دوشنبه ۳ آذر ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۳۴ - Nov 24, 2003
شوراي شهر تصويب كرد
جزئيات پرداخت اقساطي بدهي شهروندان به شهرداري
به موجب اين مصوبه مردم از اين پس مي توانند بدهي خود به شهرداري را تا سقف ۲۰۰ ميليون ريال
۲۰ درصد نقد، از ۲۰۰ ميليون تا ۵۰۰ ميليون ۳۰ درصد نقد، از ۵۰۰ تا يك ميليارد ريال ۴۰درصد نقد
و از يك ميليارد به بالا را ۵۰ درصد نقد و مابقي آن را طي ۲۴ ماه در اقساط مساوي پرداخت كنند

گروه شهري: با تصويب شوراي اسلامي شهر تهران، مطالبات شهرداري از مردم تقسيط مي شود.
به گزارش خبرنگار ما، شوراي شهر ديروز در جلسه علني خود لايحه اي را تصويب كرد كه به شهرداري تهران اجازه مي دهد مطالبات ناشي از عوارض زيربنا، تراكم، تفكيك اراضي، تغيير كاربري، پذيره نويسي، حذف كسري پاركينگ، تخلف ساختماني غيرمجاز، پيش آمدگي، حق تشرف و جرائم ماده صد را مطابق جدول مشخص، تقسيط كرده و بدون كارمزد از مردم دريافت كند.
به موجب اين مصوبه مردم از اين پس مي توانند بدهي خود به شهرداري را تا سقف ۲۰۰ ميليون ريال ۲۰ درصد نقد، از ۲۰۰ ميليون تا ۵۰۰ ميليون ۳۰ درصد نقد، از ۵۰۰ تا يك ميليارد ريال ۴۰درصد نقد و از يك ميليارد به بالا را ۵۰ درصد نقد و مابقي آن را طي ۲۴ ماه در اقساط مساوي پرداخت كنند.
در اين مصوبه براي كساني كه كل بدهي خود به شهرداري را در موعد مقرر (حداكثر ۲ ماه پس از قطعيت يافتن بدهي) به صورت نقدي پرداخت كنند ۱۰درصد پاداش در نظر گرفته شده است.
به موجب تبصره يك اين مصوبه براي خانواده ايثارگران نيز تسهيلاتي در ارتباط با نحوه پرداخت مطالبات شهرداري از جمله تقسيط ۳۶ ماهه در نظر گرفته شده است.
همچنين در تبصره ديگري، مطالبات ناشي از تجميع عوارض و عوارض آتش نشاني، آموزش و پرورش و هرگونه عوارض و وجوهي كه شهرداري به عنوان عامل وصول عمل مي كند، از قاعده تقسيط مستثني مي باشد.
تصويب برنامه دوم توسعه مترو
شوراي شهر همچنين لايحه برنامه دوم توسعه مترو (از سال ۱۳۸۲ تا سال ۱۳۹۰) را تصويب كرد.
در ماده يك اين لايحه آمده است: شهرداري موظف است به منظور حل مشكلات ترافيكي و آلودگي هواي تهران در صورت مشاركت دولت در تامين حداقل ۵۰درصد هزينه احداث، برنامه دوم توسعه مترو تهران را اجرا كند.
براساس اين مصوبه شهرداري بايد براي احداث خطوط ۳ و ۴ مترو به طول ۵۷ كيلومتر و توسعه خط مترو از شرق تا ترمينال جديد شرق به طول ۹ كيلومتر تا سال ۱۳۹۰ با مشاركت دولت اقدام كند.
اين مصوبه همچنين به شهرداري اجازه مي دهد در چارچوب مصوبه راهبردي تلفيق حمل و نقل ريلي و كاربري زمين و توسط شركت مترو نسبت به مشاركت با سرمايه گذاران براي احداث ايستگاه هاي مترو و نيز استفاده از تسهيلات بلندمدت خارجي در چارچوب سهميه سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور استفاده كند.
مجوز پرداخت حقوق كتابداران شاغل
در شهرداري
شوراي شهر همچنين با تصويب لايحه اي به شهرداري اجازه داد تا اعتبار مورد نياز جهت پرداخت حقوق و مزاياي شش ماهه دوم سال جاري كتابداران شاغل در شهرداري تهران (۵۲نفر) را از سر جمع ماده ۱۶ بودجه جاري كسر و معادل آن را به مواد يك و ۲ بودجه مصوب سال ۸۲ اضافه و پرداخت نمايد.
در اين جلسه همچنين پنج مورد اعتراض مالكين به راي صادره از سوي كميسيون بدوي باغات مورد بررسي قرار گرفت و راي شورا جهت ابلاغ به آنان اعلام شد.
در جلسه ديروز شورا، نادر شريعتمداري، عضو و رئيس كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر نيز از ناهماهنگي برخي مسئولان شهرداري با شوراي شهر در ارتباط با اعلام غيرعلمي و غيركارشناسي برخي پروژه هاي شهري انتقادكرد و از آنان خواست با دقت بيشتري نسبت به طرح ها و زمان اجراي آنها اظهار نظر كنند تا بتوان در موعد مقرر براي انجام آنها جوابگو بود.
مهندس چمران رئيس شورا نيز در آغاز جلسه با قدرداني از حضور مردم در مراسم روز قدس گفت: مردم با حضور خود در اين مراسم، وحدت ملي را عليه ظلم و ستم رژيم صهيونيستي در حق ملت مظلوم فلسطين نشان دادند.

پايين شهر نفس تازه مي كند:
خاموشي ۱۱ كوره آجر پزي در جنوب تهران
001730.jpg
گروه شهري: شهردار منطقه  ۱۹ تهران  گفت : شهرداري  بيش  از ۴۰ درصد كوره هاي  آجرپزي  منطقه  دولت  خان  را در جنوب  تهران  تملك  كرده  است .
مصطفي  سليمي در مصاحبه  با واحد مركزي  خبر گفت: ۴۳ كوره  آجرپزي  در منطقه  دولت  خان  فعال  بود كه  تاكنون  زمين  ۱۱ كوره  به  تملك  شهرداري  درآمده  است .
وي  با اشاره  به  اينكه  كوره ها براساس  اولويت  و موقعيت  مكان  آنها تملك مي شود، گفت : باقيمانده  كوره ها به  مرور زمان  به  كمربند سبز تهران  ومجموعه  ورزشي  و تفريحي  تبديل  خواهد شد.
وي  با بيان  اينكه  براي  تملك  باقيمانده  كوره ها ۵۰۰ ميليارد ريال  بودجه  نياز است،  اضافه  كرد: براساس  قيمت  سالهاي  گذشته  حدود ۸۰ ميليارد ريال براي  تملك  زمين  ۱۱ كوره  هزينه  شده  است .
شهردار منطقه  ۱۹ تهران  مساحت  زمين  كوره هاي  آجرپزي  منطقه  دولت  خان  راحدود صد هكتار اعلام  كرد.
سليمي گفت : به  علت  كمبود بودجه  شهرداري  هنوز موفق  نشده  است  همه كوره ها را در اين  منطقه  تملك  كند.
وي  به  برنامه هاي  شهرداري  منطقه  ۱۹ براي  استفاده  از زمين  اين  كوره هااشاره  كرد و افزود: بخشي  از اين  زمين  ها به  فضاي  سبز تبديل  مي شود وقسمتي  از زمينها نيز براي  احداث  سالن  فوتسال  با مساحت  ۲۵۰۰ متر، ورزشگاه ۳۳۰۰ نفري ، كتابخانه ، سالن  هاي  استخر و مجتمع  تجاري  در نظرگرفته  شده  است .
سليمي گفت : شهرداري  در نظر دارد با احداث  خيابان  ۳۵ متري  محله  دولت  خان  را به  بزرگراه  آيت الله  سعيدي  وصل  كند.
وي  افزود: بعد از تكميل  اين  خيابان  تردد ميان  محله هاي  دولت  خان ، خلازيل ، خاني آباد و نعمت آباد آسان  مي شود.

خدمات رساني شركت واحد به نمازگزاران عيد سعيد فطر
001734.jpg
گروه شهري: شركت واحد اتوبوسراني تهران و حومه در اطلاعيه اي براي خدمات رساني به نمازگزاران عيد سعيد فطر اعلام آمادگي كرد.
در اين اطلاعيه آمده است: اين شركت از ساعت شش بامداد از ميدان ها و مبادي اصلي شهر و نيز پايانه ها و پارك سوارهاي اتوبوسراني آماده خدمات رساني به شهروندان است.
همچنين پس از پايان مراسم، نمازگزاران از محل هاي پياده شده و استقرار اتوبوس ها به مبادي و ميدان هاي اوليه بازگردانده مي شوند.

غول آلودگي در بطري بزرگ
ايران يك كشور در حال توسعه است و محيط زيست آن دستخوش آلودگي هاي فزاينده مي باشد. اين بحراني است كه در جريان گذار از مرحله توسعه دامنگير بسياري از كشورها بوده و ژاپن به عنوان يك كشور آسيايي نمونه بارزي از اين تجربه است.
اما اكنون كشور ما در زمانه اي، روند توسعه را طي مي كند كه بسياري از تجربه ها و راهكارها، همچون چراغ راه فراروي جهان در حال رشد قرار گرفته است.
آموزش عمومي با بهره گيري از شيوه هاي مفيد و موثر و به كارگيري قوانين بازدارنده براي جلوگيري از آلودگي هاي زيست محيطي و تخريب طبيعت و منابع ملي و رسيدن به توسعه پايدار دو اصل مهم و حياتي محسوب مي شوند.
طرح هاي مربوط به آموزش و كاربست هاي آن چندي است از سوي سازمان حفاظت محيط زيست، وزارت آموزش و پرورش به صورت متناوب مطرح مي شوند، اما تا رسيدن به نتيجه نهايي، هنوز راه  درازي در پيش است.
قوانين بازدارنده، آلودگي ها و تخريب محيط زيست در كشور ما نيز كارنامه رضايتبخشي ندارند. تخريب جنگل ها، آلودگي رودخانه ها، درياچه ها، سفره هاي آب زيرزميني، كاهش جمعيت حيات وحش براثر از ميان رفتن زيستگاه ها، شكار
بي رويه و... از مسايل مهم محيط زيست ما مي باشند.
شايد نارسايي قوانين موجود، ناكارآمدبودن نيروي انساني و تجهيزات مانع از اجراي موثر قانون است، اما برخي از گام ها را بايد برداشت و راه و مسير را براي گام هاي بزرگتر مهيا ساخت. هجوم زباله هايي از جنس پلاستيك به ويژه كيسه هاي نايلوني و بطري هاي بزرگ انواع نوشابه موسوم به خانواده، از آشكارترين نمودهاي تهديد محيط زيست و طبيعت ايران است. در بسياري از كشورهاي جهان براي بازگرداندن اين قبيل بطري هاي پلاستيكي كه به سادگي قابل بازيافت نمي باشند، هزينه مختصري به عنوان گرويي در نظر گرفته اند و مصرف كننده با بازگرداندن بطري هاي خالي مي تواند مختصري عايدي داشته باشد و به همين ترتيب خرده فروشان نيز با انگيزه مانع از آلودگي و اشغال محيط زيست توسط اين نوع زباله مي شوند.
براي نجات طبيعت و محيط زيست ايران بايد طرح مهار بطري هاي پلاستيكي بزرگ نوشابه و حتي كيسه هاي نايلوني به عنوان يك اولويت به اجرا درآيد.
اسماعيل عباسي

بيش از صد خيابان تهران آسفالت شد
گروه شهري: معاون فني و عمراني شهرداري تهران گفت:  تاكنون بيش از صد خيابان تهران به طور كامل آسفالت شده است.محمد علي آبادي در مصاحبه با واحد مركزي خبر گفت: قرار است تا پايان امسال ۲۰۰ خيابان تهران آسفالت شود.وي افزود: تاكنون براي آسفالت صد خيابان حدود ۳۰۰ هزار تن آسفالت ريخته شده است.وي گفت: اعتبار كل طرح ۱۵۰ تا ۱۷۰ ميليارد ريال است كه تاكنون حدود ۷۵ ميليارد ريال هزينه شده است.علي آبادي هزينه هر تن آسفالت را ۲۵۰ تا ۲۷۰ هزار ريال اعلام كرد.وي گفت: لكه گيري آسفالت در مناطق ۲۱ گانه شهرداري تهران تا ترميم كامل چاله هاي خيابانهاي فرعي ادامه مي يابد.

تردد از ضلع جنوبي پل نصر ممنوع شد
گروه شهري: با توجه به آغاز عمليات تعويض روكش پل نصر از مسير غرب به شرق (باند جنوبي)، تردد وسايل نقليه از پنجم تا ۱۵ آذرماه سال جاري از روي اين پل ممنوع اعلام شد.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، با پايان عمليات تعويض روكش شمالي پل نصر، اين عمليات در ضلع جنوبي پل نيز از پنجم آذرماه آغاز خواهد شد.
با اجراي اين عمليات، تردد خودروها از روي پل نصر تا پايان عمليات ممنوع بوده و شهروندان و رانندگاني كه قصد عبور از اين مسير را دارند، مي توانند از مسير كناري پل و يا ساير مسيرها استفاده كنند.
براساس اين گزارش، از آنجا كه عمليات تعويض روكش پل نصر موجب كندي حركت خودروها در اين مسير خواهد شد، از عموم شهروندان و رانندگان تقاضا شده با پليس راهنمايي مستقر در مسير همكاري داشته باشند.

اعتبار تعريض معابر شرق تهران براي همه طرح هاي منطقه ۱۳ هزينه مي شود
گروه شهري : شهردار منطقه  ۱۳ تهران  گفت : اعتبارات  تعريض  خيابان هاي  شرق  تهران  براي همه  طرح هاي  اين  منطقه  هزينه  خواهد شد.
«عباس  قديري» ديروز در گفت  و گو با ايرنا، افزود: براي  تكميل  طرح  تعريض  خيابان هاي  دماوند، پيروزي ، مجاهدين اسلام  و بزرگراه  شرق ، مبلغ  ۸۰ ميليارد ريال  اختصاص  داده  شد.اين مسئول  شهرداري  تعريض  خيابان ها را با موانع  بسياري  نسبت  به  پروژه هاي ديگر همراه  دانست  و ادامه  داد: تملك  و توافق  با مالك ، كار دشواري  است  وهزينه  بسياري  را مي طلبد.
وي  اين  مبلغ  را براي  پروژه هاي  منطقه  ۱۳ بسيار كم  دانست  و ادامه  داد:ممكن  است  تا پايان  سال  جذب  اعتبار نداشته  باشيم  و مجددا رفع  مشكلات  منطقه  نيمه تمام  باقي  بماند.وي  تصريح  كرد: به  دليل  فقر مراكز فرهنگي  و ورزشي  در اين  منطقه ، مقداري از اين  اعتبار براي  تملك  چند قطعه  زمين  براي  احداث  چنين  مراكزي  در نظرگرفته  شده  است .قديري  با اشاره به  مشكلات  بسيار در اين  منطقه  و نياز به  اجراي  پروژه هاي جديد، تأكيد كرد: به  همين  دليل  اين  اعتبار را نمي توان  تنها براي  تعريض خيابان ها اختصاص  داد و شهرداري  منطقه  ۱۳ مجبور است  براي  ديگر پروژه هاي خود از اين  بودجه  استفاده  كند.

پذيرايي از نمازگزاران عيد سعيد فطر
گروه شهري: شهرداري منطقه دو در روز عيد سعيد فطر با احداث هفت ايستگاه صلواتي در مصلاي بزرگ تهران ۱۲۰ هزار نفر از نمازگزاران را پذيرايي مي كند.
مسعود وثوقي معاون اجتماعي و فرهنگي شهرداري منطقه ۲ توزيع شير كاكائو، كيك و چاي در روز عيدسعيد فطر را در راستاي احياء سنت حسنه اطعام نمازگزاران اعلام كرد.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |