دوشنبه ۳ آذر ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۳۴ - Nov 24, 2003
اظهار نظر نمايندگان درباره قطعنامه مجمع عمومي عليه ايران
درپي صدور قطعنامه مجمع عمومي ملل متحد درباره وضع حقوق بشر در ايران شماري از نمابندگان مجلس در برابر آن واكنش نشان دادند.
حسين نوش آبادي نماينده ورامين اقدامات و مواضع جريان تندرو مدعي اصلاح طلبي را بستر ساز صدور گزارشهاي برخي نهادهاي بين المللي از جمله كميسيون حقوق بشر بر ضد جمهوري اسلامي ايران دانست.
وي در جمع خبرنگاران با اشاره به نااميد شدن جريان افراطي مدعي اصلاح طلبي از اقبال و رويكرد مردمي و آشكار شدن ميزان نارضايتي مردم از عملكرد آنها گفت: اين جريان با مواضع و اظهارات تحريك آميز عليه نهادهاي قانوني و رسمي كشور با همگرائي با برخي سازمانهاي جهاني و همنشيني و همراهي با جريانات اپوزيسيون داخل و خارج از كشور روي آورده است.
عضو كميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي با تاكيد بر اينكه آخرين اميد جريان افراطي كسب اعتماد جريانات مخالف و معاند نظام در داخل و خارج از كشور است گفت : به همين دليل سعي مي كنند با متهم كردن نظام به نقض حقوق بشر و ايجاد بلوا و تنش والقاء نااميدي در مردم خود را از اين بحران نجات دهند.
وي افزود: بحرانهاي ساخته و پرداخته افراطيون گريبان خودشان را خواهد گرفت و قطعا تمسك و توسل به اپوزيسيون خارج از كشور و نهادهاي وابسته به رژيم هاي معاند با نظام جمهوري اسلامي ايران در خارج از كشور مانند كميسيون حقوق بشر به منظور كسب قدرت بيش از پيش موقعيت آنها را در ميان مردم متزلزل و سست خواهد كرد.
قرباني: تا از ماهيت اسلامي دست نكشيم فشارها ادامه دارد
پروژه ضد ايراني موسوم به حقوق بشر، ماهيت «جمعيت اسلامي» نظام را هدف قرار داده است.
موسي قرباني نماينده مردم قائنات در مجلس شوراي اسلامي نيز روز گذشته به
خبر نگاران درمجلس گفت: براي آمريكا و قدرتهاي استكباري كه پشت سازمانهاي حقوق بشري پروژه هايي مثل حقوق بشر را بر ضد جمعيت اسلامي ايران پي مي گيرند، فرقي نمي كند چه كسي و كدام جناحي بر ايران حاكم است. تا زماني كه جناحها بر ماهيت اسلامي نظام تاكيد كنند پروژه هاي استكباري ادامه دارد و فقط چنانچه نظام دنبال راهي غير از اسلام و انقلاب برود دست ازسرش
بر مي دارند.
نماينده مردم قائنات خاطر نشان
ساخت : آمريكايي ها نوكر مي خواهند اگر جرياني با كودتا هم بر كشور حاكم شود، ولي نوكر آمريكا باشد، دموكراسي ناميده مي شود،  ولي چنانچه حكومتي براساس انتخابات آزاد بر سر كار بيايد، اما بله قربان گوي آمريكا نباشد به عنوان ضد حقوق بشر و مخالف آزادي و دموكراسي معرفي مي شود و هر روز به بهانه حقوق زن و كودك يا مسائلي مثل شكنجه زندان و سلاح هسته اي تحت فشار قرار مي گيرد.
قرباني در پايان اين گفت وگو از اين كه بعضي جناح ها فريب ترفند دشمن را مي خورند، و به بزرگنمايي برخي وقايع مي پردازند ابراز تأسف كرد.
علي اكبر آقايي نماينده مردم سلماس نيز در اين باره گفت: سياه نمايي عوامل داخلي و دروغ پردازي منافقين و ضدانقلاب خارج از كشور از استنادات اعضاي كميته حقوق بشر براي محكوميت ايران است.
وي گفت: منافقين و عناصر ضدانقلاب كه در پناه قدرت هاي سلطه گر به زندگي ننگين خود ادامه مي دهند به طور مرتب عليه نظام جمهوري اسلامي تبليغات منفي كرده و گزارش هاي نادرستي در اختيار كميته هاي حقوق بشر قرار مي دهند .
نماينده مردم سلماس افزود: متأسفانه بخش عمده استنادات محكوميت ايران از طريق سياه نمايي عوامل داخلي تأمين مي شود.
حاجي بابايي نماينده مردم همدان در همين مورد گفت سياسي كاري ها و پروژه سازي هايي كه از سوي برخي عوامل داخلي بذر آن پاشيده مي شود بوته آن در خارج روئيده و در نهايت گل آن را آمريكا مي چيند.
عضو كميسيون سياست خارجي با اظهار تأسف از موضع گيري برخي عناصر داخلي كه زمينه ساز محكوم كردن ايران در كميته حقوق بشر شده اند گفت: اگر در سخناني كه در سازمان ملل ايراد شد دقت شود خواهيد ديد كه همين حرف هايي كه عده اي در داخل مطرح مي كنند همان سخنان در سازمان ملل بيان شد و گويي همه اين مسائل از يك مركز طراحي و اجرا مي شود.

در جلسه علني ديروز
مجلس به برقراري نظام جامع تأمين اجتماعي رأي داد
نمايندگان  مجلس  شوراي  اسلامي تصويب  كردند درجهت  اجراي  بندهاي  دوم  وچهارم  اصل  ۲۱ و اصل  ۲۹ قانون اساسي  و نيزايجاد انسجام  كلان  سياست هاي  رفاهي براي  توسعه  عدالت  اجتماعي  و حمايت  از همه  افراد در برابر رويدادهاي  اجتماعي ، اقتصادي ، طبيعي  و پيامدهاي  آن نظام  جامع  تامين  اجتماعي 
برقرار شود.
به  گزارش  خبرنگار پارلماني  ايرنا، نمايندگان  مجلس  شور دوم  لايحه  ۲۰ماده اي  ساختار سازماني  نظام  تامين  اجتماعي  را در جلسه  علني  ديروز  خود بررسي  و مصوبه  فوق  را به عنوان  بخشي  از ماده  (۱) اين  لايحه به  تصويب  رساندند.
در صورت تصويب نهايي اين لايحه وزارت رفاه و تأمين اجتماعي تشكيل خواهد شد. براساس  اين  ماده  نظام  جامع  تامين  اجتماعي  براي  امور بازنشستگي ، ازكار افتادگي  و فوت ، بيكاري ، پيري ، در راه  ماندگي ، بي سرپرستي  و آسيب هاي  اجتماعي ، حوادث  و سوانح ، ناتواني هاي  جسمي ، ذهني  و رواني  و بيمه خدمات  بهداشتي ، درماني  و مراقبت هاي  پزشكي  برقرار مي شود.
حمايت  از مادران  به  خصوص  در دوران  بارداري  و حضانت  فرزند، حمايت  ازكودكان  و زنان  سالخورده  و خودسرپرست ، كاهش  نابرابري  و فقر و امداد ونجات  از ديگر اموري  هستند كه  شامل  نظام  جامع  تامين  اجتماعي  مي شوند. نمايندگان  مجلس  همچنين  تصويب  كردند، برخورداري  از تامين  اجتماعي  به نحوي  كه  دراين  قانون  خواهد آمد، حق  همه  افراد كشور است  و تامين  آن ، تكليف  دولت  محسوب  مي شود.
براساس  يكي  از تبصره هاي  ماده  (۱) اين  لايحه ، آثار و تبعات  منفي احتمالي  ناشي  از اقدامات  دولت ، از جمله  مصاديق  رويدادهاي  اقتصادي  واجتماعي  مي باشند.
به  موجب  اين  مصوبه ، شهروندان  خارجي  مقيم  جمهوري  اسلامي ايران  نيزدر چارچوب  موازين  اسلامي ، مقاوله نامه ها وقراردادهاي  بين المللي  مصوب  وبارعايت  شرط عمل  متقابل ، از حمايتهاي  مربوط به  نظام  جامع  تامين  اجتماعي  برخوردار خواهند بود. نمايندگان  مجلس  شوراي  اسلامي همچنين  درماده  (۲) اين  لايحه  تصويب  كردند، نظام  جامع  تامين  اجتماعي  شامل  سه  حوزه  بيمه اي ، حمايتي  و توانبخشي  و امدادي  مي باشد.همچنين در جلسه ديروز مجلس به دليل تشكيك نمايندگان درباره رأي گيري جلسه قبل در خصوص استفساريه ماده ۵ قانون برنامه سوم مجددا و با ورقه رأي گيري شد كه اين استفساريه با ۱۰۲ رأي به تصويب نمايندگان رسيد.

۱۰ ميليون ايراني تحت پوشش هيچ بيمه اي نيستند
گروه اجتماعي: ۸ تا ۱۰ ميليون نفر در كشور تحت پوشش هيچ نوع بيمه اي قرار ندارند كه بيشتر آنها از جمعيت شهري بوده و در استخدام دولت نيز قرار ندارند.
سراج الدين وحيدي مهرجردي، در گفتگو با خبرگزاري دانشجويان ايران، با بيان اين مطلب اظهار داشت: تعداد دفترچه هاي بيمه  صادر شده، بيش از جمعيت كشور است.
در حالي كه بايد مطابق دفترچه هاي صادره، همه مردم تحت پوشش نوعي بيمه قرار گيرند؛ اما به علت اين كه برخي افراد به دلايل مختلف چند دفترچه بيمه دارند، آمار افراد تحت پوشش بيمه آماري نيست كه همه افراد جامعه را پوشش دهد.
وي در ادامه تأكيد كرد: در يك دهه  اخير شاهديم كه سهم بودجه  بهداشت و درمان از بودجه  عمومي كشور سالانه كاهش مي يابد، از سويي بخش بهداشت و درمان مانند ساير بخش ها با تورم مواجه است، حتي تورم در بخش بهداشت و درمان بيش از ساير بخش هاست.رئيس كميسيون بهداشت و درمان در ادامه با اشاره به سرانه  درمان در كشور تصريح كرد: در زمينه  سرانه  درمان در كشور آمارهاي متفاوتي وجود دارد كه ممكن است ناشي از نوسان قيمت دلار باشد، اما به طور كلي هزينه  سرانه  درمان در كشور ما حدود ۱۰۰ دلار است كه بيش از ۵۰ درصد آن را مردم مي پردازند و اين رقم عادلانه نيست.
وي تصريح كرد: سهم بودجه  بهداشت و درمان از بودجه عمومي كشور ۵/۵ درصد است، در صورتي كه كشورهايي كه از لحاظ اقتصادي وضعيتي مشابه كشور ما دارند، بيش از كشور ما بودجه  عمومي خود را صرف مسائل بهداشت و درمان مي كنند.

«بيماريهاي رفتاري»مهمترين عامل مرگ و مير
گروه اجتماعي:  روابط عمومي  وزارت  بهداشت ، درمان  و آموزش  پزشكي  اعلام  كرد كه  نماينده سازمان  بهداشت  جهاني  در جمهوري  اسلامي ، مهمترين  عامل  مرگ  و مير در ايران را «بيماريهاي  رفتاري » دانسته  است .
دكتر «الفاتح  السماني » در چهارمين  نشست ستاد اجرايي  بسيج  اطلاع رساني  ارتقاي  سلامت ، حوادث  رانندگي ، تحرك  كمتر وتغذيه  نامناسب  رااز جمله  بيماريهاي  رفتاري  عنوان  كرد.در اين  نشست  همچنين  نحوه  مشاركت  بخشهاي  دولتي  و غيردولتي  در برگزاري بسيج  اطلاع  رساني  ارتقاي  سلامت ، مورد بحث  و بررسي  قرار گرفت .
نخستين  بسيج  اطلاع  رساني  ارتقاي  سلامت ، ۱۵ تا ۲۱ دي  ماه  امسال  با هدف ارايه  اطلاعات  شفاهي  و مكتوب  به  مردم  درباره  ايدز، تغذيه  مناسب ، تحرك جسماني  كافي ، عدم  مصرف  دخانيات  و پيشگيري  از خشونت ، حوادث ، سوانح  و مبارزه  با اعتياد در سطح  كشور به  اجرا درخواهد آمد.

محاكمه قاتلان هشت زائر عتبات عاليات در ايلام
گروه اجتماعي:جلسه محاكمه قاتلان هشت تن از زائران عتبات عاليات در ايلام برگزار شد .
به گزارش ايسنا در پي قتل ۸ زائر عتبات عاليات در تابستان گذشته توسط راهنماهاي محلي در مرزهاي استان ايلام و دستگيري قاتلان، جلسه محاكمه آنها ديروز به رياست قاضي محمد باراني برگزار شد.
در اين جلسه كه در دادگاه كيفري استان برپا بود به اتهامات رديف اول (خ.غ) مبني بر قتل و محاربه و مفسدفي الارض بودن، رسيدگي شد و پس از استماع شكايت شكات و درخواست آنها براي قصاص متهمان پرونده و اجراي آن در شهرستان نيشابور و همچنين پس از شنيده شدن دفاع وكيل و متهمان، ختم جلسه دادگاه اعلام شد تا دادگاه طي روزهاي آينده اعلام رأي كند.قاتلان در اين جلسه به كليه جرم هاي خود اعتراف كردند.

۱۴ نفر در تصادفات جاده اي دو روز گذشته كشته شدند
گروه اجتماعي: طي حوادث رانندگي دو روز گذشته در جاده ها ۱۴ نفر كشته شدند.
فرمانده پاسگاه انتظامي كمالشهر كرج گفت: در تصادف يك دستگاه خودرو سواري پژو با يك دستگاه اتوبوس خط واحد در كرج، پنج نفر كشته شدند.
سرگرد غلامرضا آخوندي افزود: اين حادثه شنبه شب در مسير جاده «كرج - قزلحصار» به وقوع پيوست و سرنشينان پژو جان خود را از دست دادند.
همچنين در اثر برخورد دو دستگاه كاميون ليلاند و اتوبوس عصر شنبه در كيلومتر پنج جاده مياندوآب به مهاباد شش نفر كشته و هشت  نفر مجروح شدند.
رئيس مركز اطلاع رساني فرماندهي انتظامي آذربايجان غربي افزود: اين حادثه در ساعت ۱۶ و ۱۰ دقيقه به دليل انحراف به چپ اتوبوس رخ داده است.

لبخند اروپا، تهديد آمريكا،  دو روي يك سكه
بسياري از مردان سياست ما، آن را باور مي كنند: «اختلاف عميق آمريكا و اروپا درباره برنامه هاي هسته اي ايران»!
به راستي آيا چنين است و ايران به اندازه اي براي «پسرعموها» مهم شده است كه اينگونه با يكديگر در آويخته اند و چنگ بر سر و روي خود مي كشند؟! شايد هم اينگونه باشد؟!
از هنگامي كه موضوع برنامه هاي هسته اي ايران، از سايت هاي نطنز و اراك و بوشهر درگذشت و به «وين» رسيد، مسائل زيادي پيرامون آن مطرح شده و در اين ميان، مباحث مطروحه در داخل كشور، به ويژه پس از اجلاس سعدآباد و صدور بيانيه تهران، به اين سو رهنمون شده كه ايران توانسته است، با اتخاذ سياستي مدبرانه، نه تنها از كشور رفع بلا كند بلكه چالشي اختلاف برانگيز ميان دو سوي آتلانتيك پديدار سازد؛ چالشي به غايت استراتژيك.معتقدان به اين نظر، قائل بر آنند كه بحث هاي نمايندگان آمريكا و اروپا در آژانس بين المللي انرژي اتمي نشانه اين است كه ميان واشنگتن و پايتخت هاي اروپايي، اختلاف نظر استراتژيكي در خصوص فعاليت هاي هسته اي ايران وجود دارد.
آنها حتي بر اين باورند كه با بن بستي كه آمريكا به لحاظ حقوقي گرفتار آن شده است، ديري نخواهد پاييد كه «قاره سبز» بر «ايالات متحده» فايق آيد و به اين ترتيب، حق فعاليت صلح جويانه هسته اي براي ايران به درجه تضمين خواهد رسيد.
دو ماه پيش، آقاي توني بلر (نخست وزير انگليس) با صراحت هرچه تمام گفت «ايران نبايد به تكنولوژي هسته اي، ولو با رويكرد صلح جويانه دست يابد» و البته سخن وي، هيچ تعجبي برنيانگيخت، چرا كه اعضاي باشگاه اتمي جهان، ورود هيچ عضو جديدي را به جمع خود خوش آمد نمي گويند چه رسد به اينكه اين ميهمان ناخوانده، كشوري به نام ايران باشد كه طي ربع قرن گذشته، شعارها و روندش مطلوب غرب نبوده است.
گذشته از آن، لابي صهيونيسم كه در مراكز تصميم گيري آمريكا و اروپا نفوذ ترديد ناپذيري دارد، درباره چنين موضوع حساسي كه معتقد است، به امنيت اسراييل مربوط مي شود، هرگز اجازه نمي دهد، اختلافي آن هم در سطح استراتژيك، بروز و ظهور كند.
دومين گزينه اي كه به نظر مي رسد در مورد بحث هسته اي ايران ميان آمريكا و اروپا جاري باشد، «اختلاف تاكتيكي» است. بر اساس اين تحليل، بين آمريكا و اروپا، بر سر اين موضوع كه ايران نبايد به تكنولوژي پيشرفته هسته اي دست يابد، اتفاق نظر خدشه ناپذيري وجود دارد، لكن بازداشتن ايران از مسيري كه تاكنون بخش هايي از آن را نيز طي كرده، از ديدگاه آمريكا مستلزم اتخاذ سياستي است كه از سوي اروپا مورد پذيرش نيست.
آمريكايي ها معتقدند كه در پرونده هسته اي ايران، بايد نهايت فشار را به كار برد تا تهران بدون درنگ پرچم سفيد تسليم بلند كند و با توبه از گذشته خويش، تضمينات و تعهدات جدي براي آينده بدهد. مقامات واشنگتن مي گويند كه ايران در حال بازي دادن جهان است و انعطاف هايي كه تاكنون نشان داده، تاكتيكي از سوي تهران براي «خريد وقت» است.
بنابراين نبايد در مقابل ايراني كه به مدت دو دهه بخش هايي از فعاليت هاي هسته اي خود را مخفي كرده بود و هم اكنون تحت فشارهاي بين المللي، ناگزير از افشاي گذشته و تعليق غني سازي اورانيوم شده است، كوتاهي كرد، چرا كه هيچ تضميني وجود ندارد كه ايران در آينده نيز همچون گذشته، هنجارشكني نكند. در مقابل اروپايي ها معتقدند كه گذر از بحران هسته اي ايران، مستلزم آرامش، مذاكره و حتي معامله است.
آنها مي گويند نشانه هايي در ايران سراغ دارند كه حاكي از تمايل واقعي تهران براي ختم مسالمت آميز ماجراست. اروپايي ها به بيانيه تهران استناد و به آمريكا گوشزد مي كنند كه اين بيانيه، محصول عملكرد ديپلماتيك بود، نه نتيجه ارعاب و خط و نشان كشيدن.
آنها همچنين به گزارش اخير آژانس اتمي اشاره مي كنند كه در آن تصريح شده است كه هيچ نشانه اي از فعاليت هاي غيرصلح آميز هسته اي در ايران وجود ندارد.
در چنين كشاكشي، هر كدام از طرفين مي كوشند طرف مقابل را متقاعد كند كه راه رسيدن به «هدف مشترك» همان است كه او مي گويد: «آمريكا، بر حل سريع و قاطعانه بحران و عنداللزوم با استفاده از قوه قاهره تأكيد دارد و اروپا ديپلماسي را پيشنهاد مي كند.»
گذشته از دو تحليل فوق (اختلاف استراتژيك ـ اختلاف تاكتيكي) نگاه ديگري به ماجرا وجود دارد كه به رغم اهميتش، چندان مورد توجه سياستمداران وطني نيست، البته شايد دليل اين بي توجهي، آن باشد كه اين نگاه، تلخ تر از آن است كه كام شيرين طلبان وطني، آن را برتابد.اگر بخواهيم كمي عميق تر به ماجراي تعامل آمريكا و اروپا در خصوص برنامه هاي هسته اي كشورمان نگاه كنيم، به اين نكته مي رسيم كه آنچه ميان اين دو وجود دارد، نه اختلاف كه عين هماهنگي است. آنها نه اختلاف استراتژيك دارند و نه اختلاف تاكتيكي.
آنچه مي گذرد، سناريويي است كه هر كدامشان عهده دار يك نقش خاص اند.
در اين سناريو، قرار است يكي از كاراكترها، چماق به دست گيرد و اخم كند و ديگري با «هويج»ي به ما لبخند بزند و در عين حال، برايمان دلسوزي كند كه «حيف است گرفتار چماق ميرغضب شوي» و البته هدف نهايي هر دو نيز يك چيز است: «بازداشتن ايران از تكنولوژي هسته اي» در چنين فرضي قرار است، آنها بازي كنند و ما بازي بخوريم، به همين راحتي!حال پرسش اساسي اين است كه در شرايط كنوني «چه بايد كرد»؟پاسخ به اين سؤال مهم، مقدور نخواهد بود جز آنكه ابتدا سياستگذاران ما مشخص كنند كه معتقد به كدام يك از تحليل هاي فوق هستند.
اگر آنها بر اين باور باشند كه آمريكا و اروپا دچار اختلاف استراتژيك شده اند، نخست بايد به خود ببالند كه سياستي شگرف گذارده اند و سپس به پروژه امتيازدهي به اروپا ادامه دهند، تا از اين رهگذر، اروپا به متحد استراتژيك ايران تبديل شود و آمريكا در اين چالش راهبردي به انزوا رود!! اما اگر مسؤولان ما بر اين باور باشند كه آنچه ميان آمريكا و اروپا وجود دارد، اختلاف سليقه اي بيش نيست، آنگاه بايد بكوشند، در مرز اين اختلاف تاكتيكي، مانور دهند، چرا كه در اين صورت، اروپا مي كوشد برتري نظريه خود را به آمريكا بقبولاند و بالعكس. در چنين شرايطي مي توان با اروپا وارد مذاكره شد و در قبال گرفتن امتيازاتي از اروپايي ها، به آنها كمك كرد كه در اين اختلاف تاكتيكي، كفه خويش را سنگين تر كنند.
اما گذشته از اين دو تحليل، چنانچه سياستمداران ايراني، همانند صاحب اين قلم معتقد باشند كه اختلافي در بين نيست و آنچه در جريان است، جنگي زرگري بيش نيست، بايد راه و روش ديگري را در پيش گرفت و حتي به اصلاح برخي سياست هاي راهبردي نيز همت گماشت. بر اساس اين تحليل، اروپا، در پروژه هسته اي ايران نه تنها يك مخالف قدرتمند آمريكا محسوب نمي شود، بلكه به عكس يك متحد استراتژيك براي ايالات متحده به شمار مي  آيد و لبخندهاي اروپا روي ديگر سكه تهديدهاي آمريكا و هماهنگ با آن انجام مي شود و فرجام اين چالش نيز با هماهنگي آمريكا و اروپا و با هدف گرفتن حداكثر امتيازات از ايران و دادن حداقل امتيازات متقابل است. در اين شرايط ما مي بايست با چشماني باز محو اختلافات ظاهري آمريكا و اروپا نشده در مذاكرات خط قرمز نظام را كه همان فن آوري انرژي هسته اي صلح آميز است، حفظ و در مقابل دادن تعهدات، تضمين هاي محكم و امتيازات مناسبي را به دست  آوريم.
به نقل از سايت بازتاب

اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |