دوشنبه ۳ آذر ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۳۴ - Nov 24, 2003
امروز با حافظ
مخلصان را نه به وضع دگران مي داري
روزگاريست كه ما را نگران مي داري
همه را نعره زنان جامه دران مي داري
نه گل از دست غمت رست و نه بلبل در باغ
دعاي روز بيست و نهم
بِسْم اللّه الرّحمن الرّحيم
اَلّلهُمَّ غَشِّني فيهِ بِالرَّحْمَهِ وَارْزُقْني فيهِ التَّوْفيقَ
وَاْلعِصْمَهَ وَ طَهِّرْ قَلْبي مِنْ غَياهِبِ التُّهْمَهِ
يا رَحيماً بِعِبادِهِ اْلمُؤْمِنينَ.

«اگه مي توني منو بگير» در حوزه هنري
001744.jpg
فيلم سينمايي «اگه مي توني منو بگير»، به كارگرداني استيون اسپيلبرگ امروز در سالن كوچك حوزه هنري به نمايش درخواهد آمد.
به گزارش ايسنا، «اگه مي توني منو بگير» محصول سال ۲۰۰۳ آمريكا بوده و بازيگراني چون لئوناردو دي كاپريو و تام هنكس در آن به ايفاي نقش پرداخته اند.
فيلم براساس يك داستان واقعي نوشته فرانك ايگانل به تصوير درآمده است و يك فيلم زندگي نامه اي به شمار مي رود و بيوگرافي يكي از بزرگترين جاعلان و كلاه برداران دنيا را روايت مي كند.
فيلمنامه ماجراي زندگي ايگانل را بين سال هاي (۱۹۷۴-۱۹۶۴) دنبال مي كند، ايگانل جوانترين فردي است كه تاكنون در فهرست درجه يك تعقيب هاي اف.بي.آي قرارگرفته است.
داستان با دستگيري و زنداني شدن او در فرانسه به نقطه اوج مي رسد و با پذيرفتن پيشنهاد همكاري با اف.بي.آي پايان مي يابد.

نگارستان
اهداي انگشتر
001742.jpg
۱- پاريس بوردونه Paris Bordone
۲- تولد: ترويس ۱۵۰۰ / وفات: ونيز ۱۵۷۱
۳- سبك نقاش: او از نقاشان دوره «رنسانس پيشرفته» بود.
۴- زندگينامه نقاش: بوردونه؛ استاد نقاشي از «چهره» بود و چهره را بهتر از مناظر و موضوع هاي اساطيري و افسانه اي به تصوير مي كشيد.بوردونه به دعوت «فرانچس اول» به فرانسه رفت و در گشت و گذار در ايتاليا، بسياري از وقايع سياسي و اجتماعي ايتاليا را به تصوير كشيد.
۵- نام تابلو و مشخصات: «تقديم كردن انگشتري به دوك ونيز» تاريخ نقاشي: ۱۵۳۴ / رنگ روغن روي بوم / ۳۰۰*۳۷۰ سانتيمتر / مرد ماهيگيري كه توسط يكي از سران مملكت آزادشده، انگشتري مقدس را به «دوك ونيز» تقويم مي كند. لباس ها و موقعيت نقاشي، معاصر با دوره نقاش است.اين تابلو وضعيت لباس و طراحي ساختمانهاي «دوره رنسانس» را به خوبي نشان مي دهد.
۶- محل نگهداري تابلو: گالري دلا آكادميا / ونيز.

۲ فيلم پروانه نمايش گرفتند
شوراي صدور مجوز نمايش عمومي فيلم هاي ۳۵ ميليمتري سينمايي مجوز اكران عمومي دو فيلم سينمايي را صادر كرد.
به گزارش روابط عمومي معاونت امور سينمايي و سمعي و بصري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و بنابر اعلام اداره كل نظارت و ارزشيابي شوراي ياد شده مجوز اكران عمومي فيلم هاي سينمايي جوجه اردك من به كارگرداني امير فيضي و تهيه كنندگي سيدجمال ساداتيان و سلام به كارگرداني جواد ارشاد و تهيه كنندگي غلامرضا آزادي را صادر كرد.

مهرداد فريد :سينماي ديني هنوز در حد شعار باقيمانده است
نشست  تخصصي  مفاهيم  قرآن  در فرهنگ  ايران  از نگاه  فيلمسازان ، با حضورسينماگران  در سراي  قرآن  و انديشه  نمايشگاه  بين المللي  قرآن  كريم  برگزار شد.
به  گزارش  ستاد خبري  نمايشگاه  قرآن  كريم  ، مهرداد فريد منتقد سينما گفت : از ابتداي  نظام  جمهوري  اسلامي  همواره  يكي  از بحث  هاي  تكراري ، موضوع  سينماي  ديني  است  كه  در اين باره  همايش  ها و ديدگاههاي  بسياري مطرح  شده  و اين  پرسش  كه  آيا چنين  سينمايي  مي  تواند شكل  گيرد و يا اساسا زمينه  حضور سينماي  ديني  وجود دارد مطرح  بوده  است  و اين  ايده  تاكنون  در حد شعار باقي  مانده  است .
وي  خاطر نشان  كرد: نبايد تعريف  سينماي  ديني  را محدود به  قصه هاي  قرآني  بدانيم  و درگير تعارض  شويم .
فريد بر تئوري  پردازي  و تغيير الگوهاي  گذشته  در پوشش  هاي  جديد درحوزه  سينماي  ديني  تأكيد كرد و گفت : در عصر حاضر حتي  در بخش  ادبيات ، از جريان  ادبي  در حوزه  هاي  قرآني  بي  بهره  بوده  ايم  و از غناي  ادبي در سينماي  ديني  اثري  يافت  نمي  شود.
بني  اردلان رئيس  بنياد آفرينشهاي  هنري  نياوران  نيز در اين  نشست  گفت : براساس  باورها و اعتقادات  مذهبي  بويژه  قرآن ، خيلي  از مسائل  را راحت  بيان  كرده است ، به  گونه اي  كه  استفاده  بهينه  از وسايل  روز و رسانه  ها همچون  سينما به  تقويت  خودباوري  در جامعه  منجر مي شود.

عكس هاي آلن ژينو در قزوين
نمايشگاه عكس «آلن ژينو» عكاس فرانسوي در نگارخانه عارف در قزوين براي علاقه مندان به هنر عكاسي گشايش يافت.
جعفر نصيري شهركي مسئول انجمن سينما جوان قزوين در گفتگو با ايرنا اظهار داشت: اين نمايشگاه از ۴۰ قطعه عكس سياه و سفيد در اندازه ۳۰ در ۴۰ سانتيمتر برپا شده است.
وي افزود: تمامي عكس هاي ارائه شده اين هنرمند فرانسوي نسخه اصلي بوده و در زمينه هاي مستند و اجتماعي از آفريقاي جنوبي است.
اين نمايشگاه به مدت چهار روز در اين نگارخانه برپا خواهد بود و علاقه مندان مي توانند صبح و بعدازظهر از آثار اين هنرمند فرانسوي ديدن كنند.

بهارستان
پس از تو
من مي مانم
با طعم گس عطرها
رازها و نگاه ها
پس از تو
جمعه ها آنقدر زياد مي شود
كه من نمي توانم از ميانشان بگذرم.
و براي خودم بگريم.
ندا آبكاري

حيدريان معاون امور سينمايي:
۳۰ سالن جديد به سينماهاي كشور اضافه مي شود
معاون  سينمايي  وزارت  ارشاد گفت : باتلاش  مجموعه  دست اندركاران  سينما، تاپايان  امسال  ۳۰ سالن  به  شبكه  نمايش  كشورافزوده  مي شود.
محمدمهدي  حيدريان  درگفت  وگو با  ايرنا، افزود: كميته  ويژه اي  با همكاري  دست اندركاران  سينمااعم  از توليدكنندگان و كارشناسان  معاونت  سينمايي  براي  بازديد از مجتمع هاي  فرهنگي  و ايجادسالن  نمايش  دراين  اماكن  تشكيل  شده  كه  اصلاح  و تغييركاربري  آن ها بتدريج انجام  مي شود.
وي  توضيح  داد: باراه اندازي  سالنهاي  جديد، سينماهاي  قديمي و متروك  ازگردونه  نمايش  حذف  مي شوند كه  نبايد از تعطيلي  اين  گونه  سالنها نگران  شدچرا كه اين  مكانها هم اكنون  نيز سهمي در جذب  مخاطب  ندارند.
معاون  وزيرارشاد افزود: برخي  از سالنهاي  سينما مخاطبان  را دچار سوءتفاهم مي كنند و آدرس  غلط به  آن ها مي دهند.
سينما بيش  از هر چيز يك  فضاي  فرهنگي است  و محلي  براي  پركردن  اوقات  فراغت  مردم  به  شمار مي رود، برخي  از سالنهابه  دليل  موقعيتي  كه  قرار گرفته اند داراي  كاركرد فرهنگي  نيستند و بايدهرچه  سريعتر از شبكه  نمايش  كشور خارج  شوند.
حيدريان  به  گسترش  ساخت  و ساز در حوزه  سالن سازي  اشاره كرد وگفت : اميدواريم بااجراي  برنامه هاي  توسعه  دراين  عرصه  مراحل  جايگزيني  و تغييركاربري سالنهاي  قديمي در يكسال  آينده  صورت  گيرد.
وي ، تعامل ، ايجاد نشاط و آرامش  ميان  مسئولان  واصناف  مختلف  سينمايي  را زمينه اي  براي  پيشبرد برنامه هاي  كلان  اين  عرصه  عنوان  كرد.

شناسنامه
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶

روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ

داستانك
كمد
وقتي به خانه جديد دانشجويي آمد، چند تكه ظرف و مقداري كتاب تمام اثاثيه اش بود. خانه جديد بك كمد ديواري بزرگ داشت كه براي ده- پانزده دست لباس جا داشت، ولي او فقط يك تي شرت سفيد، يك پيراهن مردانه خط خطي و يك شلوار پارچه اي رنگ و رو رفته داشت.
بنابراين در كمد را قفل كرد و كليدش را دور انداخت؛ سه ميخ به ديوار كوبيد و لباس هايش را به آن ها آويخت.
جمال سعيدي

روزنگار
«اين روزنامه به كلي آزاد و مطلق است»
«جناب اشرف صدر اعظم! چون روزنامه موسومه به «مجلس» كه اجازه طبع آن داده شده است،  اول روزنامه اي است كه دربرگيرنده مقالات مفيده راجع به خيرعامه و مصالح امور ملكيه و مليه و حفظ شرايط دولت خواهي، به آزادي قلم مخصوص و ممتاز خواهد بود و لازم است در تحت نظر و صوابديد شخصي باشد كه جامع  اطلاعات علميه و شرعيه و سياسيه و درستي و ديانت او كاملا معلوم و مشهود باشد؛ لذا به موجب اين دستخط مبارك، جزئي و كلي اين امر مهم را از انتخاب اعضاء و تعيين وقايع نگاران و كيفيت طبع و نشر و غيره به جناب آقاي ميرزا محسن مجتهد سلمه الله، كه علاوه بر جامعيت مراتب مرقومه، از خانواده بزرگ محترم و مقبول عموم ملت و محل كمال اعتماد دولت و به مراتب دولت خواهي و وطن دوستي متجلي و به معلومات عصر جديد بصير و مطلع هستند مرحمت و به عهده كفالت و درستي ايشان واگذار و اين امتياز بزرگ را به ايشان عنايت فرموديم...»
مظفرالدين شاه قاجار، با صدور اين فرمان، امتياز روزنامه «مجلس» را به ميرزا محسن مجتهد (برادر صدرالعلماء) سپرد. حدود دو ماه از افتتاح نخستين دوره دارالشوري (مجلس شوراي ملي) مي گذشت، مظفرالدين شاه بيمار بود و خود نمي دانست تنها ۴۵ روز از عمرش باقي مانده است.انتشار روزنامه «مجلس» از نخستين دستاوردهاي جنبش مشروطه بود. اين نخستين روزنامه ايران بود كه از مميزي معاف مي شد. از آنجا كه ميرزا محسن مجتهد قصد داشت اداره روزنامه را به عهده سيدمحمد صادق طباطبايي، پسر آيت الله سيدمحمد طباطبايي از رهبران بزرگ جنبش مشروطه بگذارد، درباريان نتوانستند به بهانه ممانعت از رواج بهائي گري و انديشه هاي ضد دين، روزنامه مجلس را هم مشمول مميزي دولتي كنند. نخستين سرمقاله «مجلس» با اين جمله آغاز مي شد: «اين روزنامه به كلي آزاد و مطلق است»
نخستين شماره روزنامه مجلس در چنين روزي در سال ۱۲۸۵ در هشت صفحه و با چاپ سنگي منتشر شد. سردبير آن اديب الملك فراهاني بود. در نخستين شماره «مجلس»، وظيفه مهم روزنامه «نشر اخبار يوميه و مذاكرات وكلاي دارالشوراي كبراي ايران و احكام صادره از مجلس و گفتگو در مباحث پلتيكي» معرفي شد. اين روزنامه در سه ماه نخست انتشار هفته اي چهار شماره و پس از آن - به جز جمعه ها- روزي يك شماره منتشر مي شد. روزنامه «مجلس» در ماجراي اولتيماتوم روسيه به ايران براي بركناركردن مورگان شوستر - مستشار آمريكايي و خزانه دار كل كشور- به همراه نشريات ديگر تعطيل شد. در جريان اولتيماتوم، مجلس دوم در مقابل خواست روسيه مقاومت كرد، اما دولت براي جلوگيري از اشغال پايتخت به دست نيروهاي روس، اولتيماتوم را پذيرفت و براي مهار اوضاع، مجلس را منحل و نشريات را تعطيل كرد.دوره دوم انتشار روزنامه «مجلس»، گويا تا پايان دوره سوم مجلس شوراي ملي ادامه داشت.
گزارش سفر
روز سوم آذر سال ۱۳۳۰، دكتر محمد مصدق، نخست وزير وقت ايران در مجلس شوراي ملي حاضر شد تا گزارش سفر خود را به ايالات متحده آمريكا، به نمايندگان مردم ارائه كند. اين سفر براي شركت در جلسات شوراي امنيت سازمان ملل و دفاع از عملكرد ايران در ملي كردن صنعت نفت انجام شده بود.
دولت انگلستان پس از خلع يد و اخراج كاركنان انگليسي شركت نفت از ايران، به شوراي امنيت سازمان ملل و ديوان بين المللي لاهه شكايت برده بود. روز چهاردهم مهر ۱۳۳۰ دكتر مصدق به عنوان نماينده ايران به همراه هيأتي عازم ايالات متحده شد تا با حضور در سازمان ملل، به ادعاي انگلستان پاسخ گويد. ايرانيان مقيم آمريكا در نيويورك از او استقبال كم نظيري به عمل آ وردند. روز ۲۲ مهر نخستين جلسه شوراي امنيت براي رسيدگي به شكايت انگلستان برگزار شد. دكتر مصدق در اين جلسه و جلسات بعدي كه در اين مورد تشكيل شد، شرح مفصلي از جريان ملي شدن نفت ايران و تعديات شركت سابق نفت ايران و انگليس ارائه كرد. سرانجام شوراي امنيت به پيشنهاد فرانسه، تصميم گرفت موضوع را تا صدور حكم ديوان لاهه مسكوت بگذارد. مصدق در اين سفر با ترومن، رئيس جمهور وقت و ساير مقامات دولت آمريكا نيز مذاكره كرد و توانست تا حدودي نظر آن ها را به ماجراي نفت تغيير دهد. مصدق در بازگشت از اين سفر به دعوت دولت مصر، سه روز در قاهره ماند. مصر در آن ايام با پيروي از روش دولت مصدق، در صدد ملي كردن كانال سوئز بود، بنابراين مردم اين كشور از نخست وزير ايران استقبالي باشكوه كردند. روز اول آذرماه نخست وزير و هيأت همراه وارد تهران شدند. مصدق كه دريافته بود در مدت غيبتش در ايران اقدامات فراواني عليه او انجام شده است، دو روز بعد در مجلس حاضر شد و گزارش سفر خود را ارائه كرد. او پس از خواندن گزارش مفصل خود، از مجلس رأي اعتماد خواست و نود تن از يكصد و هفت نماينده حاضر به او رأي اعتماد دادند.
rooznegar@hamshahri.org

گشتي در دنياي خبرها
اسكناس در نان
تگزاس: پليس تگزاس در جريان بازرسي از يك كاميون حاوي نان، ۳/۵ ميليون دلار اسكناس كشف كرد.
دو مأمور پليس از اينكه با اظهارات ضد و نقيض سرنشينان كاميون مواجه شدند به بازرسي بار آن پرداختند و متوجه شدند كه در ميان نان ها، اسكناس هاي متعددي جاسازي شده است كه ارزش آن ها بالغ بر ۳/۵ ميليون دلار مي شد.
تهديد كاركنان
سان فرانسيسكو: يك برنامه ريز كامپيوتر به جرم تهديد كاركنان شركتي كه روي كامپيوتر پيام هاي بازرگاني ارسال مي كرد دستگير شد.
هر روز كه اين برنامه ريز ۴۴ ساله، كامپيوتر خود را روشن مي كرد با صدها آگهي اين شركت مواجه مي شد.
وي چندين بار از كاركنان شركت درخواست كرد برايش آگهي ارسال نكنند اما پس از اينكه با بي اعتنايي آنان مواجه شد تصميم گرفت از راه خشونت وارد عمل شود. به همين دليل تهديد كرد كه به كشتن و شكنجه كاركنان شركت خواهد پرداخت.
در صورتي كه اتهام او ثابت شود ممكن است به تحمل ۵ سال حبس و پرداخت ۲۵۰ هزار دلار جريمه محكوم شود.
الماس بدون مشتري
ژنو: بزرگ ترين الماس جهان كه به مزايده گذاشته شده بود به فروش نرسيد. اين قطعه الماس كه به اندازه يك گردو است در سوئيس در معرض فروش قرار داده شد اما هيچ كس حاضر نشد براي خريد آن ۶/۷ ميليون دلار پول بپردازد. اين قطعه الماس در حال حاضر بدون نام است و قرار است فردي كه آن را مي خرد برايش يك نام مناسب در نظر بگيرد.
چگونه صاحب خودرو رايگان شويد
هلسينكي: يك خانم ۲۴ ساله فنلاندي كه از قضا بيكار بود با نشستن داخل يك خودرو به مدت ۵۲ روز و ۱۵ ساعت، صاحب آن شد.
چندي پيش يك شبكه راديوي تازه تأسيس براي تبليغ برنامه هاي خود، ۲۱ خودرو در ۶ شهر مختلف فنلاند قرار داد و قرار شد كه ۲۱ شركت كننده تا آنجايي كه مي توانند در داخل اين خودروها بمانند و فردي كه بيش از ديگران در خودرو ماند صاحب يكي از خودروها شود.البته شركت كنندگان در اين مسابقه اجازه داشتند هر دو ساعت يكبار براي مدت كوتاهي از داخل خودرو خارج شوند.
سرانجام يك خانم ۲۴ ساله پس از ۵۲ روز و ۱۵ ساعت از داخل خودرو بيرون آمد و صاحب آن شد.
۲۵۵ هزار دلار براي گاو كريستالي
دوبلين: تنديس يك گاو كه از ۱۵۰۰۰ قطعه كريستال ساخته شده بود به ارزش ۲۵۵ هزار دلار به فروش رسيد. پول حاصل از فروش اين تنديس به مؤسسات خيريه تعلق خواهد گرفت.
خريدار اين گاو كريستالي صاحب يك رستوران در شهر دوبلين ايرلند است.
سطل زباله سخنگو
برلين: اخيرا شهرداري شهر برلين دست به ابتكار جالبي زده و يك سطل زباله سخنگو در كنار يكي از خيابانهاي اين كشور نصب كرده است. البته اين سطل تنها مخصوص كاغذهاي باطله است كه به كارخانه بازيافت انتقال داده مي شود. به محض اينكه شهروندان به داخل سطل زباله، كاغذ مي اندازند، سطل زباله از آنان تشكر مي كند.
نكته جالب اينكه سطل زباله سخنگو با انرژي خورشيدي كار مي كند و قرار است ۲۰ سطل ديگر از اين نوع در خيابانهاي برلين نصب شود.

ساعات شرعي
اذان ظهر: ساعت۱۱ و ۵۱ دقيقه
اذان مغرب:ساعت ۱۷ و ۱۴ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۵ و۲۰ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۶ و۵۰ دقيقه

گل و گياه
نرين
001740.jpg
نام علمي: Nerine Orion
خانواده: AMARYLLIDACEAE
گياهي است پيازي با برگهاي پايه اي نواري شكل نيمه افراشته، ساقه آن ضخيم، بدون برگ بوده و گلهاي صورتي در انتهاي آن ظاهر مي شوند. حاشيه گلبرگها موجدار بوده و نوك آنها بطرف خارج برگشته است. بلندي آن بين ۳۰ تا ۵۰ سانتي متر و گستردگي آن بين ۲۰ تا ۲۵ سانتي متر است.
نيازها: مكان پرنور همراه با خاك شني با زهكش خوب را ترجيح مي دهد. حداقل دماي قابل تحمل گياه صفر درجه سانتي گراد مي باشد. زمان كاشت آن اوايل پاييز بوده و تا هنگاميكه برگها خزان كنند بايد مرتب آبياري شود.
تكثير: از طريق كاشت بذر تازه يا تقسيم پيازچه ها در پاييز يا پس از خزان برگها امكان پذير است. سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
روزنگار
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |