شنبه ۱۰ آبان ۱۳۸۲ - شماره ۳۲۱۲- Nov. 1, 2003
توريني ها در قلمرو برلوسكوني
000454.jpg
حسن حيدري- چرا تا اين اندازه فوتبال ايتاليا دوست داشتني است؟ پاسخ به اين سؤال چندان سخت نيست. آنها هيجان را به ورزشگاهها مي آورند و همين امر باعث مي شود تا طرفداران زيادي در دنيا را به سوي خود جذب كنند حتي امسال نيز كه كم رونق ترين سال نقل و انتقالات در كالچو بود اما هنوز يكي از ليگ هاي طراز اول دنياست.
فوتبال ايتاليا را با طرفدارانش به ياد آورديد. پرچم هاي غول آساي اژدهاگونه در حال پيچ و تاب با نماهايي از توده هاي عظيم انساني در روي سكوها همگي نشان از زنده بودن فوتبال در اين كشور را مي دهد.
آنها در زمان برگزاري مسابقه در سياره ديگري سير مي كنند و نمي توان شادي و خشم را در چهره هاي آنها تفكيك كرد.
فوتبال ايتاليا در سالهاي اخير جهش چشمگيري در سطح قاره داشته و اكنون هم در سطح ملي و هم در سطح باشگاهي قدرتمندانه پيش مي رود. اين هفته نيز به بررسي اين ليگ مي پردازيم.
تيم هاي يوونتوس و آث ميلان بعد از پشت سر گذاشتن دو فينال جام قهرماني اروپا و جام حذفي ايتاليا كه يكي از آنها به سود روسونوي ها و دومي به سود توريني ها به پايان رسيد، امشب در رقابت هاي فصل جديد ليگ ايتاليا با يكديگر روبه رو مي شوند. ۱۰۳ سال پيش اين دو تيم براي اولين بار در سري A به ميدان رفتند كه پيروزي سه بر دو ميلان پايان كار اين بازي بود. اكنون اين دو تيم رقابت نزديكي با يكديگر دارند و تنها تفاضل گل بهتر ميلان اين تيم را با ۱۹ امتياز در صدر قرار داده است.
نماد تاريخي ميلان
جوزپه مه آتزا (سن سيرو) پذيراي بازي بزرگ اين هفته است. اين ورزشگاه در ۱۹ سپتامبر ۱۹۲۶ تأسيس شد و در ۶ كيلومتري غرب ميلان واقع شده است. اين مجموعه مانند يك بناي قديمي و تاريخي نمادي از شهر ميلان به حساب مي آيد. در آغاز اين ورزشگاه سن سيرو ناميده مي شد. در طول ساليان دراز ۳ بار نيز در سال هاي (۳۷ و ۵۵ و ۸۹) بازسازي شده و گنجايش آن تا ۸۵ هزار نفر افزايش يافت.
اين ورزشگاه داراي چهار ستون بلند است كه در شب ماندن نگيني مي درخشد. جالب اينكه يك انگليسي طرح اين مجموعه را آماده كرده بود.
هر كدام از تيرهاي آهني كه در سقف اين ورزشگاه به كار رفته بيش از ۱۰۰۰ تن وزن و ۲۰۵ متر طول دارد. در ابتداي ساخت اين مجموعه فقط اينتر از آن استفاده مي كرد ولي بعدها ميلان نيز ترجيح داد كه بازي هاي خانگي خود را در اين ورزشگاه برگزار نمايد. اما هنوز مشخص نيست چرا ميلاني ها راضي شدند كه نام جوزپه مه آتزا (گلزن افسانه اي اينتر) را بر اين ورزشگاه مشترك بگذارند.
ورود به سرزمين سياست زده
آخرين پيروزي يووه در قلمرو برلوسكوني به سال ۲۰۰۲ و بازي هاي جام حذفي برمي گردد كه يوونتوس با پيروزي دو بر يك ميلان را در خانه اش شكست داده بود.
جذابيت اين بازي در نكته ديگري نيز نهفته شده است، كه تا هفته هفتم يووه در هر سه بازي خارج از خانه رقباي خود را شكست داده در حالي كه ميلان نيز تا اين زمان در بازي هاي خانگي مغلوب نشده است. ميل مهار ناپذير هر دو تيم براي قهرماني در اين فصل، بازي اين دو تيم را بيش از پيش هيجان انگيزتر نموده است. اكنون ميلان بعد از چند فصل ناكامي دوباره به قدرت رسيده و نمي خواهد جايگاهش را در جدول از دست بدهد. از سوي ديگر يووه نيز مدعي عنوان قهرماني است و فقط تكرار اين عنوان مي تواند اين تيم را ارضا كند.
ميلان هفته پيش در جنوا دست به كار بزرگي زد و با سه گل سامپا را مغلوب كرد البته اين موفقيت آنها مديون شوياشوچنكواست كه دو گل در اين بازي به ثمر رساند تا در صدر گلزنان با ۸ گل قرار گيرد. آث ميلان در اين بازي بزرگ تنها يك تغيير نسبت به بازي قبلي به وجود آورده، آنجلوتي بعد از اينكه سيدورف هفته پيش نتوانست خواسته هاي او را در زمين پياده كند مجدداً از كاكا برزيلي در تركيب اصلي استفاده مي كند. در شيوه ۲-۱-۳-۴ ميلان ديدا، سيميچ، نستا، مالديني، سرجينهو، گاتوزو، پيرلو، كاكا، كاستا، شوچنكو و توماسون بازيكنان اين تيم را در بازي با يووه تشكيل مي دهند. در اين بازي فيليپو اينزاگي بازيكن سابق يووه غايب بزرگ ميلان به شمار مي رود، علاوه بر او كالادز، كاستا كورتا و آمبروزيني از همراهي تيم محروم هستند. حضور ريوالدو، سيدورف و كافو روي نيمكت ذخيره ها مي تواند در مواقع ضروري اين تيم را از بن بست خارج كند. اما يوونتوس با پديده جديد خود ميكولي همچنان بدون در اختيار داشتن الكس مجبور به رويارويي با رقباست. ليپي در اين ديدار مانند ميلان تنها يك تغيير در تركيب خود دارد و مارسكا را به جاي كامورانزي در بين بازيكنان خود گنجانده است.
امشب شايد براي جيان لوئيچي بوفون و مدافعان يوونتوس سخت ترين بازي فصل باشد. مقاومت ۹۰ دقيقه برابر بهترين خط حمله كالچو وظيفه دشواري است كه بر عهد آن ۵ نفر است. در شيوه ۲-۴-۴ ليپي بوفون درون دروازه قرار دارد، تورام، فرارا، ايوليانو و زامبروتا در خط دفاع، مارسكا، آپيا، داويدز و ندود در خط مياني به همراه ميكولي و ترزگه در خط حمله حضور دارند. در بين نفرات ذخيره يووه نام دي وايو اكنون اهميت بيشتري براي ليپي دارد زيرا او با گلزني هاي متوالي خود در ليگ قهرمانان و كالچو مهمترين مهره اي است كه مربي يووه روي آن حساب مي كند.
آمار
در مجموع يكصد و بيست و سه بازي دو تيم تاكنون روسونري ها با ۴۰ پيروزي پيشتاز هستند و يوونتوس با ۳۷ پيروزي نسبت به حريف ۳ برد كمتر دارد. در اين تعداد بازي ۴۶، بازي دو تيم نيز با تساوي خاتمه يافته است.
بهترين پيروزي يوونتوس در اين سالها به سال ۱۹۹۷ برمي گردد كه در سن سيرو به پيروزي خيره كننده شش بر يك رسيد. اما آخرين نبرد پر گل آث ميلان به سال ۱۹۵۰ برمي گردد كه در تورين هفت بر يك به برتري رسيد.
مانچو در فريولي
لاتزيو هنوز به آينده اميدوار است .البته لاتزيو در اين فصل پر نوسان ظاهر شده زيرا با بررسي عملكرد اين تيم به اين نتيجه مي رسيم كه لاتزيو در بازي هاي خانگي كمتر با مشكل مواجه مي شود و در مجموع ۴ بازي موفق به كسب سه پيروزي و يك شكست شده اما در سه بازي خارج از خانه يك برد، يك مساوي و يك باخت در پرونده اين تيم به ثبت رسيده است. لاتزيو آخرين بار در سال ۲۰۰۱ با نتيجه پرگل چهار بر سه حريفش اودنيزه را در خانه مغلوب نمود.
مانچيني بهترين گلزن بازي دو تيم در دوره بازيگري اش محسوب مي شد و سه گل درون دروازه حريف جاي داده است. لاتزيو اكنون با ۱۳ امتياز پنجم است و فاصله زيادي با صدر جدول ندارد.
اودينزه رقيب لاتزيو در جدول دو خانه پايين تر از اين تيم ايستاده. نبرد اين دو تيم در ورزشگاه فريولي شهر اودينزه برگزار مي شود.
پارما و آث رم در پي بزرگان
۷ بازي از هفته هشتم كالچو فردا دنبال مي شود كه طي آن تيم هاي آث رم و پارما نزديك ترين رقباي ميلان و يوونتوس طي آن با رقباي خود ملاقات مي كنند. آث رم در ورزشگاه المپيك رم ميزبان رجياناست. آث رم تيم سوم جدول است و به نظر نمي رسد براي فتح اين بازي با توجه به قدرتي كه در اختيار دارد با مانعي روبه رو شود. كاپلو مثل ديدار قبل با تكيه بر كاسانو و توتي در انديشه رسيدن به پنجمين برد در اين رقابت هاست. سارتوره، دلوكيو، پانوچي و تومازي ۴ غايب سرشناس آث رم به حساب مي آيند.
براي رم بايد اين نكته حائز اهميت باشد كه رجيانا هنوز در بازي هاي بيرون خانه شكست نخورده است.
در ريگا مونتي نيز برشا در انتظار ملاقات با پارماست برشا هنوز در بازي هاي خانگي پيروز نشده و مي خواهد طلسم اين موضوع را در بازي با پارما بشكند. البته پارما در اين فصل با انسجام تيمي موفق شده تا هفته هفتم همچنان بين تيم هاي بالاي جدول خود را جا بدهد.
در ساير بازي هاي فرداشب آنكونا با سينا، بولونا با سامپدوريا، لچه با امپولي، مودنا با پروجا و كيه وو با اينتر ديدار مي كنند كه ديدار كيه وو با اينتر از همه مهمتر به نظر مي رسد. زاك در اولين تجربه در كالچو برابر آث رم تنها به تساوي بدون گل رسيد. حالا اين تيم در برابر تيم دوم شهر ورونا دقايق دلهره آوري را بايد سپري كند. كيه وو هنوز خاصيت غول كشي اش را از دست نداده است. اين تيم در بازي برگشت فصل پيش دو بر يك اينتري ها را شكست داد. كيه وو تا كنون در كمتر از ۴ سال دو بار موفق به پيروزي مقابل اين تيم شده است.
اكنون در نقطه پاياني جدول امپولي، آنكونا، لچه و پروجا در منطقه قرمز با وضعيت بدي روبه رو هستند.

معدن توپ
000460.jpg
اشكان نعمت پور- ساق هاي هنرمند ستاره هاي برزيلي، از ديرباز اعجاب فوتبالدوستان جاي جاي گيتي را برانگيخته، تا جايي كه از شرق آسيا تا بزرگترين باشگاه هاي اروپايي، براي جذب بازيكن، نخست به آمريكاي لاتين، سرزمين مردان تكنيكي، چشم مي دوزند، جايي كه هر روز چهره جوان جديدي از ميان كوچه پس كوچه هاي خاكي برزيل، سر برمي كند و درخشيدن آغاز مي گيرد؛ اما همين توجه بي اندازه سبب شده تا ليگ فوتبال برزيل به تدريج از وجود ستاره هاي پر فروغ تهي شود.
در سال گذشته نيز سرزمين طلايي پوشان از چنين گزندي در امان نبوده است. در حالي كه هنوز فصل فوتبال در برزيل پايان نگرفته، پنجاه بازيكن چمدان هاي خود را بسته اند و در جست وجوي دروازه هاي جديد،  راه قاره سبز را در پيش گرفته اند. كروزيرو، صدرنشين بازي ها، بلافاصله پس از هست تريك ديويد،  بهترين گلزن خود برابر باهيا كه به برد پنج بر دو كروزيرو منتج شد، او را به بوردو واگذار كرد تا يكباره به اضمحلال كشيده شود. تنها چهار هفته پس از جدايي ديويد، سانتوس توانست اين تيم را از اريكه قدرت به زير بكشد.
سائوپائولو هم كه زير نظر مربي جديد خود، روبرتو روخاس در آستانه استحاله اي عميق قرار داشت، با از دست دادن كاكا (ميلان) و رينالدو(پاري سن ژرمن)، دچار افول شد.
گرميو هم از اين آسيب محفوظ نمانده است. برترين باشگاه جنوب برزيل كه تا مرحله نيمه نهايي جام ليبرتادورس اين فصل پيش آمد، بعد از جدايي رودريكو فابري و لوييز ماريو، دو مهاجم برجسته خود و اندرسون پولگا، مدافع با صلابت تيم، يكسره به قعر جدول دوخته شده است.
فابيو لوچيانو، مدافع كورينتيانس(فنرباغچه)،  آلن دلون، مهاجم خوش نام ويتوريا (تايگر مكزيك)، ريكاردو اوليويرا، مهاجم سانتوس و حتي «نه نه»  جانشين او در سانتوس، همگي كشور را ترك كرده اند تا برزيل از وجود تك خال هايي نظير اين مردان تهي شود. مديران كورينتيانس حتي در قرض دادن بازيكن به باشگاه هاي اروپايي پروايي نشان نداده اند تا در واپسين ستيز تيم كه مقابل فلامينگو برگزار شد، هشت بازيكن زير بيست سال روانه ميدان شوند.
بارقه هاي اميد
در چنين شرايط پر تشويشي، گمان مي رفت سانتوس ابرستاره هاي جوان خود، ديگو و روبينيو را از كف بدهد، زوجي كه با درخشش غيرمتعارف خود جام قهرماني فصل پيش برزيل را براي سانتوس به ارمغان آورده بودند. اگر چه تاتنهام به شدت در پي جذب ديگو بود اما در نهايت دو مهاجم جوان در تيم خود ماندگار شدند تا به جاي نشستن روي نيمكت تيم هاي اروپايي - كه سرنوشت بسياري از بازيكنان اين سرزمين در قاره سبز است- در ميان تماشاگران محلي شور بيافرينند.
جدايي ديگو چنان امرسون ليائو را دلواپس آتيه تيمش ساخته بود كه او خشمگينانه با انتقاد از پدرو ديگو (مدير برنامه هايش)، او را متهم ساخت ديگوي جوان كه مشتاق به ماندن در سانتوس است را وادار به ترك برزيل مي سازد. البته كوچ بازيكنان برزيلي به قاره سبز موضوع جديدي نيست ولي پيوستن آنها به باشگاه هاي بزرگ در جريان ليگ برزيل، امري بي سابقه بوده كه حتي مربيان كهنه كار را هم برآشفته است. ظاهراً بسياري از اين بازيكنان نيز براي ترك سرزمين خود لحظه شماري مي كنند، چه، در اروپا دستمزد افزون تر و رفاه بيشتري به انتظار آنان نشسته و از اين رو سن مهاجرت مردان لاتين روز به روز كاهش مي يابد.
سياق پردردسر
پس از سالها ترديد، سرانجام زمامداران فوتبال برزيل تصميم گرفتند سياق برگزاري ليگ را دگرگون سازند. پيشتر فصل فوتبال در اين كشور به دو نيمه تقسيم مي شد كه در يك سو ليگ منطقه اي و در وهله ديگر رقابت هاي قهرماني سراسري در زماني اندك تر برگزار مي شد. زمان استراحت ميان اين دو بخش نيز نزديك به هنگام پيش از آغاز فصل فوتبال در اروپا مي بود كه در نتيجه آن، نقل و انتقالات سيري عادي را طي مي كرد اما در شيوه جديد كه ليگي يك دست و منظم را در پي داشته، نقل و انتقالات اروپايي در ميانه هاي فصل بازي ها واقع مي شود كه تلاشي اركان باشگاه هاي شركت كننده در اين مسابقات- كه غالباً توان رد كردن پيشنهادات همتايان اروپايي خود را ندارند- را سبب مي شود.
حتي ريكاردو تيكسيرا، رئيس فدراسيون فوتبال برزيل نيز از بوجود آمدن چنين شرايطي برافروخته شده است: «واسطه ها قصد دارند پروژه خود براي پايان گرفتن فصل ۲۰۰۳، بدون حضور حتي يك ستاره در رقابتها را كامل كنند. پيشترها، استعدادهاي جوان پرورش مي يافتند، در برزيل جا مي افتادند، مدارج ترقي را مي پيمودند و بعد راهي ديگر كشورها مي شدند اما امروزه چنين فرصتي براي آنها مهيا نيست. احتمالاً به زودي بازيكنان را پيش از آن كه دندان هايشان در بيايند، مي خرند!»
روند جدايي بازيكنان بزرگ، از حضور تماشاگران در ورزشگاه ها به شدت كاسته تا جايي كه بازي فلامينگو-كورينتيانس، كه با نزديك به چهل ميليون طرفدار، محبوب ترين باشگاههاي برزيل به شمار مي روند، تنها سيزده هزار نفر را در بعد از ظهر دلمرده يكشنبه اي غم انگيز به ورزشگاه  ماراكانا كشيد. شرايط ديگر تيم ها نيز چندان دلپذيرتر از كورينتيانس يا فلامينگو نيست؛ حتي در بسياري از نبردهاي مهم، به ندرت جمعيتي بيش از ده هزار نفر راه ورزشگاه ها را در پيش مي گيرند.
از ديگر رو، بازسازي تيمي كه مردان اصلي آن در ميانه هاي فصل تركش گفته اند بسيار دشوار مي نمايد تا جايي كه اين امر به كابوسي بزرگ براي مربيان تبديل شده و موجبات اخراج يكايكشان را فراهم كرده است . تنها پس از گذشت بيست و نه هفته، سي و چهار مربي در ليگ طعم اخراج يا استعفا را چشيده اند كه بسيار اعجاب آور مي نمايد. تنها مربيان كروزيرو، سانتوس، پونته پرتا، كوريتيبا، كورينتيانس و اينترناسيونال هنوز ابتداي فصل تا به حال، روي نيمكت داغ خود باقي مانده اند. اين در حالي است كه ويتوريا و گرميو چهار مربي مختلف را به خود ديده اند و هشت باشگاه ديگر تاكنون از سه چهره  مختلف براي هدايت تيم خود سود جسته اند. شايد در اين بين، شگفت آورترين حوادث در فورتالتزا روي داده، جايي كه پس از استعفاي كارلوس تيكسيرا، فرديناندو تيكسيرا هدايت تيم را برعهده گرفت. فرناندو تنها پس از گذشت چهارده بازي، استعفا داد و مدت زماني بعد دوباره به فورتالتزا بازگشت اما اين بار نيز ديري نپاييد كه وي آهنگ جدايي تيم (تنها پس از نه بازي) را كرد.به هر روي با چنين اوضاع نابساماني، ليگ برزيل روندي قهقرايي را در پيش گرفته كه با سيل مهاجرت ستاره هاي باشگاه ها به اروپا، شتابي دو چندان يافته است. اينك زمان مديريت بحران و تصميم گيريهاي حياتي مديران فوتبال اين سرزمين فرا رسيده تا ليگ برزيل را از نابودي وارهانند.

سايه روشن ورزش
دوپينگ با داروي جديد
معراج مژده - مسئله دوپينگ در بين ورزشكاران و مبارزه با آن از طرف آژانس جهاني مبارزه با دوپينگ اين روزها بسيار حاد شده است.
همايش هم انديشي پيرامون موضوع آزمايش هاي دوپينگ خارج از مسابقات به ابتكار آژانس جهاني مبارزه با دوپينگ در شهر كلرادو اسپرينگ آمريكا تشكيل شد. آژانس جهاني مبارزه با دوپينگ با همكاري كميته ملي المپيك آمريكا اين سمپوزيوم را تشكيل داد تا جريان مبارزه با دوپينگ را شدت ببخشد. در اين هم انديشي بيش از ۳۰ نماينده از سازمانهاي مهم فعال در امر مبارزه با دوپينگ، فدراسيونهاي بين المللي و آزمايشگاه هاي معتبر كنترل دوپينگ همراه با ورزشكاراني به نيابت از جامعه ورزشكاران شركت داشتند. تشكيل اين همايش بي ارتباط با پديده نوظهور نوعي داروي دوپينگي در كشورهاي غربي نيست كه با نام تتراهيدروژسترون و عنوان اختصاري تي اچ جي وارد عرصه  هاي ورزش در آمريكا و انگليس شده است.
چهار ورزشكار آمريكايي و يك ورزشكار انگليسي به تازگي از اين دارو استفاده كرده بودند كه براي آژانس فاش شده بود. جدا از ورزشكاراني كه مرتكب اين عمل شده اند، يك شركت دارويي بنام بالكو نيز جزو متهمان است. بهوش باشيم كه ترويج دوپينگ در جامعه ورزش ما با اينكه بسيار ناچيز است اما وجود دارد.
000458.jpg

دوپينگ در فوتبال انگليس
هر بازيكني كه آزمايش دوپينگ او مثبت باشد از تيم منچستريونايتد اخراج خواهد شد. اين هشداري است كه سر آلكس فرگوسن با قاطعيت اعلام كرده است. رواج مصرف داروهاي نيروزا در بين بازيكنان فوتبال باعث شده تا مسئولين فدراسيون فوتبال انگليس به طور جدي اين قضيه را پيگيري كنند.
فرگوسن اعلام كرده است، مهم نيست چه دارويي مصرف شود، هر نوع از اين شاخه داروها مي تواند به منزله مصرف مواد نيروزا توسط فرد باشد و بلافاصله باشگاه او را اخراج خواهد كرد. هم اكنون ريو فرديناند بازيكن منچستريونايتد به دليل آن كه ۲۳ سپتامبر سر جلسه انجام آزمايش دوپينگ حاضر نشد، متهم به دوپينگ معرفي شد. در صورت اثبات جرم محروميت دوساله در انتظار اوست. هرچند فرديناند مي گويد كه سهوا نتوانسته در موعد مقرر در جلسه آزمايش حضور پيدا كند.
مسئولين فدراسيون فوتبال انگليس به همين دليل اجازه ندادند فرديناند در بازي مقابل تركيه شركت كند. آژانس مبارزه با دوپينگ انگليس در فهرست ورزشكاران دوپينگي از دو بازيكن حرفه اي فوتبال انگليس نيز نام برده است. نام اين دو بازيكن كه از داروي كوكائين و خواب آور استفاده كرده اند به زودي اعلام خواهد شد.
فرهنگ صنعتي ورزش
محمدرضا منصوريان- يكي از دلايل موفقيت ورزش در كشورهاي توسعه يافته همكاري هاي كلان بخش هاي صنعتي با سازمان هاي ورزشي و متوليان تربيت بدني است. به همين دليل است كه مشاهده مي شود همپاي رشد صنعتي و مدرنيزه شدن آن ورزش نيز به تناسب اوضاع خود داراي موقعيت و تناسب و قاعده ممتاز مي گردد.
از روي قوانين مشخص و معيني سياست گذاري هاي كلاني در امر ورزش انجام مي شود و در اجراي آن نيز برنامه هايي رايج و مشخص وجود دارند كه از روي قوانين منظم و معيني تنظيم شده و در يك چرخه صحيح مورد استفاده قرار مي گيرند. حال جالب اينجاست كه در كشور ما هنوز هم اين اعتقاد وجود دارد كه بحث صنعت در ورزش پيچيده است و اين بخش ضرورت كار را در عرصه ورزش حس نكرده است و از اين هم بدتر، گفته مي شود كه در بين مسئولين نيز اين ضرورت بوجود نيامده كه ورزش در كنار صنعت مي تواند راهگشا باشد. در دنيايي كه امروز آميختگي  هاي صنعت و ورزش بسيار تعيين كننده و حياتي است، ما هنوز در گام هاي اوليه توسعه نتوانسته ايم به فرهنگ باروري ورزش در كنار صنعت برسيم. پس چگونه مي توانيم خود را از اين همه سردرگمي و بلاتكليفي در ورزش نجات دهيم؟ اينكه بخواهيم حتي به صورت اجبار هم در قانون بودجه پاي نهادها و وزارت خانه ها را به ورزش بكشانيم، حل واقعي مشكل بي فرهنگي در ورزش نيست.
000462.jpg

هزينه هاي بيهوده
به اين آمار توجه فرمائيد:۵۰ ميليون تومان براي احداث يك پيست در استان مركزي، ۲۰۰ ميليون تومان براي تهيه و آماده سازي زير ساخت هاي پيست اسكي كوهرنگ در چهارمحال و بختياري، ۲۰ ميليون تومان براي خريد يك دستگاه تله اسكي در ياسوج، ۵۸ ميليون تومان براي بهره برداري از يك پيست اسكي در اصفهان و ۲۵۰ ميليون تومان براي نصب يك دستگاه تله اسكي در شهرستان بيجار.جمع كل ۵۷۸ ميليون تومان . اين بودجه بي زبان را براي ساخت و آماده سازي پيست هاي اسكي كشور در نظر گرفته اند. حال يكي به ما بگويد در كشوري كه قهرمان ملي اش از روي ناچاري و مشكلات معيشتي در يك پنچرگيري كار مي كند، قهرمان جهان اش با هزينه هاي شخصي مخارج تمريني خود را پرداخت مي كند، آيا عادلانه است كه براي ورزشي مثل اسكي كه هيچ عموميتي در ميان مردم ندارد، اين چنين هزينه هايي در نظر گرفته شود؟
در ميان جمعيت هفتاد ميليوني ما بر طبق آمار و ارقام موجود به دلايل واضحي كه همه از آن اطلاع دارند تنها يك جمعيت ده هزار نفري قادر به انجام اين ورزش به صورت جدي و حرفه اي هستند. حال آيا اين درست است كه بودجه قشر محروم و زجركشيده ورزشكار اين چنين صرف آماده سازي يا بازسازي مكان هايي شود كه تنها عده معدودي قادر به استفاده از آن هستند؟ آيا بهتر نيست كه متمولان اسكي باز كشورمان خود شخصاً اين هزينه ها را بپردازند؟

خبرها و نگاهها
فوتبال نفت متحول مي شود
مسيح فرزانه- فوتبال نفت دوباره زنده مي شود. پس از اينكه نفت آبادان با پيروزيهاي خيره كننده به صدر جدول ليگ دسته اول جام آزادگان نزديك مي شود در فوتبال تهران نيز مشكلات نفت حل شده و اين تيم در جمع مدعيان قرارگرفته است.
نفت تهران اين هفته توانست با نتيجه ۵ بر يك ابزار مهدي را شكست دهد. گل هاي تيم نفت توسط محمد عنايت (۲)، اكبر محمدزاده (۲) و حميد مرادي به ثمر رسيد. نفت با مربيگري ناصر فرياد شيران مي تواند به رقابتهاي دسته دوم جام  آزادگان نيز چشم داشته باشد. فرياد شيران سال گذشته آذربايجان را كه امسال زير نظر علي پروين فعاليت مي كند به ليگ جام آزادگان رهنمون كرده بود.
بوسنيچ دستگير شد
«مارك بوسنيچ»، دروازه بان اسبق تيمهاي منچستر يونايتد و چلسي بعد از مورد ضرب و شتم قراردادن همسر قبلي اش و در حالي كه از يك رستوران خارج مي شد توسط پليس دستگير شد. اين درگيري در حدي بود كه «سوفي اندرتون» ۲۶ ساله به دليل شدت جراحات از ناحيه پا به بيمارستان انتقال يافت.
اين درگيري در ساعت ۳۰/۶ بعدازظهر انجام گرديد و پس از آن مأموران اسكاتلند يارد به خبرنگاران گفتند: متأسفانه ما در حالي به محل ماجرا رسيديم كه او خانم «سوفي اندرتون»را به شدت زخمي كرده بود. البته خود «بوسنيچ» عنوان كرده بود كه من منظور بدي نداشتم و تنها مي خواستم با او در مورد مسائل چند سال گذشته كه بين ما پيش آمده صحبت كنم.
000464.jpg

جنجال در الندرود
پس از شكست ليدز يونايتد با نتيجه ۳ بر ۲ مقابل منچستر، «آلن اسميت» از شدت عصبانيت بطري را به طرف هواداران تيمش پرتاب كرد و اين كار باعث صدمه ديدگي يك دختر جوان در بين تماشاگران شد. از طرفي سخنگوي باشگاه «ليدز» اعلام كرد كه ما با ناظر بازي صحبت خواهيم كرد و از او سؤالاتي در مورد رفتار زشت «آلن» خواهيم پرسيد.
خريد جديد آبراموويچ
يك ستاره جديد ديگر در راه استامفورد بريج است و اين بار مسئولان چلسي در حالي به سراغ «ادگار داويدز» ۳۰ ساله رفته اند كه از سوي «پاول ندود» جواب منفي شنيده اند. لوچيانو موجي مديريت يووه مي گويد: در انتهاي اين فصل قرار داد «داويدز» به پايان مي رسد و از آن به بعد مشخص مي شود كه او رفتني است و پاماندني. البته ما سعي مي كنيم تا او را نگه داريم و قراردادش را تمديد كنيم. ميزان پيشنهاد تيم چلسي براي خريد «داويدز» ۱۰ ميليون پوند است كه مورد موافقت مسئولان يووه قرار نگرفته است.
رأي فيفا در مورد بارتز
مثل اين كه «الكس فرگوسن» واقعاً بارتز را نمي خواهد. «ژاك سانتيني» نيز مي گويد در صورتي كه «بارتز» مي خواهد در تيم ملي ثابت بازي كند بايد وضعيتش را با «منچستر» روشن كند. اما مثل اينكه سرانجام انتظارها خاتمه پيدا كرد. مسئولان فيفا در نوشته اي كه به دفتر باشگاه «منچستر يونايتد» فاكس كرده اند عنوان كرده اند كه «بارتز» بايدتا آغاز كار بازار نقل و انتقالات در ژانويه ۲۰۰۴ صبر كند و پس از آن مي تواند به «پاري سن ژرمن» يا «مارسي» منتقل شود. خود «بارتز» نيز مي گويد: «مارسي» تيم مورد علاقه من است. من به آنجا تعلق دارم و آرزو دارم كه در اين تيم بازي كنم.
مونتويا تا سال ۲۰۰۴ با ويليامز
خوان پابلو مونتويا راننده كلمبيايي تيم «ويليامز بي،ام، و» مي گويد تا يك سال ديگر در اين تيم مي ماند و شايد بعد از آن سال ۲۰۰۵ به «مك لارن» بپيوندد. وي در ادامه مي گويد: البته قبل از اين با ساير تيم ها نيز مذاكره كرده ام، ولي منتظر پايان قراردادم خواهم ماند. زيرا بعد از آن همه چيز مشخص مي شود. البته در اين قضيه خودم به شخصه عمل خواهم كرد، زيرا وكيل ندارم.
000456.jpg

بكام: از ريو حمايت مي كنم
مثل اين كه اين داستان «ريوفرديناند» پاياني ندارد و كار به اظهار نظر آقاي كاپيتان، يعني «ديويد بكام» نيز كشيده شده است. او مي گويد: فكر نمي كنم، روبه رو كردن «ريو» با يك محروميت بلندمدت چيزي را حل كند، در اين گونه مواقع نبايد لجبازي كرد و بايد عاقلانه فكر كرد. مسئولان اتحاديه فوتبال حتي با من نيز صحبت كردند، اما گويا كار از دست آنها نيز خارج شده است. از طرفي چند روز قبل و مسئولان منچستر با موبايل «ريوفرديناند» تماس مي گيرند تا به او اطلاع دهند كه بايد براي انجام آزمايشات پزشكي در آخرين فرصت به فدراسيون برود اما با عدم جواب گويي از سوي «ريو» مواجه مي شوند و خود «فرديناند» نيز مي گويد كه آنها با من تماس نگرفته اند .در ادامه نيز مسئولان فدراسيون به بررسي ريز مكالمات و تماس هاي گرفته شده با موبايل «فرديناند» اقدام مي كنند و دروغ وي آشكار مي شود. خلاصه اين كه ديويد بكام در ادامه مي گويد: به عقيده من «ريو» مقصر نيست، او بازيچه دست عده اي سودجو شده است و هيچ كس نمي خواهد اين را باور كند.

ورزش
ادبيات
اقتصاد
سفر و طبيعت
سياست
فرهنگ
هنر
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  سفر و طبيعت  |  سياست  |  فرهنگ   |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |