جمعه ۲ آبان۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۰۴
كروبي:
سرنوشت مجلس هفتم در دست هيچ قدرتي جز مردم نيست
004890.jpg
رييس مجلس شوراي اسلامي گفت: دانشجويان و دانشگاهيان بايد با استقلال كامل در چارچوب قانون اساسي حركت كنند و ابزار هيچ جريان و گروهي نشوند.
به گزارش واحد مركزي خبر آقاي كروبي در ادامه سفر يك روزه به استان قم ظهر ديروز به سؤالات دانشجويان مجتمع آموزش عالي قم پاسخ گفت.
رييس مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به سؤال نماينده انجمن اسلامي دانشجويان مجتمع آموزش عالي قم مبني بر اين كه نظر شما درباره افراد و گروه هايي كه مي خواهند از دانشجويان براي رسيدن به اهداف خود استفاده كننده چيست، گفت: جنبش دانشجويي بايد ضمن حفظ هويت دانشجويي حافظ اصل نظام و انقلاب اسلامي باشد و هميشه منافع كلي نظام را مورد توجه قرار دهد.
كروبي در پاسخ به سؤالي درباره انتخابات مجلس هفتم گفت: آنهايي كه علاقه اي به انقلاب ندارند از خارج كشور تلاش مي كنند تا انتخابات در فضايي سرد انجام شود اما همه نيروهاي علاقه مند به نظام سعي مي كنند در اين مقطع حساس انتخاباتي پرشور و نشاط برگزار شود و دشمنان نظام به هدفشان نرسند. وي با بيان اين كه بايد بسترهاي لازم براي حضور پرشور مردم فراهم شود تاكيد كرد اين بستر با چند سخنراني يا بيانيه فراهم نخواهد شد بلكه بايد همه با تلاش فراوان موانع را برطرف كنيم و به مردم اميد بدهيم.
رييس مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به سؤال يكي از دانشجويان مبني بر اين كه نظر شما درباره نظارت استصوابي چيست، گفت: من بارها نظر خود را در اين باره اعلام كرده ام. بر اساس قانون، نظارت بر عهده شوراي نگهبان است اما درباره حدود اين نظارت بحث هايي وجود دارد كه همه آنها بحث حقوقي است.
وي همچنين در پاسخ به سؤالي مبني بر اين كه به نظر شما سرنوشت مجلس هفتم در دست چه كسي است، گفت: سرنوشت مجلس هفتم دست هيچ قدرتي نيست بلكه سرنوشت اين مجلس تنها در دست مردم است.
رييس مجلس شوراي اسلامي با مثبت ارزيابي كردن عملكرد مجلس ششم تصريح كرد: اين مجلس همچون ديگر مجالس نقص ها و ضعف هايي داشته و دارد اما مي توان گفت يكي از موفق ترين مجالس در حل مشكلات مردم بوده است.
كروبي در پاسخ به سؤال نماينده شوراي صنفي دانشجويان درباره ميزان دستيابي جمهوري اسلامي ايران به عدالت اجتماعي گفت: در اين زمينه گام هاي بلندي برداشته شده و در بخش هاي مختلف همچون بخش هاي رفاهي و زير ساخت  هاي اجتماعي حركت هاي مثبتي انجام شده است.
وي در عين حال تصريح كرد: قبول دارم كه تنگناها، قصورها، مشكلات و ضعف هايي داشته ايم اما با تلاش فراوان در جهت تحقق اهداف خود حركت كرده و مي كنيم.
كروبي در پاسخ به انتقاد دانشجويان مبني بر اين كه براي دريافت شهريه بالاتر ظرفيت هاي پذيرش دانشجوي نوبت روزانه كاهش يافته و در مقابل پذيرش دانشجو در دوره هاي شبانه افزايش يافته است، گفت: مسئولان امر چنين ادعايي را تكذيب مي كنند و مي گويند كه ما ظرفيت دوره هاي روزانه را براي افزايش ظرفيت دوره هاي شبانه كاهش نداده ايم.
وي افزود: به هر حال اهتمام مجموعه نظام اين است كه همه تحصيل كنند، ضمن اين كه بايد بگويم ضعف ها و تنگناهايي هميشه وجود داشته و دارد.
آقاي كروبي در عين حال بر توجه بيشتر مسئولان به دانشگاه ها و دانشگاهيان تاكيد كرد و گفت: ما بايد اين را به خاطر داشته باشيم كه انقلاب ما پيش از اين كه انقلابي حكومتي باشد انقلابي فرهنگي بوده است و توجه به امر فرهنگ در جمهوري اسلامي ايران بسيار ضروري است. در پايان اين مراسم آقاي كروبي با اهداي لوح تقدير از استادان و دانشجويان ممتاز مجتمع آموزش عالي قم قدرداني كرد.

مسجد جامعي:
فرهنگ و هنردر تبليغات و برقراري ارتباط با مخاطب موثر است
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: استفاده از عناصر موجود در حوزه هاي فرهنگ و هنر در تبليغات و برقراري ارتباط با مخاطبان بسيار موثر است.
به گزارش خبرنگار واحد مركزي خبر، احمد مسجدجامعي ديروز در گردهمايي مديران كانون هاي آگهي و تبليغاتي ايران افزود: زبان هنر به ويژه در قالب ادبيات فارسي، در فضاي كلي تبليغات موثر و نشان دهنده هويت ملي و ايراني اسلامي است. وي گفت: مديريت حوزه تبليغات پيش از آن كه مديريت صنعتي باشد مديريت فرهنگي است. وي افزود: كالاها و محصولاتي كه درباره آنها تبليغات صورت مي گيرد به منزله نهاد و عنصر معنا بخش در زندگي جايگاه ويژه اي دارند.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: در تبليغ محصولات خارجي بايد به اين نكته توجه كرد كه تبليغ درباره اين محصول مانند ترجمه آثار خارجي به زبان فارسي است و در عرصه فرهنگي به همان ميزان بايد در باره آن دقت و ظرافت داشت. وي با تاكيد بر اهميت ويژه كودكان در عرصه رسانه گفت: با گسترش امكانات رسانه اي از دهه ۸۰ ميلادي به بعد كودكان جايگاه خاصي در تبليغات يافته اند.
مسجد جامعي با اشاره به اهميت و حساسيت تبليغات گفت: رسيدگي به تخلفات كانون ها و مديران مسئول از مهم ترين نكاتي است كه مراجع نظارتي بايد طبق قانون با آنها برخورد كنند. در ادامه اين گردهمايي همچنين محمود دهقان رييس انجمن صنفي شركت هاي تبليغات گفت: در حال حاضر ۲۱۴۰ كانون تبليغاتي در ادارات كل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با موضوع هاي تبليغاتي صوتي و تصويري، تبليغات چاپي و خدمات چاپي فعاليت مي كنند.وي افزود: اين روند چشم انداز يك ميليون شغل در ده سال آينده را نشان مي دهد.

ناطق نوري:
توافق ايران با اروپا، توطئه هاي بزرگ آمريكا عليه ايران اسلامي را خنثي كرد
حجت الاسلام علي اكبر ناطق نوري مشاور و بازرس ويژه مقام معظم رهبري با اشاره به مذاكرات وزراي امور خارجه آلمان، فرانسه و انگليس در تهران اعلام كرد: يكي از موفقيت هاي بسيار خوب ما در عبور از اين بحران، وحدت فرماندهي بود.
به گزارش خبرنگار سياسي مهر، وي ديروز در همايش ائمه جماعات استان تهران با بيان اين مطلب افزود: هماهنگ سخن گفتن و هماهنگ حركت كردن ماه ها مورد بررسي قرار گرفت و در مقاطع حساسي كه قرار داشتيم مقام معظم رهبري نيز حضور و اشراف جدي بر مسايل داشتند.
ناطق نوري تصريح كرد: در شوراي عالي امنيت ملي در اين زمينه بحث و بررسي صورت گرفت و اين حركت و چالش سنگين بر عهده آقاي روحاني دبير شوراي عالي امنيت ملي گذارده شد و دعوت از البرادعي و سه وزير اروپايي نيز توسط وي انجام شد و ميزبان و مذاكره كننده آقاي روحاني بود.
وي تاكيد كرد: پشت اين ماجرا شيطنت هاي بسيار سنگيني عليه ما طرح ريزي شده بود. اگر ما گرفتار بازي هاي سياسي مي شديم و از آن استفاده ابزاري مي شد قطعاً  هر حادثه اي به ضرر ايران اسلامي مي بود.
ناطق نوري با تاكيد بر اين كه در داخل كشور دو تفكر در اين زمينه وجود داشت، تاكيد كرد: عده اي مي گفتند كه چرا پروتكل را امضا نمي كنند و مي خواهند كشور را به جنگ و بحران بكشانند، در مقابل عده اي نيز كاملاً  متفاوت اين مسئله را تبليغ مي كردند كه اين مسئله ذلت بار را نبايد بپذيريم و خروج از معاهده ان.پي.تي را مطرح مي كردند.
دو ديدگاه متضاد در جامعه اي ملتهب بر اثر سياسي بازي ها در آستانه اتفاق مهمي مانند انتخابات اگر تدبيري انديشيده نمي شد مشكلات متعددي به وجود مي آمد.
ناطق نوري افزود: اين اقدام توطئه هاي بزرگ توسط آمريكا عليه ايران اسلامي را خنثي كرد، آمريكا نمي گذارد در دنيا يك قطب قدرت در مقابل او ايجاد شود و اعتقاد شديد به يك جانبه گرايي دارد. آمريكا مي خواست اين توافق صورت نگيرد و مسئله به شوراي امنيت كشانده شود و قطعنامه اي عليه ايران صادر شود تا در نتيجه بتواند بهره هاي خود را ببرد.
وي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به اين كه من در هيچ انتخاباتي به عنوان كانديدا شركت نمي كنم به ويژه در انتخابات مجلس هفتم گفت: ما مجلسي مي خواهيم كه مردم خيالشان از آن راحت باشد و به جامعه امنيت بدهد نه دلهره و اضطراب.
ناطق نوري با اشاره به اين كه برخي وقتي پشت تريبون قرار مي گيرند مانند اين است كه يك ژنرال آمريكايي در حال سخن گفتن است، خاطرنشان كرد: مقام معظم رهبري فرمودند كساني كه قصد نااميد كردن مردم و ناكارآمد جلوه  دادن نظام را دارند اهداف دشمنان را پيگيري مي كنند.
به گفته وي، در قانون اساسي التزام عملي به قانون و ولايت فقيه مورد تاكيد قرار گرفته بنابراين كساني كه به مجلس مي روند بايد به اسلام، ايران، انقلاب، ولايت  فقيه و مردم متعهد باشند و علاوه بر اين متخصص نيز باشند.
وي در ادامه با اشاره به نا مه هاي سرگشاده اي كه از سوي نمايندگان مجلس ششم خطاب به رهبر معظم انقلاب نوشته مي شود، گفت: آنها مي خواهند حرمت ها و مرزها را بشكنند و به بهانه نقد و تعبيرهاي بد، هرچه مي خواهند بگويند.
ناطق نوري افزود: كسي كه مي خواهد به رهبري نامه بنويسد چرا آن را به خبرگزاري ها مي دهد، پس مي توان دريافت آنها قصد شكستن حرمت ها و لق كردن اركان نظام براي تامين نظر دشمنان را دارند.

شهردار تهران:
ميدان امام حسين ساماندهي مي شود
004888.jpg
شهردار تهران اعلام كرد: ساماندهي ميدان امام حسين يكي از برنامه هاي مهم شهرداري تهران است كه با هماهنگي شهرداري منطقه ۷ و ۱۳ انجام مي شود.
به گزارش خبرنگار اجتماعي مهر دكتر محمود احمدي نژاد ديروز در حاشيه ديدار خود از شهروندان منطقه ۱۳ در جمع خبرنگاران افزود: با وجود اهميت ميدان امام حسين و تردد فراوان از اين محل متاسفانه در سال هاي پس از انقلاب كمترين توجهي به اين ميدان نشده و اقدامات عمراني و خدماتي مناسب در آن انجام نشده است.
وي ادامه داد: ميدان امام حسين يكي از گلوگاه هاي مهم شهر تهران است كه ساماندهي و بازسازي آن جزو برنامه هاي شهرداري است و اميدواريم با طراحي و اصلاح نماي شهري اين ميدان و بهبود وضع خدماتي در آن به زودي شاهد زيبايي و فضاي نشاط آفرين در اين مكان باشيم.
وي در مورد مشكلات منطقه ۱۳ شهرداري تهران گفت: مهم ترين مسئله اي كه منطقه ۱۳ شهرداري با آن مواجه است بافت فرسوده و كهنه اين منطقه قديمي است كه به علت كوچك بودن متراژ ساختمان هاي اين منطقه امكان نوسازي و اصلاح آنها با توجه به قوانين موجود وجود ندارد.
وي افزود: منابع مالي ساكنان اين منطقه نيز در حدي نيست كه بتوانند با تخريب بخشي از ساختمان هاي كوچك و قديمي به ساخت مجتمع هاي بزرگ و اصلاح بافت قديمي اقدام كنند به طوري كه حتي براي پرداخت عوارض شهرداري تقاضاي تخفيف و تقسيط مي كنند.
وي گفت: قوانين موجود اجازه تخفيف در مورد عوارض شهرداري را نمي دهد اما شهرداري به منظور رفاه حال شهروندان و ايجاد تسهيلات با توجه به اختيارات خود در مورد تقسيط مطالبات مردم به شهرداري اقدام مي كند.
وي ادامه داد: تخلفات زيادي در زمينه ساخت وساز در شهر تهران وجود دارد كه بسياري از آنها به علت نبود قوانين مشخص و مطابقت آنها با نيازهاي شهروندان است و بخش ديگري از آنها نيز ناشي از برخورد سليقه اي مديران است كه در مراجعات شهروندان به صورت موردي به آنها رسيدگي مي شود.
وي گفت: در زمينه ساخت و ساز قوانين و مقررات شهرسازي تهران، مجري دستور العمل هاي شوراي عالي شهرسازي معماري و احكام كميسيون ماده ۱۰۰ است و در اين زمينه نمي تواند راساً تصميم  گيري كند اما تخلفات شهرسازي و معماري در اين زمينه به حدي است كه هيچ برآورد مشخصي از ميزان آنها وجود ندارد.
وي در مورد احداث خط ۳ و ۴ مترو در شرق تهران گفت: مناقصات مربوط به احداث اين خطوط انجام شده و پيمانكاران آن مشخص شده اند. بنابراين به زودي با نهايي شدن قراردادهاي آنان كار احداث اين خطوط نيز آغاز مي شود.

اقتصاد
هيات اقتصادي ايران در چين
هيات بلند پايه اقتصادي و تجاري اتاق بازرگاني جمهوري اسلامي ايران به رياست مهندس«خاموشي» رييس اتاق بازرگاني و صنايع ايران و نيز «اسدا... عسگر اولادي» رييس اتاق مشترك بازرگاني و صنايع ايران و چين صبح ديروز به وقت محلي وارد پكن شد.
هيات اتاق بازرگاني كه ده ها بازرگان و تاجر ايراني آن را همراهي مي كنند، درفرودگاه پكن از سوي سفير جمهوري اسلامي و نيز مسئولان وزارت بازرگاني چين مورد استقبال قرار گرفتند. قرار است در سفر هيات اتاق بازرگاني ايران، همايش مشترك بررسي روابط اقتصادي جمهوري اسلامي و چين با حضور بازرگانان و تجار ايراني و چيني در پكن برگزار شود.
در جريان اين همايش يك روزه كه امروز برگزار مي گردد، بيش از ۶۰ بازرگان ايراني و نيز ده ها بازرگان چيني حضور خواهند داشت.
حضور موفق ايران در نمايشگاه جيتكس
مشاور رييس جمهوري و دبير شوراي اطلاعات و فناوري (آي تي) ايران گفت: شركت هاي ايراني در نمايشگاه جيتكس ۲۰۰۳ حضور موفقي داشتند و براي همكاري و فروش توليدات، مورد استقبال قرار گرفتند.
«نصرا... جهانگرد» در جمع مديران شركت هاي ايراني حاضر در نمايشگاه جيتكس ۲۰۰۳ در دبي اظهار داشت: جمهوري اسلامي ايران از توانمندي خوبي در اين بخش برخوردار است و مي  تواند با جديت در بازار آي تي منطقه سهم مناسبي داشته باشد.
وي تاكيد كرد كه ايران در اين بخش در  آغاز راه قرار دارد و با انضباط بيشتر و حمايت از شركت هاي خصوصي مي توان در اين مسير شاهد گام هاي بلند تر باشيم.
توسعه همكاري هاي ترانزيتي ايران و ارمنستان
راه هاي توسعه همكاري هاي ترانزيتي و جاده اي ميان دو كشور ايران و ارمنستان عصر روز چهارشنبه در ديدار استاندار آذربايجان شرقي با وزير حمل و نقل ارمنستان مورد بررسي قرار گرفت.
در اين ديدار كه در ايروان صورت گرفت، دو طرف براي حل مشكلات و موانع موجود در روند همكاري هاي تزانزيتي و جاده اي از جمله مشكلات رواديد رانندگان ايراني، عوارض جاده اي، حذف تشريفات زايد گمركي و نيز مشاركت ايران در نوسازي جاده هاي روستايي ارمنستان تاكيد كردند.
در اين ديدار دو طرف آمادگي خود را براي ساخت و تكميل تونل كاجاران ارمنستان و نيز همكاري در كريدور جاده اي شمال - جنوب و مشاركت ارمنستان در كريدور حمل و نقل تراسيكا اعلام كردند.
آذربايجان غربي بيشترين توليد كننده كنسانتره و آب ميوه كشور
آذربايجان غربي عنوان نخست توليد كنسانتره و آب ميوه كشور را به خود اختصاص داده است. دبير انجمن صنايع كنسانتره و آب ميوه آذربايجان غربي در مراسم آغاز به كار دومين كار گاه آموزشي صنايع كنسانتره و آب ميوه كشور در اروميه با اعلام اين خبر گفت: سالانه ۳۵ هزار تن كنسانتره انواع ميوه و ۲۵۰ هزار پاكت آب ميوه در آذربايجان غربي توليد مي شود كه اين ميزان تامين كننده ۵۵ درصد از نياز كشور است.
پاشايي پايين بودن ميانگين توليد محصولات كشاورزي در باغات آذربايجان غربي، به روز نبودن تكنولوژي واحد هاي صنعتي و تثبيت نرخ با توجه به افزايش تورم را از عمده ترين مشكل بخش توليد كنسانتره و آب ميوه كشور دانست.
قيمت سكه
هر قطعه سكه بهار آزادي طرح جديد ديروز در بازار آزاد تهران ۷۷۳ هزار و ۲۰۰ ريال فروخته شد كه نسبت به روز ماقبل ۲ درصد افزايش داشت.
خبر قيمت فروش هر قطعه نيم سكه بهار آزادي ۴۰۲ هزار و ۲۰۰ ريال بود كه نسبت به چهارشنبه ۳/۳ درصد بيشتر است همچنين هر قطعه ربع سكه بهار آزادي با ۸/۱ درصد افزايش نسبت به روز ماقبل ۲۴۰ هزار ريال فروخته شد.
نرخ دلار در بازار
يورو و پوند انگليس ديروز با ۱/۱ و ۲/۱ درصد افزايش نسبت به چهارشنبه به ترتيب ۹۸۸۲ و ۱۴۱۵۵ ريال در بازار آزاد تهران فروخته شد.
دلار آمريكا با ۱/۰ درصد كاهش ۸۳۴۸ ريال، يكصد ين ژاپن با ۵/۰ درصد افزايش ۷۶۷۶ ريال و فرانك سوييس با ۳/۱ درصد افزايش در مقايسه با ديروز ۶۳۹۰ ريال به فروش رسيد.
حواله يورو با ۱ درصد افزايش و حواله دلار آمريكا نيز با ۲/۰ درصد كاهش به ترتيب ۹۸۷۵ ريال و ۸۳۸۱ ريال در بازار آزاد تهران معامله شد.
۱۰ هزار خارجي در قزوين مشغول  كارند
حدود ۱۰ هزار نفر از اتباع خارجي در استان قزوين مشغول به كار هستند. مسئول دفتر اتباع و مهاجران خارجي استانداري قزوين گفت: اين افراد بيشتر در مشاغل ساختماني، دامداري و خدماتي اشتغال دارند كه در صورت همكاري همه دستگاه  هاي اجرايي مرتبط با بازگشت اتباع خارجي به كشور هايشان اين تعداد شغل در اختيار مردم استان قرار مي گيرد. آقاي رمضاني افزود: ۹۸ درصد اتباع خارجي شاغل در استان بدون پروانه اشتغال در واحد هاي مختلف فعالند كه اين امر خلاف ماده ۱۸۰ قانون كار است. هم اكنون بيش از ۳۱ هزار نفر از اتباع خارجي در استان قزوين ساكن هستند كه ۲۸ هزار و ۳۰۰ نفر افغان و بقيه از عراق هستند.

نخستين برف پاييزي در ازنا
نخستين برف پاييزي مناطق كوهستاني پاچه لك از ارتفاعات اشترانكوه در شهرستان ازنا را سفيد پوش كرد.
بارش برف پاييزي ديشب باعث كاهش دماي هوا و روي آوردن مردم به استفاده از وسايل گرمازا شد.

پيام خاتمي به رييس  جمهور اتريش
خانم ابتكار، معاون رييس  جمهوري و رييس سازمان حفاظت محيط زيست كشورمان ديروز در وين پيام كتبي آقاي خاتمي رييس جمهوري را به توماس كلستيل رييس جمهوري اتريش تقديم كرد. آقاي خاتمي در اين پيام با ابراز خرسندي از روابط صميمانه تهران، وين از آقاي كلستيل رييس جمهوري اتريش دعوت كرده است تا به ايران سفر كند. قرار است آقاي كلستيل هفته آخر ماه ژانويه ۲۰۰۴ به تهران سفر كند.
در ديدار آقاي كلستيل و خانم ابتكار كه بدون حضور خبرنگاران صورت گرفت هر دو طرف درباره زمينه هاي همكاري و مسايل بين المللي و منطقه اي بحث و گفت و گو كردند. چگونگي افزايش همكاري هاي روز افزون به خصوص در زمينه انرژي و انتقال گاز و توسعه برنامه هاي صنعتي از ديگر محورهاي گفت و گوي معاون رييس جمهوري كشورمان با رييس جمهوري اتريش بود.

خرازي وارد اسپانيا شد
سيد كمال خرازي وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران پيش از ظهر پنجشنبه براي شركت در همايش بين المللي بازسازي عراق وارد مادريد پايتخت اسپانيا شد.
خرازي در حالي كه از سوي حميد رضا آصفي سخنگوي وزارت امور خارجه همراهي مي شد در فرودگاه مادريد مورد استقبال مقامات محلي و مرتضي الويري سفير جمهوري اسلامي ايران قرار گرفت. خرازي رياست هيات بلند پايه سياسي - اقتصادي ايران در همايش مادريد را بر عهده دارد. اعضاي اين هيات كه عصر روز چهارشنبه به مادريد آمده اند صبح ديروز در همايش بازسازي عراق شركت كردند.
محمد حسين عادلي و محمد خزايي معاونان وزارتخانه هاي امور خارجه و اقتصاد و دارايي و چند تن از مديران كل اين وزارتخانه ها اعضاي هيات ايران را تشكيل مي دهند. همايش بازسازي عراق بامداد روز پنجشنبه با سخنان دبير كل سازمان ملل و وزير امور خارجه اسپانيا گشايش يافت.



ديدار با مستندسازان بازداشت شده ايراني
عليرضا حقيقيان كنسول ايران در بغداد با «سعيد ابوطالب» و «سهيل كريمي» مستندسازان صدا و سيما و همچنين ۵۳ زنداني ديگر ايراني كه در زندان ام القصر به سر مي برند، ديدار و گفت وگو كرد.
در اين ديدار زندانيان ايراني نامه هايي را براي اطلاع وضعيت خود به خانواده هايشان نوشتند تا از طريق سفارت ايران در عراق به دست آنان برسد. براساس اين گزارش زندانيان از لحاظ روحي و جسمي در وضعيت خوبي به سر مي برند و سفارت ايران نيز در حال پيگيري حقوقي براي حل مشكل آنان است.

رد اتهام دخالت ايران در اغتشاشات باكو
سفارت ايران در باكو ديروز در بيانيه اي اتهامات برخي مسئولان حزبي، نمايندگان مجلس ملي و نشريات جمهوري آذربايجان عليه ايران را واهي خواند.
به دنبال بروز اغتشاشات اخير در باكو برخي مسئولان حزبي، نمايندگان مجلس و رسانه هاي جمعي جمهوري آذربايجان در يك اقدام فرافكنانه ايران را به دخالت در اين اغتشاشات متهم و سران برخي از احزاب مخالف را نيز جاسوس اين كشور خواندند.
در اين بيانيه آمده است: همان گونه كه مسئولان انتظامي، امنيتي و ساير مقامات جمهوري آذربايجان اطلاع دارند، اين گروه ها توسط كشورهايي حمايت مالي مي شوند كه سران آنها مدام به آنجا رفت و آمد كرده و حتي مبادرت به استقرار سفير و نماينده كرده اند.
در بيانيه سفارت ايران تلاش استكبار جهاني براي برهم زدن روابط دو كشور مورد اشاره قرار گرفته و تصريح شده است:  عوامل اغتشاشات اخير باكو براي كارشناسان روشن است، مشروط بر اين كه با توسل به فرافكني، دشمن فراموش نشود و به كشور دوست آذربايجان يعني ايران اتهام واهي وارد نگردد.
اين بيانيه در پايان خاطرنشان مي سازد كه ايران از هيچ كدام از نامزدهاي انتخاباتي حمايت نكرده و پس از انتخابات نيز جزو اولين كشورهايي بود كه انتخاب الهام علي اف را تبريك گفت.

گردهمايي خواهران امدادگر تهراني
نخستين گردهمايي و سازماندهي خواهران امدادگر شهر تهران ديروز در مركز جامع توانبخشي هلال احمر برگزار شد. حميدرضا دهقان مديرعامل جمعيت هلال احمر استان تهران گفت: اين گردهمايي براي سازماندهي خواهران امدادگر آموزش ديده در جمعيت هلال احمر استان تهران هنگام بروز حادثه احتمالي به ويژه زلزله در تهران تشكيل شد. وي با اشاره به احتمال وقوع زلزله در تهران افزود: شش پايگاه برون شهري هر كدام با ظرفيت ذخيره كالا و وسايل امداد براي ۲۵۰ هزار نفر و ۲۲ پايگاه درون شهري هر كدام با ظرفيت ذخيره كالا براي پنج  هزار نفر در نظر گرفته شده است.

«پاك تينر» تقلبي اعلام شد
اداره بازرگاني شهرستان بندرانزلي اعلام كرد: محصول شيميايي با نام »پاك تينر« با مشخصات ثبت شركت و نشاني و تلفن تقلبي و با مخلوط كردن نفت سفيد و گازوييل به عنوان تينر توليد و به بازار عرضه شده است. سازنده اين محصول تقلبي با حدود يك هزار ليتر تينر تقلبي در بطر ي هاي يك ليتري در شهرستان بندرانزلي دستگير شد. از محل كار وي مقادير قابل توجهي ظروف و برچسب هاي متفاوت انواع اسيد و ظروف آب باتري كشف و ضبط شد.
براساس اين گزارش، فرد مذكور همچنين آب شرب را با آب باتري تركيب و با بسته بندي دوباره، آن را به بازار عرضه مي كرد.

نگاه جمعه
004980.jpg

ايران در تدارك جشن رمضان
004982.jpg
همزمان با آغاز ماه مبارك رمضان بيش از ۲۰ هزار مبلغ به مناطق مختلف كشور اعزام مي شوند.
رييس سازمان تبليغات اسلامي كشور ديروز در زاهدان گفت: اين مبلغان كه با همكاري حوزه علميه قم اعزام مي شوند در مدت يك ماه كار امور ديني و فرهنگي را به صورت بومي و سنتي انجام مي دهند. حجت الاسلام و المسلمين خاموشي،آموزش قرآن به صورت همگاني را از ديگر برنامه هاي اين سازمان در ماه مبارك رمضان اعلام كرد و افزود: به بركت انقلاب اسلامي ۱۰۰۰ كتابخانه در ۵۸ هزار مسجد مناطق مختلف كشور راه اندازي شده است و همچنين جوانان از فعاليت هاي فرهنگي اين مساجد كه به شبكه نرم افزاري نيز مجهز مي شوند،استفاده  مي كنند.
رييس سازمان تبليغات اسلامي به حركت هاي سازمان يافته فرهنگي دشمنان انقلاب اسلامي اشاره كرد و گفت: سازمان تبليغات اسلامي با راه اندازي شبكه اينترنتي به سؤالات مختلف جوانان در زمينه هاي مختلف پاسخ مي گويد. وي همچنين گفت: از سوي نهادها و سازمان هاي فرهنگي در بحث مبارزه با شبيخون فرهنگي كارهاي خوبي انجام گرفته است ولي در اين ميان بايد دستگاه هاي نظارتي، انتظامي، امنيتي و آموزشي نيز به وظايف خود عمل كنند. آقاي خاموشي از حضور جوانان پسر و دختر در حوزه هاي علميه به عنوان حركتي اجتماعي براي مقابله با تهاجم فرهنگي ياد كرد و گفت: اين حركت اجتماعي باعث اهتمام جمعي به امور اسلامي و رشد و بالندگي و فهم اجتماعي در جامعه شده است. وي تعداد مبلغان روحاني را كه در ماه مبارك رمضان به استان سيستان و بلوچستان اعزام مي شوند ۵۰۰ نفر اعلام كرد و گفت: علاوه بر اعزام مبلغ در بعضي مناطق كه ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ خانوار داريم به صورت دايم روحاني مستقر است و به امور مذهبي و فرهنگي مردم مي پردازد.

شاهرودي :
سالم سازي  در هيچ  دستگاهي  به  دقت  دستگاه  قضايي  صورت  نگرفته  است
رييس  قوه  قضاييه  گفت  : سالم سازي  كه  در دستگاه  قضايي  صورت  گرفته  در هيچ  دستگاه  ديگري  به  اين  دقت  انجام  نگرفته  به  طوري كه  با بالاترين  منصب  يعني  قاضي  در صورت  تخلف  بدون  هيچ  ملاحظه اي  برخورد مي شود. به  گزارش  روابط عمومي  قوه  قضاييه ، آيت  ا...سيد محمودهاشمي  شاهرودي  در جلسه  شوراي  روساي  كل  دادگستري  سراسر كشور افزود : كار بسيار ارزنده  و خدمات  رساني  چشمگيري  در دستگاه  قضايي  صورت  گرفته  ، ديدگاه ها متحول  و احساس  مسئوليت ها بيشتر شده  و تدابير مدبرانه  و لازم  درمقابله  با مفاسد و دشمنان  صورت  گرفته  است . وي  با مقايسه  وضعيت  زندانيان  ايران  با كشورهاي  ديگر اظهار داشت  : وضع زندانيان  در اروپا و آمريكا بسيار بدتر از زندان هاي  ماست  ، حقوقي  كه  در نظام  مقدس  جمهوري  اسلامي  ايران  از نظر امكانات  و برخورد براي  زندانيان  ديده  شده  در هيچ  جاي  دنيا وجود ندارد. آيت  ا... شاهرودي  گفت  : با وجود جنجال ها و مسايلي  كه  بعضاً در مطبوعات ، سايت ها و رسانه هاي  خارجي  عليه  نظام  و محور اصلي  مشروعيت  آن  ، ولايت  فقيه انجام  مي شود، قوه  قضاييه  با اقتدار وظايف  خود را انجام  مي دهد. وي  افزود : تدابير لازم  براي  مقابله  با چالش ها به  خوبي  اتخاذ شده  كه  پركردن  خلاءهاي  موجود درخصوص  مسايل  بين المللي  و حقوق  بشري  و مقابله  با ترفندهاي  استكبار جهاني  از جمله  اين  تدابير است . شاهرودي ، با اشاره  به  اين كه  دشمن  با اهداف  پليد از ترفندها و تكنيك هاي  جديد استفاده  مي كند ضرورت  و لزوم  اتخاذ برنامه هاي  دقيق  و آمادگي  براي  مقابله  با آنها را مورد تاكيد قرار داد. وي ، يكي  از ابزارهاي  مهم  و موثر در خدمات رساني  به  مردم  را تبليغات  و تاثير بر افكار عمومي  دانست  و گفت  : جايگاه  افكار عمومي  بسيار مهم  است  و در جامعه  و اجتماع  نقش  محوري  دارد نبايد گذاشت  افكار عمومي  را ديگران  هدايت  و در نتيجه  فتنه انگيزي  كنند، بايد دروغ  پردازي ها را خنثي  كرد. وي  در بخش  ديگري  از سخنانش  تهاجم  فرهنگي  را يكي  از محوري ترين  نقشه هاي  دشمنان  عليه  نظام  عنوان  كرد و گفت : مقام  معظم  رهبري  هم  سال ها پيش  هشدار دادند و از آن  به  عنوان  شبيخون  فرهنگي  ياد كردند . آيت  ا... شاهرودي  ترويج  فحشا، مصرف  مشروبات  الكلي  و مواد مخدر و فساد اخلاقي  را نمودهاي  تهاجم  فرهنگي  دانست  و بر استواري  ايمان  و اعتقاد جوانان  و مردم  ايران  در مقابل  اين  تهاجمات  تاكيد كرد. رييس  قوه  قضاييه  اصلي ترين  وظيفه  دستگاه  قضايي  را مبارزه  با مفاسد اقتصادي ، جرايم  سازمان  يافته  و شبكه اي  و برنامه ريزي  براي  مقابله  باتهاجم  فرهنگي  ذكر كرد.
آيت  ا... شاهرودي  همچنين  در اين  جلسه  بر تشكيل  دادگاه هاي  ويژه  رسيدگي  به  تخلفات  انتخابات  تاكيد كرد. در جلسه  شوراي  روساي  كل  دادگستري  سراسر كشور مقابله  با عرضه  وتوزيع  محصولات  مبتذل  فرهنگي  و چگونگي  اجراي  طرح  تكريم  ارباب  رجوع  در دادگستري  استان ها نيز مورد بحث  و بررسي  قرار گرفت .

سخنگوي  دولت :
تصميم  به  امضاي  پروتكل بر مبناي  حداكثر منافع  ملي  بود
سخنگوي  دولت  گفت : در زماني  تصميم  به  امضاي  پروتكل  الحاقي  گرفتيم  كه  احساس  كرديم  حداكثر منافع  ملي  كشور با حداقل  هزينه ها تامين  مي شود.
دكتر عبدا...  رمضان زاده  ديروز در مصاحبه  مطبوعاتي  در رشت  افزود: تصميم گيري  در زمينه  امضاي  اين  پروتكل ، بر مبناي  منافع  ملي  و با توجه  به  نظر مسئولان  سطح  عالي  نظام  اخذ شده  است . وي  اضافه  كرد: در مذاكرات  وزراي  خارجه  سه  كشور اروپايي ، تصميم  گرفته  شد تا بحث  غني سازي  اورانيوم  به  حال  تعليق  درآيد. امضاي  اين  همكاري  به  صورت  داوطلبانه  از سوي  ايران  انجام  شده  است  و براي  اين  اقدام  ما نياز به  تضمين  و اطمينان  نسبت  به  برخي  مسايل  داشتيم  كه  اين  تضمين ها داده  شد.
وي  خاطرنشان  كرد: جلوگيري  از خدشه دار شدن  امنيت  ملي  كشور از تضمين هايي  بود كه  در اين  زمينه  دريافت  كرديم . ما نياز به  سلاح  هسته اي  نداريم  و به  دست  آوردن  سلاح  هسته اي  با آموزه هاي  ديني  و اراده  ما سازگار نيست . وي  در خصوص  علت  حضور دكتر حسن  روحاني  به  عنوان  طرف  مذاكره كننده  با وزراي  امور خارجه  كشورهاي  اروپايي  در زمينه  پروتكل  گفت : انتخاب  ايشان  به  پيشنهاد دولت  بوده  است . دكتر رمضان زاده  با اشاره  به  اصول  سياست  خارجي  ايران  در برقراري  ارتباط با كشورها اظهار كرد: سياست  خارجي  ما بر مبناي  سه  اصل  عزت ، مصلحت  و حكمت  و با توجه  به  اصل  تنش زدايي  اتخاذ مي شود. وي  افزود: براين  اساس  ما در چارچوب  اصول  قانون  اساسي  و تاكيد بر استقلال كشور، با كشورهايي  كه  خواهان  رابطه  با ما باشند، ارتباط برقرار مي كنيم . وي  در مورد رابطه  با آمريكا گفت : بين  ما و آمريكا يك  ديوار بي اعتمادي  وجود دارد كه  بايد از سوي  آمريكا رفع  شود.
سخنگوي  دولت  همچنين  با اشاره  به  مقابله  با تهديدهاي  آمريكا اضافه  كرد: با ادامه  سياست  تنش زدايي  در سطح  بين المللي  و تاكيد بر اصل  گفت وگوي  بين المللي  بايد بر چالش هاي  سياسي  آمريكا فايق  شويم  و در اين  زمينه  نسبت  به  منافع  ملي  ايران  كوتاه  نمي آييم .

دبير شوراي عالي امنيت ملي
هيچ قدرتي قادربه شكست ما نخواهد بود
دبير شوراي عالي امنيت ملي تصريح كرد: در صورت عملي شدن وعده كشورهاي اروپايي، مسير اعتمادسازي ادامه مي يابد ولي اگر احساس كنيم در مسير پذيرش پروتكل الحاقي، فريبي در كار باشد، به آنچه كه امنيت و مصلحت ما اقتضا مي كند، عمل مي كنيم.
به گزارش خبرنگار واحد مركزي خبر، حجت الاسلام و المسلمين حسن  روحاني ديروز در همايش سراسري ائمه جماعات استان تهران، پاسداري از دستاوردها و فناوري هاي علمي و پرهيز از توقف رشد علمي كشور را ضرورتي اجتناب ناپذير خواند.
دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان گفت: با تدبير و درايت در سياست اتخاذ شده در قبال پروتكل الحاقي، برخي نگراني هاي جامعه برطرف شد و هيچ تعهد بلند مدتي براي كشور به وجود نيامد.
آقاي روحاني افزود: جمهوري اسلامي ايران با ملاحظات خاصي به دنبال امضاي پروتكل الحاقي است و همان طور كه در نشست اخير وزراي خارجه سه كشور اروپايي بيان شد، اجازه نخواهيم داد به مراكز ديني، سياسي و هر مكاني كه اسرار نظام در آن باشد، وارد شوند. وي گفت: دنيا از ايران براي فعاليت هاي هسته اي اطمينان مي خواست و جمهوري اسلامي براي اطمينان به دنيا به طور موقت فرآيند غني سازي را براي مدتي كوتاه به تعليق در مي آورد. دبير شوراي عالي امنيت ملي داشتن فناوري هسته اي صلح آميز را حق مسلم، مشروع و قانوني ملت ايران دانست و با تاكيد بر اين كه هيچ قدرتي نمي تواند اين حق مسلم را از ملت ايران سلب كند، تصريح كرد: به هيچ وجه با امنيت ملي، منافع مردم و اسرار كشور معامله نخواهيم كرد.

ايران
ادبيات
تكنيك
جامعه
رسانه
زمين
شهر
عكس
ورزش
هنر
صفحه آخر
|  ادبيات  |  ايران  |  تكنيك  |  جامعه  |  رسانه  |  زمين  |  شهر  |  عكس  |
|  ورزش  |  هنر  |  صفحه آخر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |