چهارشنبه ۳۰ مهر ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۲۰۲ - Oct22, 2003
لزوم ساماندهي لجن كش ها
معاون خدمات شهري شهرداري تهران در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به اين كه دستگاه هاي مسئول به وظايف خود در قبال لجن كش هاي تهران عمل نكرده و اين خودروها هنوز در اطراف شهر تخليه مي شوند افزود: رسيدگي به وضعيت لجن كش هاي تهران كه روزانه بيش از ۴۰۰ چاه فاضلاب خانگي را تخليه مي كنند بر عهده شركت آب و فاضلاب تهران است اما عليرغم هماهنگي هاي قبلي اقدامات لازم در جهت ساماندهي اين صنف صورت نگرفته است.

شهردار تهران:
تصميم گيريهاي يك شبه به تهران آسيب  زده است
گروه شهري: شهردار تهران گفت: به دليل اينكه روند تصميم گيري در امر شهرسازي طولاني و پيچيده است و سازمانهاي متعددي نيز در اين زمينه تصميم گيري و اعمال نظر مي كنند، برنامه ريزي اصولي در رابطه با شهرسازي صورت نگرفته است. به گزارش ايسنا،  دكتر محمود احمدي نژاد با اشاره به متمركز شدن سياستگذاري در امر مسكن بيان كرد: تصميمات زودگذر و يك شبه آسيبهاي فراواني را به تهران وارد كرده؛ لذا تصميم گيريهاي بعدي بايد بر اساس اصول روشن و ديد درازمدت اخذ شود. وي گفت: در حال حاضر تعداد زيادي كميته، سازمان و واحدهاي گوناگون در زمينه مسائل شهري ايجاد شده كه تمام اين گروهها نيز خود را در امر تصميم گيري محق مي دانند؛ به طوري كه گروههاي مربوط به محيط زيست به خود حق مي دهند راجع به حمل و نقل و ترافيك و حتي زوج و فرد كردن اتومبيلها تصميم گيري كرده و نظرات خود را اعلام كنند؛ اين در حاليست كه نمي توان شهر ۵/۷ ميليون نفري تهران را با تشكيل چنين كميته و گروههايي اداره كرد.
وي در زمينه وام ۳۰۰ ميليون دلاري براي بازسازي بافتهاي فرسوده بيان كرد: شهرداري تهران علاقه مند است از اين وام استفاده كند، اما بهتر آن است كه اين اعتبار به بخش خصوصي و مردمي جهت احياي بافتهاي فرسوده داده شود.
شهردار تهران تصريح كرد: البته آيين نامه هاي نحوه استفاده از اين وام كه پس از گذشت ۷ ماه از سال تدوين شده، موانعي را براي استفاده از اين اعتبار بوجود آورده، به طوري كه طولاني شدن روند اخذ ۳۰۰ ميليون دلار در كنار مصوبه شوراي عالي شهرسازي كه ارزش افزوده اين نوع سرمايه گذاري را كاهش داده، موجب شده كه مشاركت در احياي بافتهاي فرسوده با استقبال اندكي روبه رو شود.
وي در ادامه كاهش تصدي گري دولت را به معناي افزايش ميزان تصدي گري ساير بخشهاي مديريت جامعه ندانست و تصريح كرد: مديريت شهري از واگذاري سياستگذاري و برنامه ريزي در امر مسكن، زمين، شهرسازي، معماري، حمل و نقل شهري، فرهنگ و تربيت بدني استقبال مي كند و قول مي دهد كه با امكانات موجود خدمات بهتري را به مردم ارائه دهد.
احمدي نژاد افزود: اما واگذاري وظايف دولت در بخش تصدي گري خصوصا در حوزه هايي كه به شدت دچار مشكل است و منابع مالي عظيم دولت توانايي مهار اين بحرانها را ندارد، نه تنها باعث افزايش سطح رفاه مردم نمي شود، بلكه آسيب هايي را به شهر وارد مي كند.
وي در رابطه با نحوه عملكرد شهرداري در انتخابات مجلس شوراي اسلامي تصريح كرد: شهرداري نقشي در انتخابات ندارد و ما تمام توان خود را براي گسترش خدمات رساني به مردم به كار خواهيم گرفت و در اين راستا نيازي به سازمانهايي امثال شهرداري نيست.

بزرگترين مانور زلزله در تهران برگزار شد
مديريت شهري آماده دفاع از جان و مال مردم در برابر بلاياي طبيعي است
گروه شهري: سومين وبزرگترين مانور زلزله به طور همزمان ديروز در مناطق ۲۱ گانه شهرداري تهران برگزار شد.
به گزارش خبرنگار ما دكتر محمود احمدي نژاد شهردار تهران با حضور در مركز ستاد مديريت بحران شهر تهران كار فرماندهي مانور را با صدور پيامي آغاز كرد و گفت : تهران همواره در معرض خطر بلاياي طبيعي است پس براي مقابله با اين خطر مردم بايد از آمادگيهاي لازم برخوردار باشند.
وي تاكيد كرد: مجموعه مديريت شهري آماده دفاع از امنيت و جان و مال مردم در برابر بلاياي طبيعي است و مسئوليت اطلاع رساني به مردم درباره بلاياي طبيعي هم در صلاحيت ستاد مديريت بحران شهر تهران است.
شهردار تهران نوسازي بافتهاي فرسوده را يكي از مهمترين راههاي مقابله با بلاياي طبيعي دانست و وظيفه دستگاههاي نظام مهندسي را نظارت بر ساخت و ساز و جدي گرفتن نوسازي بافتهاي فرسوده اعلام كرد و همچنين از رفع بعضي قوانين و مقررات دست و پاگير در اين رابطه خبر داد.
به گزارش رسيده اجراي اين مانور براساس زلزله ۶ ريشتري برنامه و هدايت شد.
017508.jpg
017506.jpg
017510.jpg
فروزش فيضي معاون امداد و نجات جمعيت هلال احمر تهران در اين مانور از حضور ۵ هزار امدادگر خبر داد كه به طور نمايشي عمليات آواربرداري، تخريب، آتش سوزي، جستجو و نجات، انتقال مصدومان و برپايي چادرهاي امدادي را به انجام رساندند.
در اين مانور سه فروند هلي كوپتر، ۱۵ گروه نجات، ۷۲ دستگاه آمبولانس و ۵ گروه سگهاي جستجوگر به كار گرفته شده بودند و تقريبا ۲۴ سازمان و ارگان شركت داشتند.
به گزارش خبرنگار ما، منطقه ۱۷ در ميان مناطق ۲۱گانه شهر تهران به دليل واقع شدن بر روي گسل زلزله و برخورداري از تراكم بالا و بافت به شدت فرسوده ساختمانها در معرض بيشترين آسيبها در صورت وقوع زلزله قرار دارد . اسد فاضل شهردار منطقه ۱۷ در اين باره به خبرنگار ما گفت: برگزاري مكرر مانورهايي از اين دست در منطقه ۱۷ ما را در دستيابي به اهداف واقعي اين طرح كمك مي كند و موجب كسب تجربه هاي ارزنده و ارزيابي نقاط ضعف و قوت خدمات رساني امدادگران در مواقع بروز بحران خواهد شد.
بر اساس اين گزارش همچنين شمال شرق تهران با مديريت شهرداري منطقه چهار، شاهد يكي از بزرگترين مانورهاي مقابله با زلزله بود.
مهندس حسن كريميان شهردار منطقه ۴ گفت: حركت امروز شهرداري يك حركت نمادين، هدف دار و مبتني بر نيازهاي امروز كلان شهر تهران است اما شهرداري منطقه چهار خود را مكلف مي داند كار آموزش و اطلاع رساني در اين خصوص را در مقاطع مختلف زماني به اجرا درآورد.
شهردار منطقه چهار، شبكه بزرگراهي شمال شرق تهران را به هنگام وقوع زلزله يكي از شبكه هاي مطمئن اعلام كرد و گفت: در صورت بروز احتمال خطر در تهران، منطقه چهار شهرداري مي تواند به عنوان يك منطقه معين و امدادرسان براي ديگر مناطق شهري ايفاي نقش كند. شهرداريهاي مناطق ۲، ۷، ۱۸ ، ۲۲ ۵۱۰،، و۱۲نيز با ارسال نمابر، از برگزاري مانور مقابله با زلزله خبر دادند.

جمع آوري زباله در تهران ساماندهي مي شود
گروه شهري:آموزش هاي عمومي، عملكرد پيمانكاران، خدمات ايستگاه هاي زباله و وضعيت ناوگان حمل و نقل ۴ محور و گره اصلي مشكل زباله در تهران است.
به دنبال مهلت ۴۵ روزه شهردار تهران به مديران ذيربط براي حل نهايي مشكل زباله هاي كلان شهر تهران، محمد جواد محمدي زاده معاون خدمات شهري شهرداري تهران طي گفت و گويي با بيان مطلب بالا افزود: علي رغم بعضي مسائل كه به مشكل زباله در تهران دامن مي زند، طي ۳ ماه گذشته جمع آوري زباله از سطح شهر ارتقاي كيفي ويژه اي يافته است.
محمدي زاده ضمن اعلام آمادگي معاونت خدمات شهري براي ساماندهي اساسي مشكل ۷۰۰۰ تن زباله روزانه تهران طي يك و نيم ماه آينده ادامه داد: طي ۴۵ روز و همزمان با ماه مبارك رمضان ۲۰ هزار سطل زباله جديد در سطح معابر و گذرگاه هاي عمومي تهران نصب مي شود و بهره برداري از ۳۵۶ دستگاه خاور و خودرو سرپوشيده مخصوص حمل زباله (ميچكا) آغاز خواهد شد.
وي تصريح كرد: خودروهاي خاور جهت شستشوي مكانيزه خيابان هاي شهر و خودروهاي ميچكا براي جمع آوري زباله از معابر تنگ و كم عرض طراحي شده اند و حمل ۴۰درصد زباله تهران را در كنار ناوگان قبلي برعهده خواهند گرفت.

يك ميليارد تومان براي بازيافت شيشه كاغذ و پلاستيك
در فصل عمران شهري طرح هاي عمراني بودجه سال ۸۲، يك ميليارد تومان به مطالعه و پرداخت يارانه سود تسهيلات تاسيسات بازيافت از مبدا شيشه، كاغذ و پلاستيك اختصاص يافته است.به گزارش قلم سبز ايران، اين طرح كه از سال ۸۰ شروع شده تا سال ۸۳ به پايان مي رسد و موجب صرفه جويي اقتصادي و در عين حال حمايت از منابع اوليه حفاظت از محيط زيست مي شود.بنابر آمار منتشره سازمان مديريت و برنامه ريزي تا شهريورماه امسال، ۲۰ درصد اين بودجه معادل ۲۰۰ ميليون تومان براي اجراي آن تخصيص يافته است.

شهردار منطقه ۱۵:
۸۰ درصد ساختمان هاي جنوب شرق تهران  در مقابل  زلزله  آسيب  پذير هستند
شهردار منطقه  ۱۵ تهران  گفت : ۸۰ درصد از ساختمان هاي  منطقه  ۱۵ شهرداري تهران  در صورت  وقوع  زلزله  آسيب  پذير هستند.
سيدمحمود نصري  افزود: منطقه  ۱۵ تهران  از بافتي  متراكم  و فرسوده  برخوردار است و با توجه  به  نزديكي  به  گسل  زمين  لرزه  شهرستان  ري  در مقابل  وقوع  زلزله آسيب  پذيرتر از ديگر مناطق  خواهد بود.
وي  اظهار داشت : به  دليل  حاشيه نشيني  در اين  منطقه ، خدمات  شهري  به  تناسب توزيع  نشده  است  و به  همين  علت  در هنگام  وقوع  زمين  لرزه  در پايتخت ، امدادرساني  در اين  منطقه  مشكل  مي باشد.
وي  برگزاري  سومين  مانورامداد ونجات  دراين  منطقه  را عاملي  مهم  در افزايش آگاهي هاي  شهروندان  و مسئولان  در شناخت  وظايف  خود درهنگام  وقوع  زلزله  دانست و تصريح  كرد: آگاهي ، آمادگي ، آرامش  و ايمني  چهار اصل  اساسي  در هنگام وقوع  زلزله  است  كه  برگزاري  اين  مانورها باعث  آشنايي  بيشتر مردم  و مسئولان با اين  اصول  مي شود.
نصري  درخصوص  برنامه هاي  اين  منطقه  براي  كاهش  اثرات  ناشي  از وقوع  زمين لرزه  در اين  منطقه  اظهار داشت : از آنجا كه  بيشتر بافت  منطقه  فرسوده  است ،احداث  بزرگراه ها ازاولويت هاي  برنامه  اين  شهرداري  است  تا با تمليك  بافت هاي فرسوده ، مسيرهاي  دسترسي  براي  امداد و نجات  هموار شود.

هر تهراني  روزانه  ۲۰ تا ۲۵ گرم  خاك  تنفس  مي كند
دكتر احمد مسعود استاد دانشگاه  علوم  پزشكي  تهران  و ايمونولوژيست ،گفت : هر فرد تهراني ، روزانه  حداقل  ۲۰ تا ۲۵ گرم  خاك  تنفس  مي كند و اين سيستم  دفاعي  بدن  است  كه  بايد قويا با آن ، مقابله  كند.
اين  كارشناس  و متخصص  آلرژي ، ديروز در
گفت  و گو با  ايرنا، افزود: بيشترين  ميزان  آلودگي  فضاي  شهر تهران ، ناشي  از گسترش  فراوان  گرد و غبار و خاك  است  كه  مردم  در فضاهاي  داخلي  و خارجي  با آن 
روبه  رو هستند.
وي  ادامه  داد: براي  مقابله  بااين  آلودگي ها سيستم  دفاعي  ريه  بايد سالم بوده  و قوي  عمل  كند، تا فرد دچار انواع  آلرژي ها نشود.
اين  متخصص  آلرژي  گفت : سيستم  دفاعي  بدن  بايد با عمل  ذره خواري دقيق خود، بصورت  مداوم  اين  مواد را از بين  ببرد، زيرا تداخل  در اين  سيستم  عامل مهمي  در ايجاد انواع  آلرژي  هااست .
وي  افزود:آلودگي هاي  ديگر هواي  تهران  ناشي  از احتراق  انواع  سوخت هاي فسيلي  و غير فسيلي  است  كه  در هر صورت  موارد حاصله  ايجاد آلرژي  و سرطان  مي كند.

نگاه
داوود كاظمي
017504.jpg
افراد طالبان در جنوب افغانستان عده اي را به خاطر نداشتن ريش كتك زدند.

شهري
اجتماعي زنان
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
حقوق شهروندي
خارجي
سياسي
علمي
علمي فرهنگي
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
|  اجتماعي زنان   |   اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   حقوق شهروندي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |  
|  علمي   |   علمي فرهنگي   |   محيط زيست   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |