سه شنبه ۶ آبان ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۲۰۸ - Oct. 28,2003
راه حل هاي ساده براي كاهش مصرف انرژي در خانه
000316.jpg
يكي از مهمترين گامهايي كه مي توان در مسير افزايش بازده انرژي و كاهش مصرف و در نتيجه كاستن از خسارت هاي ماندگار آن برداشت، آموزش و آگاه سازي مردم در همه قشرهاي جامعه است. هر فرد به تنهايي مي تواند باري از دوش بخش توليد انرژي بردارد و همه با هم بي شك خواهند توانست نقش بسيار مؤثري در روند بهينه سازي مصرف انرژي داشته باشند. تجربه كشورهاي ديگر جهان كه برنامه آگاه سازي اجتماعي و آموزشي در خصوص مصرف بهينه انرژي را تدوين و اجرا كرده اند نشان مي دهد كه صرفه جويي حاصل از اين آموزش ها ۲۰ برابر هزينه هاي مربوط به طرح هاي اجرا شده در راستاي روشن سازي افكار عمومي بوده است. با توجه به اينكه بخش خانگي بيشترين سهم اتلاف انرژي را به خود اختصاص داده، اين بخش نياز به اصلاح اساسي ساختار دارد. مي توان با آموزش همگاني به عنوان يكي از راهكارهاي عملي صرفه جويي انرژي تا حد زيادي به اين هدف دست يافت. رعايت نكات زير ما را در صرفه جويي بيشتر انرژي ياري مي دهد:
الف- نحوه انتخاب و طرز استقرار يخچال- فريزر
۱- از بين مدل هاي مشابه، يخچال و فريزري را انتخاب كنيد كه مصرف انرژي كمتري داشته باشد. ميزان مصرف برق هر دستگاه الكتريكي بر روي صفحه مشخصات فني آن حك شده است.
۲- حجم يخچال فريزر بايد با توجه به نياز و تعداد افراد خانواده انتخاب شود تا از تمام حجم آن به طور كامل استفاده شود.
۳- از قرار دادن يخچال يا فريزر در مجاورت دستگاههاي گرمازا (مانند اجاق گاز- شوفاژ- آبگرم كن) و همچنين در معرض تابش نور مستقيم خورشيد، به دليل افزايش مصرف انرژي برق، بايد خودداري شود.
۴- فضاي پشت يخچال و فريزر براي گردش هوا بايد حداقل ۲۰ سانتي متر باز باشد. ضمناً لازم است لوله هاي پشت يخچال و فريزر حداقل سالي دو بار گردگيري شود. اين كارها سبب انتقال بهتر حرارت بين هوا و لوله ها خواهد شد.
۵- قرار نگرفتن يخچال و فريزر روي يك سطح تراز، باعث مي شود تا در يخچال به طور كامل بسته نشود و در نتيجه عدم كاركرد صحيح، مصرف انرژي افزايش يابد.
۶- نوار لاستيكي اطراف در يخچال و فريزر با مرور زمان قابليت انعطاف و كارآيي خود را از دست مي دهد. توصيه مي شود در صورت كوچكترين نشت هوا به داخل يخچال نسبت به تعويض آن اقدام كنيد.
ب- طرز به كارگيري صحيح يخچال- فريزر
۱- از باز نگه داشتن و همچنين باز و بسته كردن بيهوده در يخچال يا فريزر پرهيز كنيد.
۲- مواد غذايي را پيش از سرد شدن كامل در يخچال و فريزر قرار ندهيد و از گذاشتن همزمان مقدار زيادي مواد غذايي در يخچال و به خصوص فريزر خودداري كنيد. عدم رعايت اين نكات، موجب وارد آمدن فشار زياد بر موتور يخچال و فريزر مي شود.
۳- چنانچه روي ظروف حاوي غذا پوشانده نشود، بخار متصاعد شده از مواد غذايي توليد برفك مي كند. رعايت اين امر براي جلوگيري از ايجاد بوي نامطبوع در داخل يخچال و صرفه جويي در مصرف انرژي ضروري است.
۴- برفك ها را به طور مرتب آب كنيد هنگامي كه قشر برفك به حدود ۵ ميلي متر برسد، مصرف انرژي نيز افزايش مي يابد.
۵- براي شروع به كار يخچال، پس از وصل آن به برق، درجه ترموستات را روي مقدار متوسطي (مثلاً شماره ۴) قرار دهيد و بگذاريد، يخچال حداقل ۳ ساعت خالي و با در بسته كار كند تا برودت به حد لازم برسد.
۶- در مواقعي كه براي مدت كوتاهي خانه را ترك مي كنيد و يا به مسافرت مي رويد، ترموستات يخچال را روي درجات پايين تر تنظيم نماييد تا موتور كمپرسور يخچال كمتر كار كند.
۷- از گستردن ورق هاي نايلوني و كاغذي روي سطح طبقات خودداري كنيد، زيرا در هدايت هواي سرد به طبقات پايين تر اختلال ايجاد شده و موجب افزايش كاركرد موتور يخچال و فريزر شده و در نتيجه مصرف برق نيز افزايش مي يابد.
۸- براي تميز كردن يخچال و فريزر، حتماً آن را از برق بكشيد تا هم از خطرات برق گرفتگي در امان باشيد و هم از مصرف بي رويه برق جلوگيري كنيد.
الف- نحوه انتخاب و استقرار ماشين لباسشويي
۱- هنگام خريد ماشين لباسشويي به ميزان مصرف انرژي آن توجه كنيد.
۲- دقت كنيد نوع ماشين لباسشويي كه انتخاب مي كنيد مجهز به دو لوله ورودي آب سرد و گرم باشد.
۳- ماشين لباسشويي را كاملاً تراز نصب كنيد.
۴- ظرفيت ماشين لباسشويي را متناسب با تعداد افراد خانواده انتخاب كنيد.
ب- طرز استفاده صحيح از ماشين لباسشويي
۱- ماشين لباسشويي از جمله وسايل خانگي است كه مصرف برق آن بسيار زياد است. استفاده همزمان از ماشين لباسشويي و چندين وسيله پرمصرف برقي در ساعات اوج مصرف، فشار زيادي بر شبكه برق تحميل مي كند و در حد امكان بايد از آن اجتناب كرد.
۲- تا آنجا كه ممكن است بايد از ماشين لباسشويي در ظرفيت كامل استفاده كرد. به اين ترتيب چنانكه كار شستشوي لباسها در يك نوبت انجام شود، برق و آب گرم كمتري هم مصرف خواهد شد.
۳- هر اندازه لباسها كثيف تر باشند، دماي آب گرم مصرفي بايد بيشتر باشد. شستن همزمان لباس هاي چرك و لباس هايي كه كمتر كثيف شده اند، به افزايش مصرف انرژي مي انجامد، بنابراين بهتر است اين لباس ها جداگانه شسته شوند.
۴- هر اندازه تعداد دور در دقيقه دستگاه آبكش بيشتر باشد خشك كردن لباس ها در هواي آزاد كمتر طول مي كشد، بنابراين اگر مي توانيد لباس ها را در هواي آزاد در زمان طولاني تر خشك كنيد بهتر است از دور كم استفاده نماييد.
۵- هر چند وقت يكبار صافي تلمبه تخليه را تميز كنيد.
۶- پيشنهاد مي شود هر چند وقت يكبار، يك برنامه كامل شستشو بدون ريختن لباس در ماشين با استفاده از يك ماده حاوي حلال كلسيم مانند جوش شيرين يا سركه انجام دهيد. همچنين محفظه جاپودري را نيز از محل خارج كرده و پس از شستشو با آب در محل خود نصب كنيد. اين كار موجب افزايش كارآيي ماشين مي شود.
۷- با فشار دادن تكمه يك دوم كه ويژه شستشوي اقتصادي است، مقدار كمتري آب وارد لباسشويي مي شود و اين امكان را ايجاد مي كند كه براي شستشوي لباس در حدود نصف ظرفيت، آب كمتري مصرف مي شود. در اين حالت صرفه جويي قابل توجهي در مصرف برق بوجود خواهد آمد.
۸- در صورت كاهش وزن لباس و يا كثيف نبودن لباس ها، به تناسب ميزان مصرف پودر را كاهش دهيد. در صورت مشاهده كف بيش از حد در طول شستشو و يا آبگيري پيشنهاد مي شود كه از ميزان مصرف پودر بكاهيد تا از عملكرد نامناسب سيستم جلوگيري شود.
۹- بعد از پايان برنامه شستشو، برق ورودي به ماشين را با جدا كردن دو شاخه از پريز، قطع كنيد.
نحوه استفاده از جاروي برقي
۱- انتخاب جاروي برقي بسيار پرقدرت حتماً بهترين انتخاب نيست.
۲- كيسه جارو برقي را هميشه قبل از پر شدن عوض كنيد و فيلتر آن را سالي دو بار شسته و يا تعويض نماييد.
۳- از كار مداوم با جاروبرقي جداً خودداري كنيد، زيرا روشن بودن درازمدت (بيش از ۳۰ دقيقه) به موتور دستگاه فشار زيادي وارد مي كند.
۴- از جارو كردن آشغال هاي مرطوب، ته سيگار روشن و همچنين اشياي بزرگ و برنده كه به قسمت هاي مختلف دستگاه آسيب رسانده، موجب كاهش توان و بازدهي آن و افزايش مصرف برق مي شود، جداً خودداري كنيد.
۵- از جاروبرقي هايي كه به قدرت هاي مكش مختلف مجهزند، با توجه به دفترچه راهنماي آن، متناسب با هر كار از قدرت هاي پيشنهادي و نازل هاي مناسب آن استفاده كنيد.
۶- از قرار دادن جاروبرقي در جاي گرم، مرطوب و نامناسب، جداً خودداري كرده و بعد از خاتمه كار، دو شاخه آن را از پريز جدا كنيد.
نحوه استفاده از چرخ گوشت و آبميوه گيري
۱- از اعمال فشار زياد، به اين گونه وسايل خودداري كنيد.
۲- قطعات گردنده وسايل را به طور مرتب بازرسي نموده و از صحت كار آنها مطمئن شويد.
۳- در مورد آبميوه گيري هايي كه نياز به تخليه تفاله دارند، عمل تخليه تفاله ها به موقع انجام گيرد.
۴- از استفاده وسايل فوق در ساعات اوج بار مصرف برق، جداً خودداري كنيد.
۵- در پايان كار، دو شاخه آنها را از برق جدا كنيد.
گردآورنده: لادن نصيري (مهندس محيط زيست)

طنز خوانندگان
جاي پاي فراشباشي
000318.jpg
شنيده بودم كه نقل نوستالژي يا يادواره گذر عمر و ايام شباب شيرين و شنيدني است، اما وقتي نوبت به خودم رسيد ديدم، هر آنچه را كه قدما در اين باب گفته اند، صحت دارد.
عرض شود به خدمت شما خوانندگان محترم همشهري كه مثل بنده بي وقفه اين نخستين جريده رنگين صبح تهران را از يك دهه پيش ابتياع نموده و مطالعه كرده ايد، راغب به آن بودم كه نقل حوادث غريب و پرماجرايي را كه بر من گذشته در همين جريده جذاب از نظر شما بگذرانم.
از باب مقدمه بايد عرض كنم كه جده مادري ام از اعقاب قاجار و سرخاندان اين طايفه از جمله فراش باشي دربار محمدشاه قاجار بود. از اين رو مادربزرگم مدام، مي فرمود: عزيزم! تو كه پسر يكي يك دانه پسرم و نوه شيرين تر از جان من هستي بايد به هر قيمت روي در سوي كمال و ترقي بگذاري و مثل اجدادت به درجات بالا صعود كني!... مادربزرگ خدابيامرز تا واپسين لحظات عمر طولاني اش، يكدم از نصيحت اين بنده فارغ نمي شد و حتي فرمود كه در وصيتنامه اش مراتب را قيد كنند.
به هر روي، بنده موظف به اجراي عين وصيتنامه مادربزرگ بودم. پس با جست وجو در اعلانات جرايد و كسب اطلاع از اشخاص حقيقي و حقوقي و فروش مايملكم كه عبارت بودند از يك خانه كلنگي در زرگنده شميران، يك قطعه زمين در لواسانات، يك ساعت جواهرنشان يادگار پدرم و مقداري قرض و قوله از آشنا و فاميل، راهي ديار فرنگ شدم.
غرض آن بود كه با طي مراحل كمالات و تحصيلات عاليه با اخذ مدركي دستكم معادل دكترا در هر رشته اي كه ممكن شود، دوباره به خانمان بازگردم و مايه فخر فاميل شوم تا وصيتنامه مادربزرگ را پاسخگو باشم. دريغا كه در ديار فرنگ اندوختني هاي نقدي در زماني كوتاه صرف گردش و انواع تفريحات شد و زماني به خود آمدم كه كفگير به ته ديگ رسيده بود، لاجرم با قبول ظرفشويي در رستوران ها و رفت و روب و مراقبت از پيرمردان در بستر افتاده و رو به موت و تر و خشك كردن آنها، قوت لايموت را تدارك كردم تا اقوام و آشنايان از هر آنچه كه بر سرم آمده مطلع نشوند و در همان روزهاي بيگاري و سياهكاري (منظور كار قاچاق است كه در ديار فرنگ به كار سياه شهرت دارد!) مدام راپرت مي دادم كه عنقريب تز دكتراي بنده به پايان مي رسد و به وطن بازمي گردم.
اما چه مي شود كه فن آوري با اقبال بنده به خصومت برخاست و بسياري از مشاغل كه در يد نيروي انساني درمانده مثل حقير بودند به ماشين و روبات سپرده شدند و به ناچار در گمنامي به ديار خود بازگشته ام و با اندوخته اندك روزهاي بيگاري و رنج و خريد و فروش البسه دست دوم و به قولي «تاناكورا» امرار معاش مي كنم و روياي بازگشتم با مدرك دكترا را براي اقوامي كه هنوز چشم براه سوغاتي هاي بنده هستند واگذاشته ام.
هوشنگ خاورزميني از تهران

سرعت غيرمجاز، تضييع حقوق شهروندي است
000314.jpg
شهروند ساكن غرب تهران هستم و در طول هفته براي انجام كار ناچارم از مسير بزرگراههاي همت، صدر و شيخ فضل الله نوري عبور كنم و هر بار بدون تعارف خود را با پيامدهاي دلهره آور تصادف خودروها و مشكلات بعدي آن روبه رو ببينم.
راستي چرا هر بار كه از منزل خارج مي شويم و يا با وسيله نقليه مسيري را طي مي كنيم بايد چندين بار دچار دلهره و اضطراب شده و مواجه با خطر باشيم؟ تا كي بايد خيابان ها و بزرگراههاي ما جولانگاه رانندگان بي تحمل، خام و خلافكار باشد؟ نحوه رانندگي بعضي از افراد طوري است كه انگار خيابان و گذرگاه را محلي براي تخليه عقده هاي دروني و ابراز برتري نادرست خود فرض كرده اند. اغلب ما هنگام رانندگي بايد هر لحظه منتظر ويراژ دادن و يا فرار ديوانه وار يك وسيله نقليه از كنار گوشمان باشيم. اين حق طبيعي و قانوني ماست كه حين رانندگي در سفرهاي درون شهري از امنيت و آرامش برخوردار باشيم. اما سوء استفاده و بي اعتنايي بعضي افراد، حقوق اين بخش از شهروندي را از ما سلب كرده است.
خيابان ها، گذرگاهها، بزرگراهها و به طور كلي معابر شهري محل رفت و آمد خودروها و انجام سفرهاي درون شهري است، نه عرصه نمايش بي فرهنگي، تجاوز به حقوق ديگران و نا امن ساختن شبكه حمل و نقل شهري. اگر طبق قانون مجازات سرعت غيرمجاز، سبقت غيرمجاز و رفتار جنون آميزي كه زير پوشش رانندگي در معابر شهري از برخي رانندگان سر مي زند، معادل كندن پلاك خودرو براي زماني معين، محروميت راننده خلافكار براي زماني معين و ثبت تخلفات در پرونده راننده باشد، فكر نمي كنم، اين چنين شاهد وضعيت نابهنجار و روح آزار در معابر شهري باشيم و يا هر روز شماري از هموطنان ما به علت اين تخلفات و قانون شكني ها جان خود را از دست بدهند و يا دستكم دچار جراحت هاي شديد شوند. قانون براي تأمين امنيت شهروندان و دفاع از حقوق شهروندي وضع شده است، هيچ كس حق ندارد دانسته يا ندانسته آن را ناديده بگيرد.
ن. صاحبي- تهران

تقاضاي قانوني
همسر اينجانب در جاده مريوان بر اثر حادثه رانندگي به سختي مجروح شد، چاره اي جز انتقال وي به بيمارستان الله اكبر مريوان نبود. پس از بستري شدن مجروح و طي مراحل درمان هزينه ها را پرداخت كردم. براي استرداد هزينه از بيمه، نياز به فاكتور ممهور به مهر بيمارستان مي باشد، اما عليرغم مراجعه اينجانب به بيمارستان، با تقاضايم موافقت نشده است در حالي كه تقاضاي من قانوني است.
محمد رحماني

لوازم خانگي در جشنواره فرهنگي
به درخواست پسرم و بر اثر تبليغات گسترده خاله نرگس(مجري برنامه كودك شبكه ۵ سيما) كه با «چرا» و «چيه» در زمان برپايي جشنواره محصولات فرهنگي كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان، در اين جشنواره حضورداشت، به آنجا رفتيم.
در بدو ورود قبل از رسيدن به محوطه اصلي داخل نمايشگاه، محصولاتي فرهنگي! چونان چيپس و پفك و انواع تنقلات كه بخش وسيعي را به خود اختصاص داده بود توجه مان را جلب كرد. وجود لوازم خانگي خارجي در اين محفل فرهنگي نيز مايه شگفتي بود!
آن سوتر محصولاتي چونان دفتر فانتزي هري پاتر، لوازم التحرير دارا و سارا (با قيمت هاي بالا)، انواع اسباب بازي و... جلب توجه مي كرد و اما در اين جشنواره زيباترين و مجلل ترين غرفه، مربوط به محصولات غذايي يك شركت بود كه از هيچ گونه تبليغ و تزييني دريغ نورزيده بود.
البته در لابه لاي غرفه هاي فروش بستني و بلورجات، لوازم خانگي ساخت ژاپن هم ديده مي شد. شايان ذكر است كه غرفه اي چند نيز به كتاب، فيلم و CD اختصاص يافته بود. غرض از نوشتن چند سطر فوق بيشتر آن است كه اگر جشنواره يا نمايشگاهي به عنوان محصولات فرهنگي معرفي مي شود، در عمل نيز مراجعان با محصولات فرهنگي روبه رو باشند نه محصولات غيرفرهنگي كه مغاير با اعلان و تبليغات اوليه نمايشگاه بوده است.
زهرا فاتحي نصر آبادي
دبير ادبيات

از ميان نامه ها و پيام ها
سوء استفاده از كودكان
سوءاستفاده از كودكان براي تكدي گري، منظره هاي زشتي را در شهر ما به وجود مي آورد. از جمله در برخي از پل هاي هوايي عابر پياده مي توان چنين صحنه هاي زشتي را ديد. بهتر است، از اين قبيل سو ءاستفاده ها جلوگيري شود.
محسن سربوجاريان
دقت در اطلاع رساني
پيشنهاد مي كنم دستگاه ها و اداراتي كه براي صدور مجوزهاي گوناگون از قبيل گذرنامه و غيره... نياز به تصوير شناسنامه مراجعان دارند، در اطلاع رساني قيد كنند كه آيا به تصوير يا فتوكپي كامل يك مدرك مثل شناسنامه لازم است يا تنها از صفحه اول آن، تا به اين ترتيب وضعيت براي مراجعه كننده روشن باشد.
ح- محمدي- تهران
تعرفه ها را اعلام كنند
بابت نامه اي با وزن ۱۵ گرم دويست ريال حق پست و شش هزار ريال بابت هزينه هاي ديگر پرداخت كردم. اگر شركت پست رسماً تعرفه هاي پستي را در معرض ديد مردم قرار بدهد و افزايش هزينه هاي احتمالي را نيز به آگاهي عموم برساند، براي امثال اينجانب جاي سؤال و ابهام به وجود نمي آيد.
محمود چنگيزي- تهران
ضرورت استفاده از خدمات رايانه اي
اينجانب كه پس از بازنشستگي، امور مربوط به نامه رساني يكي از شركت ها را انجام مي دهم، در طول هفته مكرر به اداره ثبت شركت ها و مالكيت صنعتي مراجعه مي كنم. در اين اداره، انجام امور از طريق روش هاي رايانه اي با توجه به كثرت مراجعان ضروري است. اما آنچه كه جلب توجه مي كند انجام امور به روش هاي قديمي مي باشد. اگر امور مربوط به اداره ثبت شركت ها و مالكيت صنعتي با بهره گيري از سيستم هاي رايانه اي و حتي المقدور به صورت غيرمتمركز انجام شود، به همين اندازه از تعداد سفرهاي درون شهري كاسته مي گردد و به كاهش بار ترافيك خيابانهاي شهر تهران كمك مي كند و علاوه بر اين از بروز تنش ميان ارباب رجوع و كارمندان پيشگيري مي نمايد.
محمد علي بزرگيان- تهران
شكاف ميان فقرا و ثروتمندان
خريد و فروش خانه هاي ۶ الي ۱۰ ميليارد توماني در تهران، نشانه انباشت پول در بخشي از جامعه و رشد فقر در بخش وسيعي از جامعه است. يكي ازهدفهاي انقلاب و نظام جمهوري اسلامي ايران تأمين حقوق مردم محروم و زحمتكش مي باشد، اما اين شكاف عظيم در ثروت افراد جامعه، با عدالت نيز فاصله زيادي دارد و بهتر است مسئولان محترم در اين مورد كاوش و تعمق بيشتري مبذول نمايند.
عباس پيراسته- تهران

در جست وجوي زمين ورزش
ما اهالي شهرك هاي پايين دست نعمت آباد واقع در جاده ساوه، مدتهاست كه از طريق شهرداري منطقه ۱۹ تهران و تربيت بدني حوزه جنوب غرب در صدد تهيه يك زمين ورزشي به منظور تأمين اوقات فراغت جوانان مي باشيم. اما هنوز تلاش هاي ما به جايي نرسيده، در حالي كه خطر اعتياد به علت فعاليت هاي روزافزون قاچاقچيان مواد مخدر در اين مكان ها، در كمين جوانان ما نشسته است.
جمعي از اهالي شهرك هاي پايين دست نعمت آباد
چرا اين همه تفاوت؟!
بازنشستگان سال ۱۳۷۷ به طور استثنايي از حق پاداش بازنشستگي معادل ۶۰ روز در هر سال برخوردار شدند، اما اين رقم براي بازنشستگان بعداز سال ۷۹ به ۳۰ روز در ماه و ۳۰ ماه در ازاي ۳۰ سال خدمت كاهش يافته است. اما همين نيز در حالي كه سال از نيمه گذشته پرداخت نشده است. تازه اين رقم هم آن طور كه شنيده مي شود، قرار است به صورت اقساط با حقوق هر ماه به بازنشستگان پرداخت گردد. بازنشستگان اين دوره، خواستار تسريع در تأمين حقوق حقه خود مي باشند.
محمد فريار - باز نشسته از تهران

سخنگاه آزاد
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
انديشه
خارجي
سياسي
شوراها
شهري
علمي فرهنگي
محيط زيست
معلولين
موسيقي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
انفورماتيك
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سخنگاه آزاد   |   سياسي   |   شوراها   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   محيط زيست   |   معلولين   |   موسيقي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |