دوشنبه ۱۲ آبان ۱۳۸۲ - شماره ۳۲۱۴- Nov. 3, 2003
وقفه در ليگ كشتي
تماشاگر حق دارد
000582.jpg
محمدرضا منصوريان - حدود ۱۰ سال قبل در جريان يك مسابقه كشتي و هجوم جمعيت به داخل سالن در شهرستان ساري، كمي آشفتگي و بي نظمي به وجود آمد كه خوشبختانه با درايت و مديريت حاضران در سالن اين مشكل حل شد. خيلي خوب يادم هست در همان موقع مسئولين ورزش در اجتماع تماشاگران حاضر در سالن اعلام كردند كه در منطقه مازندران به دليل علاقمندي شديد مردم به كشتي بزودي يك سالن ۱۲ هزار نفري ساخته خواهد شد. قول ساختن اين سالن خيلي ها را خوشحال كرد و همگان بر اين مسأله يقين كردند كه به زودي در مركز اين استان كه در حقيقت قطب اول كشتي ايران است، سالني آبرومند و با ظرفيت مكفي ساخته مي شود تا اگر قرار است مسابقه اي در سطح بالا برگزار شود، مشكلي به نام عدم ظرفيت و گنجايش بوجود نيايد.
سال ها گذشت و همچون بسياري از قول هاي شفاهي و كتبي مسئولين ورزش در گذشته و حال، هيچ حركتي دال بر ساختن چنين سالني به وجود نيامد و اين مشكل بزرگ همچنان لاينحل باقي ماند.
روز پنجشنبه گذشته قرار بود در كوران مسابقه هاي ليگ كشتي كشور، مسابقه اي بين تيم هاي هماي تهران و صنام مازندران برگزار شود كه به دليل استقبال بيش از اندازه تماشاگران و هجوم آن ها به داخل سالن سيد رسول حسيني ساري كه ظرفيتي نزديك به تنها ۵ هزار تماشاگر دارد اين مسابقه انجام نشد و خدا مي داند كه اگر درايت ماموران امنيتي و حوصله و صبر مربيان و مسئولين حاضر در سالن نبود، چه اتفاق تلخي به وقوع مي پيوست.
اين اتفاق از قبل هم قابل پيش بيني بود و به نوعي سال هاي سال است كه مشتاقان كشتي دوست در اين منطقه از كشورمان را مشكل عدم ساخت يك سالن آبرومند براي كشتي آزار مي دهد.
بايد پرسيد چرا در استان صاحب استعداد و پر از پشتوانه كشتي يعني مازندران سالني آبرومند براي برگزاري مسابقات كشتي وجود ندارد؟
امروز ساختن اين سالن در كمترين زمان ممكن يك ضرورت محض است. چراكه در سراسر استان هاي مازندران و گلستان هنوز هم كشتي ورزش اول است و جمعيت ۵ ميليوني حاضر در اين دو استان حق مسلم شان است كه داراي سالني آبرومند با استانداردهاي موردنظر باشند.
ببينيد اگر تا ديروز به دليل جمعيت كمتر حتي همين سالن ۵ هزار نفري سيد رسول حسيني ساري مي توانست با هزار زحمت و مشقت تحمل پذيرش تماشاگران كشتي دوست را داشته باشد، امروز ديگر چنين امري ممكن نيست. چراكه قضيه رشد جمعيت در استاني نظير مازندران هم همچون ساير مناطق كشورمان اظهرمن الشمس است و نمي توان بر واقعيت آن چشم ها را بست.
براساس آمارهاي موجود بيش از ۲ ميليون نفر عاشق و علاقمند كشتي در استان هاي شمالي كشور هستند و حفظ چنين سرمايه اي بايد كه مدبرانه و عاقلانه باشد.
آيا مي توان از مردمي كه از دور و نزديك براي تماشاي كشتي به محل برگزاري آن مي رسند، اظهار گله مندي كرد كه چرا و چنين مي كنند. آيا از تماشاگري كه با هزاران اميد و آرزو خود را به محل مسابقه مي رساند و با در بسته روبرو مي شود مي توان انتظار داشت كه ساكت بماند و هيچ عكس العملي از خود نشان ندهد.
ريشه اصلي تأمين امنيت در مكان هاي ورزشي اقدامات درست رفاهي و آسايشي درنظر گرفته شده براي تماشاگران است.از تماشاگري كه به يك سالن ورزشي مي آيد و از آب خوردن محروم است، جايي براي نشستن ندارد، پاركينگ براي پارك اتومبيل خود ندارد و ...آيا نبايد انتظار داشته باشيم كه دست به جنجال و هياهو نزد. اين حركتي كه او انجام مي دهد و از ديدگاه من و شما داراي عواقب خطرناكي است، ازنظر علم روانشناسي در رديف ناهنجاري هاي فطري دسته بندي نمي شود و دقيقا مناسب ظرفيت شخصي كساني است كه براي تشويق و تماشا به چنين مكان هايي گام مي نهند و چون حق و حقوق شان به درستي رعايت نمي شود، دست به اعمالي مي زنند كه به شكل ظاهر مورد پسند عامه نيست.
به وضوح ثابت شده است كه برخورد قهر آميز با چنين تماشاگراني هرگز چاره كار نيست و بايد كه از راه ها و مسيرهاي اصولي براي حل آن راه چاره اي پيدا شود.
در تمام دنيا آرزوي هر كشوري است كه اين همه تماشاگر عاشق و علاقمند را آن هم در يك رويداد داخلي در صحنه ببيند. آيا وظيفه ما فراري دادن اين همه تماشاگر است يا حفظ آن ها؟
در استان مازندران تازه وضع از اين هم دشوارتر است. چراكه نزديكي شهرها به هم براي مردم كشتي دوست اين ديار اين فرصت را به وجود مي آورد كه در هر زمان ممكن، در كوتاه ترين زمان خود را به سالن هاي ورزشي برسانند و مسابقات را از نزديك تماشا كنند. در چنين شرايطي درست ترين اقدام ممكن ساختن سالن هاي بزرگ، حداقل در مراكز استان هايي نظير مازندران در مرحله نخست و تأسيس سالن هايي با ظرفيت هاي كمتر در ساير شهرستان ها است.
نبايد چشمان خود را بازهم بر اين واقعيت ببنديم. امروز همپاي هر تحولي، ورزش نيز به عنوان پديده اي بسيار فراگير سخت موردتوجه مردم است. اين هم كاملا طبيعي است كه با هجوم تبليغاتي رسانه ها، روزانه بر ميزان علاقمندان و دوستداران ورزش اضافه مي شود. پس بايد براي ازدحام بيش از حد تماشاگران راه هاي منطقي و اصولي پيدا شود كه در شرايط موجود افزايش سالن مسابقات و ايجاد امكانات رفاهي براي تماشاگران بايستي در اولويت همه برنامه ها باشد.
در هياهوي لغو مسابقه تيم هاي هما و صنام، از قول ناظر فدراسيون كشتي شنيده شد كه گفته است در سالن محل برگزاري اين ديدار گروهي تماشاگر با سلاح هاي سرد حاضر شده بودند و قصد داشتند ايجاد آشوب و بلوا نمايند.
اين هم ازجمله نكاتي است كه نياز به تفكر عميقي دارد. چيزي كه طبيعي است اين است كه اصولا حضور اين دسته از تماشاگران در سالن مسابقه اصلا هيچ سنخيتي با ورزش و ورزشكاري ندارد و ناگفته پيداست كه هيچ تماشاگر عاقل و هوشمندي نمي تواند خود را آلوده به چنين رفتاري نمايد. اما واقعيت اين است كه چنين افرادي هم وجود دارند كه همواره مي توانند براي تأمين امنيت و سلامت تماشاگران مخاطره آفرين باشند. با اين عده هم اگر اصلاح پذير نباشند بايستي به طريق قانوني برخوردهاي لازم صورت پذيرد.

روي سكوي پرتاب
000588.jpg
مسيح فرزانه- امسال رقابت در ليگ برتر فوق العاده فشرده است و حتي كوچكترين حريف ها خطرناك به نظر مي رسند. چلسي با رئيس آبراموويچ باز هم به دنبال خريدهاي بزرگ است، «سباستين فري»، «لوسيو» و حالا صحبت از «بوبو ويري» است. اما آرسنال در اين فصل از جمله تيم هايي بود كه خريدهاي بسيار كم و ارزاني داشت و اين عادت آرسن ونگر است، او به مربيان ديگر ياد داده است كه از حداقل بودجه حداكثر استفاده را بكنند، البته امسال آرسنال با كمبود نقدينگي براي ساخت ورزشگاه جديدش نيز مواجه است و صحبت از مبلغي حدود ۳۶۰ ميليون پوند است و اگر اين پول تهيه نشود، آنها بايد همچنان بازي هايشان را در ورزشگاه كوچك و تنگ هايبري انجام بدهند . غير از مسائل مالي آنها با مصدوميت و كمبود بازيكن نيز مواجه شده اند، اولگ لژني فروخته شده است و فان برونخورست به صورت قرضي به بارسلونا رفته است، مارتين كيئون عصبي و كند است و جديداً «پاتريك ويرا» دچار يك مصدوميت بد شده است و آرسنالي ها بدون كاپيتان شده اند. اما «سول كمپبل» پس از مرگ پدرش در ماه گذشته روحيه اش را بازيافته است و به جمع تيم بازگشته آيا او مي تواند آرسنال را نجات دهد. از او مي پرسيم:
* آرسنال فصل گذشته در دقايق پاياني قهرماني را از دست داد، و ونگر گفت براي اينكه فصل آينده (اين فصل) دچار مشكل نشود تيم را احيا مي كند. آيا اينطور شده است؟
- بله، اوضاع خوب است، من به شخصه آماده ام، البته روزهاي سختي را گذرانديم تا به آمادگي رسيديم و دوست ندارم به ابتداي فصل بازگرديم. خود من از لحاظ روحي و جسمي فوق العاده آماده ام و همه ما بايد خودمان را بيشتر از اين قوي كنيم، تا چندي ديگر كريسمس در راه است، هوا سردتر از اين مي شود و بازي ها دشوارتر و فصل گذشته، نيز همين مسائل تكرار شد و تجربه مفيدي براي من بود، يك پله بالاتر و يك چيز جديدتر!
* پس تو، مي داني كه چگونه بايد قهرمان شد و چه فاكتورهايي لازم است؟
- بايد به روند موفقيت ها استمرار بخشيد. به عقيده من تك امتيازات نيز مهم است، اين قضيه اهميت ندارد كه چه كسي بازي كند.
* آيا چنين تفكري، در كل تيم حكمفرماست؟
- بله، كاملاً. ما مي دانيم كه بدست آوردن امتيازات از دست رفته، غيرممكن است. من فكر مي كنم حذف از جام قهرمانان اروپا در سال گذشته، همه بچه ها را از خواب بيدار كرد و به آنها فهماند كه بايد وقت شناس باشند.
* اما خود تو در اين مدت، دائماً يا با مصدوميت دست و پنجه نرم مي كردي و يا مشكل محروميت داشتي.
- بله درست است، من از طرف مسئولان اجرايي اتحاديه فوتبال ۴ جلسه محروم شده بودم و نمي توانستم تيم را همراهي كنم، البته اين محروميت به پايان رسيد، اما من ضربات جبران ناپذيري خوردم و بازي هاي مهمي را از دست دادم و تصميم دارم در آينده دچار چنين مسائل حاشيه اي نشوم و از اين اتفاقات تجربيات بزرگي را فرا گرفتم.
* در مورد بازي آينده تان با منچستر يونايتد بگو، هفته چندم فصل خواهد بود؟
- دقيقاً به ياد ندارم، اما براي آن هنگام روزشماري مي كنم تا انتقام بازي رفت در اولدترافورد را بگيريم.
* به عقيده تو چه تيمي پتانسيل هاي قهرماني را دارد، چلسي؟
- به نظر من آنها بي نقص هستند، يك تيم فوق العاده و آماده. اما هيچ چيز را نمي توان پيش بيني كرد، تيم ها و شخصيت  آنها قابل تغيير است، براي مثال موتور تيم هايي نظير ليورپول و يا نيوكاسل تازه ميانه فصل گرم مي شود و شروع به بردن مي كنند. البته اگر در نيم فصل اول دچار مشكل بشويم و امتيازي را از دست بدهيم، در نيم فصل دوم مي توان جبران كرد، اما در نيمه فصل دوم نبايد بازي را از دست داد، زيرا امتيازش برگشت ناپذير است، پس از هم اكنون بايد سر را بالا گرفت و راه را مشخص كرد.
* همه، اين فصل از انتقال هاي كوچك آرسنال صحبت مي كنند، هيچ بازيكن بزرگي به اين تيم نيامد، نظر تو چيست؟
- برايم جالب است كه همه فقط مي پرسند چرا؟ و كسي حتي زحمت فكر كردن به خودش نمي دهد. ما به آينده فكر مي كنيم به ۵ يا ۱۰ سال ديگر و مسئولان تيم تصميم گرفته اند، كه ورزشگاه بزرگ تر و مدرن تري براي تيم بسازند تا ما جواب گوي خيل عظيم طرفدارانمان باشيم و اين كار نيز بودجه فراواني را مي خواهد، هم اكنون نيز مديران باشگاه با كمبود نقدينگي براي ساخت ورزشگاه روبرو هستند و به همين دليل آرسنال نتوانست بازيكنان بزرگ و زيادي را به خدمت بگيرد. شايد در ژانويه و يا تابستان سال آينده اين كار صورت بگيرد.
* آيا فكر مي كني درك اين مسئله براي هواداران آرسنال راحت باشد كه فراموش كنند بازيكنان تيمشان بايد چه فاكتورهايي داشته باشند؟
- ببينيد، فكر مي كنم مطبوعات با نوشته هايشان، ذهن مردم را خراب مي كنند و آنها ناخواسته به ما فشار مي آورند و البته بازيكنان مي دانند كه بايد هر روز بهتر از قبل باشند و اين را فراموش نكنيد كه ما هم اكنون نيز بازيكنان بزرگي داريم و آنها تمام حواسشان را به روي نتيجه گرفتن تيم متمركز كرده اند، خوب البته ما بازيكن بزرگي را نيز از دست نداده ايم و كادر تيمي ضعيف نشده است، پس با همين نفرات ادامه مي دهيم.
* البته دنيس برگ كمپ، به عقيده من او حتي مؤثرتر از «پت ويرا» و «پيرس» بازي مي كند....
- خوب اين عادت «دنيس» است، او در تمرينات هم بيشتر از همه وقت مي گذارد و در وسط زمين نيز موتور تيم ما را روشن مي كند. او فوق العاده باانگيزه و انرژيك است و او هميشه فرشته نجات تيم ما بوده است.
* در مورد دروازه بان جديدتان، «ينس لمان» را مي گويم...
به نظر من او بازيكن باتجربه اي است، چه در زمينه باشگاهي و چه ملي و تيم ما پس از رفتن «ديويد سيمن» به دروازه باني نظير او نياز داشت. البته «ديويد» خودش تصميم گرفت از آرسنال برود و خوب مسئولان تيم بايد بدنبال يك جانشين مناسب براي او مي گشتند.
* دفاع آرسنال نيز اين فصل تعريفي ندارد، چطور مربي از «كولوتوره» استفاده مي كند؟
- او موقعيت بدي ندارد و براي تيم ملي كشورش نيز در پست مدافع پوششي بازي مي كند. البته ما در اين پست پاسكال سيگان و مارتين كيئون را نيز داريم و به عقيده من بازي در خط دفاعي نوعي هنر پوشش دادن به هم تيمي است كه در كنار شما بازي مي كند.
* گويا، «ونگر» هدايت خط دفاعي را به عهده تو سپرده است، نوعي فرماندهي البته در خط عقب جنگ!!!
- بله خوب، اين وظيفه تا حدودي بر گردن من است، البته «مارتين» نيز فوق العاده با تجربه است و سيگان هم شرايط مساعدي دارد، اما براي موفقيت خط دفاع هم بايد با هم اشتراكي كار كنند، يعني با هم هماهنگ باشند. البته در جلوي خط دفاع نيز «اشلي» و «لورن» خوب بازي مي كنند و با اين كار فشار كمتري به روي ما مي آيد.
* به اين سرعت ۲ سال از انتقال تو از «تاتنهام» به «آرسنال» گذشت، اين روند را چگونه ارزيابي مي كني؟
- زندگي خيلي كوتاه است و فوتبال كوتاه و گذراتر از آن. در اين سالها چيزهاي زيادي ياد گرفتم، تجربيات زيادي آموختم و پخته تر شدم. البته بايد برنامه ريزي داشت و تصميم گرفت، كه من نيز داشتم. هر روز بعد از پايان بازي عملكرد خودم را مورد تحليل قرار مي دادم و به خودم نمره مي دادم. و اگر ضعيف بودم، از فردا بهتر و محكم تر شروع مي كردم و به دنبال نقصم مي گشتم و تا هنگامي كه از خودم راضي نمي شدم، دست از تمرين نمي كشيدم.
* يك بازيكن فوتبال كه زندگي گروهي را ياد گرفته آيا بايد فقط بدنبال موفقيت هاي تك بعدي و مقطعي باشد؟
- خير، به هيچ وجه، فوتبال ورزشي گروهي است، اصول اين ورزش دسته جمعي بودن آن است، كه تك روي نبايد كرد، بايد با جمع هم صدا بود و بايد براي موفقيت كل گروه تلاش كرد، زيرا شما يك دونده مسابقات دو و يا يك تنيسور نيستيد، كه افتخارات و جام هاي تك نفره بگيرد، شما عضو يك خانواده هستيد و بايد براي موفقيت آن ، نهايت سعي و تلاش خودتان را بكنيد.

سايه روشن ورزش
كميته ملي المپيك و شوراي برون مرزي سازمان ورزش
000580.jpg

معراج مژده - سازمان تربيت بدني تاكيد مي كند كه كسب جواز اعضاي كميته ملي المپيك از شوراي برون مرزي سازمان تربيت بدني اجباري است، حتما اعضاي كميته ملي المپيك براي رفتن به ديگر كشورها بايد از شوراي برون مرزي سازمان تربيت بدني مجوز بگيرند.
دبير كميته ملي المپيك: سازمان نمي تواند براي ما تعيين تكليف كند و سفرهاي ما را كميته ملي المپيك تصويب مي كند.
مديركل روابط عمومي و روابط بين الملل سازمان تربيت بدني: كليه سفرهاي خارجي (كميته ملي المپيك، فدراسيون ها، ادارات كل تربيت بدني، وزارتخانه ها و سازمان هاي ديگر) كه با عنوان ورزشي صورت مي گيرد بايد از مجوز شوراي برون مرزي سازمان تربيت بدني برخوردار باشد. براين اساس رئيس كميته ملي المپيك نيز بايد با اطلاع معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان تربيت بدني سفرهاي خود را انجام دهد كه اين امر تاكنون چندين بار انجام شده است.
وي با تاكيد بر اجراي قانون و بيان اينكه اين قانون سال گذشته با حضور كفاشيان و افشارزاده در شوراي عالي ورزش به تصويب رسيده است، گفت: در جلسه آ تي شوراي برون مرزي سازمان تربيت بدني با دعوت از افشارزاده، محمدزاده و الياس حضرتي دلايل آنها را در رابطه با عدم كسب مجوز شوراي برون مرزي سازمان تربيت بدني در سفرهاي اخير جويا خواهيم شد.
000594.jpg

دبير شوراي برون مرزي سازمان تربيت بدني همچنين با تشريح جزئيات سفرهاي فوق تاكيد كرد: اگر فردي به كنفدراسيون هاي آسيايي و جهاني دعوت شود و مجوز شوراي برون مرزي سازمان تربيت بدني را نداشته باشد و سفر فوق انجام شود، از لحاظ اساسنامه خلاف قانون است. در رابطه با سفر الياس حضرتي رئيس فدراسيون ورزشهاي رزمي، فكر مي كنم اين سفر ورزشي نبوده، اما در صورتي كه ورزشي بودن آن محرز شود، اين سفر فاقد مجوز قانوني بوده است.
سفر محمد زاده به كنفدراسيون شمشيربازي آسيا نيز بدون مجوز شوراي برون مرزي سازمان تربيت بدني صورت گرفته است.
نتيجه آن كه:
رئيس، دبير و كليه اعضاي كميته ملي المپيك براي شركت در كميته هاي اجرايي كميته بين المللي المپيك نيز بايد از شوراي برون مرزي مجوز دريافت دارند.
در واقع آقاي هاشمي طبا نيز براي شركت در كميته اجرايي كميته بين المللي المپيك بايد از شوراي برون مرزي مجوز دريافت كنند.
000590.jpg

تركش هاي جدايي بكام از جزيزه
تري بايرن، مدير اجرايي باشگاه «واتفورد» از دست ديويد بكام ناراضي است. او مي گويد بكام ليتون اورينت، دستيار، فيزيوتراپيست و كمكم را از من گرفته است.
او «اورينت» را به مادريد برد تا مدير برنامه هايش شود و حالا من دست تنها مانده ام. «اورينت» كه فارغ التحصيل رشته فيزيوتراپي از دانشگاه كمبريج لندن بود، به نوعي اكثر كارها و فعاليت هاي باشگاه «واتفورد» را انجام مي داد. «تري بايرن» نيز در اين باره مي گويد: از اينكه چنين مرد بزرگي را از دست دادم بسيار ناراحتم و حالا بايد به دنبال يك معاون پركار و باهوش بگردم. او در تيم من همه كاره بود، دكتر، فيزيوتراپ، مدير تيم و مدير برنامه ريزي و اما رياست قبلي واتفورد يعني «گراهام سيمپسون» نيز در اين مورد گفت: آنها بايد به دنبال يك شخص توانا باشند تا جاي اورينت را پر كند.
به  خاطر آرسنال متأسفم
سرالكس فرگوسن، پس از اعلام رأي اتحاديه فوتبال انگلستان و جريمه نقدي سنگيني كه براي باشگاه آرسنال در نظر گرفته شد، از اين رأي ابراز ناراحتي كرد و آرسنالي ها را مستحق پرداخت چنين جريمه اي ندانست.
فرگوسن در مورد اين جريمه ۲۷۵۰۰۰ پوندي گفت: فكر مي كنم،اگر اتحاديه فوتبال كمي منطقي تر و آرام تر كارمي كرد و تنها بازيكنان اين تيم را چند جلسه محروم مي كرد بهتر بود. اما واقعاً اين جريمه سنگين است؟ در روزنامه ها خوانده  بودم كه مسئولان اتحاديه با آنها به توافق رسيده اند، اما گويا اوضاع خراب تر از اينهاست. به هر صورت پس از شنيدن چنين رأيي واقعاً ناراحت شدم. من احساس ونگر را درك مي كنم، او تا چند هفته، تعدادي از بازيكنان كليدي اش را در اختيار نخواهد داشت و با اين كار تيمش ضربه بزرگي مي خورد.
ليدز نفرين شده
اوضاع در «يورك شاير» و در «الندرود» به هيچ وجه خوب نيست، ليدزيونايتد وضعيت مناسبي در ليگ برتر ندارد و هم اين كه از لحاظ بودجه اي و بدهي با مشكل روبه رو است.
بدهي اين تيم۸۰ ميليون پوند اعلام شده است و اين امر در حالي رخ داده است كه اين باشگاه در ۲ سال گذشته، بازيكنان بزرگي را با قيمت هاي گزاف به ساير تيم ها فروخت، ريوفرديناند، لي بوير، جاناتان وودگيت و هري كيول به همراه اليور داكور، تنها تعدادي از اين نام ها هستند. اما «مارك ويدوكا» در اين باره مي گويد: هر روز مسايل تازه اي را در روزنامه ها و تلويزيون مي بينم و اين كار اعصاب مرا خراب كرده است، آنها با اين رفتارشان تيم ما را دچار تشنج مي كنند و بچه ها با هم هماهنگ نمي شوند.
خوب اين اوضاع در سال هاي گذشته وجود نداشت و تازه به وجود آمده است و بازيكنان جديد تيم به هيچ وجه نمي توانند اين اوضاع را درك كنند. آنها دست به دست هم داده اند تا ما را در آتش جهنم بسوزانند.

خبرها و نگاه ها
آقاي رئيس جمهوري ميزان رأي ملت است
000578.jpg

سيامك قليچ خاني: رئيس جمهوري در ضيافت افطار با جوانان رو به يكي از بازيكنان پرسپوليس- علي انصاريان- مي گويد: «چرا به جاي نام پرسپوليس، از پيروزي استفاده نمي كنيد؟» در آن زمان تلاش علي انصاريان براي توضيح اين قضيه نيز نتيجه نمي دهد و رئيس جمهوري ادامه مي  دهد كه پرسپوليس يك نام يوناني است.
البته اين باشگاه با نام پيروزي و داخل پرانتز پرسپوليس ثبت شده است، اما هميشه هواداران باشگاه علاقه خاصي به نام پرسپوليس دارند. دقت كنيم و تأكيد داريم «هواداران». آقاي رئيس جمهوري، تكليف اين هواداران چيست؟
تغيير ذهنيت كساني كه روي سكوها مي نشينند و يا در كوچه، خيابان و بازار به اين تيم عشق مي ورزند، چيست؟ اين تيم ريشه چهل ساله دارد.
000592.jpg

شعارهايي كه ريشه درتاريخ اين باشگاه دارند روي پرسپوليس متمركز شده
است، كه خود يك نوع نوستالوژي در ورزش ايران است مي توان نام پيروزي را جايگزين پرسپوليس كرد؟
كساني كه روي سكوها مي نشينند بهانه هايي مثل ريشه خارجي اين كلمه و نام مكان بودن آن را درك نمي كنند. آنها تيم قرمز پايتخت را با نام پرسپوليس مي شناسند. تغيير نام اين باشگاه به پيروزي تغييري ايجاد نمي كند. پرسپوليس ريشه در تاريخ اين فوتبال دارد. آقاي خاتمي اين پرسپوليس در ايران ۳۰ ميليون هوادار دارد كه با اين نام زندگي مي كنند و آقاي رئيس جمهوري، ميزان رأي ملت است.
فضاي ورزشي دانش آموزان دختر يك سوم پسران است
فرزانه شكري - سرانه  ورزشي  فضاهاي  ورزشي  در مدارس  پايتخت  براي  دانش آموزان  دختر، يك سوم  دانش آموزان  پسر است .
به گفته  مسئولان  تربيت  بدني  سازمان  آموزش  و پرورش  شهر تهران ، سرانه  فضاهاي  ورزشي  دانش  آموزان  دختر در پايتخت  ۷ سانتيمتر و براي  پسران  ۲۴ سانتيمتراست .برخي  از كارشناسان  و مسئولان  ورزشي  در سازمان  آموزش  و پرورش ، معتقدند كه كمبود فضاهاي  سرپوشيده  ورزشي  در مدارس  پايتخت ، كم  تحركي  دانش  آموزان  دختررا به  دنبال  دارد.
000586.jpg

آنان  مي گويند دانش آموزان  دختر به  دليل  محدوديت هاي  ويژه  خودبراي  انجام  فعاليت هاي  ورزشي  در مدارس ، علاوه  برافزايش  سرانه  فضاهاي  ورزشي  نيازبه  سالن هاي  سرپوشيده  ورزشي  دارند.سرانه  فضاهاي  ورزشي دانش  آموزان  دختر، ۷ سانتيمتر و براي  پسران  ۲۴ سانتيمتر است .دانش  آموزان  دختر در انجام  حركات  ورزشي  درحياط مدرسه  به  دليل  نوع پوشش با مشكلات  فراواني  روبرو هستند.
نبود فضاهاي  سرپوشيده  و سالن هاي  ويژه  دختران  در بسياري از مدارس  پايتخت،  به  كم  تحركي  و عدم  ساختار قامتي  مطلوب  دانش  آموزان  دامن زده  است .از آنجايي  كه  بسياري  از مدارس  دخترانه  در تهران  به ساختمان  مسكوني  مشرف  است ، آنان  مجبورند كه  با لباس هاي  غيرورزشي ، فعاليت هاي  ورزشي  را انجام  دهند.
سرانه  ورزشي  در سال  تحصيلي  ۸۲ ـ ۸۱، سه  هزار ريال  و در سال  جاري  به  هشت  هزار ريال  افزايش  يافته  است .به  مقوله  ورزش  دختران  در مدارس  شهرستان هاي  استان  تهران  كمتر توجه  شده است .سرانه  پرورشي  هر دانش  آموز در شهرستان هاي  استان  تهران  كه  بخشي  از آن  مربوط به  فعاليت هاي  تربيت  بدني  است ، حدود چهار هزار و ۴۰۰ ريال  است . دانش  آموزان  شهرستان هاي  استان  تهران  در تابستان  سال  تحصيلي ۸۱ ـ۸۲، موفق  به  كسب  ۲۲ عنوان  قهرماني  و دريافت  ۲۲۹ مدال  شده اند.هدف  از اجراي  اين  طرح ، ايجاد فضاي  امن  و مناسب براي  دختران  است  تا بتوانند با لباس هاي  ورزشي  در مدارس  دخترانه  فعاليت هاي  ورزشي  انجام  دهند.البته  به  دليل  نبود اعتبارات  كافي ، طرح  استتار مدارس در تمام  مراكز آموزشي  پايتخت  اجرا نمي شود.
برخي  مديران  مدارس  دخترانه  به دليل  نبود اعتبارات  كافي ، ارتفاع  ديوارهاي  مدرسه  را، افزايش  داده اند.
000584.jpg

يك خبرنگار در جمع حراست سازمان تربيت بدني
حراست سازمان تربيت بدني يكي از نهادهايي است كه در چند سال گذشته، حمايت بسياري از قشر خبرنگاران و نويسندگان ورزشي داشته است. بهزاد كتيرايي از روزي كه بر مسند اين كار نشست با تمام توان از مشكلات خبرنگاران كاسته و هم اكنون يكي از خبرنگاران قديمي به تشكيلات حراست سازمان تربيت بدني اضافه شده است. علي مودت بازيكن سابق تيم هاي ماشين سازي، اكباتان و پرسپوليس در ليگ تخت جمشيد و خبرنگار كنوني نشريات ورزشي به عنوان مشاور مطبوعاتي مديركل حراست سازمان تربيت بدني منصوب شد.بهزاد كتيرايي مديركل حراست سازمان تربيت بدني طي حكمي مودت را به اين سمت منصوب كرد تا از اين پس ارتباط حراست سازمان با رسانه هاي گروهي نهادينه تر از گذشته شود.

ورزش
ادبيات
اقتصاد
سفر و طبيعت
سياست
علم
هنر
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  سفر و طبيعت  |  سياست  |  علم  |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |