چهارشنبه ۷ آبان ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۲۰۹ - Oct. 29,2003
نامه ۱۴۸ نماينده مجلس براي رسيدگي به مشكل اتحاديه مركزي فرش دستباف
گروه اقتصادي: در جلسه علني ديروز مجلس شوراي اسلامي نامه ۱۴۸ نماينده مجلس شوراي اسلامي در مورد مشكلات اتحاديه هاي استاني و تعاوني هاي روستايي فرش دستباف به سيدمحمد خاتمي رئيس جمهوري اسلامي قرائت شد.
به گزارش خبرنگار ما در اين نامه تاكيد شده است:
اتحاديه مركزي فرش دستباف روستايي در قالب ۲۱ اتحاديه استاني و ۲۸۵ تعاوني روستايي در سراسر كشور به توليد فرش دستباف اشتغال دارند و در حال حاضر به عنوان بزرگترين نماد تشكل هاي صددرصد مردمي در حوزه روستا فعاليت دارند. در سالهاي اوليه با معرفي وزارت محترم وقت جهاد سازندگي تمامي واحدهاي ياد شده از بانك كشاورزي تسهيلات تبصره ۴ و تبصره ۳ (تكليفي) دريافت و حداكثر تا سال ۷۵ اين تسهيلات را تمديد و ديركرد و بهره هاي سنگيني را پرداخت كرده اند. به دليل ركود خاص بازار فرش و مشكلات و مصائب اين صنعت طي سالهاي اخير تسهيلات مزبور پرداخت نشده و باعث مشكلات عديده اي براي بيش از ۵۰۰ هزار بافنده تحت پوشش اين تشكلها در سراسر كشور شده است و به دليل شرايط فعلي براي واحدهاي مربوطه بازپرداخت تسهيلات مذكور به بانك كشاورزي امكان پذير نيست. لذا با توجه به پيشنهاد مصوب كميسيون اقتصادي دولت به پيوست در خصوص تعاونيهاي تحت پوشش وزارت جهاد كشاورزي پيشنهاد مي شود:
سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور تمهيدات لازم را جهت پرداخت تمامي مطالبات بانك كشاورزي، اصل- سود- ديركرد و جرائم تا پايان سال جاري معمول دارد (مصوبه كميسيون اقتصادي دولت).
همچنين دولت بخش عمده اي از بدهي اتحاديه  و تعاونيها را اعم از اصل- سود- ديركرد و جرائم كه به منظور كمك به فرشبافان با حمايت از صنعت فرش صورت گرفته است از وظايف حاكميت خود تشخيص داده و در بودجه سال ۸۳ پيش بيني و پرداخت نمايند.

سرمايه گذاري در واحدهاي صنعتي كوچك و متوسط افغانستان سودآورتر است
مديركل صادرات وزارت منابع و معادن در گفت وگو با ايرنا بر صدور كالاهاي سرمايه اي و انجام سرمايه گذاري مشترك به جاي صدور كالاهاي مصرفي در افغانستان تأكيد كرد و گفت: ايران بايد به جاي صدوركالا، با انجام سرمايه گذاري هاي لازم، كارخانه در افغانستان احداث كند و كالاهاي خود را با ارزش افزوده بيشتري صادر كند.
احمد قاسمي با بيان اينكه كارهاي مقدماتي براي توسعه سرمايه گذاري شركت هاي ايراني و ايرانيان در افغانستان انجام شده، گفت: مصالح ساختماني، صنايع شيميايي، صنايع پلاستيك، صنايع غذايي و برخي نيازهاي خودرو، ازجمله زمينه هايي است كه اكنون امكان سرمايه گذاري در افغانستان براي شركت هاي ايراني در آن وجود دارد.
وي به سرمايه گذاران ايراني كه مايل به سرمايه گذاري در افغانستان در زمينه هاي يادشده هستند، سرمايه گذاري در حد كوچك و متوسط را توصيه كرد و از آنان خواست براي انجام سرمايه گذاري مجوز اخذ كنند.
مديركل صادرات وزارت صنايع و معادن گفت: سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران و سازمان توسعه و نوسازي صنايع معدني براي شريك شدن در طرحهاي سرمايه گذاري صنعتكاران ايراني در افغانستان اعلام آمادگي كرده اند و آماده اند تا به عنوان سرمايه گذار سوم وارد شوند و درصدي از سهام آن شركت را تقبل كنند.
وي افزود: اين دو سازمان تمايل ندارند به صورت دائمي سرمايه دار طرح ها باشند و درصورت تمايل سرمايه گذار ايراني يا افغاني، سرمايه خود را واگذار مي كنند.
به گفته قاسمي در نيمه نخست سال جاري در حدود ۱۰۰ ميليون دلار كالا به افغانستان صادر شده كه نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۵۴ درصد رشد داشته است.
درهمين حال نماينده تجاري افغانستان در مشهد، طرح هاي اقتصادي درحال اجرا در اين كشور در طول دو سال اخير را بالغ بر ۵۴۰۰ طرح اعلام كرد و گفت: اين طرح ها در بخش هاي زيربنايي چون راهسازي، ايجاد صنايع كوچك، متوسط و بزرگ، ساختمان، آب و كشاورزي انجام مي شود.
ضياءالدين علوي همچنين به ايرنا گفت: به منظور تسهيل فعاليت سرمايه گذاران خارجي و جلب اعتماد آنها شعبه اي از بانك جهاني در افغانستان تشكيل شده كه فعاليت سرمايه گذاران را بيمه مي كند.

گفت و گوي امروز
سياستهاي بازار مالي تغيير مي كند
موضوع تفكيك بازار پول و سرمايه مدتي است كه از سوي كارشناسان و دستگاه هاي دولتي مورد توجه قرار گرفته است. با خبر شديم كارشناسان كميسيون اقتصادي مجمع تشخيص مصلحت نظام در حال تدوين سياست هاي بازار مالي كشور است،در اين زمينه با دكتر داود دانش جعفري رئيس كميسيون اقتصادي مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت و گو كرده ايم.
***
*طرح تدوين سياست هاي بازار مالي كه در حال حاضر در كميسيون اقتصادي مجمع تشخيص مصلحت نظام جريان دارد، به كجا رسيده است ؟
- حدود ۹ ماه پيش بحث و بررسي سياستهاي بازارهاي مالي كشور در كميسيون اقتصادي مجمع مطرح شد. در جلساتي كه به همين دليل برگزار شد، اعضا به اين نتيجه رسيدند كه بايد سياستگذاري پولي و مالي در بورس تغيير كند. زيرا شوراي سياستگذاري كه بورس را اداره مي كند از يك هيأت هفت نفره تشكيل شده كه ۴ عضو آن از مديران بانكها هستند. اين مسئله بورس را به نوعي تحت نظارت مستقيم سيستم بانكي قرار داده است.
* آيا اين طرح با لايحه بازار سرمايه كه در وزارت امور اقتصادي و دارايي در حال تدوين است، تداخل ندارد؟
- خير، در جمع بندي هاي به عمل آمده، كميسيون اقتصادي تصميم گرفت تا سياست هاي بازار مالي را تدوين كند و با توجه به اينكه نقش بانك مركزي در سياستهاي بازار مالي و بورس به سمت سيستم بانكي انعطاف دارد، كميسيون در اين زمينه مصمم تر شد.
* طرح مزبور در چه مرحله اي قرار دارد؟
- در حال حاضر مراحل كارشناسي خود را طي مي كند و از سويي به دليل اولويت برنامه چهارم فعلاً در فوريت قرار ندارد ولي چون ادامه سياستهاي فعلي اعمال شده در بورس براي كشور مشكل ساز است، بعد از پايان بحث هاي برنامه چهارم دوباره در دستور كار قرار مي گيرد.
* چه راهكار اجرايي براي اين طرح پيش بيني خواهد شد؟
- از لحاظ سياست هاي اجرايي در جنبه هاي مختلفي مي توان سياست بازارهاي مالي را به اجرا گذاشت اما چون وظيفه اصلي كميسيون اقتصادي مجمع، يافتن راهكارهاي اجرايي و ارائه آن به مقام معظم رهبري است، در صورت موافقت ايشان سياست هاي بازار مالي به صورت يك سياست كلان به سه قوه اعلام مي شود.

نرخ سود تسهيلات بانكي بخش صادرات يك درصد كاهش يافت
شوراي پول و اعتبار، سود تسهيلات اعطايي به بخش صادرات را يك درصد كاهش داد.
به گزارش وزارت امور اقتصادي و دارايي در آخرين نشست ،شوراي پول و اعتبار سود تسهيلات اعطايي به بخش صادرات را از ۱۶ به ۱۵ درصد كاهش داد.
در اين نشست همچنين مقرر شد، جرائم مربوط به تسهيلات اعطايي به اين بخش، براي توليد صادراتي، صرفا تا سقف جرائم پيش بيني شده براي بخش صنعت و براي بخش بازرگاني صادرات تا سقف مقرر براي بخش بازرگاني اعمال شود.
شوراي پول و اعتبار همچنين دستورالعمل اعطاي تسهيلات اعتباري ريالي به بخش صادرات،پيشنهادي بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران را با اصلاحاتي تصويب كرد.
بر اساس ماده ۷ اين دستورالعمل، بانك ها مي توانند با توجه به آيين نامه و دستورالعمل هاي قانون عمليات بانكي بدون ربا، براي حصول اطمينان از بازپرداخت تسهيلات اعطايي، تأمين و پوشش لازم را اخذ كنند كه از جمله اين وثيقه ها، تضمين نامه صندوق ضمانت صادراتي ايران، بيمه نامه هاي شركت هاي بيمه معتبر و تضمين نامه هاي صندوق هاي غيردولتي توسعه صادرات و مؤسسات مشابه معتبر است.

ارائه بليت قطارهاي سريع السير با ۳۰ درصد تخفيف
در آستانه ماه مبارك رمضان و به منظور ارائه تسهيلات بيشتر به زائران حضرت امام رضا(ع) بليت قطار توربوترن ( قطار هاي سريع السير) از ۱۰ آبان لغايت ۱۰ آذر ماه سال جاري با ۳۰ درصد تخفيف فروخته مي شود .متقاضيان سفر به مشهد مقدس مي توانند با مراجعه به دفاتر فروش سطح شهرهاي تهران و مشهد از مزاياي آن بهره مند شوند.

نشست سالانه فائو به رياست ايران در شهر رم گشايش يافت
نشست  سالانه  سازمان  خواربار و كشاورزي  ملل  متحد (فائو) با موضوع «يافتن  راهكارهاي  تامين  تغذيه  مردم  جهان»، به  رياست  جمهوري  اسلامي ايران ديروز در شهر رم  آغاز به كار كرد.
به گزارش  ايرنا، هدف  اين  نشست  كه  به  رياست  «محمدسعيد نوري  ناييني» نماينده  ايران  در فائو برگزار  شد و تا روز چهارشنبه(امروز)  ادامه  دارد،تدوين  راهكارها و برنامه هاي  عملياتي  براي  رفع  كمبود مواد غذايي  در سطح جهان  اعلام  شده  است .
بر اساس  مصوبه  اجلاس  سران  كشورهاي  عضو فائو در سال  ۱۹۹۶، نتايج  نشست امسال ، براي  تصميم گيري  نهايي  و تصويب ، در اختيار اجلاس  سال  آينده  اين سازمان  قرار مي گيرد.
فائو اخيرا در گزارشي  اعلام  كرد ۸۶۰ ميليون  نفر در سراسر جهان  از گرسنگي  رنج  مي برند.

شركت  ملي  صادرات  گاز ايران:
درخواست تركيه را بررسي مي كنيم
مديرعامل  شركت  ملي  صادرات  گاز ايران  گفت : شركت  ملي  صادرات  گاز ايران  درخواست 
تركيه  براي  بازنگري  قيمت  گاز صادراتي  ايران  به  اين  كشور را دردست  بررسي  دارد.
مهندس  ركن الدين  جوادي در گفت و گو با ايرنا افزود : از آنجايي  كه  قراردادهاي  صادرات  گاز به  طورمعمول  طولاني  مدت ( ۲۵ تا ۳۰ سال ) مي باشد، در مفاد قراردادها دوره هايي  براي  تجديد نظر درقيمت  گاز در نظر گرفته  مي شود.وي  افزود: درخواست  تركيه  براي  بازنگري  قيمت  گاز تحويلي  به  اين  كشور اگر منطبق  با شرايط قرارداد صادرات  گاز ايران  به  تركيه  باشد، قابل  مذاكره  خواهد بود.
به گفته  وي ، نمايندگان  شركت  ملي  گاز ايران  در مذاكراتي  كه  با مقام هاي  تركيه  خواهند داشت ، دلايل  درخواست  آنان  براي  تجديد نظر در قيمت  گاز را جويا خواهند شد.وي  در پاسخ  به  اين  سؤال  كه  آيا مذاكرات  مقام هاي  تركيه  با مقام هاي  روسي  در خصوص  چانه  زني  قيمت  گاز، بر درخواست  جديد تركيه  از ايران  براي  بازنگري  قيمت  گاز تاثير نداشته  است ، گفت : اين  موضوع  بدون  ترديد بي تاثيرنيست .وي  همچنين  در اين  خصوص  كه  به  نظر مي رسد قيمت  گازي  كه  تركيه  از روسيه  دريافت  مي كند، گران تر از قيمت  گاز ايران  است ، گفت : شايعاتي  در اين  خصوص مطرح  شده ، اما صحت  آن  به  دليل  محرمانه  بودن  قراردادها مشخص  نيست .
منابع  خبري  تركيه  اوايل  هفته  جاري  به  نقل  از وزير انرژي  و منابع  معدني اين  كشور اعلام  كردند كه  تركيه  خواهان  بازنگري  قيمت  گاز دريافتي  از ايران  است .
پيش از اين محمد ملاكي  معاون  وزير نفت در امور گاز و مدير عامل  شركت  ملي  گاز ايران  در  واكنش  به  اين  درخواست ، هرگونه  بازنگري  در قرارداد گاز باتركيه  را رد كرد .
سال گذشته نيز تركيه به بهانه پايين بودن كيفيت گاز ايران واردات آن را به مدت چندين ماه به حالت تعليق درآورد.

با تصويب هيأت دولت
صددرصد سهام چهار شركت دولتي واگذار مي شود
گروه اقتصادي: با تصويب هيات دولت صددرصد سهام چهار شركت دولتي وابسته به سازمان راهداري و حمل ونقل جاده اي و سازمان گسترش نوسازي صنايع ايران به بخش خصوصي واگذار مي شود.
براساس مصوبه هيات دولت در جلسه مورخ ۱۶ مهرماه سال جاري، صددرصد سهام شركت هاي تراكتورسازي ايران، صنايع آذرآب و ماشين سازي اراك، زير مجموعه سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران توسط سازمان خصوصي سازي واگذار مي شود.براساس اين مصوبه سهام شركت هاي يادشده تا پايان سال جاري از طريق بورس اوراق بهادار تهران واگذار خواهد شد.
به گزارش روابط عمومي وزارت امور اقتصادي و دارايي همچنين هيات وزيران در جلسه يادشده واگذاري سهام شركت حمل ونقل بين المللي ايران، زير مجموعه سازمان راهداري و حمل ونقل جاده اي را نيز تصويب كرد.
براساس اين مصوبه صددرصد سهام شركت حمل ونقل بين المللي جمهوري اسلامي ايران از طريق مزايده تا نيمه دوم سال ۸۲ توسط سازمان خصوصي سازي واگذار مي شود.
در همين حال مديرعامل سازمان خصوصي سازي با تأكيد بر اصلاح ساختاري اين سازمان گفت با تدابير و سياستهاي اتخاذ شده، روند و فرايند واگذاري شركتهاي دولتي و خصوصي سازي مطلوب خواهد شد.
سيداحمد ميرمطهري ديروز در نشست مجمع سازمان خصوصي سازي افزود: زمينه گسترش فعاليت سازمان و شكل گيري بر مبناي اهداف واقعي خصوصي سازي مهيا شده است كه با توجه به برنامه ريزي هاي دولت نتايج مفيدي در پي خواهد داشت.
در اين نشست كه با حضور تمام اعضا و نمايندگان وزارتخانه هاي عضو تشكيل شد عملكرد سال گذشته و صورت هاي مالي سال جاري هيئت عامل سازمان خصوصي سازي تصويب و راهبردهاي سال آينده آن با اكثريت آرا تأييد شد.

بورس
تغيير قيمت
آخرين قيمت
تعدادسهام معامله شده
نام شركت
۲
۴۶۹۷
۶۸۱۸
شهد ايران
۳۲۵
۶۸۲۹
۱۶۰۰۰
نوش مازندران
۳۹
۴۸۸۵
۲۹۳۳۳
صنعتي بهشهر
۱-
۴۰۰۰
۱۴۰۰
قند بيستون
۳-
۲۴۵۶
۱۳۴۷
قند ثابت خراسان
۹۰-
۳۴۴۹
۵۱۹۰
قند مرودشت
۲۰-
۱۹۲۵۵
۵۲۲
قند اصفهان
۲۶-
۳۶۲۴
۹۹۸۷
توليدي مهرام
۲-
۴۸۶۱
۱۱۸۱۲
كارتن ايران
۵۹
۲۱۷۱۲
۲۰۶۶
افست
۱۹۵۷-
۴۹۲۷۹
۲۶۱۰۰
نفت بهران
۲۷
۱۰۲۲۷
۳۰۰۰۱۰
پتروشيمي فارابي
۴۰
۸۴۱۸
۱۲۶۰۷۴
پتروشيمي خارك
۵۱۴
۲۱۵۵۶
۱۲۹۴۱۰
پتروشيمي اصفهان
۶۶-
۹۳۹۷
۲۳۲۴۲۴۶
پتروشيمي آبادان
۵
۶۴۰۱
۹۶۵۷
لعابيران
۱۴-
۱۲۰۲۰
۴۱۴۴۶
داروسازي جابرابن حيان
۱۲۸
۶۷۷۴
۷۲۰۲۴
كيميدارو
۸-
۱۳۸۸۲
۵۷۸۰
دارويي رازك
۱۹-
۸۴۴۳
۴۹۵۲
داروسازي كوثر
۴۰
۹۱۷۹
۶۶۸۶
پارس دارو
۱۰
۱۴۳۵۴
۶۵۴
داروسازي فارابي
۱۰
۱۳۹۰۹
۲۴۰۷
داروسازي اكسير
۱۰
۴۸۱۰
۳۰۰۵
كارخانجات داروپخش
۱۷۳۵۵-
۵۰۰۰۰
۱۰۰۰
توليد مواد اوليه داروپخش
۳۳-
۲۹۳۷
۴۶۸۷
شيمي دارويي داروپخش
۸
۲۴۹۷
۱۹۸۰۰
كف
۱-
۲۴۷۰
۲۵۰۰
پاكسان
۳۷
۱۹۴۰
۱۴۰۹۵
گلتاش
۳۱۷-
۱۶۵۷۲
۲۴۶۲۴۰
كربن ايران
۸
۲۵۱۳
۹۷۵۴
لاستيك كرمان
۳-
۲۰۲۶۴
۵۱۵۰۰
صنايع لاستيكي سهند
۱۸-
۱۱۴۵
۴۵۳۶۹
درخشان تهران
۴۵۰
۱۰۲۶۷
۸۰۹۶۸
گاز لوله
۴۹-
۱۵۱۶
۷۹۴۵
شيشه و گاز
۳
۵۰۶۶
۲۰۰۶
فرآورده هاي نسوز ايران
۱
۵۴۷۲
۹۱۹۳
فرآورده هاي نسوز آذر
۱۵-
۷۳۰۲
۱۹۸۶
چيني ايران
۳-
۸۹۶۴
۵۱۰
كاشي و سراميك حافظ
۳-
۱۴۶۶۷
۴۲۱
كاشي الوند
۶۶-
۳۷۴۵
۲۷۸۰۳
كاشي تكسرام
۱-
۴۲۱۷
۳۲۹
نورد و قطعات فولادي
۶-
۲۰۳۴۳
۱۱۰
آلومتك
۹۵
۳۵۵۱
۱۵۰۱۰
نورد آلومينيوم
۱
۳۹۱۹
۶۰۲
مس شهيد باهنر
۱۳۲-
۴۳۵۵
۲۷۴۹۳۹
ماشين سازي اراك
۷۲
۷۸۸۴
۴۱۲۰۰
صنايع آذرآب
۱-
۵۳۱۳
۱۵۰۴
لاميران
۵
۳۲۶۶
۱۳۲۰
صنعتي آما
۲
۱۸۰۲
۳۰۶۹۶
آبسال
۱۶۱
۹۵۰۸
۲۷۸۶۶۴
تراكتورسازي ايران
۱۶
۳۴۷۱
۲۶۶۱۶
موتوژن
۶-
۶۸۰۳
۳۶۸۰۰۰
ايران ترانسفو
۱۶۴-
۴۲۹۴
۳۹۳۸۷
صنايع مخابراتي راه دور ايران
۶۶
۴۱۷۷
۵۵۳۸۱۶
ايران خودرو ديزل
۵۵
۹۰۶۸
۸۹۷۳۳۱
ايران خودرو
۹۱-
۶۳۳۷
۱۰۵۸۳۵
گروه بهمن
۱۴۶-
۱۸۷۲۸
۳۱۸۲۲
سايپا ديزل
۱۱-
۲۴۵۹۹
۱۵۴۹۱۸
سايپا
۷-
۱۶۰۳۶
۳۶۹۵۳
زامياد
۱۷-
۳۵۰۴
۱۰۰۱۰
نيرو محركه
۱۹-
۳۷۰۱
۳۳۵۱۹
محورسازان ايران خودرو
۴۷۸
۱۴۵۲۱
۴۹۳۹۳
سايپا آذين (سهامي عام)
۶۴
۱۵۶۲۲
۱۰۰۱۳
صنعتي دريايي ايران
۲۳۱
۱۶۹۹۴
۳۲۵۳۸۹
حق تقدم صنعتي دريايي ايران
۳۸
۱۸۰۱
۵۸۷۸۸
شركت ساختمان اصفهان
۶۲
۱۸۳۸
۴۰۹۱۰
سامان گستر اصفهان

قيمت طلا و ارز
نوع قيمت فروش (ريال)
يك بهار آزادي ۸۴۰۰۰۰
نيم بهار آزادي ۴۰۰۰۰۰
ربع بهار آزادي ۲۳۵۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۷۸۰۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي)۸۳۶۰
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۸۳۴۷
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي)۹۷۷۵

اقتصادي
اجتماعي
انديشه
حقوق شهروندي
خارجي
سياسي
شهري
علمي
علمي فرهنگي
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
بورس
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   حقوق شهروندي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي   |  
|  علمي فرهنگي   |   محيط زيست   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |