيس گروه انگليسي تحقيقات قطب جنوب، مي گويد: علاوه بر تهديدهايي كه از اين نظر متوجه محيط زيست حساس قطب جنوب مي باشد، امكان برخورد كشتي ها با كوههاي يخ كه در دهه اخير به تعداد زياد در آب هاي قطب شناور شده اند، مسافران را تهديد مي كند و ممكن است، منجر به فجايع انساني شود.
به گفته وي، نشت مواد نفتي و سوخت كشتي ها در آب هاي قطب جنوب نيز به شدت محيط زيست اين بخش حساس از كره زمين را تهديد مي كند. به همين دليل بايد اين قبيل سفرها و بازديدها مورد تجديد نظر قرار بگيرد.

محيط زيست
اجتماعي زنان
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
حقوق شهروندي
خارجي
سياسي
شهري
علمي
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
|  اجتماعي زنان   |   اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   حقوق شهروندي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |  
|  علمي   |   علمي فرهنگي   |   محيط زيست   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |