جمعه ۹۲ آبان۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۱۱
پانزدهمين جلسه شوراي عالي جوانان به رياست رييس جمهوري برگزار شد
005006.jpg
پانزدهمين جلسه شوراي عالي جوانان، به رياست سيدمحمد خاتمي، رييس جمهوري برگزار شد.
گزارش اداره كل اطلاعات و اخبار نهاد رياست جمهوري حاكي است، در اين نشست كه چهارشنبه شب برگزار شد، «رحيم عبادي» مشاور رييس جمهوري و رييس سازمان ملي جوانان، برنامه هاي ملي جوانان را كه كليات آن در چهاردهمين جلسه شوراي عالي جوانان تصويب شده بود، تشريح كرد.
در اين جلسه، اعضاي شورا، ضمن تصويب نهايي برنامه ملي، مقرر كردند برنامه ملي توسعه منابع انساني و اشتغال جوانان با محوريت (آي.سي.تي) در يك افق دوساله، به منظور ايجاد اشتغال مولد سيصدهزار نفر جوان با همكاري وزارت كار و امور اجتماعي، سازمان مديريت و برنامه ريزي و سازمان ملي جوانان به دبيرخانه طرح تكفا جهت تامين ساز و كارهاي لازم براي اجرا به شوراي عالي اشتغال ارايه گردد.
همچنين مقرر شد به منظور رفاه عمومي جوانان و تقويت منزلت اجتماعي آنان، سازمان ملي جوانان با همكاري وزارت اقتصاد و دارايي، سازمان مديريت و برنامه ريزي و جلب مشاركت بخش خصوصي، نسبت به تهيه و صدور كارت اعتباري و تسهيلات براي جوانان اقدام كند.
در اين جلسه به منظور ارتقاي مشاركت جوانان در عرصه هاي علمي، فرهنگي، اجتماعي و اقتصادي، سازمان ملي جوانان موظف شد، پس از تاييد هيات وزيران، با همكاري و هماهنگي دستگاه هاي اجرايي كشور نسبت به تشكيل مجمع ملي جوانان، اقدام كند.
همچنين شوراي عالي جوانان مقرر كرد كه منشور ملي حقوق جوانان به دبيرخانه شورا براي كارشناسي بيشتر ارجاع شود.

برنامه هاي هفته نوجوان اعلام شد
مسئول ستاد برگزاري هفته نوجوان با تشريح برنامه هاي اين هفته گفت: در نخستين روز از هفته نوجوان كه روز ملي نوجوان نام گذاري شده است، نوجوانان تهراني با حضور در مرقد حضرت امام خميني(ره) با آرمان هاي بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران تجديد ميثاق مي كنند.
شريفي در مصاحبه با واحد خبر راديو جوان گفت: روز دوم هفته نوجوان كه روز نوجوان و نيايش نام گذاري شده است ۲۰۰۰ نوجوان در نماز جمعه اين هفته تهران شركت مي كنند.
مسئول ستاد برگزاري هفته نوجوان با اشاره به اين كه روز سوم از هفته نوجوان روز نوجواني و سلامت نام گذاري شده گفت كه در اين روز در ۴۴ مدرسه دخترانه و پسرانه شهر تهران مسابقات ورزشي برگزار مي شود.
شريفي افزود: در روز چهارم هفته نوجوان كه به روز نوجوان و انضباط اجتماعي نام گذاري شده است ۱۱۰ نوجوان پليس، ۱۲ هزار شاخه گل سرخ به شهروندان اهدا مي كنند.
وي در ادامه تصريح كرد، روز پنجم هفته نوجوان كه روز نوجوان، علم و انديشه نام گذاري شده است ۵۰ نوجوان موفق تهراني با برخي از فرهيختگان ديدار مي كنند.
وي با اشاره به برنامه هاي روز ششم هفته نوجوان گفت: در اين روز كه روز دانش آموز نام گذاري شده است جشن چندين هزار نفري نوجوانان در ورزشگاه شهيد شيرودي برگزار مي شود.
روز هفتم و آخرين روز از هفته نوجوان نيز كه روز نوجوانان، فرهنگ و هنر نام گذاري شده است، ۵۰ نفر از نوجوانان برگزيده با حضور در صدا و سيما با هنرمندان، بازيگران و شاعران ديدار مي كنند.

با بهره برداري از فرودگاه امام(ره)
سالانه ۶ تا ۱۵ ميليون مسافرجابه جا مي شود
فرماندار رباط كريم گفت: با بهره برداري از فرودگاه بين المللي امام خميني(ره) سالانه شش ميليون مسافر از طريق اين فرودگاه جابه جا مي شوند كه اين ظرفيت تا ۱۵ ميليون نفر قابل افزايش است.
محمد موحد در گفت وگو با خبرنگار ايرنا افزود: عمليات توسعه ظرفيت جابه جايي مسافر در فرودگاه بين المللي امام(ره) طي دو ماه آينده شروع خواهد شد كه اتمام اين عمليات تا دو سال به طول مي انجامد. وي، مجهز بودن به سيستم «جت.وي» يا سيستم انتقال سريع مسافران براي ورود و خروج به هواپيما را از جمله تجهيزات موجود در اين فرودگاه ذكر كرد.
موحد با اشاره به پيشرفت فيزيكي ۹۸ درصدي فرودگاه بين المللي امام(ره) گفت: با توجه به هماهنگي هاي انجام شده بين مسئولان شهرستان رباط كريم، مجريان طرح راه اندازي فرودگاه و سازمان هواپيمايي كشوري، اين شهرستان آمادگي ارايه هرگونه خدمات براي راه اندازي سريع تر اين فرودگاه را دارد.
وي خاطرنشان كرد: فرودگاه امام(ره) كه تا پايان امسال گشايش مي يابد، در اشتغالزايي، ايجاد فرصت هاي شغلي جانبي و امور فرهنگي و اجتماعي اين شهرستان تاثيرگذار خواهد بود.
فرماندار رباط كريم گفت: بهره برداري از اين فرودگاه علاوه بر تردد مسافران داخلي و خارجي، در سرمايه گذاري هاي مختلف در اين شهرستان نقشي تعيين كننده خواهد داشت.
وزير خارجه آلمان رسماً با يك زن ايراني ازدواج مي كند
برلين، خبرگزاري جمهوري اسلامي: يوشكا فيشر وزير امور خارجه آلمان قرار است با يك زن ايراني به نام «مينو. ب» در ژانويه سال ۲۰۰۴ ميلادي رسماً ازدواج كند.
راديو برلين موسوم به «راديو ۹۱» روز پنجشنبه با اعلام اين خبر افزود: گرهارد شرودر صدر اعظم آلمان نيز به عنوان شاهد در مراسم ازدواج فيشر و همسر ايراني وي حضور خواهد داشت.
اين راديو اضافه كرد: ازدواج فيشر با اين زن ايراني پنجمين ازدواج وزير خارجه آلمان است. يوشكا فيشر هم اكنون ۵۶ ساله است. راديو برلين پيرامون اين زن ايراني نيز گفت: خانم «مينو. ب» ۲۵ ساله و دانشجوي رشته فيلمسازي در آلمان است. وي از شوهر اول خود يك فرزند دارد.

ركود بازار خريد و فروش مسكن
005004.jpg
سال گذشته با افزايش چشمگير قيمت زمين و مسكن در كشور، كمتر كسي تصور مي كرد كه به يكباره خريد و فروش املاك با ركود شديدي مواجه شود.
اغلب افرادي كه به اميد دستيابي به سودهاي كلان در اين بخش سرمايه گذاري كرده بودند، با اين ركود هم اكنون دچار سردرگمي شده و روزها را به اميد دگرگوني بازار و تحقق آروزهاي خود سپري مي كنند.
اين ركود مي تواند فرصت مناسبي براي خانواده هاي كم درآمد و مستاجر براي خريد سرپناهي باشد، هر چند اغلب آنان به دليل توانايي مالي محدود از اين فرصت پيش آمده نيز بي بهره مي مانند.
بي ثباتي قيمت بازار زمين و مسكن در سال هاي اخير موجب سودهاي باد آورده و يا خسارت هاي فراوان براي سازندگان و خريداران اين بخش شده است و در اين ميان تنها دلالان و افراد فرصت طلب متمكن از اين آشفته بازار بهره مند شدند، به گونه اي كه در هنگام ركود قيمت، خريد كرده و در افزايش ناگهاني آن اقدام به فروش مي كنند.
در اين ارتباط تني چند از كارشناسان و دست اندركاران امور ساختماني به بيان نقطه نظرات خود درباره علل بي ثباتي بازار زمين و مسكن در شهرستان كرج پرداختند.
اين كارشناسان، نظارت هرچه بيشتر مسئولان مربوط بر امر ساخت وسازهاي شهري و ساماندهي اين بخش را از راهكارهاي عمده ايجاد ثبات در بازار زمين و مسكن اين شهرستان دانستند.
محمد ناصرزاده مدير يك بنگاه معاملات املاك در اين باره به ايرنا گفت: توليد انبوه ساختمان به خصوص در قالب مجتمع هاي آپارتماني و برهم خوردن نظام عرضه و تقاضا موجب ركود بازار زمين ومسكن در كشور از جمله شهرستان كرج شده است.
وي افزود: سودهاي كلان و غير قابل پيش بيني در اين بخش كه در سال هاي اخير نصيب دست اندركاران امر ساخت و ساز شد، متاسفانه موجب ترغيب افراد متخصص و غير متخصص براي سرمايه گذاري و ساخت مسكن و آپارتمان در اين شهرستان شده است. به گفته وي، نظارت بيشتر مسئولان بر امر ساخت وساز مسكن و اتخاذ تدابير لازم علاوه بر ايجاد ثبات در بازار مسكن اعم از ركود و يا جهش قيمت موجب ساماندهي و زيباسازي شهر خواهد شد.
محسن خداداد يكي ديگر از صاحبان بنگاه معاملات املاك در كرج گفت: افزايش بي رويه ساخت و سازها و كمبود نقدينگي خريداران از جمله عوامل ركود بازار زمين و مسكن در اين شهرستان است. اقدامات و سياست هاي دولت براي تامين مسكن ارزان قيمت و اعطاي تسهيلات به سرمايه گذاران اين بخش به خصوص انبوه سازان و افزايش تمايل مردم براي خريد اين واحد هاي احداثي از ديگر دلايل ركود زمين و مسكن در اين منطقه است به گفته وي، دولت بايد نسبت به تنظيم بازار زمين و مسكن اقدام كند تا نوسان هاي كاذب قيمت اين نياز اساسي جامعه به حداقل برسد.
اين بنگاه دار كرجي خاطر نشان كرد: ايجاد ضوابطي خاص براي ورود افراد متخصص در امر ساخت و ساز نظير ضرورت داشتن گواهينامه مهارت مانع از فعاليت افراد غير متخصص در اين كار خواهد شد.
رييس اتحاديه مشاوران املاك شهرستان كرج در اين خصوص گفت: دلالان عمده مسكن و زمين شرايط خاص ركود را به وجود آورده اند تا پس از خريد املاك آنها را با قيمت گزافي به فروش برسانند.
حسين فرجي افزود: ركود بخش مسكن تاثير بسزايي در ركود اقتصادي اغلب بخش هاي جامعه دارد.
اكبر عسكري نژاد دبير كانون مهندسان ساختمان شهرستان كرج نيز سقف پايين وام هاي مسكن و كاهش نقدينگي مردم، بي اعتمادي آنان نسبت به ساخت و ساز هاي جديد و مشخصات فني ساختمان را از جمله دلايل ركود خريد و فروش زمين و مسكن در اين شهرستان عنوان كرد.

اقتصاد
۲۵ درصد از صادرات غيرنفتي كشور را محصولات كشاورزي تشكيل مي دهد
قائم مقام وزير جهاد كشاورزي گفت: ۲۵ درصد از مجموع صادرات غيرنفتي كشور را محصولات كشاورزي تشكيل مي دهد.
«غلامرضا صحراييان» در آيين معرفي رييس سازمان جهاد كشاورزي استان ايلام افزود: اكنون محصولات زراعي و باغي ايران به دليل كيفيت بالا مورد توجه عمومي دنيا قرار دارد.
وي تاكيد كرد: بخش كشاورزي با كمترين وابستگي به خارج در مقايسه با ديگر بخش هاي توليدي و اقتصادي كشور داراي بيشترين ميزان اشتغالزايي نيز است.
صحراييان يكي از مشكلات صادرات كشاورزي را بسته بندي محصولات دانست و افزود: در صورت بسته بندي صحيح و نوع عرضه محصول و بازاريابي، ايران قادر است به يكي از قطب هاي صادرات كشاورزي دنيا تبديل شود.

بهاي طلا و نفت
بهاي هر اونس طلا ديروز در بازارهاي بين المللي به ۳۸۶ دلار و ۲۵ سنت رسيده است.
به گزارش شبكه يورونيوز، هر اونس نقره نيز ۵ دلار و ۱۵ سنت معامله مي شود و قيمت هر اونس پلاتين به ۷۵۷ دلار رسيده است.
در بازار لندن نيز هر بشكه نفت خام برنت درياي شمال ۲۷ دلار و ۴۷ سنت فروخته مي شود و بهاي هر بشكه نفت خام در بازار نيويورك ۲۹ دلار و ۸۲ سنت است.

تعرفه عمليات بندري۲۰ درصد كاهش يافت
معاون وزير راه و ترابري و مديرعامل سازمان بنادر و كشتيراني گفت: در راستاي برنامه سوم توسعه به منظور ايجاد فضاي رقابتي، نرخ عمليات بندري (تخليه و بارگيري كالا) ۲۰ درصد نسبت به تعرفه هاي موجود در كشورهاي منطقه كاهش يافت.
«احمد دنيامالي» در جلسه معارفه مديركل بنادر و كشتيراني استان بوشهر در سرسراي اجتماعات اداره كل بنادر و كشتيراني اين استان افزود: پيش بيني  مي شود سالانه در راستاي تحقق اين مهم درآمدهاي بندري به ميزان ۵۰ ميليون دلار كاهش يابد. وي تصريح كرد:  تا دو ماه قبل هزينه تخليه و بارگيري هر تن ناخالص كالا و پهلوگيري كشتي در بنادر كشور ۱۷۸ سنت بود در حالي كه اين رقم در بندر دبي ۲۸ سنت است، اما هم اكنون اين هزينه در كشور به ۲۵ سنت كاهش يافته است.

افزايش نرخ فروش يورو در بازار
هر يورو ديروز در بازار آزاد تهران ۹۷۸۲ ريال فروخته شد كه نسبت به ديروز ۱/۰ درصد افزايش داشت.
به گزارش گروه اقتصادي واحد مركزي خبر نرخ فروش دلار آمريكا ديروز ۸۳۶۳ ريال بود كه نسبت به روز ماقبل ۱/۰ درصد بيشتر است. نرخ فروش پوند انگليس با ۱/۰ درصد افزايش، يكصد ين ژاپن با ۸/۰ درصدكاهش و فرانك سوييس با ۳/۰ درصد افزايش به ترتيب ۱۴۱۴۸، ۷۵۹۵ و ۶۳۲۷ ريال بود.
حواله يورو و دلار آمريكا نيز به ترتيب با ۳/۰ درصد و ۱/۰ درصد افزايش ۹۸۱۸ و ۸۳۸۵ ريال در بازار آزاد تهران معامله شد.

كالاهاي بهداشتي وارداتي به كيش تحت كنترل است
رييس مركز بهداشت و درمان كيش گفت: كليه اقلام غذايي، بهداشتي و آرايشي كه از طريق گمرك منطقه آزاد به اين جزيره وارد مي شوند، توسط آزمايشگاه كنترل كيفيت دانشگاه كيش مورد بررسي قرار مي گيرند.
دكتر «محمدرضا رضانيا» افزود: هم اكنون كنترل بسيار خوب و استانداردي توسط آزمايشگاه دانشگاه كيش و مركز بهداشت و درمان بر روي كالاهاي بهداشتي وارداتي به كيش وجود دارد. به گفته وي كالاهايي كه بعد از تاييد صلاحيت، مجوز ورودي به منطقه آزاد كيش مي گيرند معمولاً توسط نمايندگي هاي معتبر وارد مي شوند. وي يادآور شد: اقلام مشكوكي كه به نحوي از داخل كشور وارد كيش مي شوند در بازرسي هاي مركز بهداشت نمونه برداري شده و در صورت نداشتن شرايط استاندارد كشور از طريق آزمايشگاه جمع آوري و معدوم  مي گردند.

ساخت پايانه مسافري بندر آبادان
پايانه مسافري بندر آبادان با سرمايه گذاري يك شركت كويتي ساخته مي شود.
رييس اداره بندر و كشتيراني آبادان گفت: اين پايانه با سه هزار مترمربع زيربنا تاسيس مي شود.
مديرعامل شركت پخش فرآورده هاي نفتي استان تهران با اشاره به ذخيره ۳۰۰ ميليون ليتر نفت سفيد و ۵۰۰ ميليون ليتر نفت گاز در انبارهاي اين شركت پيش بيني كرد، در زمستان امسال شهروندان استان تهران مشكل سوخت نداشته باشند.

افزايش قيمت سكه
هر قطعه سكه بهار آزادي طرح جديد ديروز در بازار آزاد تهران ۷۶۷ هزار و ۵۰۰ ريال فروخته شد كه نسبت به روز ماقبل ۲/۰ درصد افزايش داشت.
قيمت فروش هر قطعه نيم سكه بهار آزادي ديروز ۴۰۲ هزار و ۵۰۰ ريال بود كه از روز ماقبل ۳۰۰ ريال بيشتر است.
هر قطعه ربع سكه بهار آزادي نيز ديروز ۲۳۲ هزار و ۸۰۰ ريال معامله شد كه نسبت به چهارشنبه ۲/۰ درصد افزايش نشان مي دهد.

خبر
امام جمعه جديد آبادان
شوراي سياستگذاري ائمه جمعه كشور طي حكمي حجت الاسلام سيدعلي دهدشتي را به عنوان امام جمعه شهرستان آبادان معرفي كرد.
به گزارش واحد مركزي خبر، در اين حكم آمده است جناب حجت الاسلام آقاي سيدعلي دهدشتي دامت افاضاته، ضمن تقدير و تشكر از جناب حجت الاسلام والمسلمين آقاي غلامحسين جمي دام توفيقه امام جمعه محترم سابق، جنابعالي از طريق مقام معظم ولي فقيه حضرت آيت ا... خامنه اي مدظلله العالي به سمت امامت جمعه شهرستان آبادان به مدت سه سال منصوب مي شويد.
ان شاءا... تعالي ضمن برگزاري اين فريضه بزرگ الهي مردم را نسبت به وظايف خطير و حساسي كه در رابطه با اسلام عزيز و انقلاب خونبار ملت شريف ايران دارند آشنا ساخته و به وحدت و همبستگي دعوت كنيد و از تفرقه و اختلاف بر حذر داريد.
اميد است روحانيون معظم و اهالي محترم به خصوص ارگان ها و نهادهاي انقلاب فرصت را مغتنم دانسته، همكاري لازم را در انجام هرچه باشكوه تر نمازجمعه در محل با جنابعالي داشته باشند.
از خداي متعال موفقيت همگان را مسئلت داريم.

امام جمعه آبادان از سمت خود استعفا كرد
حجت الاسلام «غلامحسين جمي» نماينده ولي فقيه و امام جمعه آبادان به علت «بيماري و كهولت سن» از سمت خود استعفا كرد.
فرزند حجت الاسلام جمي ديروز در گفت وگو با ايرنا با تاييد خبر استعفا گفت: پدرم با توجه به بيماري و كهولت سن اخيراً استعفاي خود را تقديم مقام معظم رهبري كرد و مورد موافقت معظم له نيز قرار گرفت.
«مهدي جمي» افزود: با توجه به بيماري و ضعف جسماني كه چندين سال پدرم از آن رنج مي برد، وي ناچار به استعفا شد.
حجت الاسلام غلامحسين جمي نخستين امام جمعه آبادان است كه توسط امام خميني(ره) در سال ۱۳۵۸ به اين سمت منصوب شده بود.
اقامه نماز جمعه توسط وي در ايام دشوار هشت سال دفاع مقدس به ويژه در موقع محاصره اين شهر توسط متجاوزان عراقي سبب شد تا وي چندبار به  عنوان امام جمعه نمونه كشور برگزيده شود.
وي از سال ۱۳۷۶ به علت زير درمان بودن در يكي از بيمارستان هاي تهران ناگزير شد به توصيه پزشكان در تهران اقامت گزيند.
در غياب حجت الاسلام جمي با معرفي وي و تاييد شوراي سياسي آبادان توسط حجت الاسلام «سيدعلي دهدشتي» اقامه مي شد.

اختلال در ارتباط تلفني
انجام عمليات كابل برگردان با هدف توسعه و تقويت شبكه در مركز تلفن «شهيد عرب سرخي» و «شهيد آل اسحاق» از ديروز (پنجشنبه) ارتباط تلفني برخي مشتركان را به مدت ۷۲ ساعت مختل مي كند.
به گزارش روابط عمومي شركت مخابرات استان تهران، با اجراي اين عمليات ارتباط تلفني برخي مشتركان با پيش شماره هاي ۳۳۸ ، ۳۳۹ ، ۳۷۴ ، ۳۷۵ و ۳۷۶ در محدوده خيابان هاي فداييان اسلام، بلوار چشمه علي، امام حسين(ع) و شهيد منتظري با اختلال همراه خواهد شد.
همچنين عمليات كابل برگردان در مركز تلفن «شهيد آل اسحاق» با پيش شماره ۷۰۰، ۷۳۰ و ۷۳۱ در محدوده هاي اتوبان شهيد بابايي، بهشت اصلي، فاز دوم كوي دانشگاه امام حسين(ع) با اختلال مواجه خواهند بود.

تاكسي تلفني بانوان در قم راه اندازي شد
نخستين شركت تعاوني تاكسي تلفني بانوان در قم با هدف ارايه خدمات مطلوب به زنان اين استان تاسيس و راه اندازي شد.
مديركل تعاون قم در گفت وگو با ايرنا گفت: اين شركت به همت گروهي از بانوان و با حمايت اين اداره كل فعاليت خود را آغاز كرد.
«علي عزيزي» افزود: تعاون تاكسي تلفني بانوان با عضويت هفت نفر و سرمايه گذاري ۵۲۴ ميليون ريال تشكيل شده است.
وي يادآور شد: اين شركت نخستين واحد تاكسي تلفني بانوان در استان است كه با توجه به معافيت سهم آورده اعضا، بخش تعاون براي راه اندازي آن ۴۰۳ ميليون ريال تسهيلات در اختيار شركت قرار داده است.
طبق قانون مصوب در وزارت تعاون فارغ التحصيلان، مددجويان و زنان از سهم آورده معاف هستند.
وي يادآور شد: با فعال شدن تعاوني تاكسي تلفني بانوان زمينه اشتغال ۱۳ نفر ايجاد كرده است كه با خريد هشت دستگاه سواري پرايد توانايي جابه جايي ۴۰ هزار مسافر در سال را دارا است.

راه اندازي خط جديد در پارك سوار بيهقي
شركت واحد اتوبوسراني تهران و حومه از راه اندازي خط جديد ۸۲۹ از مبدا شهرك شهرداري به مقصد پارك سوار آزادي خبر داد.
به گزارش روابط عمومي اين شركت در اين خط ۹ دستگاه اتوبوس وجود دارد و كرايه آن سه قطعه بليت صدريالي است.

نگاه جمعه
طرح از: هاله مجرد
005172.jpg

شهردار تهران :
موج  كاذب  خبري به  راه  افتاده  است
005182.jpg
شهردار تهران  از آنچه  «به  راه  افتادن  موج  كاذب  خبري  در شهر در خصوص  خانه  هنرمندان » خواند، انتقاد كرد.
«محمود احمدي  نژاد» ديروز  در حاشيه  ديدار خود از منطقه  ۲۲ شهرداري  تهران  در جمع  خبرنگاران  گفت : من  ديدم  فضايي  (درخصوص  تعطيلي  خانه  هنرمندان) درست  شد و مي فهمم  چه  چيزي  پشت  قضيه  است ، اطلاع  دارم  چگونه  تصميم  مي گيرند.
وي  توضيح  داد: موجي  را راه  مي اندازند به  اين  ترتيب  كه  مي روند سراغ  افراد، يك  خبر خلاف  واقع  را مي دهند و مصاحبه  مي گيرند و اين  مصاحبه  را جلوي  نفر ديگر مي گذارند و با اين  پاس كاري ، يك  فضاي  كاذب  را در شهر ايجاد مي  كنند.
وي  از «بزرگ  نمايي » يك  خبر كه  آن  را «صددرصد جعلي» خواند اظهار تاسف  كرد.
شهردار تهران  گفت : در توافق  سال  ۷۶ شهرداري  تهران  با وزارت  فرهنگ  و ارشاد اسلامي  تاكيد شده  است  كه  فضاي  عمومي  باغ  خانه  هنرمندان  در اختيار مردم  باشد و كار فرهنگي  نبايد به  خارج  از خانه  هنرمندان  و در محوطه  بوستان  سرايت  كند.
وي  افزود: اخيراً متصديان  در محوطه  آنجا غذاخوري  داير كرده اند و ماموران  شهرداري  نيز به  آنها در اين  رابطه  تذكر داده اند كه  آنها به  تذكر عمل كردند و مطلقاً بحثي  از تعطيلي  نبوده  است .
احمدي نژاد از خبرنگاران  پرسيد: چگونه  يك  خبري  كه  خلاف  واقع  است  اين گونه  در جامعه  تشديد شده  و اين  چه  دستاوردي  دارد؟
وي  گفت : آلوده  شدن  فضاي  فرهنگي  و هنري  به  تمايلات  سيري ناپذير سياسي ، هنر را نه  تنها از اهداف  واقعيش  دور مي كند بلكه  به  ضد اهداف  خود تبديل  مي كند.
وي  با بيان  اين كه  طبق  اساسنامه  خانه هنرمندان ، شهردار تهران  عضو و رييس  شوراي  خانه  هنرمندان  است ، افزود: بنابراين  اگر برخوردي  شده  (از سوي  شهرداري  با خانه  هنرمندان ) بايد به  شهردار تهران  منعكس  مي شد، اما من  فقط در روزنامه ها ديدم .
وي  همچنين  در انتقاد به  «كساني  كه  به زعم  خود پي درپي  اظهارنظر مي كنند»، از آنها خواست  تا «عكس العمل  فوري  و در حد اعلاي  شدت  را كنار بگذارند، زيرا اين  امر امنيت  رواني  در جامعه  را تضعيف  مي كند.»
شهردار تهران، تاكيد كرد: عملكرد شهرداري  بر محور خدمتگزاري  تام  و تمام  به  مردم  است  و همكاران  من  متعهد شده اند روزانه  ۱۶ ساعت  كار جدي  انجام  دهند، ما هنوز خيلي  مسايل  حل  نشده  داريم .
وي  گفت : چرا عده اي  به  خود اجازه  مي دهند با روحيه اي طلبكارانه، فضاي شهر را براساس  خبرهاي  واهي  آلوده  كنند.
شهردار تهران گفت: شايد اينها مي خواهند كاري كنند كه شهرداري حمايت هاي خود را از جامعه هنري دريغ كند اما مطلقاً اين اتفاق نخواهد افتاد.
«محمود احمدي نژاد» در بازديد از منطقه ۲۲، از تقدم  و تاخر زماني  تصويب  طرح  تفصيلي  منطقه  با ساخت  و سازهاي  پيش  از آن  به عنوان  يكي  از مشكلات  مهم  ياد كرد.
وي  گفت : از آنجا كه  پيش  از تاسيس  منطقه  ۲۲، بخش هايي  از آن  ساخته  شده  بود و پس  از آن  مديريت  منطقه  از محدوده  شهرداري  منطقه  پنج  به  شهرداري  منطقه ۲۲ واگذار شد، يك  دوران  فترت  به  وجود آمد كه  به طور طبيعي  مشكلاتي  را در پي داشت .
وي  از تطبيق  ساخت وسازها ، ادامه  روند ساخت و ساز و اماكن  تجاري  موجود در منطقه ، با ضوابط طرح  تفصيلي  منطقه  به  عنوان  عاملي  نام  برد كه  مشكلات  جديد را فراهم  كرده  است .
شهردار تهران  افزود: گاه  مالكيني  به  شهرداري  مراجعه  مي كنند كه  ملكشان  داراي  معارضين  متعدد است  يا حدود اين  املاك  مشخص  نيست  و اين  مورد نيز مشكل زا است .
وي  منطقه  ۲۲ شهرداري  را به  لحاظ فضاي  سبز داراي  بيشترين  سرانه  ذكر كرد و از احداث  فضاي  سبز در بالاي  ارتفاع  ۱۴۰۰ متر تا ۱۸۰۰ متر در محدوده  اين  منطقه  در آينده  خبر داد.
احمدي نژاد شهرك هاي  المپيك ، چشمه ، لاله ، راه آهن ، دانشگاه شريف ، آزادشهر و پيكان شهر را از شهرك هاي  موجود در منطقه  عنوان  كرد كه  به  غير از پيكان شهر همه  در محدوده  تهران  قرار دارند و شهرداري  موظف  است  به  آنها خدمات  ارايه  دهد.
وي  اظهار داشت : شهرك هاي  آزادشهر، چشمه ، راه آهن  و المپيك  نيازمند تعريض  و اصلاح  شبكه  معابر هستند كه  شهرداري  ۲۲ با اعتباري  كه  به  آن  اختصاص  مي دهيم  اين  كار را به  سرعت  انجام  خواهد داد.
وي  درخصوص  مشكل  طرح  مجتمع  مسكوني  نگين  غرب  با شهرداري ، گفت : طبق  قانون  املاكي  كه  داخل  محدوده  مي شوند براي  اين كه  تفكيك  و ساخت وساز كنند موظف اند۷۰ درصد آن  را در اختيار شهرداري  قرار دهند تا شهرداري  نيز از آن  براي  تامين  فضاي  عمومي  و درآمد استفاده  كند.
وي  با تاكيد بر اين  نكته  كه  در تفسير قانون  اختلاف  نظري  هست  كه  موجب  بروز دعواي  حقوقي  بين  شهرداري  و متصرفين  شده  است ، اظهار اميدواري  كرد با حكم  قضايي  مشكل  حل  شود.
شهردار تهران  دريافت  پروانه  ساختمان  به  سازندگان  و صاحبان  مجتمع  مسكوني  «نگين  غرب » و موارد نظير آن  را توصيه  و بر جلوگيري  از ساخت  و سازهاي  بدون  پروانه  ساختماني  تاكيد كرد.
احمدي نژاد گفت : ممكن  است  كساني  با استفاده  از دوران  فترت  يا غفلت  بعضي  مامورين  شروع  به  ساخت  و ساز كنند كه  قانون  نيز راهكاري  در اين  مورد پيش بيني  كرده ، اما اين  ساخت  و ساز اصولي  نخواهد بود.

نشريه آلماني فرانكفورتر آلگماينه:
آمريكا براي مذاكره مستقيم با ايران آماده است
برلين، خبرگزاري جمهوري اسلامي، روزنامه فرانكفورترآلگماينه نوشت: آمريكا جهت آغاز مجدد مذاكرات مستقيم خود با ايران آماده است.
اين روزنامه آلماني روز پنجشنبه طي گزارشي در صفحه دوم خود افزود: ريچارد آرميتاژ معاون وزير امور خارجه آمريكا در برابر كميسيون سياست خارجي سناي آمريكا اعلام داشته است كه موضوع اين گفت وگوها مي تواند موقعيت در عراق و افغانستان و همچنين مبارزه با قاچاق موادمخدر باشد.
آلگماينه نوشت: واكنش ايران در برابر اظهارات و پيشنهاد آرميتاژ سرد بود.
اين روزنامه به نقل از عبدا... رمضان زاده سخنگوي دولت ايران افزود: اين كشور در انتظار گام هاي عملي است. يك كشور را نمي توان تهديد و ثروتش را مسدود كرد و سپس خواستار مذاكره شد.
آلگماينه نوشت: واشنگتن مذاكرات غيررسمي خود را كه در اوايل بهار سال جاري در ژنو آغاز كرده بود، در ۲۲ ارديبهشت (۱۲ مه) پس از سوءقصد در رياض متوقف كرد. به اعتقاد آمريكا اين سوءقصد از سوي اعضاي القاعده در ايران برنامه ريزي شده بود.

سازمان ملل نسبت به نشست ويژه محيط زيست خزر در تهران خوشبين است
سازمان ملل متحد، نسبت به نتايج نشست ويژه كشورهاي ساحلي درياي خزر در خصوص حفاظت از محيط زيست اين بزرگ ترين درياچه جهان كه هفته آينده در تهران برگزار مي شود، ابراز خوشبيني كرد.
وزيران و روساي وزارتخانه ها و سازمان هاي محيط زيست پنج كشور ساحلي قرار است در روزهاي ۱۲ و ۱۳ آبان ماه جاري در تهران گردهم آمده تا در خصوص آماده كردن كنوانسيون چارچوب حفاظت از محيط زيست خزر و تصويب و امضاي آن بحث و تبادل نظر كنند.
مركز اطلاعات سازمان ملل در تهران ديروز از «شفقت كاكاخل» معاون مدير اجرايي برنامه محيط زيست ملل متحد كه اجلاس دو روزه تهران، تحت نظر وي برگزار مي شود، نقل كرد: «اين توافق، حفاظت از بزرگ ترين درياچه جهان را ارتقا مي بخشد.»
اين توافق در صورت تصويب كشورهاي ساحلي خزر، اولين قرارداد حقوقي خواهد بود كه پنج كشور عضو را موظف مي سازد تا تلاش هاي منطقه اي خود را براي معكوس كردن روند بحران زيست محيطي در اين درياچه، هماهنگ كنند.
كاكاخل، گفته كه با تضمين استفاده پايدار از منابع حياتي ارزشمند خزر، اين كنوانسيون به گونه اي فزاينده به بهزيستي ميليون ها تن از مردم حاشيه اين درياچه كمك خواهد كرد.
آلودگي هاي ناشي از زباله هاي صنعتي، سمي، راديواكتيو، ضايعات كشاورزي، فاضلاب،  آلودگي هاي نفتي ناشي از استخراج غيرعلمي منابع هيدروكربوري و نيز صيد بي رويه ماهي هاي خاوياري، از جمله عواملي است كه «خزر»، وطن اصلي ماهيان خاوياري جهان را با بحران جدي روبه رو كرده است.
سازمان ملل متحد نسبت به ادامه اين وضعيت ابراز نگراني كرده و روند آن را حداقل براي ۴۰۰ گونه استثنايي از آبزيان كه تنها در خزر يافت مي شوند، هشداردهنده توصيف كرده است.
براساس آخرين گزارش ها ۹۰ درصد توليد خاويار جهان متعلق به درياي خزر است كه ايران با توليد ۷۸ تن بيشترين سهم را در توليد خاويار جهان دارد.
«محمدرضا حسيني» مديرعامل شركت بازرگاني شيلات ايران اخيراً پيش بيني كرده بود كه ميزان درآمد ايران از صادرات ماهيان خاوياري در سال جاري به ۳۵ ميليون يورو برسد.
ايران، سال گذشته نيز حدود ۵۰ تن خاويار به ارزش ۳۰ ميليون يورو به كشورهاي خارجي به ويژه اروپا صادر كرده بود.
در اطلاعيه مركز سازمان ملل در تهران همچنين به نقل از «فريتس شلينگمن» نماينده منطقه اي برنامه محيط زيست ملل متحد در اروپا آمده است: اين قرارداد جديد، بيانگر ايفاي نقش چالش هاي زيست محيطي جهت نزديك كردن كشورها در راستاي نيتي مشترك است و كشورهاي ساحلي خزر مي توانند براي حفاظت از محيط زيست زيبا و غني خزر، بر حمايت مداوم جامعه بين المللي، حساب كنند.
براي شركت در اين اجلاس از كشور روسيه، «ويتالي آرتيخوف» وزير منابع طبيعي اين كشور، گفته است كه به تهران خواهد آمد.
آرتيخوف در ديدار با غلامرضا شافعي سفير ايران در مسكو گفته است كه طرف روسي در اين اجلاس نقش فعالي ايفا خواهد كرد.
وي با اشاره به اهميت مسايل زيست محيطي خزر گفت: رييس جمهوري روسيه براي حل اين مسئله به عنوان دكترين زيست محيطي روسيه اهميت ويژه اي قايل بوده و از امضاي موافقت نامه هاي همكاري زيست محيطي دوجانبه و چندجانبه بين كشورهاي ساحلي حمايت مي كند.

ايران
ادبيات
تكنيك
جامعه
رسانه
زمين
شهر
عكس
ورزش
هنر
صفحه آخر
|  ادبيات  |  ايران  |  تكنيك  |  جامعه  |  رسانه  |  زمين  |  شهر  |  عكس  |
|  ورزش  |  هنر  |  صفحه آخر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |