شنبه ۱۷ آبان ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۱۹ - Nov 8, 2003
رشد ۲۸ درصدي صادرات ايران به اتحاديه اروپايي
خبرگزاري جمهوري اسلامي: به رغم كاهش فعاليت هاي اقتصادي در اغلب كشورهاي دنيا، صادرات ايران به اتحاديه اروپايي در شش ماهه نخست سال جاري ميلادي ۲۰۰۳، در مقايسه با مدت مشابه سال قبل، ۲۸ درصد افزايش داشت.
بر پايه گزارش مركز آمار اتحاديه اروپا ،صادرات ايران به بزرگترين بلوك اقتصادي دنيا تا اول ژوئن امسال (۱۱ خرداد) به ۳/۳ ميليارد يورو رسيد.
صادرات ايران به اتحاديه اروپا در مدت مشابه سال گذشته ميلادي ۶/۲ ميليارد يورو بود.
براساس اين گزارش صادرات اتحاديه اروپا به ايران نيز از ۷/۳ ميليارد يورو در شش ماهه نخست سال گذشته به  ۳/۴    ميليارد يورو در شش ماهه اول افزايش يافته كه اين رشد ناشي از افزايش صادرات نفت ايران بوده است.
درصورتي كه روندهاي شش ماهه اول سال جاري ادامه يابد، انتظار مي رود كه مجموع مبادلات بازرگاني بين ايران و اتحاديه اروپا در سال جاري از مجموع مبادلات سال گذشته كه ۶/۱۳ ميليارد يورو بوده حداقل به ميزان ۶/۱ ميليارد افزايش يافته و به بالاترين سطح خود در تاريخ مبادلات دو طرف برسد.
بيشترين صادرات ايران به كشور ايتاليا بوده است كه ميزان آن ۹۳۵ ميليون يورو كالا ارزيابي مي شود.
واردات ايتاليا از ايران در شش ماهه نخست سال ۲۰۰۲ ميلادي ۹۰۶ ميليون يورو بوده است.
اسپانيا و هلند به ترتيب با ۴۷۹ و ۴۸۸ ميليون يورو در رده هاي بعدي واردات از ايران بوده اند.
در شش ماهه اول امسال، سه كشور آلمان، ايتاليا و فرانسه همچنان در رأس كشورهاي صادركننده عضو اين اتحاديه به ايران قرار داشته اند به گونه اي كه اين سه كشور جمعا نزديك به سه ميليارد يورو محصول به ايران صادر كرده اند.

صادرات يك ميليارد و ۳۰۰ ميليون متر مكعب گاز به تركيه
طي نيمه اول سال جاري يك ميليارد و ۳۰۰ ميليون متر مكعب گاز به تركيه صادر شده است.
مشاور مدير عامل شركت ملي گاز ضمن اعلام مطلب فوق در گفت وگو با قلم سبز ايران افزود: «در اين دوره زماني تركيه به هر ميزان كه تقاضا داشته است از خطوط انتقال گاز برداشت كرده و هيچ مشكلي در اين زمينه وجود نداشته است.»
اصغر سهيلي پور گفت: «با آغاز فصل زمستان تركيه پيشنهاد افزايش ميزان گاز صادراتي را ارائه كرده كه اين تقاضا با موافقت ايران رو به رو شده است.»
وي پيش بيني كرد حجم گاز صادراتي ايران طي سال جاري به بيش از ۳ ميليارد متر مكعب برسد.
سهيلي پور در پاسخ به اين سئوال كه چرا علي رغم اعلام قيمت هاي ترجيحي از سوي ايران تركيه هنوز بخش اعظم گاز مورد نياز خود را از روسيه خريداري مي كند، گفت:قراردادهاي گاز همواره به صورت محرمانه منعقد مي شود به همين خاطر قيمت ها شفاف نيست و ممكن است روسيه نيز قيمت هايي ترجيحي براي تحويل گاز به تركيه در نظر گيرد.
وي در خصوص كيفيت گاز صادراتي ايران گفت: كيفيت گاز در ايران از نظر نوع تركيب و... در حد استانداردهاي بين المللي است.
بر اساس قرارداد منعقده قرار است صادرات گاز ايران به تركيه به ۵ ميليارد مترمكعب در سال برسد.

مدير اكتشاف شركت ملي نفت ايران:
ايران به توانايي اكتشاف در اعماق ۵۶۰۰ متري رسيده است
مدير اكتشاف شركت ملي نفت ايران گفت: با محقق شدن برنامه هاي اكتشاف در اعماق زياد، گروه هاي سوم نفت خام شناسايي و به تدريج حفاري هاي توسعه آنها آغاز مي شود.
سيد محمود محدث در گفت و گو با ايسنا در مورد اكتشاف در اعماق پايين تر ميادين قديمي خاطرنشان كرد: در حال حاضر اكتشاف و حفاري در اعماق زياد در زير ميادين قديمي در اولويت نيست، ولي برنامه ريزي براي اكتشاف در اعماق ۵۰۰۰ تا ۵۵۰۰ متري در زير ميادين قديمي انجام شده است و با تجهيز پيمانكاران به تكنولوژي و ماشين آلات مدرن، اميدواريم كارهاي اكتشافي را در اعماق زياد با سرعت بيشتري پيش ببريم.
وي ادامه داد: در همين راستا با انجام يك عمليات بسيار سخت حفاري موفق شديم در ميادين بينك در عمق ۵۶۰۰ متري به ذخاير جديد نفت و گاز دست پيدا كنيم.
محدث با بيان اينكه عمده كارهاي اكتشافي در كشور بوسيله شركت ملي حفاري ايران انجام مي شود، يادآور شد: براي انجام كارهاي خدمات جانبي، از شركت هاي داخلي كه با پشتوانه شركتهاي خارجي فعاليت مي كنند نيز استفاده مي شود.

نرخ تورم امسال ۱۷درصد پيش بيني مي شود
گروه اقتصادي: رشد شتابان نرخ تورم كه در بهار امسال به مرز ۱۸ درصد رسيد، مسئولان را به چاره جويي وادار كرد تا سرعت رشد تورم را مهار كنند.
در حالي كه انتظار مي رفت نرخ تورم در تابستان گذشته با كاهش جدي نسبت به بهار مواجه شود، اين اتفاق نيفتاد و متوسط تورم در ۶ ماه گذشته به ۱۶درصد رسيد.
آيا در ۶ ماه دوم سال نرخ تورم مهار خواهد شد؟
يك مقام آگاه پولي و ارزي به خبرنگار ما گفت: پيش بيني بانك مركزي اين است كه نرخ تورم سال ۱۳۸۲ به ۱۷درصد برسد كه ۲درصد بيشتر از تورم پيش بيني شده در قانون برنامه سوم توسعه است.
نرخ ۱۷درصدي تورم سال ۱۳۸۲، احتمالا بالاترين نرخ در ۴ سال اجراي برنامه سوم توسعه است.نرخ رشد نقدينگي فزاينده در سالهاي اخير دليل اصلي افزايش نرخ تورم در سالهاي ۱۳۸۱ و همچنين ۱۳۸۲ است.

واردات گندم ۷۳ درصد كاهش يافت
در هفت ماه سال جاري نسبت به مدت مشابه سال قبل واردات گندم به كشوربيش از ۷۳ درصد كاهش يافته است.
به گزارش خبرگزاري فارس براساس آمار گمرك جمهوري اسلامي ايران طي هفت ماه منتهي به مهر در مجموع ۸۲ ميليون و ۷۶۴ هزاردلار گندم وارد كشور شده است.
در مدت مشابه سال قبل ۳۰۷ ميليون و ۵۶۵ هزار دلار گندم وارد كشور شده بود كه به اين ترتيب ۲۲۴ ميليون و ۸۰۰ هزار دلار صرفه جويي ارزي صورت گرفته است.
واردات گندم در هفت ماه سال جاري نيم درصد كل واردات را شامل مي شود و اين در حالي است كه در مدت مشابه سال قبل واردات گندم ۵/۲ درصد از كل واردات را شامل مي گرديد.
كل واردات كشور در هفت ماه گذشته ۱۵ ميليارد و ۲۰۶ ميليون ۸۷۹ هزار دلار بوده كه نسبت به مدت مشابه سال قبل از رشدي معادل ۵/۲۱ درصد حكايت مي كند.

مديرعامل هما:
توانايي انجام تعمير تمام هواپيماهاي خود را داريم
داوود كشاورزيان، مديرعامل هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران، كه در همايش «صنعت و حمل و نقل هوايي كشور، فرصت ها و تهديدها» در دانشگاه صنعتي شريف سخن مي گفت با بيان اين كه اين شركت صددرصد توانايي تعمير هواپيماهاي موجود در ناوگان خود را دارد، افزود: امسال نيز كار اورهال بوئينگ ۷۴۷ آغاز شده است كه اميدواريم با موفقيت و در موعد مقرر انجام شود.
كشاورزيان در ادامه گفت: كشور ما در تعمير موتور هواپيما به كشورها و منابع خارجي وابسته است و توانايي توليد قطعات را ندارد و شايد اقتصادي نباشد كه روي موتور سرمايه گذاري كنيم، چون هواپيماهاي كشور ما از نظر نوع همگن نيستند.
وي از تحريم به عنوان يك مانع بزرگ بر سر راه نوسازي ناوگان ياد كرد و گفت: با شرايط موجود تنها راه ممكن براي به خدمت گرفتن هواپيماهاي غربي، اجاره به شرط تمليك است كه در اين حالت خلبان، خدمه و تعمير و نگهداري هواپيما نيز در اختيار شركت هاي اجاره دهنده هواپيما قرار خواهد گرفت.
همايش صنعت و حمل و نقل هوايي كشور، فرصت ها و تهديدها پنج شنبه گذشته پايان يافت.
اين همايش كه به همت مركز مطالعات تكنولوژي دانشگاه صنعتي شريف برگزار شد، روز سه شنبه ۱۳ آبان ماه با حضور بيش از ۱۵۰ نفر از مديران و كارشناسان اين صنعت گشايش يافته بود.
مهندس دهبيدي پور، دبير همايش، در روز سوم اين همايش كه به بررسي توانمندي ها و موفقيت هاي كشور در تعمير و نگهداري هواپيما اختصاص داشت گفت:ارزان بودن نيروي انساني، برخورداري از دانش فني و تخصص هاي لازم، وجود زيرساخت هاي كافي در كشور و موفقيت هاي غرورانگيز كسب شده در سال هاي اخير، از مهم ترين نقاط قوت كشور در زمينه تعمير و نگهداري هواپيماست كه باعث شده اين صنعت در حال حاضر به عنوان يك مزيت نسبي در كشور مطرح شود.

تحولات بازار نفت در هفته گذشته
گروه اقتصادي: قيمت نفت خام در هفته گذشته با نوسان هاي پياپي در بازار هاي جهاني روبرو بود.
در روز چهارشنبه انتشار گزارش هايي در مورد افزايش حجم ذخيره سازي نفت و سوخت در آمريكا، باعث كاهش قيمت نفت خام شد.
اما اين كاهش نيز پايدار نبود و روز جمعه با انتشار گزارش هايي در مورد آغاز ذخيره سازي سوخت براي زمستان امسال مردم عراق، بار ديگر قيمت ها رو به افزايش گذاشت.
در بازارهاي آسيا روز جمعه،  هر بشكه نفت خام شيرين سبك آمريكا ۳۰ دلار و ۳۸ سنت داد و ستد شد و نسبت به روز پنجشنبه كه ۳۰ دلار و ۲۶ سنت داد و ستد شده بود معادل ۱۲ سنت افزايش يافت.
ديروز نفت برنت درياي شمال با ۱۷ سنت افزايش نسبت به روز پنج شنبه ۲۸ دلار و ۵۸ سنت داد و ستد شد و نفت شيرين سبك آمريكا نيز با ۱۹ سنت افزايش ۳۰ دلار و ۴۵ سنت معامله شد.
در هفته گذشته گزارش هاي متفاوتي از ذخيره سازي نفت در آمريكا، فرارسيدن سرما و تشديد بحران شركت نفتي يوكوس و روسيه خطر توقف حدود ۲ ميليون و ۷۰۰ هزار بشكه نفت صادراتي اين شركت و ادامه توقف صادرات نفت از شمال عراق، شرايط ناپايداري در بازارهاي جهاني نفت بوجود آورد.
بسياري از دلالان بازار نفت به دليل نوسان هاي پياپي محتاطانه نظاره گر بازارند و از داد و ستدهاي شتاب زده پرهيز مي كنند.
در همين حال غلامرضا شافعي سفير ايران در روسيه در همايش نفت و گاز اين كشور بر ضرورت همكاري بين اوپك و توليدكنندگان غير عضو اين سازمان براي حفظ تعادل در بازار نفت تاكيد كرد.
علاوه بر اين كارشناسان نفتي در همايش نفت و پول لندن تاكيد كردند: اوپك بايد در سال جاري توليد خود را دو ميليون بشكه در روز كاهش دهد.
به گزارش خبرگزاري فارس هرمن فرانس رئيس اتحاديه بين المللي انرژي مستقر در واشنگتن در اين همايش گفت: كاهش توليد اوپك، تثبيت متوسط قيمت نفت در ۲۰ دلار را تضمين مي كند.
وي افزود: از آنجايي كه صادرات نفت عراق در سال آينده به دو ميليون بشكه در روز خواهد رسيد، اوپك بايد در سال آينده توليد روزانه خود را دو ميليون بشكه كاهش دهد.
وي تصريح كرد: اگر اوپك توليد خود را كاهش ندهد، تجربه تلخ كاهش شديد قيمت در اواخر دهه ۱۹۹۰ تكرار مي شود.
در همين حال رئيس سازمان بين المللي انرژي، اوپك را به تلاش براي افزايش بي رويه قيمت نفت در بازارهاي جهاني متهم كرد.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از الجزيره، كلود مانديل تاكيد كرد: سياست رسمي اوپك بر اين است كه قيمت نفت را به بيش از ۲۸ دلار افزايش دهد.
وي نارضايتي خود را از سياست اوپك اعلام كرد و افزود: هر چند در ظاهر محدوده نفتي اوپك ۲۲ تا ۲۸ دلار است ولي اوپك در پي حفظ قيمت نفت بين ۲۵ تا ۳۰ دلار است.

يادداشت
سند چشم انداز ۲۰ ساله و واقعيتهاي اقتصاد امروز
سند چشم انداز ۲۰ ساله كشور ، نويدبخش توسعه اي همه جانبه و پايدار براي ايران است. اين سند هر چند در نگاه اول و از ديد هر ايراني كه ارتباطي ملموس با مسائل و چالشهاي امروز اقتصاد ايران دارد آرماني به نظر رسد، با اين حال در عصر رقابت هاي رو به افزايش اقتصادي و محدود بودن فرصتها، امكانات و ابزارهاي توسعه اقتصادي، رسيدن به جايگاه اول در عرصه هاي اقتصادي،  علمي و فن آوري در سطح منطقه اي از طريق جنبش نرم افزاري، توليد علم، رشد پايدار اقتصادي و... هدفي غيرمنطقي و به دور از دسترس نيست و از يك بعد هم براي كشوري چون ايران به لحاظ برخورداري از شرايط و پتانسيل هاي بالاي اقتصادي و اجتماعي، تحقق چنين جايگاه و وضعيتي، حداقل انتظار است.
عملي شدن چنين چشم اندازي به طور طبيعي در گرو الزامات و فراهم شدن شرايطي است كه در صدر اين الزامات مديريت و برنامه ريزي كارآمد، خلاق و همه جانبه در عرصه هاي دروني و بيروني ساختار اقتصادي ايران است. لازمه اين مهم نيز درك پذيرش و برخورد سازنده و عبرت آموز از واقعيات اقتصاد ايران است. ساختاري كه در طول ۱۴ سال گذشته سه برنامه توسعه اي را تجربه كرده و با چالش ها و فرصتهاي اقتصادي بسياري در حوزه هاي مختلف روبرو بوده است.
در هفته هاي اخير گزارشهاي متعددي از سوي محافل اقتصادي بين المللي پيرامون شرايط اقتصادي كشورها در بخشهاي مختلف منتشر شده كه متأسفانه ايران فاقد جايگاهي مناسب و شايسته در بين كشورهاي جهان بود. براساس گزارش توسعه منابع انساني سازمان ملل متحد، ايران به لحاظ توسعه منابع انساني و توزيع درآمد به ترتيب رتبه اي بهتر از ۹۷ و ۱۰۶ نداشت. در گزارش اقتصادهاي رقابتي جهان كه از سوي مجمع جهاني اقتصاد منتشر شد، ايران جايگاهي دربين ۱۰۲ كشور برتر جهان نداشت . از نظر استفاده از فن آوري هاي جديد اطلاعاتي و ارتباطي نيز ايران مقام صدوهشتم را براساس گزارش سازمان ملل در جهان كسب كرد. علاوه براين سهم ايران در تجارت جهاني كمتر از چهل صدم درصد است و از نظر ميزان جذب سرمايه گذاريهاي خارجي نيز ايران در رده كشورهاي كم جاذبه قرار دارد. مسائل فوق بخشي از واقعيات اقتصاد امروز ايران است كه اگر كاملا مطابق با واقعيت نباشد دور از آن نيز نيست. البته اين واقعيت را نيز نبايد ناديده گرفت كه براساس گزارش بانك جهاني، ايران به لحاظ رشد اقتصادي در سالهاي اخير در صدر كشورهاي خاورميانه قرار گرفته است.
گروه اقتصادي

اقتصادي
اجتماعي
انديشه
خارجي
سياسي
شهر
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري دانشجو
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهر   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |  
|  ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |