سه شنبه ۶ آبان ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۲۰۸ - Oct. 28,2003
صفحه آخر
Front Page

امروز با حافظ
تا ابد جام مرادش همدم جاني بود
در ازل هركو به فيض دولت ارزاني بود
گفتم اين شاخ ار دهد باري پشيماني بود
من همان ساعت كه از مي خواستم شد توبه كار

دعاي روز دوم
بسم الله الرحمن الرحيم
اَلّلهُمَّ قَرّبْني فيهِ اِلي مَرْضاتِكَ وَ جَنِّبْني فيهِ مِنْ سَخَطِكَ وَ نَقِماتِكَ وَ وَفِّقْني فيهِ لِقَرآئَهِ اياتِكَ بِرَحْمَتِكَ يا اَرْحَمَ الرّاحِمينَ.

مهدي كرم پور:
سينماگران از امكانات انيميشن بي اطلاعند
مهدي كرم پور كارگردان فيلم جايي ديگر كه براي نخستين بار در اين فيلم از سكانس هاي انيميشن بهره برده است، گفت كه كارگردانان سينما، اطلاع چنداني از امكانات و خدماتي كه انيميشن مي تواند به آن ها بدهد ندارند و لذا كمتر به سراغ اين تكنيك ها مي روند.
به گزارش ايسنا، كرم پور كه در ميزگرد جايگاه انيميشن در سينماي ايران سخن مي گفت: با اشاره به اين كه پرفروش ترين فيلم تابستان گذشته در آمريكا يك فيلم كارتوني بود، افزود: امروزه سينماي انيميشن نه فقط يكي از پر طرفدارترين گونه هاي سينمايي است، بلكه در سينماي جهان استفاده هاي بسياري از تكنيك هاي انيميشن در تيتراژ و جلوه هاي ويژه و ساير بخش هاي سينما مي شود كه در كشور ما متأسفانه به علت عدم وجود يك تعامل و همكاري ميان انيماتورها و كارگردانان اين بخش، مورد غفلت قرار گرفته است.
نخستين جلسه از سلسله ميزگردهاي جايگاه انيميشن در سينماي ايران به همت انجمن سينماي جوانان و ماهنامه انيميشن «پيل بان» برگزار شد.
محمدعلي صفورا مدرس انيميشن نيز با اشاره به عدم آشنائي تهيه كنندگان با سينماي انيميشن گفت: ما براي فيلم زنده چندين جشنواره داريم، اما جشنواره هاي انيميشن بسيار محدود است و بنابراين انيميشن كمتر توانسته در جامعه هنري بروز داشته باشد.
وي افزود: به سبب همين عدم آشنائي به جاي اين كه تهيه كنندگان به سراغ فيلمساز انيميشن بروند معمولا اوست كه بايد به دنبال تهيه كننده بگردد و كار خود را معرفي كند.
اين سلسله نشست ها با هدف آشنائي كارگردانان و فعالان سينماي كشور با سينماي انيميشن و استفاده از توان بالقوه انيميشن كشورمان براي ايجاد تحرك در سينماي ايران و به ويژه سينماي كودك برگزار مي شود.

«ديكتاتور بزرگ» در سينماتك
000374.jpg
پنجشنبه هشتم آبان ماه رأس ساعت ۱۶ ديكتاتور بزرگ اثر چارلز چاپلين با موسيقي مرديت ويلسن به نمايش در مي آيد.
زمان اين فيلم ۱۲۷ دقيقه، بصورت سياه و سفيد و زبان اصلي است.
مضحكه كار من (مسخره بازي چاپلين در كار من) اثر ديگري از چارلز چاپلين روز شنبه دهم آبان ماه رأس ساعت ۱۶ در سينما تك به نمايش در مي آيد.
اين فيلم ساخت كشور آمريكا، سياه و سفيد، صامت و به مدت ۶۷ دقيقه است.

سمفوني آبي به نگارخانه سعدآباد رسيد
گروه علمي فرهنگي: «سمفوني آبي» عنوان نمايشگاه آثار گرافيك امير شايسته تبار است كه از ۸ آبان ماه در نگارخانه سعدآباد به نمايش درمي آيد.
به گزارش واحد اطلاع رساني سازمان ميراث فرهنگي كشور، در اين نمايشگاه ۳۰ اثر اين هنرمند كه با بياني تازه و شيوه اي نو آفرينش را به تصوير كشيده در معرض ديد علاقه مندان قرار مي گيرد.
سمفوني آبي با محور قراردادن نام خداوند و عبارت بسم الله الرحمن الرحيم در هر تابلو تلاش در آفرينش تصويري نو و جديد با تركيب تازه حروف دارد.
شايسته تبار با بهره گيري از ابزار نوين رايانه اي و با عمده قراردادن فرمهاي ساخته شده از كلمات نام خداوند و با گزينش رنگ آبي بر بعد زيباشناسي و نيز بعد محتوايي آثار تأكيد مي كند.
وي از سال ۱۳۶۴ فعاليت هنري خود را با نقاشي آغاز كرده و از محضر استاداني همچون روئين پاكباز، بهرام خائف و مهرداد محب علي بهره برده است.
علاقه مندان مي توانند تا ۱۷ آبان ماه همه روزه از ساعت ۱۰ تا ۱۳ و ۱۵ تا ۱۹ از اين نمايشگاه واقع در خيابان وليعصر، خيابان سرلشكر فلاحي (زعفرانيه)، خيابان كمال طاهري، شماره ۵۰ بازديد كنند.

سخنراني درباره «هنر معنوي»در موزه هنر هاي معاصر
محمد ابراهيم جعفري نقاش شاعر و مرتضي دره باغي دو هنرمند شركت كننده در نمايشگاه نگاه معنوي در ديداري با بازديدكنندگان به سخنراني و بحث و تبادل نظر در مورد هنر و هنر معنوي مي پردازند.
نگاه معنوي، نمايشگاهي است موضوعي و دربرگيرنده آثار متنوع (نقاشي،مجسمه، عكس، چيدمان،ويديو و ...)هنرمندان معاصر ايران كه به شيوه هاي مختلف،نسبتي از معنويت رادر آثار خويش جلوه گر ساخته اند،از روز ۲۲ مهرماه افتتاح و تاپايان آبان ماه برقرار است . در اين ديدار استاد محمد ابراهيم جعفري و مرتضي دره باغي راس ساعت ۳۰/۱۴ روز چهارشنبه هشتم آبان در گالري شماره ۲ موزه هنرهاي معاصر تهران به ايراد سخن و گفتگو مي پردازند.
اين جلسات تا پايان آبان ماه روزهاي دوشنبه و چهارشنبه در موزه هنرهاي معاصر تهران برقرار مي شود.

ويگن درگذشت
000372.jpg
ويگن دردريان، خواننده ايراني روز يكشنبه در آمريكا درگذشت.
وي كه در آذرماه ۱۳۰۸ در همدان به دنيا آمده بود، فعاليت خود را در موسيقي از ۲۲ سالگي در تهران آغاز كرد.
او پس از خواندن ترانه «مهتاب» در راديو به شهرت رسيد.
بسياري از كودكان چند نسل گذشته ايران، شب ها با لالايي ويگن كه از راديو پخش مي شد به خواب مي رفتند.

همايش «بازار در ادب فارسي» برگزار مي شود
همايش يك روزه «بازار در ادب فارسي» ماه آينده در دانشكده ادبيات دانشگاه شهيدبهشتي برگزار مي شود.
علي اكبر خان محمدي - استاد دانشگاه شهيد بهشتي، در گفت وگو با «ايسنا»، هدف از برگزاري اين همايش را تطبيق زمينه هاي مختلف علمي، هنري و ادبي دانست و افزود: اين سمينار شايد اولين سميناري باشد كه انطباق ميان معماري و ادبيات را نشان مي دهد و در آن از استادان ادبيات و معماري و استادان ديگري مانند دكتر ايرج افشار و دكتر گنجي دعوت شده است. ضمن آن كه بخش زيادي از وقت سمينار به بررسي تحقيقات دانشجويان اختصاص مي يابد و مطالب اين كارگاه آموزش از سوي دانشگاه منتشر مي شود.
وي يادآور شد كه در حدود پنج سال پيش سميناري در تبريز درباره بازار اين شهر برگزار و مطالبي درباره سير بازار در ادب فارسي ارايه شد.

نگارستان
000370.jpg
زن
۱- نام نقاش: جورج بازليتز (بازلي) (Georg Baselitz)
۲- تولد: ۱۹۳۸
۳- سبك نقاش: رئاليسم (رئاليسم يا واقع گرايي سبكي است كه نقاش «واقعيت» را به تصوير مي كشد. در اين سبك هيچگونه غلو و يا كم و كاست وجود ندارد)
۴- زندگينامه نقاش: وي نقاشي با قدرت تجسم بالا بود. روش نقاشي او ساده بود اما موضوعاتي كه انتخاب مي كرد اكثراً كنايه آميز؛ مهم و تكان دهنده بود. در مجسمه سازي نيز استاد بود. اكثر تراشهاي مجسمه ها؛ تند و خشن و بعددار بود و گاهي ازرنگ قرمز براي رنگ آميزي مجسمه هايش استفاده مي كرد. اكثر كارهاي او زيبا، گرانقيمت و در قطع و اندازه بزرگ بود.
۵- نام تابلو و مشخصات: «زن سفيد پوست» / تاريخ نقاشي: ۱۹۹۲ / رنگ روغن روي بوم / قطع تابلو: ۱۳۰*۱۶۲ سانتيمتر.
۶- محل نگهداري تابلو: گالري آنتوني دوفي / لندن

بهارستان
(براي تختي)
چه يادگار سياهي نهاد بر درگاه
كسي كه نعره خود را به آفتاب رساند
كسي كه سايه خود را به آفتاب رساند
به خويش خيره شد و در هراس باقي ماند
و خلق، خلق شهيد از كرانه ناليدند:
«به روز واقعه تابوت ما ز سرو كنيد
كه مرده ايم به داغ بلند بالايي».
رضا براهني

زمان
زن بي آنكه بخواهد چشمش به آينه مي افتاد. پير شده بود. مريضي كار خودش را مي كرد و هر روز شكسته تر مي شد. اين ناراحتش مي كرد. عكسي از دوران سي سالگي اش را بزرگ كرد. عكس قشنگي بود با موهايي كه روي شانه اش مي ريخت، صورتش را يك وري گرفته بود، نيمچه لبخندي روي لبهايش بود. عكس را قاب كرد [به جاي آينه] به ديوار زد. زمان متوقف شد.
اردلان عطاپور
شناسنامه
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶

روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
روزنگار
تصفيه و تقاص
گروه بزرگي از امراي ارتش رضاشاه، در چنين روزي در سال ۱۳۲۰ بازنشسته اعلام شدند. حدود چهل روز از استعفاي ديكتاتور و اشغال پايتخت به دست نيروهاي متفقين مي گذشت. در اين مدت بسياري از نمادهاي حكومت رضاشاه مورد حمله و اعتراض قرار گرفته بود و روشن بود كه رده هاي فرماندهي ارتش او نيز از موجي كه عليه او به راه افتاده بود در امان نخواهد ماند. سرلشكر كريم بوذرجمهوري، سرلشكر علي نقدي (سردار رفعت)، سرلشكر عزيزالله ضرغامي، سرلشكر خدايار خداياري، سرلشكر اسمعيل امير فضلي، سرلشكر حسين خزاعي، سرتيپ جعفر قلي بيگلرپور، سرتيپ غلامعلي زند، سرتيپ عباس البرز، سرتيپ حسن مالك، سرتيپ عليشاه رحيمي، سرتيپ ابوالقاسم گرانمايه، سرتيپ عبدالحسين غفاري، سرتيپ رضاقلي امير خسروي، سرتيپ دكتر اعلم، سرتيپ دكتر ذوالفقاري، سرتيپ حسين قلي سطوتي و سرتيپ پوريا اميراني بودند كه بازنشسته و در واقع كنار گذاشته شدند. سرلشكر دكتر هادي آتاباي، داماد رضاشاه نيز به وزارت بهداري منتقل شدند.
مجلس شوراي ملي در همين روز لايحه قانوني براي بازپس دادن املاكي كه به دست شاه سابق غصب شده بود را در دستور كار قرار داد. دو روز بعد دكتر جلال عبده، دادستان ديوان كيفر دستور توقيف سرپاس مختاري، رئيس سابق شهرباني كل كشور را كه در كرمانشاه به سر مي برد صادر كرد. پاسيار راسخ، رئيس سابق زندان نيز بازداشت شد.
سرپاس ركن الدين مختار (كه به مختاري شهرت داشت) پس از فرار سرلشكر محمدحسين آرام به اروپا به رياست كل شهرباني منصوب شده بود و قتل سردار اسعد بختياري، نصرت الدوله فيروز، مرحوم مدرس و ... در دوره او اتفاق افتاده بود. همچنين در جريان كشف حجاب، ماموران شهرباني به دستور مختاري با مردم بدرفتاري هاي بسيار كرده بودند.
محاكمه مختاري و مامورينش در شهرباني، در فضاي پس از حوادث شهريور ۲۰ بسيار مورد توجه مردم و روزنامه ها قرار گرفت. دكتر عبده، دادستان ديوان كيفر چهل مورد اتهام عليه مختاري مطرح كرد كه دستور بازداشت غيرقانوني و مباشرت در قتل را شامل مي شد. اين محاكمه نزديك يكسال طول كشيد و سرانجام روز ۲۵ شهريور سال ۱۳۲۱، درست يكسال پس از استعفاي رضاشاه راي محكوميت متهمان صادر شد.
در اين راي، مختاري به هشت سال زندان با اعمال شاقه محكوم شده بود. او چهار سال بعد مورد عفو قرار گرفت و تا پايان عمر تنها به نواختن ويولن و آهنگسازي كه تفريح مورد علاقه اش بود مي پرداخت.
مجسمه
روز ۲۸ اكتبر ۱۸۸۶، مجسمه آزادي كه به عنوان هديه دوستي از سوي مردم فرانسه به مردم آمريكا به بندر نيويورك فرستاده شده بود، به گرور كلوبند، رئيس جمهور وقت ايالات متحده اهدا شد. ادوارد دلابولاي، تاريخ دان فرانسوي پيشنهاد كرده بود براي گراميداشت خاطره ائتلاف فرانسوي ها و آمريكايي ها در جريان انقلاب استقلال آمريكا، چنين مجسمه اي ساخته شود. طراحي مجسمه را فردريك آگوست بارتولدي، مجسمه ساز فرانسوي به صورت زني كه مشعلي را با دست بلند كرده است، انجام داد و از آنجا كه اندازه مجسمه بسيار بزرگ بود (حدود ۵۰ متر ارتفاع داشت)، اوژن امانوئل ويولت لدوك و آلكساندر گوستاو ايفل در ساخت آن كمك كردند.
ايفل بعدها براي طراحي برج معروف ايفل در پاريس مشهور شد. كنگره آمريكا در فوريه ۱۸۷۷ تصويب كرد كه محلي در جزيره بدلو براي نصب مجسمه در اختيار بارتولدي قرار گيرد. هفت سال پس از آن ساخت مجسمه در فرانسه پايان يافت.
مجسمه را در ۲۰۰ قطعه جدا از هم بسته بندي كردند و با كشتي به نيويورك فرستادند. روز ۲۸ اكتبر ۱۸۸۶ آخرين قطعه مجسمه در حضور رئيس جمهور آمريكا و عده زيادي از مردم نصب و مجسمه كامل به آ مريكايي ها هديه داده شد.
جزيره بدلو در سال ۱۹۵۶ به جزيره آزادي تغيير نام يافت. مجسمه آزادي در دهه هشتاد ميلادي به طور كامل بازسازي و ترميم شده است.
rooznegar@hamshahri.org
سلامتي
براي همه
در سال ۱۹۹۸ پژوهشي در آمريكا نشان داده بود كه كودكان نوپا به طور متوسط ۴۰۰ بار در روز مي خندند، در حالي كه بزرگسالان در همين مدت تنها ۱۵ بار مي خندند.
خنده عضلات بدن را آزاد مي كند، دستگاه ايمني را تقويت مي كند و حتي مي تواند طول عمر را زياد كند. سعي كنيد دست كم ۳۰ بار در روز بخنديد. تماشاي فيلم ها و كارتون هاي خنده دار يا خواندن نشريات و كتاب هاي طنز و فكاهي مي تواند به شما كمك كند.
گشتي در دنياي خبرها
خودكشي در پارك
سيدني: ديروز هنگامي كه ماموران پليس در يكي از پارك هاي شهر سيدني مشغول گشت زني بودند متوجه مردي شدند كه قصد خودكشي داشت. اين مرد كه خودرا روي سقف ساختمان توالت پارك رسانده بود، لباس هايش را آغشته به بنزين كرد و سپس خود را آتش زد و سوار بر دوچرخه با سرعت هرچه تمام تر خود را از بالاي ساختمان به پايين انداخت كه بر اثر اين سقوط از چندين ناحيه بدن دچار شكستگي شد.
او هم اكنون در بيمارستان بستري است.
درخواست غرامت از دولت استراليا
سيدني: يك زوج ايراني كه سه سال قبل همراه با فرزند ۶ ساله خود به صورت غيرقانوني به كشور استراليا رفتند و درخواست پناهندگي كردند حالا از دولت اين كشور غرامت مي خواهند.
آنها معتقدند كه دولت استراليا، فرزند آنها را به مدت دو سال در بدترين اردوگاه پناهندگان نگهداري كرد و به همين دليل اين پسر بچه با ديدن صحنه هاي عذاب آور و خشونت آميز دچار افسردگي شده است.
بودجه تحقيقات
شانگهاي: كشور چين سومين كشور جهان در زمينه سرمايه گذاري در بخش تحقيقات و توسعه است. در سال ۲۰۰۱ چين بيش از ۶۰ ميليارد دلار صرف تحقيقات كرد. در مكان اول اين رده بندي آمريكا با ۲۸۲ ميليارد دلار قرار دارد و مكان دوم با ۱۰۴ ميليارد دلار متعلق به ژاپن است. ۴۰درصد بودجه اختصاص يافته به تحقيقات كشور چين در سال ۲۰۰۱ از سوي دولت اين كشور تامين شده و مابقي را شركتهاي خصوصي داخلي و خارجي پرداخته اند.
طي چند سال اخير شركتهاي بين المللي همچون آلكاتل، جنرال الكتريك و ساير شركتهاي كامپيوتري به دليل ارزان بودن نيروي كار متخصص در چين، مراكز تحقيقاتي خود را در اين كشور داير كرده اند.
در حال حاضر ۷۴۳ هزار محقق در چين مشغول بكار هستند.
جام جهاني سنگ، كاغذ، قيچي
تورنتو: رقابتهاي بين المللي سنگ، كاغذ، قيچي با قهرماني يك مرد كانادايي در شهر تورنتو به پايان رسيد. شايد باور اين موضوع اندكي دشوار باشد اما گروهي از مردم جهان بازي سنگ، كاغذ، قيچي كودكان را بسيار جدي گرفته اند و حتي جام جهاني اين بازي را براه انداخته اند.
حتي برخي از تيمها، مربيان متخصص در حوزه بدنسازي و تغذيه جهت حفظ و آمادگي آرماني ورزشكاران خود استخدام كرده اند.
در اين دوره از رقابتها، ۳۲۰ هزار نفر از سراسر جهان شركت كردند و بيش از ۹۰۰ نفر نظاره گر اين رقابت فشرده بودند.
برنده اين مسابقه صاحب ۳۸۲۵ دلار جايزه نقدي شد.
بزرگترين شكلات جهان
پروجا: بزرگترين شكلات جهان به وزن ۶ تن در ايتاليا تهيه شد. براي تهيه اين شكلات بيش از هزار ساعت وقت صرف شد و ارتفاع آن بالغ بر ۲ متر مي شود.
طي ۱۰ سال اخير هر سال جشنواره شكلات در شهر پروجا ايتاليا برگزار مي شود كه شعار اين جشنواره تهيه شكلات هاي كاملا خالص است.
تظاهرات دانشجويان در لندن
لندن: دهها هزار دانشجو، به تظاهرات در خيابانهاي لندن پرداختند. علت اين تظاهرات، تصميم دولت مبني بر سه برابركردن شهريه بسياري از دانشگاه هاي انگليس اعلام شده است. با اين حال توني بلر نخست وزير انگليس به صراحت اعلام كرده در برابر فشارها تسليم نخواهد شد چون تنها راه براي رقابت با دانشگاه هاي مطرح جهان افزايش شهريه است.
ساعات شرعي
اذان ظهر: ساعت۱۱ و ۴۸ دقيقه
اذان مغرب:ساعت ۱۷ و ۳۴ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴ و۵۷ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۶ و۲۳ دقيقه
گل و گياه
گلايل
000368.jpg
نام علمي: gladiolus callianthus
خانواده: Iridaceae
اين گياه داراي پياز توپر بوده وتعداد ده گل معطر با شش گلبرگ سفيدرنگ ( درپايه ارغواني رنگ) در اواخر تابستان - اوايل پاييز روي گل آذين سنبله ظاهر مي شوند. برگها شمشيري و ساقه ها كماني شكل و بسيار جذاب هستند. حداكثر بلندي يك متر و گستردگي آن به ۱۵ سانتيمتر مي رسد.
نيازها: مكان آفتابي، خاك حاصلخيز كه داراي زهكش خوب باشد. حداقل دماي قابل تحمل آن صفر درجه سانتيگراد است لذا مي بايست پيازها پيش از شروع زمستان از خاك درآورده و در مكاني خنك نگهداري نمود و اواسط بهار مجددا در مكان مورد نظر كاشت . تعداد ۱۲ پياز اين گياه را مي توان در گلجاي به قطر ۴۵ سانتيمتر كاشت.
ازدياد: از طريق كاشت بذر در بهار كه گياه توليد شده پس از دو يا سه سال به گلدهي مي رسد و يا جدا كردن پيازچه هاي كنار پياز مادري در فصل پاييز وكاشت آنها در عمق ۵ سانتيمتري خاك در فصل بهار امكان پذير است كه پس از يك تا دو سال به گلدهي مي رسند.
سازمان پاركها وفضاي سبز شهر تهران

|   اجتماعي    |    ادب و هنر    |    اقتصادي    |    انديشه    |    خارجي    |    سخنگاه آزاد    |
|   سياسي    |    شوراها    |    شهري    |    علمي فرهنگي    |    محيط زيست    |    معلولين    |
|   موسيقي    |    ورزش    |    ورزش جهان    |    صفحه آخر    |

|    صفحه اول    |    آرشيو    |    شناسنامه    |    بازگشت    |